Full version: Höns
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47
Myosotis

Mitt nuvarande gäng på grönbete i våras

respektingivande chef
Myosotis

Lilla sebrighthönan fryyyser.
Myosotis
Det var bättre när man kunde sola tycker hon.

Eva-Helene
Ujujuj så gulligt - hämta värme från sin större kompis wub.gif
Myosotis
Några bilder på min älsklingshöna:

wub.gif
jepperdy
Har nu tittat på era bilder och kommit på att jag skall skaffa hönor igen!

Men hjälp mig! På förra stället vi bodde på fanns redan en "hönsgård",
men nu har jag ingen så jag behöver bygga en. Var kan jag hitta tips,
idéer, kanske ritningar på hönshus/gård?
Johanna O
Jepperdy, kika gärna in på min hemsida. Jag inredde hönshus i en gammal bod och byggde ett hägn förra året. Noga dokumenterat. Finns kanske lite tips för dig där! Lycka till!

Fler bilder på min julkyckling. Vi hoppas på att det är en Julia wink.gif Två veckor gammal på bilderna!

Igår och idag har hon sett stora världen för första gången i sitt liv! Passade på att låta Svart-Stina gå ut med Julia till de andra i hönsgården!

Mvh
Johanna
160kvm stort hus
Åååååååh underbart!!

Nu längtar jag verkligen!
Nostalgia
thanks.gif för alla nya underbara hönsbilder wub.gif

Jag blir så glad när jag tittar på dem yahoo.gif
Myosotis
CITAT (jepperdy @ 07-01-2009, 22:48) *
Har nu tittat på era bilder och kommit på att jag skall skaffa hönor igen!

Men hjälp mig! På förra stället vi bodde på fanns redan en "hönsgård",
men nu har jag ingen så jag behöver bygga en. Var kan jag hitta tips,
idéer, kanske ritningar på hönshus/gård?

Ett mycket bra beslut! smile.gif Låna böcker på biblioteket! "Höns" är jättebra, det står nog om den nånstans redan (har den utlånad just nu och kommer inte ihåg författaren). Man behöver ju inte hålla sig till måtten utan kan utgå från ritningarna som inspiration.
Här finns exempel på ett flyttbart hönshus, tyvärr på tyska, men klicka på hönan så får du se en film där man ser principen. Ingen dum idé alls, de klipper gräsmattan och hinner inte förstöra något. Har även sett det i mycket större skala, då flyttades hönsen runt bl.a. i äppelodlingar och åt fallfrukt. Om man ändå ska börja från början är det nog värt att fundera på.
Nostalgia
Boken Höns som Myosotis nämner har Karin Neuschutz skrivit och den är precis som Myosotis säger JÄTTEBRA tummenupp.gif Innehåller raser, skötsel och uppfödning.

Så här står det om boken på bokus.com

Den ultimata handboken med mängder av praktiska råd för den som har eller planerar att skaffa höns. I boken presenteras 60 olika raser i text och bild, tunga och lätta, urdvärgar och lantraser, vilket gör den till marknadens mest kompletta hönsrasbok. Man får även hjälp att ta reda på vilka höns som passar det egna behovet.

Att skaffa höns är att stiga in i en ny värld, befolkad med mycket levnadspigga individer som ordnar upp sina sociala relationer med kompetens och noggrannhet. Författarna beskriver ingående hönsens beteende, daglig skötsel, utfodring, hälsa och sjukdomar, ruvning och kycklingar. Boken innehåller också beskrivningar av små och stora hönshus med utegårdar. Hönsens kulturhistoria finns med, liksom vad man bör tänka på innan man skaffar höns.

Det där med ett flyttbart hönshus var ju en toppen idé yes.gif tummenupp.gif
Hmm ingen dum idé alls g.gif

Lycka till jepperdy, hoppas vi får se bilder och höra hur det går för dig smile.gif
Myosotis

Myosotis
Min andra tupp, bror till den första och pappa till min tama signaturtupp.

Jag var tvungen att ge bort honom illa kvickt när min tama tupp blev könsmogen. Det hade gått bra hela vintern, men på bara några dagar blev det katastrof, han höll på att slå ihjäl honom. Det var rätt imponerande att se ändå, jag minns ett tillfälle när de var ute i trädgården och den lille försökte tjuvpara sig med en höna. När den gamle såg detta sprang han dit med beslutsam uppsyn, hoppade på honom och sparkade honom i bröstet. Vilken smäll! Den unge gav sig direkt och gick och satte sig på pinnen.
160kvm stort hus
Seabrighten är så fin mysotis!

Roligt klipp med flyttbara hus. Ska be sambon översätta åt mig.

Några frågor bara ( om nån kan svara? )

Blir det inte väldigt kallt underfrån? Eftersom den står på hjul.

Och hoppar inte hönorna över staketet? Det var ju bara knähögt.

Det vore ju riktigt praktiskt med en gräsmattegödslare ( modell större.. )
Och inte nog med det, den producerar ägg oxå! giggle.gif giggle.gif
Jan Lindgren
Hej!
Gå in på www.feathersite.com Där hittar du det mesta om fjäderfä och massor av länkar till intressanta siter. Det är mycket lätt att fördriva några timmar där.
MVH
Jan Lindgren
Myosotis
CITAT (160kvm stort hus @ 30-01-2009, 09:29) *
...Blir det inte väldigt kallt underfrån? Eftersom den står på hjul.

Och hoppar inte hönorna över staketet? Det var ju bara knähögt...

Vet inte om det blir kallare egentligen? Mitt nya hönshus (som inte är färdigt än) står på pålar och har isolerat golv. Tanken är att hönsen sen kan söka skydd under huset.

Det beror på vad man har för ras. Stora tunga hönor håller sig på marken, dvärghöns och vissa livliga större höns skulle flyga över det. Dessutom kan man inte lämna dem utan tillsyn om det finns duvhök och man inte har tak på hönsgården. Man får anpassa idéerna till sin egen trädgård och sina höns. Gården får gärna vara lite större än den på filmen.
160kvm stort hus
CITAT (Myosotis @ 01-02-2009, 12:56) *
Vet inte om det blir kallare egentligen? Mitt nya hönshus (som inte är färdigt än) står på pålar och har isolerat golv. Tanken är att hönsen sen kan söka skydd under huset.

Smart! Sol/och regnskydd i ett. Och dessutom "gratis" eftersom man slipper bygga till.

Vore kul med en stor bur som flyttas, å andra sidan måste den oxå vara hanterbar. *tänker*

Eller så får dom gå i vanliga hönsgården när man inte är hemma och lösa ute när man är hemma. ( och har hagelbössan i närheten.. devil.gif )

Smart! Sol/och regnskydd i ett. Och dessutom "gratis" eftersom man slipper bygga till.

Vore kul med en stor bur som flyttas, å andra sidan måste den oxå vara hanterbar. *tänker*

Eller så får dom gå i vanliga hönsgården när man inte är hemma och lösa ute när man är hemma. ( och har hagelbössan i närheten.. devil.gif )
Fågelvägen
Mitt nya hönshus (som inte är färdigt än) står på pålar och har isolerat golv. Tanken är att hönsen sen kan söka skydd under huset.

Bra "höns-tänk" att de kan söka skydd under huset! De kommer kanske också att lägga ägg i någon hemlig liten grop under huset. Hoppas du har barn som är beredda att krypa in och leta. Har ni rävar, hundar och katter i omgivningen behövs nät också runt huset.
160kvm stort hus
CITAT (Fågelvägen @ 03-02-2009, 16:57) *
Bra "höns-tänk" att de kan söka skydd under huset! De kommer kanske också att lägga ägg i någon hemlig liten grop under huset. Hoppas du har barn som är beredda att krypa in och leta. Har ni rävar, hundar och katter i omgivningen behövs nät också runt huset.

rackarns, betyder det att jag måste "skaffa" barn för att kunna ha höns? giggle.gif

Fågelvägen
Hm, projekt blir ofta större än man tänkt sig. duh.gif
Men har du inte en tax? Den ska väl kunna göra lite nytta "APPORT! HÄMTA ÄGG!"
Myosotis
laugh.gif Jag har varken barn eller tax. Duger inte en amstaff eller två katter?! Det kommer nog att gå bra ändå.
CillaM
Så fina de är dina höns Myosotis! Har man fler höns än 20 sägs det att det går alldeles utmärkt att ha 2 tuppar. Det är ju ett himla slit för tuppen att se till att varje höna får 'sitt'. Nu har vi bara 11 kvar, en höna slogs av en rovfågel men blev liggande död på marken. Det var den sista av urmödrarna, Elenor. Efter att den sista hönan är borta skafffar vi inga fler, det blir bäst så. Men man vet aldrig senare, för det ÄR charmigt med höns.
160kvm stort hus
Usch va trist cilla!

Fågelvägen: "APPORT! HÄMTA ÄGG!"
Ha ha, ja det kanske vore nått. Hon är ju helt arbetslös nu när jaktsäsongen är över.. *s*

Myosotis

Myosotis

Myosotis
Måste bara berätta vilken dålig hönsmamma jag är. Min favorithöna sprätte hejvilt ut all maten igår, så jag tog bort den för att de först skulle äta upp det som låg på marken. Sen glömde jag att ställa ner maten igen! fear.gif Hönsen gick och la sig och jag kom inte på det förrän det var nästan mörkt. Natten skulle bli kall igen, så jag ville absolut inte att de skulle sova med tomma magar/krävor och frysa; tog en ficklampa och handmatade dem där de satt på pinnen. Lyste på min hand och försökte att inte blända dem. Som ursäkt fick de solrosfrön, det älskar de. Alla åt glatt, de tyckte inte alls att det var något konstigt eller skrämmande. Visst är det underbart med sådan tillit! wub.gif
Nostalgia
Jag är helt övertygad om att dina höns tycker att du är världens BÄSTA hönsmamma trostar.gif
Ja det är helt uuunderbart när dom visar en sådan tillit wub.gif

Åååå vilka vårkänslor man får av dina hönsbilder Myosotis yahoo.gif
Mill

En bild på en av mina gammelsvenska dvärghönor från februari.

Jag har en liten blandad flock på 2 sådana, 3 wyandotte och en stor "okänd" variant. Dom går fritt i trädgården hela dagarna och är så himla trivsamma!

Ska ut och fota dom i dagarna. Vilken härlig tråd det här var. smile.gif
Myosotis
Så fin höna! Mina är ytterst skeptiska till snö, den är god att äta men farlig att gå på rolleyes.gif , men dina verkar ju inte bry sig? Jag har fått lägga ut halm på snön ibland för att locka ut dem.
Meriona
CITAT (Myosotis @ 26-03-2009, 08:40) *
Måste bara berätta vilken dålig hönsmamma jag är. Min favorithöna sprätte hejvilt ut all maten igår, så jag tog bort den för att de först skulle äta upp det som låg på marken. Sen glömde jag att ställa ner maten igen! fear.gif Hönsen gick och la sig och jag kom inte på det förrän det var nästan mörkt. Natten skulle bli kall igen, så jag ville absolut inte att de skulle sova med tomma magar/krävor och frysa; tog en ficklampa och handmatade dem där de satt på pinnen. Lyste på min hand och försökte att inte blända dem. Som ursäkt fick de solrosfrön, det älskar de. Alla åt glatt, de tyckte inte alls att det var något konstigt eller skrämmande. Visst är det underbart med sådan tillit! wub.gif

DET kan man kalla att ta lite extra ansvar, du är snäll du Myosotis! kompiskram.gif
Mill
Dim gillar väl inte snö så där jättemycket, men nog går dom ut ändå om det vankas ätbart. Dom är i alla fall inte rädda för snö. Blir väl attans kalls om fötterna, bara.

Dom gammelsvenska är supercoola hönor. Jag gillar dom!
Ingela i Segersberg
Jag har inte höns själv, men det är verkligen roligt att se alla fina bilder på hönsen och tupparna. Blir nog lite sugen på att skaffa egna. wub.gif
Meriona
Min arbetskamrat har just beställt 1 tupp och 6 hönor från en bonde till sin nyrenoverade hönsgård. Är det ett lagom antal hönor till en tupp? unsure.gif
Huggorm
CITAT (Meriona @ 22-04-2009, 12:26) *
Min arbetskamrat har just beställt 1 tupp och 6 hönor från en bonde till sin nyrenoverade hönsgård. Är det ett lagom antal hönor till en tupp? unsure.gif

Det kommer funka alldeles utmärkt smile.gif
Meriona
CITAT (Huggorm @ 22-04-2009, 14:23) *
Det kommer funka alldeles utmärkt smile.gif

Tack Huggorm för svaret!

Så bra! För jag hoppas att de ska värpa som attan så att jag kan få köpa lite av honom på sikt.... coolgleam.gif
*Ulrica*
psst... idag har jag och min son städat ur det gamla hönshuset... imorgon ska jag köpa släckt kalk att spruta väggarna med...

Kan man få tag på en liten flock mitt i sommaren och vart vänder man sig? Myosotis svarta hönor är ju underbara! wub.gif
Myosotis
Grattis! Vad kul!

Jag har köpt svarthönsen på Hillesgården, kontakta dem och hör om de har höns till salu eller kycklingar på gång!
Eva-Helene
*Ulrica*, tidningen Land! Sedan finns det fjäderfäklubbar som du kan kontakta och fråga. Googla! yes.gif
*Ulrica*
Tack för tipsen! Sedan många år har jag den utmärkta hönsboken av Karin Neuschutz som jag bläddrar i när nöden blir för stor. Så jag är påläst iallafall!

Vill ha en ras som både är bra på att värpa och som smakar gott.
Myosotis
Jag kan återigen rekommendera boken "Höns" av Karin Neuschütz, Kristina Odén och Tore Hagman om det inte var den du menar. Den är från 2005. Borde finnas på biblioteket. Mycket mer utförlig än andra böcker i ämnet jag har läst.
zaaritha
Nu har vi tagit chansen att låta våra höns+ 2 tuppar att få gå fritt!
Men--vi stänger om dem. på kvällen!
Kan ej glömma detta hemska --när mården dödade så många --för oss!
Och--vi har en rävfamilj som snokar runt här!
*Ulrica*
Hur långt bort går de när de går fritt? Vår gårdsplan är 50 meter från vägen och det är ganska öppet ned där... håller de sej på baksidan bland oss människor eller springer de omkring helt hejdlöst? Beror säkert på sort och så, men ändå... kan vara bra att veta
zaaritha
De går ej långt!
Hönshuset är ca 50 m från boningshuset!
Men min oro berorju på att vi--som sagt--har en rävfamilj i närheten..............
Och att mård dödade ca 35 höns o tuppar , förut o det var vidrigt!
Myosotis
CITAT (*Ulrica* @ 02-05-2009, 22:38) *
Hur långt bort går de när de går fritt? Vår gårdsplan är 50 meter från vägen och det är ganska öppet ned där... håller de sej på baksidan bland oss människor eller springer de omkring helt hejdlöst? Beror säkert på sort och så, men ändå... kan vara bra att veta

De är vanedjur. Min första flock gick över muren och försvann ut från trädgården så fort jag släppte ut dem. Ledarhönan hittade på det, alla hängde med och så blev det en vana. Sen kom räven och tog allihopa, det var fel håll, för nära skogen. Sen dess har ingen höna fått gå dit. Tillfälligt hönsnät i början samt varje gång jag skaffar en ny höna. Skulle någon ändå gå dit får man skrämma den rejält. Nu är det ingen som kommer på tanken att gå dit. Jag har också märkt att de inte vill gå över vattenslangar. Så ett tips är att lägga en vattenslang längs med vägen, en bit innanför. Vill de gå över den, rör på slangen som en orm, klappa i händerna etc. Då kanske de lär sig att vägen är farlig. Men sen beror det ju på, om du har tänkt att de ska gå ute själva hela dagarna utan uppsikt kan de gå långt och gå runt, flyga över eller lära sig att strunta i olika hinder. Mina får ju bara vara vara ute ur inhägnaden när jag är med. Räven var snabb, men duvhöken var ännu mycket snabbare; här finns även mård. Jämfört med det är nog inte bilar så farliga.
Meriona
På vägen ut dit Wilmer och min mamma bor så ränner det höns tvärs över 70-vägen. Jag har varit på väg att klippa dem mer än en gång. Jag vet däremot inte till vilket hus de hör, det ligger en klunga där och de ligger närmare än 50 meter ifrån. Men att de skulle lära sig att bilarna är farliga tror jag inte, det är inte helt sällan som man ser blod och fjäderhögar på vägen där. Man kan ju fundera på hur hönsägarna tänker egentligen. wacko.gif

Lite närmare mamma är det en 50-väg/grus där finns också lösa hönor, men dem hinner man ju se så det har aldrig varit ett problem. Men ibland får man stanna och släppa över en mamma med en lång rad bebisar efter sig. wub.gif
*Ulrica*
CITAT (Myosotis @ 02-05-2009, 22:56) *
Mina får ju bara vara vara ute ur inhägnaden när jag är med.
Ja, det var så jag tänkte det, att när jag är ute och jobbar i trädgården så kanske de kan komma ut lite. Men sedan det kanske inte går alls för hundarna. Vi får se hur hundarna reagerar och ifall vi kan lära dem att strunta i hönorna.... g.gif

CITAT (Meriona @ 03-05-2009, 10:36) *
På vägen ut dit Wilmer och min mamma bor så ränner det höns tvärs över 70-vägen.
Usch! Det vill jag inte utsätta någon för. Skulle de vara så glada på äventyr så får de nog stanna i hönsgården!
Meriona
Det går nog bra om du övervakar dem i början, tror du inte det? En liten sele på ledarhönan kanske? laugh.gif
*Ulrica*
CITAT (Meriona @ 03-05-2009, 12:07) *
Det går nog bra om du övervakar dem i början, tror du inte det? En liten sele på ledarhönan kanske? laugh.gif
Jag funderar snarare på en riktigt tuff tupp. Fast då kanske det blir lilla sally som behöver skydd istället.... giggle.gif
Myosotis
Nu var det ju egentligen jag som skulle sitta på filten och läsa var det tänkt, men...

Nostalgia
giggle.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon