Full version: Höns
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47
Saltajag
CITAT (Meriona @ 09-06-2011, 19:54) *
Saltajag, en jättekram härifrån. Så jädrans tråkigt att bli av med sina husdjur på det sättet. smiley_small_hug.gif

Tack så mycket...har varit o hämtat en ny...ett år yngre så lite mindre o tanigare o sen är han lika i färgen som den förre men med lite svart... ska se om jag kan lyckas lägga ut bild på Tryggve 2 så småningom...

Jag blir fortfarande alldeles rosenrasande när jag tänker på dumma räven!
Azola
Hej igen... alla fina hönsägare och andra intresserade. Jag skäms att inte vara här oftare då man har så mycket bra och intressant läsning här på forumet om höns!!
Vill bara sända en hälsning från mig och mina höns/tuppar. Så otäckt med räven som tog hönsen...man är verkligen rädd att något sådant ska hända.
Vi har i och för sig hönsgård med tak/metallnät som täcker nästan all yta där inne, men man vet aldrig vad som kan hända. Vi har metall nät över nästan hela hönsgården, utom vid själva "huset" de bor i... och där skulle ett djur kunna ta sig in om det absolut ville. Såg faktiskt en katt igår kväll som hade "hoppat"?? upp på själva hönsstaketets övre del, alltså träkant el vad man nu kallar det för. blink.gif Katten hör inte till gården men vi får nog passa så den inte skrämmer hönsen igen.
Hönsen är ute på vår tomt vissa dagar, men det är skönt att veta att man kan" lita på" hönsgården om man inte kan passa dem. I hönsgården finns flera svarta vinbärsbuskar(som uppskattas när bären kommer) och små träd och buskar jag planterat och olika växter/gräs och blommor på marken ...så de har finfint skydd för solen osv.... de springer runt bland grönskan och buskarna så de står härliga till. Ibland tror jag att de gått in men de sitter och sover under "grönsakerna".
Hoppas ni och alla underbara höns får en riktigt skön och rovdjursfri sommar

biggrin.gif Hälsningar från mig och de bortskämda hönsen som äter vindruvor varje dag, året runt tongue.gif
Saltajag
Azola: Låter som dina höns har det bättre i sin gård än mina har när de är ute på "friland" giggle.gif Ska genast köpa nät o sätta som tak, tror dock inte det är nån ide att försöka plantera nån vinbärsbuske el dyl därinne för de lär ju inte låta den växa upp antar jag? Visserligen har jag en som jag skulle kunna offra...kanske ska testa?

Tycker detta är en jättekul tråd att läsa o följa, massor med bra tips o tröst när man så behöver det blomma.gif

Är lite orolig för nya tuppen, han är jättestirrig sad.gif Hoppas han lugnar sig o finner sig tillrätta snart o att han då blir min nya drömtupp, den förra var verkligen jättebra. Inte tam men inte speciellt rädd, accepterade Stella (dottern på två år som klampade in till dem titt som tätt...har förut haft barnilsk tupp...) o höll koll på sina flickor... fast tydligen var han itne så bra på att slåss som jag önskat. Hade ju velat att klöste den usla räven till döds *grrrr*
Saltajag
Ny fråga! På måndag är det 21 dagar sen första hönan la sig på ägg, sen har det bytts höna på samma ägg...o jag har inte velat störa dem/henne innan utan passat på att räkna äggen när hon varit ute på eget bevåg (händer ju inte så ofta att man lyckas tajma det...). Idag när jag var där så gick hon upp o åt lite o gick ut o flaxade några minuter så då satt jag o kände lite på äggen o försökte lyssna lite...o kikade efter sprickor.

Min undran är ju då: Borde jag sett några tecken på att det var nåt på g när jag höll på med äggen? De känns mycket tyngre än vanliga ägg, liksom mer kompakta... men alla såg/kändes likadana (förutom möjligen ett) o det ska väl mycket till om det blir 9 kycklingar på 10 ägg. Det var itne meningen att det skulle vara så många ägg, jag la dit 7 så de andra 3 har kommit dit inom de första dagarna därefter...

Eftersom det är ganska unga hönor alla o skalen är ganska tjocka, är det nåt som kan ställa till det för de små liven, eller fixar de det iaf??

Tacksam för svar sos.gif
Myosotis
Jag har ju tyvärr dålig erfarenhet av att kläcka kycklingar så jag kan inte ge något bra svar. Det jag vet är att kycklingarna är mycket känsliga de sista dagarna innan kläck. Dag 18 tror jag det är som de sticker ut näbben i luftblåsan och börjar andas och där kan mycket gå fel, så man ska kanske inte vända på äggen en massa då.
Du borde kunna höra dem pipa men å andra sidan de kanske sov just då.
Jag har ingen erfarenhet av att lysa ägg.
Jag har hört att man kan lägga äggen i ljummet vatten, rör de sig lever kycklingen.
Det kan ta lite mer än 21 dagar och eftersom några ägg kom dit senare får du ju hur som helst vänta på dem, så det bästa är väl att helt enkelt avvakta. Jag kan hjälpa dig att hålla tummar.
Minimika
Åååå vad jag njuter av mina små kyllingar! Så himla mysigt att sitta en stund i hönshuset och studera dom. Redan börjar några av dom att utmärka sig.
En hoppar gärna upp på min arm och klättrar upp på min axel. Sen går han, för jag tror det är en tupp, runt nacken och över på andra axeln. Om det nu är en tupp blir han med säkerhet kvar! Blir lite jobbigt dock om han blir 4 kilo tung och fortfarande vill sitta på min axel rolleyes.gif

[attachment=61650:IMG_1443.JPG]
Myosotis
Vad mysigt det låter!! Hoppas hoppas det blir tillökning här också.
Förresten, en tupp behöver inte väga 4kg för att det ska vara jobbigt att ha honom på axeln. Min sket på mig idag nono.gif mycket tvätt blir det...
Meriona
Lite bajs får man väl tåla? wink.gif
Biggan_
CITAT (Meriona @ 13-06-2011, 21:47) *
Lite bajs får man väl tåla? wink.gif

giggle.gif
Orkidétjuven
Är det ngn som har erfarenhet av påfåglar och olika fasaner? Nyfiken vad ni tycker om skötsel.
Myosotis
Nej, tyvärr. Men det var ju någon här som hade jättefina fasaner, guldfasaner heter de nog.
Meriona
CITAT (Myosotis @ 14-06-2011, 09:00) *
Nej, tyvärr. Men det var ju någon här som hade jättefina fasaner, guldfasaner heter de nog.

Therese3z har massor av olika fasaner och andra ovanliga fåglar, jag har sett dem. smile.gif
Moule
Hej Hönsälskare!

Jag är uppväxt på landet med diverse djur men eftersom man ibland förskönar verkligheten som barn vill jag gärna ställa några frågor innan jag gör slag i saken och skaffar mig en liten hönsflock.

1. Att det är mysigt att se hönsen gå och sprätta nu på sommaren har jag inte alls svårt att förstå, men hur betungande är skötseln av hönorna under vintern? Hur är er upplevelse som hönsägare, känns det betungande att gå ut till dem i vintermörkret och kylan eller är det trevligt att rå om dem även då?
2. Kan man blanda t.ex dvärgkochin som jag tycker väldigt mycket om med någon normalstor ras som värper lite mer frekvent?
3. Finns det någon ras där tupparna har mindre benägenhet att gala? Vi har 20 000 kvm tomt men har ändå grannar 40 meter från hönshuset som vi inte vill bli ovänner med..

Tack på förhand tjejer, snart kanske det blir lite kackel här hemma ocksåsmile.gif

/Moule
skogstroll
Mitt hönshus är nu äntligen på gång. Något jag grunnar på är hur man gör på vintern? Nu är jag iofs arbetslös men om jag jobbar heltid, hur ska jag göra med hönshusluckan på vintern? Blir det inte lite väl kallt i hönshuset då om luckan ska stå öppen för att de ska kunna gå ut? thanks.gif
Myosotis
CITAT (Moule @ 16-06-2011, 14:47) *
1. Att det är mysigt att se hönsen gå och sprätta nu på sommaren har jag inte alls svårt att förstå, men hur betungande är skötseln av hönorna under vintern? Hur är er upplevelse som hönsägare, känns det betungande att gå ut till dem i vintermörkret och kylan eller är det trevligt att rå om dem även då?
2. Kan man blanda t.ex dvärgkochin som jag tycker väldigt mycket om med någon normalstor ras som värper lite mer frekvent?
3. Finns det någon ras där tupparna har mindre benägenhet att gala? Vi har 20 000 kvm tomt men har ändå grannar 40 meter från hönshuset som vi inte vill bli ovänner med..

1. Jaaa det är hur mysigt som helst på vintern också!!! Jag antar att det beror på hur mycket man tycker om sina höns och vad man har för förhållande till dem, men alltså jag kan ta på mig vinterjackan och sätta mig inne hos dem och dricka mitt morgonte hos dem. De pratar och kommer fram, några ska sitta i knät och några på axeln, man kan titta på dem och lära sig mer om hönsspråk, deras rangordning och personliga egenheter. Jag brukar ta med mig ett korsord eller en bok, men istället tittar jag mest bara på hönsen.
När det är kallt eller snö vill de knappt gå ut, då kan man hitta på lite saker för att sysselsätta dem, ena dagen kan de få en talgboll, nästa dag hänger man upp lite grönkål eller ger dem ett helt vitkålshuvud att jobba med. De blir så glada och så blir jag glad när jag tittar på dem. Jag blir alltid glad av mina höns. Om jag är ledsen eller på dåligt humör går jag in till dem och bara umgås med dem en stund, sen mår jag bättre.

Jag tycker du kan fundera på ett tak över hönsgården så att de slipper regn och snö när de kommer ut genom luckan, de behöver ändå ett torrt ställe för att kunna sandbada även på vintern och är det minsta lilla vatten i jorden blir den stenhård.
2. Ja jag tycker det. Jag har blandade storlekar och det går bra. Det finns folk som inte tycker det är okej, de kanske har gjort dåliga erfarenheter.
3. Jag tror inte det. Men rösten är väldigt olika. Stora tunga tuppar gal med djupare röst, dvärgtuppar gal så gällt att det skär i öronen. Prata med grannarna först, muta dem med ägg sen. Går de inte med på det alls kan man faktiskt ha hönor utan tupp.

CITAT (skogstroll @ 16-06-2011, 15:24) *
Mitt hönshus är nu äntligen på gång. Något jag grunnar på är hur man gör på vintern? Nu är jag iofs arbetslös men om jag jobbar heltid, hur ska jag göra med hönshusluckan på vintern? Blir det inte lite väl kallt i hönshuset då om luckan ska stå öppen för att de ska kunna gå ut? thanks.gif

Bekanta till mig har skaffat en timer som öppnar och stänger hönsluckan!
Ingången kan gärna vara byggd i vinkel så att det inte drar rätt in. Kyla klarar de bra, men tvärdrag är farligt.
Vad kul att det blir höns hos dig också!!
Moule
Hej igen!

Tack så mycker för ditt svar, får nog se till att bygga upp hönsgården utanför hönshuset igen så vi kan få lite kackel i trädgården. Vi har en hundrastgård som står och skräpar som jag tänkte var bra för att hålla dem inne när vi inte är hemma, men frågan är om den håller typ illrar ute, eller om vi ska ha kycklingnät också? Hur har ni tänkt?

Vad smart med timer på luckan, exakt hur fungerar det rent tekniskt, dvs hur har de byggt ihop det? Hade man kanske kunnat lära pullorna att använda en kattlucka? Så det inte blir drag menar jag..

Annana
Hej!

Kastar mig in här jag med då jag ser att detta är rätt ställe! smile.gif
Har planerat bygga hönshus länge nu, och så fort jag får klarhet i hur ett hönshus ska se ut så börjar jag!
Alla tips och idéer tack! Har ni gjort era hus själv? Hur isolerade är de för vintern? Öppnignar på framsidan eller i taket?

Går era hönor fritt eller i inhängnad.
Tänkte ha mina lösa på tomten, men någon form av kväll/"närviinteärhemma" bur. Hur stor har ni? Nät även på taket då?

Bor i Zon 1. Hur stort behöver huset vara? Tänkte mig en 4-6 hönor.

Hjälp och tips om allt ni kan tack!
Har ni bra hemsidor eller bilder/bloggar så skicka gärna de med!

TACK!
Myosotis
CITAT (Moule @ 17-06-2011, 10:32) *
...Vi har en hundrastgård som står och skräpar som jag tänkte var bra för att hålla dem inne när vi inte är hemma, men frågan är om den håller typ illrar ute, eller om vi ska ha kycklingnät också? Hur har ni tänkt?

Jag är så fäst vid mina höns så jag riskerar ingenting. Risken att höken ska komma kanske inte är så stor, men om den kommer så går det fort. Du måste fråga dig själv om du kan acceptera det. När den väl har lärt sig att det finns mat där kan den komma tillbaka. Hundgården håller inte mården borta heller. Hur bor du? Risken för hök och mård minskar med avståndet till skogen.

CITAT (Moule @ 17-06-2011, 10:32) *
Vad smart med timer på luckan, exakt hur fungerar det rent tekniskt, dvs hur har de byggt ihop det? Hade man kanske kunnat lära pullorna att använda en kattlucka? Så det inte blir drag menar jag..

Jag vet inte hur det funkar mer än att det sitter en liten motor som drar upp luckan i ett snöre, luckan glider alltså i två "skenor". De har köpt den på Claes Olsson tror jag de sa.
Kattlucka är nog för tungt, men jag har sett gummiremsor som hänger för öppningen, ganska stela/stabila och breda, det kan de lära sig att gå igenom och det håller nog det värsta draget borta.
Myosotis
CITAT (Annana @ 17-06-2011, 13:22) *
Hej!

Kastar mig in här jag med då jag ser att detta är rätt ställe! smile.gif
Har planerat bygga hönshus länge nu, och så fort jag får klarhet i hur ett hönshus ska se ut så börjar jag!
Alla tips och idéer tack! Har ni gjort era hus själv? Hur isolerade är de för vintern? Öppnignar på framsidan eller i taket?

Går era hönor fritt eller i inhängnad.
Tänkte ha mina lösa på tomten, men någon form av kväll/"närviinteärhemma" bur. Hur stor har ni? Nät även på taket då?
Bor i Zon 1. Hur stort behöver huset vara? Tänkte mig en 4-6 hönor.

Hjälp och tips om allt ni kan tack!
Har ni bra hemsidor eller bilder/bloggar så skicka gärna de med!

TACK!

Hej smile.gif
Rätt ställe vet jag inte, jag är ju inte någon jätteexpert men jag hjälper till så gott jag kan och hoppas att jag smittar många med min hönskärlek. Här finns experterna. Här finns en underbar blogg.
Jag kan rekommendera boken "Höns" av Karin Neuschütz, Kristina Odén och Tore Hagman, kolla på biblioteket om du inte vill köpa den.
Några bra länkar när du ska välja ras:
FeatherSite
Lantraser
hönsraser
dvärghönsraser
Raser
Rasfakta
Hönsraser
Hønsesafari

Jag har en stoor inhägnad med nättak. Nätet är nergrävt och utåtvikt med stora stenar på. Om dina ska gå lösa behöver ju inte inhägnaden vara så stor. Annars är det bra om den är så stor att det växer gräs, det blir lite tråkigt för dem annars när allt är bortkrafsat.
I hönshuset ska det vara max. 2-3 stora eller 4-5 dvärghöns/m2. Större är bättre. I zon 1 är det ingen fara med kylan på vintern, annars klarar hönsen lättare av att värma upp ett mindre hönshus. Stora fönster är bra, samma sak där att du behöver inte vara rädd att det ska bli för kallt. Det får inte bli för tätt, då blir det fuktig, dålig luft och du riskerar mögel. Isolering behövs väl inte egentligen, men dragfritt ska det vara. Mitt är isolerat men det är jätteviktigt att det inte finns springor så att eventuella kvalster inte kan komma in i isoleringen!!! Insidan ska vara ren, slät och lätt att göra rent.

Planera in ett tak ute där de kan sandbada i torr jord även om det regnar eller när det ligger snö! Det kanske finns ett stall eller en lada där de kan gå in vid dåligt väder?

Börja med att skaffa en bra bok, läs på. Kanske du kan hälsa på hos någon som har höns och få inspiration, tips och idéer.
Annana
Har skaffat boken "börja med Höns" (Anette Sievers) Men det är så mycekt som skiljer i boken och i verklig livet, så jag tänkte blanda det som står i boken med erfaranheter härifrån! smile.gif

Då har jag nog kommit fram till att jag inte ska isolera huset. Tänkte bygga ett i stil med detta http://tradgardssnickarenikil.se/
fast inte så avancerat. Men principen är detsamma med upphöjt hus, så de kan sprätta i jorden undertill även när det regnar eller är snö. Hönsen ska få gå lösa i trädgården (1500 kvm) och sedan i buren de dagar vi inte är hemma eller liknande.

Hur finmaskiga nät har ni? Tänkte med risken för iller/mård osv?
Myosotis
Det var ett fint hus, verkar genomtänkt!
Ska jag behöva gå ut och mäta maskor nu *mutter* wink.gif
Myosotis
CITAT (Myosotis @ 18-06-2011, 08:41) *
Ska jag behöva gå ut och mäta maskor nu *mutter* wink.gif

Det var bra för nu hittade jag tomatgödselpinnarna när jag tog fram tumstocken, och dessutom fick myskankorna mat, de höll på att svälta ihjäl påstod de.
25mm var det. Småvessla lär kunna ta sig igenom ändå. Det finns olika tjocklekar på tråden också, man kan välja lite tjockare om man är rädd att räven eller mården ska bita sönder nätet. (Ja, jag är nojjig.)
Myosotis

Ilsken hedemora. Hon vill också ruva, och hon morrar, fräser och spottar åt alla som kommer i närheten. rolleyes.gif Hon skulle bli en jättebra mamma, jag ska ha henne i åtanke nästa gång.

Myosotis

En vecka kvar.

Hon ser ut som en arg berguv när hon går av äggen.

Törstig! Bråttom att sandbada, dricka och äta när hon tar paus.
Idag flög dessutom araucanan på henne och skulle utmana hennes ledarposition, men då fick araucanan stryk.

Snabbt tillbaka till boet!

Meriona
Vilka underbara bilder Myo! wub.gif Blev livrädd när jag såg näst sista bilden, det såg ut som om ett ägg var sprucket, men när man tittar närmare så är det ett strå som ligger framför. sweatingbullets.gif
Bilden på den arga hönan är verkligen toppen! ohmy.gif
Myosotis
CITAT (Annana @ 17-06-2011, 13:22) *
bra hemsidor

Här är förresten en länk till: Hönskalkulator Där kan man korsa olika färger med varandra för att se hur avkomman blir. Det är inte helt lätt med färggenetik så det här är ett bra sätt att lära sig mer!
Minimika
Vill bara presentera.... Axel!

[attachment=61925:IMG_1459.JPG]
Myosotis
Åh vad söt!! Axel, är det han som brukar sitta på axeln? wub.gif

CITAT (Saltajag @ 11-06-2011, 14:27) *
På måndag är det 21 dagar sen första hönan la sig på ägg...

Hur gick det? Blev det några kycklingar?
Minimika
Japp det är min närgångne vän. Här en bild av ett syskon, ännu ej namngiven.

[attachment=61935:IMG_1460.JPG]
Myosotis
Också en tupp va? Också söt men jag gillar Axels blick på den första bilden.
Minimika
Att se vilka som är tuppar och vilka som är hönor är inte min starka sida! Axel tycker jag ser ut som en tupp, dessutom beter han sig så.
Jag kan ta fler bilder på dom så kan vi ju starta en gissningstävlan om vilka kön det är på mina 10 små!
Biggan_
Så fina hönebilder du lagt in Myo! Bilden med ArgBiggan är störtskön!

...och så söta kycklingar du har Minimika! wub.gif
Myosotis
CITAT (Minimika @ 20-06-2011, 22:22) *
Att se vilka som är tuppar och vilka som är hönor är inte min starka sida! Axel tycker jag ser ut som en tupp, dessutom beter han sig så.
Jag kan ta fler bilder på dom så kan vi ju starta en gissningstävlan om vilka kön det är på mina 10 små!

Ja gör det!
Meriona
Jag såg en annons i tidningen idag om nån som sålde kycklingar av Hedemora och Faverolle (tror jag), 50;- per st, men då var de inte könsbestämda. Köper någon dem ändå?
Myosotis
Ja det är rätt vanligt, billigare att köpa kycklingar än vuxna djur. Tupparna får de slakta själva. Ingen aning varför folk inte kläcker fram själv då. Men det kan ju vara ett bra sätt att börja med höns om man inte har någon ruvhöna eller kläckmaskin.
Annana
25 mm och starkare nät *antecknar*

Fick precis svar av Miljöförvaltningen i kommunen (Lunds kommun) de beviljar tillstånd för hönor men ej för tuppar om man inte bor utanför stadsplanerat område. Vi bor i en by med 50 hushåll, enda grannarna vi har är en lekplats och en skogsdunge men jag får ändå itne ha en tupp. Är det elakt mot hönornas instinkt? Behöver de en tupp eller klarar de sig ändå tror ni? sad.gif'Eller ska man missa att den ena hönan var en tupp när man innhandlar dom? wink.gif
*Stintan*
Hönorna klarar sig bra utan tupp och jag förstår förbudet för tuppar som gal hörs långt.
Myosotis
CITAT (Annana @ 21-06-2011, 21:54) *
Eller ska man missa att den ena hönan var en tupp när man innhandlar dom? wink.gif

whist.gif Ja så kan man ju också göra... Så länge inte grannarna störs är det ju konstigt att du inte får ha tupp. Men hönorna klarar sig ändå, jag började med tre hönor utan tupp. Den ranghögsta kan liksom bli lite tuppig och ta över tuppens roll.
lilldrake
jag har också höns. två dvärgkochindamer (tant brun och tant svart) och en leghornhybrid (Ludmila) som jag räddat från den lokala äggfabriken och en jättelik tupp (Lillefot) av okänd härkomst. samt fem kycklingar födda i början av maj. och snart flera kycklingar för tant svart har precis bestämt sig för att hon vill ha en egen kull.

Annana
Googlade runt lite och hittade detta huset, men det kan man väl för sjutton inte ha annat än dvärghöns i? Verkar ju jättelitet!
Eller vad tror ni?

http://www.fyndfirman.se/djur/gnagare/honshus-med-bodel.html
Myosotis
Hm... ser inga mått? Visst ser det trångt ut men det beror ju också på vad man jämför med. Om man inte har möjlighet att ha höns alls annars så tycker jag att det är bättre att ha 2-3 dvärghönor i denna bur än inga alls. Så länge alternativet är att man köper ägg i affären annars bidrar man till att åtminstone några hönor får ett relativt bra liv. Om varenda familj hade två hönor på balkongen skulle det sammanlagda lidandet minska. Även krav-ägg kommer från stora stressiga grupper.

CITAT (lilldrake @ 23-06-2011, 09:32) *
jag har också höns. två dvärgkochindamer (tant brun och tant svart) och en leghornhybrid (Ludmila) som jag räddat från den lokala äggfabriken och en jättelik tupp (Lillefot) av okänd härkomst. samt fem kycklingar födda i början av maj. och snart flera kycklingar för tant svart har precis bestämt sig för att hon vill ha en egen kull.

Jaa bravo.gif fler kycklingbilder! wub.gif
ängsvädd
CITAT (Myosotis @ 24-06-2011, 09:40) *
Hm... ser inga mått? Visst ser det trångt ut men det beror ju också på vad man jämför med. Om man inte har möjlighet att ha höns alls annars så tycker jag att det är bättre att ha 2-3 dvärghönor i denna bur än inga alls. Så länge alternativet är att man köper ägg i affären annars bidrar man till att åtminstone några hönor får ett relativt bra liv. Om varenda familj hade två hönor på balkongen skulle det sammanlagda lidandet minska. Även krav-ägg kommer från stora stressiga grupper.

Vilken bra idé tummenupp.gif Jag känner till några som har vaktlar inomhus. Kan man äta de äggen?
Myosotis
Ja, visst kan man äta vaktelägg! Det är en delikatess som man kan sälja dyrt till restauranger. Jag är rätt sugen på att skaffa vaktlar.
Kryddan03
CITAT (Myosotis @ 24-06-2011, 09:40) *

Här är måtten Myo: 168 x 75 x 103 cm (l x b x h)
(Fanns under fliken Specifications lite längre ner.)
Annana
CITAT (Kryddan03 @ 24-06-2011, 19:41) *
Här är måtten Myo: 168 x 75 x 103 cm (l x b x h)
(Fanns under fliken Specifications lite längre ner.)

Är de måtten jag syftar på. Då är det väl på tok förlitet för "vanliga" höns?
Myosotis
Är det burens storlek alltså? Ja det är litet, absolut inte mer än 2-3 dvärgar tycker jag och bara om man inte har mer plats.
ängsvädd
CITAT (Myosotis @ 24-06-2011, 10:45) *
Ja, visst kan man äta vaktelägg! Det är en delikatess som man kan sälja dyrt till restauranger. Jag är rätt sugen på att skaffa vaktlar.

Vad bra - det ska jag säga till en tjej som just skaffat vaktlar smile.gif Kanske blir något för mig också framöver smile.gif
Meriona
Jag har köpt vaktelägg några gånger, de har varit jättegoda! Men kort-kort koktid! tongue.gif
ängsvädd
Låter bra Meriona biggrin.gif Jag kollar om det finns någon vakteltråd eller så startar jag en om vaktlar smile.gif Eller tycker ni att vaktlar ska ingå i denna tråd?
Anja Danmark
Jeg var lige inde og se på det meget lille hønsehus... Det er et fint lille sovehus - men udepladsen er alt for lille, hvis man vil være god ved sine høns. Hønsenes natur er jo at gå rundt og skrabe, og et så lille område bliver meget hurtigt kedeligt/tråkigt for dem.

Men man kan let sætte en ekstra løbegård uden om huset, som de kan lukkes ud i om dagen, så den gode løsning ville være at holde dem i det lille område om natten og lukke dem ud i løbegården om dagen!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon