Full version: Höns
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47
Biggan_
CITAT (Wilmer @ 13-01-2014, 23:18) *
God hönsfortsättning på det nya hönsåret, inga mera sjukdomar nu! smiley_small_hug.gif

Jag önskar detsamma! yes.gif
Myosotis
[attachment=80096:m.jpg]

Blandrastupp, favorithönans son

[attachment=80097:y.jpg]

Nyfiken Dals-Pärlhöna sitter på axeln wub.gif

Edit, vad tuppbilden ser oskarp ut. Klicka på den så blir den normal.
Biggan_
Jättegrann son! wub.gif ...och ett nyfiket pärlöga!
Det märks att hönsen gillar sin matte! yes.gif
Myosotis
En till unghöna har börjat värpa, idag hittade jag 4 ägg trots snöstorm:

[attachment=80175:_gg.jpg]

Det var det grönaste ägget någonsin!! w00t.gif
Eva i Skåne
Bara det inte är grönt inuti också giggle.gif
Wilmer
tänk på de små liven!
http://www.metro.se/_internal/gxml!0/r...eflexvastw.jpeg

Ni har väl inte missat detta?
Biggan_
CITAT (Wilmer @ 12-02-2014, 11:47) *

giggle.gif bravo.gif
Whiskuchi
CITAT (Myosotis @ 29-01-2014, 18:43) *
En till unghöna har börjat värpa, idag hittade jag 4 ägg trots snöstorm:

[attachment=80175:_gg.jpg]

Det var det grönaste ägget någonsin!! w00t.gif

Snyyyyyyggt!
Ramoth
Hej allihop!
Har inte varit här på eeeevigheter.
Det har varit rätt segt på hönsfronten här hemma.
Nu har jag tagit mej i kragen och börjat på ny kula.
Sedan i lördags bebos hönsboxen av tre underbara Queen Silva silver.
Ääääääntligen, får jag väl säga, eftersom jag dreglat efter Silveruddhöns i åratal.

Har en fråga till er.
När ni samlar ägg till kläckning, tycker ni hönans ålder är viktig?
Har botaniserar i mina hönsböcker och funnit svar på allt från ett år till att hönan skall vara två till tre år gammal innan man tar avelsägg. Där det överhuvudtaget stått något.
Tidigare har jag bara tagit de färskaste ur svalen när någon av mina gotlandshönor surnat till. För det mesta har alla äggen givit kycklingar och dödligheten har varit obefintlig.

Har kycklingabstinens, men de nya hönorna är unga. Vet inte ens om den älsta börjat värpa än, lillhönan är uppenbart bara en stor kyckling än och tuppen är ca halvåret.

(Nä här, fick inte ordning på det där med att lägga in bild... Får bli i eget inlägg)
Ramoth

image.jpg

image.jpg

Mina nya höns.
Ja några av de gamla är kvar förstås. Tror den älsta blir tio år i sommar ....

Eva i Skåne
Vilken fin trio Ramoth
Biggan_
CITAT (Eva i Skåne @ 17-02-2014, 12:54) *
Vilken fin trio Ramoth

Håller med! Tripp, trapp, trull!
Ramoth
Men ingen som kan något om min fråga?
Myosotis
Queen Silvia är så vackra! Grattis till dina nya höns!

Jag har begränsad erfarenhet av det där med avelsägg. Mina första kycklingar kläcktes ur ägg från en ung höna som precis hade börjat värpa. Så fort hon la sig, fick hon ägg och det gick bra. Jag hade ingen aning då att äggen "bör" ha en viss storlek, dessutom var det blandras så då vet man ändå inte hur stora de "ska" vara.
Jag läser mycket på ett tyskt hönsforum, där liksom i vissa böcker läggs stor vikt på det där med minimivikten. Men jag har en kompis med stor och mångårig erfarenhet av att kläcka, sälja och skicka avelsägg. När hon säljer väljer hon inte de minsta äggen just för att folk kanske förväntar sig en viss storlek. Hon har bl.a. isbar, också en silveruddsras, där finns det inga uppgifter om minsta äggvikt för avelsägg och jag antar att det är samma med Queen Silvia. De ägg som är små (därför att hönorna som värpt dem är unga) lägger hon i sin egen kläckare. Hon försöker delvis leva på det här med fjäderfä, eller alltså man blir inte rik på det men de ska betala för sitt eget foder etc. så hon tänker mycket på att det ska löna sig, har bara raser som värper bra etc. Hade det varit någon som helst nackdel med att kläcka unghöneägg hade hon inte gjort det. Kycklingarna som kläcks ur dessa är enligt hennes erfarenhet lika friska, växer lika bra och blir precis likadana höns som de som kläcks ur stora ägg.
Så jag vågar påstå att det inte är några problem alls om du kläcker de ägg du har. Jag har kommit fram till att det även i hönsaveln finns många "sanningar" som ingen vågar ifrågasätta. Ofta är det kulturella skillnader. I Sverige är det ibland helt andra saker som man "måste" eller absolut inte "får" göra än i Tyskland. Bara det visar ju att man får använda sitt sunda förnuft.
Om man vill få upp äggstorleken på en viss ras, som kompisen jobbar på med isbarerna t.ex., kan man selektera genom att bara ta de största äggen, för äggstorlek är också genetiskt betingad. Men unghöns värper små ägg för att de är unga, inte för att deras gener säger det, så detta kan man ju bara bedöma på äldre hönor.

När det gäller motsatsen, nämligen gamla hönor, har jag hört att deras ägg inte är befruktade. Genom att kläcka fram kycklingar efter min 9-åring i fjor har jag visat att det inte är sant. Däremot kan det ju hända att det statisktiskt sett kläcks färre kycklingar eller att risken för missbildningar ökar, det kan jag inte bedöma. Kanske hade jag bara tur. Kul att du också har lika gamla höns smile.gif
Myosotis
CITAT (Myosotis @ 17-08-2011, 16:35) *
En ras till jag måste ha? Kolla filmerna i länken: Ramelsloher

I natt har det kläckts två små Ramelsloherkycklingar under min svarthöna. Några marans-ägg är också på gång. En annan höna ruvar också på ägg av vit Ramelsloher samt ett från min hedemora med mörk kam som mirakulöst efter två års paus har börjat värpa igen!
6 kycklingar är redan stora, dem har jag inte ens berättat om...
Men nu ska det bli så spännande att se de här växa upp. Hoppas de blir så där onormalt tama som i filmerna, ja det räcker ju att en höna blir det.
Myosotis
Favorithönan fyller 10 år idag! wub.gif Hon värper fortfarande smile.gif

Eva i Skåne
Fina Kiki wub.gif
Ramoth
Härligt!
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 25-06-2014, 19:04) *
Favorithönan fyller 10 år idag! wub.gif Hon värper fortfarande smile.gif

Vink, vink Myo! wub.gif
Myosotis
Hej aq! smiley_small_hug.gif Det var länge sen!
Myosotis
En till kull har kläckts:

[attachment=81651:Ramelsloher.jpg]

5 små söta Ramelsloher (en hade inte tid att vara med på bilden) under favorithönans dotter. wub.gif
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 11-07-2014, 12:36) *
Hej aq! smiley_small_hug.gif Det var länge sen!

Hur har du och hönsen det i värmen? wub.gif sad.gif
omk
Lägger in en bild på grannens "Mamma Höna" och hennes tre kycklingar, från mitten av juli 2014. Visst ser Mamma stolt ut ?! smile.gif

Enl grannen så är bara 2 av kycklingarna hennes egna. Den tredje kommer fr annan höna (som inte ville ruva), men varken jag eller grannfrun vet vilken av kycklingarna det är. Troligen den mörkaste, men vi är inte alls säkra på det.

Ska försöka plåta dem igen, inom de närmsta dagarna; för nu är de STORA ! biggrin.gif

Myosotis
Alltid kul med kycklingbilder! smile.gif

CITAT (Aqvakul @ 24-07-2014, 03:46) *
Hur har du och hönsen det i värmen? wub.gif sad.gif

Det var tydligen länge sen jag var här... I somras var det jobbigt för mig och skönt för hönsen, nu är det tvärtom: De ruggar och fryser.

Den 12.10. dog dvärgwyandotten. crying.gif Hon blev 4½.

[attachment=82251:Olivia_Eimer.jpg]
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 08-11-2014, 13:37) *
Alltid kul med kycklingbilder! smile.gif
Det var tydligen länge sen jag var här... I somras var det jobbigt för mig och skönt för hönsen, nu är det tvärtom: De ruggar och fryser.

Den 12.10. dog dvärgwyandotten. crying.gif Hon blev 4½.

[attachment=82251:Olivia_Eimer.jpg]

Så trist Myo! Har du det bra annars? Inga planer på ett Malmöbesök?
Myosotis
Ingen aktivitet på ett år no.gif

Det är väl ingen som läser här längre, men jag kanske ändå skulle skriva en liten sammanfattning en gång om året...

I januari fick jag ta bort den ena hedemoran

i juni araucanan

och i oktober dog Dals-Pärlhönetuppen.

Favorithönan har fyllt 11 och värper inte längre.

3 hönor ruvade fram sammanlagt 16 kycklingar (egna blandraser), varav jag har behållit 3 unghönor:

Jag har nu en tupp och 16 hönor.

Anki på Öland
Vad fina unghönorna var! Ja, dom andra också!!
Biggan_
Underbara hönebilder! wub.gif

Hej Myo! [attachment=83956:av_10539.gif]
Ramoth
Här har kommit nya höns till gården. Inte bara Queen Silvia, utan också den seriöst charmiga rasen Dals Pärlhöna.
Älskar dem vettlöst![attachment=84074:image.jpeg]
Myosotis
CITAT (Ramoth @ 11-12-2015, 22:35) *
Här har kommit nya höns till gården. Inte bara Queen Silvia, utan också den seriöst charmiga rasen Dals Pärlhöna.
Älskar dem vettlöst!

Jaa visst är de underbara?! Dals-Pärlhönsen har blivit min favoritras. Jag begriper inte att de inte har blivit populärare, folk vet tydligen inte vad de går miste om! Synd, för de är fortfarande sällsynta och det skulle behövas fler uppfödare.
Var kommer dina ifrån? Fin tupp! Jag saknar min lilltupp sad.gif

Har du bilder på hönorna också?

Här är min minsta och tamaste Dals-Pärlhöna:

Hon är så söt wub.gif
Biggan_
Jättesöt höna Myo! wub.gif Fin julbild på hönan och bocken! tummenupp.gif
Aqvakul
wub.gif
Ramoth
Har du bilder på hönorna också?

Här är min minsta och tamaste Dals-Pärlhöna:

Hon är så söt wub.gif

Lyckas inte lägga ut bilder på hönorna. Tydligen är de förstora och jag vet inte hur jag ska minska dem.
Mina Dals Pärlhöna kommer från Sunnarps. Köpte ägg sommaren -14 och har kläckt första egna generationen nu i sommar. Charmiga som få och värper fantastiskt bra.

Något som ligger rasen i fatet tror jag är att ingen förening/intresseorganisation har tagit sig an dem.
De platsar tydligen varesig som lantras eller kulturhöna och någon standardras är det ju inte heller.
Kan vara så att folk tar dem för blandras?
Myosotis
I natt dog min ena grönvärpare, bara 2½ år gammal, efter kort sjukdom. -cry-.gif En av mina absoluta favorithönor och den som liknade favorithönan mest i sättet. Hon skulle blir hennes efterföljare, vem skulle ha trott att 11-åringen skulle överleva sin dotter.

wub.gif

De tre unghönorna är efter henne.
Myosotis
CITAT (Ramoth @ 31-12-2015, 10:08) *
Något som ligger rasen i fatet tror jag är att ingen förening/intresseorganisation har tagit sig an dem.
De platsar tydligen varesig som lantras eller kulturhöna och någon standardras är det ju inte heller.

Dals-Pärlhöna och Torpardvärg får nu tydligen vara med i Kulturhönsföreningen i alla fall, men de håller ju bara till på facebook där inte jag är så jag har inte koll. Som lantras blev de inte godkända då deras härstamning inte kunde bevisas tillräckligt bra. Här kan man läsa mer om dem.

CITAT (Ramoth @ 31-12-2015, 10:08) *
Lyckas inte lägga ut bilder på hönorna. Tydligen är de förstora och jag vet inte hur jag ska minska dem.

Testa med Paint. Högerklicka på filnamnet, "öppna med" - Paint. Där kan du ange i procent hur mycker du vill minska bilden, testa t.ex. 30%. Glöm inte att spara den under nytt namn så inte originalet försvinner.
Ramoth
Myosotis Nej, Dals Pärlhöna är inte upptagen som kulturhöna. De var med ett år på prov, men blev sedan utsparkade. Jag är med i föreningen o har stambok på mina Queen Silvia.
Pärlhönsen hade tydligen inte tillräckligt goda bruksegenskaper för att platsa (!)
Men de värper mycket, mycket bättre än QS, även om äggen är små.

På Facebook finns en grupp som heter Torparhönsens vänner och där får våra små vara med i alla fall.
Går det att locka dit dej?

Ska testa med bilderna. Tack för tipsen!
Myosotis
Jaså det visste jag inte, tack för info. Väldig märkligt, vadå inga goda bruksegenspaper. Min ena höna värpte 212 ägg första året, och relativt sett är de faktiskt väldig stora! Alla som lär känna rasen älskar den. Jag klickertränar min ena höna så hon kan gå lite slalom och så.

Nja jag vet att jag borde gå med i facebook men jag orkar bara inte. Får se.

Var håller kulturhönsförenigen till nu för tiden? Den gamla hemsidan funkar inte längre.
Biggan_
Så sorgligt Myo! trostar.gif
*Stintan*
Va tråkigt Myo. Vad var hon för sjuk?

Vilka hönor lägger mörkbruna ägg vet du det?
Myosotis
Hon fick diagnosen äggledarinflammation men blev inte bra av antibiotika, jag misstänker en tumör sad.gif Hon blev bara 2½. En bekant har hämtat henne för att undersöka, men jag har ännu inte fått reda på vad han hittade.

De tre unghönorna är hennes. En har börjat värpa (gröna ägg smile.gif ), en är tyvärr sjuk (diarée, dålig aptit) och inne, jag har skickat in ett bajsprov och väntar på svar, ni får gärna hålla tummarna för henne, hon är väldigt speciell. Nu när hennes mamma dog tog jag in den randiga hönan som sällskap, hon som bodde inne en gång när hon ruggade så extremt.

Marans värper mörkbruna ägg.

Det här är min maranshöna. Hennes ägg kunde vara mörkare men är rätt så fina:

Marans

Det finns några raser till som värper mörka ägg: Penedesenca, Barnevelder, Welsumer
Myosotis

*Stintan*
Tack Myo! Oj va mycke fina ägg wub.gif
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 20-01-2016, 10:18) *
Hon fick diagnosen äggledarinflammation men blev inte bra av antibiotika, jag misstänker en tumör sad.gif Hon blev bara 2½. En bekant har hämtat henne för att undersöka, men jag har ännu inte fått reda på vad han hittade.

De tre unghönorna är hennes. En har börjat värpa (gröna ägg smile.gif ), en är tyvärr sjuk (diarée, dålig aptit) och inne, jag har skickat in ett bajsprov och väntar på svar, ni får gärna hålla tummarna för henne, hon är väldigt speciell. Nu när hennes mamma dog tog jag in den randiga hönan som sällskap, hon som bodde inne en gång när hon ruggade så extremt.

Marans värper mörkbruna ägg.

Det här är min maranshöna. Hennes ägg kunde vara mörkare men är rätt så fina:

Marans

Det finns några raser till som värper mörka ägg: Penedesenca, Barnevelder, Welsumer

Ja så många vackra ägg och i olika storlekar och färg! bravo.gif Det är väl klart att jag håller både tummar och tår för att din höna skall bli frisk och kry igen! kompiskram.gif
Myosotis
Tack för hållna tummar! smile.gif

Ska du skaffa höns, Stintan?

De här kycklingarna fick jag i brevlådan idag, vilken underbar överraskning bravo.gif Det är Eva i Skåne som förstod att jag behövde tröst wub.gif smiley_small_hug.gif
Jag har bl.a. ugglor sen tidigare som hennes dotter har gjort.

Visst är de söta?
Biggan_
Väldigt söta tröstedjur och så passande! wub.gif
Eva i Skåne
CITAT (Myosotis @ 20-01-2016, 10:48) *

Denna bilden är ju så vacker. Tänk så tråkig en låda köpeägg är, alla likadana och samma storlek.
Man tror knappt att det kan finnas sådana färgvariationer som på din bild. Skulle lika gärna kunnat vara ett fat med färgade godisägg
*Stintan*
Nej Myo jag tänker inte skaffa höns, den tiden är förbi, men hade ett gäng australorpington för en massa år sen. Nu pratar min ena dotter om att skaffa höns så småningom. Därav min fråga smile.gif
Myosotis
Min klickertränade Dals-Pärlhöna
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 30-05-2016, 13:03) *

yahoo.gif tummenupp.gif
Anki på Öland
Vilken härlig höna!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon