|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98
Gallsten.. usch och fy vad hemskt... har jag haft för många år sedan men inte njurstens ... det har jag hört är ännu värre.
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 09-09-2006, 18:03) Krukväxter ligger annars inte alls i mitt intresse konstigt nog. Det är bara utomhusväxterna jag vårdar ömt. Tänk att så är det för mig med!  (Om man räknar pellisarna som utomhusblommor förståss...  )
Slänger in en efterlysning här  om fotolabb. För inte så väldigt länge sen (några veckor sen) pratades det om att beställa foton över nätet. Hittar inte den tråden! Letar och letar  och söker och söker  men den finns inte. Nån som kommer ihåg och vet vilken tråd jag menar? Jag har sökt på fotolabb och digitalfoton och en massa andra varianter men jag hittar den inte!
HärSökfunktionen missar ibland har jag sett, trots att det står digitalfoton i topic title så hittar inte sök den.
Jaaa! Den tråden var det ju.  Tackar! Hade lagt in Pixaco i favoriter men när jag skulle dubbelkolla om det var det företaget som varit uppe alldeles nyss i en diskussion så poppade inte den här tråden upp.
Vassego  Hoppas du hittar företaget, det fanns en hel del att välja på i den där tråden. Har ingen egen erfarenhet av Pixaco, tyvärr . Jag är så bekväm av mig att jag går till Expert i Sumpan. Smidigt och inte så dyrt, eller jo dyrt, men smidigt iaf
Nu har jag legat i ordentligt ett tag!  Det var underbart väder i helgen (fast blåsigt) så jag passade på att plantera mina hundra nya vårlökar. Det är lite jobbigt att gräva i obearbetad jord så jag har lite ont i händerna. Gubben hade förstås grävt bort grässvålen först.  Men det måste ju ändå grävas djupare och blandas upp med mulligare jord. Sen plockade jag in alla äpplena, krusbären och vinbären. Jag kokade lite krusbärskräm men resten frös jag in. Idag har jag gått på stan med min stora flicka (som växer ur alla kläder och skor i ilfart) och köpt ett par nya promenadskor, gummistövlar (de flickigaste hon kunde hitta i hela butiken) och fyra tröjor som hon fick välja ut själv (det börjar bli struligt på morgnarna nu...NEJ INTE DEN TRÖJAN!!) Att jobba i trädgården var en baggis med magen och allt, men den lilla promenaden på stan höll på att ta knäcken på mig. Jag trodde det skulle ramla ut nåt mellan benen på mig.
Eva i Skåne
11-09-2006, 18:10
Menar du att krusbär och vinbär finns kvar på buskarna uppe hos er i norr, Magdis? Fanns skulle jag kanske skrivit, för nu har du ju plockat dem Det känns som en evighet sedan vi hade mogna bär på buskarna här i Skåne. Vårt avlånga land upphör inte att överraska mig med sina skillnader Igår plockade jag plommon, minst 10kg. Vi har ätit en hel del under veckan, men det finns ju gränser för hur mycket man kan stoppa i sig och får de sitta kvar hackar fåglarna i dem, eller så faller de ner. Var hemma hos mina föräldrar med skörden innan idag och ser fram emot att få tillbaka en del av den i form av sylt Tänk vad mammor, och pappor förstås, är bra till mycket
CITAT (Eva i Skåne @ 11-09-2006, 19:10) Menar du att krusbär och vinbär finns kvar på buskarna uppe hos er i norr, Magdis? Fanns skulle jag kanske skrivit, för nu har du ju plockat dem :lol: jojomensan! Fast de har ju varit mogna rätt så länge då. De gula krusbären var så mogna att de knappt gick att ta i.
Men shit vad Djingis sparkas! Måste han hela tiden sparka i utkanterna av magen där det är som trängst och huden är spändare än ett trumskinn? Det gör ONT! Jag skulle önska att magen var genomskinlig så jag kunde se vad han GÖR därinne som känns så konstigt. Ibland vibrerar det och ibland känns det som att han gungar gungbräde.
Snöflinga
12-09-2006, 22:26
Tror Djingis har långtråkigt och vill vidga vyerna
CITAT (Snöflinga @ 12-09-2006, 23:26) Tror Djingis har långtråkigt och vill vidga vyerna  Ja det är väl så. Utvidga sitt territorium är väl vad han BÖR göra.  Klart att man får räkna med att han vill ge sig ut på de outforskade områdena i utkanten då!
Snöflinga
12-09-2006, 23:04
Och vem vet rätt som det är ... hitta vägen ut till stora vida världen
Nu har jag fullgjortgjort min medborgerliga skyldighet och rättighet. (röstat) Sedan for vi till lilla ICA-butiken... köpte bl.a nymald färs "över disk", alldeles nylagad Lasagne och Pitepalt som de gjort igår. Sååå mysigt å handla i den butiken... den enda i stan där de lagar mat nästan varje dag i veckan...imorron har de nykokt ärtsoppa. Maken står och rullar köttbullar och Laxsoppan är snart klar... många rätter att välja mellan idag.
Fialotta
14-09-2006, 06:05
Hej allihop...det var ett tag sen jag skrev i den här tråden...ska försöka svamla lite bättre...lovar inget men jag har inte alls glömt er Kramisar till er alla
Kul och se dig ibland i alla fall. Det blir säkert lite mer svamlande nu när hösten och vintern är i antågande
CITAT (maudan @ 14-09-2006, 07:05) Hej allihop...det var ett tag sen jag skrev i den här tråden...ska försöka svamla lite bättre...lovar inget men jag har inte alls glömt er Kramisar till er alla  ta hand om dej själv först...det är viktigast när du är på svammelhumör är du så välkommen så
Jag är också en dålig svamlare nu för tiden... men jag läser alltid och kommenterar ibland när jag har ork.
Fialotta
14-09-2006, 14:48
CITAT (pejori @ 14-09-2006, 10:10) CITAT (maudan @ 14-09-2006, 07:05) Hej allihop...det var ett tag sen jag skrev i den här tråden...ska försöka svamla lite bättre...lovar inget men jag har inte alls glömt er Kramisar till er alla  ta hand om dej själv först...det är viktigast när du är på svammelhumör är du så välkommen så  Tack...du är för go...håller på för fullt o leker ego...känns ovant...men jag ska klara de Hej evengi o jenny...vi ska nog komma i gamla takter igen snart med svamlet
CITAT (maudan @ 14-09-2006, 15:48) Hej evengi o jenny...vi ska nog komma i gamla takter igen snart med svamlet   Jo då... så småningom kommer vi nog igång
Om ni börjar svamla om hur man gör sin egen likör och vilka frukter/bär som är godast till det tänker jag lyssna extra noga, bara så ni vet
CITAT (LadyG @ 14-09-2006, 16:28) Om ni börjar svamla om hur man gör sin egen likör och vilka frukter/bär som är godast till det tänker jag lyssna extra noga, bara så ni vet  Jag tycker att åkerbärslikör är den allra godaste av alla bärlikörer. Såhär brukar jag göra, och det här är inget svammel: Fyll glasburkar med rensade åkerbär, häll på ofärgad sprit så bären täcks. Ställ burkarna mörkt och svalt i några månader (ca fyra), tills bären blivit vita/färglösa. Sila bort bären, (jag använder en silduk) OBS!, Pressa inte ut spriten ur bären, låt dem självrinna annars blir likören grumlig. Tillsätt "lagom mycket" florsocker och rör tills sockret löser sig. Häll upp den färdiga likören i snygga flaskor.  Edit.: Glömde tillägga att man ska vända burken några ggr i handen en gång i veckan ungeför under tiden den står och drar.
Och vart skulle man göra av det gottaste då??
netaave
14-09-2006, 21:01
Vi har precis silat vår hallonlikör och den går inte av för hackor. Vi tyckte jordgubbslikören var en höjdare men den här slår allting. Jag har inte varit i den här tråden på ett tag, gick in och såg att Magdis skrivit om Djingis, då trodde jag det var hon med det nicket hon mena men det var det ju inte upptäckte jag när jag bläddrade. Jag mår lite skit i kväll det stramar i såret var tvungen att lägga av med gördeln, försöker nu med trosgördel i stället men det är inge bra den sitter inte åt nog och har jag något som sitter hårdare då mår jag illa. Vet inte vad jag ska göra!
netaave
14-09-2006, 21:02
CITAT (Reserv @ 14-09-2006, 21:50) Och vart skulle man göra av det gottaste då??  Tårtfyllning?
CITAT (netaave @ 14-09-2006, 22:02) CITAT (Reserv @ 14-09-2006, 21:50) Och vart skulle man göra av det gottaste då??  Tårtfyllning?  Får man komma på det tårtkalaset???
netaave
14-09-2006, 21:09
CITAT (Reserv @ 14-09-2006, 22:05) CITAT (netaave @ 14-09-2006, 22:02) CITAT (Reserv @ 14-09-2006, 21:50) Och vart skulle man göra av det gottaste då??  Tårtfyllning?  Får man komma på det tårtkalaset???  Kanske ska ta med mig en bit norrut, ska till Njurundabommen i slutet av månaden.
De spritiga, osötade och färglösa åkerbären brukar jag bara kasta bort...  Har aldrig ens tänkt tanken att använda den gråaktiga massan till nåt...
netaave
14-09-2006, 21:15
Står faktiskt så i mitt recept, men jag har aldrig ens tänkt tanken Hallonlikör Det här behövs till 1 liter likör: 500 g hallon, vildhallon blir godast 5 1/2 dl strösocker 1 dl vatten 75 cl sprit Gör så här: Lägg bären i en stor burk med lock. Koka ihop socker och vatten och låt lagen kallna. Blanda lagen med spriten och slå den över bären. Sätt på locket och låt stå i rumstemperatur i 6 veckor. Vänd burken upp och ned en gång i veckan. Sila likören i finmaskig sil, pressa försiktigt ur bären med en slev. Slå tillbaka likören i burken och låt den stå ytterligare i 2 dagar. Häll försiktigt upp likören på en snygg flaska, akta så att inte bottensatsen kommer med. Använd gärna en hävert Förvara likören mörkt och svalt. Bären som blir kan ätas med vaniljglass eller användas till tårtfyllning[B]
Men den där massan ser ju inte ens i närheten av aptitlig ut, alldeles grå och färglös ju...
De där likörrecepten ska jag minnas när jag kan dricka sånt igen. Idag har jag kokt mig lite vinbärssaft iallafall, den blev god. Tog bara halva mängden socker och det blev tillräckligt sött det.
netaave
14-09-2006, 21:22
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 14-09-2006, 22:20) De där likörrecepten ska jag minnas när jag kan dricka sånt igen. Idag har jag kokt mig lite vinbärssaft iallafall, den blev god. Tog bara halva mängden socker och det blev tillräckligt sött det. De flesta saft och syltrecepten härstammar från den tiden då man konserverade och ställde i en källare. Nu fryser man ju mest och kan utan problem halvera eller minska sockret rejält.
Nu har det visst dykt upp en graviditetsnoja till slut, jag har ju varit ganska befriad från såna: VÅFFLOR!! Två kvällar i rad har jag stått och gräddat våfflor klockan 23.00. Idag hittade jag dessutom till min stora lycka Clausthaler alkoholfria öl på ICA så nu har jag svullat våfflor med öl till.
netaave
15-09-2006, 08:58
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 14-09-2006, 23:48) Nu har det visst dykt upp en graviditetsnoja till slut, jag har ju varit ganska befriad från såna: VÅFFLOR!! Två kvällar i rad har jag stått och gräddat våfflor klockan 23.00. Idag hittade jag dessutom till min stora lycka Clausthaler alkoholfria öl på ICA så nu har jag svullat våfflor med öl till.  Har du provat med rom, rödlök och fraiche på våfflorna? Urgott!
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 14-09-2006, 23:48) Nu har det visst dykt upp en graviditetsnoja till slut, jag har ju varit ganska befriad från såna: VÅFFLOR!! Två kvällar i rad har jag stått och gräddat våfflor klockan 23.00. Idag hittade jag dessutom till min stora lycka Clausthaler alkoholfria öl på ICA så nu har jag svullat våfflor med öl till.  gottegris....
CITAT (netaave @ 14-09-2006, 23:15) Står faktiskt så i mitt recept, men jag har aldrig ens tänkt tanken Hallonlikör Det här behövs till 1 liter likör: 500 g hallon, vildhallon blir godast 5 1/2 dl strösocker 1 dl vatten 75 cl sprit Gör så här: Lägg bären i en stor burk med lock. Koka ihop socker och vatten och låt lagen kallna. Blanda lagen med spriten och slå den över bären. Sätt på locket och låt stå i rumstemperatur i 6 veckor. Vänd burken upp och ned en gång i veckan. Sila likören i finmaskig sil, pressa försiktigt ur bären med en slev. Slå tillbaka likören i burken och låt den stå ytterligare i 2 dagar. Häll försiktigt upp likören på en snygg flaska, akta så att inte bottensatsen kommer med. Använd gärna en hävert Förvara likören mörkt och svalt. Bären som blir kan ätas med vaniljglass eller användas till tårtfyllning[B] Det där lät ju jättegott! Och vilken trevligt present att ge bort, om den blir bra.
CITAT (netaave @ 15-09-2006, 09:58) Har du provat med rom, rödlök och fraiche på våfflorna? Urgott! I vissa fall skulle jag nog tycka det vore gott men just nu är det sylt och grädde som gäller.  Gottegris? Javisst....måste ju fylla upp fettdepåerna nu tills Djingis ska suga ur dem.
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 15-09-2006, 12:44) CITAT (netaave @ 15-09-2006, 09:58) Har du provat med rom, rödlök och fraiche på våfflorna? Urgott! I vissa fall skulle jag nog tycka det vore gott men just nu är det sylt och grädde som gäller.  Gottegris? Javisst....måste ju fylla upp fettdepåerna nu tills Djingis ska suga ur dem.  klart det ska vara sylt och grädde allt annat är fusk det kommer att bli megabomber av dom påsarna
CITAT (Betty @ 15-09-2006, 15:33) CITAT (pejori @ 15-09-2006, 15:26) det kommer att bli megabomber av dom påsarna  :lol:  Inte megabomber.....men honungsmeloner kanske!
Fialotta
20-09-2006, 06:34
Godmorning...men hörni...jag hittade den här tråden på sidan 4....ska de va så...nääää känner mig lite sugen på att svammla igen så jag lyfter upp den nu...hur känner ni? Blommar fortfarande så fint här hos mig, så jag är mycke ute i trädgården o njuter av det sista...snart blir det att kura ihop sig med levande ljus o kolla in alla såpor på tv...såpafreak som man är have a nice day
God morgon på dig själv du maudan här är vi också fortfarande ute rätt så mycket. Det gäller att njuta så länge det går  Fast TV:n har jag så smått börjat hitta tillbaka till. Ett tag funderade jag på om vi skulle ta och sälja de två vi har eftersom de bara stod och samlade dam Själv är jag tyvärr ännu en erfarenhet rikare. Jag gjorde en pejori för ett tag sedan, och for tillsammans med skottkärran ner i ett hål i backen. Det i sin tur utlöste en " ichiasattack ". Och satans h-vete vad ont det har gjort. Har varken kunnat ligga, sitta eller stå mer än fem minuter åt gången. Men nu är det på väg bort. Men vad vore livet utan nya erfarenheter  . Det är ju dem vi lär oss nåt av Ha det bra
Sidan 4 !!! Skäms på oss Har sovit så jäkla dåligt i natt och vaknat en gång i timmen. Går omkring med den där glasburkskänslan i huvet. Inget kul är det En liten snabb växtfråga kanske i svammeltråden. Känns onödigt att starta en helt ny tråd för en sån enkel fråga När brukar ni ta in era fuchsior?
Fialotta
20-09-2006, 07:01
CITAT (Evgeni @ 20-09-2006, 07:42) God morgon på dig själv du maudan här är vi också fortfarande ute rätt så mycket. Det gäller att njuta så länge det går  Fast TV:n har jag så smått börjat hitta tillbaka till. Ett tag funderade jag på om vi skulle ta och sälja de två vi har eftersom de bara stod och samlade dam Själv är jag tyvärr ännu en erfarenhet rikare. Jag gjorde en pejori för ett tag sedan, och for tillsammans med skottkärran ner i ett hål i backen. Det i sin tur utlöste en " ichiasattack ". Och satans h-vete vad ont det har gjort. Har varken kunnat ligga, sitta eller stå mer än fem minuter åt gången. Men nu är det på väg bort. Men vad vore livet utan nya erfarenheter  . Det är ju dem vi lär oss nåt av Ha det bra  Halloj...nämen...måste du härma pejjan sådär  ta det lugnt nu...smeta på tigersalva...brukar ge sig efter ett tag...have been there...kramis Anita...jag har gett upp på den blomman...den kom inte överens alls med mig...men mina pellisar får vara ute ett tag till...men håller koll om det skulle slå till o bli kallt...kramis
Gomorron på er, att tråden förpassats ända till sidan fyra, beror nog på att det har vart alldeles för mycket valsvammel istället.  Det svamlades juh minst en vecka före valet, och inte vart det lugnare efter  Men nu kanske det värsta lagt sig och allt kan återgå till det normala.......här på Odla i alla fall
Fialotta
20-09-2006, 07:13
CITAT (Reserv @ 20-09-2006, 08:07) Gomorron på er, att tråden förpassats ända till sidan fyra, beror nog på att det har vart alldeles för mycket valsvammel istället.  Det svamlades juh minst en vecka före valet, och inte vart det lugnare efter  Men nu kanske det värsta lagt sig och allt kan återgå till det normala.......här på Odla i alla fall  Morn Reserv...ja nu får vi se framåt igen o svamla lite bättre
malin72
20-09-2006, 07:37
morrn morrn men ser ni att vi är på sidan 300 jo jag är glad så länge jag slipper prat om blått och rött.hö och vä...finns mycket trevligare att babbla om
Äntligen kan jag vara med på odla igen. Har inte haft internet eller telefon på 2 veckor nu på grund av något kabelfel. När de skickade ut teknikern tog det 10 minuter att fixa det. Man märker inte så beroende man är av det förrän man står utan. Min äldsta dotter går andra året på gymnasiet och har arbeten som ska lämnas in och till det behövs internet.
Fialotta
20-09-2006, 07:47
CITAT (pimpim @ 20-09-2006, 08:40) Äntligen kan jag vara med på odla igen. Har inte haft internet eller telefon på 2 veckor nu på grund av något kabelfel. När de skickade ut teknikern tog det 10 minuter att fixa det. Man märker inte så beroende man är av det förrän man står utan. Min äldsta dotter går andra året på gymnasiet och har arbeten som ska lämnas in och till det behövs internet. Men fy sjutton så hemskt...skönt att det fixade sig nudå...full rulle kanelbulle igen
Hallå hallå! jag måste ju bidra lite till svamlet jag med Här är det trött trött... sov himla skummt i natt.. hade svårt att somna...vaknade mitt i natten och det tog ett par timmar innan jag somnade om, sedan har jag drömt som bara den om allt mellan himmel o jord. Nu skall jag strax iväg till försäkringskassan... hoppas dom inte tänker vara dumma mot mej... man har ju hört så mycket om folk som varit sjukskrivna och inte fått pengar mm AnitaGg: jag brukar ta in mina Fuchsior när frosten kommer.. det brukar klara av en frostnatt och sedan får de åka i vintervila.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|