|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47
Biggan_
03-01-2011, 01:46
 Playa del sol? Kunde inte hålla mej för skratt! Dom ligger lika packade som badgästerna vid havet när det är värmebölja! Så stor din tuppkyckling har blivit! Hoppas nu inte det blir slagsmål i hönsgården när han växt till sej och börjar konkurera om hönorna!
Myosotis
03-01-2011, 12:00
CITAT (omk @ 03-01-2011, 00:33)  Vilka ben ! Vilken blick !
Den där kommer nog din tupp att få problem med ... Han verkar VÄLDIGT stursk, redan nu !! Japp. Han har redan gått förbi sin adoptivmamma och plymouthrockshönan i rang, och det var ett tag sen han gjorde det. Han backar inte för någonting (men vilken tupp gör det  ) och med tanke på hur min tupp har blivit utgår jag nästan ifrån att det lille kommer att bli chef. Jag hoppas verkligen att det ska gå bra, jag har 9 hönor nu och ska skaffa några till, och det finns gott om plats.
Meriona
03-01-2011, 16:27
Jag hoppas verkligen att de kan samsas, de är så fina båda två tupparna!
Så fin julgran Myo! Så fin lillekycklingkillen har blivit, grattis till stora killen!
Många fina bilder, tur det är så kalla vintrar att jag blir MYCKET avskräckt att behöva skotta fram hönor också, håller mig nog tills jag blir pensionär.
Myosotis
06-01-2011, 15:41
Meriona
06-01-2011, 16:34
Jag vill också bli pensionär! Då vill jag också bo så att jag kan ha hönsisar. Och getter. Och åsnor. Rik pensionär helst med andra ord.  Så fina bilder Myo, han ser jättestor ut i förhållande till styvmor, men han har en bit kvar ännu till mammas och styvfars storlek.  Har du planerat för hönstransporter norrifrån nästa gång jag kommer också?
Myosotis
06-01-2011, 22:25
Skyll dig själv om du frågar så där, då kanske jag kommer ihåg att leta där uppe också... Har fått erbjudande om en svarthöna, men det minns jag inte var det var mer än att t.o.m. Blekinge kändes närmare.
Meriona
06-01-2011, 22:32
Tror det finns i Sjuntorp, förort till Trollhättan. Har sparat tidningsklippet.
Myosotis
06-01-2011, 22:52
CITAT (Meriona @ 06-01-2011, 22:32)  Tror det finns i Sjuntorp, förort till Trollhättan. Har sparat tidningsklippet.  Vadå vadå?  Svarthöna? Det var Uddevalla det jag menade, har kollat nu.
Uddevalla, det är ju på vägen (om man tar E6an).
fuchsian
07-01-2011, 13:48
Så fina djur du har! .....  Jag blev nästan kär i den svat-vit randiga som sov så gott. Hur tama är de? Har du en skärskilt bo åt dem? Hur gåt det nu under vintern och all snön? Mycket frågor på eng gång, men jag letade efter mitt inlägg i denna tråd fr. igår och den är borta..???... Jag vill veta mer om dem. ...Fuchsian .....
Meriona
08-01-2011, 15:51
CITAT (Meriona @ 06-01-2011, 22:32)  Tror det finns i Sjuntorp, förort till Trollhättan. Har sparat tidningsklippet.  Ber om ursäkt med mitt flum. För det första var det Upphärad, för det andra var det Svensk Dvärghöna och Dvärg-Orpington mannen hade. Och åtminstone den första vet jag att du inte vill ha. Uddevalla är helt Ok.  Eller Ale eller Kungälv eller... Men inte alla på en gång.
sqrulan
08-01-2011, 15:54
Vilka gulliga hönor du har Meriona, jag brukar titta in och läsa din tråd då o då. Jag skulle gärna ha höns för jag gillar deras rogivande kluckande ljud och för att dom är lixom urmodern!?  Ja nånting berör mej.
Meriona
08-01-2011, 16:14
Du menar nog Myosotis, det är hon som har höns.  Mina djur har fyra ben och svans.
sqrulan
08-01-2011, 16:16
CITAT (Meriona @ 08-01-2011, 16:14)  Du menar nog Myosotis, det är hon som har höns.  Mina djur har fyra ben och svans. Ja visst menade jag det!
Meriona
08-01-2011, 16:18
 Det gör inget, jag skulle hemskt gärna vilja ha pullor!
fuchsian
08-01-2011, 16:47
Ja, just sådana randiga gosingar skulle jag bara ....  men har inte någonstans att ha dom, men skulle vilja se dem IRL hos någon ........  ... Fuchsian .....
Nostalgia
10-01-2011, 09:26
CITAT (Myosotis @ 28-12-2010, 11:02)  Åh Nostalgia vad roligt att få se dina vackra höns!!  Vad är det för sorter? Den svarta hönan har ju svart hud & kam, så fin! Klappa dem från mig och önska gott nytt år tillbaka. Tack Den svarta är en Hedemora höna, den enda "renrasiga" hönan som finns i flocken just nu, resten är alla en salig blandning och har bla Japansk Silkeshöns (märks mest på "Prinsen" den vita tuppen), Hedemora, Sussex, Plymoth Rock och vanliga hönserihöns bakom sig.
Nostalgia
10-01-2011, 09:35
CITAT (Myosotis @ 29-12-2010, 11:24)   Har ju inte visat hönsens julgran kom jag på... Du är ju för härlig du Myosotis  här fick dom nöja sig med stora runda käckebröd med God Jul skrivet med kristyr, som sedan hängdes upp lite här och där, ska knycka din julgranside till nästa jul
fuchsian
10-01-2011, 09:40
Ni med Era goa pullor!!!! Finns det tips att ge var jag kunde se och träffa dessa sorters fina .....  , används dom enbart för avel och husdjur eller vad är meningen egentligen? De ser ju så vackra ut och har sett endast era bilder, men har blivit alldeles för nyfiken .... ...... Fuchsian ..... (som älskar allra mest alla som flyger)
Nostalgia
10-01-2011, 09:41
CITAT (Myosotis @ 28-12-2010, 13:16)   Jag har fått ett ägg!! Antwerpenhönan har börjat värpa. Första ägget väger 29 g  Fast det är nog inte hennes första, han trodde att hon börjat värpa precis innan jag köpte henne, men så kom hon förstås av sig iom flytten. Vet känslan
fuchsian
10-01-2011, 09:47
En fråga?
Vad gör ni med alla de små som kläcks? Sälger ni dem eller behåller ni dem? ... Fuchsian .....
Myosotis
12-01-2011, 13:44
CITAT (Meriona @ 08-01-2011, 15:51)  Uddevalla är helt Ok.  Eller Ale eller Kungälv eller... Men inte alla på en gång.   Så snällt av dig Förresten har den ena dvärgwyandotten också börjat värpa  Nu när det är lite varmare kan några nästan gå ut frivilligt en kort stund.  Maranen har snöskor så hon måste gå först  
fuchsian
12-01-2011, 14:38
Tack för utebliven gensvar till mina frågor. Fattar att de var inte "välkomna" med all sin välmening. Vill inte tränga mig på, om det är så saken ses, men mitt intresse är genuit.... men då så ......  Jag vill inget illa!!! ... Fuchsian .....
Myosotis
12-01-2011, 15:18
 Min samling av pyttesmå ägg
fuchsian
12-01-2011, 15:49
Meriona
12-01-2011, 16:00
CITAT (Myosotis @ 12-01-2011, 15:18)   Min samling av pyttesmå ägg  Oiiiiiiih!  Dags att äta dem snart väl?
*Stintan*
12-01-2011, 16:41
Oj vad jag saknar mina höns när jag läser i den här tråden
Kryddan03
12-01-2011, 20:42
CITAT (Myosotis @ 12-01-2011, 15:18)   Min samling av pyttesmå ägg  Vad roligt att ena dvärgwyandotten börjat att lägga ägg!  Kan inte hjälpa det, men jag känner att jag har en pytteliten promilledel i dem. För visst var det dem vi diskuterade en gång för ett bra tag sedan i tråden - som jag var lite sugen på?  Vill nog egentligen bara säga att just de ligger mig lite varmt om hjärtat och det känns lite irrationellt skönt att veta att de fått ett toppenhem hos dig.  Är något av den ena dvärgwyandottens ägg med på bilden förresten? Dessvärre blir det nog inte något av mina hönsplaner då det just nu sitter en riktig liten småpåve till surpuppa som ordförande i brf:en jag hyr min lägenhet av och han sätter sig på tvären till allt. Särskilt om det kommer från mig. Får väl vänta och se om han flyttar eller blir bortvald vid nästa stämma (han är inte speciellt poppis bland övriga heller).
Meriona
13-01-2011, 12:55
Isåfall vill jag också ta till mig en promilledel av äran, för det var jag och Wilmer som hämtade dem.
Myosotis
13-01-2011, 13:28
Klart ni alla har en ganska stor del i de två små tehuvorna, för utan dig Kryddan hade jag inte kommit på tanken att köpa dem och utan Meriona och Wilmer hade jag inte fått hit just dessa individer. Så här efteråt känns det ju konstigt hur man skulle kunna vara utan dem. De bruna äggen på bilden är från den blå wyandotten. Idag har det (nog) kommit ett ägg från den bruna. Det är problemet jag har nu, jag kan inte längre helt säkert säga vilken individ som värpt med två wyandotter (fast detta var lite mörkare, kan man hoppas på en liten färgskillnad?) och med två sebrighter och en antwerpen vars ägg tyvärr liknar sebrightarnas. Om man är hos dem mycket och känner dem väl brukar man ha koll på vem som värper ändå, men är man borta hela dagen kan det vara svårt. CITAT (Kryddan03 @ 12-01-2011, 20:42)  Dessvärre blir det nog inte något av mina hönsplaner... Nej! Vilka tråkiga nyheter.  Hållker tummarna för en ny ordförande. Har han verkligen rätt att sätta stopp för det? Om/när det blir av kan jag i allafall säga att ditt val av hönsras är perfekt. De är i och för sig lite större än sebright men MYCKET lugnare, de har inget behov av att röra sig mycket, bara står och ser fridfulla ut. Av de fem nya är de högst i rang men aldrig aggressiva mot någon. Blir de hackade av de gamla hönsen som står över dem i rang duckar de bara lite och blundar medan sebrightarna har en tendens att springa, skrika och i värsta fall flyga undan om de blir trängda, vilket snarare provocerar eller gör de andra uppmärksamma på dem, medan allt bara rinner av dvärgwyandotterna så den högre rankade ger upp, de går ändå inte att flytta på. Måste vara den perfekta rasen att hålla på en begränsad yta. Vill jag sätta ner foten måste jag oftast lyfta undan två tehuvor. Sebrightarna står också gärna under fötterna på en och är tillitsfulla och utan självbevarelsedrift, men de är rörliga på ett helt annat sätt. Jag brukade kunna gå inne hos hönsen genom att inte lyfta på fötterna så mycket och ta långsamma steg så alla hann flytta sig. Den strategin har jag fått överge, för det finns två som lugnt står kvar och ser lyckliga ut vad som än händer, så jag har börjat att kliva över dem istället, det går snabbare. (Jag försökte lära mina första höns att flytta sig för mig så som jag kräver det av katter, hundar och hästar. Tycker det är livsfarligt att snubbla på en katt i mörker. Det gick, men de blev skrämda och litade mindre på mig så jag valde att inte göra så mer. När jag är inne hos dem får jag ta hänsyn. Man har dem ju ändå inte inne i huset som en hund eller i den mörka trädgården som en katt, så det kan jag stå ut med.) CITAT (*Stintan* @ 12-01-2011, 16:41)  Oj vad jag saknar mina höns när jag läser i den här tråden   Jag skulle dö av abstinens om jag inte kunde ha höns längre.  Vad hade du för höns? (Har jag glömt att du har berättat det förut kanske?)
*Stintan*
13-01-2011, 14:44
CITAT (Myosotis @ 13-01-2011, 13:28)  .........  Jag skulle dö av abstinens om jag inte kunde ha höns längre.  Vad hade du för höns? (Har jag glömt att du har berättat det förut kanske?) Njae jag vet inte om jag sagt det förut. Jag hade ett antal australorpington. Sen var det okänd blandning eftersom jag fick ägg av en granne som hade en olika sorter. Kläckte fram alla hemma i köket. Jo nog hade jag abstinens när jag inte kunde ha dom längre.
Biggan_
13-01-2011, 17:26
CITAT (Meriona @ 12-01-2011, 16:00)  Oiiiiiiih!  Dags att äta dem snart väl?  Synd på så rara ägg!
Kryddan03
13-01-2011, 20:28
CITAT (Myosotis @ 13-01-2011, 13:28)  Klart ni alla har en ganska stor del i de två små tehuvorna, för utan dig Kryddan hade jag inte kommit på tanken att köpa dem och utan Meriona och Wilmer hade jag inte fått hit just dessa individer. Så här efteråt känns det ju konstigt hur man skulle kunna vara utan dem. De bruna äggen på bilden är från den blå wyandotten. Idag har det (nog) kommit ett ägg från den bruna. Det är problemet jag har nu, jag kan inte längre helt säkert säga vilken individ som värpt med två wyandotter (fast detta var lite mörkare, kan man hoppas på en liten färgskillnad?) och med två sebrighter och en antwerpen vars ägg tyvärr liknar sebrightarnas. Om man är hos dem mycket och känner dem väl brukar man ha koll på vem som värper ändå, men är man borta hela dagen kan det vara svårt. Nej! Vilka tråkiga nyheter.  Hållker tummarna för en ny ordförande. Har han verkligen rätt att sätta stopp för det? Om/när det blir av kan jag i allafall säga att ditt val av hönsras är perfekt. De är i och för sig lite större än sebright men MYCKET lugnare, de har inget behov av att röra sig mycket, bara står och ser fridfulla ut. Av de fem nya är de högst i rang men aldrig aggressiva mot någon. Blir de hackade av de gamla hönsen som står över dem i rang duckar de bara lite och blundar medan sebrightarna har en tendens att springa, skrika och i värsta fall flyga undan om de blir trängda, vilket snarare provocerar eller gör de andra uppmärksamma på dem, medan allt bara rinner av dvärgwyandotterna så den högre rankade ger upp, de går ändå inte att flytta på. Måste vara den perfekta rasen att hålla på en begränsad yta. Vill jag sätta ner foten måste jag oftast lyfta undan två tehuvor. Sebrightarna står också gärna under fötterna på en och är tillitsfulla och utan självbevarelsedrift, men de är rörliga på ett helt annat sätt. Jag brukade kunna gå inne hos hönsen genom att inte lyfta på fötterna så mycket och ta långsamma steg så alla hann flytta sig. Den strategin har jag fått överge, för det finns två som lugnt står kvar och ser lyckliga ut vad som än händer, så jag har börjat att kliva över dem istället, det går snabbare. (Jag försökte lära mina första höns att flytta sig för mig så som jag kräver det av katter, hundar och hästar. Tycker det är livsfarligt att snubbla på en katt i mörker. Det gick, men de blev skrämda och litade mindre på mig så jag valde att inte göra så mer. När jag är inne hos dem får jag ta hänsyn. Man har dem ju ändå inte inne i huset som en hund eller i den mörka trädgården som en katt, så det kan jag stå ut med.) Åh, det är ju precis sådana ägg jag skulle vilja ha från mina framtida höns!  Egentligen har han väl ingen rätt att hindra mig eftersom man i min kommun faktiskt får ha fjäderfä som sällskapsdjur utan tillstånd. Men, just nu orkar jag inte tjafsa mer med honom. Får väl hoppas på att han försvinner(ur huset eller ur styrelsen) istället.  Det du skriver om "tehuvorna" är jättevärdefull information. De verkar vara den absolut perfekta hönsrasen för mig! Inte bara att jag har begränsad - om än lite större än normalt - yta utan att de är så lugna gör ju att de säkerligen kommer att funka utmärkt med hunden och katterna också. Det är värre med "stirriga" djur som kan trigga jaktinstinkt. Men, är de bara lugna så går det lättare att introducera dem i flocken så att säga och när det väl är gjort så lär det inte bli några problem att ha dem tillsammans. Självklart kommer de i så fall inte att få vara ensamma tillsammans. Hunden och katterna är ju ändå rovdjur och man vet aldrig vad som kan hända. Men, under uppsikt underlättar det väldigt mycket om hönorna är lugna i sig själva. Sedan är det ju störtmysigt om de är så lugna så att man kan ha dem i knät och kela med också. Stort tack, Myo!
tigrella
14-01-2011, 14:06
Vilka fina höns ni har! Detta är mina små... [attachment=57540:bild1.JPG] [attachment=57541:bild2.JPG] [attachment=57542:bild3.JPG] En av dem har precis börjat värpa, härlig känsla att hämta ägg hemma i stället för affären!
Myosotis
16-01-2011, 17:42
Så söta de är! CITAT (Kryddan03 @ 13-01-2011, 20:28)  ...Det är värre med "stirriga" djur som kan trigga jaktinstinkt... Ja och än värre med minihöns utan självbevarelsedrift  Om en sebright tycker att katten står i vägen så kan den gå rakt emot katten, brösta upp sig och försöka se ut som om den vill slå ihjäl katten. De har ingen aning om att de inte är mycket större än en koltrast. CITAT (*Stintan* @ 13-01-2011, 14:44)  australorpington  De är vackra! Igår fick jag 3 ägg! "Ja men titta! Här ligger det också ett redägg!" "Vadå redet är för småttingarna? Det var det dummaste, det ser du väl att en dvärgwyandotte också får plats här?" *provligger* "Sluta nu med det där blixtrandet, människa, så jag kan bygga mitt bo ifred."Det stora redet däremot är väldigt stort, jag ska bygga ett mellanstort också hade jag tänkt.
Meriona
16-01-2011, 18:42
TRE ägg, ojdå! Är det från dina nykomlingar allihop? Är det inte ovanligt att de värper så bra den här tiden utan extraljus? Eller så har jag fattat fel.... Ja ett mellan-bo låter bra för de mellanstora, det kan ju vara flera som blir äggnödiga samtidigt.
Kryddan03
16-01-2011, 20:55
@Myo Så söt hon är i redet! DW ser så ulliga och bulliga ut att man bara vill köra ner näsan i allt dun.
Biggan_
17-01-2011, 23:14
Underbara hönsbilder Tigrella o Myo! Hönan i redet är ju helt bedårande! Hon tar sej an uppgiften på största allvar! CITAT (Meriona @ 16-01-2011, 18:42)  det kan ju vara flera som blir äggnödiga samtidigt. 
Myosotis
29-01-2011, 15:57
CITAT (Meriona @ 16-01-2011, 18:42)  TRE ägg, ojdå! Är det från dina nykomlingar allihop? Är det inte ovanligt att de värper så bra den här tiden utan extraljus? Eller så har jag fattat fel....  Hoppsan, missat att svara...  Det är dvärgwyandotterna och antwerpen skägghönan som värper. Unga höns börjar ofta värpa när de nått en viss ålder, oavsett årstid. Läste också att gamla hönor behöver fler timmars ljus för att värpa än unga. Sen beror det på ras också, vissa raser värper på vintern, andra inte. Chicken Fun Snackball En sån skulle jag vilja ha... sysselsättning för uttråkade höns  Men de gillar sin hela vitkål och det torkade gräsklippet också, och så slänger jag korn i ströet som de får sprätta fram och hittar på lite olika godis nästan varje dag, idag fick de kvarg med rivna morötter.
Myosotis
01-02-2011, 11:35
Maranen har börjat värpa!!  Och min bebis har börjat gala!  Det var ett väldigt viftande med vingarna, men själva galet?gället?galandet? lät tämligen proffsigt redan vilken får mig att undra om han har smygövat, för de brukar börja med enstaviga oartikulerade vrålanden innan de lär sig. Men jag har inte hört något förrän nu i morse.
Biggan_
01-02-2011, 15:12
CITAT (Myosotis @ 01-02-2011, 11:35)  Maranen har börjat värpa!!  Och min bebis har börjat gala!  Det var ett väldigt viftande med vingarna, men själva galet?gället?galandet? lät tämligen proffsigt redan vilken får mig att undra om han har smygövat, för de brukar börja med enstaviga oartikulerade vrålanden innan de lär sig. Men jag har inte hört något förrän nu i morse.  Vilka fina ägg!  Ostämplade och allt!  Det översta rödbruna är väl Maranens? Lilleman har börjat bli kaxig!  Då blir det väl så småningom konkurrens med gammeltocken!
Hjälp, så fina höns och ägg  !!! Njuter så av era fina bilder  !!!
Meriona
02-02-2011, 06:07
NÄMEN! Vilket vackert ägg!  Eller ja, alla tre då!  Jag tänkte som Biggan, ujuj nu får nog lilleman på tafsen snart.  Hoppas att det går bra ändå, att han inte är för kaxig.
Myosotis
02-02-2011, 11:37
Ingen fara än. Han är dominant över tre hönor än så länge och försöker med samt får stryk av Antwerpenhönan några gånger varje dag  Tuppen har han inte försökt utmana. CITAT (Biggan_ @ 01-02-2011, 15:12)  Det översta rödbruna är väl Maranens?
Biggan_
02-02-2011, 15:04
CITAT (Myosotis @ 02-02-2011, 11:37)  får stryk av Antwerpenhönan några gånger varje dag  Stackarn!
Myosotis
03-02-2011, 13:38
CITAT (Biggan_ @ 02-02-2011, 15:04)   Stackarn!  Det är han som börjar, han får skylla sig själv. Det gör inte ont utan är mest en symbolisk styrkedemonstration.
Myosotis
03-02-2011, 23:47
Biggan_
05-02-2011, 19:17
Men jesses, vilken stropp!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|