|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47
Från det ena till det andra!verkar inte som jag skulle få ha höns i år heller  gubben ska bygga uteplats ja ni vet trägolv tak och allt först säger han.Man skulle ha två gubbar ,en som bygger på huset och en som genomför ens alla önskningar  Vill ju så gärna ha hönor och längtar sååå  Kanske ska skaffa två som får bo i hans rum
Myosotis
02-06-2010, 11:11
 Kan du inte bara skaffa höns så blir det nog fart på byggandet ska du se CITAT (Kryddan03 @ 01-06-2010, 23:13)  Vad spännande! Innebär det att de eventuella hönskycklingarna efter henne också kommer att värpa gröna ägg. För det är väl ett dominant anlag?  Det verkar vara dominant, men jag vet inte exakt hur det ärvs ned. Pappan är en bohus-dals svarttupp och har alltså inte anlaget. Jag hoppas och tror att åtminstone en del av dem kommer att värpa gröna ägg. Hönan själv kläcktes ju ur ett brunt ägg så det var en trevlig överraskning när det första gröna ägget kom. I det fallet hade antagligen pappan anlaget. Det skulle verkligen vara intressant att veta hur det nedärvs.
PeterDeleter
02-06-2010, 11:29
Håller tummarna! Du får peta in en kamera i hönshuset. Vore lajbans att se.
tjejer kan nog snickra med, om man bara vill och kan komma över verktygen. Med en bra kap-och geringssåg samt skruvdragare är det riktigt lätt! Hönsen lät inte klaga om det blir lite snett!
Myosotis
03-06-2010, 13:22
Det är väl klart att tjejer kan snickra!! Varför skulle de inte kunna göra det?! Du skulle bara se allt som min mamma har byggt i trä. Inget snett där inte.
Aqvakul
03-06-2010, 13:48
CITAT (Myosotis @ 03-06-2010, 14:22)  Det är väl klart att tjejer kan snickra!! Absolut!
Biggan_
03-06-2010, 15:44
Nu börjar det väl snart att dra ihop sej, som blivande mamman sa! På fredag-lördag någongång skall väl äggen kläckas eller? Väntar med spänning på resultatet!
evachris
04-06-2010, 10:25
Nybörjare när det gäller höns men har blivit rejält sugen på att skaffa höns, vi bor på landet intill skogen.
Har läst om Åsbohöns och är intresserad av dessa.
Nu till mina frågor
1. Vi har ingen ladugård så jag måste fixa ett hönshus och vill inte använda hela semestern på att snickra det så jag undrar om någon har ett bra förslag till hönshus, (vill inte att det ska bli för dyrt läste om hönshus på hjul som kostade ca 25000 skulle gärna vilja ha ett sådant men det är alldeles för dyrt). 2. Min man är ännu inte intresserad, han menar att vi blir så låsta och inte kan resa bort. Går det att tex göra 2 övernattningar någonstans utan att någon passar hönsen och ska de i så fall själva få välja om de vill vara inne eller ute. Känns hemskt om de ska vara instängda när det är sommar och varmt ute. 3. Hur mycket sol ska det komma på hönshuset? 4. Jag är mest ute efter att få lite ägg och eventuellt äta någon höna, är det ett bra val att välja Åsbohöna då? 5. Läste att höns äter torkade nässlor på vintern, äter de även torkad kirskål? (jag kan ju börja samla mat till dem redan nu) 6. Kan hönorna vara ute själva när vi inte är hemma eller måste de vara inhägnade då? 7. Vi har katt, kommer katterna ge sig på hönorna (Åsbohöns är relativt små)?
Tacksam om någon kan hjälpa mig med några frågor.
Hälsningar Eva-Christin
Myosotis
04-06-2010, 10:52
Kul att du vill stödja en lantras  Om de har foder- och vattenautomat klarar de sig själva i två dagar (fast jag vet inte om det är olagligt att lämna dem utan tillsyn), jag tycker att de bör kunna gå ut och in då, och då bör det ju vara en rovdjurssäker inhägnad med tak om du vill att de är kvar när du kommer hem. Räv och mård kan ta sig in i stallet på natten men även slå till mitt på dagen som räven gjorde här när den tog mina första höns. Tystnaden som mötte mig när jag kom hem var ohygglig. Jag hittade tuppen och två hönor ihjälbitna, resten var redan bortforslade. Efter det blev jag mer försiktig och släppte ut dem bara när jag var hemma, ändå tog höken min tama tupp när jag vände ryggen till. Det går väldigt fort och det är inte kul. Katterna tror jag inte ger sig på åsbohöns men skulle så klart se eventuella kycklingar som byten. Åsbohöns är väldigt duktiga på att klara sig själva med instinkterna i behåll, men du får ändå räkna med att de blir tagna av rovdjur. Köttproduktion vet jag inte mycket om, men de är ju rätt så små och magra, ingen köttras precis. Äggen är något mindre än köpeägg. Min enda åsbohöna var väldigt produktiv och värpte nästan hela vintern vilket inte mina andra gör. De hittar mycket mat själva när de får vara ute så det är nog en relativt lönsam ras. Torkad kirskål - ingen aning. Jag har bekanta som torkar och sparar gräsklipp till sina höns, det tänkte jag också börja med. Annars kan man på vintern ge gamla äpplen, gammal sallad, groddad vete, majskolvar osv. Om du har tur kanske du kan hitta en begagnad lekstuga eller nåt på blocket eller sätt upp en lapp i affären. Om den sen ska stå i solen vågar jag inte säga. Det optimala hade väl varit ett lövfällande träd eller en buske som släpper fram solen på vintern och skuggar på sommaren. Mitt stall står i solen mest hela dagen, väster om ett hagtornsträd. Men så är det välisolerat också. CITAT (Biggan_ @ 03-06-2010, 16:44)  Nu börjar det väl snart att dra ihop sej, som blivande mamman sa!
På fredag-lördag någongång skall väl äggen kläckas eller? Nej, det är nog kört tror jag. Jag har ju aldrig vågat hoppas och mycket riktigt verkar det inte bli någonting i år heller. 20-21 dagar och jag la äggen fredag kväll för tre veckor sen, då är det väl dag 22 idag eller tänker jag fel?
Meriona
04-06-2010, 11:41
Det är förvisso dag 22 idag, men det har fortfarande bara gått 21 dagar till kvällen. Så visst finns det fortfarande hopp!
Myosotis
04-06-2010, 19:23
Aqvakul
05-06-2010, 14:16
[attachment=50715:IMG_7125k.jpg]
Små höns - vaktlarna i växthusen i botan har fått ungar...
Meriona
05-06-2010, 15:35
ÅH så söta! De kanske kan trösta Myo om det nu gått galet med kläckningen.
Myosotis
06-06-2010, 12:17
[attachment=50787:weint.gif] Visst hjälper det att titta på söta vaktlar, jag vill också ha vaktlar.
Biggan_
06-06-2010, 12:35
Åh så tråkigt Myo att det inget blidde!  Jag som hade sett fram emot att få klappa på dom!
Myosotis
06-06-2010, 12:44
Men du kommer väl och hälsar på ändå?
Biggan_
06-06-2010, 13:00
CITAT (Myosotis @ 06-06-2010, 13:44)  Men du kommer väl och hälsar på ändå? Jadå, det gör jag! Jag kommer ju inte enbart för kycklingarnas skull!
Eva-Helene
06-06-2010, 13:56
Åh Myo så tråkigt!
Meriona
06-06-2010, 20:31
Kryddan03
06-06-2010, 20:37
Myosotis, Vad tråkigt att det inte blev småttingar!
Aqvakul
06-06-2010, 20:40
 Myo!
Orkidétjuven
07-06-2010, 05:17
Kan kanske vara bra att vänta liiite till. Men annars kanske nästa gång?
Jättefin gård till hönsen. Vi pratar om att bygga ngt stort och liknande när vi skaffar egen tomt med. Kan man se fler bilder ngnstans? Har de ngn inredning, eller är det bara gräs?
Myosotis
07-06-2010, 11:39
Tack för trösten alla  Om jag bara visste vad det beror på! CITAT (Orkidétjuven @ 07-06-2010, 06:17)  Kan man se fler bilder ngnstans? Har de ngn inredning, eller är det bara gräs? Jag kan maila bilder till dig om du vill. Än så länge bara gräs och ogräs (mycket maskrosor) och bar jord. De står mest under stallet där det är sand. Jag har stoppat ner fläderpinnar i en cirkel, hoppas de slår rot, det har funkat förr, och på försök en hassel- och en häggkvist också. Tanken är att de ska kunna söka skydd där, ska fläta ihop grenarna sen. Sen ska jag nog plantera en liten avenbok och klippa den hårt så den håller sig liten och låg. De har ett stenblock och det kommer kanske bli fler mindre stenar, för stenar är spännande. När jag vänder på stenar kommer alla springande, de vet att där finns maskar och gråsuggor under och, om man har riktig tur, en stor skalbagge någon gång. Det är så stort så jag har måst klippa gräset, dock har jag bara klippt i mitten så det är längre längst ut. Jag behöver gäss som betar.
Meriona
07-06-2010, 20:19
Det beror inte på omsorgen iallafall....
Orkidétjuven
07-06-2010, 23:01
Vore toppen Myo om du ville maila bilder till mig. Har du min mail? De höns jag jobbade med förr byggde jag ett stort stenrös till. De gillade titta in i håligheterna emellan och jag gömde mat där som de fick arbeta lite för att komma åt. Dessutom älskade de att springa upp och ner och hoppa runt och som du säger varje gång jag städade så var de där och letade mask och gråsuggor. Tod dock aldrig ngra bilder på det tyvärr, men det var orusthöns vi hade.
Myosotis
09-06-2010, 13:00
Jag har fått löfte om att få låna en annan svarttupp ett tag, en som bevisligen är fertil. Jag börjar tro att det är tuppen, alla äggen var obefruktade nämligen. Just nu är min lilla höna förvirrad och hungrig och gosig och godissugen  , kommer springande så fort hon ser mig och hoppar upp på min arm så fort jag är inom räckhåll  Jag har saknat henne  Nu måste hon äta upp sig lite och börja värpa igen, men vill hon ruva en gång till senare får hon göra det. CITAT (Orkidétjuven @ 08-06-2010, 00:01)  ...jag gömde mat där som de fick arbeta lite för att komma åt... Smart!
PeterDeleter
09-06-2010, 14:33
Myosotis---> Mina tummar hålles för dig vet du säkert! Hoppas det blir en ny "kull".
Hönor kan väl få ungar året runt va?
Myosotis
09-06-2010, 15:00
Tack Ja, de kan tydligen det. Johanna fick ju en kyckling på julafton! Mina värper inte på vintern och jag trodde tidigare att det var bäst på våren/försommaren men har nu lärt mig att det går bra senare på sommaren också och att en höna klarar bra att ruva en gång till. På hösten eller vintern tycker jag väl inte att det är lika kul, de ska ju få vara ute och äta insekter och färskt gräs och myrpuppor! http://www.odla.nu/forums/index.php?s=&...st&p=949913
Rosmarin
09-06-2010, 17:08
Så synd att det inte blev några minisar Myo.  Verkligen tråkigt. Jag gick igenom samma sak förra året då min svarta höna fick för sig att hon ville ruva. Det blev inte heller något. Kanske i år. Vi får se. Jag hoppas att du får en kull senare under sommaren!
Myosotis
09-06-2010, 19:50
Hoppas att du också får en kull då!  Om vi håller tummarna åt varandra måste det bara funka.
Maggan H
10-06-2010, 14:20
Om någon har värphöns till salu i min region är jag intresserad!
Myosotis
11-06-2010, 08:58
Vet tyvärr ingen, men kolla/annonsera på blocket eller åk till utställningar i höst! Där brukar finnas höns till salu, man kan bekanta sig med olika raser och få kontakt med uppfödare.
Men blev de inget  så tråkigt!! Nästa gång får vi hålla tummar och tassar kanske en hov eller två här också
anne-li i olofstorp
11-06-2010, 18:04
CITAT (Myosotis @ 09-06-2010, 14:00)  Jag har fått löfte om att få låna en annan svarttupp ett tag, en som bevisligen är fertil. Jag börjar tro att det är tuppen, alla äggen var obefruktade nämligen. Just nu är min lilla höna förvirrad och hungrig och gosig och godissugen  , kommer springande så fort hon ser mig och hoppar upp på min arm så fort jag är inom räckhåll  Jag har saknat henne  Nu måste hon äta upp sig lite och börja värpa igen, men vill hon ruva en gång till senare får hon göra det. Smart!  "Jag skall be att få ställa upp, med en visa om en tupp. som var gammal och utsliten, impotent och väderbiten........" Hoppas det går bättre med en annan "karl"!!!
Fniss, ja, lycka till med en ny tupp.
Kryddan03
11-06-2010, 20:41
Han kanske har fått tuppjuck, stackarn? Eller är det det han borde få?
Rosmarin
12-06-2010, 10:09
CITAT (Myosotis @ 09-06-2010, 20:50)  Hoppas att du också får en kull då!  Om vi håller tummarna åt varandra måste det bara funka. Ja det tror jag också. Håller tummarna!  CITAT (anne-li i olofstorp @ 11-06-2010, 19:04)  "Jag skall be att få ställa upp, med en visa om en tupp. som var gammal och utsliten, impotent och väderbiten........" Hoppas det går bättre med en annan "karl"!!!
Myosotis
25-06-2010, 10:27
Jag passar goda vänners gård och djur medan de är bortresta, bl.a. ett gäng maskinkläckta kycklingar, de flesta faverolle. En av dem var mindre och svagare när jag kom dit första dagen, de berättade senare i telefon att de hade fått hjälpa den ur ägget. De andra trampade ner den och den åt inte, så jag tog hem den. Det är nu flera dagar sen och jag matar den fortfarande, den pickar inte mot frön eller pellets alls och växer knappt, annars är den pigg och verkar må bra, står och går normalt, torkar av näbben, putsar sig etc. Min tanke var om den kunde vara blind, jag har försökt att testa, men jag tycker att den verkar se. Igår började den picka aktivt mot sprutan som jag matar den med, fast den missar också ibland så den kanske bara pickar framåt på måfå när den känner igen situationen och lukten av maten. Alternativet att den saknar det medfödda beteendet att picka mot maten verkar ju konstigt, finns det? Kan den vara hjärnskadad? Efterbliven? Då kanske den lär sig så småningom? Ägarna tyckte inte jag behövde mata den för deras skull, men jag tänker inte sitta bredvid och titta på medan den svälter ihjäl. Vill de avliva den sen får de göra det själva. Någon med erfarenhet av kycklingar? Vad är det för fel på den?  Faverolle har två baktår. Ganska sjukt att avla på en sådan mutation tycker jag. Men de lider väl inte av det.
Meriona
25-06-2010, 15:07
Söt är han ändå! (eller hon) Den kanske ser dåligt men ändå inte är helt blind?  Isåfall kan den väl få ett helt fungerande liv ändå om man bara hjälper den ibörjan?
Myosotis
26-06-2010, 09:19
Ja, visst är han söt! Jag har funderat på den möjligheten också, särskilt som han nu har börjat gå efter sprutan när den försvinner för påfyllning. Jag hoppas ju att han ska börja äta själv, annars funkar det ju inte.
Biggan_
26-06-2010, 13:59
CITAT (Myosotis @ 26-06-2010, 10:19)  Ja, visst är han söt! Jag har funderat på den möjligheten också, särskilt som han nu har börjat gå efter sprutan när den försvinner för påfyllning. Jag hoppas ju att han ska börja äta själv, annars funkar det ju inte.  Så gullig! Men tror du inte den pickar efter frön när den väl har fått smak på mat och är hungrig?
Biggan_
27-06-2010, 10:00
CITAT (Myosotis @ 26-06-2010, 10:19)  Ja, visst är han söt! Jag har funderat på den möjligheten också, särskilt som han nu har börjat gå efter sprutan när den försvinner för påfyllning. Jag hoppas ju att han ska börja äta själv, annars funkar det ju inte.  Hur går det med lilla Pip?
Myosotis
27-06-2010, 17:15
CITAT (Biggan_ @ 26-06-2010, 14:59)  Men tror du inte den pickar efter frön när den väl har fått smak på mat och är hungrig? Så enkelt är det tyvärr inte, han höll ju på att svälta ihjäl när jag hittade honom. Han har haft frön och inte rört dem någonsin, inte ens under natten, fast han är ju vrålhungrig på morgonen, en natt är jäättelång för en sån liten. Tyvärr mår han sämre. Ägarna kommer hem idag eller i morgon och då blir det avlivning.
foxylejdy
27-06-2010, 17:30
Tråkigt! Man vill ju rädda alla små djur, mammanerven som sätter in tror jag..
Har i min ungdom haft både en galt som hette Sune och en bagge som hette Bengt bägge räddade från en säker död som bäbisar och uppfödda på flaska, de har sedan länge gått bort p.g.a. ålder, men jag har ännu en shetlandsponny uppfödd på flaska eftersom hennes mamma dog under fölningen, för tidigt född vilket ledde till komplikationer så hennes första vecka i livet tillbringade hon på Ultuna veterinärklinik innan vi åkte hem.. Idag är hon en frisk och pigg treåring, men självklart fortfarande min lilla bäbis.
Vad gör man när mammahjärtat säger att man ska ta hand om de små..
Apropå höns... Är det någon som har några roliga raser i Västernorrland? Har funderat på att skaffa en äggkläckare men det känns som man inte kommer använda den så många gånger, kanske bättre att köpa kycklingar.
Jag skulle gärna vilja ha flera olika sorters hönsraser i min lilla flock, men man kanske kan köpa kycklingar och sen släppa ihop alla när de blivit större. En tupp och fyra hönor har jag nu.. Tror ni man kan släppa ihop dem med kanske 5 eller 6 st till eller är det risk att de börjar hacka på varandra då?
Myosotis
27-06-2010, 17:46
Inte med kycklingar kanske, men med vuxna går bra. De kommer att slåss om så behövs för att fastställa rangordningen, sen blir det lugnt igen. Jag har ju utökat min flock vid flera tillfällen med halvvuxna kycklingar eller vuxna höns/tupp. De behöver plats att kunna gå undan och jag är alltid med när de träffas första gången. Vad har du för ras nu? Ang. min kyckling, visst vill man rädda dem när man kan, och hittils har den mått bra, men nu känns det inte bra längre, den blundar när jag matar den och gråter mycket när den är mätt, och den har ju fortfarande inte lärt sig att äta, det funkar inte i längden, den kan inte leva ett värdigt hönsliv. Hade de inte kommit hem nu hade jag sett till att få den avlivad ändå tror jag, man ska ju inte förlänga plågan.
ängsvädd
27-06-2010, 20:51
Det låter som ett klokt beslut Myo. Du har verkligen försökt rädda den men det verkar bäst för den att få somna in.
Biggan_
28-06-2010, 14:25
CITAT (ängsvädd @ 27-06-2010, 21:51)  Det låter som ett klokt beslut Myo. Du har verkligen försökt rädda den men det verkar bäst för den att få somna in. Jag håller med!
foxylejdy
28-06-2010, 15:59
Självklart får djuren inte plågas... Skonsam avlivning om det är nödvändigt, men just med små bäbisar vill man kämpa lite extra ibland...
Jag har fyra höns som jag inte har en aning om vad det är för ras, men det är fabriksuppfödda värphöns från början, de är helvita. Och tuppen är en brahma en stor kille alltså, men de funkar fint ihop. Holger är en riktig gentleman, pullorna har inte fått några namn eftersom jag inte kan skilja dem åt, de är identiska.
Jag hade tänkt släppa ihop dem som vuxna, men det kanske är lättare att få tag i kycklingar, jag har egentligen 2 hus med hönsgårdar, den ena är 9 kvadratmeter inne och 30 ute, där har jag 5 kalkoner nu, men de slaktas till hösten. Den andra höngården är 12 kvadratmeter inne och 20 ute ungefär och där bor hönsen nu, men de sover bara inne, på dagarna får de gå lösa på gården så dörren ut står öppen på dagarna nu på sommaren. På natten stänger jag in dem eftersom jag inte vill att rovdjur ska komma åt dem.
Tror du nån av gårdarna är tillräckligt stor att släppa ihop mina med 5 vuxna djur till kanske?
Jag törs väl inte ha de nya lös de första dagarna, de får bo in sig lite först.
Meriona
28-06-2010, 20:56
Orkidétjuven
29-06-2010, 02:20
CITAT (Myosotis @ 25-06-2010, 11:27)   Faverolle har två baktår. Ganska sjukt att avla på en sådan mutation tycker jag. Men de lider väl inte av det. Aww, söt liten sak. RIP
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|