|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47
Meriona
17-05-2011, 13:17
[quote name='Myosotis' post='1406564' date='17-05-2011, 11:06']..... Han håller mest ihop med hedemororna, de gillar inte svarttuppen. På så vis har han sin egen lilla flock och det har gått bra än så länge. Fast han parar sig med de andra också när han har chansen. ...... Hoppas det fortsätter att funka så bra! Rätt åt dig Myo.  (Jag blir tokig när inte citeringsfunktionen funkar! ) Varför åt han grädde Myo, fyllde någon år?
Myosotis
17-05-2011, 13:23
CITAT (Meriona @ 17-05-2011, 14:17)  Varför åt han grädde Myo, fyllde någon år? Inte vad jag vet. Det var en hel förpackning som blev kvar när mina föräldrar åkte hem, och eftersom jag inte gillar grädde hällde jag upp den till hönsen. De älskar grädde. Stackars mina katter som bor på samma gård som de bortskämda hönsen...
Meriona
17-05-2011, 13:30
Bjöd du inte katterna?
Myosotis
17-05-2011, 14:18
Nej  taskigt va? Men å andra sidan så åt de upp hundens mat idag.
 Till den bortgångna.. Men det var väl bara något inre, de andra är väl friska och fina än Vilken snygging han är och så söt bredvid sina mammor.. Fniss, en så MODERN familj- fast hönorna är väl inte kära förstås Hoppas du inte ororar dig för hönorna  längre.
Myosotis
18-05-2011, 07:10
Nej, de två är inte kära, de är inte ens speciellt goda kompisar utan ignorerar varandra för det mesta. CITAT (Wilmer @ 17-05-2011, 22:42)  Hoppas du inte ororar dig för hönorna  längre.  Nej inte mer än vanligt. Har tom börjat titta på annonser igen.
Meriona
18-05-2011, 18:12
CITAT (Myosotis @ 18-05-2011, 08:10)  Nej, de två är inte kära, de är inte ens speciellt goda kompisar utan ignorerar varandra för det mesta.  Nej inte mer än vanligt. Har tom börjat titta på annonser igen.
Flemming
18-05-2011, 18:25
Myosotis: Visst är det svårt när dom står så nära men byt från macro till ett teleobjektiv... Kul att få se djur utan bur Hur gammal är tuppen för den ser ut att vara lika stor som hönsen ? Ser att Meriona skrev följande "HIMMEL så vacker den lille blivit!" och då kanske jag hittar det längre bak i tråden...
Meriona
18-05-2011, 18:35
Han är väl kläckt nån gång i höstas Myo? Oktober/november väl? Han var inte född när vi var hos dig i september iallafall, det vet jag med bestämdhet.
RonjaRövardotter
18-05-2011, 18:49
Hur ändrar jag så jag ser allas inlägg istället för "trådar"? Vill kunna läsa eftersom och slippa allt klickande.
Meriona
18-05-2011, 18:52
Alternativ (grå ruta i höger kant ovan), visningsläge "normal"
CITAT (Myosotis @ 18-05-2011, 08:10)  Nej, de två är inte kära, de är inte ens speciellt goda kompisar utan ignorerar varandra för det mesta.  Nej inte mer än vanligt. Har tom börjat titta på annonser igen. Oron, den kan jag skriva under på, vet inte varför jag har djur ibland när jag nojjar så..
Myosotis
19-05-2011, 07:51
CITAT (Flemming @ 18-05-2011, 19:25)  Hur gammal är tuppen för den ser ut att vara lika stor som hönsen ? Han är kläckt 12. oktober. Länk
Flemming
19-05-2011, 09:23
CITAT (Myosotis @ 19-05-2011, 08:51)  Han är kläckt 12. oktober. LänkHej och tack... Jo jag hittade länken igår kväll men det kom en argsint kattägare emellan som påstod att jag hade brutit svansen på deras katt. Det enda jag gjorde var att peka på katten och sen sprang den hem... Detta såg även ägaren men lik förb....at blev det mitt fel och hot om våld. Ingen ekonomisk kompensation utan bara våld... Nu har kattägaren inte hört av sig så det var kanske inte så allvarligt när allt kommer omkring...
Myosotis
19-05-2011, 09:44
 Du verkar inte vara den typen som bryter svansen av katter.
Myosotis
25-05-2011, 08:49
Måste bara berätta att jag har fått kontakt med en isbaruppfödare alldeles i närheten som "köper i princip alla sina höns som ägg, det är länge sedan hon köpte in någon vuxen, och bara köpt från sådana hon litar på. Så hönsen är såvitt hon kunnat påverka det fria från sjukdomar. Om man ska titta på djuren får man ha med gummistövlar som hon desinficerar och man måste ha kläder som man inte använt bland höns tidigare." (Skrivit om hennes egen text) Visst låter det bra?!  Så där ska jag få köpa en blå unghöna sen. Hon har flera spännande raser, det ska bli roligt att titta på dem.
Meriona
25-05-2011, 11:30
Oj vilket lyckträff Myo, håller tummarna för att du hittar flera som får flytta hem till dig!
Biggan_
25-05-2011, 12:01
Ett helt fågelmenageri! ...och än har du massor av plats i hönsgården!
RonjaRövardotter
25-05-2011, 18:57
Tack Meriona, nu blev det bättre! En fråga till, jag fattar inte hur jag ska lägga in bilder. Kan snälla söta du förklara det också eller någon annan vänlig själ?
Myosotis
26-05-2011, 08:58
Du får förminska bilderna till lämplig storlek, vet du hur man gör? Sen brukar jag göra så att jag klickar på "Hämta albumbilder" till vänster under rutan där man skriver. Där klickar jag på "Skapa album och ladda upp bilder här". Där skapar du ett album som du sen laddar upp dina bilder till (Alternativ - välj en åtgärd - ladda upp bild eller ladda upp flera bilder). När de väl finns i ditt album är det bara att bifoga dem från "Hämta albumbilder" här nere. Hängde du med? Du får gärna fråga igen annars.  Ser fram emot dina bilder!
Saltajag
27-05-2011, 12:50
Hej, jag har fyra fina Hedemoraflickor o en tupp som heter Tryggve  Jag är så glad för ÄNTLIGEN har den ena hönepönan lagt sig på ägg, trodde ingen av dem ville men det var ju tur jag hade fel :-) Jag hade helt frigående höns (blandras) för 10-15 år sen o då lät vi hönorna ruva fram sina kycklingar och reda ut allt på egen hand men numer är jag lite mer nojjig o undrar om jag ska låta hönepönan ha sina kycklingar hos de andra eller ska jag ha dem undanstoppade till en början? Hon har bara legat sen i måndags så jag hinner ju grunna på detta...men vore kul att få era åsikter! Sen funderar jag på det här med hönsgödsel. Jag brukar storstäda vår o höst till dem o då tar jag ut allt. Sen brukar jag fylla på med strö (använder numer torv) under sittpinnen någon gång då o då och nu börjar det bli dax att tömma ut där. Frågan är om jag kan lägga ut det i landet o växthuset i höst när jag har "skördat klart" eller måste det ligga o bränna först? Tacksam för svar o åsikter!
Myosotis
27-05-2011, 13:10
Där ser man, det kan tydligen vara olika med hedemorornas ruvlust. Min ena är alldeles naken på magen och fräser ilsket åt allt och alla, har aldrig upplevt en surare höna.
Min erfarenhet när det gäller kycklingar är väldigt begränsad. Jag lät dem vara med de andra från början, men under lite uppsikt de första dagarna och med möjlighet för kycklingarna att komma undan eventuella attacker. Jag tror inte mycket på det här med maskinkläckning, visst, de har sina instinkter och verkar funka normalt ändå, men det naturliga är att växa upp med inte bara mamman utan hela familjen, speciellt tuppen deltar ju och hade nog inte gjort det om det inte hade funnits någon nytta med det. Jag tror de lär sig massor av de vuxna. Frågar du mig tycker jag att de ska få vara med hela flocken. Hedemora är en lantras med normala beteendemönster. Har de bara plats nog kan jag inte tänka mig att de skulle ge sig på småttingarna, det ser du ju när de är kläckta om alla är snälla. Sen kan du bygga lite skrymslen som de kan springa och gömma sig i där inte de vuxna får plats, det lär de sig snabbt.
Det här med hönsskiten funderar jag också på! Jag lägger den på komposten och det verkar ju funka, men om man vill ha den att gödsla med direkt vet jag inte hur man gör. Den ska ju inte vara alldeles färsk. Jag hällde ut en hel del hönsskit direkt på landet höst och vinter förut, och den rabatten är sig inte lik, det har blivit något fel med näringsbalansen där, fast jag tror att det beror på att jag även hällde ut lite vedaska då och då, det ska jag aldrig göra mer. Men jag kan inte utesluta att det berodde helt eller delvis på för mycket eller obrunnen hönsgödsel.
Myosotis
30-05-2011, 09:34
På ett hönsforum dök frågan upp hur lång tid det tar för hönan att värpa sitt ägg. Jag skulle skicka en filmsnutt till en nyfiken medlem, men den var för stor (25,5 MB och jag kan bara skicka 25  ) och jag kan inte förminska den i efterhand så då fick jag tipset om en tjänst att skicka stora filer med. Filen ligger där om det är någon som är intresserad, men den är bara kvar till den 3. juni. Det är kanske inte så många som har sett hur ägg kommer till. Idag mätte jag tiden när hon värpte, det tog 5 minuter 50 sekunder från att hon reste sig och började pressa. Favorithönan värper
Meriona
31-05-2011, 09:03
NU kunde jag se filmen Myo!  Så sött! Jag trodde att de låg ner och värpte, så dum jag är!
Myosotis
01-06-2011, 07:19
CITAT (Meriona @ 31-05-2011, 10:03)  så dum jag är!  Säg inte så, det kunde väl inte du veta!
Myosotis
04-06-2011, 16:25
 Hon är galen.  När hon känner sig ensam gal hon. Tokiga höna [attachment=61299:nenee.gif] Så skulle jag fota ungtuppen när han gal också, men det var lite svårt...  Jag hade liksom mer tänkt mig en bild från sidan...
Meriona
04-06-2011, 17:16
Ojoj vilka fina galningar du har Myo!
Myosotis
06-06-2011, 15:01
Min favorithöna ligger på 9 ägg. Hjälp till att hålla tummarna så att det blir kycklingar, helst 9 hönor eller 8 hönor och en tupp. Som ni minns har jag ju fått för mig att min tupp är steril och jag vill verkligen inte att hon ska ruva förgäves igen. Tuppen jag fick låna i fjor (pappan till min lilltupp) kan jag nog inte låna igen, så jag hade gett upp tanken egentligen. Favorithönan är ju själv inavlad, hennes föräldrar var syskon. Det gör inget när det gäller fågler, men jag tyckte det verkade dumt att para henne med sin egen son. Av en slump läste jag om inavel igen och att man måste inavla i många fler generationer för att det överhuvudtaget ska vara några risker med det, så jag frågade hönsexperterna och flera sa att det var absolut riskfritt med tanke på att hon är blandras och den inkorsade tuppen är av en helt annan ras. Så helt plötsligt fanns möjligheten där i alla fall! Hon har gått omkring och skrockat bra länge nu men fortfarande värpt, så så fort jag hade fått ihop 9 av hennes ägg la hon sig.
Eva-Helene
06-06-2011, 16:55
Håller stenhårt!!!
Meriona
06-06-2011, 19:33
Ojdå! Jajamen vi håller alla tummar vi bara kan!
Minimika
06-06-2011, 21:00
Äntligen! Nu blir det höns hos oss igen. Tio kycklingar i hönshuset. Här en bild av en av dom.[attachment=61372:IMG_1433.JPG]
Biggan_
06-06-2011, 21:05
CITAT (Minimika @ 06-06-2011, 22:00)  Äntligen! Nu blir det höns hos oss igen. Tio kycklingar i hönshuset. Här en bild av en av dom.[attachment=61372:IMG_1433.JPG] Så söt! ...och Myo, så klart håller vi både tummar o stortår så hårt vi kan!
Nostalgia
07-06-2011, 07:48
Vilken goding Minimika Håller tummar och tår för din höna Myosotis  ( du behöver inte oroa dig för inavel men det har du ju redan fått ett bra svar på ) Här ligger 3 hönor på ägg  men bara på 3-5 ägg var eftersom jag numer har mindre med utrymme. HÄRLIGA bilder som alltid från dig Myosotis
Meriona
07-06-2011, 09:45
Ojoj Nostalgia, du måste lova att ta kort på de små!
Myosotis
07-06-2011, 10:58
Åh vad söt Minimika! Vad är det för ras? Jaa Nostalgia, du måste också ta kort! Tack för alla hållna tummar!
Minimika
07-06-2011, 13:45
Tack! Det är Orpington. Jag har varit utan höns i 6 år nu och ser fram emot lite kackel i hönshuset igen. Nu håller jag bara tummarna att det inte är bara tuppar! Myosotis; håller en tumme för dig också!
Jag kan ju passa på att fråga om någon vet var jag kan få tag i avelsägg, Orpington? Här uppe i Västerbotten finns det visst inte annat än hon som kläckt fram mina. Inser ju att jag har tur om fem av mina tio är hönor och jag skulle vilja ha 7-8 hönor i alla fall. Tänkte låna min brors kläckare och försöka utöka beståndet på en gång. Om nån vet var jag kan få tag i ägg, hör gärna av er!
Ha en fin dag alla!
Meriona
07-06-2011, 18:10
Din kyckling var jättesöt Minimika!
Myosotis
08-06-2011, 09:05
Kolla på alternativ.nu eller släng ut en fråga där. Där hittar man det mesta. Avelsägg är ju lätt att skicka så det gör inget om uppfödaren bor långt bort. Har du haft orpington tidigare? Berätta lite om rasen!
Nostalgia
08-06-2011, 19:43
[attachment=61432:DSCN3146__800x392_.jpg] I väntans tider Om allt går som det ska så lovar jag att lägga in bilder på kycklingarna också, fast det dröjer ca 2- 3 veckor
Saltajag
08-06-2011, 21:36
Idag har jag haft besök...av RÄVEN! Tuppen har slagits för sitt liv, han är den enda som var ljus o det låg vita fjädrar i mängder  utanför hönsgården...de går oftast fria eftersom det nästan alltid är någon hemma men idag var det tomt här i två timmar...o då passar den uslingen på. Att hunden står i hundgården (curly coated) 10 m därifrån skiter den tydligen i... Saknar med två hönor, men jag ser inte ett tecken på slagsmål från dem (en svart o en mörkt grå) och sen låg det en inne och ruvade, o den sista hönan gick förvirrad omkring utanför hönsgården när jag kom hem, dock verkade hon helt oskadd om än lite olycklig. Frågan är om mina flickor blivit rädda o rymt sin kos för att komma tillbaka så småningom? Eller flytt o blivit tagna av räven längre bort så jag inte ser några spår? Eller vad?? En bilist hade sett räven utanför vårt strax innan vi kom hem så han funderade nog på att hämta en till...men nu är det in i hönsgården som gäller på dagarna och stänga luckan på kvällen. TRIST är vad det är...
Myosotis
09-06-2011, 06:51
Åh nej, stackars dig och stackars dina höns  Mina första höns gick också fria och räven tog allihopa mitt på dagen, det går inte att ha dem lösa här. De kan ju ha gömt sig, men räven kan också ha sprungit iväg med dem. Jag hade då 5 hönor och en tupp och hittade tuppen och två hönor ihjälbitna en bit in i skogen, de andra var bara försvunna. Där var just inga fjädrar, räven tar dem med sig som de är... Nostalgia, så fin bild på dina ruvhönor
Saltajag
09-06-2011, 09:43
Som tur är har jag en tjej en bit härifrån som har Hedemora höns o hon har en tupp till övers så idag ska mina två kvarvarande flickor få ny pojkvän...hoppas på att det blir kycklingar trots lite strul så det blir tillökning i höneskaran igen!
Garden bliss
09-06-2011, 11:31
Vad tror ni om det här hönshuset med tillbehör? Alla åsikter mottages tacksamt då vi är nybörjare! =) http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/view...amp;gInitPage=1Det är alltså det hönshuset och utegården som säljs på Granngården. Fördelar, nackdelar? Hur många höns kan man hålla i ett sådant? Funderar på dvärgkochin. Kom på en annan fråga också. Hur många dvärgkochin krävs det för att bli självförsörjande om man gör av med ca 10 ägg av normalstorlek i veckan?
Myosotis
09-06-2011, 15:17
Det var en jobbig länk, det fixar jag inte med mitt långsamma mobila bredband. Kan du inte lägga in en bild istället? Dvärgkochin är just inga storvärpare, enligt min tabell värper de bara 80 ägg första året. Äggen väger 35g så du får kanske räkna med att äta två till frukost. Har för mig att rasen gillar att ruva så får du inga ägg alls av ruvhönsen. Om du ska vara självförsörjande får du nog ha några stycken, minst 10 kanske räcker nu på sommaren, men sen går ju produktionen ner på hösten så då behöver du fler. Annars kan du ju komplettera med några högvärpande hönor av annan ras. CITAT (Saltajag @ 09-06-2011, 10:43)  Som tur är har jag en tjej en bit härifrån som har Hedemora höns o hon har en tupp till övers så idag ska mina två kvarvarande flickor få ny pojkvän...hoppas på att det blir kycklingar trots lite strul så det blir tillökning i höneskaran igen! Det blir det säkert.  Den döde tuppen kan ju fortfarande bli pappa om de överlevande hönsen värper nu, upp till 2 veckor kan de spara sperma.
Kryddan03
09-06-2011, 18:28
CITAT (Myosotis @ 09-06-2011, 16:17)  Det var en jobbig länk, det fixar jag inte med mitt långsamma mobila bredband. Kan du inte lägga in en bild istället? Bilder beställda av min hönsmentor.  Fick dela upp det på två bilder för att man möjligen skulle ha en chans att även läsa texten. Vet inte om jag lyckades så bra med det.  [attachment=61460:h_nshus001.jpg] [attachment=61461:h_nshus002.jpg] Vad jag förstod köper man den del för del. Så sammanlagt med rastgård och värprede blir det uppåt 3500 kr.
Myosotis
09-06-2011, 18:50
Tack Kryddan! Det ser ju jättefint ut. Rastgården är dock väldigt liten, mer än 2-3 dvärghönor skulle inte jag hålla där. Om den inte fortsätter utanför bildkanten? Det kanske går att göra den större eller att ha hönsen fria och bara använda rastgården ibland i nödfall?
Meriona
09-06-2011, 18:54
Saltajag, en jättekram härifrån. Så jädrans tråkigt att bli av med sina husdjur på det sättet.
Kryddan03
09-06-2011, 18:55
CITAT (Myosotis @ 09-06-2011, 19:50)  Tack Kryddan! Det ser ju jättefint ut. Rastgården är dock väldigt liten, mer än 2-3 dvärghönor skulle inte jag hålla där. Om den inte fortsätter utanför bildkanten? Det kanske går att göra den större eller att ha hönsen fria och bara använda rastgården ibland i nödfall? Det verkar som att man kan koppla ihop flera rastgårdar. Fast den blir väl bara lång då förstås. Rastgårdsdelen är bara lite drygt 2 m² så det känns ju lite litet. Fast det kan man ju ganska lätt fixa en egen i den storlek man vill ha också.
Garden bliss
09-06-2011, 19:52
Hur mycket yta inomhus respektive inomhus behöver en höna? Om vi nu tänker oss en dvärgkochon t.ex. Vi hade nog tänkt oss typ 4 hönor och en tupp.
Kan man ha hönsen lösa? Är de hemkära eller springer de ut från tomten? Vi har häckar och mur men det finns ju öppningar där hönsen skulle kunna ta sig ut. Annars skulle det vara roligt om de kunde gå lösa emellanåt.
Garden bliss
09-06-2011, 20:00
Kom precis på en annan sak. Kan man ha höns i ett sånt här hönshus på vintern? Det verkar inte isolerat. Måtten på nätdelen 220x103x103 cm är och på husdelen 105x100x108. Om jag var rik skulle jag skaffa mig ett sånt här ... http://www.honshus.se/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|