Full version: Höns
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47
Myosotis
Vad roligt, den utställningen skulle jag vilja se! Har hon någon hemsida?
Wilmer
Ingen aning.. Hade brådis till färjan när jag såg den, men det satt ingen skylt i montern. Jag ska fråga nästa vecka! Kan säkert smygfota också.
Myosotis
tummenupp.gif

Synd att det är så långt borta.
Wilmer
Du är så välkommen så naughty.gif
Myosotis
Du får skaffa höns först, annars riskerar jag ju att få abstinens wink.gif
Eva-Helene
CITAT (Myosotis @ 19-02-2011, 13:18) *
Rätt! bravo.gif Grattis! yaay.gif Nu måste du ju komma hit och hämta din vinst!

yahoo.gif Vi kommer till sommaren - hoppas jag smiley_small_hug.gif
Meriona
GRATTIS MYO TILL DE NYA SÖTNOSARNA! yaay.gif

Den med mörk kam var extra vacker, men var snäll och säg det inte till dem, då blir den andra kanske ledsen. Nu får du börja fundera på namn åt dem!

wub.gif
Myosotis
Hon med mörk kam är exakt sån som jag ville ha, sååå vacker wub.gif Nu känns det så där overkligt igen, att man bara kan åka och skaffa sig det man önskar sig w00t.gif Där fanns en till med mörk kam men jag valde den med röd för att jag lättare skulle kunna skilja dem åt. Idag kom det första Hedemoraägget! Troligen av Röd.

CITAT (Eva-Helene @ 20-02-2011, 02:08) *
yahoo.gif Vi kommer till sommaren - hoppas jag smiley_small_hug.gif

[attachment=58264:5.gif] Vad roligt!! Ni är så välkomna!
Kryddan03
Åh, äntligen Hedemora, Myo! Grattis! Jättefina! smile.gif

Är det bara Isbar som saknas nu, eller hur var det? wink.gif (Jag tänker alltid på dig när jag ser Isbar i rubrikerna på "Höns säljes" på Alternativ.nu. biggrin.gif)

Någon gång i framtiden - om jag får möjlighet att bo i eget hus med hönsgård - måste jag ha maran. Vilka ägg! smile.gif

Fast jag är ju såklart fortfarande väldigt sugen på dvärgwyandotte på terrassen. De är så vackra och verkar så mysiga! smile.gif
Myosotis
CITAT (Kryddan03 @ 20-02-2011, 21:29) *
Är det bara Isbar som saknas nu, eller hur var det? wink.gif

1 Isbar blå
1 Dvärgaustralorps blå kanttecknad (tror jag det heter)
1 Dvärgbarnevelder dubbelkanttecknad
1 Svarthöna (tingad)
2 döttrar till favorithönan
1 Dvärgaraucana
1 Engelsk araucana pärlgrå

Sen kommer jag inte på mer just nu... whist.gif
Myosotis

Kryddan03
CITAT (Myosotis @ 20-02-2011, 22:40) *
1 Isbar blå
1 Svarthöna (tingad)
1 Dvärgaraucana

Noterat! biggrin.gif
Myosotis
Snodde redägget till hedemororna. Alla vet ju liksom var redena finns nu så jag trodde inte det var så viktigt. slap.gif Men då gjorde Antwerpenhönan myteri. Inte kan man värpa utan att där ligger ett ägg!!
I så fall är det faktiskt bättre att använda en avklippt tom fodersäck.

Jag hann knappt komma in med den stora svarta spannen för att göra rent förrän det satt en höna i den och började snurra runt som för att bygga ett rede. rolleyes.gif

Tjatigare höna får man leta efter. Så hon fick sitt ägg för att jag skulle bli av med henne, hon var nöjd och värpte i redet.

Förresten kom det ett hedemoraägg också!
Kryddan03
CITAT (Myosotis @ 20-02-2011, 22:55) *

Ett så vackert öga! wub.gif
Biggan_

Med solsken i blick!
Så fin hon är! wub.gif
Men du Myo, har inte dina två nya hönor någon underdel och bakdel? crying.gif
Myosotis
Nej det har de inte. Man kan inte få allt här i världen. tongue.gif
Får väl ta fler kort sen, inte så lätt att få bra kort.

Araucanan hälsar att hon minsann också får plats i det lilla redet, så det så. Nu hoppas jag bara att inte maranen försöker klämma in sig där, för då kommer hon inte ut igen...

Meriona
CITAT (Myosotis @ 20-02-2011, 22:40) *
1 Isbar blå
1 Svarthöna (tingad)
1 Dvärgaraucana

Hur vore det med ett par emuer?
Myosotis
CITAT (Meriona @ 23-02-2011, 21:03) *
Hur vore det med ett par emuer?

Det kan jag mycket väl tänka mig. Och ölandsgäss och vaktlar och en tam korp. wub.gif
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 23-02-2011, 14:57) *
Nej det har de inte. Man kan inte få allt här i världen. tongue.gif
Får väl ta fler kort sen, inte så lätt att få bra kort.

....och hur länge skall vi vänta på bilderna? angel_not.gif

Har du något emot att jag snor din fina bild och använder som skrivbordsunderlägg?
Myosotis
CITAT (Biggan_ @ 14-03-2011, 16:15) *
Har du något emot att jag snor din fina bild och använder som skrivbordsunderlägg?

Har mailat den i större upplösning kompiskram.gif
Myosotis
CITAT (Biggan_ @ 14-03-2011, 16:15) *
....och hur länge skall vi vänta på bilderna? angel_not.gif

Här kommer en helbild. Vad som tillhör vilken höna och vad som är upp och ner resp. bak och fram får du själv klura ut. biggrin.gif

Wilmer
CITAT (Myosotis @ 20-02-2011, 01:04) *
Du får skaffa höns först, annars riskerar jag ju att få abstinens wink.gif

Kan låna av vänninan naughty.gif
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 15-03-2011, 12:11) *
Har mailat den i större upplösning kompiskram.gif

kompiskram.gif thanks.gif
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 15-03-2011, 13:05) *
Här kommer en helbild. Vad som tillhör vilken höna och vad som är upp och ner resp. bak och fram får du själv klura ut. biggrin.gif

Det är ju inte helt lätt! Vilken tur att du köpt olika, annars hade du kanske själv tagit fel! duh.gif
Wilmer
Jag fick minnsan rita karta på mitt djur rtfm.gif
Biggan_
CITAT (Wilmer @ 15-03-2011, 17:08) *
Jag fick minnsan rita karta på mitt djur rtfm.gif

Ja just de ja! yes.gif
Biggan_
[attachment=58897:Namnl_s_h_na.jpg]
Meriona
Jag trodde det var grisar först! blink.gif
Wilmer
Det är en helt sagolikt vacker bild!! Inte de i sanden- eller jo, de har det så gott. Men den med blänk i ögat.

Kollade på kompisens acklimatiserade burhönor häromdagen, vilken skillnad! Kammarna som var som stora skära, nej inte ens skära, blek-bleka äckliga blaffor som hängde över halva huvudet var nu små strama saker med färg. Fötterna var aldrig så illa, men nu är klorna korta och fina. Härligt att se!
Eva-Helene
Idag var vi och hälsade på bekanta i grannbyn för första gången. Dom har dvärghöns. När vi kom dit skulle herrn i huset precis ut och mata hönsen, så vi hängde på happy.gif I uthuset har dom 2 höns-avdelningar (typ), i den ena bor 5 hönor och 4 tuppar (födda i höstas) och i den andra 14 hönor och 1 tupp. En brokig samling var det, bl.a. 2 vita silkeshöns, 2 st mörkt bruna med "punkfrisyr" (vet ej namet på rasen, tyvärr - ska kolla senare). Orädda men endast intresserade av maten - såklart! I alla reden låg det ägg och herrn plockade dom i en papperspåse...sedan räckte han över den till mig och sa "varsågod"! yahoo.gif
Nu skulle man ha haft en äggkläckningsmaskin crazy.gif
Myosotis
Jag har ju inte tid att skriva här... hade tänkt att visa några bilder men har inte ro att hålla på med det nu, här kommer en på färgglada ägg så länge eftersom påsken närmar sig...

Meriona
Oj vilken vacker palett! wub.gif Vilken skillnad på de båda Marans-äggen? Är det från samma höna?
*Stintan*
Va läckert!
Eva-Helene
wub.gif
Anki på Öland
Vilken underbar samling ägg!
Biggan_
Så vackra ägg! wub.gif
Du behöver inte färga ägg till påsk! Dom är verkligen dekorativa.
RonjaRövardotter
Hej alla!
Måste bara jubla ut att jag äntligen blivit hönsägare!! Har i över 20 år längtat som en tok. För 1 ½ år sen hittade jag till odla.nu och efter att sett era hönskort så satte procedur övertala-sambon igång...och vet ni vad? Det lyckades! För ca 3 veckor sedan hämtade jag hem 2 faverolle hönor med tupp, 5 hedemora kycklingar och 2 blomme kycklingar. Har också tingat 2 orpington och 2 isbar som jag får hem till hösten.

Och min sambo som var heelt ointresserad av höns är väldigt ofta hos dem och har som egenutnämt sommarprojekt att bli kompis med tuppen Åke!
Myosotis
Grattis! Vad roligt! Då kan jag känna mig ganska medskyldig giggle.gif men jag lovar, du kommer inte att ångra dig. Höns är det bästa som finns! wub.gif
Hoppas du tar en massa bilder och visar här. Speciellt Hedemora, de finns i så många fina färger. Mina två är väldigt produktiva dessutom, det visste jag inte innan. Under april månad värpte de 25 (mest av alla) resp. 23 ägg (och araucanan 24). Sammanlagt fick jag 164 höns- och 7 myskankägg i april crazy.gif vi drunknar i ägg...
Myosotis
CITAT (Meriona @ 24-03-2011, 21:04) *
Vilken skillnad på de båda Marans-äggen? Är det från samma höna?

Ojdå, har jag inte svarat dig än? blush.gif Ja, jag har bara en marans. De blir lite olika. Mörkare efter ett värpuppehåll osv. Tyvärr har hon varit dålig, fått antibiotika och lagt av helt med värpandet sad.gif Fast hon ojar sig mycket och provligger i redet nästan varje dag så jag hoppas att hon kommer igång igen och inte blir som min svarthöna som slutade värpa helt och sen dog av äggledarinflammation.

Myosotis
Vad bra att du lyfte upp tråden, det är ju massor som jag inte har skrivit om än. En väldigt tråkig nyhet är att den bruna dvärgwyandotten dog knall fall natten till den 25.3.

Hon hade slutat värpa några veckor tidigare, så när hon plötsligt satt i redet tänkte jag bara "vad trevligt, ska hon börja värpa igen". Hon satt kvar där hela dagen och på kvällen såg hon uppburrad ut och stannade i redet för natten. Då började jag bli orolig på allvar att hon hade problem med att få ut ägget. På morgonen var hon död. En god vän undersökte henne, och det konstiga är att där var inga ägg på gång. Hon satt bara i redet för att hon kände sig trygg där när hon mådde konstigt. Hon hade gott hull, mat i magen och i krävan, och alla organen såg friska och normala ut. Det är helt obegripligt, som plötslig spädbarnsdöd ungefär. Ett tag var jag fullständigt hysterisk för jag inbillade mig att det var en smittsam sjukdom och att alla hönsen skulle dö, men ingen annan har ju haft minsta symptom. Jag läste mycket på SVAs hemsida - vilka gräsliga sjukdomar det finns - och alla sjukdomar medför förändringar någonstans. Är det inget synligt så ser man det på organen när man obducerar. Så nu har jag lugnat ner mig, men just nu känner jag inte för att skaffa fler höns, det kan vara en risk trots att man har de nya i karantän.
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 04-05-2011, 09:18) *
Vad bra att du lyfte upp tråden, det är ju massor som jag inte har skrivit om än. En väldigt tråkig nyhet är att den bruna dvärgwyandotten dog knall fall natten till den 25.3.

Hon hade slutat värpa några veckor tidigare, så när hon plötsligt satt i redet tänkte jag bara "vad trevligt, ska hon börja värpa igen". Hon satt kvar där hela dagen och på kvällen såg hon uppburrad ut och stannade i redet för natten. Då började jag bli orolig på allvar att hon hade problem med att få ut ägget. På morgonen var hon död. En god vän undersökte henne, och det konstiga är att där var inga ägg på gång. Hon satt bara i redet för att hon kände sig trygg där när hon mådde konstigt. Hon hade gott hull, mat i magen och i krävan, och alla organen såg friska och normala ut. Det är helt obegripligt, som plötslig spädbarnsdöd ungefär. Ett tag var jag fullständigt hysterisk för jag inbillade mig att det var en smittsam sjukdom och att alla hönsen skulle dö, men ingen annan har ju haft minsta symptom. Jag läste mycket på SVAs hemsida - vilka gräsliga sjukdomar det finns - och alla sjukdomar medför förändringar någonstans. Är det inget synligt så ser man det på organen när man obducerar. Så nu har jag lugnat ner mig, men just nu känner jag inte för att skaffa fler höns, det kan vara en risk trots att man har de nya i karantän.

Usch, så tråkigt Myo! trostar.gif smiley_small_hug.gif
Kryddan03
CITAT (Myosotis @ 04-05-2011, 09:18) *

sad.gif
Myosotis
Måste ju visa lite nya bilder på min lille svarte kyckling, han är såå stilig wub.gif

Biggan_
Herre jesses så ståtlig han blivit! wub.gif
Vilket förvandlingsnummer! ohmy.gif
Flemming
Myosotis: Beklagar bortgången av din höna och gratulerar till din linslus...
Rena klara färger,tvättar du fåglarna före fotografering unsure.gif
Anki på Öland
Urtjusig kille!!!
Myosotis
CITAT (Flemming @ 16-05-2011, 07:21) *
Rena klara färger,tvättar du fåglarna före fotografering unsure.gif

giggle.gif nej, de lyser av sig själva...
Eva-Helene
Men ååååå vilken snygging! Alldeles perfekt kam och slör (tycker jag) och vilka tjusiga ögon - jag är kär! wub.gif
Meriona
HIMMEL så vacker den lille blivit! crazy.gif

Så sorgligt med den dvärgwyandotten bara, så orättvist! sad.gif
Myosotis
CITAT (Flemming @ 16-05-2011, 07:21) *
linslus...

Ja det är inte helt lätt att fota när de står så nära hela tiden...

Han håller mest ihop med hedemororna, de gillar inte svarttuppen. På så vis har han sin egen lilla flock och det har gått bra än så länge. Fast han parar sig med de andra också när han har chansen.

Här är han med sinna två mammor.

CITAT (Eva-Helene @ 16-05-2011, 13:24) *
Men ååååå vilken snygging! Alldeles perfekt kam och slör (tycker jag) och vilka tjusiga ögon - jag är kär! wub.gif

Då skulle du ha sett honom igår när han hade doppat hela slöret i grädde. giggle.gif Sen flög han upp på min rygg för att torka av näbben på min tröja och gol sen i örat på mig. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon