Full version: Höns
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47
Eva i Skåne
Så fina dom är wub.gif
Ingela i Segersberg
Underbara! wub.gif
Myosotis

Aqvakul
Härliga små dunbollar! wub.gif
Myosotis
Nu har nr. 6 torkat smile.gif

Anki på Öland
Jisses så söta smile.gif
Myosotis
Ja och så är de pyttesmå dessutom. Äggen vägde bara 32 - 37g så det är minikycklingar.
Eva i Skåne
Minikycklingar med jättefötter biggrin.gif Dom är så ljuvliga.
Jag kommer nästa vecka innan dom vuxit till sig för mycket.
Rebecca
Åh, vilka HELT FANTASTISKA små yttepyttisar!!

wub.gif wub.gif wub.gif
gunsta
Man gratulerar - vilka raringar smile.gif
Myosotis
Tack för gratulationerna smile.gif

CITAT (Eva i Skåne @ 24-05-2013, 17:37) *
Jag kommer nästa vecka innan dom vuxit till sig för mycket.

Ja skynda dig, de växer så fort.

Har nog visat denna bilden förut, men som en liten påminnelse hur liten hönan är, här bredvid en mer normalstor av tung ras.

[attachment=76468:Mimmi_Lara_Alex.jpg]
Biggan_
yahoo.gif Stort grattis Myo! kompiskram.gif
Vilka näpna små dunbollar! wub.gif wub.gif wub.gif
Eva i Skåne
Hur går det med sjuan?
Rebecca
Vad är den lilla hönan för ras? Urfin!!
Myosotis
CITAT (Eva i Skåne @ 24-05-2013, 21:17) *
Hur går det med sjuan?

Det blev inget.

CITAT (Rebecca @ 24-05-2013, 22:13) *
Vad är den lilla hönan för ras? Urfin!!

Jag köpte henne som Antwerpen skägghöna för att sedan upptäcka att sådana ska ha rosenkam medan hon har enkelkam, så hon är nog inte riktigt renrasig. Men det spelar inte mig någon roll.
ängsvädd
Ljuvliga <3
Eva i Skåne
Berätta mer om dunbollarna!!!
Myosotis
Ja oj, det har varit lite stressigt här. Den gula har haft förstoppning men mår bättre nu. De växer och får små vingar och är jättesöta. Nr. 4 tror jag redan nu är en tupp, synd, den är så fin så den hade jag nog kunnat tänka mig att behålla. Den bruna kanske blir den som får bo kvar här? Eller så kanske det blir två, de tar ju inte så mycket plats...
Myosotis

Biggan_
CITAT (Myosotis @ 02-06-2013, 10:55) *

Ljuvlig kyckling Myo! wub.gif
Den där bilden med fötterna är ju kul! Undrar hur många kycklingar som är med på bilden, och undrar om dom inte behöver värma fötterna också?
Myosotis

Anki på Öland
Såååå himla söta!!
Biggan_
Ja så söta!...och vilka små gulliga vingar dom har fått! wub.gif
Myosotis
Nu kläcks det under favorithönans dotter. Av 8 ägg bara 2 kycklingar hittils, och tyvärr verkar det inte bli fler. En är gul och har inte torkat än. Den här kom igår:

[attachment=76887:Schoko.jpg]

Min kamera har lagt av -cry-.gif det är Eva som har tagit bilden, hoppas det är okej att jag visar den, Eva?
Myosotis
Den gula ser precis ut som sin pappa, prickig!

Igår var det förresten 10 år sen jag fick mina första höns yaay.gif

Bilderna tagna med en lånad smartphone.
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 14-06-2013, 12:51) *
Den gula ser precis ut som sin pappa, prickig!

Igår var det förresten 10 år sen jag fick mina första höns yaay.gif
Bilderna tagna med en lånad smartphone.

wub.gif
Eva i Skåne
Så söta wub.gif Kul med en prickig kyckling igen. Då får vi hoppas att detta är en höna
kerstinbern
Man skulle säkert kunna göra genetiskt förändrade höns som aldrig utvecklar fjädrar utan har fluffigt dun hela livet, eller finns det kanske redan en sådan ras?
Myosotis
Silkeshöns har dunig fjäderdräkt och kan inte flyga. Rasen ska vara över 4000 år gammal.
Myosotis
Här är en till av bilderna som Eva tagit:

[attachment=76945:Arm.jpg]

Och de här har jag tagit på de två små nya med den där hemska lånade smartphonen thumbdown.gif Jag får tandvärk av bildkvalitén, men bättre än inget crying.gif

[attachment=76946:Schoko.jpg] [attachment=76947:Bunzelchen.jpg]

Man får förminska mycket så går det bättre. Jag har dammat av min analoga kamera och tagit fram en film ur kylen, bäst före 2007, så med lite tur kommer det scannade bilder om några veckor eller så...
Eva i Skåne
CITAT (Myosotis @ 17-06-2013, 07:26) *
Silkeshöns har dunig fjäderdräkt och kan inte flyga. Rasen ska vara över 4000 år gammal.

Så roliga dom ser ut. Speciellt den nedersta av bilderna ser mer ut som en mjuk hårig päls smile.gif
Myosotis

laugh.gif wub.gif

Eva i Skåne
En som tror att den ska bli en långhalsad svan när den blir stor smile.gif
Biggan_
Haha Myo! Det liknar en utomjording ju! Lite som E.T.

Myosotis
Neej -cry-.gif du får inte jämföra min lilla favoritkyckling med ett sånt fult monster!!

Titta så söt hon är:

wub.gif

Myosotis
Idag fyller favorithönan 9! smiley_small_hug.gif yaay.gif wub.gif hbd.gif Hon firar med att ligga och ruva. Fick hjälp att lysa äggen igår, där är 4 kycklingar i dem (hennes egna).
Eva i Skåne
Grattis Kiki och grattis Myo! När är kläckningsdagen beräknad?
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 21-06-2013, 09:43) *
Neej -cry-.gif du får inte jämföra min lilla favoritkyckling med ett sånt fult monster!!

Titta så söt hon är:

wub.gif

Nej, så klart! Hon är ju jättesöt ju! wub.gif

CITAT (Myosotis @ 25-06-2013, 16:18) *
Idag fyller favorithönan 9! smiley_small_hug.gif yaay.gif wub.gif hbd.gif Hon firar med att ligga och ruva. Fick hjälp att lysa äggen igår, där är 4 kycklingar i dem (hennes egna).

Hoppas hon hade en skön födelsedag! hbd.gif
Myosotis
CITAT (Eva i Skåne @ 25-06-2013, 16:59) *
Grattis Kiki och grattis Myo! När är kläckningsdagen beräknad?

Ojdå, missade att svara. De kläcks nuuu!! [attachment=77220:5.gif] En spättad var ny och ännu blöt i morse, en mörk kläcktes halv sju. Båda har rosenkam. Hål i de andra två äggen.
Biggan_
Härligt Myo! Då har du kycklingar i alla möjliga storlekar nu. Hoppas allt gick bra!
Myosotis
Ja, allt gick bra och det blev en mörk och tre prickiga smile.gif

Myosotis
De andra två blandraserna är 3 veckor nu. Jag tyckte de var små fortfarande, men de har visst blivit riktigt stora, för de nykläckta är pyttesmå jämfört med dem.

De har så roliga kammar båda två:

Myosotis
Småpärlorna är 6 veckor och "de stora" - fast de första blandraserna håller visst på att växa ikapp dem redan. Bara de inte blir lika stora som sin pappa...

Favoritpärlan är minst, men står man på vattenautomaten blir man störst! wub.gif

Anki på Öland
Åh så mycket söta bebbar smile.gif
Biggan_
Ja, dom är underbart söta! wub.gif
Eva i Skåne
Ja, jättesöta. Jag har sett dom irl biggrin.gif
Biggan_
Jag tror jag får göra en utflykt en dag, jag har ju dessutom giltigt skäl eftersom jag har en skuld att reglera! yes.gif
Myosotis
För det första behöver du inget skäl för att hälsa på, du är välkommen när du vill. För det andra hade jag glömt den där "skulden" och det hoppades jag att du också skulle göra...

Myosotis
När jag ändå håller på, några bilder på Dals-Pärlhönsen också. Jag har ju fått låna två kameror wub.gif thanks.gif
Deras favoritställe är just nu uppe på plåttaket till deras sandbad, det låter som en elefanthjord när de springer där uppe. Idag la jag märke till att mammahönan gick och åt själv utan att locka dem, de blir mer och mer självständiga och det dröjer nog inte länge förrän hon tröttnar helt på dem.

Myosotis
I lördags hade jag kommit långt ner i kycklingfodersäcken och gissa vad jag hittade där?! En möglig klump!! ranting.gif -fear-.gif Kanske har de ätit mögel under hela sin uppväxt crying.gif Det såg precis ut som om någon vätska hade runnit ner, fått pelletsen att klumpa ihop sig och sen möglat så man kan ju hoppas att fodret ovanför var okej. Alla lever och verkar må bra. Jag kunde inte köpa nytt foder förrän igår morse så de fick annat fram till dess, och omställningen gick också bra. Man borde tvinga tillverkarna att äta upp resten i säcken inklusive klumpen. Sånt får ju bara inte hända.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon