Full version: Höns
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47
Myosotis
Vad roligt med svar smile.gif ibland har tråden varit lite död tycker jag.

CITAT (Rebecca @ 12-01-2013, 11:52) *
...Jag vill också ha höns! Så himla fina och du verkar få ut så mycket av det...

Höns är det bästa som hänt mig, jag kunde inte föreställa mig att de skulle vara så trevliga. Jag älskar mina katter och myskankor men hönsen är något alldeles speciellt. Klart du ska skaffa höns!

Myosotis

Rebecca
Finisar! wub.gif

Jo, jag vill verkligen. Men det funkar inte så bra med lägenhet... det får bli sen när jag har hus på landet och plats för allt jag vill ha! smile.gif

Jag är kanske lite dåligt inläst, men hur många har du? Vad är den största utmaningen med att ha höns tycker du?
Myosotis
Det är ju inte lätt att hålla räkning på. Jag har just nu 11 hönor och två tuppar.

Största utmaningen, tja... Livet hade ju varit enklare om jag inte varit så fäst vid dem. Svårt att producera kycklingar om man inte klarar av att göra av med tupparna. Ibland kan jag önska att jag hade en mer lättsam och praktisk syn på livet. En flock helt frigående höns av lantras, överskottstuppar äts upp, kommer höken gör det inte så mycket för man ser ändå inte skillnad på dem. Men samtidigt skulle det kanske inte ge lika mycket då.

Annars är kalkben och röda hönskvalster ett gissel. Skulle jag någonsin börja från början skulle jag nog köpa desinficerade avelsägg för att slippa parasiter och minimera risken för sjukdomar. Men hade jag vetat lika mycket om hönssjukdomar som jag vet nu hade jag aldrig vågat skaffa höns. Jag är glad att jag var lyckligt ovetande och att det har gått så bra i så många år. 2012 hade jag en massa otur och hade det varit i början hade jag kanske gett upp och trott att de ofta blir sjuka.

Kan tillägga att mot kalkben får man doppa allas ben i olja då och då. Röda hönskvalster har varit jättejobbiga, jag fick dem med åsbotuppen jag köpte och har slagits med dem sen dess, typ 6 år. Jag gillar inte gift nämligen så jag har bara bekämpat dem mekaniskt. Men nu i somras hittade jag äntligen ett verksamt ogiftigt medel och nu verkar de faktiskt ha dött ut yaay.gif Finns säkert några överlevande ägg någonstans så jag måste fortsätta att vara uppmärksam när den varma årstiden kommer.

Normalt är höns väldigt lättskötta, det behöver inte ta lång stund att göra rent och ge dem mat och vatten. De har inget egentligt behov av ens uppmärksamhet, de har ju varandra, så om man t.ex. är sjuk kan man reducera hönskötseln till ett minimum de dagarna, bara tillsyn i princip. Sen när man själv känner för det kan man umgås hur mycket som helst med dem. Inte som en hund som blir deppig om man inte kan gå ut med den.

Nostalgia
CITAT (Myosotis @ 12-01-2013, 11:00) *
Pinne får de ju ha att sova på. Tidningar under och ska man duscha eller städa lyfter man bara bort bocken, evt. med höna på. Funkar bra.
Tycker inte de tongue.gif Sebrighten har fullt upp nu med att tala om hur stor och stark hon är och att det här är hennes badrum och hennes Myo (=godisautomat). Hon började blåsa upp sig och hota redan hos veterinären, de har ju inte träffats på ett tag. Så jag kan inte ha dem i samma rum när det är ljust och absolut inte utan uppsikt, antwerpenhönan behöver inte stryk nu utan lugn och ro. De satt på pinnen tillsammans i mörkret igår tills jag gick och la mig, då stoppade jag in antwerpenhönan i en bur för säkerhets skull. Just nu är sebrighten i köket.

Myo godisautomat giggle.gif

Fiffig alternativ pinne tummenupp.gif
Nostalgia
Härlig beskrivning och fina bilder Myo smiley_small_hug.gif

Nej det är ju som du skriver att dom har ju egentligen inget behov av ens uppmärksamhet utan det är väl vi "hönstokar" som blir beroende av deras uppmärksamhet smile.gif
Myosotis
Jag kan meddela att den ökade aktiviteten i hönstråden har en positiv inverkan på hönsen vilket redan gett resultat: Isbarhönan har just värpt sitt allra första ägg!!! yahoo.gif 52g och en fin mossgrön färg vilket jag hade hoppats på för att kunna skilja hennes ägg från favorithönans mintgröna (araucanans ägg är mindre). Jag tjatade om att få köpa de tio mörkaste avelsäggen hon hade men alla var inte lika mörka och sen beror det på tuppens anlag också så lite tur måste man också ha. Av 10 ägg bara en blå höna som dessutom har rätt äggfärg yaay.gif wub.gif

Stackaren, jag anade ju inte att hon hade såna planer när jag bar omkring henne igår och ställde ner henne på lämpliga ställen på gräsmattan för att fota.

Nostalgia
wub.gif yahoo.gif yaay.gif yaay.gif yaay.gif

MEN ser ju ut som våren hos dig Myo
Myosotis
nej tvärtom, det har varit plusgrader och regn nu i evigheter och nu är det minusgrader och har kommit lite snö (lite mer än på bilderna som är från igår).

Får du några ägg så här års, Nostalgia?
Myosotis
Det har hittats en ny lantras: Bjurholmshönan
Ett inslag i Radio Västerbotten.
Lanthönsklubben skriver om Bjurholmshönan.
När staten tyckte att hela flocken skulle avlivas för ett antal år sen lyckades gumman som hade dem gömma halva flocken i källaren och rädda dem undan utrotning! blomma.gif
Eva i Skåne
Intressant läsning Myo och en synnerligen klok tant smile.gif
Myosotis
Ja, hon är en riktig hjälte smile.gif

Här är ett inslag från tv också Bjurhöna
Wilmer
Jag ska inte ha höns Myo, du ser ju hur jag har det med katten duh.gif Skulle ju inte kunna nacka en krasslig höna heller, skulle gråta blod eller åka till veterinären och där är kontot uppfyllt för flera år.

Men dina är bara för GOA jag njuter av dem och er andras givetvis!
Myosotis
Nej jag klarar inte heller av att nacka en sjuk höna men jag har flera bekanta som ställer upp wub.gif
Nostalgia
CITAT (Myosotis @ 12-01-2013, 15:17) *
nej tvärtom, det har varit plusgrader och regn nu i evigheter och nu är det minusgrader och har kommit lite snö (lite mer än på bilderna som är från igår).

Får du några ägg så här års, Nostalgia?

Hos mig är trädgården fortfarande inbäddad med snö men flera av hönsen tar sig ändå en daglig promenad utomhus smile.gif

Ingen större äggproduktion ännu , men till min glädje ETT ägg i förrgår yahoo.gif men inget igår och inget idag heller men ser på hönsen att flera av dom är på "g" tummenupp.gif så bara dagarna blir ljusare så blir det åter igen dagsfärska ägg till frukost wub.gif
Nostalgia
CITAT (Myosotis @ 15-01-2013, 14:27) *
Det har hittats en ny lantras: Bjurholmshönan
Ett inslag i Radio Västerbotten.
Lanthönsklubben skriver om Bjurholmshönan.
När staten tyckte att hela flocken skulle avlivas för ett antal år sen lyckades gumman som hade dem gömma halva flocken i källaren och rädda dem undan utrotning! blomma.gif

thanks.gif Myo för länkarna smiley_small_hug.gif

Hade inte tid att kolla dom när jag var in här tidigare idag men nu har jag läst och sett bravo.gif blomma.gif vilken härlig läsning och filmsnutt wub.gif
Myosotis
CITAT (Wilmer @ 17-01-2013, 00:30) *
Jag ska inte ha höns Myo, du ser ju hur jag har det med katten duh.gif

Jag förstår det, om du förvänta dig att kunna ha trebenta höns blir det nog svårt. Men det finns raser som har 5 tår om det kan vara något?

(Förlåt om jag skämtar om din stackars kisse trostar.gif )

CITAT (Nostalgia @ 17-01-2013, 18:42) *
...till min glädje ETT ägg i förrgår...

Grattis!
Myosotis
Jag kan inte sluta fota min tupp, visst är han snygg eller är det bara jag som är partisk? Jag som aldrig har tyckt att spättade höns är fina. unsure.gif Det måste vara samma mekanism som får föräldrar att tycka att rosa, skrynkliga, skrikande bebisar är vackra wink.gif

Hon har fjädrar ibland wink.gif

wub.gif

Lokan
Otroligt fina bilder Myo!! bravo.gif Och vackra tuppar förstås!
Nostalgia
Nä du är inte partisk han är skitsnygg ! wub.gif
Ingela i Segersberg
Jättefina bilder! bravo.gif Och en otroligt vacker tupp! wub.gif
Myosotis

Biggan_
Det var ju ett kul perspektiv! Det ser ut som en rymdhöna som svävar över jorden! yes.gif
...och dina tupp- och hönebilder är underbara!
yahoo.gif Raggsockshönan är med denna gången! wub.gif
Eva i Skåne
Du har rätt Biggan. Det ser verkligen ut som hönan svävar biggrin.gif
Eva i Skåne
Jag såg precis ett inslag i tv-programmet "landet runt" om Bjurholmshönan. Riksbekant nu alltså biggrin.gif
Myosotis
Hönauppifrånbilder tar man till slut när man gett upp att backa ifrån dem rolleyes.gif

CITAT (Eva i Skåne @ 20-01-2013, 18:32) *
Jag såg precis ett inslag i tv-programmet "landet runt" om Bjurholmshönan. Riksbekant nu alltså biggrin.gif

Åh nej det missade jag! Hoppas det går i repris.
Flemming
CITAT (Myosotis @ 20-01-2013, 22:44) *
Hönauppifrånbilder tar man till slut när man gett upp att backa ifrån dem rolleyes.gif

Åh nej det missade jag! Hoppas det går i repris.

Troligtvis det här inslaget som har visats i Landet Runt.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbottensnytt/hona

Fina bilder på dina tuppar och höns,favoriten är bilden på tuppen framifrån.

Ser att programmet sänds tydligen i repris i morgon (måndag) 10.00 på ettan.
http://www.tvinfo.se/show/landet-runt/3764115/
Myosotis
Tack! Jag har sett inslaget på nätet, du har rätt att det är säkert detsamma, men jag tänkte på min kompis som inte har någon dator, får ringa honom i morgon bitti.

När isbaräggen är fuktiga framträder mörka prickar:

[attachment=74473:Isbar.jpg]
Wilmer
Snöägg!
Nostalgia
På sommaren brukar jag fika "tillsammans" med mina höns . Tuppen är en riktig gentleman, här ropar han på hönorna och visar dom var gosakerna hamnat som jag kastat till dom smile.gif

[attachment=74484:DSCN5874__800x600_.jpg]

Läckert ägg Myo tummenupp.gif
Biggan_
Oh! Du har också sådana där trevliga raggsockshönor! w00t.gif Jag tycker dom är så läckra!

Jättefint ägg Myo!
Nostalgia
Javisst är dom läckra smile.gif Två hönor och en tupp har jag wub.gif På bilden är tuppen bara en halvstor kyckling ( den som är bakom den stora tuppen) men nu är han stor och ståtlig smile.gif
Wilmer
Tupp av bästa sort alltså!
Christa
CITAT (Myosotis @ 11-01-2013, 22:32) *
Nu sitter det två hönor i badrummet rolleyes.gif Antwerpen Skägghönan har var i näsan och får antibiotika, men jag får se, hon kanske får flytta ut igen i morgon, allmäntillståndet är rätt bra. Sebrighten tog jag med för jag tycker inte hon blir riktigt bra. Det var min vanliga veterinär idag men han som räddade sebrighten före jul gick förbi och när jag sa "Hej! Titta, hönan lever" tappade han bokstavligen hakan. Hon var så dålig så han trodde inte hon kunde klara sig.
Det är så kul, jag får alltid kommentarer om hur tama de är när de sitter lugnt på handen. Inte många hundar som är så där orädda när de kommer till veterinären.

Är det inte dyrt att gå till veterinären eller kan man försäkra höns som man gör med hundar och katter?

PS Många fina bilder och många fina hönor och tuppar Myo DS
Myosotis
Nej, vad jag har förstått kan man inte försäkra höns individuellt.

Fin bild på dina höns, Nostalgia! Är dina randiga också Plymouth Rock? Har du kvar den store tuppen också? Är det Blomme? Hur många hönor har du nu?
Nostalgia
Tack Myo smile.gif Jo mina randiga är också Plymouth.
Jag har 12 höns nu och 1 tupp (plymouth) den stora "brunfläckiga" tuppen bor sedan i höstas hos en kompis till mig, räven kom på visit hos henne så hon blev av med sin tupp och två av sina hönor sad.gif hade lite svårt först att bestämma mig för vilken av mina tuppar som hon skulle få , men bestämde mig för att släppa den brunfläckiga eftersom han är både lugn och stabil i humöret vilket passar bra då min kompis har småbarn och plymouth tuppen var då fortfarande så ung.
Den brunfläckiga tuppen är ingen "äkta" blomme men det finns blomme någon generation bakåt så det är väl det som plötsligt slog igenom , spännade det där med "bland" hönsen tycker jag , ibland får man kycklingar som påminner om gamla höns eller tuppar som man haft för länge sedan .
Hönan på bilden är mor till den brunfläckiga tuppen, hon är ca 5-6 år och henner far var en blomme tupp smile.gif

Hur många Plymouth har du Myo ?

[attachment=74509:DSCN3148__640x480_.jpg]
Myosotis
Åh har du också 13, kul slump smile.gif Jag har bara en Plymouth Rock Dvärg. Men dina ser ut som stora. Kramvänliga smile.gif

Ang blandraser så tycker jag mest att jag får fram lustiga kammar biggrin.gif Om jag bara fick behålla en enda ras skulle det bli mina blandraser som jag började med för snart 10 år sen. Det här var mina första tre som jag hade på prov, hade det inte funkat hade jag fått lämna tillbaka dem - begriper inte nu hur jag kunde tänka en så dum tanke slap.gif

[attachment=74511:Ersth_hner.jpg]

Nostalgia
Jo det är stora jag har och mycket kramvänliga är dom smile.gif

NEJ det var en ovanligt dum tanke giggle.gif smiley_small_hug.gif så fina dom var och vilken tur dom hade som fick stanna kvar hos dig yes.gif
Myosotis
Nja tur och tur, de blev ju tagna av räven crying.gif men de hann i alla fall göra mig beroende.
En var grönvärpare*, så jag har haft grönvärpare lika länge som jag haft höns smile.gif

*hon längst bort
Myosotis
Idag fick svarttuppen flytta. crying.gif Tupparna var alltid så goda vänner, men nu börjar han bli könsmogen och isbartuppen tål inte alls att svarttuppen gal och intresserar sig för hönor. Han har blivit mer och mer utfryst de sista veckorna, gick bara för sig själv och har magrat. Jobbigt att se honom så ledsen. Det kanske skulle ha gått bättre med tiden, men nu fanns chansen att han skulle få det bättre och det kändes rätt att göra så. Han ska bo med fem hönor hos en bekant där han får gå helt fritt. Det är inte långt så jag kan hälsa på honom.

wub.gif -cry-.gif

Biggan_
CITAT (Myosotis @ 25-01-2013, 18:25) *
Idag fick svarttuppen flytta. crying.gif Tupparna var alltid så goda vänner, men nu börjar han bli könsmogen och isbartuppen tål inte alls att svarttuppen gal och intresserar sig för hönor. Han har blivit mer och mer utfryst de sista veckorna, gick bara för sig själv och har magrat. Jobbigt att se honom så ledsen. Det kanske skulle ha gått bättre med tiden, men nu fanns chansen att han skulle få det bättre och det kändes rätt att göra så. Han ska bo med fem hönor hos en bekant där han får gå helt fritt. Det är inte långt så jag kan hälsa på honom.

wub.gif -cry-.gif

Tråkigt Myo! Men du har ju lyckats ordna det bra för honom. Ett eget rike med eget harem är väl inte så illa för en tupp!...och att du sen kan hälsa på honom är väl bara bonus!
Myosotis
Den här bilden passar bra här också tycker jag. Det är så man känner sig ibland... wub.gif

[attachment=74611:animagnetsm.gif]
Myosotis
[attachment=74780:Kikischild_rot.jpg] [attachment=74778:Kiki.jpg]
Ingela i Segersberg
Jag tror nog att hönan tycker att du är världens bästa matte också, Myo!
Myosotis
Fast hon brukar klaga på att jag även ger de andra godis eller uppmärksamhet tongue.gif
Myosotis

[attachment=75055:isbar.jpg]
Biggan_
wub.gif Så fin!
Fina bilder Myo!
Wilmer
CITAT (Myosotis @ 29-01-2013, 10:51) *
Den här bilden passar bra här också tycker jag. Det är så man känner sig ibland... wub.gif

[attachment=74611:animagnetsm.gif]

rotfl.gif där är jag ju..
Men så fin svarttuppen är kiss.gif nu har han egna hönisar ju! Men förstår -cry-.gif

CITAT (Myosotis @ 06-02-2013, 15:20) *
[attachment=74780:Kikischild_rot.jpg] [attachment=74778:Kiki.jpg]

wub.gif
Biggan_
Jag håller tummarna för din sjuka höna i denna tråden också Myo. Kanske det blir dubbelt så effektivt då! tummenupp.gif
Myosotis
thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon