Full version: Höns
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47
Myosotis
Om du förvarar äggen i 8° tar det ju några timmar innan de blir hönsmagevänligtvarma, är de 15° från början är de ju inte så farligt kalla. Fosterutvecklingen börjar när det är över 20°, de ska ju inte börja utvecklas utan bara bli lite lagom uppvärmda. Det som måste undvikas är att fosterutvecklingen börjar och äggen sedan kallnar helt, då dör fostrena. Men i början är de inte så känsliga och hönan vet själv hur länge hon kan lämna dem för att äta, dricka, sandbada och bajsa.

Plockar du in iskalla ägg som har legat en hel dag i ett svinkallt hönshus så är de nog dödare än om de hade förvarats i kylen, men det kan ju gå, jag vet bara att man brukar säga inte under 8°. En kort stund gör förstås inget, det tar ju tid innan hela ägget blir kallt. Förmodligen blir hönsen ändå inte intresserade av att ruva förrän det blir lite varmare. Var bor du?

Jo du kan ju som sagt uppmuntra dem att ruva genom att fylla ett rede med gipsägg. Men jag skulle nog vänta lite om jag var du. Det tar 3 veckor, tänk på hur vädret är om 3 veckor, kommer de att kunna springa i gräset i solen och äta insekter då?
Myosotis
Förresten blir de nog mer ruvvilliga om de gillar redet också. Mörkt och mysigt och en massa hö, dina ser bra ut men man vet inte hur de tänker ibland. Min silversebright ville aldrig ruva, jag har haft henne i drygt 6 år nu. De brukar inte ruva så jag funderade aldrig på det, men sedan de flyttade in i det nya hönshuset har båda sebrightarna ruvat fram kycklingar! I ett litet rede högt upp som för övrigt är väldigt populärt hos de flesta andra också. Så hon var inte ruvovillig utan tyckte bara inte om det gamla redet!
Annana
Jag tänkte nog vänta ett tag, så inte än, men jag tänkte mer så jag är beredd om hönan börjar! wink.gif bor i Skåne, lundatrakten.

Nu värper hönan inte i redet utan i hörnan under sittpinnarna. Sonen har tre leksaksägg i plast (naturlig storlek) som jag lagt i vardera värpredet (tre krypin) men hönan lägger ändå äggen i hörnan under sittpinnarna. Så nu har jag i stället lagt en hög med hö där som hon kan värpa i. Tänkte se om några veckor om hon vill värpa i redena, annars får vi flytta om där inne så den får sin hörna i fred. Har hon nu valt favoritplats att värpa så! wink.gif

Tror ni de störs om man möblerar om där nu? Tycker synd om henne att de andra sitter på pinnarna ovanför när hon sitter nere och värper. Kanske kan sätta hela värpredet under pinnarna? Tror ni hon går på samma plats/hörna då?

Har en kall matkällare i källaren, får lägga ner en termometer och kolla om det är bra äggtemp så vet jag!

Föresten! Vi har nu tre tuppar och två hönor. Tupparna fightas inte mkt alls, ngn puff ibland men däremot blir de stackars hönorna betäckta stup i kvarten. De är inte luggade eller så de heller, men man ser flera gånger om dagen hur alla tupparna utövar sin sexualitet på dem wink.gif

Tycker ni vi ska banta ner flocken till endast en tupp? Nu verkar de som sagt fungera väl ihop men jag tänker lite framöver...
Födda 1/7 2011 samtliga.

Jag tänkte nog vänta ett tag, så inte än, men jag tänkte mer så jag är beredd om hönan börjar! wink.gif bor i Skåne, lundatrakten.

Nu värper hönan inte i redet utan i hörnan under sittpinnarna. Sonen har tre leksaksägg i plast (naturlig storlek) som jag lagt i vardera värpredet (tre krypin) men hönan lägger ändå äggen i hörnan under sittpinnarna. Så nu har jag i stället lagt en hög med hö där som hon kan värpa i. Tänkte se om några veckor om hon vill värpa i redena, annars får vi flytta om där inne så den får sin hörna i fred. Har hon nu valt favoritplats att värpa så! wink.gif

Tror ni de störs om man möblerar om där nu? Tycker synd om henne att de andra sitter på pinnarna ovanför när hon sitter nere och värper. Kanske kan sätta hela värpredet under pinnarna? Tror ni hon går på samma plats/hörna då?

Har en kall matkällare i källaren, får lägga ner en termometer och kolla om det är bra äggtemp så vet jag!

Föresten! Vi har nu tre tuppar och två hönor. Tupparna fightas inte mkt alls, ngn puff ibland men däremot blir de stackars hönorna betäckta stup i kvarten. De är inte luggade eller så de heller, men man ser flera gånger om dagen hur alla tupparna utövar sin sexualitet på dem wink.gif

Tycker ni vi ska banta ner flocken till endast en tupp? Nu verkar de som sagt fungera väl ihop men jag tänker lite framöver...
Födda 1/7 2011 samtliga.

Förra inlägget blev knasigt dubbelt... Men det blir så från telefonen ibland.
Myosotis
CITAT (Annana @ 12-02-2012, 19:43) *
Tror ni de störs om man möblerar om där nu?

Nej, det tror jag inte. Mina brukar vara nyfikna och gillar när man möblera om.

CITAT (Annana @ 12-02-2012, 19:43) *
Tycker synd om henne att de andra sitter på pinnarna ovanför när hon sitter nere och värper. Kanske kan sätta hela värpredet under pinnarna? Tror ni hon går på samma plats/hörna då?

Precis det jag menade. Knepiga höns. Klart du kan ställa redet under pinnarna, då blir redenas tak samtidigt bajsbräda - lätt att göra rent, bara skrapa ner nattens bajs i en hink varje morgon så hamnar det inte i ströet. Redena hamnar då mitt emot fönstret och blir ljusare, det "ska" de inte gilla men är det nu där de vill värpa så... Tupparna visar var hönsen kan värpa så jag upplever att det ofta är tuppens fel om hönorna värper på golvet. Omöjligt att säga var hon kommer att värpa efter ommöbleringen. Är de tama? Om de inte blir stressade av att du hanterar dem skulle du kunna ta henne där hon sitter på golvet och stoppa in henne i ett rede, ibland har de bara inte fattat liksom.

Om det är lugnt i flocken kan du väl ha tre tuppar tills vidare, men var beredd på att det kan slå om snabbt. Går de på en liten yta där de underlägsna inte kan komma undan om det blir bråk på allvar så kan det gå illa.
Annana
CITAT (Myosotis @ 13-02-2012, 13:02) *
Nej, det tror jag inte. Mina brukar vara nyfikna och gillar när man möblera om.
Precis det jag menade. Knepiga höns. Klart du kan ställa redet under pinnarna, då blir redenas tak samtidigt bajsbräda - lätt att göra rent, bara skrapa ner nattens bajs i en hink varje morgon så hamnar det inte i ströet. Redena hamnar då mitt emot fönstret och blir ljusare, det "ska" de inte gilla men är det nu där de vill värpa så... Tupparna visar var hönsen kan värpa så jag upplever att det ofta är tuppens fel om hönorna värper på golvet. Omöjligt att säga var hon kommer att värpa efter ommöbleringen. Är de tama? Om de inte blir stressade av att du hanterar dem skulle du kunna ta henne där hon sitter på golvet och stoppa in henne i ett rede, ibland har de bara inte fattat liksom.

Om det är lugnt i flocken kan du väl ha tre tuppar tills vidare, men var beredd på att det kan slå om snabbt. Går de på en liten yta där de underlägsna inte kan komma undan om det blir bråk på allvar så kan det gå illa.

De är såpass tama at de äter ur handen, men försöker man ta upp en flaxar de iväg. På kvällarna när de gått in för kvällen däremot så kan man ta de, då är de hur lugna som helst, men så sitter ju alla på pinnarna.

De har ju stor yta att röra sig på, går hela dagarna i trädgården fritt (1500 kvm) sen går de in själv på kvällen. Men då avvaktar vi att banta flocken då.

Möblerar om i morgon! biggrin.gif
Flemming
Annana: Blev lite nyfiken på dom nerfällbara väggarna,skall dom användas av hönsen/tupparna eller är det för det skall
vara lättare att rengöra ?
Annana
CITAT (Flemming @ 13-02-2012, 22:50) *
Annana: Blev lite nyfiken på dom nerfällbara väggarna,skall dom användas av hönsen/tupparna eller är det för det skall
vara lättare att rengöra ?

Det är för rengöringens skull! Den stora väggen är när vi städar där, så vi inte behöver knyckla in oss via den vanliga ingången hönsen går igenom (den lilla luckan på framsidan). Den nedfällbara kortsidan är till för att komma åt baksidan på värpredena lättast, för att hämta ägg snabbt och enkelt! Värpredets baksida är en skiva som man lyfter upp i de två hålen som jag tror syns på bilden, som ett jalusiskåp, så kan man öppna väggen, dra upp värdredesluckan och hämta äggen! Katching!

Hm, två funderigen igen!
Hur länge brukar ni anse att äggen håller sig i kyl, för matbruk alltså?
Ni som slaktar djuren, har ni hängt dem efter slakten? Läste ngnstans att de skulle hänga till sig innan man tillagade dem, men är inte risken att det växer bakterier och de härsknar om de hänger för länge? Eller hur gör ni?

Myosotis
CITAT (Annana @ 14-02-2012, 10:55) *
Hur länge brukar ni anse att äggen håller sig i kyl, för matbruk alltså?

Länge länge! Flera veckor i kylen är inga problem alls, har själv testat upp till 2 månader men har läst om 4-6 månader.
Flemming
Annana: Smart ide´och till sommar kan hönsen/tuppar ha väggarna som soldäck... giggle.gif
RonjaRövardotter
Hej alla! Idag är det en glädjens dag för mig för jag har fått min första egen kläckta kyckling och nr 2 är på väg ut rolleyes.gif . Rasen är Dvärgkochin och de blir mina första av den rasen. I övrigt så har jag 2 faveroller, 1 blommehöna, 3 grönvärparkorsningar samt 6 hedemoror. Ska även kläcka fram stora Orpington samt försöka få tag på de vackra Millefleur hönsen i år. Sen finns det ju väldigt många andra fina raser som jag är intresserad av men hur får man plats med allt???
Myosotis
Grattis! Nu vill vi se kycklingbilder!
Annana
Det här med snäckskal. Ni som tillsätter det, kan man krossa egna själv? Hur finkrossat ska det vara då? Måste man behandla snäckorna innan då typ koka? Tvätta?
Myosotis
Alltså menar du typ som du har samlat på stranden? Det kan du krossa och ge. Behöver inte vara speciellt finkrossat. Det finns väl en viss risk för smitta (typ en vadare med fågelinfluensa har gått på stranden och skitit på musselskalet) men jag tror inte man behöver bli hysterisk för det. Vill man vara helt säker kan man ju hetta upp dem.
Du vet om att du även kan ge torkade krossade äggskal?
Myosotis
Det är grönt! Det är grönt! [attachment=68076:froh.gif] En av mina bebisar har värpt ett grönt ägg!! [attachment=68077:5.gif]
Annana
CITAT (Myosotis @ 23-02-2012, 17:02) *
Det är grönt! Det är grönt! [attachment=68076:froh.gif] En av mina bebisar har värpt ett grönt ägg!! [attachment=68077:5.gif]

Grönt?! Oj får vi se! smile.gif

Men hur fint är snäckskalet man köper? Finns de ingen risk att de skär sig inombords på vassa bitar?
Vi åker till stugan i mellbystrand ofta, ligger precis nere vid vattnet och tänkte plocka snäckskal där i såfall och ge dem
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 23-02-2012, 17:02) *

Grattis Myo! Vilken lycka! kompiskram.gif
Eva-Helene
Härligt Myo! yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif
Myosotis
CITAT (Annana @ 23-02-2012, 19:33) *
Grönt?! Oj får vi se! smile.gif

De är ju kläckta ur gröna ägg, men jag vet att favorithönan bara har ärvt anlaget från sin pappa. Om tuppen bär på grönvärparanlag vet jag inte, det är 50% chans att han gör det. Så för unghönorna blir då sannolikheten 50-75% att de värper gröna ägg. Det räcker om en gör det tycker jag, för jag gillar att kunna se skillnad på äggen så jag vet vem som har värpt vilka.

De är så svårfotade, ser nästan helt ogrönt ut på bilden sad.gif Till vänster Antwerpen skägghöna, till höger dvärgwyandotte.

CITAT (Annana @ 23-02-2012, 19:33) *
Men hur fint är snäckskalet man köper? Finns de ingen risk att de skär sig inombords på vassa bitar?

Nej, det har jag aldrig hört talas om att de skulle vara farligt.

(För att kunna ta den bilden var jag först tvungen att avlägsna nyfikna hönor ur påsen:)

Biggan_
w00t.gif Wow! En påse lördagsgodis!

Fina ägg!...och visst skiftar det i mitten i grönt! yes.gif
Annana
Myotsis: Vilket fint grönt ägg! smile.gif
Stolta hönor!

Själv har vi nu lite fågelpanik.I kväll när vi skulle stänga in hönsen visade det sig att två av de tre tupparna var totalt blodiga överallt i ansiktet!! Det verkar som om två av tupparna (de som vi uppfattar som lite mindre) har gett sig på varandra sad.gif Kammarna är fulla av småsår, ansikterna luggade på fjädrar. Men de satt lugna på sittpinnarna, verkade inte lida och var klara i blicken båda två. Men nu har vi bestämt att i morgon bitti slaktar vi dem. Annars dödar de bara varann och då lider båda alldles i onödan. Den största och faktiskt finaste tuppen hade inte en tillstymmelse till blod, så han får vara kvar som ensam herre i huset sen.

Men nu blir vi sådär villrådiga. Vi slaktade ju en tupp för ngn månad sen. Den plockade vi och frös in typ direkt. Tinad långsamt i kylen och gjorde gryta på, blev hur bra som helst. Men nu har mannen fått för sig att vi ska hängmöra dessa två. Vi har en matkällare med 13,5 grader där vi förvarar ägg, kan man lägga de där?

Brukar ni möra eller frysa in direkt?
Ska de då plockas innan eller lilla där med fjädrar på (och innankråmet kvar?) *
Eller kan man bara lägga de rensade och plockade i en plastpåse
ELLER bra frysa in direkt?

Hjälp! VIll inte att de slaktas i onödan och blir oätliga.

*Hittade en artikel på jagareforbundet.se som beskrev att de skulle möras i 14 dagar utan att ens ha tömts på innehåll, vilket kändes som väldigt lång tid...

http://www.jagareforbundet.se/Global/Svens...0f%C3%A5gel.pdf
Meriona
Ställ du frågan i receptavdelningen istället Annana, det känns liksom bättre.
Myosotis
Ett grönt ägg till!! [attachment=68113:flitz.gif]

[attachment=68114:Ei_gelegt.gif]
Flemming
Fusk,du har gett dom spenat biggrin.gif

Gratulerar och hoppas inte dom skall ätas...
Hur vitt är ett "köpeägg" jämfört med dom gröna ?
sqrulan
wub.gif Men vilka fina fåglar!!! Fjäderdräkten oj oj oj !!!
Myosotis
CITAT (Flemming @ 25-02-2012, 13:18) *
Fusk,du har gett dom spenat biggrin.gif

laugh.gif

CITAT (Flemming @ 25-02-2012, 13:18) *
Gratulerar och hoppas inte dom skall ätas...
Hur vitt är ett "köpeägg" jämfört med dom gröna ?

Klart äggen ska ätas!!

Jag har inget köpeägg, antwerpenägget är det vitaste. Men jag gjorde ett nytt försök, la dem på ett vitt papper och det blev bättre! Det var nog dumt att fota dem i solen igår, idag är det mulet.

Meriona
Vilka läckra ägg båda två, men det är så fantastiskt att se hur (förutom färgen) även formen skiftar, en del är nästan runda och andra väldigt långsträckta. tummenupp.gif
Flemming
Myosotis: Okej,jag tar tillbaka det jag skrev om spenat för äggen är antikgröna,du har alltså gamla höns giggle.gif
Färgerna blev mycket tydligare när dom kom in i skuggan.

Men du skall väl inte äta dom fina gröna äggen,låt dom kläckas och har du inte plats i hönsgården,då får du väl ha dom på loftet...
En del har tomtar på loftet och då kan du ha höns,skaffa en tjusig liten korg,så att du kan bära dom upp och ner... wub.gif
Myosotis
Nej tack du, jag orkar inte döma fler tuppar till döden, bäst att aldrig låta dem kläckas. Kanske om några år igen. Dessutom, även om jag hade velat så brukar man väl inte ta en hönas allra första ägg, de är ju mindre än de ska vara.

På loftet får de inte plats, där är fullt med tomtar.
Myosotis
Lilltuppen dog just -cry-.gif
Eva i Skåne
trostar.gif Så tråkigt Myo! Hade dom slagit igen? Jag förstår att du är ledsen trostar.gif
Eva-Helene
NEEEEEJJJJJJJJJJ!!! -cry-.gif -cry-.gif -cry-.gif ååååhhhh men gu så hemskt! Kan du se/gissa vad som hänt? crying.gif crying.gif crying.gif
Wilmer
Men Myo!!! smiley_small_hug.gif trostar.gif -cry-.gif Vad hände??? Lilla tuppe-pojken då. Tröst på väg trostar.gif
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 27-02-2012, 08:29) *

trostar.gif smiley_small_hug.gif
Lokan
sad.gif trostar.gif
Meriona
Nääääh? Hur? Åh så sorgligt! -cry-.gif -cry-.gif -cry-.gif -cry-.gif -cry-.gif
Flemming
Beklagar det inträffade Myo.

Ge honom en fin begravning,någonstans vid ditt hus och minns alla dagar ni hade tillsammans.

Vila i frid finaste Lilltupp
omk
sad.gif
merlin68
CITAT (Myosotis @ 27-02-2012, 08:29) *

Så sorgligt trostar.gif
Azola
Tråkiga nyheter Myosotis.... kram från oss!
Eva i Skåne
Jag har pratat med Myo idag. Hon är såklart jätteledsen för tuppen som dog, men dessutom oroar hon sig för att det ska vara nåt smittsamt.
Tuppen är skickad för obduktion och Myo väntar ängsligt på svaret och bevakar sina hönor så inte fler ska ha symtom.
Myo hälsar till er som tänkt på henne. Hon skriver själv och berättar när hon orkar, kanske redan under dagen.

Kramar till dig Myo smiley_small_hug.gif trostar.gif smiley_small_hug.gif
Biggan_
Tröstekramar o styrkekramar till dej Myo! smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif
Myosotis
Ja som Eva skrev så ringde hon idag wub.gif thanks.gif smiley_small_hug.gif och jag förstår att ni alla trott att jag också hade dött eller nåt. Tack för alla tröstekramar och pm (brevlådan full nu, ber om ursäkt om det kanske var fler som försökte skicka?) och mail!
Det är alltså misstanke om en smittsam hemsk virussjukdom, säkert besked kommer i nästa vecka. Tuppen kvävdes till döds i mitt knä. Jag hann inte bli rädd, det kom så plötsligt. Än så länge lever de andra, men jag blir hysterisk så fort någon nyser. Guldsebrighten har varit sjuk länge nu, hon är fortfarande inne och blir inte bra, så jag väntar på att hon ska dö eller bli så dålig att jag måste avliva henne. Hoppas hon blir frisk. Favorithönan har suttit och solat i mitt knä idag, vad jag älskar den hönan [attachment=68324:anbet.gif] Måtte bara inget hända henne, det klarar jag inte. Jag kan inte tänka klart just nu
merlin68
CITAT (Myosotis @ 02-03-2012, 18:45) *
Ja som Eva skrev så ringde hon idag wub.gif thanks.gif smiley_small_hug.gif och jag förstår att ni alla trott att jag också hade dött eller nåt. Tack för alla tröstekramar och pm (brevlådan full nu, ber om ursäkt om det kanske var fler som försökte skicka?) och mail!
Det är alltså misstanke om en smittsam hemsk virussjukdom, säkert besked kommer i nästa vecka. Tuppen kvävdes till döds i mitt knä. Jag hann inte bli rädd, det kom så plötsligt. Än så länge lever de andra, men jag blir hysterisk så fort någon nyser. Guldsebrighten har varit sjuk länge nu, hon är fortfarande inne och blir inte bra, så jag väntar på att hon ska dö eller bli så dålig att jag måste avliva henne. Hoppas hon blir frisk. Favorithönan har suttit och solat i mitt knä idag, vad jag älskar den hönan [attachment=68324:anbet.gif] Måtte bara inget hända henne, det klarar jag inte. Jag kan inte tänka klart just nu

Oj stackar du och stackars hönorna -cry-.gif Vilken förfärlig upplevelse att se sitt djur dö på detta sätt crying.gif
Håller tummar och tår att de andra hönorna klarar sig! Skickar massastyrke- och tröstekramar till er smiley_small_hug.gif

P.s. Kan det vara ILT- virus de har ? Det ger ju problem med andningen crying.gif
Eva-Helene
Men fy så hemskt! crying.gif Fruktansvärt! Nu ska jag sätta guben till att hålla tummar och tår, katterna ska få stränga order om att hålla tassarna för att det är något som går att bota!!! Själv ska jag hålla tummar, tår och.........ja vad jag nu kan hitta på.....
Meriona
no.gif
anne-li i olofstorp
trostar.gif -fear-.gif
Hålle tummar och tår, samt beordrat katterna att hålla tassar och klor att det skall gå bra för dina små!!!!
omk
Jag tänker på dig och dina höns och önskar dig och dem allt väl !
Myosotis
Tack snälla ni, behövs många styrkekramar nu. Och tack Biggan för tröst i telefon smiley_small_hug.gif så gulligt av dig att ringa.
Araucanan har börjat värpa idag, det känns bra för det hade hon knappast gjort om hon varit döende. Men ikväll mådde inte tvättmaskinshönan bra, bävar inför vad jag kommer att mötas av i morgon bitti. Lilla badrumshönan mår ganska oförändrat. De andra verkar må bra än så länge. Ja Merlin, det är ILT som SVA misstänker, men det är alltså bara en misstanke än så länge, så jag får vänta på resultatet av den mikroskopiska undersökningen. Ovissheten och grubblandet är nästan det värsta, jag är ju tankspridd i vanliga fall men just nu fungerar jag inte alls.

Mitt i allt elände fick jag en länk av en som jag skickat fjädrar till, kolla så vackert:

Tarantel (Klicka inte om du har spindelfobi)

Helt otroligt vad hon kan göra med lite fjädrar.
ninnisky
Först nu har jag läst det sorgliga... och skickar dig massor av tröstekramar, Myo trostar.gif :trostar:och trostar.gif en gång till!
Eva i Skåne
Vilken oro du lever med just nu Myo trostar.gif
Jag håller tummarna för både tvättmaskinshönan och alla de andra!!!och för att det inte är som du fruktar.
Jag har ingen spindelfobi så jag klickade. Vilket konstverk!

Tänker på dig smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon