|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47
Skeppsråttan
16-05-2012, 20:26
Myosotis
16-05-2012, 22:21
CITAT (Flemming @ 16-05-2012, 20:55)  Kan det vara någon insekt/bakterie eller liknande som har tagit sig in i hönshuset och gjort dom sjuka ? Både marek och leukos är virus och det finns ingen bot. Att det finns marekvirus vet jag ju sen innan eftersom tuppen dog av det; men de flesta höns är immuna mot det. Viruset finns överallt och kan överleva i månader och år. Om det finns leukos också vet jag ju inte men inte heller av det dör alla utan dödligheten är upp till 20-30%. För den sjuka hönan kvittar det om hennes tumörer beror på det ena eller andra viruset, hon kommer att dö av det i vilket fall och jag kan vid behov förkorta hennes lidande. Det finns ett litet hopp att bulan bara är en bakteriell infektion, därför får hon antibiotika nu. Skulle hon bli bra har jag kanske oroat mig i onödan.
lewellyn
17-05-2012, 09:12
I natt kom det små pip ur kläckaren också... ochhar fortsatt pipa lite då och då med någon timmes mellanrum under morgonen. Det är första gången med kläckare för mig... jag antar givetvis att det är helt normalt att de piper lite och sen tystnar några timmar.. men orolig blir man ju att de ska ha dött där inne eller nåt... Inga hålslag eller ägg som rör på sig ännu, misstänker att det kommer framåt eftermiddagen/natten.
anne-li i olofstorp
17-05-2012, 09:48
Men snälla Myo! Här håller jag tummar och tår hela tiden, måste jag SKRIVA att jag gör det för att det skall verka!!!??? Jaja, då gör jag det! JAG HÅLLER TUMMAR OCH TÅR ALLT VAD JAG KAN, HELA TIDEN FÖR ATT DET SKALL BÄTTRA SIG!!!!!!!
Eva i Skåne
17-05-2012, 10:11
Så spännande med pipandet Lewellyn  Hoppas du får se många nya sötnosar snart Jag fortsätter hålla tummarna för dina hönor och tupp Myo
Myosotis
17-05-2012, 14:15
CITAT (anne-li i olofstorp @ 17-05-2012, 10:48)  ...måste jag SKRIVA att jag gör det för att det skall verka!!!??? Det är nog säkrast ja Den lilla har fått diarré av medicinen men är ganska pigg för övrigt. Älsklingshönan haltade i morse men inte så mycket nu, hon börjar vilja ruva dessutom. Jag skulle ju få köpa avelsägg men det sket sig, nu letar jag efter fler uppfödare men det var hemskt vad det var svårt att få tag i svarthöneägg här i trakten. Finns bara två kvar som inte har svarat i telefon hittils, hoppas att någon av dem har. Lånetuppen/min tupps bror som var dålig (skrev jag det?) är nu avlivad, så konstigt, de blev båda dåliga/bättre/sämre igen ungefär samtidigt. Han har redan skaffat ny tupp men ska ändå ha några av mina kycklingar sen om det nu blir av.
lewellyn
17-05-2012, 17:52
Jättedum fråga nu när första kycklingen far omkring i kläckaren... hur stor risk är det att den förstör för resten av kycklingarna när den klättrar omkring på äggen och knuffar runt dem? De ska ju inte vändas i slutet för att kycklingen ska kunna ta sig ut, men jag kan ju inte heller öppna kläckaren? Antar att det inte är någon fara eftersom kycklingar kläcks både naturligt och i kläckare hela tiden men frågar man inte får man ju inget veta...
Myosotis
17-05-2012, 20:22
Ingen aning, har ingen som helst erfarenhet av maskinkläckning. Jag vet bara att äggen inte ska störas/vändas/skakas sista dagarna. När kycklingarna sitter under mamman rusar de inte runt. Jag tycker bättre om naturruvning *tjat*
lewellyn
17-05-2012, 20:49
Jo planen var ju att äggen skulle ut under hönsen och ruvas klart där... men det hann jag inte med. Vågade inte lägga dem under hönsen från början eftersom jag inte visste om de skulle ligga tiden ut när de var första gången de la sig... Nåja. Jag märker väl om det blir problem antar jag, är ju hemma hela helgen och kikar in där var tionde minut minst  Den rör lite på sig fortfarande men ligger mest och vilar och piper. Hoppas på att det kläcks fler under natten så den får lite sällskap... inga fler hål och inga pip ur resterande ägg... den här hade kanske lite väl brått ut? Hade inte räknat med kläckning förrän i morrn egentligen.
Biggan_
17-05-2012, 22:48
CITAT (Myosotis @ 17-05-2012, 15:15)  Den lilla har fått diarré av medicinen men är ganska pigg för övrigt. Älsklingshönan haltade i morse men inte så mycket nu, hon börjar vilja ruva dessutom. Tumhållning här också!
Nostalgia
18-05-2012, 19:11
Ett tag sen jag tittade in här och hade nu tänkt lägga in lite bilder på en av mina hönor som fått tre kycklingar men nu kom jag av mig  tar det en annan dag........ MEN kära Myo då  finner inga ord
Myosotis
18-05-2012, 20:07
Jo Nostalgia, visa kycklingbilder!!  Det mår man bra av att se. Här finns det också hopp, den lilla är pigg och favorithönan verkar må bra, hon haltar när hon har varit stilla länge, kanske bara stel? Hon och den ena hedemoran ruvar på allvar nu, första natten de ligger kvar i redet. Ska hämta isbarägg på måndag och skicka efter svarthönsägg efter att ha misslyckats med att hitta i Skåne. Men jag har fått prata i telefon med trevliga människor när jag letat. En av dem berättade om hönor som blivit 17 respektive 19 år Tuppen mår tyvärr inte bra och min katt är fortfarande försvunnen. lewellyn, några fler kycklingar på gång?
Myosotis
18-05-2012, 20:12
 Världens bästa höna [attachment=69999:anbeten.gif]
lewellyn
19-05-2012, 09:01
Så vacker hon är! Härligt att höra att hon verkar må bättre! Adoptionen av kycklingarna gick bra i hönshuset i arla ottan.. mamma visar vad man kan äta  Kycklingarna springer fram och tillbaka mellan sina två mammor.. som hjälps åt på alla sätt.   Jag ber om ursäkt för att det är så smutsigt på bilderna, det brukar inte se ut så illa, men jag har inte velat städa lika ordentligt som jag brukar eftersom jag inte vill riskera att trampa på en liten parvel..
Myosotis
19-05-2012, 09:23
CITAT (lewellyn @ 19-05-2012, 10:01)  Så vacker hon är!  Världens vackraste  (jag är inte alls partisk) CITAT (lewellyn @ 19-05-2012, 10:01)  Kycklingarna springer fram och tillbaka mellan sina två mammor.. som hjälps åt på alla sätt. Vad gulligt! Håll oss uppdaterade med bilder och berättelser. De är så fina!
Myosotis
19-05-2012, 09:34
Sista bilden på min lilla silversebright. Hon blev 7 år.
Myosotis
19-05-2012, 09:40
Så här pigg är guldsebrighten, den eviga badrumshönan:
[attachment=70002:Mimmi.jpg]
Flemming
19-05-2012, 19:48
CITAT (Myosotis @ 19-05-2012, 10:40)  Så här pigg är guldsebrighten, den eviga badrumshönan: Kanske lika bra att alla får bo i badrummet Hur är statusen i dag,på dig,hönorna,tuppen och är katten tillbaka ? Har du hittat något i hönshuset eller så lätt är det inte att finna svaret på alla gåtor ?
Myosotis
21-05-2012, 09:42
Katten är tillbaka, två hönor ligger och ruvar på fuskägg i väntan på riktiga, tuppen får medicin igen men mår inte bra alls, badrumshönan är väldigt pigg, bulan har krympt och luktar inte var längre. Och jag ska få låna en gris. Hittat i hönshuset? Ägg brukar jag hitta  men virussarna är nog lite för små för att jag ska kunna hitta dem. De överlever månader och år och är i princip omöjliga att bli av med, då måste man avliva hela flocken, sanera och låta det stå tomt i några år. Men man får ju hem nya på skosulorna, katternas tassar osv. så om man inte vill ha en steril inomhusanläggning där man får duscha, byta kläder och skor varje gång man ska in så får man leva med marekvirus och immuna höns. Det känns rätt hoppfullt just nu eftersom antibiotikan verkar så jag tror inte det är leukos. Men även om det skulle vara det finns det inget jag kan göra. Jag tänker under inga omständigheter avliva hela flocken, de är min familj och mina vänner.
Eva i Skåne
21-05-2012, 15:23
Grattis Myo! Det har nog vänt nu  om bara tuppen också ville visa framsteg. T o m katten har hittat hem igen. Så skönt för dig. Och gris också  Den kan ju inte vara hushållsgris och slaktas till jul hos dig i alla fall
Myosotis
21-05-2012, 16:45
Nej den ska bara böka lite och sen åka hem igen
Myosotis
22-05-2012, 05:42
Nu har jag isbarägg!  Hon hade inte lika många som jag ville ha så på något sätt slank det med 2 bruna ägg som innehåller korsning isbar-lohmann (kommer att värpa militärgröna ägg) och två Dals-Pärlhöneägg!  Jag sa att jag ville ha såna som det var hönor i, hoppas nu det blev rätt.
Eva i Skåne
22-05-2012, 07:21
hönehönsägg  Det får vi hoppas
Nostalgia
22-05-2012, 09:01
CITAT (Myosotis @ 21-05-2012, 10:42)  Katten är tillbaka, två hönor ligger och ruvar på fuskägg i väntan på riktiga, tuppen får medicin igen men mår inte bra alls, badrumshönan är väldigt pigg, bulan har krympt och luktar inte var längre. Och jag ska få låna en gris. Hittat i hönshuset? Ägg brukar jag hitta  men virussarna är nog lite för små för att jag ska kunna hitta dem. De överlever månader och år och är i princip omöjliga att bli av med, då måste man avliva hela flocken, sanera och låta det stå tomt i några år. Men man får ju hem nya på skosulorna, katternas tassar osv. så om man inte vill ha en steril inomhusanläggning där man får duscha, byta kläder och skor varje gång man ska in så får man leva med marekvirus och immuna höns. Det känns rätt hoppfullt just nu eftersom antibiotikan verkar så jag tror inte det är leukos. Men även om det skulle vara det finns det inget jag kan göra. Jag tänker under inga omständigheter avliva hela flocken, de är min familj och mina vänner. Verkar som en del av eländet har vänt och går åt rät håll, skönt att höra Hur går det med ruvandet , ligger dom fortfarande ? CITAT (Myosotis @ 22-05-2012, 06:42)  Nu har jag isbarägg!  Hon hade inte lika många som jag ville ha så på något sätt slank det med 2 bruna ägg som innehåller korsning isbar-lohmann (kommer att värpa militärgröna ägg) och två Dals-Pärlhöneägg!  Jag sa att jag ville ha såna som det var hönor i, hoppas nu det blev rätt. Härligt Myo  Frukost i solen idag med mycket trevligt sällskap [attachment=70074:DSCN5766__640x480_.jpg]
Myosotis
22-05-2012, 09:18
 Vilken underbar bild!! CITAT (Nostalgia @ 22-05-2012, 10:01)  Hur går det med ruvandet , ligger dom fortfarande ? Jadå, de ligger och trycker hårt  Man skulle kunna tro att de har sugploppar under magen. Eller så är de kanske magnetiska. Hedemoran kan bli otroligt bred  men jag har sett att hon inte rullar in äggen ordentligt när de hamnar utanför  jag har förklarat för henne, hoppas hon fattar nu då. Lantraser ska väl fatta sånt tycker man.
 Det låter lite hofullare myo, så skönt! Lewellyn, så sött med ungarna under fjädrarna
Biggan_
22-05-2012, 22:24
CITAT (Myosotis @ 22-05-2012, 10:18)  Jadå, de ligger och trycker hårt  Man skulle kunna tro att de har sugploppar under magen. Eller så är de kanske magnetiska. Hedemoran kan bli otroligt bred  men jag har sett att hon inte rullar in äggen ordentligt när de hamnar utanför  jag har förklarat för henne, hoppas hon fattar nu då. Lantraser ska väl fatta sånt tycker man.  Grattis till framtida tillökning!  Nu får dom tävla mot Wilmer om vem som är snabbast!  Fina hönebilder ni har satt in Nostalgia, Lewellyn o Myo!
lewellyn
23-05-2012, 06:44
Härligt att du verkar gladare igen Myo och att det verkar vända!  Fyra pycklingar bor under lampa här nu, de sista två surhönorna skulle ICKE ha några dunbollar utan kastade iväg dem  De klarade sig tack och lov lite tilltufsade bara men de två fick minsann ligga kvar och tjura så länge. Det är ena tuffa typer det här  
Myosotis
23-05-2012, 07:38
CITAT (lewellyn @ 23-05-2012, 07:44)  ...de sista två surhönorna skulle ICKE ha några dunbollar utan kastade iväg dem...  vad synd. Söta kycklingar!  Isbaräggen  Isbarägg till höger, favorithönans till vänster. Igår var jag och hämtade svarthönsägg. Nu har nedräkningen börjat!  Om tre veckor blir det bebisar!
Nostalgia
23-05-2012, 09:00
Vilka godingar du har fått Lewellyn Gläds med dig Myo  Ååh Svarthöns skulle jag vilja ha ett par stycken Tack Biggan !  Här kommer lite fler bilder, det är Tant Brun och hennes tre kycklingar, nykläckta och när dom är en dag gamla (när dom sitter i handen) nu är dom ca två veckor. [attachment=70097:DSCN5738__640x480_.jpg][attachment=70098:DSCN5755__640x480_.jp g]
Myosotis
23-05-2012, 10:06
Så söta!
Biggan_
23-05-2012, 22:04
CITAT (Myosotis @ 23-05-2012, 11:06)  Så söta!  Precis vad jag skulle säga, så söta!
Myosotis
24-05-2012, 16:32
Idag har jag släppt ut sebrighten. Nu är hon ännu mammigare, ska flyga upp på min arm varje gång hon ser mig  Det börjar kännas som om hon kommer att klara sig! Igår lossnade en sårskorpa från bulan som nu är mycket mindre. Hönan verkar må bra. Hon får leva vidare med bula så länge hon inte verkar lida av den. Såg att jag skrivit virrigt. Jag behövde alltså inte beställa svarthönsägg för att jag i sista sekund hittade i närheten. Tuppen mår allt sämre trots ny omgång medicin, jag bör nog ta bort honom om det inte vänder snart. Här är de två blivande mammorna: 
lewellyn
25-05-2012, 13:58
Myosotis
25-05-2012, 14:21
Vilken tur för hundarna att där är nät emellan Snygg tupp!
Myosotis
26-05-2012, 08:00
Nu tycker jag det har vänt för tuppen, han spelade för en höna igår och visade god mat för dem vid två tillfällen. Piggare kroppshållning, idag har han galit, det har jag inte hört på ett tag. Men om han blir bra eller bara tillfälligt bättre återstår att se. Sebrighten är väldigt pigg och bulan har krympt ytterligare. Just nu känns det bra  men rätt som det är kommer väl sorgen över den döda hönan och överfaller mig när jag minst anar det, har liksom inte tagit in det för det har varit så mycket oro över de andra.
Hej allihopa! Behöver råd. Min ena äggläggarhöna har blivit dålig. Jag har misstänkt ett tag att det bara varit en som lagt ägg (en av två) för äggen har minskat, men de har tillsynes mått prima, så sent som igår. Men idag så såg jag hönan och det ser ut som om den släpar ändan i marken. Som om den är jätteskamsen. Pigg i ögonen (men ser lite ledsen ut men ändå med i blicken, klar), fin fjäderdräkt och färg f.ö. Men går som om den vore skamsen. Med små steg och släpande bakdel. Pickar lite och så men sitter mest själv. Har försökt känna men inget uppenbart ägg som sitter fast.
Vad kan det vara med den? Ngn som känner igen bilden? Den andra hönan och kycklingarna (snarare ungfåglar, de är ju stora nu) mår hur bra som helst. Hönan är på dagen nästan ett år gammal.
Ingen blod i avföringen, inget miljö eller foderbyte eller annat avbrott från vardagen.
Myosotis
02-06-2012, 18:02
Låter ju inte bra  Värpnöd? Äggledarinflammation? Luktar hon illa? Liknar det de här symptomen? Testa att fråga här. Typiskt att det är helg. Eftersom jag såg hur snabbt det gick med min sebright tycker jag nog du ska kontakta veterinär och inte vänta till måndag. Om det är värpnöd läste jag att det är bra med värme, det är det ju i vilket fall till en sjuk höna så ta in henne och sätt henne i ett varmt utrymme, gärna 25-30°. Musklerna slappnar av då vilket kan göra att hon får ut ett eventuellt ägg som sitter fast. Om man misstänker värpnöd kan man hålla hönan över vattenånga och se till att det är hög luftfuktighet. Skölj kloaken med ljummen koksaltlösning, vatten eller olja. Man bör nog inte gräva i kloaken och försöka känna eller avlägsna något, risken är för stor att man skadar den.
Myosotis
02-06-2012, 18:26
Fick hjälp att lysa äggen idag. Ett av hybrid/isbaräggen exploderade nämligen häromdagen och den ruttna sörjan hade klibbat fast på de andra äggen så jag var tvungen att tvätta dem. På ett svarthöneägg saknades en liten skalbit, förmodligen hade det klibbat ihop med ett annat. Jag tvättade, desinficerade, sprayade på sprayplåster och satte slutligen på en bit leukoplast. Det kan gå att tejpa ägg, men inte i det här fallet, det hade blivit dåligt. Ett till svarthöneägg och det ena dals-pärlhöneägget var också döda och grisen fick äta upp dem. Det var nog tur att jag kollade, för om de hade ruttnat hade de också kunnat explodera.  Inte kul med sjunkande chans att få det man vill ha, men ändå spännande att se livet ta form och veta att allt är som det ska med de andra äggen. Sebrighten har börjat värpa, sa jag det? Jag blir så glad när jag ser henne, hon mår så bra och jag var så nära att avliva henne. Tuppen däremot är hängig.  Och så ska jag få låna några gäss!
Biggan_
09-06-2012, 22:20
CITAT (Myosotis @ 02-06-2012, 19:26)  Fick hjälp att lysa äggen idag. Ett av hybrid/isbaräggen exploderade nämligen häromdagen och den ruttna sörjan hade klibbat fast på de andra äggen så jag var tvungen att tvätta dem. På ett svarthöneägg saknades en liten skalbit, förmodligen hade det klibbat ihop med ett annat. Jag tvättade, desinficerade, sprayade på sprayplåster och satte slutligen på en bit leukoplast. Det kan gå att tejpa ägg, men inte i det här fallet, det hade blivit dåligt. Ett till svarthöneägg och det ena dals-pärlhöneägget var också döda och grisen fick äta upp dem. Det var nog tur att jag kollade, för om de hade ruttnat hade de också kunnat explodera.  Inte kul med sjunkande chans att få det man vill ha, men ändå spännande att se livet ta form och veta att allt är som det ska med de andra äggen. Sebrighten har börjat värpa, sa jag det? Jag blir så glad när jag ser henne, hon mår så bra och jag var så nära att avliva henne. Tuppen däremot är hängig. Och så ska jag få låna några gäss! Du har ju ett helt minizoo nu, eller har Edith checkat ut? Hur går det med tuppen och hönorna?...och är inte äggen kläckfärdiga nu snart?
Myosotis
10-06-2012, 15:38
Grisen åkte vidare idag, men igår kom det tre stora vita gäss istället som jag får låna ett tag. Beräknad kläckning tisdag-onsdag
Myosotis
12-06-2012, 00:16
Nu kläcks de!! [attachment=70626:5.gif] Hittils en gul isbarkyckling. I morgon ska jag ta kycklingbilder.  Jag blir så glad varje dag över att se hur bra den icke-avlivade hönan mår  Inte höns kanske men de får vara med på bild i alla fall.
Åh va roligt Myo! har inte varit härinne på länge det har varit mycket förstår jag.Härligt att du är glad och ska bli spännande att få se bilder på de små
lewellyn
12-06-2012, 07:18
härligt med så mycket djur!
En söt bild från före regnperioden vi drabbats av... [attachment=70630:rumpor.jpg]
Myosotis
12-06-2012, 09:37
 Så söta! Här har det hittils kläckt 6 isbarer, två vardera gula (blir spättade), grå (blir blå) och svarta (blir svarta). Blandrasen var den som hade gjort hål först, men den har inte kommit så mycket längre sen dess.
Biggan_
12-06-2012, 10:42
CITAT (Myosotis @ 12-06-2012, 10:37)  Här har det hittils kläckt 6 isbarer, två vardera gula (blir spättade), grå (blir blå) och svarta (blir svarta). Blandrasen var den som hade gjort hål först, men den har inte kommit så mycket längre sen dess. Grattis till kycklingarna!  Äntligen lite positivt efter alla sorger och bedrövelser du gått igenom med dina pippisar. Nu får du ju inte tid till fotbollen! Antingen får du installera tv:n i hönshuset eller så får du ta in kycklingfamiljen i vardagsrummet! Väntar på bilder![attachment=70642:waiting.gif] Fin bild på gässen du fått låna!
Myosotis
12-06-2012, 11:18
CITAT (Biggan_ @ 12-06-2012, 11:42)  Väntar på bilder![attachment=70642:waiting.gif] Det var en söt smiley  Bilder kommer! En kyckling dog just  den tog sig aldrig ur ägget, jag förstod nästan att det var något fel. Sen när den hade kommit ut halvvägs blödde den lite, det såg ut att komma inifrån kloaken, och nu när jag kollade var den död. Lika bra det, jag skulle aldrig orka med att behöva ta livet av en missbildad kyckling.
Myosotis
12-06-2012, 19:25
[attachment=70655:K_ken_Mimmi.jpg] CITAT (Myosotis @ 12-06-2012, 12:18)  inifrån kloaken eller kanske snarare naveln? En till var konstig, den hade inte dragit in gulesäcken och verkar ofärdig men är mycket piggare redan så jag hoppas den kan klara sig. Det kanske var samma med den som dog.
Anki på Öland
12-06-2012, 19:27
Jisses sån söt liten en!!!
Eva i Skåne
12-06-2012, 20:37
CITAT (Myosotis @ 12-06-2012, 20:25)  [attachment=70655:K_ken_Mimmi.jpg] Ett syskon?  [attachment=70657:079__640x585_.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|