|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47
Både utrotningshotad och exceptionell ..
Minimika
28-11-2011, 18:21
Jag har sorg! För drygt en vecka sedan, bara fem dagar efter mitt senaste inlägg, hade vi besök av räven. Mitt på dagen, skabbräv?, lyckades han mörda 6 av mina fina höns. Fem är återfunna döda men min vackre gosse Axel har inte återfunnits. Jag saknar honom så! Tuppen Lillen var försvunnen en hel natt men kom hem morgonen efter. Det gjorde mig så glad! Nu är det bara han och fyra hönor kvar i hönshuset. Känns som jag har haft mycket otur på sistone. Nu får jag ta nya tag till våren och hoppas på att en av hönorna vill bli mamma. Annars blir det att ta till kläckaren.
Myosotis
28-11-2011, 19:31
 Stackars dig!  Och Axel som var så fin!  Tröstekram
Minimika
28-11-2011, 19:43
Tack!
Biggan_
28-11-2011, 20:01
CITAT (Minimika @ 28-11-2011, 18:21)  Jag har sorg! För drygt en vecka sedan, bara fem dagar efter mitt senaste inlägg, hade vi besök av räven. Mitt på dagen, skabbräv?, lyckades han mörda 6 av mina fina höns. Fem är återfunna döda men min vackre gosse Axel har inte återfunnits. Jag saknar honom så! Tuppen Lillen var försvunnen en hel natt men kom hem morgonen efter. Det gjorde mig så glad! Nu är det bara han och fyra hönor kvar i hönshuset. Känns som jag har haft mycket otur på sistone. Nu får jag ta nya tag till våren och hoppas på att en av hönorna vill bli mamma. Annars blir det att ta till kläckaren. Så sorgligt!
Nostalgia
02-12-2011, 08:13
CITAT (Myosotis @ 11-10-2011, 09:46)  Hej Nostalgia!  Hur har det gått med dina kycklingar? Hej Myosotis ! Blev några stycken iaf, ska försöka lägga in bilder frampå. Lika trevligt varje gång att gå in i den här tråden och titta på alla fina, mysiga och roliga foton och läsa era berättelser
Myosotis
03-12-2011, 16:34
Meriona
03-12-2011, 18:52
Ojojoj så fina de är Myo!  Självklart känner de igen mamma, skam vore väl annars? Grattis till att en tupp till får förgylla tillvaron för några!  Det ordnar sig nog för alla ska du se!
Myosotis
05-12-2011, 20:55
Dvärgwyandotten har värpt ett miniägg på 9 gramm!  Det andra är ett av hennes normala och väger 43g. Jag tycker hon är jätteduktig som fortfarande värper!  Hon är den enda. Ett ägg varannan dag.
Meriona
05-12-2011, 20:57
Ööööh, det ser ut som ett kolibriägg!  Går det att äta? Duktig flicka!
Biggan_
05-12-2011, 22:34
Vilket sött miniägg! Så stora och granna dina tuppar har blivit, och inte glömmer dom dej! Det är bara höns som har hönsminne!
Myosotis
17-12-2011, 10:58
Igår hände tre saker: 1. Guldsebrighten jagade iväg katten  Jag vet inte om det var meningen, men han satt under en en och hon satte fart mot honom. Han flydde i full galopp.  Önskar att jag hade haft kameran redo. Det kanske var en slump, för när han vek av åt höger fortsatte hon rakt fram, men det såg hur som helst väldigt komiskt ut. Annars brukar katterna mest ignorera hönsen, men de har verkligen respekt för dem fast sebrighterna nästan har bytesstorlek. 2. Myskankan bet sig fast i lilltuppens stjärt  sen stod hon så där, med helt lugn uppsyn, medan stackars tuppen skrek och flaxade och försökte komma loss.  Jag trodde stjärtpennorna skulle lossna, men det gick bra. Nu kanske han kommer ihåg ett tag att det inte är så bra att gå för nära dem och provocera. 3. Tvättmaskinshönan vars fjädrar nu har växt ut helt igen började värpa!! Det var inte dåligt, att börja nu när det är som mörkast. Dvärgwyandotten värper ett ägg varannan dag, ingen av de andra värper, de flesta har inte ruggat färdigt heller. Jag har ingen extrabelysning till dem som många använder för att hönsen ska värpa vintertid. Dessutom är hon 1½ år gammal. De som börjar värpa så här års är annars unghönorna. Fast mina är ju kläckta så sent så det kanske inte blir förrän till våren. Ska bli så spännande att se vad det blir för färg på äggen, hoppas på gröna förstås!
Biggan_
17-12-2011, 12:07
CITAT (Myosotis @ 17-12-2011, 10:58)  Igår hände tre saker: 1. Guldsebrighten jagade iväg katten  Jag vet inte om det var meningen, men han satt under en en och hon satte fart mot honom. Han flydde i full galopp.  Önskar att jag hade haft kameran redo. Det kanske var en slump, för när han vek av åt höger fortsatte hon rakt fram, men det såg hur som helst väldigt komiskt ut. Annars brukar katterna mest ignorera hönsen, men de har verkligen respekt för dem fast sebrighterna nästan har bytesstorlek. 2. Myskankan bet sig fast i lilltuppens stjärt  sen stod hon så där, med helt lugn uppsyn, medan stackars tuppen skrek och flaxade och försökte komma loss.  Jag trodde stjärtpennorna skulle lossna, men det gick bra. Nu kanske han kommer ihåg ett tag att det inte är så bra att gå för nära dem och provocera. 3. Tvättmaskinshönan vars fjädrar nu har växt ut helt igen började värpa!! Det var inte dåligt, att börja nu när det är som mörkast. Dvärgwyandotten värper ett ägg varannan dag, ingen av de andra värper, de flesta har inte ruggat färdigt heller. Jag har ingen extrabelysning till dem som många använder för att hönsen ska värpa vintertid. Dessutom är hon 1½ år gammal. De som börjar värpa så här års är annars unghönorna. Fast mina är ju kläckta så sent så det kanske inte blir förrän till våren. Ska bli så spännande att se vad det blir för färg på äggen, hoppas på gröna förstås! Vilken underhållande vardag du har Myo! Det är ju klart bättre än underhållningen på TV! Tvättmaskinhönan! Vilket obetalbart festligt namn du döpt om "min" raggsockshöna till! Spontant kan jag väl tycka att det är skönt för hönsen att få vila från värpningen på vintern. Lite semester är väl aldrig fel, även för höns.
merlin68
17-12-2011, 16:17
sebright är tuffa små krabater! vi hade ett gäng när jag var barn och den lilla tuppen bossade över den större leghorntuppen
Myosotis
17-12-2011, 17:00
CITAT (merlin68 @ 17-12-2011, 16:17)  sebright är tuffa små krabater! vi hade ett gäng när jag var barn och den lilla tuppen bossade över den större leghorntuppen   Jag kan se det framför mig.  CITAT (Biggan_ @ 17-12-2011, 12:07)  Spontant kan jag väl tycka att det är skönt för hönsen att få vila från värpningen på vintern. Lite semester är väl aldrig fel, även för höns.  Håller med, det är därför jag väljer att inte "driva" mina. Men andra säger att där hönsen kommer ifrån finns det inga så här korta dagar, man ger bara hönsen möjligheten till en naturlig dygnsrytm och det ligger det en del i också. Nu har de ändå haft några veckors/månaders paus för ruggning så det är ju inte skadligt för dem att börja värpa nu.
Minimika
22-12-2011, 12:48
Vill önska alla en riktigt God Jul & ett Gott Nytt År!
Passade på att pynta hos hönsen idag. Julgran med äppelklyftor, spagetti och rivna morötter.
[attachment=66821:IMG_2058.JPG]
Myosotis
22-12-2011, 23:15
Vad fint!
Myosotis
24-12-2011, 10:22
GOD JUL önskar hönsen!
Meriona
24-12-2011, 19:53
God jul hönorna!
CITAT (Minimika @ 22-12-2011, 12:48)  Vill önska alla en riktigt God Jul & ett Gott Nytt År!
Passade på att pynta hos hönsen idag. Julgran med äppelklyftor, spagetti och rivna morötter.
[attachment=66821:IMG_2058.JPG] Mne, vad lurad jag blev, hade berättat för sambon om Myo's hönejulgran, så jag var helt säker på att detta var myo's inlägg tills jag läste att hon själv svarat  insåg då att det finns fler Hönepön-tokar  God jul till ALLA hönor och mattar/hussar.
Myosotis
27-12-2011, 11:28
Nu hände det som jag har väntat på. Tupparna slogs på allvar och lilltuppen vann. Det såg ut som om han hade tänkt slå ihjäl gammeltuppen, denne hade kilat in sig i ett hörn i inhägnaden och skyddade huvudet, gjorde inget motstånd alls längre, jag trodde han var död när jag kom ut (Minns inte ens varför jag sprang ut för jag hörde inget, måste varit ett sjätte sinne?)  Båda var blöta och skitiga, men efter lite sorterande och tvätt har den lille bara ett svullet slör och den gamle rejält blodig kam, men det är normalt för kammar blöder hemskt mycket. Nu vet jag inte vad jag ska göra, gammeltuppen sitter i badrummet för att hämta sig och för att det ska sluta blöda. Separerar man dem nu så börjar de om från början sen, men om jag släpper ihop dem nu så får hönsen smak för blod och kan bli kannibaler.  Ja just det, en trevlig nyhet också, antwerpenhönan har just börjat värpa!
Biggan_
27-12-2011, 13:31
CITAT (Myosotis @ 27-12-2011, 11:28)  Nu hände det som jag har väntat på. Tupparna slogs på allvar och lilltuppen vann. Det såg ut som om han hade tänkt slå ihjäl gammeltuppen, denne hade kilat in sig i ett hörn i inhägnaden och skyddade huvudet, gjorde inget motstånd alls längre, jag trodde han var död när jag kom ut (Minns inte ens varför jag sprang ut för jag hörde inget, måste varit ett sjätte sinne?)  Båda var blöta och skitiga, men efter lite sorterande och tvätt har den lille bara ett svullet slör och den gamle rejält blodig kam, men det är normalt för kammar blöder hemskt mycket. Nu vet jag inte vad jag ska göra, gammeltuppen sitter i badrummet för att hämta sig och för att det ska sluta blöda. Separerar man dem nu så börjar de om från början sen, men om jag släpper ihop dem nu så får hönsen smak för blod och kan bli kannibaler. Ja just det, en trevlig nyhet också, antwerpenhönan har just börjat värpa!  Fy vilket dilemma! Det är ju som att välja mellan pest och kolera.
Eva-Helene
27-12-2011, 15:17
Uschiamej Ja...det bästa vore ju om du hade möjlighet att dela hönshuset i 2 och att dom fick varsin flock. Men det går väl inte med ditt väl?
Myosotis
27-12-2011, 16:40
CITAT (Eva-Helene @ 27-12-2011, 15:17)  Uschiamej Ja...det bästa vore ju om du hade möjlighet att dela hönshuset i 2 och att dom fick varsin flock. Men det går väl inte med ditt väl?  nej det gör det nog inte. Jag tror nog att det kommer att funka lika bra sen när såren har läkt, bara med omvänd rangordning, men det vet jag ju inte förstås. Verkligen inte min dag idag för medan jag var borta för att köpa salva till tuppen (smakar äckligt så de låter honom vara förhoppn in gsvis) blev tvättmaskinshönan tagen av höken. Mamma var hemma men hörde inget, när jag kom hem var det så där onaturligt tyst. Av de 6 som går ute hittade jag bara 2 samt randiga fjädrar i en hög. Efter mycket letande hittade jag tre gömda hönor i en klunga. Sen har jag irrat runt i skogen och letat randiga fjädrar för att kunna rekonstruera händelseförloppet årminstone. Ingenting. Sen gick jag en desperat sista runda på tomten fast jag inte hade hopp att hon levde - då hittade jag henne livs levande i ladan!!! Med lindrigt skadad vinge. Men nu har jag ju salva så det passar ju bra. Och jag som trodde att de där klantiga unghökarna drar förbi på hösten och att en som tar en höna nu är vuxen och proffs. Jag kommer aldrig att veta vad som hänt, men räven utesluter jag, den hade3 inte bara gett sig så lätt, speciellt som myskankorna säkert skulle gå fram till räven och presentera sig. Men märkligt och rätt osannolik tur att hon klarade sig levande. Jag är så glad att hon lever!
Skruttis
27-12-2011, 17:04
Huamejen Myosotis. Vilken otrolig tur att tvättmaskinshönan klarade sig. Hoppas hon repar sig. Håller tummarna för din gammeltupp också. Både att han repar sig och att hela flocken rättar in sig efter ny ranking.
Myosotis
27-12-2011, 18:00
Tack för tröst, känner mig fortfarande lite uppskärrad. Vilken dag alltså! Men så fick jag tre ägg också, det är väl fantastiskt för att vara mitt i vintern.
Minimika
27-12-2011, 18:14
Vilket drama! Tur i alla fall att ingen av hönsen strök med! Hoppas tupparna bestämmer sig för att hålla sams, tråkigt om det inte funkar!
Ha ett gott slut och Gott Nytt!
Eva i Skåne
27-12-2011, 18:24
Oj oj oj Myo  Jag förstår att du är uppskärrad Tack och lov att hela flocken är vid liv, men helt enkelt har du det säkert inte nu. Bara det att ha en tupp i badrummet  . Tur att du har mer än en toa Hoppas alla hämtar sig och lugnet infinner sig igen snabbt. Är hönorna nervösa nu efter hökattacken? Vilken är tvättmaskinshönan och varför kallar du henne så? Måste vara nåt jag missat. Är det den svarte tuppen som är yngst? Dom är ju så vackra båda så det måste bara gå att ha dom tillsammans så du slipper välja bort en.
Men vilken fasa!! Å, så skönt att hon klarade sig!  Går de inte i inhägnaden eller fick de vara ute och lufta sig? Dumma tuppar  håller en tumme för dem!
Myo en sak är i allafall säkert du har ett innehållsrikt liv!!
Myosotis
28-12-2011, 12:28
Tack för era vänliga ord Jag satte ihop dem igår kväll när det var mörkt. De slogs igen i morse (under övervakning) och gammeltuppen vann! Så nu går de och bevakar varandra, lillen är rädd men ger inte upp riktigt. Just nu unnar jag mig en paus, orkar inte stå i regnet hela dagen, lillen blödde så han är inlåst i hönshuset. Och jag som var bortbjuden i morgon, det blir nog inget med det... Vilken tur att det är korta dagar, tänk om det hade hänt i juni så hade jag fått stå där dygnet runt. CITAT (Eva i Skåne @ 27-12-2011, 18:24)  Är hönorna nervösa nu efter hökattacken? Ja!! Det märks när jag gör en hastig rörelse med handen eller så. CITAT (Eva i Skåne @ 27-12-2011, 18:24)  Vilken är tvättmaskinshönan och varför kallar du henne så? Måste vara nåt jag missat. RuggningNakenhönaTvättmaskinCITAT (Eva i Skåne @ 27-12-2011, 18:24)  Är det den svarte tuppen som är yngst? Nej han är gammal. Den färggranne är ju bara drygt ett år: Bebis
Usch för den där Höken.. De är sluga djur.. Vi skaffade en grupp Dvärgkochin i somras. De var 8 vuxna och nio veckogamla kycklingar. En kyckling dog ganska tidigt, men de andra har klarat sig bra. Tills nu på senhösten och början på vintern. Vi kunde inte förstå vart de tog vägen. En efter en bara försvann de. Och alla försvann på eftermiddagen mellan ca 16-18. Medans det fortfarande var någorlunda ljust så släppte vi ut hönsen en stund efter jobbet. På helgerna har de gått ute hela dagarna. Men så en lördag hörde gubben ett himla kackel och kikade ut och ser Höken flyga iväg med vår ena vuxna tupp. Tydligen var han för tung för höken tappade den på åkern. Gubben satt sig på fyrhjulingen för att fara ut och hämta den, men när han närmar sig gör höken ett nytt försök och flyger iväg med vår tupp. Han tappar den återigen efter några hundra meter i en skogsdunge. Efter en stunds letande hittas tuppen men är såklart inte vid liv. Några dagar senare sitter vi i köket och ser helt plötsligt en liten hök som sitter i ett av träden bara 10 meter från huset. Men han ska fasiken inte få något mer härifrån. Efter denna händelse får bara hönsen vara i hönsgården, de är bara tio kvar nu.
CITAT (Myosotis @ 05-12-2011, 21:55)  Dvärgwyandotten har värpt ett miniägg på 9 gramm!  Det andra är ett av hennes normala och väger 43g. Jag tycker hon är jätteduktig som fortfarande värper!  Hon är den enda. Ett ägg varannan dag.  Det var ju för gulligt det där yttepytteägget. Våra Dvärgkochinägg väger ca 30 gram. Har två hönor som är födda i juli som förhoppningsvis kommer börja värpa om någon månad eller så. Deras ägg kommer nog också vara så där små i början. Ska bli så spännande. Längtar...
Meriona
28-12-2011, 19:53
Nämen oj så dramatiskt, Myo!  Hoppas rangordningen är återställd nu.  Förstod jag rätt om tvättmaskinshönan klarade sig? Phu!
Biggan_
28-12-2011, 22:54
Herre jisses vilken dramatik! Men du Myo har ju jättestor hönsgård. Måste du ändå släppa dom fritt för att dom skall få omväxling?
Myosotis
30-12-2011, 11:18
CITAT (Klura @ 28-12-2011, 15:53)  ...En efter en bara försvann...  Usch vad jobbigt. Pratade med en bekant igår som precis råkat ut för samma sak, så nu har hon bara 4 hönor och en tupp kvar och de måste vara inne nu. Åsbohöns och trångt utrymme är ingen bra kombination CITAT (Klura @ 28-12-2011, 15:53)  ...en liten hök som sitter i ett av träden bara 10 meter från huset... Det låter ju mer som en sparvhök medan det förmodligen var en duvhök som tog dina höns. Här går det hyfsat bra faktiskt, sa jag att den gamle är chef igen? Tvättmaskins-hök-hönan sitter på boet just nu, verkar ju otroligt att hon tydligen tänker fortsätta värpa som om inget hade hänt, de brukar sluta efter en sån chock.
Meriona
30-12-2011, 19:28
Skönt att det inte hänt mer kaos iallafall Myo!  Tänk om detta hänt när jag var hos dig, då hade jag aldrig vågat komma mer!
Biggan_
30-12-2011, 20:53
CITAT (Myosotis @ 30-12-2011, 11:18)  Här går det hyfsat bra faktiskt, sa jag att den gamle är chef igen? Tvättmaskins-hök-hönan sitter på boet just nu, verkar ju otroligt att hon tydligen tänker fortsätta värpa som om inget hade hänt, de brukar sluta efter en sån chock. Skönt att det blivit ordning på torpet igen! Hoppas på en lugn nyårshelg i hönsgården! Den där tvättmaskinshönan är det tydligen ruter i!
CITAT (Myosotis @ 30-12-2011, 11:18)  Det låter ju mer som en sparvhök medan det förmodligen var en duvhök som tog dina höns. Jag har ingen aning, de är tydligen svåra att skilja åt. Men sättet Duvhöken jagar på verkar överensstämma med det som hänt här. Fick en dålig bild på pippin i trädet. den är ca 25-30 cm + stjärten. [attachment=66969:hok.jpg]
Myosotis
31-12-2011, 11:46
Sparvhök. Den är nog ute efter småfåglar, du kanske har en fågelmatning? Tror inte det är den som gett sig på dina höns utan det är säkert en duvhök. Helt normalt att man inte ser duvhöken, det är en skogsfågel som gör snabba räder.
Stämmer bra det, vi har vårt fågelmatträd där den sitter. Och precis som du beskriver om Duvhöken.. det är så det har gått till. Man hinner inte reagera, det går så snabbt. Därför har vi inte hönsen utanför hönsgården nu, även fast vi är ute. För den där höken verkar inte bry sig om att det är folk i rörelse.
Funderar över vems denna avföring är. Jag hade precis släppt ut hönsen när jag upptäckte den rykande högen. De är ca 1.5 cm i diameter och de längsta är 5 cm. Färgen överensstämmer inte med bilden. De var nästan olivgröna och på vissa ställen är det en kritvit beläggning. Trodde det var något djur som varit inne i hönsgården men jag har kollat runt och stängslet är intakt. Igår och idag har jag hittat liknande inne i hönshuset också. De låg inte där igår när jag stängde så alltså måste det ju vara någon av hönsen/tupparna?[attachment=67038:IMG_0218.jpg]
Myosotis
07-01-2012, 16:56
Måste vara räv, om det inte kan vara hund? Rävskit kan ha väldigt olika färg beroende på vad den ätit. Luktar rovdjur, väldigt skarpt. Längd 5-8cm, diameter 1,5-2,5cm. Alltid utdraget i en spets som jag dock inte ser på bilden och ofta placerat lite upphöjt som revirmarkering. Du kan pilla lite med en pinne, innehållet kan ju hjälpa med bestämningen, som t.ex. en massa sorkskelettdelar.
Myosotis
07-01-2012, 17:06
Lite bilder jag tog igår när det för en gångs skull inte regnade:    Finn fem fel  Original till vänster och kopian till höger  Mamma och dotter  Den andra unghönan  Tupp äter mossa   Tupparna beter sig precis som innan bråket nu.
Meriona
07-01-2012, 22:51
Snygg bild på en vit en svart en vit en svart - eller nääää det var ju skuggor!  Jättefina bilder Myo!
Myosotis
08-01-2012, 16:52
Kom på att jag måste ju visa en bild på tvättmaskinshönan så ni ser att hon lever!
Ingela i Segersberg
08-01-2012, 17:28
Vilka härliga bilder på dina tuppar och hönor, Myo!
Jättefina bilder!! Och vad fin hon är - tvättmaskinshönan!
Meriona
09-01-2012, 10:46
Är hon helt återställd, tvättmaskinshönan?
Myosotis
09-01-2012, 10:57
Ja!  Lite räddare än innan för plötsliga rörelser, men det är ju bara bra om de har blivit mer försiktiga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|