Full version: Höns
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47
omk
Undertext till de 3 kycklingbilderna:
1. Hu, vad HÖGT det blev !
2. (2a kyckling fr höger): Och högt i tak OCKSÅ !
3. (2a kyckling fr vänster): Jaha, ingen havsutsikt här heller ...

Otroligt söta !!
Wilmer
Jag har kycklingspanat i "min" hästbox i dag, jisses vad SÖTTTTTT jag dör... *ska inte ha ska inte ha ska inte ha*

Å men, så sött de blundar på pinnen Myo! *ska inte ska inte ska inte*......
Meriona
Det måtte blir trångt med alla kycklingar på pinnen också! smile.gif
Biggan_
CITAT (Flemming @ 22-08-2011, 22:46) *
Siluetten påminner om ett kyrktorn,hon kanske har inspirerats av kyrktuppen giggle.gif

giggle.gif

Så fint uppradade de små sitter på pinnen! wub.gif
Myosotis
CITAT (Wilmer @ 24-08-2011, 00:08) *
*ska inte ha ska inte ha ska inte ha*

Klart du ska ha höns naughty.gif
Myosotis

Bild nerifrån, jag ligger på en filt och hon sitter på mitt ben wub.gif Jag skrev tidigare att hon brukar vara för rastlös för att sitta länge hos mig, det gällde inte igår, hon var jättegosig och satt hos mig länge. wub.gif Kycklingarna fick klara sig själv ett tag, hon liksom tog semester och bara slappnade av ett tag.

Meriona
Fantastiska bilder du tar, Myo! bravo.gif thanks.gif Särskilt de båda tuppbilderna tycker jag var toppklass!
Gosiga favvohönan, hon börjar kanske bli trött på de små?
Biggan_
Jaaa va fina bilder! bravo.gif

Jag tror älsklingshönan ville ha lite kvalitetstid med dej! biggrin.gif
Skruttis
Bild 2, på tuppen.
Helt otroligt vad stilig han är. w00t.gif Han är så perfekt att han ser nästan konstgjord ut (på ett positivt sätt alltså).
Vilka färger och vilken elegant båge på fjädrarna bak.
Jag trodde faktiskt inte att det fanns så snygga tuppar i verkligheten.

Tuppen på bild 3, är det din lilla svarta dunboll som blivit så stor och stilig Myosotis?

Jag är bara liiiite avundsjuk på de perfekta bilder du tar.... whistling.gif
Myosotis
Tvärtom, det är tuppen på den andra bilden som kläcktes i fjor och den helsvarta som är gammeltuppen (Bohuslän-Dals svarthöna).
Skruttis
duh.gif Ach so!

Ja stiliga är de båda två hur som helst.
Om jag bönar och ber lite snällt, har du möjligtvis en mer högupplöst bild (nr 2) på "dunbollen" som jag skulle kunna få?
Skulle väldigt gärna måla av honom någon gång.

Snälla Myosotis???
Myosotis
På lilltuppen alltså? Bilden ovan eller när han var dunboll? Jag mailar den gärna, kul att du vill måla honom. Du kanske kan scanna/fota resultatet och posta här sen?
Skruttis
Hemskt gärna en av varje på lilltuppen.

Blir jag för missnöjd vete sjuttsingen om jag vill lägga ut den här, men är den skaplig så, javisst. blush.gif
Hur som helst så visar jag dig resultatet.

Tack snälla du! smiley_small_hug.gif
Myosotis
Nu har jag mailat (tror jag)
Skruttis
CITAT (Myosotis @ 26-08-2011, 14:21) *
Nu har jag mailat (tror jag)

yes.gif Det har du! thanks.gif
Meriona
Oj Skruttis kan du måla? Det visste jag inte! Jag skulle också hemskt gärna vilja se! bravo.gif
Skruttis
CITAT (Meriona @ 26-08-2011, 15:59) *
Oj Skruttis kan du måla? Det visste jag inte! Jag skulle också hemskt gärna vilja se! bravo.gif

Nja, hellre än bra, skulle jag vilja säga.
Men jo visst, kan du få se. Men du får ha lite tålamod med mig.
Jag är inte direkt snabb. crazy.gif
Myosotis
Måla när du känner för det, konst blir inte bra under tidspress.
Meriona
Nej det kan det ju inte bli, vi har hela livet på oss Skruttis! yes.gif
Skruttis
Det låter bra att ni inte har bråttom. yes.gif
Myosotis
Favorithönan har just värpt sitt första ägg efter mammaledigheten! Trodde inte det skulle bli så snart, jag har hela tiden förklarat för henne att det vore bättre om hon kunde skippa det där med att värpa så mycket på hösten och rugga tidigt för en gångs skull så hon slapp frysa så mycket sen, men nej, här ska det tydligen produceras ägg. dunno.gif
Det har märkts på henne att det var på gång. För några dagar sen la jag märke till att hon kändes så där tung och kompakt som när hon värper. I förrgår försökte gammeltuppen para henne vid flera tillfällen, och jag la märke till att kam och ansikte blivit väldigt röda. Igår åt hon snäckskal och jag märkte att hon inte lät kluck kluck längre, fast jag har inte sett henne hacka kycklingarna, de är bara självständiga för att de vill. Men när hon nu försvann helt fick jag allt trösta dem, då var de helt plötsligt väldigt efterhängsna och mammiga.
Flemming
CITAT (Myosotis @ 31-08-2011, 12:18) *
Favorithönan har just värpt sitt första ägg efter mammaledigheten! Trodde inte det skulle bli så snart, jag har hela tiden förklarat för henne att det vore bättre om hon kunde skippa det där med att värpa så mycket på hösten och rugga tidigt för en gångs skull så hon slapp frysa så mycket sen, men nej, här ska det tydligen produceras ägg. dunno.gif
Det har märkts på henne att det var på gång. För några dagar sen la jag märke till att hon kändes så där tung och kompakt som när hon värper. I förrgår försökte gammeltuppen para henne vid flera tillfällen, och jag la märke till att kam och ansikte blivit väldigt röda. Igår åt hon snäckskal och jag märkte att hon inte lät kluck kluck längre, fast jag har inte sett henne hacka kycklingarna, de är bara självständiga för att de vill. Men när hon nu försvann helt fick jag allt trösta dem, då var de helt plötsligt väldigt efterhängsna och mammiga.

Mamma Myo får sticka en kofta till hönan eller låta den stackaren sova i sängen...

Publiken önskar lite bilder yes.gif
Wilmer
Kofta låter bra! Så gulligt, bara att sätta igång!
Myosotis
Tyvärr kan jag inte sticka alls och bara virka rakt fram...

Igår kväll hackade hon kycklingarna, väldigt försiktigt och lite osäkert först, idag har hon varit lite mera hårdhänt. De måste nu lära sig att de inte längre har den ranghögsta hönans skydd utan får se till att springa fort när så behövs.

Sebrighten däremot har inte börjat stöta bort sina.
Myosotis
CITAT (Flemming @ 31-08-2011, 22:02) *
Publiken önskar lite bilder yes.gif

Okej, här kommer i alla fall en så länge. Det går fortfarande att hålla en vinge över sin kyckling även om den har blivit större än man själv wub.gif

Flemming
Ett riktig familjeporträtt laugh.gif
Wilmer
fear.gif wub.gif Så sött att jag blir tårögd!!
Skruttis
Vad gulligt! Det är moderskärlek det. wub.gif

Myosotis

Gott med majs!

Wilmer
Hacka hacka happy.gif
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 01-09-2011, 20:19) *
Okej, här kommer i alla fall en så länge. Det går fortfarande att hålla en vinge över sin kyckling även om den har blivit större än man själv wub.gif

Så sött! wub.gif
Wilmer
Har hälsat på hos mammahöna. Berättade för henne om er andra i tråden. Hon hälsar kompiskram.gif

ulla.jpg

Hon puppade och kluckade och lockade till sig de små (fortfarande 9) och tyckte det var dags för paus. ALla nio tog plats... Ägarinnan fick fota, jag ville inte störa som okänd.
Minimika
En bra dag ute i det fria för höns, eller rättare sagt kycklingar, idag. Dom gula är nu 8 veckor och dom äldre 3,5 månad.
Tagit lite nya bilder också.
Ha en fin söndag!
[attachment=64439:IMG_1714.JPG]
[attachment=64440:IMG_1718.JPG]

En bild till!
[attachment=64441:IMG_1721.JPG]
Flemming
Wilmer: Menar du att det finns 9 stycken små kycklingar innanför hönans fjäderdräkt ?
Minimika: Fina bilder på dina kycklingar men det ser ut att ha blivit höst hos er...

Trevlig söndag till dig med...
Myosotis
Så stora de har blivit, Minimika!
CITAT (Myosotis @ 04-07-2011, 13:40) *
Om jag går på intuition säger jag 1. tupp, 2. tupp, 3. höna, 4. höna. Helt ovetenskapligt och säkert alldeles fel. Men kul att gissa, du får berätta sen när du vet säkert.

Hur blev det? Hade jag fel?

Jättesöt bild på höna med kycklingar, Wilmer. Du får hälsa tillbaka. Klart alla 9 är där under, Flemming. Du kommer väl ihåg bilden på min höna med den extra foten? Där var ju inte bara en extra fot utan 16! Fast de andra inte syntes. Det är det som är vitsen, hon måste värma dem när de är små, annars skulle de inte klara sig.
Myosotis
Var och tittade på lite höns och annat igår.

Torpardvärghöna

Smålandshöna

Smålandstupp (tror jag)

Queen Silvia (tror jag)

Queen Silvia tupp (tror jag)

Pärlhöna och QS

Påfågel

Göingeget

Linderödsgris

Inga höns kanske, men vad jag vet finns det ingen get- och gristråd.

Biggan_
Påfåglar är så fina, men dom låter väldigt mycket!

Skall du ha fler hönor?
Myosotis
Ja, det ska jag ju, har ju som sagt tingat en isbar och kommer nog att skaffa en isbar-marans-korsning och kanske en Dals-Pärlhöna från samma ställe. Svarthönan jag tingade för evigheter sen finns så långt borta så det vet jag inte hur det blir med det, men jag ska ha en så fort jag hittar en!

Och så småningom kan det bli några till, men det kan ta några år.

Påfåglar och pärlhöns ska jag inte ha. Göingegetter och Linderödsgrisar skulle jag kunna tänka mig, men det är inget realistiskt de närmsta hundra åren eller så.
Biggan_
Jag har letat runt på svt-play men hittar inte en film som jag såg i somras. Den handlade om en man och hans höns, och han åkte runt och köpte upp olika hönsraser liksom du gör Myo. Vissa raser var väldigt sällsynta eftersom dom nästan var utdöda. Jag minns inte vilket land filmen var gjord i, kanske Rumänien eller något land därikring. Jag såg inte filmen från början, och det var ju synd. Du kanske själv har sett den Myo! Men jag hittade en annan film när jag sökte som du kanske inte sett.

Kycklingsatsning
Huset Elliot
Hej,

Jag är ny här på forumet, bor i en by i Norrbotten med hundar, en katt och sedan ett år tillbaka också en liten flock med höns. Det började med två "räddade" höns från ett närbeläget hönseri där tyvärr den ena dog efter en tid. Babsan fick då sällskap av fyra kycklingar, tre var tuppar men en höna (islandshönan Lill-Babs) blev kvar tillsammans med tuppen Pontus av samma sort. Pontus har flyttat till en större flock nu i vår, här finns istället stiliga hedemoratuppen Beppe, två unga hedemoror som när som helst borde lägga ägg och så fyra kycklingar (15 veckor gamla) där en är isbarhöna, två isbartuppar och en islandskyckling som jag tror är tupp men barnen hoppas förtvivlat på höna.

Hur som helst, höns är underbart och detta med ägg i olika färg och form fascinerar mig. Har läst någonstans att man inte ska ha dvärghöns tillsammans med "vanliga" höns. Men så ser jag ju att andra här har det. Hur fungerar det? Min tupp Beppe är ju inte jättestor, visserligen väldigt bullig i formen men det mesta är fjädrar.

Måste ju sätta in lite bilder på mina kompisar också. flirting.gif

[attachment=64462:Beppe1.jpg]
Tuppen Beppe

[attachment=64463:Beata1.jpg]
Hedemorahönan Beata, en av mina absoluta favoriter.

[attachment=64464:Babsan_LillBabs.jpg]
Den vita industrihönan Babsan och islandshönan Lill-Babs.

Flemming
Välkommen till forumet Huset Elliot !
Granna höns och tupp,dom ser vi gärna flera gånger...
Biggan_
Jättefina! wub.gif

....och välkommen till forumet!
Myosotis
Hej smile.gif kul med en ny hönsägare på forumet! Din Beata är lik min favorithöna, jättefin! Spännande med islandshöns, berätta gärna mer om dem. Och så vill jag gärna se bilder på dina isbar yes.gif

CITAT (Huset Elliot @ 05-09-2011, 20:55) *
...Har läst någonstans att man inte ska ha dvärghöns tillsammans med "vanliga" höns. Men så ser jag ju att andra här har det. Hur fungerar det?...

Hos mig fungerar det bra.
Huset Elliot
God kväll!

Glömde ju skriva under meddelandet igår i all hast. Marie heter jag, Huset Elliot är mitt kennelnamn. Det blev lite tvärt slut igår, vi hade en tik som skulle valpa och krävde uppassning. Nu är de ute, mitt livs värsta valpning men betalningen är att se de små i lådan med mamma. Men vilken pärs!

Islandshöns tror jag är en lantras från Island. Först var jag lite tveksam, våra var väldigt skvättiga som kycklingar och inte så pigga på att bli hanterade. Men nu är Lill-Babs väldigt cool, äter ur handen och är allmänt behaglig. Inte som mina hedemoror men långt ifrån hur hon var som kyckling. De var också ganska små som kycklingar, inte så där bulligt gulliga som våra andra kycklingar har varit. De såg mer ut som små sparvar. wink.gif Efter vad jag har förstått så är de inte så pigga på att ruva, min är det i alla fall inte. Hon lägger ett ägg varannan till var tredje dag som är lite avlångt i formen. Här hemma går de under namnet torpedägg på grund av sin skojiga form. Sätter in lite bilder så får ni se mer av dem som vuxna, även då tuppen Pontus som inte längre bor hos oss.

[attachment=64509:Lill_Babs.jpg]
Lill-Babs i vårsolen.

[attachment=64510:Pontus.jpg]
Islandstuppen Pontus i vårsolen.

Mina isbarer är inte så gamla än, har för mig att de är 15 eller kanske 16 veckor denna veckan. En är höna och ska stanna hos oss, den vackert stålgrå Rut (tyvärr inte så fin på bilden nedan, där hon också är flera veckor yngre).

[attachment=64511:Rut1.jpg]

Två av dem är då tuppar och eftersom vi bor i villa, där hönsen huserar i vår gamla lekstuga, kan jag inte ha fler tuppar utan Igor och Ivar söker nya hem. Så vet ni någon som vill ha en isbartupp får ni gärna tipsa om våra så slipper de hamna i grytan!

[attachment=64512:isbartuppar2.jpg]

Hmm, det där med små höns tål att tänkas på. Då kanske jag skulle våga försöka skaffa mig någon brunvärpande dvärgras till nästa sommar? Tips, någon?

Hälsningar
Marie utanför Luleå

Myosotis
Dvärgbarnevelder tycker jag är fina. Dvärgmarans värper också bruna ägg.

Fin isbarhöna. Islandshönsen har speciell kam, hos hönan ser den ut att trängas om utrymmet med tofsen, men tuppens är ju likadan fast han inte har tofs. Jag har nog också hört att de kan vara skygga/vilda. Hur stora är de?

Kan det vara så att hedemorakycklingar växer ovanligt snabbt? Min halvhedemorakyckling är jättestor och häromdagen försökte han gala giggle.gif (Det lät som en illamående kronhjort, fast tystare "brööööl") fast han bara är 10 veckor.

Och förresten, en dvärg av en tung ras är inte speciellt liten, du har ju redan isbar. De isbar jag såg var ungefär lika stora som tunga dvärgar fast lättare då.
Biggan_
Kollade du filmen Myo?
Myosotis
Nej, det klarar nog inte min uppkoppling så jag vågar inte klicka på länken. Men glömde kommentera, jag har sett en film om en kille i Australien som åkte långt för att samla in ovanliga höns, han var deppig och hönsen liksom höll honom vid liv, var det den? Och så har jag sett en kaotisk film från en tjej i England som skaffade höns och gjorde allt fel, lät bli att läsa på och till slut upptäckte att det blev en massa tuppar när man kläcker fram kycklingar och då gjorde hon sig av med ALLA hönsen, jag fattade ingenting. Det bästa var att hönsen värpte i stora korgar istället för reden, och när en höna lagt sig på ägg fortsatte de andra att värpa där så att det till slut låg typ 50 ägg där eftersom människan inte tog bort dem duh.gif och så blev hon irriterad på hönan för att det bara blev en kyckling. Hur skulle hönan kunna värma 50 ägg?!!
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 07-09-2011, 17:15) *
Nej, det klarar nog inte min uppkoppling så jag vågar inte klicka på länken. Men glömde kommentera, jag har sett en film om en kille i Australien som åkte långt för att samla in ovanliga höns, han var deppig och hönsen liksom höll honom vid liv, var det den? Och så har jag sett en kaotisk film från en tjej i England som skaffade höns och gjorde allt fel, lät bli att läsa på och till slut upptäckte att det blev en massa tuppar när man kläcker fram kycklingar och då gjorde hon sig av med ALLA hönsen, jag fattade ingenting. Det bästa var att hönsen värpte i stora korgar istället för reden, och när en höna lagt sig på ägg fortsatte de andra att värpa där så att det till slut låg typ 50 ägg där eftersom människan inte tog bort dem duh.gif och så blev hon irriterad på hönan för att det bara blev en kyckling. Hur skulle hönan kunna värma 50 ägg?!!

Ja just det, Australien var det ju! Då har du sett den, och länken gick till svt-play och det är den filmen du beskriver om den engelska tjejen.
Huset Elliot
Den där engelska filmen såg jag också. Så urbota korkat!

Mina isbarer är väl inte riktigt färdigväxta än men tippar att de blir i storlek med de andra, dvs medelstora. Alla mina är ungefär lika stora som den vita industrihönan. Hedemororna ger ett större intryck men det är mest dun och fjädrar. Tuppen är lägre än den islandstupp vi hade innan, lägre och bredare. Och väldigt snygg, tycker han själv. wink.gif

En bekant till mig har kopparmaran, de lägger fantastiskt vackra mörkbruna ägg. Jag har letat lite på nätet efter dvärgmaran men inte hittat någon som har det. Ska kolla på dvärgbarnevelder också. Måste försöka bygga ut lekstugan lite, hoppas hinna det innan vintern. Tänkte sätta väggar runt verandan, isolera och flytta dörren. Just nu fixar jag sittpinnar, det är lite fix hela tiden. Det grundar sig på att hönorna har blivit fler än vad det var tänkt från början. Det är otroligt roligt och mysigt med höns!

Ni andra med höns, bor ni på landet eller i "vanlig" villa som jag? Nyfiken...
Myosotis
CITAT (Biggan_ @ 07-09-2011, 17:58) *
Ja just det, Australien var det ju! Då har du sett den.

Såg du när han skrek Hello!! till kalkonerna och de svarade alla samtidigt? rotfl.gif

CITAT (Huset Elliot @ 07-09-2011, 18:15) *
Ni andra med höns, bor ni på landet eller i "vanlig" villa som jag? Nyfiken...

Jag bor på landet (i norra Skåne), så det är ingen som hör mina tuppar gala (jo, det finns en sommarstuga, men de säger att det inte stör dem).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon