|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47
Myosotis
24-08-2010, 09:45
CITAT (Katie @ 23-08-2010, 14:10)  ... Jag tittar på vingpennorna. Jag ska ta kort på några av djuren så ska du få se där...  Ska bli mycket intressant! Använder du äggkläckningsmaskin? Jag trodde att lantraser fick ruva naturligt. Den lånade tuppen är nog 2, min är 3. Jag har inte genbanksintyg och jag avlar inte ens på svarthönsen, min enda svarthöna var det något fel på, förutom första året värpte hon bara ett ägg utan kalkskal någon gång ibland, och jag fick ta bort henne i våras. Den lånade tuppens husse har inte heller genbanksbesättning så hans höna med röd kam gör ingen skada för rasen, han säljer inga djur. Jag har ju olika raser och det är så jag vill ha det. Att jag försöker göra kycklingar nu beror på att en annan bekant vill ha några grönvärpare av mig. Min tama favorithöna är grönvärpare, jag vill dessutom behålla 1-2 hönor och kanske en tupp efter henne. Hon har aldrig blivit mamma förut och är nu 6 år gammal. I fjor var det en död trekvartsstor kyckling och 5 obefruktade ägg, i år var det 7 obefrukade ägg. Det fins säkert de som tycker det är förkastligt att para en renrasig lantrastupp med en blandrashöna, men någon ska ju bli pappa och jag gillar svarthöns och deras lugna sätt. Så länge man inte blandar avkomman med svarthöns eller låtsas att de är renrasiga ser jag inget fel i det. Annars håller jag naturligtvis med dig, avlar man på svarthöns ska bara de bästa vara med. Samtidigt är det väl inte utseendet man brukar fokusera på när det gäller lantraser, men du får berätta mer om det här med storlek och vingpennor, jag känner inte till det. Smart att hålla hönorna en och en så man vet vem som är mamma till kycklingarna, det är något jag har undrat över att folk inte gör. För att minska inaveln måste det väl vara bra att känna till härstamningen. Jag har ju den förmånen att mina höns lägger så olika ägg, ljusgröna och mörkgröna, vita och olika stora, så jag vet precis vem som har värpt vilket ägg. På så sätt var det dumt att skaffa en sebright till, men jag har faktiskt hittat ett sätt att skilja deras ägg åt ganska säkert. Det är inte aktuellt att skaffa någon ny tupp, han är min kompis och får vara hur steril han vill, han ska gå kvar här. Möjligen vill jag som sagt behålla en tupp efter min älsklingshöna, om det nu blir några kycklingar någon gång. Jag vill ju skaffa några hönor till, det kanske blir så många så det skulle funka med två tuppar. Sen kommer jag nog inte att vilja ha kycklingar fler gånger. Förresten, du som kan det här med svarthöns. Det finns ju en utställningsvariant vid sidan av lantrasen nu. På en utställning i höstas såg jag några sådana. Den tvåårige tuppen hade inga sporrar alls! Min har jättestora, det hade han redan som tvåårig och nu är de så stora att de skaver mot varandra. Är det normalt med tuppar utan sporrar? Vad beror det på? Borde den inte diskvalificerats? De hönsen var förresten rätt stora, annars vet jag inte vad som skiljer dem åt mer än att utställningsvarianten väl avlas efter utseende.
Myosotis
24-08-2010, 09:59
CITAT (Kryddan03 @ 23-08-2010, 21:20)  ...Hur vet man att det verkligen är hönor man får? En tupp kan/får/vill jag inte ha. För man behöver väl egentligen inte en tupp i det läget som jag är i? Köper man dem vid en speciell ålder för att vara säker och kan det i så fall innebära svårigheter att hitta hönor? Jag lever nog i ett slags vanföreställning att man köper kycklingar som växer upp till höns, men jag kanske - hoppas att jag - har fel? Eller kan man se redan när de är små? Nej, det är nog inte riktigt läge för en tupp. Det går bra utan också. Av någon anledning blir det snarare fler tuppar än hönor, så om du köper tre små kycklingar på måfå blir det säkert tre tuppar. Det brukar synas på dem när de blir lite äldre, du kan ju ta kontakt med uppfödare redan nu och fråga vid vilken ålder de säljer osv, du kanske kan åka och titta på olika raser. Det finns en del raser som är könsvisande, dvs hön- och tuppkycklingar ser olika ut. Om man är riktig expert kan man se deras kön med stor säkerhet när man tittar på kloaken, det krävs nog utbildning och flera års erfarenhet för detta, jag har aldrig försökt. Det enklaste är helt enkelt att vänta tills de är tillräckligt stora. Vill du skaffa naturruvade ska de ju ändå gå med sin mamma när de är små.
Kryddan03
24-08-2010, 20:10
CITAT (Myosotis @ 24-08-2010, 10:59)  Nej, det är nog inte riktigt läge för en tupp. Det går bra utan också. Av någon anledning blir det snarare fler tuppar än hönor, så om du köper tre små kycklingar på måfå blir det säkert tre tuppar. Det brukar synas på dem när de blir lite äldre, du kan ju ta kontakt med uppfödare redan nu och fråga vid vilken ålder de säljer osv, du kanske kan åka och titta på olika raser. Det finns en del raser som är könsvisande, dvs hön- och tuppkycklingar ser olika ut. Om man är riktig expert kan man se deras kön med stor säkerhet när man tittar på kloaken, det krävs nog utbildning och flera års erfarenhet för detta, jag har aldrig försökt. Det enklaste är helt enkelt att vänta tills de är tillräckligt stora. Vill du skaffa naturruvade ska de ju ändå gå med sin mamma när de är små. Har ju ingen brådska så jag får kolla runt lite. Sedan gör det naturligtvis inte något om de är lite större när man får dem. Hellre veta att det verkligen är hönor och att de fått en lugn och trygg uppväxt. Om man någon gång i framtiden skulle vilja ta hand om smått kan man kanske låna en tupp för parning som du gjorde nu. Fastnar mer och mer för dvärgwyandotterna. De ser ut som små tehuvor och finns i så många olika vackra färger. Verkar vara lugna, trevliga, sociala och tåliga också. Jag funderar på om man kanske skulle ha tre i olika färger. Utan tupp får det bli. Skönt att det funkar utan. Fast det är klart om jag hade bott så till hade det varit roligt med en grann tupp förstås.
Myosotis
24-08-2010, 20:49
Hihi, tehuvor CITAT (Kryddan03 @ 24-08-2010, 21:10)  ...Om man någon gång i framtiden skulle vilja ta hand om smått kan man kanske låna en tupp för parning som du gjorde nu... Eller så kan du bara köpa befruktade ägg och lägga under någon av dina hönor. Det finns dock raser som inte är ruvvilliga, vet inte hur det är med dvärgwyandotte.
Kryddan03
24-08-2010, 21:17
CITAT (Myosotis @ 24-08-2010, 21:49)  Hihi, tehuvor Eller så kan du bara köpa befruktade ägg och lägga under någon av dina hönor. Det finns dock raser som inte är ruvvilliga, vet inte hur det är med dvärgwyandotte. Ett par tehuvor i mina trakter:   Så sööööta!  (Hoppas att ägaren - Kennel Mimmtrix - inte har något emot att jag lånar bilderna på deras vackra hönor) Det med att köpa befruktade ägg låter ju jättekul! Av det lilla jag hittills har läst så kan de ha lite problem med själva fertiliteten men är ruvvilliga och goda mödrar. Så då är det ju en toppenidé att köpa ägg som är befruktade och - antar jag - genomlysta.  Edit: Kolla gärna in deras vackra hönor. Så fina och välskötta!
Myosotis
10-09-2010, 10:25
De var verkligen söta! Nu blev jag sugen själv...
skogstroll
10-09-2010, 10:30
å vad avis jag blir, jag har ett hönsahus på gång men sambon har ingen inspiration och själv har jag tummen mitt i hand för att färdigställa
CITAT (Myosotis @ 24-08-2010, 10:45)   Ska bli mycket intressant! Använder du äggkläckningsmaskin? Jag trodde att lantraser fick ruva naturligt. Det fins säkert de som tycker det är förkastligt att para en renrasig lantrastupp med en blandrashöna, men någon ska ju bli pappa och jag gillar svarthöns och deras lugna sätt. Så länge man inte blandar avkomman med svarthöns eller låtsas att de är renrasiga ser jag inget fel i det. Annars håller jag naturligtvis med dig, avlar man på svarthöns ska bara de bästa vara med. Samtidigt är det väl inte utseendet man brukar fokusera på när det gäller lantraser, men du får berätta mer om det här med storlek och vingpennor, jag känner inte till det. Du ska inte tro att jag kommit ihåg att ta kort på några vingar inte... Hade inte min skalle suttit fast så hade jag glömt den med. Ska såga till min syster att hon får hjälpa mig att hålla höns så kanske det blir gjort. Ska ta på olika raser. Jag använder både kläckare och ruvhöns. Vill någon lägga sig så får de det, bara jag hunnit få ihop en viss mängd ägg. Jag vill vara med och styra lite. Svarthönan är ju även godkänd av SRF (tack & lov). Där är det mer noggrant med aveln på hur svarthönan ser ut. När rasen skulle godkännas av SRF gick de ut med en förfrågan till oss som hållt på med svarthöns i så många år. De ville veta hur den skulle se ut i kam, slör, ben, kött, äggfärg, fjäderdräkt (skimmra i vilken färg etc), temperament, äggmängd/år, mm mm. De sammanställde all information och såg att det som de fick iin stämde nästa exakt från svar till svar. Ett par saker undrade de över och kontaktade då och fick svar igen. Går man till tex Nordens Ark och tittar på deras Svarthöns blir man som uppfödare till rasen lite ledsen. Där går det djur med röda kammar som det avlas på. De har även ett år haft en tupp med alldeles för ljusa ben. Även deras simfåglar är av sämre kvalitet. Vi hade funderingar att förlägga ett årsmöte på Nordens Ark med Simfågelföreningen men efter att vi sett djuren ville vi inte vara där. De var inga bra rasrepresentanter. Inom lantrasföreningen så är det inte lika noga med utseendet på raserna. Visst ska det vara rastypiskt men på många av dem är det svårt att sätta en viss standard eftersom de kan se så olika ut både i färg, fjäderlag och storlek. Att avla med en lantrastupp på andra höns så man får fram blandraser är inte fel det heller. Så länge man inte säljer dem som rasrent om man lyckas få dem att likna nån av sina föräldrar. Jag har själv haft en vit leghorntupp på en svarthöna och en gökfärgad maran i år. Tupparna som blir hamnar i frysen och hönsen får gå som 'äggahöns'. Jag tar fram brunvärpare enbart för att alla djuren ska kunna gå ihop just nu när jag bara avlar på en av raserna. Det är lätt att samla in vita ägg till kläckning då bara leghornen i flocken lägger sådana.
Kryddan03
10-09-2010, 18:23
CITAT (Myosotis @ 10-09-2010, 11:25)  De var verkligen söta! Nu blev jag sugen själv... Visst är de? Är också jättesugen! Såg Alternativ.nu att det var en tjej här i trakten som hade två unghönor (en guld/blå- och en guld/svarkantad) till salu. Det är himla synd att man inte kan ha dem som jag hundarna och katterna d v s rumsrena i lägenheten med fri tillgång till terrassen. Då hade jag åkt iväg på stört!
Myosotis
11-09-2010, 09:27
CITAT (Katie @ 10-09-2010, 14:50)  Du ska inte tro att jag kommit ihåg att ta kort på några vingar inte... Hade inte min skalle suttit fast så hade jag glömt den med.   Låter som jag, jag är så tankspridd så jag kan t.o.m. missa dörröppningen och gå in i dörrkarmen eller hyvla mig i handen med osthyvel. Intressanta lantrasfunderingar du har. Jag kan inte bedöma om det alltid är fel att avla på svarthöns med röd kam t.ex., rasen är ju samtidigt väldigt inavlad. CITAT (Kryddan03 @ 10-09-2010, 19:23)  Såg Alternativ.nu att det var en tjej här i trakten som hade två unghönor (en guld/blå- och en guld/svarkantad) till salu. Det är himla synd att man inte kan ha dem som jag hundarna och katterna d v s rumsrena i lägenheten med fri tillgång till terrassen. Då hade jag åkt iväg på stört!  Kan du inte slå till bara och ha dem på terrassen med improviserat nät runt så länge?
Kryddan03
13-09-2010, 18:11
CITAT (Myosotis @ 11-09-2010, 10:27)  Kan du inte slå till bara och ha dem på terrassen med improviserat nät runt så länge? Onekligen frestande. Hela terrassen är ju redan innätad och jag har en massa kompostgaller på vinden som jag tidigare använt som kattungehage. Men, nej. Jag vill nog gärna ha allt klart för att kunna ta hand om dem ordentligt när (och/eller om) de anländer. Det skall ju helst funka rent praktiskt också och behöver nog lite mer tid att tänka igenom alla eventualiteter (hundar, katter, vinter, ev tillstånd, störningsfaktor etc)- inte minst för hönornas skull.  Däremot funderar jag på att under hösten kanske höra med t ex Mimmtrix om man får komma och hälsa på för att titta på deras fina höns inför ett eventuellt köp nästa år.
Myosotis
27-09-2010, 13:55
CITAT (Kryddan03 @ 10-09-2010, 19:23)  ...Såg Alternativ.nu att det var en tjej här i trakten som hade två unghönor (en guld/blå- och en guld/svarkantad) till salu... Det måste vara de två som bor hos mig sedan i torsdags...  Det är ditt fel alltihop, det var du som började prata om dvärgwyandotte!
 Men Myo, de är ju så fina!! Kort kommer..
dvärg.jpg Här är Myo's dvägisar  Jag hade fel skor på mig så jag tog genom gallret, inte den bästa bilden kanske.. myo höns på rad.jpg Visst är de söta  hönor och tupp på linje.
Myosotis
27-09-2010, 16:15
Bara du inte lägger in bilder där jag är med Jag har inte själv några bilder än på de två nya. Tuppen har åkt hem nu.  igen till Meriona och Wilmer som ställde upp som hönstaxi
Lite oroliga att vi skulle koka hönsen i bilen, annars var det inga problem Neee, du ser väl att inte ens ett knä eller arm från dig är med i bild Myo  Bara massa välmående glada höns och tupp förstås! Nu håller jag tummarna för småttingar i flocken
Biggan_
27-09-2010, 17:14
Jag håller också tummarna! Så fina hönor taxin kom med Myo!
Kryddan03
27-09-2010, 18:09
CITAT (Myosotis @ 27-09-2010, 14:55)  Det måste vara de två som bor hos mig sedan i torsdags...  Det är ditt fel alltihop, det var du som började prata om dvärgwyandotte!  Sorry!  Och Grattis! De är ju jättesöta ser jag på Wilmers foton! CITAT (Wilmer @ 27-09-2010, 16:52)  dvärg.jpg Här är Myo's dvägisar  Jag hade fel skor på mig så jag tog genom gallret, inte den bästa bilden kanske.. myo höns på rad.jpg Visst är de söta  hönor och tupp på linje. Helt underbara! Och vilka fina foton du har tagit Wilmer!
Modellerna gör bilden
Kryddan03
27-09-2010, 18:33
CITAT (Wilmer @ 27-09-2010, 19:29)  Modellerna gör bilden  Jag tror nog att det krävs talang såväl framför som bakom kameran.
Myosotis
02-10-2010, 21:20
 Har varit på hönsutställning idag, vill ni se lite dåliga bilder?  Australorps dvärg blåkantad & vit dvärgsilkeshöna
Meriona
02-10-2010, 21:27
Det var ju jättefina bilder!  Fast det var tur att du skrev dit vad det var, den till höger tycker jag inte liknade en höna alls.
Myosotis
02-10-2010, 21:30
Hade bara med mig min gamla enkla kamera och alla bilderna är tagna genom galler så det är dålig kvalité på dem, men det kanske är kul att se ändå.  Appenzeller spetshättad citron  Modern engelsk stridshöna dvärg  Dvärgsussex silvergrå
Myosotis
02-10-2010, 21:37
CITAT (Meriona @ 02-10-2010, 22:27)  ...den till höger tycker jag inte liknade en höna alls.  Och inte är de vattentäta heller. De är hemskt söta och blir tydligen väldigt tama, men jag ska bara ha höns som tål regn.
Myosotis
02-10-2010, 21:43
 Sebright chamois  Sebright citron
Kryddan03
02-10-2010, 21:47
CITAT (Myosotis @ 02-10-2010, 22:37)  Och inte är de vattentäta heller. De är hemskt söta och blir tydligen väldigt tama, men jag ska bara ha höns som tål regn. Vi hade silkeshöns en sommar när jag var liten. Ursöta, trevliga och lite annorlunda med sin blå hud och fluffiga "päls". De är dock inte lika söta i lervälling och regn... det kan jag intyga! Finfina bilder från utställningen!
Den pälsiga ser ju ut som Henrik (mitt långhåriga marsvin)  Bilderna är inte alls illa, så vackra hönor. Köpte du någon höna på utställningen eller var det bara nöjesresa?
Myosotis
02-10-2010, 22:09
Jag hade ju planer på att köpa Plymouth Rock dvärg och Barnevelder dvärg, men det gick inte så bra. Fanns också Svensk svarthöna och andra, men det såldes bara par eller grupper med tupp.  Vad ska jag med en tupp till? Kan faktiskt tycka att de är oflexibla och lämpar över ansvaret på köparen. I vissa fall kunde man fått köpa hönan till samma pris som tuppen & hönan tillsammans, funderade lite på en dvärgsussex och en svarthöna, men tyckte det blev för dyrt. Hoppas jag hittar några till höns snart.  Australorps blå  Dvärgbarnevelder blå resp. dubbelkanttecknad  Plymouth rock dvärg Det fanns en stor blå Australorps till salu som jag gick och dräglade lite på, det var tur att hon blev såld för jag vill inte ha så stora höns. Hon var jättefin! Nu blev jag förtjust i ytterligare en ras.
Biggan_
02-10-2010, 22:37
Den sista blåa tycker jag är jättefin! Tänk att höns kan se så olika ut! Den zebrarandiga var ju häftig!
Myosotis
02-10-2010, 22:59
CITAT (Biggan_ @ 02-10-2010, 23:37)  zebrarandig  Det var ju också en bra beskrivning. Nästa gång du kommer och hälsar på får du förhoppningsvis klappa en sån.
Biggan_
02-10-2010, 23:03
CITAT (Myosotis @ 02-10-2010, 23:59)   Det var ju också en bra beskrivning. Nästa gång du kommer och hälsar på får du förhoppningsvis klappa en sån.  Det skall bli ett rent nöje!  Förhoppningsvis till våren!
Meriona
03-10-2010, 09:03
Oh så mycket fina hönsraser det finns! Tänk vad kul om man kunde ha en av varje!
Det är roligt att gå på en utställning och se alla raser. Själv ställer jag inte ut nåt i år men nästa år är jag kanske på G igen. Om ni har möjlighet ska ni åka på Nationalen. I år är den på Backamo lägerplats i Ljungskile den 20-21/11. Nationalen är den utställning som det är mest djur på. SM-kan den liknas med då det kommer utställare från hela Sverige. Lite synd att jag inte har djur att ställa ut i år eftersom det är på hemmaplan.
Vilken utställning var du på Myosotis?
OT... Silkeshönan har inte bara blått skinn. Även köttet är blått. Den har för längesen använts inom kinesisk medicin då det blå köttet, och även andra delar på djuret, har ansetts ha speciella läkande krafter.
Myosotis
03-10-2010, 17:32
[attachment=55292:froh.gif]  Kolla kolla så VACKER hon är!!!  Äntligen har jag hittat en plymouth rock dvärg! Och Biggan, gissa var jag hämtade henne?! CITAT (Katie @ 03-10-2010, 14:08)  Vilken utställning var du på Myosotis? Huseby bruk.
Meriona
03-10-2010, 17:48
Vad säger du Myo, är hon din?  Ska man gratta? Pst hur gick det med den där andra lilla, Antwerpen?
CITAT (Myosotis @ 03-10-2010, 18:32)  Kolla kolla så VACKER hon är!!!  Äntligen har jag hittat en plymouth rock dvärg! Och Biggan, gissa var jag hämtade henne?! Huseby bruk. En vacker liten typpa.
Myosotis
03-10-2010, 21:55
CITAT (Meriona @ 03-10-2010, 18:48)  Vad säger du Myo, är hon din? CITAT (Meriona @ 03-10-2010, 18:48)  Pst hur gick det med den där andra lilla, Antwerpen? Jag får inte riktigt tag i dem, hoppas jag får hämta henne snart!! CITAT (Meriona @ 03-10-2010, 10:03)  Oh så mycket fina hönsraser det finns! Tänk vad kul om man kunde ha en av varje!  Jag är på god väg...
Biggan_
03-10-2010, 22:12
CITAT (Myosotis @ 03-10-2010, 18:32)  [attachment=55292:froh.gif]  Kolla kolla så VACKER hon är!!!  Äntligen har jag hittat en plymouth rock dvärg! Och Biggan, gissa var jag hämtade henne?! Grattis Myo! Åh, vad söt hon är? Plymouth rock dvärg, har du eller hönan något emot att jag kallar sötnosen för Zebrahönan? Har du hämtat henne i mina trakter så blir jag lite småtjurig för att du inte kom in om och visade henne!
Kryddan03
03-10-2010, 22:17
CITAT (Myosotis @ 03-10-2010, 18:32)  [attachment=55292:froh.gif]  Kolla kolla så VACKER hon är!!!  Äntligen har jag hittat en plymouth rock dvärg! Är inte så förtjust i di där "raggsocksfärgade" hönsen. Men, för denna lilla skönhet gör jag definitivt ett undantag! Gôrfin!
Myosotis
03-10-2010, 22:19
CITAT (Biggan_ @ 03-10-2010, 23:12)  Har du hämtat henne i mina trakter så blir jag lite småtjurig för att du inte kom in om och visade henne!  Sorry... Ja, det var jättenära, jag funderade på det men jag visste inte om du var hemma eller vad du tycker om oväntat besök. Fick inte kontakt med uppfödaren förrän i morse och hade bråttom iväg, det var snabba ryck så jag hann inte ringa dig.
Biggan_
03-10-2010, 22:35
CITAT (Myosotis @ 03-10-2010, 23:19)   Sorry... Ja, det var jättenära, jag funderade på det men jag visste inte om du var hemma eller vad du tycker om oväntat besök. Fick inte kontakt med uppfödaren förrän i morse och hade bråttom iväg, det var snabba ryck så jag hann inte ringa dig. Det var ju synd att du inte kom! Jag har jobbat i trädgården hela dagen och det hade varit ett trevligt avbrott att få klappa din nya höna! Men jag kommer och gör det sen!
Myosotis
03-10-2010, 22:38
Ja det får du göra!
Meriona
04-10-2010, 07:35
Börjar du inte få slut på namnförslag Myo? Jag kan mycket väl förstå att man vill ha måååååånga olika sorter.
Myosotis
04-10-2010, 10:14
Ja, det börjar bli ont om kvinnliga namn, snart har jag förbrukat hela släkten och får börja med bekanta istället. Meriona hade väl varit ett bra hönsnamn.
Oj, vilka fina hönor!  Och nationell utställning på Backamo i november, det måste jag försöka kolla när det är så nära! Olle
Meriona
04-10-2010, 11:15
Oiiiiih Myo, där är ju de tre nya! Blir det inte krångligt med en höneMeriona och en folkMeriona? Är väl krångligt nog när du har en höna som heter som Wilmer? Ja det låter verkligen spännande med Nationalen, måste jag säga! Det måtte vara ett himla kacklande.  Vore spännande att se!
Myosotis
04-10-2010, 11:23
Inte så farligt med kacklandet, men tupparnas galande gör att man önskar att man hade öronproppar med sig. CITAT (Meriona @ 04-10-2010, 12:15)  Blir det inte krångligt med en höneMeriona och en folkMeriona? Jag skulle nog se skillnad på er. Tror jag.
Meriona
04-10-2010, 11:29
CITAT (Myosotis @ 04-10-2010, 12:23)  Inte så farligt med kacklandet, men tupparnas galande gör att man önskar att man hade öronproppar med sig. Jag skulle nog se skillnad på er. Tror jag.  jag har inga randiga brallor.  Du får ordna hönsvakt och sätta dig på bussen hit när det är "nationaldagen". Fast man kanske inte får ta höns med sig tillbaka på buss eller tåg? Nån som provat?
Myosotis
04-10-2010, 11:44
Nej, men jag har blivit stoppad av polisen när jag körde omkring med en höna i en kartong. Fast de märkte aldrig henne. Hm, jaha, är det där det ligger. Jag trodde att det låg i Stockholmstrakten.  Ja ja, Norrland är det i vilket fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|