Full version: Höns
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47
Wilmer
Här hålls fyra hovar, sex tummar, sex tår och 11 tassar naughty.gif
Myosotis
Oj tack, det såg jag inte förrän nu. Det måste vara det som har hjälpt, för hon mår mycket bättre smile.gif
Annana
God middag!

Håller på i trädgården (jepp, i Skåne +1, strålande sol och vindstilla! smile.gif )
Lägger ut pallkragar som jag tänkte fylla med kompost. Men så plötsligt slog mig en tanke. Kanske dum fråga men:

OM våra höns skulle ha ngn bakterie, typ champolybacter/salmonella eller liknande. Kan de då komma med i bajset, i komposten, och sedan ner i mina pallkragar? VIDARE, kan då det jag odlar få detta!?!?! Alltså om man strör ut smittad gödning. Inget tyder på att de är sjuka, och de brukar gå och picka och bajsa i trödgårdslandet. Men jag tänkte mest om.... någon som vet hur det fungerar?!
Myosotis
Är ingen salmonellaexpert men jag tror nog att bakterier finns överallt. Och tänk på de vilda fåglarna som bajsar i ditt trädgårdsland. Man får skölja grönsakerna, sen tror jag inte det är någon fara.
tigrella
Hej!
Har kollat runt i olika forum, men tänkte kolla även här rolleyes.gif
Är det någon som har avelsägg från stor australorp gärna mer åt det blå och spättade hållet, Pm:a gärna om ni har, samt pris och helst att ni skickar, riskerna med skickeägg vet jag...
Myosotis
Avlivade sebrighten igår, hon hade nu också fått ett hemskt sår som inte läkte trots antibiotika och som visade sig vara en tumör som spruckit. Cancern hade spridit sig så hon fick komma till hönshimlen.

Här ligger hon på mattan och solar:

[attachment=75598:Mimmi.jpg]

wub.gif

Antwerpenhönan däremot är helt frisk igen och har börjat värpa.
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 28-03-2013, 09:49) *
Avlivade sebrighten igår, hon hade nu också fått ett hemskt sår som inte läkte trots antibiotika och som visade sig vara en tumör som spruckit. Cancern hade spridit sig så hon fick komma till hönshimlen.

Här ligger hon på mattan och solar:

[attachment=75598:Mimmi.jpg]

wub.gif

Antwerpenhönan däremot är helt frisk igen och har börjat värpa.

Tråkigt med din sebrighthöna Myo! trostar.gif Det är inte alltid bara glädje med att ha djur, tyvärr händer det tråkiga saker också! sad.gif
Du får glädja dej över din andra höna som har tillfrisknat och hoppas på att hon skänker dej många fina ägg.
Glad Påsk önskar jag dej och dina hönor, ankor och katter! smiley_small_hug.gif
armaniel
Men hej! Så roligt med en hönstråd, här kommer jag hänga, fortfarande lite i det tysta giggle.gif
I sommar ska vi förhoppningsvis färdigställa ett skjul till ett hönshus. Jag har 4 brahmahönor och en tupp som väntar på mig smile.gif

Än så länge njuter jag av höns på nätet, typ här wink.gif Och av mina egengjutna betongägg smile.gif
[attachment=75881:Betong_gg.jpg]
Myosotis
Hej armaniel! smile.gif

Blir det betongkycklingar av de äggen giggle.gif

Själv har jag nu fått hem min lilla efterlängtade svarthöna, jag hämtade henne i torsdags kväll och det har gått jättebra, mycket bättre än förväntat faktiskt. Hon har inte börjat värpa än. De flesta andra värper för fullt nu, även favorithönan trots att hon ska fylla 9.

[attachment=75970:sv.jpg]
armaniel
Hej! Japp en mycket exotisk ras, gråa hönor blir det sedan, och stålgrå tuppar hårda som sten giggle.gif

Nej men skämt å sido, hoppas att jag kan få briljera med riktiga höns en dag, i denna tråd!
Myosotis
CITAT (armaniel @ 22-04-2013, 12:23) *
Japp en mycket exotisk ras, gråa hönor blir det sedan, och stålgrå tuppar hårda som sten giggle.gif

biggrin.gif
jimvidar
Tänk om man bodde på landet, då skulle jag ha höns. Alternativ.nu har också en hönstråd Hönstråd
Myosotis
Ja eller snarare en hel hönsavdelning där det finns en massa kunnigt folk.

Jag gillar din signatur, håller med, alla som bara kan borde ha några små hönor. Folk anar ju inte vilken lycka de går miste om.
jimvidar
Min signatur är ärligt stulen från någon på Alternativ.nu Den är så pass bra att den förtjänar att spridas.
Eva-Helene
NU behöver jag tumhållning! Guben upplyste mig om att en höns"toka" i en av grannbyarna hyr ut värphöns över sommaren yes.gif Hoppas nu bara att han verkligen menade att det vore okej...bygga en enkel hönsgård fixar jag själv - men han hjälper säkert till obedd tongue.gif wub.gif
susanneedgren
Håller tummarna!
Ska själv bli med höns dom närmaste veckorna biggrin.gif
Myosotis
CITAT (Eva-Helene @ 29-04-2013, 18:54) *
NU behöver jag tumhållning! Guben upplyste mig om att en höns"toka" i en av grannbyarna hyr ut värphöns över sommaren yes.gif Hoppas nu bara att han verkligen menade att det vore okej...bygga en enkel hönsgård fixar jag själv - men han hjälper säkert till obedd tongue.gif wub.gif

yahoo.gif Klart han menade!

Och grattis Susanne!
jimvidar
Min bror tog hand om några "industrihönor" en sommar för några år sedan, tror att han betalade fem kronor st. Hönorna var allt annat än vackra när de kom men de växte på sig och fick fjädrar efter ett tag.
Myosotis
Igår dog maranen crying.gif
Eva i Skåne
Nej men Myo, så tråkigt -cry-.gif
Myosotis
Ja crying.gif det var i alla fall inget smittsamt. Oklart varför hon dog, hon hade bara haft lite diarré.

Jag får trösta mig med att den lilla hönan som tidigare var så sjuk nu ligger och ruvar på 7 Dals-Pärlhöneägg wub.gif Kläckning ca. 24.5.
Myosotis
Har inte ens någon bra sista bild på henne. Här är i alla fall en på första träffen med den nya hönan. De blev lite kompisar, svarthönan tyckte väl att det var åtminstone någon här som hade rätt färg.

[attachment=76197:Lara.jpg]
Husihelvete
Jag har skaffat höns, i villaområde. Byggt hönshus och gård åt pullorna. Jag har både lagt upp bilder och skrivit en del på min hemsida Husihelvete
Myosotis
Grattis! Jaadå, det kommer nya fjädrar.

Men du, det är ingen skogsduva på bilden utan en ringduva. Det ser du på den vita halsringen.
Myosotis

Biggan_
Jättefin Myo! wub.gif Vilka kloka ögon hon har!
Myosotis
[attachment=76318:Iorek.jpg]
Eva-Helene
Har inte varit inne här på ett tag, så:

Ååååh Myo, så hemskt med maranen! crying.gif

Men så fin svarthönan är! wub.gif

Så stilig karl som kommer där då! Man blir ju rent kär wub.gif wub.gif
Biggan_
CITAT (Eva-Helene @ 16-05-2013, 19:25) *
Så stilig karl som kommer där då! Man blir ju rent kär wub.gif wub.gif

Javisst är han grann! [attachment=76331:love.png]
Rebecca
Åh, återigen så blir jag alltid så lycklig när jag läser denna tråden (trots en del sorgligheter). Blir sååå sugen på några egna små hönor! När jag skaffat hus på landet i framtiden, då... smile.gif
Myosotis

Eva i Skåne
Mor och dotter, tror jag. Vilka fina pullor biggrin.gif
Myosotis
Ja precis, eller original och kopia wink.gif

Jag sitter och dreglar över Ramelsloherfilmer på youtube, vilken underbar ras alltså. Ramelsloher
Eva i Skåne
Utseendemässigt tycker jag dom ser ut som helt ordinära hönor
Myosotis
Ja, de finns bara i vitt eller gult, men det är väldigt vackert med det mörka blåaktiga ansiktet tycker jag. Men det är beteendet som är så unikt, tror inte det finns någon annan ras som beter sig så.
Rebecca
CITAT (Myosotis @ 18-05-2013, 14:38) *
Ja, de finns bara i vitt eller gult, men det är väldigt vackert med det mörka blåaktiga ansiktet tycker jag. Men det är beteendet som är så unikt, tror inte det finns någon annan ras som beter sig så.

Ja oj, det var änna sällskapliga hönor!! biggrin.gif

Hur tama blir hönor i allmänhet? Gissar att detta är ovanligt...?
Myosotis
Inte bara ovanligt, jag skulle vilja påstå att det är unikt. Fast jag känner ju inte alla raser förstås. Mina är väldigt tama, de hoppar upp i knät, på armen eller ryggen, tigger godis, går "fot" när de hoppas på godis... Man kan lära höns mycket (kolla efter klickertränade höns på youtube!) och de kan vara helt orädda och väldigt sällskapliga, men fåglar brukar inte gilla att bli klappade. (Undantag t.ex. papegojor där människan får klia dem på samma sätt som partnern gör.) Mina tolererar att jag klappar och lyfter dem för att jag har vant dem vid det, men de uppskattar det inte. Alla Ramelsloher är inte såna, en uppfödare jag har pratat med kallar det en "genetisk defekt". Det märks redan när de är kycklingar, de trycker sig mot händerna och vill gosa vilket aldrig andra kycklingar gör. Mycket fascinerande.

Den enda av mina höns som har varit lite så var guldsebrighten. Hon tyckte faktiskt om kroppskontakt och blundade och verkade njuta när man höll om henne. Jag har skyllt det på hormonstörningarna hon hade, men kanske kan det delvis vara rasen också, sebright är väldigt speciella och jag ska erkänna att jag har sebrightabstinens just nu.
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 18-05-2013, 11:50) *

Va goa dom är! wub.gif
Myosotis
Just nu kläcks den första Dals-Pärlhönekycklingen!!! [attachment=76446:5.gif]
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 23-05-2013, 10:44) *
Just nu kläcks den första Dals-Pärlhönekycklingen!!! [attachment=76446:5.gif]

yahoo.gif wub.gif
Myosotis
Första bilden, inte så bra men jag bara måste visa den i alla fall. Observera att detta alltså är hönan som enligt flera veterinärer borde ha avlivats när hon var så sjuk i vintras.

[attachment=76447:Alex_K_ken.jpg]
Eva i Skåne
Vi väntar med spänning på att se bilder av fler småttingar wub.gif
Myosotis
Säg det till min kamera wacko.gif den bråkar. crying.gif
Eva i Skåne
Men då får du berätta!!!
Myosotis
Nu så! yaay.gif Nr. 4 har just kläckts wub.gif De är så pyttesmå och söta kiss.gif
Myosotis

Eva i Skåne
Tre kvar, eller?
Myosotis
CITAT (Eva i Skåne @ 23-05-2013, 20:19) *
Tre kvar, eller?

Ja. En är på väg, de två sista är det inte ens hål på än.
Skruttis
GRATTIS MYO!!! yaay.gif
Myosotis
Tack wub.gif

Nr. 5 kläcktes i natt.

Nr. 6 har kläckts men har inte hunnit torka.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon