Full version: Höns
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47
Myosotis

omk
CITAT (Anja Danmark @ 25-06-2011, 23:50) *
Jeg var lige inde og se på det meget lille hønsehus... Det er et fint lille sovehus - men udepladsen er alt for lille, hvis man vil være god ved sine høns. Hønsenes natur er jo at gå rundt og skrabe, og et så lille område bliver meget hurtigt kedeligt/tråkigt for dem.

Men man kan let sætte en ekstra løbegård uden om huset, som de kan lukkes ud i om dagen, så den gode løsning ville være at holde dem i det lille område om natten og lukke dem ud i løbegården om dagen!

Exakt min tanke när jag tittade på hönshus-sidan ! tummenupp.gif

Och GRATTIS Myosotis ! yahoo.gif
Anki på Öland
Grattis till tillökningen!! Så himla söt smile.gif
Meriona
NÄMEN! Grattis mormor Myo! yaay.gif yaay.gif yaay.gif yaay.gif
Halledudane så söt hon (tror jag att det är tongue.gif ) där hon ligger och spretar med tossingarna wub.gif
Sista bilden, är det ett syskon på G? ohmy.gif
Myosotis
Tack! Jag tror också att det är en flicka yahoo.gif

CITAT (Meriona @ 26-06-2011, 15:43) *
Sista bilden, är det ett syskon på G? ohmy.gif

yes.gif H*n har inte kommit ut än. Nu är det ytterligare en till som börjar göra hål.
Meriona
Oh käre värld, har du med dig datorn dit ut eller springer du fram och tillbaka! tongue.gif
Så himla glad och orolig du måste vara på en gång!

Myosotis
Springer fram och tillbaka. Hade tänkt ta med datorn ut men så orkade jag inte, det händer inte så mycket per tidsenhet. Har suttit därinne och läst förut. Får man börja gissa kön innan de är kläckte? Han med hålet är en han.
Meriona
HUR kan du gissa det? Är det ett manligt pickande? ohmy.gif
Biggan_
Ljuvliga bilder Myo! wub.gif

Så kul att det lyckades!

Det här är väl prinsessan Guldlock?

Eva-Helene
GRATTIS MYO!!! Åh så spännande! Alltså, då hjälpte allt vårt tum-hållande yahoo.gif
Myosotis
Jaa visst hjälpte det! Tack ska ni ha! smiley_small_hug.gif

CITAT (Meriona @ 26-06-2011, 19:07) *
HUR kan du gissa det? Är det ett manligt pickande? ohmy.gif

Nej ett manligt sprattlande biggrin.gif Han kläcktes igår kväll, gul med mörk rand på ryggen. I natt kläcktes 3 gula till och i morse en svart. wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif

Nr. 1 är faktiskt lite guldigare men Guldlock vet jag inte.
Olle A
GRATTIS Myo till dina små sötingar! wub.gif

Olle
Anki på Öland
CITAT (Myosotis @ 27-06-2011, 10:55) *
Jaa visst hjälpte det! Tack ska ni ha! smiley_small_hug.gif
Nej ett manligt sprattlande biggrin.gif Han kläcktes igår kväll, gul med mörk rand på ryggen. I natt kläcktes 3 gula till och i morse en svart. wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif

Nr. 1 är faktiskt lite guldigare men Guldlock vet jag inte.

Men...!! Var är korten!!
Meriona
Ojdå 6 stycken redan? Tjohooooooooooooooooo! yaay.gif yaay.gif yaay.gif
Myosotis
CITAT (Anki på Öland @ 27-06-2011, 12:06) *
Men...!! Var är korten!!

De kommer så fort jag hinner! Kanske i kväll?
Myosotis
Här kommer en dålig bild bara så ni får se. Vill inte störa för mycket, de sitter mest under mamma än så länge. Det blir fler och bättre bilder sen när de blir mer aktiva! Några har ätit lite och den förstfödda har druckit vatten. Den svarta verkar lite svag, hoppas han klarar sig.

Anki på Öland
Jisses vad söta!!! wub.gif
Meriona
Oj vilka underbara små barnbarn! Håller tummarna för svartingen! wub.gif
Kryddan03
CITAT (Myosotis @ 27-06-2011, 20:58) *
Här kommer en dålig bild bara så ni får se. Vill inte störa för mycket, de sitter mest under mamma än så länge. Det blir fler och bättre bilder sen när de blir mer aktiva! Några har ätit lite och den förstfödda har druckit vatten. Den svarta verkar lite svag, hoppas han klarar sig.

Grattis Myo! blomma.gif
Myosotis
Den svarta verkar helt normal nu wub.gif

Nu kläcks det under sebrighten. Mamman till den här är dvärgplymouthrocken och så är det hål i ett hedemoraägg. Bara 20. dagen.

Sover du mamma?!

Anki på Öland
Åh vad mycket sött du har!! wub.gif Kan du slita dig från hönshuset nu smile.gif
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 28-06-2011, 10:34) *
Den svarta verkar helt normal nu wub.gif

Nu kläcks det under sebrighten. Mamman till den här är dvärgplymouthrocken och så är det hål i ett hedemoraägg. Bara 20. dagen.

Sover du mamma?!

Dom är ljuvligt söta Myo! wub.gif
*Stintan*
Fasiken kan man ha höns i lägenhet? Vill haaa!! Synd att dom växer så fort dom där ljuvliga små dunbollarna.
Myosotis
CITAT (Anki på Öland @ 28-06-2011, 11:41) *
Kan du slita dig från hönshuset nu

Njaa inte långa stunder... Men nu behöver jag svalka mig, börjar bli för hett ute. Perfekt kycklingväder dock, de slipper frysa!

Eva-Helene
Åh så underbart roligt för dig Myo! Så glad jag blir smiley_small_hug.gif kompiskram.gif
Azola
biggrin.gif Grattis till de små dunbollarna!
Eva-Helene
En kyckling-fråga: jag har en väninna som har lite olika "dvärgar" och en salig korsningsblandning dem emellan (ska ta med kameran nästa gång vi hälsar på dom). Tre av hönorna har ruvat, en av dom fick bara fram 1 liten plutt, övriga 5 ägg var "tomma". Nu har den lille stackaren försvunnit! Puts väck! Väninnan funderar på om de andra hönsen kan ha skadat/ev. ätit upp den...men det kan dom väl inte ha???
Myosotis
CITAT (Eva-Helene @ 28-06-2011, 14:49) *
...Väninnan funderar på om de andra hönsen kan ha skadat/ev. ätit upp den...men det kan dom väl inte ha???

crying.gif Kan det inte vara skator/kråkor/katten/sparvhök som har tagit den? Men tyvärr, om det skulle vara så att den hade fått ett blodigt sår eller liknande så kan det nog hända att de hackade i den och kanske rentav åt upp den.
Myosotis

Meriona
NÄmen himmel och jösses vilka söta kycklingbilder! wub.gif De vimlar ju överallt! ohmy.gif

Ska de inte ha små tossor på fötterna, tänk om de trampar på en geting! help.gif
Myosotis
biggrin.gif Tror jag inte är så stor risk. I så fall måste de ha hjälm också ifall där trillar ner ett hagtornsbär.

Igår kväll kläcktes äntligen hedemoraägget under sebrighten, ytterligare en liten svart en. Där var hål hela dagen och jag sprang och kollade och inget hände (mer än att det pep). De två är mycket lugnare, det verkar som om samtliga favorithönans småttisar har ärvt hennes sprattelgener. De tre äggen har jag tagit bort. Dvärgwyandotteägget ligger kvar under sebrighten, kanske kläcks idag, men jag får inte svar när jag pratar med det.
Myosotis

Dvärgplymouthrockens kyckling

Hedemorans kyckling

Olle A
Vilka underbart söta små dunbollar! wub.gif wub.gif wub.gif

Olle
Anki på Öland
Börjar känna mig lite tjatig.... men oj vad söta dom är!! wub.gif
Meriona
WOW vilka bilder! bravo.gif Den på Hedemorans kyckling är världsklass på!
Annana
Oj vilka otroligt söta kycklingar!!

Själv fick jag mail idag! Vi har hittat ett ställe som har Sussex höns, som vi spanat in oss på. Dock var kommande kull bokad, så de hade inga fler denna säsonen, MEN, idag fick jag mail att de har fått ngt återbud eller så vilket gjorde att om allt går som det ska så har de kycklingar som kläcks i helgen! smile.gif Så då kan vi få våra små dunbollar lagom till nästa helg!! biggrin.gif

Så, nu måste jag veta allt om små kycklingar! Oj vad hastigt det blev! Vad äter de? Vanligt hönsfoder? Ska de vara inne på natten eller kan man lägga de i hönshuset samma dag de kommer hit och sen förbi där? Ska man göra ngt annat med de när de är så små?

Är så uppspelt, tänk att de snart kommer hit!!
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 29-06-2011, 14:37) *

Dvärgplymouthrockens kyckling

Hedemorans kyckling

wub.gif Jättefina bilder på dina söta småttingar! wub.gif
På tal om småttingar, du har ju ett myskankepar också! smile.gif
*Stintan*
CITAT (Annana @ 29-06-2011, 21:35) *
Oj vilka otroligt söta kycklingar!!

Själv fick jag mail idag! Vi har hittat ett ställe som har Sussex höns, som vi spanat in oss på. Dock var kommande kull bokad, så de hade inga fler denna säsonen, MEN, idag fick jag mail att de har fått ngt återbud eller så vilket gjorde att om allt går som det ska så har de kycklingar som kläcks i helgen! smile.gif Så då kan vi få våra små dunbollar lagom till nästa helg!! biggrin.gif

Så, nu måste jag veta allt om små kycklingar! Oj vad hastigt det blev! Vad äter de? Vanligt hönsfoder? Ska de vara inne på natten eller kan man lägga de i hönshuset samma dag de kommer hit och sen förbi där? Ska man göra ngt annat med de när de är så små?

Är så uppspelt, tänk att de snart kommer hit!!

Dom tar väl inte en vecka gamla kycklingar ifrån mamman hoppas jag ?? Förlåt men någonting säger mig att du behöver läsa på lite mera och fixa iordning hönshus med hönsgård och allt som behövs innan du skaffar kycklingar.
Azola
Mina höns har en till favorit föda just nu ... VATTENMELON ... skärs i vanliga "båtar" och läggs med skalet kvar i hönsgården. Slut på nolltid rolleyes.gif
Rätt skönt faktiskt att kunna variera med deras älskade vindruvor (de får varje dag/ året runt) Melon är ju så mycket billigare cool.gif

** Vilka underbara duntussar ni visar upp här, man blir riktigt sugen på smått igen **
Annana
CITAT (*Stintan* @ 30-06-2011, 12:31) *
Dom tar väl inte en vecka gamla kycklingar ifrån mamman hoppas jag ?? Förlåt men någonting säger mig att du behöver läsa på lite mera och fixa iordning hönshus med hönsgård och allt som behövs innan du skaffar kycklingar.

Jo, de säljs som veckogamla. Hönshuset blir klart på helgen och de ska hämtas i smb med det. De är en rasuppfödare så jag litar på att hon vet när de kan skiljas från mamman. Eller?
Eftersom det är sista kläckningen för i år så vill vi gärna hinna med nu. Jag har plöjt igenom deböcker jag har men bästa sättet för konkreta tips är att fråga vilket jag gjorde här. Jag frågade inte hur man ska göra, utan de där andra tipsen.
Annana
CITAT (*Stintan* @ 30-06-2011, 12:31) *

Här säljs ju t.o.m dagsgamla kycklingar. Är det fel eller? Www.frulaurin.se
*Stintan*
Dom kanske kläcks i äggkläckningsapparat annars tycker jag personligen att det är grymt att ta dom så tidigt. Dessutom är risken stor att du får flera tuppar än hönor eftersom det är ursvårt att bestämma kön på veckogamla kycklingar. De mesta och bästa råden borde du kunna få av uppfödaren om vederbörande är seriös.
Myosotis
Det är alldeles säkert maskinkläckta kycklingar som säljs så tidigt. Själv tycker jag inte riktigt om maskinkläckning.
Myosotis

De växer så fort, redan nu är det full fart och inte lika mycket vila längre.

Skalbagge nästan lika stor som kycklingen wink.gif

Mamma unnar sig ett solbad...

...och då kan man passa på att klättra upp på henne.

Alla blir törstiga i värmen

Myosotis

Jag blir så rörd av deras tillit. Den här bilden är inte beskuren eller tagen med zoom, kameran är precis bredvid kycklingen. Fyra låg och vilade hos mig medan mamman promenerade iväg med två.

Den här skulle kolla in kameran biggrin.gif

*Stintan*
jisses va söta dom är. wub.gif Vilka kanonbilder Myo!
Meriona
Himmel så söta de är, de där kycklingarna! wub.gif wub.gif

Är det en sten du lagt i vattenskålen Myo, för att de små inte ska kunna falla i och drunkna? Du är både smart och omtänksam! tummenupp.gif
anne-li i olofstorp
Åhhhh! Så jag njutit av era forton! Myo, dina små är helt underbara!!!! Måste bli härliga hönor av dom!!!! smiley_small_hug.gif
Myosotis
Ja det är klart, de kommer att bli världens nästbästa hönor allihop! wub.gif

Det går så otroligt fort, man kan nästan se vingpennorna växa. Idag är det inget kycklingväder, för blött.

CITAT (Meriona @ 01-07-2011, 15:40) *
Är det en sten du lagt i vattenskålen Myo, för att de små inte ska kunna falla i och drunkna?

Japp det är stenar, det måste man ha. Känner faktiskt en som inte hade tänkt på det så några kycklingar drunknade. Annars kan man ju köpa en sån där vattengrej typ sån här [attachment=62278:traenke.jpg] men det har liksom inte blivit av, har haft tillfälle att testa och använda olika modeller när jag passat goda vänners höns, och de var rätt opraktiska på olika sätt allihopa.
Myosotis
Jag satt på huk inne hos dem förut med händerna på golvet, jag vill att de ska vara vana vid mina händer och förknippa dem med trevliga saker som mat och värme. Då kröp den gula med lite mörkare rygg upp i min hand, ställde sig på fingrarna och lutade sig mot insidan av handen, så småningom la den sig ner och somnade. Den svarta kom också och trängde sig in i mina händer, så fick jag sitta tills benen somnade. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon