|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47
Rosmarin
12-07-2009, 09:58
CITAT (Meriona @ 11-07-2009, 16:41)  Huvvamej vad plockade de ser ut.... De ser ut som om de fortfarande är lite osäkra på om det verkligen kan vara sant att de får ha det så här bra!  Ja, det är mycket glest mellan fjädrarna på sina ställen... CITAT (Meriona @ 11-07-2009, 16:41)  Sallad också, de skäms då bort rejält....  CITAT (Myosotis @ 11-07-2009, 17:43)   Happy end som i Hollywood...  Så underbart att se. De har mycket kvar att upptäcka och lära känna i sitt nya liv! Tänk vilken massa intryck när de tidigare varit så understimulerade. Och vilket ramaskri det skulle bli om man höll hundar på det sättet som man anser sig kunna hålla höns.  Ja verkligen. Djur som djur tycker jag. De är ju alla levande varelser som förtjänar ett "riktigt" liv. Fortsättning på Hollywoodfilmen kommer! (Det brukar ju kunna bli både del 2, 3 och 4 etc på stora filmsuccéer!!!)
160kvm stort hus
12-07-2009, 10:15
Hej alla duktiga hönsmammor, hi hi.
Äntligen har vi fått tag på vårt hönshus!! Hittade det ett par mil hemmifrån, åkte dit, rev ner, åkte hem, satte upp....
Men golvet var inte bra. Nu har vi byggt en ny stomme där huset står, men hur gör vi nu? Enligt han som hjälpte oss så är det bara att lägga på isolering och sen golv. Men eftersom det är allt från 30cm upp till nästan en meter ( står i sluttning ) mellan golv och mark så lär väl råttorna äta upp all isolering??
Så jag tänker nån sorts träplatta och sen isolering och sen golv på det? sambon påstår att det blir fuktigt, men det är ju alltid luftigt under?
Så här ser det ut, någon vänlig själ som har lust att räta ut lite frågetecken?
Kunde tyvärr inte ladda upp några bilder, få se om jag får in dom i mitt album.....
edit: Nej det lyckades inte, bilderna är för stora. har ingen aning om hur man förminskar heller... *suck*
Meriona
13-07-2009, 07:22
Det finns många sätt att förminska en bild, men jag gör bara så här enkelt: öppnar bilden i Paint, under "Bild" finns "ändra storlek/snedställ", fyller i 30% resp 30% och sparar den. Sen kan du använda den bilden att ladda upp. Gör ett nytt försök vettja!
Rosmarin
13-07-2009, 12:02
Vad har du för bildhanteringsprogram? I Paint kan du göra som Meriona skriver. I PhotoImpact skapar du ett nytt dokument med det format du vill ha, klickar sedan på ditt foto och "kopiera", därefter klickar du i ditt nya tomma dokument och "klistra in". Nu kan du gå in i formatmenyn (under "visa" är det nog på svenska) och reglera storleken på ditt inklistrade foto i förhållande till ditt nya dokument innan du sparar det. Men det finns ju så många olika program... En annan lösning kan ju vara att skriva flera inlägg och lägga ett foto i varje...
Efter att ha sett bilderna på dessa "äggfabriks höns" så måste jag berätta om en fredag hemma hos mig för några veckor sedan. På torsdagen kom den rent ut sagt JÄVLA räven  och tog min älskade Carl-Philip (Tuppen alltså, egen uppfödning totalt handtam)!!  Jag hittade honom dagen efter ungefär en km bort i närheten av ett gryt. Eller rättare sagt våran labbe Stina hittade första delen (en vinge) och sedan gick jag runt och lokaliserade resten....jag var ju inte riktigt säker på att det var han förren jag hitttat fötterna...  Det var sorgligt, men då visste jag i alla fall säkert att han var absolut borta. Han gick i alla fall inte till spillo....fanns inte så mycket som en gnutta kött kvar på de benen...hon måste ha ett gäng med valpar i grytet. Jag gick hem och surfade in på blocket för att söka en ny tupp, hittade några tänkbara kandidater men ringde inte någon. Några timmar senare knackade det på dörren. Våra före detta grannar stod utanför och äldsta dottern i huset undrade om jag hade plats för en höna och en tupp, som hon hade fått i studentpresent av en busig granne. -Javisst!! sa jag. De kom tillbaka en liten stund senare med ett sorgligt par....vita Leghorn. Tuppen såg väl inte sååå himla hemsk ut förutom att kammen hängde så att han inte såg åt ena hållet. Hönan såg, å ser fortfarande, rent förskräcklig ut!! Helt "kala" stjärtpennor fläckar utan fjädrar på bröstet och en blek hängande kam. De kom ifrån en äggfabrik. Uj, uj, uj! De sover fortfarande i ett hörn på golvet, hoppas att de klättrat upp på pinnen före vintern! Tuppen har faktiskt repat sig lite, kammen står nu nästan upp och hönan ser fortfarande förskräckligt ut. Hon värper dock, så hon mår nog ganska bra! Förhoppningsvis kommer hon att rugga vartefter det blir mörkare och ordna till sig lite. Något som är ganska anmärkningsvärt är att hennes ägg har ökat i storlek MARKANT sedan hon kom! //Heda
Meriona
13-07-2009, 19:15
Man kan ju undra vad det är för människor som ger bort djur i födelsedagspresent för det första, och för det andra inte ens bryr sig om att ge bort djur som mår bra.  De kan ju lika gärna hamna ur askan i elden. Nu var ju som tur var jubilaren klok och lämnade dem vidare till dig!
Myosotis
13-07-2009, 19:22
Rosmarin
13-07-2009, 21:19
Fy så sorgligt.  Stackars Carl-Philip, och stackars du! Ja visst är det väl konstigt att folk kan få för sig att ge bort djur i present så där bara, som om det vore en porslinsgrupp att sätta i bokhyllan. (Detta förekommer ju också, fördelen är ju att dessa kan gömmas undan i ett skåp om man inte vill ha dem...  ) Samma visa där alltså som här. Kala och dana. Vill inte gå in och sova i redena på pinne eller ej- mina sover ute i hönsgården hopbunkade i ett hörn  . Jag hoppas innerligt att de ska förstå snart att de skulle ha det bättre inne på natten. Två av dem går in, och ikväll verkar det som att även en tredje har sällat sig till dessa förståndiga små pullor  . Erico sover i ingången till ett av redena så att han kan hålla koll på dem alla  . Bland mina är det också en som har jättestor kam som hänger ner över hennes ena öga. Kanske den rätar upp sig då på henne också... Vi får se. Jag vill också gärna se bilder på dina hönor Heda. Lyckliga dem som har kommit till dig där de kommer att få det bra tror jag!
Meriona
14-07-2009, 07:08
Åh förlåt Heda, jag missade ju att beklaga sorgen med Carl-Philip - förlåt!
Myosotis
17-07-2009, 09:31
Var har ni köpt hönsnät? Några tips var det är billigt?
Maggan H
17-07-2009, 15:25
Fina hönor o tuppar! Och jädra hökar och rävar, jag känner igen dilemmat hemifrån mina föräldrar. De har nu ett annat stort problem; hönsen äter själva upp äggen! Vad beror detta beteende på, de får fullvärdigt foder och går lösa ute om dagarna? Mamma är förtvivlad och tänker nacka dem snart om de inte ändrar sig och köpa nya. De är ett? (lite osäker på det) år gamla och har gjort så här hela tiden.
*Ulrica*
17-07-2009, 16:03
Jag vet inte vad det beror på men jag tror jag har läst i hönsboken att man kan ta och blåsa ur ett ägg och fylla det med senap och lägga in...  då borde de nog tappa lusten att äta ägg!
Myosotis
17-07-2009, 16:32
Får de tillräckligt med kalk? Det räcker naturligtvis inte med deras egna äggskal, fast konstigt nog verkar många tro det. Men precis som vi behöver kalk så behöver tuppen kalk och hönsen behöver mer än vad som går åt till äggskalen. Jag brukar tigga äggskal från grannar och familj, annars går det att köpa snäckskal. Tyvärr så är det nog en vana de har fått, jag vet inte säkert om det går att få dem att sluta.
Myosotis
19-07-2009, 19:10
Kolla vilken skillnad det är mellan kraväggen från affären och det från min egen höna!
[attachment=38667:Eigelb.jpg]
Nu när mina föräldrar är här går det åt mycket ägg. Två hönor har inte värpt alls i år och en ruggar redan, så vi har bara äggen från en stor höna och en dvärghöna och får köpa till. Det är inte bara smaken som skiljer, även konsistensen och bakegenskaperna. Undrar vad det beror på. Den egna äggulan är större också men ser mindre ut på bilden för att den är högre. Äggvitan är seg, man får be snällt om den ska komma ut ur skalet. Den på köpeäggen är nästan som vatten ibland. Någon som vet hur det kommer sig?
Meriona
20-07-2009, 18:41
Nämen vilken skillnad! Det måste väl bero på att dina får mer varierad kost och mer utebus, för även om KRAV är bättre än vanliga ägg, så har hönorna såklart inte så bra som hos dig!
Anja Danmark
20-07-2009, 21:05
Æggehviden bliver mere flydende, jo ældre ægget er - derfor er dine så seje! Og det er rigtigt - man har slet ikke lyst til at spise købeæg, når man har smagt sine egne...
Og det er rigtig svært at få høns til at stoppe med at spise æg, men man kan købe specielle redekasser, hvor æggene triller væk, når de er lagt. Så kan hønsene ikke komme til dem. Ved ikke hvad de hedder på svensk, men de hedder "Forsvindingsreder" på dansk.
Og det er vigtigt, at de har adgang til strandskaller, for de har behov for kalk, som der stod i et tidligere indlæg.
Mvh Anja
Det var ju smart Anja, med specialreden!
Heda, så hemskt.. Jag kan ju tänka mig vad jag skulle tycka om räven knyckte mina små marsvin.
Jag vågar sällan kolla i den här tråden pågrund av akut hön-begär. Gör en snabbvisit i dag.
Myosotis
21-07-2009, 05:47
CITAT (Anja Danmark @ 20-07-2009, 22:05)  Æggehviden bliver mere flydende, jo ældre ægget er - derfor er dine så seje! Og det er rigtigt - man har slet ikke lyst til at spise købeæg, når man har smagt sine egne... Ja, det vet jag i och för sig, men mina är fortfarande segflytande efter 4-5 veckor och köpeäggen är rinniga redan första dagen man köper dem. Ibland funderar jag hur gamla de egentligen är. Jag är inte alls intresserad att äta köpeägg numera, då får det hellre vara. Det går an att baka på dem. Men också kakan blir godare med egna ägg. CITAT (Anja Danmark @ 20-07-2009, 22:05)  Og det er rigtig svært at få høns til at stoppe med at spise æg, men man kan købe specielle redekasser, hvor æggene triller væk, når de er lagt. Jag försökte bygga ett sånt själv med hål i mitten och sluttande sidor och något mjukt under. Det gick väl så där... CITAT (Wilmer @ 20-07-2009, 23:49)  Jag vågar sällan kolla i den här tråden pågrund av akut hön-begär. Gör en snabbvisit i dag. Var är problemet? Skaffa höns!
Rosmarin
21-07-2009, 08:08
Ja visst är det en enorm skillnad mellan egna ägg och köpe... Mina föräldrar sa för ett tag sedan att om man hade köpt ägg som hade samma intensiva gula färg på gulan som mina har, då skulle man ha trott att hönorna som värpt dessa supergula ägg fått något onaturligt tilläggsfoder... Specialreden för värpning verkar ju vara en god idé för hönorna som äter sina egna ägg. Vad var det som inte funkade med dina egenbyggda Myosotis? Själv funderar jag fortfarande på vad jag ska göra för att få mina hönor att värpa i de befintliga redena. De värper som jag skrivit tidigare i tråden lite var som helst i hönsgården och detta är inte så praktiskt. Sover ute och värper var som helst...  Vad kan man göra åt detta tro? CITAT (Myosotis @ 21-07-2009, 06:47)  ..... Jag försökte bygga ett sånt själv med hål i mitten och sluttande sidor och något mjukt under. Det gick väl så där... Var är problemet? Skaffa höns!  Just det!!!!
Anja Danmark
21-07-2009, 08:27
Det er nok ikke så let, når de er vant til at lægge æg i hønsegården - men prøv at gøre rederne indbydende med frisk halm og køb et par kunstige æg og læg i dem.
Rosmarin
21-07-2009, 08:40
CITAT (Anja Danmark @ 21-07-2009, 09:27)  Det er nok ikke så let, når de er vant til at lægge æg i hønsegården - men prøv at gøre rederne indbydende med frisk halm og køb et par kunstige æg og læg i dem. Tack Anja, Jo, som jag skrivit i tidigare inlägg så är det precis så jag har gjort. Vi har hönsen sedan två veckor nu ungefär. De har ju varit äggfabrikshöns så de har ju inte varit vana vid att kunna gå ute. (Jag citerar inte alla mina tidigare inlâgg om de här små hönorna här och nu. Det blir för långt. Men om du är intresserad kan du gå tillbaka tre veckor i tråden och läsa.)
Jag vet att det ska handla om hönor i den här tråden man jag måste berätta om våra små ällingar (ankungar) som kläcktes under hönan Ellen igår! Vi kläckte fram en för 5veckor sedan i vår hemmagjorda äggkläckare. En vecka senare fick vi 6 ägg till och nu var alla befruktade (vi lyste efter en vecka) eftersom Ellen skrockade och vägrade sluta så lade vi äggen under henne istället för inne i kuvösen. Fyra kläcktes igår och i alla fall en till är på G!! Dom är så himla söta!! Vi får väl se hur vi gör med dom, tror att vi ska "stjäla" dem några åt gången för dom måste bli ordentligt tama och Ellen är inte så väldigt tam. Han/hon som kläcktes för 5veckor sedan väger redan 900g och ser ut som en dunig anka!! Han simmar och badar och dyker (!!) i dammen varje dag och bor i en kaninbur i vardagsrummet!  I helgen var vi och hälsade på vänner i skåne och fick med oss några ägg från deras hönor som är Blomme-korsningar. De ligger i kuvösen nu, vi får väl se hur det går!! Dessutom har ju JAG en bulle i ugnen som ska komma ut i början av december, snacka om BABYBOOM!!!  //Heda
Rosmarin
21-07-2009, 15:40
CITAT (Heda @ 21-07-2009, 13:47)  Jag vet att det ska handla om hönor i den här tråden man jag måste berätta om våra små ällingar (ankungar) som kläcktes under hönan Ellen igår! Vi kläckte fram en för 5veckor sedan i vår hemmagjorda äggkläckare. En vecka senare fick vi 6 ägg till och nu var alla befruktade (vi lyste efter en vecka) eftersom Ellen skrockade och vägrade sluta så lade vi äggen under henne istället för inne i kuvösen. Fyra kläcktes igår och i alla fall en till är på G!! Dom är så himla söta!! Vi får väl se hur vi gör med dom, tror att vi ska "stjäla" dem några åt gången för dom måste bli ordentligt tama och Ellen är inte så väldigt tam. Han/hon som kläcktes för 5veckor sedan väger redan 900g och ser ut som en dunig anka!! Han simmar och badar och dyker (!!) i dammen varje dag och bor i en kaninbur i vardagsrummet! I helgen var vi och hälsade på vänner i skåne och fick med oss några ägg från deras hönor som är Blomme-korsningar. De ligger i kuvösen nu, vi får väl se hur det går!!..... Skoj! Berätta hur det går och visa gärna foton! CITAT (Heda @ 21-07-2009, 13:47)  ..... Dessutom har ju JAG en bulle i ugnen som ska komma ut i början av december, snacka om BABYBOOM!!! //Heda Grattis Heda!!!
Myosotis
21-07-2009, 18:46
Är det någon som har några tips hur man ska hindra hönsen från att börja värpa ute i hönsgården? Mina ska flytta till större hönsgård så småningom (allt ska bara bli klart först, det tar tid) och som jag tidigare nämnt så kommer de att kunna gå in under hönshuset. Jag vill verkligen inte ha några reden där nere eller hitta ägg lite varstans. Ska göra de nya redena mycket inbjudande, bra idé med gipsäggen också! Jag brukar ta hö, är halm bättre? CITAT (Rosmarin @ 21-07-2009, 09:08)  Vad var det som inte funkade med dina egenbyggda Myosotis? Minns knappt ärligt talat... det slutade nog komma ägg i den perioden och sen hade jag inte den misstänkta hönan kvar, så anordningen testades bara några gånger. Men jag minns att jag var rädd att de skulle fastna i springorna med klorna. CITAT (Heda @ 21-07-2009, 13:47)  Jag vet att det ska handla om hönor i den här tråden man jag måste berätta om våra små ällingar (ankungar) som kläcktes under hönan Ellen igår! Vi kläckte fram en för 5veckor sedan i vår hemmagjorda äggkläckare. En vecka senare fick vi 6 ägg till och nu var alla befruktade (vi lyste efter en vecka) eftersom Ellen skrockade och vägrade sluta så lade vi äggen under henne istället för inne i kuvösen. Fyra kläcktes igår och i alla fall en till är på G!! Dom är så himla söta!! Vi får väl se hur vi gör med dom, tror att vi ska "stjäla" dem några åt gången för dom måste bli ordentligt tama och Ellen är inte så väldigt tam. Han/hon som kläcktes för 5veckor sedan väger redan 900g och ser ut som en dunig anka!! Han simmar och badar och dyker (!!) i dammen varje dag och bor i en kaninbur i vardagsrummet!  ... åååh!  Bilder!! Vad tycker Ellen om när hennes barn vill bada?
CITAT (Myosotis @ 21-07-2009, 19:46)  åååh!  Bilder!! Vad tycker Ellen om när hennes barn vill bada?  Det vet jag faktiskt inte, dom är ju så små än, så dom har inte börjat. Våran 5 veckors var nog 4-5 dagar innan han lade sig i vattenskålen första gången. Nu har han en stor balja i buren full med Andmat (växten alltså) och vatten, han badar ute i dammen varje dag också. Kanske måste vi stjäla ungarna för henne så att de får en "andmässig" uppfostran Hon kurrar så förnöjt när ällingarna piper och igår kväll flög hon på en av hundarna som följde med in i hönshuset. Jäklar så förbannad hon var !! Hunden var tillräckligt smart för att efter det sitta fint och vänta vid dörren  Jag tror ändå att vi tar in dom, vill ju verkligen att alla ska överleva... Bilder kommer... //Heda
Myosotis
24-07-2009, 17:29
Jag undrar fortfarande om någon har några tips var man billigast köper hönsnät?
Rosmarin
26-07-2009, 11:01
CITAT (Myosotis @ 24-07-2009, 18:29)  Jag undrar fortfarande om någon har några tips var man billigast köper hönsnät? Vet inte det tyvärr...  kan inte den marknaden i Sverige längre. De lite större byggmarknaderna kanske, stil Bauhaus eller liknande? Kan en tupp få ont i halsen?  Erico gal så konstigt sedan ett par dagar. Hes och skrovlig stämma. Han är annars så högljudd, men nu hörs han knappt innifrån huset där vi bor. Det gör ju inte så mycket, men det är ju olyckligt om han inte mår bra...
Myosotis
26-07-2009, 14:02
Gapmask kan påverka rösten, kanske även luftrörskvalster eller vad de heter. Gapar/gäspar han mycket?
160kvm stort hus
27-07-2009, 07:59
Mysotis, jula och öb brukar ha billiga och bra hönsnät.
Nu har jag äntligen fått ordning på golvet, bara taket kvar. Och så ska jag försöka komma underfund med hur man förminskade bilder. men jag fick ju en bra beskrivning av.... eh.. ? Men va sjutton, jag hade det ju på tungan alldeles nyss... Asch. Tack iallafall!
Så det som är kvar är stolpar och gräva ner massor av meter staket... ( ser inte fram emot det ) Ska bli en stooooor hönsgård. Tänkte iofs bara skaffa fem höns, men ryktet går att man gärna samlar på sig så det är väl lika bra att ta i från början, haha.
Myosotis
27-07-2009, 08:46
CITAT (160kvm stort hus @ 27-07-2009, 08:59)  Mysotis, jula och öb brukar ha billiga och bra hönsnät. Tack! Jag googlade en massa men det verkade kostigt nog inte finnas i de affärerna som egentligen skulle ha om man sökte på deras hemsidor  inkl. ö&b, får väl göra fler försök. Det är för långt att köra dit och chansa.
Myosotis
27-07-2009, 09:26
CITAT (Fredrikslund @ 27-07-2009, 10:05)  Har ialla fall hört att Ö&B ska ha billigt  Eller så hittar man nät på sopptippen gratis som vi gjorde  En av mina sebright tuppar: [attachment=39228:IMG_2464.JPG] Och min faverolle/dv.kochin tupp: [attachment=39230:IMG_2441.JPG] Tar mig friheten att flytta över ditt inlägg hit också... Soptippen hade ju varit perfekt, men då ska man ha tur. Och jag vill inte ha så tunt eller slitet som räven biter sig igenom med en gång. Får väl åka till Ö&B och kolla. Jättefina tuppar! Har du bild på dina maranägg?
Fredrikslund
27-07-2009, 10:21
Oj, är lite ny på det här så mina inlägg hamnar kanske inte där dom ska... Tror faktiskt inte det spelar någon roll om du köper nät på Ö&B eller hämtar nät på tippen. Ö&B är ju inte direkt ett märke som är känt. Folk som slänger på tippen kan ju ha slängt jätte bra nät. man får ju känna lite på det. det man mest ska oroa sig med räven är ju att dom gräver sig under, inte biter igenom nätet. Gräv ner nätet ca 30 cm och sen lägg taggtråd om du har problem med räv. själv har man bara grävt ner och laggt sten på och har inte haft räven här på 5 år  Här kommer bild på mina maran ägg: [attachment=39231:c22f_12.jpg] Tror bara det finns i stor vaiant här i sverige, kanske att det finns dv. i den vanligaste färgen, tvärrandiga. Men annars tror jag inte att det finns faktiskt. Sebrights ska ju lägga rätt lite med ögg har jag läst, endast ca 70 ägg per år. Då får man snabbt samla äggen om man vill kläcka. Men lite jobbigt om folk vill köpa äggen också. Dom lägger förmodligen ännu mindre ägg i det fria.. Men jag får väl vänta tills min blir 4 år som din Myosotis, om dom lägegr så mycket ägg då. Men det kan ju vara ett dåligt tecken också. Min hybrid jag hade la stora fina ägg i ca 4 år, sen la hon bara av tvärt i ett år. Och så helt plötsligt lägger hon ägg för fullt röd kam och pigg! Och så en dag såg hon jätte dålig ut och dog! Så iband lägger dom mycket ägg mot slutet för att dom vet att dom ska bort och vill få fram lite avkommor innan dom dör. Men 4 år låter lite lite för en rashöna  Men sebright och svarttupp låter myycket intressant tycker jag, tycker du ska pröva kläcka fram bara ett par stycken, är säkert någon som köper sen  Bertil har ju sebrights i tygelsjö, men då ska man även besöka lasse och kennet, jätte mycket har dom! Höns i olika storlekar, vaktlar, burfåglar, kaniner och säkert mer djur. och så säljer dom även foder och sånt Tänkte berätta en anna lite rolig sak. vet inte om någon läser aftonbladet här, men jag var med i tre olika tidningar med min kyckling ICA. ICA eftersom jag kläckte fram en kyckling ur ett ICA ägg där jag bor. Blev lite omtalat. han bor här med sina andra kompisar nu. kan inte se kön ännu, men jag hoppas och tror kanske att det kan vara en höns faktiskt  Här är hon lite mindra än vad hon är nu.. 9 dagar [attachment=39232:IMG_2372.JPG]
Meriona
27-07-2009, 10:49
Vilka otroligt vackra ägg!  Och vad spännande att få små kyllingar ur vanliga butiksägg, det var ju märkvärdigt! Förresten får man inte ta saker på soptippen, det är stöld. Iallafall i vår del av Sverige. Eller hade de nåt butik för sånt som går att återanvända?
Fredrikslund
27-07-2009, 11:10
Dom är verkligen jätte vackra dom där äggen!! Jag verkligen hoppas, hoppas! att dom kläcks bara. Dom har ju rest rätt långt nämligen  Tror man har ca 10 tuppar på 10 000 höns, så ja, chansen är ju inte så stor  Och det där med nätet, jag går inte och tar saker utan lov! Självklart frågade vi, tror det var för en ca 8 år sen dock, om vi fick ta det och dom sa att det inte var något problem. Sen om det finns på tippen eller ej vet jkag inte. kanske inte så många som slänger det  somsagt, lite tur. Här stjäls det inget
Meriona
27-07-2009, 12:08
Tänkte mest så att vi inte lurar någon annan i fördärvet. Här har nämligen varit ett jäkla liv om vackra nutidsantika saker (!) som folk velat ta vara på, men som de inte får eftersom de är slängda av ägaren och ska så förbli. Tokigt kan tyckas... Finns mycket jag skulle vilja lägga rabarber på... Jisses, de tupparna får ligga i stackarna!
Fredrikslund
27-07-2009, 12:57
Men det kanske är tippkillarna som vill behålla dom själva och det är ju därför man inte får ta något från tippen  Men tupparna har dom för att dom ska hålla ordning på hönsen, ekologiskt förstårs, inte för att dom ska befrukta äggen. Just det här är min hemsida, med höns förstårs 8)! http://www.fredrikslundshonsgard.webs.com/
Jag köpte billigt Kycklingnät på ÖB, men har inte tänkt på om där fanns hönsnät också. Här ligger litegrand på hemmatippen, kan det inte vara så att det finns uppsatt på gamla gårdar som du kan erbjuda dig att städa bort gratis?
Myosotis
27-07-2009, 14:49
[attachment=39234:Maran_gg.jpg] VILL HA VILL HA VILL HA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! [attachment=39235:dregel.gif] Ååh så vackra! Men hur stora är de hönsen? Jag tror jag tycker de är för stora. Är dvärgäggen lika mörka? Var kan man få tag i dvärgmaran? Måste ha!!! Jaså är det du med kycklingen? Det hörde jag talas om men trodde inte på det. Hur kom du på tanken att kläcka fram en kyckling ur ett köpeägg? Det där med soptippen är så idiotiskt så jag blir förbannad varje gång jag tänker på det. Folk slänger nya cyklar som har fått punka och annat i den stilen, byggmaterial osv. Hur f-n kan någon komma på tanken att förbjuda folk att ta? På min nuvarande hönsgård har jag vanligt ganska tunt nät, kanske det som kallas kycklingnät? Där går hål i det, det har jag sett hos andra också och den här gången ska det verkligen bli ordentligt gjort, jag vågar knappt köra härifrån längre stunder av oro för hönsen. Nätet blir nergrävt igen, det är viktigt. Sen ska det vikas utåt och läggas stora stenar på. Det verkar vara en fin hemsida, ska titta mer sen. Lasse och Kennet vet jag fortfarande inte vilka de är.
Fredrikslund
27-07-2009, 16:25
Dom är ju en stor ras, tung. Så om du bara har dvärg blir det ju lite svårt. Och tror faktiskt ingen i sverige har dvärg. Hittade till och med bara dvärg av den tvärrandiga varianten när jag kollade engelksa sidor och dom lägger inte ens lika mörka ägg. och som jag har förstått så lägger aldrig dvärgar lika mörka ägg. Så om du vill ha sådana mörka ägg måste du nog skaffa en egen hönsgård till denna stora ras  här är en länk http://www.feathersite.com/Poultry/CGK/Marans/BRKMarans.htmlMe varför är det så konstigt? alla hönsägare tycker det var helt nartuligt. du är den enda som har tyckt det motsatta  av 18 ägg var ett befruktat och det kläcktes. Om du har tupp och en höna vad blir det då? jo en kyckling! kylan tror jag inte är ngra problem. 2-3 veckor i kylskåpet funkar ju, tycker mer att den ska klara resan och allt skakande. fast dom får ju vila i kylen sen och det funkar väl. Kan skicka ägget till dig, har sparat det haha! ICA blir ialla fall knall vit, oväntat  Hur jag kom på det? tror dom flesta hönsägare har testat faktiskt. Om man är väldigt nyfiken av sig så testar man det. och jag var väldigt nyfiken på om det skulle bli en kyckling om jag la in det i kläckaren. samma sak som att man kanske undrar var det blir för smak om du blandar kola med mjölk. ren nyfikenhet  tror du fortfarande inte på mig?  Förstr inte heller, finns så mycket nya och bra saker folk kastar. speciellt företag. datorerna fr ju inte var ldre än så och det får inte var så. då kastar dom det efter ett halv år och köper in nytt. helt fungerande saker. här tänks det inte p miljön! Kyckling nät kallar jag nät med mycket små hål. Jag har ju stora hål i mitt nät men har satt "kyckling nät" längst ner så att inte kycklingarna ska kunna springa ut och bli tagna av något. Måste verkligen varit dåligt nät du fått tag i  mitt är jätte starkt. det enda som kommer in är höken men nu är det fint blått nät uppsatt så att dom inte ska komma in 8) tycker själv att det räcker med att lägga ner sten på nätet. Tror inte rävarna bemödar sig med att komma in om det är så djupt. Inte här ialla fall. Kolal du, ha rinte kommit s långt ännu. har haft den 1,5 vecka nu. Men om du är intresserad kan du få deras nummer. dom har dv.kochin, dv.brahama, stor brahama, asutralorp, vithätta, paduaner, sebrights, batams, plymouth rock, chabo, sussex m.m kommer inte ihåg allt. men rätt mycket dvärg ialla fall. om du ringer dom kan du nog f tag i det mesta för dom känner ju nämligen mycket folk, bra kontakter
Meriona
27-07-2009, 19:36
Det finns säkert bättre nät här oppe i götaland MYo, kom och köp....*lockelilock ta salladsbladet då*
messermark
27-07-2009, 23:59
Här är mina 14 nya dunbollar: [attachment=39316:kycklingar.JPG]
Så här ser mina tonåringar ut nu. De har fått namn men vi vet inte om det är tuppar eller hönor...
[attachment=39317:testkycklingar.jpg]
bilderna är tagna för ca en vecka sedan så mycket har hänt.
Myosotis
28-07-2009, 05:38
 så söta!! Det är orättvist att jag inte fick några kycklingar.  CITAT (Meriona @ 27-07-2009, 20:36)  Det finns säkert bättre nät här oppe i götaland MYo, kom och köp....*lockelilock ta salladsbladet då*   Fast då får jag ta bilen...
Myosotis
28-07-2009, 05:49
CITAT (Fredrikslund @ 27-07-2009, 17:25)  Dom är ju en stor ras, tung. Så om du bara har dvärg blir det ju lite svårt. Nej, jag har bara en dvärghöna. Det är pga min stora höna som jag vet att jag inte vill ha så stora höns, hon är för stark för mig, jag kan knappt hantera henne när jag t.ex. ska smörja fötter. Synd att inte dvärgäggen är lika mörka! Tack för länken! CITAT (Fredrikslund @ 27-07-2009, 17:25)  Me varför är det så konstigt? alla hönsägare tycker det var helt nartuligt. du är den enda som har tyckt det motsatta  av 18 ägg var ett befruktat och det kläcktes. Om du har tupp och en höna vad blir det då? jo en kyckling! kylan tror jag inte är ngra problem. 2-3 veckor i kylskåpet funkar ju, tycker mer att den ska klara resan och allt skakande. fast dom får ju vila i kylen sen och det funkar väl. Kan skicka ägget till dig, har sparat det haha! ICA blir ialla fall knall vit, oväntat  Hur jag kom på det? tror dom flesta hönsägare har testat faktiskt. Om man är väldigt nyfiken av sig så testar man det. och jag var väldigt nyfiken på om det skulle bli en kyckling om jag la in det i kläckaren. samma sak som att man kanske undrar var det blir för smak om du blandar kola med mjölk. ren nyfikenhet  tror du fortfarande inte på mig?  Jodå, jag tror dig. Det är bara det att jag alltid utgår ifrån att det som står i kvällstidningar och skvallertidskrifter inte är sant, de är bara intresserade av att sälja, så det här lät som en sån historia när jag först läste om det. Själv skulle jag aldrig ha kommit på tanken att testa. Det är ju häftigt att det funkade! Du kanske har några tips angående förvaring av ägg? Du kan läsa tidigare i tråden om mitt försök att kläcka fram kycklingar, det gick inte så bra och jag tror att det var fel på förvaringen. Folk säger att källaren är bra men jag har ingen källare. Mitt kylskåp är för kallt, så jag förvarade dem väldigt omständligt mellan 8 och 15°. Luftfuktigheten ska vara 70%, jag mätte med tre olika mätare och alla visade olika, så det fick bli en chansning. Den blev nog högre för det mesta. 50-60% kan också räcka läste jag sedan. Men är för hög luftfuktighet skadlig och varför i så fall? Tuppen är det inget fel på, där var ju en död kyckling. Jag vill verkligen veta hur jag ska förvara dem så det blir bättre resultat nästa år.
160kvm stort hus
28-07-2009, 08:18
På alternativ.nu finns ju en del trådar om hur folk har fött upp "ica" kycklingar. jag tyckte att det var en stor mängd som faktiskt var befruktade. Mer än jag trodde iallafall.
Fredrikslund, du vet väl att du måste döpa icakycklingen till stig om det är en han? *fniss*
Jag har börjat kolla lite på vilka raser jag vill ha.. det står mellan hedemora eller en blandning av höns som lägger ägg i olika färger. Typ isbar, aracuana, maran och så nån som lägger rosa ägg!
Det jag ska ha mina hönor till är ägg och sen ev låta nån kull kycklingar växa upp och bli mat till hösten. ( usch va hemskt det låter.. )
Funderar.. Vad är det som styr äggfärgen? Ex om en isbar höna parar sig med en marantupp. Vilken färg blir det på äggen som kycklingarna sen lägger? ( ja när dom blivit hönor alltså ) Eller försvinner "färggenen" när raserna blandas?
*fundelerar vidare*
Meriona
28-07-2009, 08:36
CITAT (Myosotis @ 28-07-2009, 06:38)   Fast då får jag ta bilen... Jag skulle vilja se dig släpa en rulle hönsnät upp på tåget... Vilka supersöta kycklingar, man vill bara borra ner nosen i de där duniga små sakerna!
Fredrikslund
28-07-2009, 09:26
Myosotis Det var ju tråkigt det där med maranerna. Mycket vackra är dom och även äggen då. Men man kan ju inte ha allt. Finns ju dvärgar i Sverige som lägger färgade ägg, tex dv. RIR dv. New Hampshire finns säkert dv. aracuana. Men somdagt, färgen blir nog lite blekare.. Haha, ja, allt dom säger är ju inte sant. Fast jag tror nog endå att dom flesta historier existerar, men dom har förstorat upp den så att det ska bli mer "spännande". Och med förvaring av ägg så skulle jag väl inte säga att jag har några super tips. Själv förvarar jag dom ju i källaren, men att det ska vara en viss fuktighet då hade jag faktiskt ingen aning om. Tror inte jag är så viktigt, det är ju under själva "ruvningen" och kläckningen som det är viktigt. Det ska helst ligga mellan min.10-max.15 grader. Innan jag tänkte p min källare la jag alltid äggen i garaget på det kallaste stället jag kunde hitta. Burkar ligga på 12 grader för det mesta. Kylskåpet funkar ju. Har kläckt ägg från kylskåpet. Men det är ju inte naturligt. Försök bara komma på ett ställe där det är som kallast, lagom. Och du vet hur du ska vända äggen antar jag? vissa vänder bokstavligen äggen. toppen ner och sen toppen upp. men det är inte så man ska göra, man ska vända hela paketet dom ligger i, i 45 grader. Man kan skriva morgon och kväll på var sida så att man håller reda på vilken sida som är vad. Men själv har jag ju bokstavligen vänt äggen också och det har ju funkat, så det är ju inte fel så. Under kläckningen ska du dock ha 50-60 i fuktighet. och sen när det väl kommer till kritan, alltså 18 dygnet (då du inte heller ska vända mer), ska du höja det till ca 70. (fast tycker det kan räcka med 60%)Men det kanske var under kläckningen du menade? förstod inte riktigt  för om det blir förmycket drunknar kycklingen. Den dör alltså innan den kommer ut. Kanske var felet. Om du har fläkt ska tem. ligga på ca 37,5 och utan ca 38,5. kommer inte på ngot mer nu  några ungar som kläcks här ute nu, mina fina wyandotter  Fast har haft lite problem den sista kläckningen. Det ser ut som att dom kommer ut för tidigt, förstår inte. det kommer MASSA med blod. Den drunknar i det, men fuktigheten är bra. Försökte rädda en igår natt, men han dog. vill ju inte dra ut han, inte bra plus att han såg helt ofärdig ut 160kvm stort hus fint namn förrsten  Får se om det blir en Stig då, smart smart  Generna försvinner inte så länge som du parar en färg höna med en färg tupp. alltså äggläggare, då bör generna hålla i sig. men om du börjar para en hedemora med en isbar tex, då kommer färgen att börja blekna bort. Om du korsar en isbar men en maran har jag för mig att man får militär gröna ägg
160kvm stort hus
28-07-2009, 09:59
Fredrikslund: Coolt, camoägg menar du då? Hoppas hon inte lägger dom i gräsmattan, då kanske man inte hittar äggen sen... Tack tack ,hette 16 kvm stor balkong förut och tänkte att jag inte skulle ändra så mycket så ni kommer ihåg mig.... En fråga ( till ) om hönshuset. Det är på ca 7kvm, 3:40 i tak. Kommer minska i takhöjd men inte under 2:50 typ. Golv: trä, isolering, innegolv. Tak: plåttak alt papp och sen tegel, isolering, innertak. Vägg: bräder, isolering, innervägg. 2 fönster, ett mot väster och ett mot öster. ( och allt med fuktspärr och hela faderullan) Men hur ska jag göra med ventilationen? Det finns en liten ventilation inbyggd. En sån här vanlig "hål-i-väggen-med-en-rund-platta-som-man-snurrar-på-vent. Räcker verkligen det eller ska man satsa på en sån där fläkt som startar när det blir för fuktigt? ( det går ju att ställa in själv vilken luftfuktighet man vill ha ) har tittat i hönsboken, men tycker att beskrivningarna är så röriga... Hur har ni andra gjort?
Myosotis
28-07-2009, 17:07
CITAT (160kvm stort hus @ 28-07-2009, 09:18)  ...Funderar.. Vad är det som styr äggfärgen? Ex om en isbar höna parar sig med en marantupp. Vilken färg blir det på äggen som kycklingarna sen lägger? ( ja när dom blivit hönor alltså ) Eller försvinner "färggenen" när raserna blandas? Min grönvärpande höna kläcktes ur ett brunt ägg, så i det fallet måste pappan haft genen och det räckte tydligen. Jag tror att det är ganska dominant och så kan man ju själv avla vidare på blandraserna som lägger ägg i önskad färg. CITAT (160kvm stort hus @ 28-07-2009, 10:59)  Coolt, camoägg menar du då? 
Myosotis
28-07-2009, 17:15
CITAT (Fredrikslund @ 28-07-2009, 10:26)  Det var ju tråkigt det där med maranerna. Mycket vackra är dom och även äggen då. Men man kan ju inte ha allt. Finns ju dvärgar i Sverige som lägger färgade ägg, tex dv. RIR dv. New Hampshire finns säkert dv. aracuana. Men somdagt, färgen blir nog lite blekare.. Ja, tråkigt. Jag är så sugen. Men det hindrar ju inte att jag vill ha dvärgmarans och dvärggrönvärpare (vad finns det för raser? Var hittar man dem?). Och så en guldfärgad sebright. Alternativet är väl att jag styrketränar och sen skaffar marans. Om du tittar på bilden av min stora svarta höna bredvid sebrighthönan, hur stor är hon jämfört med en marans? Brukar de få mycket kalkben? Vad är det för färg på isbarägg? Bild, någon? Vilken ras lägger rosa ägg?! CITAT (Fredrikslund @ 28-07-2009, 10:26)  ...Men det kanske var under kläckningen du menade? förstod inte riktigt  ... Nej, jag tycker inte om att maskinkläcka, det var en äkta höna som ruvade. Så jag menade under förvaringen.
160kvm stort hus
28-07-2009, 18:28
Här är några länkar.... http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=51077.30http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=53973.0 ( pratas om rosa ägg, tror det är australops? ) Heter näshulta på den sidan ( om det är någon som är intresserad )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|