Full version: Höns
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47
Fredrikslund
Jag har ventelerat genom att jag har en sån där vanlig som man kan öppna och stänga förhand, men tycker det är lite litet för vårat hönshus. började mögla inne, så fick stå och vädra. Men vi har rätt lågt i tak, ca 2 meter, men i erat kanske det funkar eftersom det inte är så stort. men tycker man ska ta två så att man inte råkar ut för samla problem som mig smile.gif

Jo, jag tror det kräver några generationer för att få bort färgen från äggen helt och hållet. Men om man vill behålla färgen så väl som möjligt får man nog hålla ihop färg äggläggare ihop.

Tycker inte heller om att maskin kläcka, men är ltie svårt om man inte har någon som vill ruva tongue.gif så skit i fuktigheten under vänding, det ska inte vara någe speciellt!

Som sagt, lycka till att hitta dv.maran, tror jag är rätt svårt tongue.gif men jag nämnde ju några, barnavelder lägger ju ocks färgade ägg, vet dock inte om det finns i dvärg. hm hm, komme inte på så mycket just nu.
Guld sebright har jag wink.gif Tycker väl att dom är ungefär lika stora, och om dom får kalkben eller inte är ju mycket svårt att säga. har själv aldrig haft problem med det, men alla raser kan ju få kalk ben. vet ingen ras som ska få det mer än andra..

Maran. Tupp 3,5kg. Höna 2.7kg. Ägg ca 58g chockladbruna
Australorp tupp, 3,5-3,8 kr. Höna. 2,7-2,9 kg 55 gram, bruna

Så skulle säga att dom är rätt gämn viktiga smile.gif

Och jag tycker nog inte att australorp lägger rosa ägg, har själv sådana ägg och dom lägegr ju ljusbruna. precis som faveroller gör.

Tror detta ska vara isbar ägg.lite grön blåa ägg lägger dom [attachment=39373:Grona_20egg_150pix.jpg][attachment=39373:Grona_20egg_150pix.jp
g]

HETER FREDRIKSLUND PÅ ALTERNATIV biggrin.gif
160kvm stort hus
Hi hi, jag misstänkte det när jag såg samma namn där som här... tongue.gif

Ok, ja det kanske inte är så dumt med två st hand-mojänger. Och kanske en fläkt som driver ut fukten. Mögel är ju inte roligt. Gjorde det stora misstaget förra året att stänga igen uterummet helt ( tänkte att det kanske skulle bli varmare där under vintern då)
Efter ett par månader var allt täckt med små svarta prickar. Blä!!

Iofs ingen fara där, det var ju bara att skrubba av glaset och plåten. Men ändå. Huaaa *ryser av minnet*

Åh chokladfärgade ägg!!!

Tur att man har en bromsande sambo, annars hade man väl skaffat en av varje..
Myosotis
CITAT (Fredrikslund @ 28-07-2009, 21:59) *
Maran. Höna 2.7kg...

Har aldrig vägt min jättehöna, det skulle jag kanske göra. 2,7 låter väl inte så mycket.

Tack för ventilationstipsen också, det kommer till användning här så småningom.
Myosotis
CITAT (Fredrikslund @ 28-07-2009, 21:59) *
...så skit i fuktigheten under vänding, det ska inte vara någe speciellt!

Har du någon annan förklaring till att det inte blev några kycklingar då?

CITAT (160kvm stort hus @ 29-07-2009, 08:57) *
Tur att man har en bromsande sambo, annars hade man väl skaffat en av varje..

Tur att man inte har någon bromsande sambo. Tror jag ska skaffa en av varje. yes.gif
anne-li i olofstorp
Tur att man inte har någon bromsande sambo. Tror jag ska skaffa en av varje. yes.gif
[/quote]

En sambo och en höna då eller????
160kvm stort hus
Tur att man inte har någon bromsande sambo. Tror jag ska skaffa en av varje.
[/quote]

En sambo och en höna då eller????

Ha ha ha ha!! Dagens skratt.

Både och kanske?
Piafia
Hej alla hönsägare!
Många roliga frågor!
På problemet att hönorna värper lite varsomhelst: Jag köper några konstgjorda ägg.
Det finns plastägg på Granngården. 19 kr styck.
Hönorna vill ju gärna lägga äggen på samma plats som andra lägger.
Lägg de knstgjorda i de reden du vill att de ska värpa.
Det funkar hos mig.
kompiskram.gif
Fredrikslund
CITAT (Myosotis @ 29-07-2009, 19:26) *
Har aldrig vägt min jättehöna, det skulle jag kanske göra. 2,7 låter väl inte så mycket.

Tack för ventilationstipsen också, det kommer till användning här så småningom.

Det låter ju aldrig mycket, men det känns ju ändå alltid så tungt! jag förstår inte tongue.gif

Om man har två manuella ventilationsgrejer så får man nog vara försiktigt så man inte sätter dom på så sätt att det blir drag. för det är höns och speciellt kycklingar väldigt känsliga emot! finns ju lite dyrare som är bättre och som "samlar" luften på något sätt, tror jag. sådana har vi hemma. vi har inte någon fläkt i vårat hus och om det funkar här borde det väl ändå inte behövas i hönshuset? om man inte vill ge dom extra lyx, men så mycket pengar skulle JAG aldrig lägga ut tongue.gif

Och det där med att dina kycklingar inte kläckted är ju svårt att veta om dom blev naturruvade. För vändningen har jag aldrig haft problem med, aldrig kollat fuktighet och har trots detta fått 100% ibland. kanske din höna gick av och hade sig, eller kanske hade några hamnat utanför så att dom dött. jätte svårt att veta faktiskt. hade du kläckt alla och kollat i dom? för då kan du ju se om det var en massa döda kycklingar i kanske dom var för svaga. men om det är något halvutvecklat kanske dom blivit kalla. haha, jag vet inte riktigt tongue.gif
Myosotis
Idag värpte min stora svarta höna det här ägget. Jag visste inte ens att hon ansåg sig vara klar med ruggningen, så det kom lite oväntat. Hon har tidigare värpt två jätteägg på 90 resp. 98g och ett dvärgägg på 19g. Normalt brukar hennes ägg väga omkring 65g.
Det här ägget vägde 105 gramm!!! blink.gif

Bredvid ett köpeägg:

Mellan ett sebrightägg och ett stort från den andra grönvärparen:

Meriona
Vi köpte ägg under vår segling på en handelsbod som fick ägg från en lokal bonde, och de var ENORMA! Säkert en halv gång större än vanliga köpeägg, de fick inte ens plats i kartongen! Men goda var de! wub.gif
Myosotis
Hon bara fortsätter värpa konstiga ägg! Igår kom det ett normalstort men idag ett dvärgägg!!

105, 62 resp. 16 gramm! Visst är det häftigt!

Bredvis ett ägg från min dvärghöna (hennes ägg brukar väga 30-35g).

Meriona
Mysko, kan de variera så i storlek alltså? wacko.gif Min arbetskamrat lovade att leverera ett sexpack från sina hönor han skaffat, ser verkligen fram emot det! wub.gif han har till och med låtit hunden stanna inne ett par timmar varje dag för att hönsen ska få full tillgång till trädgården, det är rätta takter! bravo.gif
blomkronan
Är sååå avundsjuk på er som kan ha höns, det är mysiga djur och kunna få färska ägg till frukost smile.gif men bor man som jag går det inte... en dag... kanske jag kan hitta en plats på landet (men jag får nog vänta många år på det) Så länge får jag nöja mig med hönsen i parkleken 5 minuters promenad från mig (Shaggy och jag går förbi nästan varje dag)

Tänkte visa lite bilder..

Tuppen
[attachment=40406:DSC02606.JPG]
Hönsen är inte lika tuffa dom sprang när dom fick syn på Shaggy som bara satt snällt och titta på dom. (Dom har nog blivit skrämda av andra hundar)
[attachment=40407:DSC02593.JPG]

Inne har dom inte så kul tycker jag...
[attachment=40408:DSC02594.JPG]

Här ser ni hela huset och ute gården, dom har kaniner oxå så hela huset är inte till hönsen...
Jag och shaggy är på väg därifrån eller rättare sagt jag! Shaggy stretar och vill tillbaka giggle.gif Han tycker om att titta på hönsen:)
[attachment=40409:DSC02608.JPG]

Ölänska dvärghöns ska det visst vara.

Meriona
Hihi vad enveten han är, Shaggy. Först såg det ut som om du hade ett måttband utsträckt men nu ser jag att det är kopplet... laugh.gif
Fredrikslund
Lördagen den 29 Augusti kl 11:00 är ni välkomna ut till Alexandra i Vidja, söder om Stockholm.

Ta med era tuppar och hönor, kycklingar och ägg som ni vill sälja! (även växter, honung, svamp osv)

Alla som bor i Stockholms området, även längre om man vill det, palla er Till Vidja den 29/8!! yahoo.gif[color="#FF8C00"][/color]
Myosotis
Dagen efter dvärgägget hittade jag ett pyttedvärgägg på golvet. Dvärghönan måste ha tänkt att det här kan jag bättre, så hon värpte ett ägg på ca. 8 gramm blink.gif blink.gif blink.gif Smittar det? När två hönor gör så konstiga saker direkt efter varandra börjar man ju undra om det är en sjukdom eller vad! Båda mår bra och har bara värpt vanliga ägg sen dess. Är det någon mer som har erfarenhet av detta?

Här bredvid ett av hennes vanliga ägg som alltså är ungefär hälften så stort som ett vanligt hönsägg. Dvärägget är mer som ett star- eller trastägg.

*Ulrica*
Vi har fått våra första ägg! yahoo.gif

Det började i tisdags då jag hittade tre ägg, två ute och ett inne. Sedan har vi hittat två om dagen så det måste vara minst två av hönorna som lägger ägg. Hittills har de varit förskräckligt små men idag var det ett som var lite större. Sussex är ju en ganska stor ras så jag antar att äggen kommer att vara åtminstone som köpeägg i storlek så småningom. Fin färg har de också:

[attachment=40803:firsteggs.jpg]
CillaM
CITAT (Maggan H @ 17-07-2009, 16:25) *
Fina hönor o tuppar! Och jädra hökar och rävar, jag känner igen dilemmat hemifrån mina föräldrar. De har nu ett annat stort problem; hönsen äter själva upp äggen! Vad beror detta beteende på, de får fullvärdigt foder och går lösa ute om dagarna? Mamma är förtvivlad och tänker nacka dem snart om de inte ändrar sig och köpa nya. De är ett? (lite osäker på det) år gamla och har gjort så här hela tiden.

Ägg är ju en viktig hormonkälla för allt slags liv, även höns. Försök att ge hönorna kokt ägg istället, som ni har hackat/delat, hönorna vet ju inte att det är ägg som är kokt och kanske ger sig på det istället. Sedan är ju kalken väldigt viktig och snäckskal går att köpa på samma ställe som man köper foder.
Myosotis
Det är något som inte stämmer här...
Chamomille
CITAT (Myosotis @ 27-08-2009, 15:22) *

biggrin.gif wub.gif
Meriona
Vad jobbigt hon kommer att få om några veckor! wacko.gif blink.gif
Meriona
Fråga från min arbetskamrat som blivit med hönor: Vad ger ni dem för stapelfoder? Pullfor?
Myosotis
Hel vete plus fenix värp.
Meriona
Fenix värp? Låter som ett dåligt dataspel? Var köper man sånt? unsure.gif
Myosotis
laugh.gif På lantmännen!
Meriona
Jaha, då ska jag tipsa honom om det. Tack! thanks.gif
Myosotis
Det är ju bara min variant som fungerar bra för mina höns. Det finns andra lösningar. Han som jag fick mina första höns av gav bara hel vete eftersom hönsen fick så mycket matrester där. Så jag körde också bara på vete i början. Men här blir det sällan matrester och det kändes för ensidigt, jag fick för mig att de led av brist på ett eller annat så jag frågade på Lantmännen och sen dess har jag köpt värpfoder också, det är balanserat så man vet att de får i sig allt de behöver. Man ger ungefär drygt hälften vete, knappt hälften värpfoder. Det finns även färdigfoder som redan innehåller säd. En gång köpte jag hel korn för att variera men det var inte populärt. (Kul förresten, det står "Hel korn" på säcken men inte "Hel vete" utan "Vete hel" laugh.gif ). Man kan även köpa krossat vete, vet inget om eventuella fördelar med det men förmodligen är hållbarheten sämre. Alla sorts matrester är bra. Inget mögligt naturligtvis. Kokt ris ska man blanda med olja eller nåt så det inte klibber igen krävan. Höns gillar nästan allt. Pannkaka, kött, ägg, ost, kvarg osv. är mycket gott. Man kan även ge frukt som många nog inte har tänkt på, t.ex. fallfrukt nu eller gamla mandariner efter jul, särskilt på vintern är de helt vilda efter allt grönt och frukt. På vintern brukar jag grodda vete så de får i sig vitaminer, man kan även så i krukor eller ge gammal sallad. Så länge det finns våtarv brukar jag plocka det till dem, de älskar det. Man får prova sig fram, höns är individer med olika favoritmaträtter. Mina äter inte morötter eller bananer. Den stora svarta älskar tomater. Tuppen äter blommor rolleyes.gif . Den mörkbruna vägrar äta sallad. Dvärghönan är rätt ointresserad av korv som är det bästa de andra vet. Det är bara min tama höna som äter allt och vill ha allting för sig själv. laugh.gif Hon är inte alls bortskämd. whist.gif
Tipsa din kollega om boken "Höns" av Karin Neuschütz, Kristina Odén och Tore Hagman. Den är bara så bra. Där står också hur man själv kan göra balanserad hönsmat. Han vet väl om att han måste ge dem kalk? Det räcker inte att bara ge dem de egna äggskalen!!
skogstroll
CITAT (Myosotis @ 29-08-2009, 11:04) *
Kul förresten, det står "Hel korn" på säcken men inte "Hel vete" utan "Vete hel" laugh.gif ).

ja konstigt det där... det är som när man ska köpa grovspackel, då kan det plötsligt heta Spackel Grov istället giggle.gif
Myosotis
fast grovspackel är väl ingen svordom? unsure.gif
Meriona
Vilka allätare höns verkar vara! Oerhört praktiskt faktiskt! tummenupp.gif
Jag tror att han och hans sambo läst på en hel del, så jag tror att de känner till att de ska ha kalk, men jag ska kolla för säkerhets skull. thanks.gif Nu håller de på att läsa på om getter och får, så man kan undra hur det ska sluta egentligen. Ett zoo kanske? Men de har ju gott om plats, så varför inte?! yes.gif Fast tuppen deras verkar lite aggressiv emot både folk och hönorna, är det vanligt att det är så?
Myosotis
Jag skulle inte acceptera en aggressiv tupp, ingen av mina har varit det. Mina grannar hade en aggressiv dvärgtupp en gång, man fick ha sopkvast med sig in för att kunna värja sig. rolleyes.gif

Min åsbotupp blev på något sätt provocerad av sebrighthönan, något i kroppshållningen hos henne kanske. Hon kunde stå i ett hörn och säga "jag ger mig", men han skulle fortfarande jaga henne. Han var dum i huvudet och jag behöll honom inte så länge. Annars är det ju så att tuppen och dominanta hönor hackar mot nacken på de underordnade, detta kommer från parningsbeteendet då tuppen håller sig fast i hönans nackfjädrar. Om hönan går med på parning lägger hon sig ner. Ibland kan tuppen försöka våldta en höna som då brukar protestera högljutt. Min tar ibland fel när de ligger och solar och hoppar på dem. Det ser rätt kul ut när den stora svarta bara reser sig och går därifrån med en liten tupp hängande i nacken. Utöver detta att tuppar hela tiden vill para sig tycker jag att varje form av aggression mot hönor är fel, en beteendestörning, kanske utlöst av stress t.ex. Han ska beskydda dem, visa dem mat och bon. Inte hacka på dem.
Meriona
Va bra att jag inte hade helt fel då när jag sa att han borde göra sig av med den. De har en liten ettåring hemma som redan blivit rejält påflaxad av honom, jag tycker att det är lite vårdslöst att chansa, tänk om barnets ögon ryker nästa gång. blink.gif

När min mamma var liten var hon tvungen att ha en cykelpump med sig i skolväskan, för deras tupp var riktigt ilsken. Hon har berättat att hon lyckades pricka rejält i skallen ett par gånger, men han fattade visst inte vinken ändå...
Myosotis
CITAT (Meriona @ 29-08-2009, 18:10) *
Va bra att jag inte hade helt fel då när jag sa att han borde göra sig av med den. De har en liten ettåring hemma som redan blivit rejält påflaxad av honom, jag tycker att det är lite vårdslöst att chansa, tänk om barnets ögon ryker nästa gång...

fear.gif nono.gif Fullständigt oacceptabelt!

Höns läser vårt kroppsspråk precis som andra djur. Jag tror att sådant beteende ofta (om tuppen inte är störd på riktigt alltså) beror på att han av bara farten, när han var berusad av makt någon gång, gått emot en människa. Människan hoppar förvånat till och backar - tuppen anser sig nu vara dominant över människan. Sen förstärks detta vid varje möte, tuppen blir allt tuffare och människan allt räddare. Jag har aldrig testat att återta makten över en sådan tupp, men det kanske är värt att testa. Men om han redan har vant sig vid att jaga småbarn är det nog bättre att ta bort honom.
Meriona
Det hjälper väl inte som i Pettson&Findus hota med stora grytan kanske? whistling.gif
Rosmarin
CITAT (Myosotis @ 27-08-2009, 15:22) *

giggle.gif Ja, så var det nästan hos oss för ett par år sedan. Jag hade en gammal (22år) katt som jag haft sedan han var kattunge. En gammal dam som bodde granne med oss blev flyttad till ett ålderdomshem eftersom hon inte klarade sig själv längre. Hon hade tre katter. En togs om hand, de andra två försvann. Den ena dök upp i min trädgård några veckor senare. Ville egentligen inte ha fler katter i huset då jag var rädd att det skulle bli för mycket för den gamle. Den tillkomne var dock väldigt snäll och respekterade den gamle helt och hållet. Väntade tills han hade ätit färdigt innan han själv åt, gick alltid ur vägen utan att för den skull vara rädd för den gamle etc. Så jag sa till slut att okej då, han får väl stanna här då.

Då dök den andra försvunna katten upp (den gamla damens)... med två kattungar!!! Som hon hade fött i intillliggande lada. Hon själv var väldigt skygg och närmade sig inte oss. Hon bara kom och åt i de andras skål när hon trodde att vi inte såg henne. En morgon när jag var ute hos hönsen mycket tidigare än vanligt såg jag att kattmamman och bebisarna låg och sov i halmen bredvid hönorna! wub.gif Katten som hade flyttat in hos oss kom en dag bärande på först den ena och sedan den andra kattungen och lämnade av dem hos mig inne i köket... så vad hade jag för val... wub.gif ?
Rosmarin
CITAT (Myosotis @ 29-08-2009, 11:04) *
Det är ju bara min variant som fungerar bra för mina höns. Det finns andra lösningar. Han som jag fick mina första höns av gav bara hel vete eftersom hönsen fick så mycket matrester där. Så jag körde också bara på vete i början. Men här blir det sällan matrester och det kändes för ensidigt, jag fick för mig att de led av brist på ett eller annat så jag frågade på Lantmännen och sen dess har jag köpt värpfoder också, det är balanserat så man vet att de får i sig allt de behöver. Man ger ungefär drygt hälften vete, knappt hälften värpfoder. Det finns även färdigfoder som redan innehåller säd. En gång köpte jag hel korn för att variera men det var inte populärt. (Kul förresten, det står "Hel korn" på säcken men inte "Hel vete" utan "Vete hel" laugh.gif ). Man kan även köpa krossat vete, vet inget om eventuella fördelar med det men förmodligen är hållbarheten sämre. Alla sorts matrester är bra. Inget mögligt naturligtvis. Kokt ris ska man blanda med olja eller nåt så det inte klibber igen krävan. Höns gillar nästan allt. Pannkaka, kött, ägg, ost, kvarg osv. är mycket gott. Man kan även ge frukt som många nog inte har tänkt på, t.ex. fallfrukt nu eller gamla mandariner efter jul, särskilt på vintern är de helt vilda efter allt grönt och frukt. På vintern brukar jag grodda vete så de får i sig vitaminer, man kan även så i krukor eller ge gammal sallad. Så länge det finns våtarv brukar jag plocka det till dem, de älskar det. Man får prova sig fram, höns är individer med olika favoritmaträtter. Mina äter inte morötter eller bananer. Den stora svarta älskar tomater. Tuppen äter blommor rolleyes.gif . Den mörkbruna vägrar äta sallad. Dvärghönan är rätt ointresserad av korv som är det bästa de andra vet. Det är bara min tama höna som äter allt och vill ha allting för sig själv. laugh.gif Hon är inte alls bortskämd. whist.gif
Tipsa din kollega om boken "Höns" av Karin Neuschütz, Kristina Odén och Tore Hagman. Den är bara så bra. Där står också hur man själv kan göra balanserad hönsmat. Han vet väl om att han måste ge dem kalk? Det räcker inte att bara ge dem de egna äggskalen!!

Ja mina höns får allt som annars hade gått i komposten. Matavfall, grönsaks och potatisskal, bortrensat ogräs, fallfrukt... Jag har faktiskt skippat komposten eftersom de äter allt! På våren gräver vi ur det översta lagret i hönsgården och lägger detta som jordförbättring i trädgårdslanden. Jag var förvånad i början att hönsen faktiskt även äter, (ja inte bara äter utan fullkomligen kastar sig över) fisk och köttrester. Min man brukar säga att hönsens favoriträtt är stekt kyckling ... giggle.gif ...
Meriona
Så länge de inte vet att de äter artfränder så..... Eller? blink.gif
emmas matte
Öga för öga står det i biblen,........ så om duvhöken dödar min tupp, får jag då döda duvhöken???
Nej, jag dödade inte duvhöken( men känslan fanns), vi släppte ut den igen,men skrämde den rejält först, så att den inte ska komma tillbaka. Men det är inte roligt att komma ut och hitta min granna Svarthönetupp död, men han gjorde sitt jobb försvarade sina hönor. Har nu skaffat en ny tupp,en (faveroll)fransk sort, men han är född i maj. så hönorna får väl vänta lite. Det var marknad och de säljer höns och smådjur där,annars så hade jag nog inte fått tag i någon så snabbt.
Meriona
Har du någon bild, EmmasMatte?
Rosmarin
CITAT (Meriona @ 30-08-2009, 19:49) *
Så länge de inte vet att de äter artfränder så..... Eller? blink.gif

Ja det får man ju hoppas att de inte vet eller förstår. Annars hade det ju varit ganska makabert!
Meriona
CITAT (Rosmarin @ 31-08-2009, 12:40) *
Ja det får man ju hoppas att de inte vet eller förstår. Annars hade det ju varit ganska makabert!

Har du sett Babe? Där åt familjen middag, en stor höna (eller anka) låg stekt på bordet och alla djuren stod i fönstret och mindes Melody (eller vad hon nu hette) och snyftade.... sick.gif -cry-.gif Inte för vad jag vet vad det hade med detta att göra, det var bara så lessamt att jag nästan blev vegetarian.
Myosotis
CITAT (emmas matte @ 31-08-2009, 12:10) *
Öga för öga står det i biblen,........ så om duvhöken dödar min tupp, får jag då döda duvhöken???
Nej, jag dödade inte duvhöken( men känslan fanns), vi släppte ut den igen,men skrämde den rejält först, så att den inte ska komma tillbaka. Men det är inte roligt att komma ut och hitta min granna Svarthönetupp död, men han gjorde sitt jobb försvarade sina hönor. Har nu skaffat en ny tupp,en (faveroll)fransk sort, men han är född i maj. så hönorna får väl vänta lite. Det var marknad och de säljer höns och smådjur där,annars så hade jag nog inte fått tag i någon så snabbt.

-cry-.gif trostar.gif Ärligt talat tror jag att man får det. Man har rätt att försvara sina tamdjur, man får t.ex. skjuta en varg för att rädda sina får, men bara precis när den håller på och river dem, inte i förebyggande syfte eller så. Jag har bara hört det från rovdjursexperter men har tyvärr ingen källa som jag kan hänvisa till.
emmas matte
Jag kan inte lägga in foton på nätet, något galet med mitt fotoprogram.......Jag har ärligt talat lust att döda duvhöken,,,men han eller hon gjorde ju bara vad den är född till att göra... men jag ska sätta tak på hönsgården, det kan jag göra och skydda mina höns.

faverolle stavas det noghönsrasen som nya tuppen är av
Rosmarin
Faverolles är en skojig ras. Vilken färg har han Emmas matte?
Faverolle
Faverolles
emmas matte
Han är vit med mörkare huvud och mörkare(gråa) bakdel, och gröna fjädrar i det mörka lite här och var, jag var inne och kollade på nätet och tyckte att han är nog normal? färgad för rasen confused.gif g.gif ,kan inte så mycket om hönsraser,men tycker att han är vacker
Rosmarin
Det är han säkert. Ser han ut som tupparna i mina länkar ovan?
emmas matte
Lite ljusare än den första bilden, men han är ju inte så gammal ännu, får se hur den ser ut när den blir vuxen smile.gif
Rosmarin
En riktig snygging med andra ord!
emmas matte
Ja, jag går ner till hönsgården och beundrar honom då och då. laugh.gif biggrin.gif
Maggan H
Jag har tidigare frågat om varför hönsen äter upp sina egna ägg, men det finns inget entydigt svar på det tydligen. Nu har jag hört att det kan bero på avsaknad av en tupp, kan det stämma? Håller han koll på dem eller får de andra intressen kanske? crazy.gif

När är bästa åldern för att köpa värphöns, vilken ras är produktivast, hur många höns kan en tupp hålla ordning på? Hur gammal ska tuppen vara, lika gammal som hönsen? Jag vet inte ett dugg om höns som ni märker! giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon