Full version: Höns
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 07-09-2011, 18:22) *
Såg du när han skrek Hello!! till kalkonerna och de svarade alla samtidigt? rotfl.gif

Ja, det var coolt! rotfl.gif
Myosotis
yahoo.gif Kanske kanske är idag min lyckodag! Min granne är eventuellt intresserad av en grönvärpartupp, och nyss var det en här som vill köpa TVÅ!! Hoppas hoppas snälla ni måste hjälpa mig att hålla tummarna, för om det är fyra tuppar (vilket jag tror) och han som jag har kläckt fram dem till behåller en levande tupp för att förstärka grönvärparanlagen skulle det innebära att samtliga får leva! Det är för bra för att vara sant. Han höll på att ta dem med sig med en gång men har nu sagt att de kommer nästa vecka och hämtar. Det var hans eget förslag att ta två så de har sällskap och det lät verkligen som om han menade det, men risken finns ju att de ångrar sig. Om jag ska börja från början så var det den här hunden igen (gammal tråd) som hade slitit sig och kom hit med en lång metallkedja efter sig. Jag fångade den och han lekte så fint med min daghund, jag pratade med polisen och djurhemmet/hundstallet som var och hämtade sist, men de sa att jag måste ringa ägarna själv när de nu är kända. Det händer ju gång på gång, han har även varit och betäckt grannarnas tik vid ett tillfälle så jag tyckte gott att de kunde få lösa ut den från hundstallet. Varje gång säger de bara att det inte ska hända igen. Men hunden är ju trevlig, välnärd, fin i pälsen, aldrig blivit slagen osv. så bortsett från rymningarna verkar de ju ta hand om sina djur väl och han sa att han inte heller klarar av att döda tuppar. De har lite höns, duvor och kaniner. Han skulle göra i ordning först och dessutom var han intresserad av den som börjat gala, och han är ju med sin mamma än så det får vänta lite.

Hur förvirrad blev den här texten då? Någon som begrep något?
omk
Så så så, JAG fattar iaf !
Rym(d)hundsgrannen vill ha en tupp och en annan vill ha två, för att förstärka de specifika anlagen.
De har verkligen tur, dina tuppkycklingar !! tummenupp.gif

Edit; håller tummarna !!
Biggan_
Till o med jag begrep det där! kompiskram.gif

Klart vi hjälper dej att hålla tummarna för dina tuppkycklingar! tummenupp.gif
Wilmer
Håller stenhårt tummarna, här hålls visst några tassar också tummenupp.gif
Flemming
"Hur förvirrad blev den här texten då? Någon som begrep något?"

Öhhh,kan du ta det på skånska giggle.gif

Klart vi håller tummarna !!!
Eva-Helene
Tummar hålles! Guben håller han med (han får bara lov! Sådesså!) biggrin.gif
Myosotis
Tack för alla hållna tummar fast alla kanske inte förstod vad de skulle hålla dem för...

CITAT (Flemming @ 09-09-2011, 21:02) *
Öhhh,kan du ta det på skånska

biggrin.gif

- Husse B. till rymmarhunden ska ha två, hör av sig nästa vecka, hoppas han håller sitt ord, håll tummarna.
- Min granne I. ska kanske ha en, håll tummarna.
- Han J. som ska ha dem ska ha en utgår jag ifrån.

2+1+1=4
Flemming
CITAT (Myosotis @ 11-09-2011, 11:42) *
Tack för alla hållna tummar fast alla kanske inte förstod vad de skulle hålla dem för...

biggrin.gif

- Husse B. till rymmarhunden ska ha två, hör av sig nästa vecka, hoppas han håller sitt ord, håll tummarna.
- Min granne I. ska kanske ha en, håll tummarna.
- Han J. som ska ha dem ska ha en utgår jag ifrån.

2+1+1=4

Fyra tummar unsure.gif

Tur man har en tumme mitt i var näve...
Myosotis
CITAT (Flemming @ 11-09-2011, 16:49) *
Fyra tummar unsure.gif

Tur man har en tumme mitt i var näve...

giggle.gif Vad praktiskt, då får du nytta av dem.
Biggan_
Två tummar till! tummenupp.gif
Flemming
Huset Elliot: Fina fåglar och Lill-Babs ser yngre ut för varje år...
Myosotis
TACK mina vänner för alla hållna tummar! Det funkade! yahoo.gif (och -cry-.gif . Men mest yahoo.gif ) De här två flyttade till sitt nya hem igår:

Känns som att sälja sina barn, samtidigt som jag är så glad att någon vill ha dem. wub.gif Det är inte långt härifrån så jag kan gå och hälsa på dem smile.gif
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 15-09-2011, 09:04) *
TACK mina vänner för alla hållna tummar! Det funkade! yahoo.gif (och -cry-.gif . Men mest yahoo.gif ) De här två flyttade till sitt nya hem igår:

Känns som att sälja sina barn, samtidigt som jag är så glad att någon vill ha dem. wub.gif Det är inte långt härifrån så jag kan gå och hälsa på dem smile.gif

Så bra att det ordnade sej! tummenupp.gif bravo.gif
Då har du plats till två nya hönor istället! biggrin.gif
Meriona
Det var ju fantastiskt, grattis till att de fick ett hem! Så som du oroat dig! wub.gif
Huset Elliot
Vad skönt att du hittade nya hem till dina tuppar! Jag verkar inte ha samma tur, mina isbartuppar riskerar att hamna i grytan snart. sad.gif Nåväl, jag försöker se det ur en etisk och ekologisk synvinkel, de har haft det betydligt bättre i sitt liv än de kycklingar som säljs i frysdisken. Men de är så snälla så lite tråkigt är det.

Flemming, visst är det fantastiskt med Lill-Babs! Ett riktigt fenomen! wink.gif

Skulle önska att mina hedemorahönor började lägga ägg snart, de är nu nästan 24 veckor gamla så det borde dra ihop sig. Runda, bulliga och välmående knallar de omkring, kräver att få äta ur min hand när jag kommer med godsaker men inga ägg får jag tillbaka. Jag som är så nyfiken på hur de ska se ut! wink.gif

Trevlig helg, alla!
Meriona
CITAT (Huset Elliot @ 16-09-2011, 15:53) *
Vad skönt att du hittade nya hem till dina tuppar! Jag verkar inte ha samma tur, mina isbartuppar riskerar att hamna i grytan snart. sad.gif Nåväl, jag försöker se det ur en etisk och ekologisk synvinkel, de har haft det betydligt bättre i sitt liv än de kycklingar som säljs i frysdisken. Men de är så snälla så lite tråkigt är det.

......

Helt rätt tänkt, det är inte alla som fått ha ett så bra liv, även om det blivit kortare än det önskade. Hoppas ändå att det finns någon som vill ha dem, kanske står det någon och knackar på dörren redan imorgon? kompiskram.gif
Huset Elliot
Tack snälla, det hoppas jag med. smile.gif Med lite flax kan jag lösa det för den ena, jag har en i Övik som är intresserad men då måste tuppen fraktas neråt i landet. På ett annat forum har jag kanske löst det, med lite tur. Förmodligen gör jag så att ena tuppen ryker i helgen och den andra (han som äter ur handen och har vackrast ögon) får vara kvar lite till. Sedan börjar jag misstänka att den lilla islänningen också är en tupp men där ska jag avvakta tills jag är säker. Jag var helt säker på en annan kyckling i våras och sålde den som tupp. Den visade sig vara den enda hönan... :/

Ni som haft höns längre än mig, hur många tuppar kan man ha i en flock? Jag har ett ganska litet hönshus (en vinterbonad lekstuga) så jag vill inte gärna ha tuppslagsmål därinne när vintern kommer. Hur snälla isbarerna än är så är det hedemoratuppen jag vill ha kvar, han är så underbart bulligt gullig och jag älskar verkligen hedemororna som hönor också med sina fina färger, runda form (som sin matte!) och sitt lugna temperament.

En vacker höstdag här i Luleå idag! Hoppas det är likadant över hela landet. Jag ska ägna dagen åt att träna hundar, klippa häcken och låta hönorna stöka runt lite bland buskarna i trädgården.
Myosotis

Får man vara så här söt?

"Hjälp! Jag vill inte vara med på bild! Det gör ont att fotograferas!!" Inte lika tam som de andra... rolleyes.gif

12 veckor idag.
Eva-Helene
Huset Elliot, har du satt in någon annons i LT? Det kan ju tänkas att det finns någon i trakterna runt omkring som vill köpa tupp av dig bara denne får veta att du har...
Meriona
OJOJOJ vilka söta bilder på ungarna! wub.gif
Myosotis

Originalet till vänster, kopian till höger wub.gif wub.gif wub.gif

Pappa vill också vara med

Huset Elliot
LT????

Jag har annonserat på Blocket, på alternativ.nu, på min hemsida, på Facebook. Vet inte vad LT är men är öppen för förslag. Funderar på Lokus också. Alla tips tas tacksamt emot!

Det svåra tycker jag är detta med prislapp, jag kan tänka mig att ge bort dem bara de får leva men vill inte gärna att folk tar dem för att stoppa dem i grytan, då gör jag det hellre själv. Det kanske verkar larvigt men jag vill inte att mina små tuppar ska plågas. Min man är jägare och kan sin sak. Hur gör ni andra där? Hittills har jag lyckats sälja överskottstuppar för en hundring men då har det varit vår, nu på hösten verkar vi vara många som sitter med tuppar över. Ska jag vara ärlig är väl inte mina isbarer de vackraste av tuppar heller men det är ju lite skoj med grönvärparanlaget. Och de är väldigt, väldigt snälla om än lite blyga och försiktiga. Inte som mina framfusiga och sociala hedemoror, dem kan man inte undgå!
Myosotis
100:- för en tupp är mycket! De flesta lyckas inte ens ge bort dem. Själv producerar jag som sagt inte kycklingar för att jag inte klarar av det här med tupparna, det är verkligen ett dilemma. Ät upp dem, du som klarar sånt. trostar.gif

En 7 år gammal bild där favorithönan (mitten) är nästan lika gammal som hennes barn är nu. Hon var inte lika randig som sin dotter, men visst är de lika?

Huset Elliot
En liten undran, hur får du då hönor? Jag tycker att det är jättesvårt att få tag på hönor så lösningen har blivit att kläcka eller köpa kycklingar.

Rent moraliskt tycker jag att det är OK att äta upp dem. Om jag sedan klarar det är en annan historia... Men mannen och tonårssonen säger att de klarar det så i värsta fall får de ha en egen middag.

Någon som vet om man kan ha två tuppar i en flock med sex hönor?
Myosotis

Mamma ............................................. Dotter

Eva-Helene
[quote name='Huset Elliot' date='19-09-2011, 10:24' post='1463690']
LT????

Jag har annonserat på Blocket, på alternativ.nu, på min hemsida, på Facebook. Vet inte vad LT är men är öppen för förslag. Funderar på Lokus också. Alla tips tas tacksamt emot!

Äääähh...mindes fel wub.gif - VK skulle det vara ju! Det är "bara" PT och Norran som är lokaltidningar...ni övriga får hålla tillgodo med VK och VF flirting.gif
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 18-09-2011, 22:45) *

Originalet till vänster, kopian till höger wub.gif wub.gif wub.gif

Pappa vill också vara med

Vilken söt familj! wub.gif
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 19-09-2011, 14:37) *

Mamma ............................................. Dotter

Visst är dom lika Myo!

Jag började nästan fnissa lite för det påminner om när man sitter och tittar i familjealbumet och jämför barnen med t.ex mor- eller farföräldrar. (Fast jag har inga höns i mina familjealbum!) giggle.gif
Meriona
Ojoj, ja det var verkligen en kopia av sin mamma! I humöret också tro? wub.gif
Myosotis
Ja, de är nog rätt lika i sättet också, men den lilla är inte lika oförskämd som sin mamma (än) "Ge hit! Det är mitt! Vad!? Gav du godis till någon annan?!!!" men jag jobbar på det rolleyes.gif

Biggan, så är det kanske, har man inga barn så jämför man hönor. De är ju som dotter och dotterdotter för mig wub.gif

CITAT (Huset Elliot @ 19-09-2011, 14:36) *
En liten undran, hur får du då hönor? Jag tycker att det är jättesvårt att få tag på hönor så lösningen har blivit att kläcka eller köpa kycklingar.

Rent moraliskt tycker jag att det är OK att äta upp dem. Om jag sedan klarar det är en annan historia... Men mannen och tonårssonen säger att de klarar det så i värsta fall får de ha en egen middag.

Någon som vet om man kan ha två tuppar i en flock med sex hönor?

Oj, missade ditt svar igår för vi skrev nästan samtidigt. Jag hittar hönor att köpa här. Det kan gå med 2 tuppar och 6 hönor, speciellt när de växt upp tillsammans. Testa! Man brukar säga 5-10 hönor per tupp men när man läser hur andra har det inser man att nästan vad som helst kan funka, har läst om 3 tuppar 4 hönor eller om det tom var tvärtom. Här funkade det inte med 2 tuppar och 3 hönor, men då hade de för lite plats också.
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 20-09-2011, 15:03) *
Biggan, så är det kanske, har man inga barn så jämför man hönor. De är ju som dotter och dotterdotter för mig wub.gif

Så klart dom är! wub.gif
Myosotis
Tagit bort länk sad.gif
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 23-09-2011, 12:28) *

Inte många kycklingar där! unsure.gif
Myosotis
Nej, vad synd, länken funkar inte längre. no.gif Jag testade den igår. Ni får kolla snabbare nästa gång! Det var en filmsnutt om att när man utsätter små kycklingar för olika sorters stimulans istället för bara samma enformiga omgivning hela tiden så tål de stress bättre sen. Och det verkligt intressanta var att deras avkomma också tålde stress bättre!! Redan äggen vet hur hög halt av stresshormoner mamman hade.
Myosotis
Fattar ingenting, nu funkar det igen: Länk
Biggan_
Tack Myo, nu funkar länken! Intressant forskning!
Myosotis

Det här är bara så gulligt, det är faktiskt aldrig någon som har gjort så här. De brukar stå på handen, kan sätta sig ner en kort stund på ryggen/axeln eller i knät, men denna satte sig ner i handen och satt så en lång stund fast jag gick omkring med den. Till slut tänkte jag att det här måste jag fotografera, så jag gick långsamt ut från inhägnaden och ända bort till huset, helt ensam och förbi konstiga saker och fram till ytterdörren, och hon bara satt lugnt. Det enda som var lite farligt var när jag långsamt öppnade ytterdörren för att ta kameran, att jag viftar med kameran är hon van vid. Är så glad att jag lyckades ta bilder! wub.gif

Meriona
Oj ja - vilken modig höna! wub.gif Så fina båda två!
Biggan_
Vilken tillit hon har till dej Myo! Det måste kännas gott ända in i hjärteroten! rose.gif

Vackra filmstjärnor båda två! wub.gif
Wilmer
ATL annonser

Menade du ATL E-H?

Puss på näbbarna vilka skönheter!!!
Flemming
Hittade lite kackel i södra Malmö...
Myosotis
Oj vad stor den första ser ut!! Kul att det finns höns i Malmö, mer sånt!

Jag har fått besked av henne som jag skulle köpa en isbar och en isbar/maran av att kläckningen har varit så dålig så hon måste behålla alla själv. Det är väldigt fullt i hönshuset just nu så på sätt och vis är det lika bra att vänta till nästa år. Dessutom planerar hon några naturruvade kullar så då slipper jag kanske köpa maskinkläckta.
Flemming
CITAT (Myosotis @ 02-10-2011, 08:07) *
Oj vad stor den första ser ut!! Kul att det finns höns i Malmö, mer sånt!

Jag har fått besked av henne som jag skulle köpa en isbar och en isbar/maran av att kläckningen har varit så dålig så hon måste behålla alla själv. Det är väldigt fullt i hönshuset just nu så på sätt och vis är det lika bra att vänta till nästa år. Dessutom planerar hon några naturruvade kullar så då slipper jag kanske köpa maskinkläckta.

Dom tillhör en familj som har köpt ett gammalt hus av en ridklubb.
Tyvärr pratar dom tydligen bara arabiska (människorna) så jag blev inte mycket klokare...
Hönsen/tupparna är frigående och längst in i trädgården fanns ett hönshus.
Djuren verkade trivas för dom sprang allt vad dom kunde när en äldre herre kom med maten...

Myo,du får bygga ett större hönshus så skall du se att problemet löser sig yes.gif
Myosotis
Nu har jag fått bekräftat att allt verkar vara som det ska med denna höna så nu vågar jag visa bilden. Har aldrig varit med om en så kraftig ruggning hos någon höna, fjädrarna bara faller av henne i stora sjok och ligger i drivor överallt. Stackarn, hon måste ju frysa!

Flemming
Men är hon inte lite sen på den eller byter dom "kläder" så här sent på året ?
Meriona
Hon tillhör väl dem som gör saker ordentligt, Myo! biggrin.gif
Myosotis
CITAT (Flemming @ 04-10-2011, 22:12) *
Men är hon inte lite sen på den eller byter dom "kläder" så här sent på året ?

Helt normalt. 5 har inte ens börjat utan värper fortfarande.
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 04-10-2011, 22:08) *
Nu har jag fått bekräftat att allt verkar vara som det ska med denna höna så nu vågar jag visa bilden. Har aldrig varit med om en så kraftig ruggning hos någon höna, fjädrarna bara faller av henne i stora sjok och ligger i drivor överallt. Stackarn, hon måste ju frysa!

Ock, ock, ock, vad kallt om lilla magen! Du får sticka en magvärmare till henne!

Hur lång tid tar det innan fjäderskruden växt ut igen?
Myosotis
Det ska väl ta 6-10 veckor. Gör man som hon går det åtminstone snabbt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon