Full version: Höns
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47
Myosotis
Höns kan visst gå på snö bara man mutar dem med hampafrön

Meriona
Åååh vad fina de är, de längtar nog också till våren! Men de ser nöjda ut med snö också, verkar de som! wub.gif
Wilmer
CITAT (Myosotis @ 25-02-2010, 18:10) *
Eftersom vi pratade om sandbadande höns på vintern i en annan tråd, kommer här en dagsfärsk bild på lyckligt badande höns.

Helt underbart gullig bild på glada hönor! Jag vågar kika här än fast jag blir så sugen whistling.gif
Wilmer
CITAT (Meriona @ 26-02-2010, 12:36) *
Inte förrän Wilmer städat ur sitt hönshus från all ved så att hon kan ta hand om dem åt mig. innocent.gif whistling.gif

Hehe, missade den passningen. Kom du och hjälp till att bygga ett vedskjul närmare huset så får vi se tummenupp.gif Om vi säger att det är DINA höns kanske sambon inte mullrar så surt angel_not.gif
Rosmarin
CITAT (Wilmer @ 04-03-2010, 22:57) *
Hehe, missade den passningen. Kom du och hjälp till att bygga ett vedskjul närmare huset så får vi se tummenupp.gif Om vi säger att det är DINA höns kanske sambon inte mullrar så surt angel_not.gif

giggle.gif Det är väl en jättebra ursäkt? angel_not.gif "Ja, det är ju inte mina höns..." whist.gif Tills han har insett hur mysigt det faktiskt är att ha dem...
Wilmer
tummenupp.gif yes.gif giggle.gif
Myosotis

Att det kan vara så gott att äta snö! De får aldrig nog.

"Undrar vad som finns där borta?"

Meriona
Nja den där sista bilden var allt lite våghalsig, jag gissar att Myo schasade tillbaka henne ganska snart efteråt... rolleyes.gif
Snö-höns, så sött! wub.gif
Gudrun i Göteborg
Underbara Myo bravo.gif
Gudrun i Göteborg
... speciellt den på första bilden ... tummenupp.gif
Meriona
Egentligen är det ett jäkla sätt att göra oss andra odlaiter höns-sjuka genom att sätta in så här underbara hönsbilder här. sad.gif Jag har ju inte plats med höns, jag tror att min hyresvärd hade blivit purken helt enkelt) ... unsure.gif
Wilmer
Visst blir man äggsjuk.. Så härliga bilder Myo! Glada hönor.
Rosmarin
Vårhälsningar från mina hönor och tupp! Vi spenderade en skön dag i trädgården igår, hönorna, tuppen och jag. Solen sken och det var riktigt varmt och skönt. Äntligen.... wub.gif Som vanligt när man gräver och räfsar så kommer de alltid springande för att se om man har grävt upp en mask eller något annat gott. Man kommer inte framåt så fort på detta sätt, men det är trevligt.

[attachment=48212:IMG_8577.jpg]
Skönt sandbad! Man skulle inte kunna tro att vi har över 500 m2 trädgård som de skulle kunna bre ut sig på istället för att knö ihop sig allihop i ett litet hål... giggle.gif

[attachment=48213:IMG_8574.jpg]

...."Hör du du du! Vad tittat du på? Har du aldrig sett någon ta ett bad förut?!" säger den här hönan

[attachment=48214:IMG_8580.jpg]

"Psst! Kom hit!"

[attachment=48215:IMG_8575.jpg]

"Titta! Har du sett det här!?"
Myosotis
wub.gif Underbara bilder på glada höns! tummenupp.gif Värper de mycket nu?
Rosmarin
CITAT (Myosotis @ 20-03-2010, 12:48) *
wub.gif Underbara bilder på glada höns! tummenupp.gif Värper de mycket nu?

3 - 4 ägg om dagen nästan varje dag på 6 hönor. Och dina?
Myosotis
Bara en som värper, den nya sebrighthönan. Men så är här lite kallare också. Två har nog lagt av med att lägga ägg helt och hållet.
Rosmarin
Mina tog vintervila i december. Två började värpa vid jul, ytterligare en i slutet av januari, och nu i dagarna ytterligare en. Eller så turas de kanske om?
Fny
ojojoj vad den här tråden gör mig sugen på att skaffa höns... Vi vill ju flytta ut på landet så det borde ju gå... Enda problemet är att karln min i det närmaste har fobi för ägg som det potentiellt finns kycklingfoster i så det skulle nog tyvärr bli utan tupp. Sen så är ju frågan hur man ska ha dem... Skulle så gärna vilja låta hönsen gå fria på tomten, men jag skulle gråta ögonen ur mig om räv eller rovfågel tog dem, det skulle jag inte klara av. Sen ska vi ju ha katt också, och den får inte kunna attackera hönsen... så det skulle få bli en inhägnad för hönsen isåfall. Men en stor och fin sådan, om jag ska skaffa höns så måste dom få ha det bra!

men än så länge är det bara en dröm...
Myosotis
Klart du ska skaffa höns! tummenupp.gif Det går ju bra utan tupp också. Du anar inte vad rogivande det är med höns, att skaffa höns är det bästa jag gjort! Sitter just nu ute och passar dem, så kan du ju också göra. Inhägnad i vanliga fall, helt lösa när du är med.
Idag fick jag årets första gröna ägg av min favorithöna. wub.gif
Fny
ååå vad mysigt det låter.... wub.gif Och att kunna släppa ut dem när man själv är med låter bra, det gäller bara att få in dom igen sen! Och så var det ju det där med katten... men katter kanske brukar lämna höns ifred, jag vet inte...

Hur lyckades du få ett grönt ägg? Intressant.... tongue.gif

Nu gäller det bara att övertyga karln om att det där med egna höns är en jättebra idé. biggrin.gif Vore ju så enoooormt skönt att äta ägg som man verkligen VET kommer från välmående höns, för att man själv har hand om dem!
Myosotis
det är en blandras med araucana som värper gröna ägg helt naturligt. Mina katter har alltid lämnat hönsen ifred.
Myosotis
Sitter ute med hönsen. Jag är så glad för min bärbara dator!!! yahoo.gif

skogstroll
vilka IT-pullor!!! avis på dig... vill både ha hönor och en laptop giggle.gif
Gudrun i Göteborg
Underbart Myo smiley_small_hug.gif
Meriona
Vilka underbara bilder! wub.gif Äkta odlaiter de där hönsen! yahoo.gif
Myosotis
Idag värpte dvärgaraucanan sitt första ägg! yahoo.gif 44 g. Som jag har väntat på det, var ju nyfiken på färgnyansen. Det är en liten aning mörkare än min tama hönas ägg, bild kommer. yaay.gif
Meriona
Ja det vore kul att se ägget! smile.gif Det blir nog fler innan påsk kanske?
Myosotis
Det hoppas jag. Här kommer bilden:

Araucanaägget till vänster, Sebright till höger och tama hönan längst upp.

Meriona
Vilket stilleben! wub.gif
Olle A
Här är några skönheter jag inte kunde låta bli att fotografera när jag gick förbi en trädgård på Orust idag. Jag tror dock inte att det är orusthöns.

[attachment=49331:H_ns1.jpg]
[attachment=49332:H_ns2.jpg]
[attachment=49333:H_ns3.jpg]

Olle
Meriona
Oj det var färgranna höns, bilderna är perfekta påsk-kort! De gula var särskilt läckra tycker jag! wub.gif wub.gif
Myosotis
vackra bilder på vackra höns!
Olle A
Tack Meriona och Myosotis! smile.gif

Olle
Myosotis
Igår fick jag avliva min svarthöna.

Olle A
Nej, vad tråkigt! trostar.gif

Olle
Myosotis
kompiskram.gif tack för trösten.
Meriona
Så sorgligt... -cry-.gif -cry-.gif -cry-.gif

trostar.gif
Azola
Så tråkigt att höra om din svarthöna Myosotis! sad.gif
Har inte varit här på ett tag och skulle precis skriva om dina underbara it-hönor/foton!
Skickar över några värmande styrke kramar i alla fall trostar.gif
Biggan_
Men så tråkigt Myo! trostar.gif
smiley_small_hug.gif Verkligen sorgligt, hönsen är ju dina nära och kära!
Fantastiskt fina bilder på hösen runt laptopen!
Myosotis
thanks.gif smiley_small_hug.gif
Rosmarin
Så tråkigt Myosotis. Tröstekram! trostar.gif
Myosotis
smile.gif kompiskram.gif

För övrigt är den nya stooora inhägnaden klar, nu kan hönsen vara ute utan uppsikt hela dagarna. Det känns lite konstigt faktiskt, efter duvhöksattacken för snart 5 år sen har jag suttit och passat dem så mycket det bara har gått varje dag, nu vet jag knappt vad jag ska göra med all tiden som jag plötsligt har fått över. Inget dåligt samvete längre och jag kan åka bort utan att oroa mig, för inhägnaden är så rovdjurssäker som den bara kan bli! yahoo.gif
Wilmer
trostar.gif Men usch då! Vad hände med din svarta höna? smiley_small_hug.gif till matte.

Så skönt att ha utehägnet klart, ååå så glada hönor bravo.gif Med all din fritid kan du komma och hälsa på i Thn flirting.gif

Hälsa till dina yberglada hönor tummenupp.gif
Myosotis
CITAT (Wilmer @ 07-05-2010, 23:28) *
trostar.gif Men usch då! Vad hände med din svarta höna?

Äggledarinflammation typ. Hon hade inte värpt på två år, bara något ägg utann kalkskal ibland, och blev alltid dålig i samband med att hon försökte. Denna gången kom det aldrig ut någonting. Hon fick antibiotika och blev först lite bättre och sen mycket sämre igen.

Här är i alla fall en bild på hönsparadiset smile.gif

Hönsen hälsar tillbaka. Och ja, jag kommer gärna och hälsar på! smile.gif
Meriona
Myo har nog jordens bortskämdaste hönor.... Och de tamaste... wub.gif smiley_small_hug.gif
Kolla kolla vad stooooort de har! bravo.gif

Tyvärr har de en vaksam matte, så jag lyckades inte stuva ner nån i bagaget när jag var på besök... g.gif
Myosotis
-fear-.gif Inte stjäla höns nono.gif -cry-.gif Tack vare grävhjälpen från Meriona och flaxss thanks.gif wub.gif är nu sista kortsidan säkrad också. Nätet är nergrävt och vikt utåt längst ner i diket, sen ligger det stora stenar på. Där kan ingen gräva sig in. Lite fel ordning, men här kommer en bild från byggtiden. Favorithönan kontrollerar att vi arbetar noggrant.

Bortskämda höns? Nu vet jag inte vad du pratar om... whist.gif
Nostalgia
CITAT (Myosotis @ 26-04-2010, 08:56) *
Igår fick jag avliva min svarthöna.

Tråkigt trostar.gif mycket vacker bild på henne.
Nostalgia
Bortskämda höns? Nu vet jag inte vad du pratar om... whist.gif
[/quote]

giggle.gif

WOW vilket "paradis" dina höns har fått Myosotis bravo.gif bravo.gif härligt tummenupp.gif

Och vilken söt bygginspektör du (ni) har haft wub.gif verkar ha stenkoll på läget smile.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Myosotis @ 09-05-2010, 17:40) *
Äggledarinflammation typ. Hon hade inte värpt på två år, bara något ägg utann kalkskal ibland, och blev alltid dålig i samband med att hon försökte. Denna gången kom det aldrig ut någonting. Hon fick antibiotika och blev först lite bättre och sen mycket sämre igen.

Här är i alla fall en bild på hönsparadiset smile.gif

Hönsen hälsar tillbaka. Och ja, jag kommer gärna och hälsar på! smile.gif

ohmy.gif MEEEN vad underbart för alla hönsen att få vara i den där fina hönsgården! Fantastiskt!!! wub.gif tummenupp.gif
Jag har sparat ner din bild Myosotis. Får jag visa min systerdotter den? Hon slutade med hönsen ifjol och då sålde hon den nybygda hönsgården med tillhörande hönshus. I vår så har hon ångrat sig och nu håller hon på att kläcka ägg i maskinen och hennes man ska få bygga ny hönsgård igen!!! Tänkte bara om jag kunde få ge dom ett tips...
Här är hennes ägg. Undra hur dom vackra röda äggens hönor/tuppar kommer att bli? laugh.gif

Tråkigt med din svarthöna, men det är ju bättre att dom får somna in när dom inte mår bra...
trostar.gif
Eva-Helene
Åh Myo - jag beklagar verkligen sorgen! crying.gif Stor trostar.gif smiley_small_hug.gif

Röda ägg??? ohmy.gif Åhhh Vad är det för ras(er?) som värper såna ägg??? Villhaaaaaaaaa w00t.gif Få se om jag kan få guben att vekna...fast det blir nog svårt att ta med sig hönsen ut till ön... g.gif Tål att tänkas på det...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon