|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47
Aqvakul
03-11-2009, 20:35
CITAT (Meriona @ 03-11-2009, 20:30)   Jag har läst tråden slarvigt, Myo, du har ju fått två nya bebisar! GRATTIS! OJ vad jag längar efter bilder!! Ja, bilder på underverken ser vi fram emot....
Kul med hönstråden och att läsa om era vedermödor, planer, funderingar, tips och andra berättelser...tror jag läst nästan alla nu Tack alla som skriver!! Min grupp med höns o tuppar mår bara bra efter sommaren och har idag känt på den första snön som kommer just nu i skrivande stund faktiskt...! Nu fick de väldigt brått tillbaka in i värmen...efter att de fått komma ut och smaskat på den dagliga extra ransonen i hönsgården....ris,bröd i mjölk, makaroner och de älskade GRÖNA vindruvorna! (blå duger inte längre... då de nog är för kärva i skalen åt de små liven) de gröna är ju så mycket sötare! hi hi... Ha en fortsatt bra dag och jag kommer tbx oftare för vidare mys- läsning om våra små vänner! Azola .. Hugo&Boss (tupparna 2st ) Cocko& Chanelle - Lillstumpa& Grävmaskinisten (hönsen 4st)
Myosotis
05-11-2009, 10:56
 Kul att tråden lever, ibland känns det lite som att prata med mig själv här, men vad roligt att det finns folk som läser. Jag läste faktiskt om hela tråden häromdagen, det var trevligt. Vilka gulliga namn på dina höns  . Grävmaskinisten, hjälp, är det en sån där rabattmarodör? De gillar verkligen att gräva på olämpliga ställen och de vet precis när man inte tittar. Jaså det går bra hos dig med 2 tuppar och fyra hönor? Då kanske jag skulle kunna ha 2 tuppar och nio hönor... Mina älskar också gröna vindruvor. Blå har jag aldrig testat för dem är jag inte så förtjust i själv. De nya hönsen fick äpple igår (de gamla också förstås) och det kände de igen! De blev jätteglada. Våtarv var de mer tveksamma till i början men sen helt plötsligt hade allt försvunnit. Igår morse åt båda ur handen på mig. De går och lägger sig som de ska nu på kvällarna. Jag undrar om Ulrica fortfarande lyfter upp och ner sina höns varje dag.
CITAT (Myosotis @ 05-11-2009, 10:56)  men vad roligt att det finns folk som läser. jag läser också men skriver inget - fast det beror mest på att jag är hönslös. därmed har jag blivit hejdlöst förtjust i era raringar! påminner sambon var och varannan dag om att vi inom en snar framtid måste skaffa höns.  vilket i och för sig innebär att vi måste flytta först, men ändå.
Ja 2 tuppar har gått bra...peppar-peppar...de är syskon, kanske de gjorde upp i tidiga livet om vem som är herre på täppan och ej. Som namnen antyder är det Boss (den bruna som är den store ledaren =) ) De har olika uppgifter tycks det som...en Boss som leder gruppen då de är ute i det fria och som alltid har ett öga mot skyn..Hugo som tar hand om de hönor som för tillfället inte är högst på rangskalan. Fick alltså 2 hönor med tillhörande ägg förförra sommaren. De syskonen har jag nu och mammorna. Ska förminska mina foton och sätta in några i mitt album....testade igår men det gick inte alls, pust  kommer snart i alla fall. * Grävmaskinisten...ja det är en vacker -ung- tam -dam som tycker att hon och jag är ett mot maskarna och de övriga hönsen...jag gräver först, sedan kommer hon igång så det står härliga till ... och måtte ingen annan komma i närheten ... Detta sker i hönsgården på utvalda platser av mig Lillstumpas namn,ja det blev bara så. Hon kommer alltid rusande först för att få en extra godbit, hon är en liten söt vit gam.  Ja ja kärt barn har många namn. Fråga inte vad vår kära Birma Rosie kallas för...eller hundarna jag haft. Ha det bra och så länge...
Myosotis
06-11-2009, 11:09
CITAT (lovwal @ 05-11-2009, 13:52)  jag läser också men skriver inget - fast det beror mest på att jag är hönslös. därmed har jag blivit hejdlöst förtjust i era raringar! påminner sambon var och varannan dag om att vi inom en snar framtid måste skaffa höns.  vilket i och för sig innebär att vi måste flytta först, men ändå.   Va kul! Akta dig, det smittar!  Rätt som det är har du också blivit hönsberoende. Det finns ju fler stackars hönlösa människor här, Wilmer t.ex. Hon har ju flyttat till hus nu så jag förstår inte varför det dröjer så med hönsen?  Hon vågar kanske inte läsa den här tråden?!  CITAT (Azola @ 05-11-2009, 15:24)  ...Hugo som tar hand om de hönor som för tillfället inte är högst på rangskalan...
Myosotis
11-11-2009, 19:55
Nu ska vi se. Jag tror jag har fått ordning på bilderna.  Sista bilden på "Big Mama".  Dvärgaraucana och sebright.
Meriona
11-11-2009, 20:32
NÄmen då! Tuppen och den tama och BigMama. Lillan gömmer sig. Men de andra två kommer jag inte ihåg vad de hette.... Sicka godingar! De nya - ojoj vilka snyggingar! Kan seebright ha så olika färger alltså? Spännande! Jag var på bibblan idag och tittade efter den där boken om höns som ni rekommenderat, men hittade ingen. Blev en om smådjur istället, kanske var den andra utlånad. Annars får jag köpa, jag måste ju hänga med i era resonemang här i den här tråden!
Myosotis
11-11-2009, 22:14
CITAT (Meriona @ 11-11-2009, 20:32)  Kan seebright ha så olika färger alltså? Ja, sebright kan vara silver som min gamla eller guld som den nya eller citron. Numera finns den också i gul-vitkantad/chamois.
Meriona
12-11-2009, 12:54
Hur ser en citronhöna ut?
Myosotis
12-11-2009, 13:47
Spännande! De är ju helt underbara
ystadhelen
12-11-2009, 17:09
Vilka fina bilder och vilken mysig tråd. Jag skulle också vilja ha höns men det går ju inte inom statsplanerat område. / Helen
Meriona
12-11-2009, 21:20
Vilka vackra bilder Myo! Jag förstår att det blev en guld, det glänser i fjädrarna så att man nästan får ont i ögonen! Men jag tycker inte att citronen var så gul som jag tänkt mig...
Rosmarin
13-11-2009, 10:13
åh så fina dina nya bebisar är Myosotis! (de du hade innan också förstås ; så sött när de sitter och trängs allihop på sittpinnen  ) CITAT (Meriona @ 12-11-2009, 21:20)  Vilka vackra bilder Myo! Jag förstår att det blev en guld, det glänser i fjädrarna så att man nästan får ont i ögonen! ...  ...så att man får ont i ögonen. Mina har ruggat nu och jag ska försöka lägga in bilder snart. Så att ni får se dem nu , utan kala fläckar överallt som de ju hade när de kom från fabriken.
Myosotis
13-11-2009, 14:07
CITAT (Rosmarin @ 13-11-2009, 10:13)  ...Så att ni får se dem nu , utan kala fläckar överallt som de ju hade när de kom från fabriken. Jaa!
Rosmarin
14-11-2009, 12:16
CITAT (Myosotis @ 13-11-2009, 14:07)  Jaa!  Det kommer! Jag lovar.
Fredrikslund
15-11-2009, 18:17
Hej alihoppa!  har itne varit här på ett tag så läste igenom allt jag har missat. tråkigt med din höna Myosotis  Jag blå och svarta kopparmarner. om du är intresserad av ägg så skickar jag gärna nästa år (de är fortfarande på uppväxt)  Har lite blder på min blåa koppar maran höna på min hemsida under "foto album/maran" www.fredrikslundshonsgard.webs.com Den där nya äggkläckningsmaskinen var min kompis skylldig till ;D är själv väldigt sugen på att testa sen  Har skaffat ankor och vaktlar sen jag var här sist. gud vad roligt det är med fåglar! tänkte även inskaffa fasaner när jag åker ner till skåne till våren. såå roligt!! Förresteb, ingen är ju sådär jätte insatt här. Men om någon skulel vilja skaffa hybrider som lägger ägg nästa året runt så skickar jag gärna ägg på posten som ni kan kläcka upp sedan. ingen som har anmält intresse på någon vecka, kan ju vara är att det är så kallt  . tycker nämligen det är sååå kul att packa ägg också skicka iväg. En silkes höna på bilden. dock lite gammal [attachment=44368:IMG_4523.JPG]
Myosotis
15-11-2009, 19:08
Hej, ja det var länge sen! Trodde jag hade skrämt bort dig. Så söt silkeshöna! Får se om jag får tag på färdiga maranhönor någonstans, annars återkommer jag gärna.  Berätta gärna mer om dina vaktlar också.
Fredrikslund
15-11-2009, 20:26
Lite skrämde du mig  haha, nä. har bara glömt bort sidan lite  men låter bra det, hoppas du hittar några hönor  blåa tycker jag dock är snyggast, men svårare att få tag i  Har några röda små silkes också, så mjuka och söta Tja, de är så himla gulliga! inte så sällskapliga. men har någon favorit man kan hålla och gosa med  av våra 7 hönor vi har just nu får jag mellan 5-7 ägg om dagen (lägger ca 300 ägg/år). ibland ligger de i och ibland så går det ner. Äggen är bara fööör söta, älskar att plocka in deras miniatyr ägg som kan få lite olika färger av blått och grönt ibland också. vi slaktade och åt några vaktlar i helgen, guuud så gott det var. ett måste! hmm.. ja. vet inte vad jag ska säga mer än då just nu Vaktelägg [attachment=44382:IMG_4613.JPG] Vaktelhöna, viltfärgad (om någon undrar  ) [attachment=44381:IMG_4512.JPG]
Myosotis
15-11-2009, 23:20
Ååå  jag vill också ha vaktlar! Maranfärg har jag inte tänkt så mycket på, gökfärgad skulle vara fint. Huvudsaken är att äggen är så mörka som möjligt!
Fredrikslund
16-11-2009, 08:14
Ja, det är tillåtet att skaffa. de tar inte så mycket plats. om man inte vill ge dom just mycket plats förstårs, men dom värper tydligen bättre ju mindre det är... logiskt Gökfärgad är ju den vanligaste, men även den ras/färg som lägger de blekaste äggen. kan vara blekare än när vanliga brunväprnade höns lägger sina ägg, tyvärr. Så om man ska satsa på en annan men hyffsat vanlig färg på maran är det kopparsvart du ska leta efter. de ska lägga de absolut märkaste äggen har jag hört  Kopparmaran ägg brevid ett köpägg (från affären). Ägget är lite mrkare än på bilden.. (haha jag gillar att lägga ut bilder på ägg  ) [attachment=44400:IMG_4503.JPG]
Myosotis
16-11-2009, 10:40
CITAT (Fredrikslund @ 16-11-2009, 08:14)  Gökfärgad är ju den vanligaste, men även den ras/färg som lägger de blekaste äggen. kan vara blekare än när vanliga brunväprnade höns lägger sina ägg, tyvärr. Så om man ska satsa på en annan men hyffsat vanlig färg på maran är det kopparsvart du ska leta efter. de ska lägga de absolut märkaste äggen har jag hört... Jättebra info, tack!! Vilken bra ursäkt att skaffa en tvärrandig Plymouth rock också...  Är det någon skillnad på äggfärg hos olika dvärgmaranfärger också? Ditt ägg är ju jättefint och mörkt! Kul med äggbilder. Det ser stort ut, vad väger det? Undrar vad som händer om man korsar maran med araucana...  Är det någon som har testat? Finns det bild på sådana ägg?
Myosotis
16-11-2009, 11:43
Nu var jag inne på din hemsida igen, du har ju Plymouth rock också! Så vackra de är! Håller du med om att de känns lika stora som maran att hålla i? Har dina maran befjädrade fötter?
Fredrikslund
16-11-2009, 13:03
Hm.. dvärg maraner. jag vet inte faktiskt. har aldrig sett någon som har det i sverige, så om du får tag i någon får du nog vara glad för det minsta lilla. Men man tycker ju att ju mindre ägget är desstomindre färg behöver det gå åt=mörkare ägg. kasnke?  Ibland kan man ju hitta små mini ägg från sina hönor, har gjort det engång från mina hönor som la beiga elelr vita ägg och det lilla mini ägget var som mörkt brunt tillskillnad från de vanliga äggen. dock inte så mörkt som ett maran ägg. men poängen är den att det gick ju inte åt lika mycket färg till det lilla ägget, så att det blev mörkare....? Tror det finns sådana korsningar, äggen blir en mörkt militärgröna... tror jag ??? jag vet inte haha  men något mitt emellan grönt och brunt antar jag. araucanor ska ju egentligen lägga blåa ägg, har jag för mig. men vi har avlat bort de, eller nått sånt. Haha, ja, men önska att jag hade allt  Men få av mina djur är vuxna ännu. Mina nya höns jag köpte in (från skåne dessutom!!!) blev tagna av räven i slutet på augusti. så fick börja om på nytt. så mina plymouth rock ink. mina maraner är rätt små. Så kan inte väga mina maraner ägg heller eftersom det är ett par månader kvar. men skulle tippa på en ca 70 gram. för de var väldigt stora faktiskt. Min blåa maran har mycket mera befjädring än mina svarta.. av någon anledning. kanske kommer mera sen. Men eftersom båda raser är rätt luna och trevliga av sig så skulle jag nog tro att de känns ungefär likadant att hålle i de två raserna. Dock väger plymouth rocken ca 0,5 kg mer än vad en maran tupp gör. så maraner är till och med mindre än ´vad plymouth rock är. Kan nog hålla med redan nu, för mina plymouthsar växer fortare än vad jag läser  kanske itne så bra jämförelse
Myosotis
16-11-2009, 13:17
 Vad jobbigt med räv. När det gäller dvärgmaran har jag hört att deras ägg aldrig är lika mörka som de storas. Inte så konstigt kanske med tanke på att dvärgvarianten är framavlad ur den stora genom inkorsning av andra raser. Det blir intressant att se vad det är för färg på min dväraraucanas ägg. Den stora svarta hönan som dog nu la mer olivgröna ägg, det blir så har jag förstått när de har anlag för gröna och bruna ägg. Därav funderingen om korsning mellan grönvärpare och maran, det skulle ju kunna bli riktigt mörkgröna ägg kanske. Blåa ägg, jag vet inte, det kanske är en definitionsfråga. Min tama höna värper turkosa ägg men jag kallar dem för gröna, det finns kanske de som tycker att de är blå. Det finns bilder på äggen någonstans i tråden om du inte har sett dem.
Myosotis
16-11-2009, 13:57
Nu har jag letat lite och hittat det här på den här siten: Araucanatupp och maranhöna ger avkomma som värper ägg med färg som mjölkkaffe. Marantupp och Araucanahöna ger avkomma som värper khakifärgade ägg.
Fredrikslund
16-11-2009, 19:45
Är så van att jag inte tar det så hårt längre. eller inte van vid just räv, men vi har haft det mesta. Höken är en klassiker  Så därför ska det byggas om ordentligt nästa år och med ordentliga gårdar! Jasså, ja, då hade du på sättovis redan svaret  Så skulle satsa på stora då, om du inte klarar av dom kan du ju alltid sälja av dom istället  Min kompis som köpte in ägg från england, hennes dvärg araucanor kläcktes från turkosa ägg. Men är kul med alla olika färger. Tror jag kommer ihåg den bilden, har för mig att de var mer åt det gröna hållet.. skickar med en bild på hur äggen från england brukar se ut; [attachment=44413:araucana...g_1_of_1.jpg] Hmm.. har den sidan i favoriter. men har aldrig hittat något om hur ägg ser ut som är korsade med maraner. men har ju inte läst så noga heller  men är alltid kul attkorsa olika raser, oavsett äggfärg så är det ännu roligare och se hur korsningen själv kommer se ut. tycke jag
Orkidétjuven
21-11-2009, 09:54
Här kommer jag med en liten fråga. Vad är den korrekta benämningen för de hudflikar som hönsfåglar har? Jag funderar på wattles, men vad betyder det mer korrekt på svenska? Hos tppen är det kam och?
Myosotis
21-11-2009, 23:33
slör
Orkidétjuven
22-11-2009, 05:49
Tack så mycket
Så jättefina ägg Fredrikslund!!
Fredrikslund
24-11-2009, 18:20
Ja, visst är de! Är så himla kul med ägg ju  Min Australorp höna la sitt första ägg i fredags, hade lovat att en person skulle få kläcka upp resterande ägg hon lägger, meeen.... så bara lsutar hon helt plötsligt. förstår inte varför. har sett henne i redet, men hon bara går ut utan att trycka ut något ägg. elaka höna! köpte två brahma hönor till min brahma tupp igår, och jag som inte skulle göra det *host*. men kommer bli många fina bebisar från dom i sommar sedan ;D braham tupp Pelle [attachment=44686:IMG_4914.JPG] och hans blivnade fruar! [attachment=44687:IMG_4952.JPG]
Myosotis
24-11-2009, 18:23
Va fina!
elvisjö
01-12-2009, 16:24
Hittade dessa vackra rader på www.alternativ.nu
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."
Myosotis
01-12-2009, 17:09
Ja det var fint! Men det som är det bästa med att ha höns, det kan man inte förmedla, bara uppleva själv. Jag hade ingen aning om vilka personligheter de var eller hur rogivande det är att titta på dem och höra dem småprata.
Meriona
02-12-2009, 11:57
Går det få höns rumsrena tro? Men de trivs väl inte i lägenhet....
Nostalgia
02-12-2009, 12:17
CITAT (elvisjö @ 01-12-2009, 16:24)  Hittade dessa vackra rader på www.alternativ.nu
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."
Nostalgia
02-12-2009, 12:22
CITAT (Myosotis @ 01-12-2009, 17:09)  Ja det var fint! Men det som är det bästa med att ha höns, det kan man inte förmedla, bara uppleva själv. Jag hade ingen aning om vilka personligheter de var eller hur rogivande det är att titta på dem och höra dem småprata. Så är det
 Vilka vackra rader, sagt om höns...och så sanna! Tack för det
Rosmarin
07-12-2009, 12:05
CITAT (elvisjö @ 01-12-2009, 16:24)  Hittade dessa vackra rader på www.alternativ.nu
Verkligen fint sagt. Så är det.
Rosmarin
07-12-2009, 12:32
CITAT (Rosmarin @ 13-11-2009, 10:13)  .... Mina har ruggat nu och jag ska försöka lägga in bilder snart. Så att ni får se dem nu , utan kala fläckar överallt som de ju hade när de kom från fabriken. Snart var kanske lite att ta i... så kan det bli om man har mycket att göra. Nåja, det är aldrig för sent att bättra sig finns det de som säger. CITAT (Rosmarin @ 14-11-2009, 12:16)  Det kommer! Jag lovar. ...och det man lovar ska man hålla. Här är de i alla fall: Pullorna. [attachment=45110:PoulesWeb1.jpg][attachment=45111:PoulesWeb2.jpg] [attachment=45112:PoulesWeb3.jpg][attachment=45113:PoulesWeb4.jpg] ...inte världens bästa foton, men det får duga så länge! [attachment=45114:Liten___...oulesWeb.jpg] Bonusbild. Vår katt "Liten" på upptäcktsfärd i butiken!
Myosotis
07-12-2009, 13:21
 Vad fina de har blivit i fjäderdräkten! Beter de sig normalt nu? Söt kisse, den river väl inte ner de fina grejorna?
Rosmarin
07-12-2009, 16:20
CITAT (Myosotis @ 07-12-2009, 13:21)   Vad fina de har blivit i fjäderdräkten! Beter de sig normalt nu? Söt kisse, den river väl inte ner de fina grejorna? Ja de är riktigt fina i fjädrarna nu tycker jag också. Det är roligt. Jag tycker att de beter sig som "vanliga" hönor nu. Har vant sig vid situationen. Går in och sover på natten. Värper inne för det mesta. Kommer springande fort som attan när jag närmar mig deras inhängnad  . Liten är van vid butiken och verkstan sedan hon var kattunge, så det är faktiskt vanligare att jag själv välter ner eller har sönder något  än att hon gör det. (Jag gör det inte heller såå ofta, men det har hänt.) Tyckte att bilden med keramikhönorna var rolig att visa i den här tråden.
Meriona
07-12-2009, 19:01
Oj vad fina de är nu, det är fantastiskt!  Den mörka var särskilt snygg tycker jag. Och kissemissen är ju helt bedårande....
Rosmarin
09-12-2009, 10:15
Tack tack! Ja visst är det roligt när man ser skillnaden mellan innan och nu. Jag blir fortfarande ledsen när jag tänker på hur de måste haft det innan. Den svarta "Juliette" är jättesöt tycker jag också. Det är en ras som heter "Shaver". Hon kommer dock inte ifrån hemskfabriken. Tuppen "Erico" tycker också att hon är finast verkar det som. Han springer efter henne hela tiden, så till den milda grad att jag får schasa bort honom i mellanåt. Och katten "Liten", ja det är ju mitt hjärtebarn nummer ett det...
Meriona
09-12-2009, 21:37
Erico, inte Erik eller Enrico? Det var speciellt! Men han såg också läcker ut.. Jag har jättevackra fjädrar sparade från Myos höns, de är så sköna att smeka och dofta på. Konstigt att man kan få höns-abstinens, det skrivs det inte mycket om i media?
Myosotis
10-12-2009, 10:08
 Har du balkong? Det får nog plats två små hönor där som kan värpa var sitt frukostägg till dig och sonen!
CITAT (Myosotis @ 10-12-2009, 10:08)   Har du balkong? Det får nog plats två små hönor där som kan värpa var sitt frukostägg till dig och sonen! ojoj, balkonghöna?  det vill jag också ha!
Myosotis
10-12-2009, 10:41
Allvarligt! Jag vet inte om det är förbjudet eller man måste ha tillstånd, tupp får man väl inte ha i alla fall. Ensam höna är djurplågeri, men 2-3 skulle man väl kunna ha på en innätad balkong, de skulle fortfarande ha det bättre t.o.m. än krav-höns! (Något att krafsa i, sandbad, rede, sovpinne förslagsvis i en liten låda som man kan stänga på vintern...)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|