Full version: Höns
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47
Biggan_
Så söööt! wub.gif
Hoppas den andra som såg ofärdig ut repar sej. Hur många kycklingar har du nu då?
Myosotis
Den ofärdiga lever och verkar pigg. Det där äckliga har bara torkat in. De andra har ätit lite men den ville inte ha. Vill den bara börja äta så småningom så tror jag nog att den kan klara sig. Den är väldigt fin. Ljusare grå.

I natt har det kläckts tre svarthöns och en Dals-Pärlhöna. Hur ska jag veta hur många det blir sammanlagt? [attachment=70663:5plus5.gif] Ääääh... 13?
*Stintan*
Gud så söta! wub.gif
Myosotis
Det blev 14 stycken. Eftersom knotten äter upp mig om jag går ut så ska jag försöka förminska lite bilder nu.
Myosotis
CITAT (Myosotis @ 15-06-2012, 07:25) *
...försöka förminska lite bilder nu.

Det hann jag förstås inte nej rolleyes.gif Men nu har jag äntligen hunnit.

Isbar blå

Isbar svart

Isbar spättad

Bohuslän-Dals svarthöna

Dals-Pärlhöna
Eva i Skåne
Ljuvliga wub.gif
Biggan_
Åh så näpna dom är! Jättesöta! wub.gif

Ett stort Lycka Till med dom! kompiskram.gif
Myosotis
Den ofärdiga klarade sig inte. crying.gif
Myosotis
Igår var gåsmatte här som jag också köpt äggen av. Tyvärr sa hon att bara den grå kycklingen blir blå crying.gif , de tre som jag hoppades också skulle bli blå blir svarta, fast där är två som är mycket svartare. Alltså 2 spättade, 5 svarta och en blå. Ca. 50% skulle statisktiskt sett bli blå, så jag trodde att med ungefär 5 blå borde det funnits en rimlig chans att få en tupp och en höna. Lite taskigt att ha sån otur att det bara blev en. Kycklingen som dog när den kläcktes var också gul = spättad. Den grå kommer att stanna helt säkert. Om den är en höna är det bra, då kanske jag behåller en spättad tupp (jag är kär i den med prick på huvudet så den får gärna bo kvar här). Om den grå är en tupp behåller jag den ändå, och så får jag behålla en spättad eller svart höna istället fast det var ju en blå jag ville ha!! I så fall blir det kycklingar en gång till för att få en blå höna senare.
Hoppas verkligen Dals-pärlhönan är en flicka, den är så söt och jag vill gärna ha kvar den.
Svarthönsen ska helst bli 2+2, jag behöver en tupp och en höna och en bekant som ska köpa kycklingar av mig när de blivit stora behöver också en tupp och hönor.

Hönsmammorna hittar så mycket insekter och annat gott till dem att de inte vill ha speciellt mycket mat utöver det faktiskt. Favorithönan går längs kanten där det växer nässlor, hoppar upp och fångar insekter och ger dem till barnen. Underbart att se naturligt hönsbeteende. Våtarvsfrön är också populära.
Myosotis

Nostalgia
Åååh Myo wub.gif yahoo.gif smiley_small_hug.gif
Eva i Skåne
Ljuvligt!!!! wub.gif
Biggan_
Underbara bilder på dom ljuvliga kycklingarna! wub.gif
Myosotis
Dals-Pärlhönan är min favorit, den är lugnast och mest tillitsfull. Idag somnade den i mina händer. Även om jag inte kan erbjuda lika hög kroppstemperatur som deras mamma, så uppskattar de golvvärme väldigt mycket, alltså att sitta i en hand och kupa den andra handen över. Hoppas hoppas det är en höna så jag kan behålla den!!!
Eva i Skåne
tummenupp.gif wub.gif kompiskram.gif
Myosotis
-cry-.gif Min lilla unghöna dog i natt -cry-.gif Räcker det inte nu?? -cry-.gif
Myosotis

Hon skulle ha fyllt 1 år om några dagar.
Eva i Skåne

Du har haft mycket elände i hönsgården i vår, men du har åtminstone kycklingar nu så det är lite bonus.
Tröstekramar till dig trostar.gif
Myosotis
Tack. Kycklingarna är en bra tröst. Och guldsebrighten lever. Man får se det positiva för att orka. Det har varit så mycket nu på kort tid, innan gick det ju flera år utan att någon blev sjuk eller dog.
ninnisky
trostar.gif och hoppas det är slut på allt eländet snart smiley_small_hug.gif
Biggan_
trostar.gif En stor tröstekram! smiley_small_hug.gif Hoppas det vänder nu så du orkar känna glädje över de nya kycklingarna.
Myosotis
Tack smiley_small_hug.gif

Favorithönan fyller 8 år idag! wub.gif [attachment=70906:anbet.gif] [attachment=70910:Huehnchen.gif] [attachment=70908:Gluecksklee.gif] [attachment=70909:Glucke.gif] [attachment=70916:GebDrache.gif]
[attachment=70911:huhn_0045.gif] [attachment=70912:huhn_0046.gif] [attachment=70913:huhn_0047.gif] [attachment=70914:huhn_0048.gif] [attachment=70915:huhn_0049.gif]

[attachment=70917:Tanzhahn.gif]
Eva i Skåne
Grattis till kycklingmamman smile.gif
[attachment=70922:oh_what_...nde_h_na.jpg]
lewellyn
Nu har jag också en sjuk höna sad.gif Tyckte hon såg lite hängig ut i går kväll redan men lät henne dumt nog vara tills i morse. Hon har legat och ruvat länge i ett tomt rede och jag har inte fått henne att sluta. I morse låg hon uppburrad på golvet och var inte det minsta pigg. Gult torrt smul i baken (tvättade bort med lite varmt vatten och baddade koksaltlösning) och ganska slö.

Nu bor hon i en kartong i sadelkammaren (vågar inte ha henne inne i badrummet eftersom hundarna kan öppna dörren dit) och har fått lite vetekligröt, linfröolja och så klart vatten. Någon som har någon aning om vad det kan vara? Veterinären vet ingenting alls om fjäderfä och kunde bara råda om att avliva henne, men jag vill ge henne en chans först.

Jag har fått i henne lite vätska i alla fall, och hon kvicknade till för en liten stund men är ganska svag på benen och flaxar ingenting alls med vingarna som hon brukar göra när man håller i henne. Kan jag ge henne Baytil som jag ändå har hemma ifall att det är äggledarinflammation? Hur och var ska jag känna efter ifall det är ett ägg som sitter fast eller liknande? Kan man hjälpa henne få ut det på något sätt i såna fall?

Hönshuset är noga städat och jag har strött ut rejält med Stalosan ifall att... men alla andra är pigga och mycket livliga - även kycklingarna.
Myosotis

Födelsedagskalas med gräddtårta smile.gif

Eva i Skåne
Så gulligt wub.gif
Myosotis
CITAT (lewellyn @ 26-06-2012, 11:26) *
...sjuk höna...

no.gif Låter ju inte alls bra. Förmodligen kan antibiotika hjälpa, men det är ju så frustrerande när man inte är veterinär och bara ska gissa och behandla efter sin egen gissning. sad.gif

Har du frågat här?
lewellyn
Har inte frågat själv där men har suttit och letat och läst i en dryg timme nu... Ja veterinären gissar bara hon också tyvärr. Har satt henne på Baytril och kortison nu och ska strax ut och se om det hjälper att skölja henne.

Piggnar hon inte till efter att ha fått komma undan och till lite lugnare och varmare plats så får hon flytta in i badrummet ändå och någon slags hundsäker anordning byggas.

Myosotis
Du såg att du har pm va?
Myosotis
Värme är bra, gärna 25-30°! Lite mörkt, lugnt. Låt henne inte se hunden på andra sidan den hundsäkra anordningen så hon slipper stressas.

Veterinärer säger tyvärr ofta att avlivning är det enda sättet, men sen kan det visa sig att det går att få hönan frisk.

Bra att du har fått i henne vätska.
lewellyn
CITAT (Myosotis @ 26-06-2012, 12:23) *
Värme är bra, gärna 25-30°! Lite mörkt, lugnt. Låt henne inte se hunden på andra sidan den hundsäkra anordningen så hon slipper stressas.

Veterinärer säger tyvärr ofta att avlivning är det enda sättet, men sen kan det visa sig att det går att få hönan frisk.

Bra att du har fått i henne vätska.

Hon är piggare redan, tittar upp ur lådan när jag kommer ut och skrockade lite försiktigt.
Hon fick en egen värmelampa i gäststugan istället, och har redan druckit två skålar vatten + ätit en hel del vetekli-röra med b-vitamin. Håll tummar för att hon fortsätter piggna på sig!

Jag känner ingen svullnad alls någonstans, däremot är hon lite tunn (inte så konstigt efter den långa tom-ruvningen iofs).
Myosotis
Vad bra att hon äter och dricker!! bravo.gif Det är så jobbigt med sjuka djur. Håller tummarna!
Myosotis

Dals-Pärlhönebebis. Sötaste kycklingen någonsin. kiss.gif

Lokan
Vilka JÄTTEfina bilder på hönsen och kycklingarna Myo!! tummenupp.gif
Ingela i Segersberg
CITAT (Myosotis @ 26-06-2012, 19:00) *

Dals-Pärlhönebebis. Sötaste kycklingen någonsin. kiss.gif

wub.gif
Anki på Öland
Så vansinnigt söt kyckling Myo!!
*Stintan*
kan bara säga wub.gif wub.gif wub.gif
Myosotis

Eva i Skåne
OJ, så stora kycklingarna hunnit bli! När kan man könsbestämma dom?
Myosotis
De får nog vara några veckor till innan jag vågar mig på det, men man kan ju börja gissa. Den gula med prickar tror jag är en pojke.
Myosotis
Myskankorna kom av misstag in till hönsen idag och fick stryk av favorithönan. Häromdagen gav sig hedemoramamman på de tre gässen och lyckades faktiskt köra bort dem.
Myosotis
CITAT (lewellyn @ 26-06-2012, 11:26) *
Nu har jag också en sjuk höna sad.gif

Hur går det med din höna?

Maranshönan värper egentligen inte längre men igår fick hon för sig att värpa ett dvärgägg på 7g!

[attachment=71035:Marans_7g.jpg]

(Det stora är ett gåsägg)
Eva i Skåne
7 gram biggrin.gif. Orkar du äta hela??? giggle.gif
lewellyn
lilla fröken sjuk-höna är så pass pigg att hon nog får flytta ut till resten av flocken om ett par dagar... biggrin.gif

I kväll försökte hon springa ifrån mig på gräsmattan (ville inte ha mer mediciner nu), hon kacklar och kurrar när jag kommer ut till henne och hon äter som en häst. Hon har hititlls bara fått blöt vetekli och annan mjuk mat, så hon ska få vänja in sig på hönsens vanliga mat innan jag sätter ut henne igen tänkte jag.

Myosotis
Roligt att höra att hon mår bättre smile.gif Fick du tag i antibiotika?
lewellyn
CITAT (Myosotis @ 03-07-2012, 09:25) *
Roligt att höra att hon mår bättre smile.gif Fick du tag i antibiotika?

Jag hade hemma, rätt sort och allt smile.gif Jag pratade med en av veterinärerna du tipsade om och jag hade redan gjort allt som h*n föreslog - satt hönan på antibiotika och kortison, rent vatten och mjuk lättsmält mat att äta + spola henne med kroppsvarm koksaltlösning en gång om dagen.

Hon är ganska fjäderlös i rumpan dock...

Den enda funderingen jag har kvar är hur det ska se ut normalt "där bak". Jag har försökt titta på mina friska hönor, men de sprattlar för glatta livet och är dessutom väldigt fluffiga så jag ser inte. Är det nån som har en bra bild eller förklaring på hur det ser ut nedanför kloaken på en frisk och kry höna? Den här fröken har en "bulle" på "undersidan", någon cm nedanför kloaken, ungefär så stor som ett ägg. Jag känner inget hårt och hon är inte öm. Jag funderar på om det är blindtarmen som är inflammerad eller skadad på nåt sätt, eller om det ska vara så?

När jag spolar henne kommer det ut mest vatten och lite lite "ljusa strängar". Hon bajsar väldigt löst och grynigt fortfarande, men har ju bara ätit kligröt och mjuk mat fram tills i går så det kan ju bero på det också. Vet. var väldigt upptagen och svår att få tag på så jag vill helst låta bli att ringa igen... (HATAR dessutom att prata i telefon.. )

lewellyn
svarar på min egen med lite uppdatering på kycklingarna... de är så söta där de sitter på högsta pinnen vid läggdags, bild på det kommer det också...

tre tuppar på elva kycklingar har jag hittat... helt ok utfall!

lewellyn
Lilla fröken har fått en egen sjukhage vid sidan av hönsgården i dag, där hon får vara i dag och i morrn innan jag sätter tillbaka henne i flocken under natten. Jag vill se att hon verkligen är pigg och helt frisk och hinna ge alla en chans att återbekanta sig innan dess tänkte jag.
Myosotis
Härligt att höra att hon mår bättre! Och så vackra kycklingar, vad stora de har blivit!!

Hallå! Sover du?!

Vadå? Vad är det?
- Äsch det var inget.

Tittut!

Storasyster knycker vinbär. Hoppas hon inte knäcker alla grenarna.

Anki på Öland
Vilka sötingar!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon