Full version: Jag undrar...
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76
Berith
CITAT (Betty @ 08-04-2008, 14:30) *
Enligt Bibeln skapades hon av ett revben från Adam så hon är väl en reservdel då kanske.... en brahagrej angel_not.gif

slap.gif Jaa såklart! Tänkte inte på det. Fast med alla förväxlingar här mellan e och ä så var det väl ändå ett rävben?
Bettis
CITAT (Berith @ 08-04-2008, 12:25) *
Löser korsord och på frågan KVINNA blir svaret som nästan alltid EVA.

Jag har tagit för givet att det är Eva i Paradiset som avses, och då kommer jag osökt att undra över hur det kommer sej att dom fick just namnen Adam och Eva. Heter dom det på alla språk? Engelska är ju lika. Finska? Isländska? Andra språk? Varför just Adam och Eva?

Kurt och Britta i Paradiset - låter iofs som en gammal svartvit film. rolleyes.gif Sven-Erik och Ann-Louice? Lennart och Kerstin? Albert och Rut?

Finns ju hur många kombinationer som helst!

Blev nyfiken på din fråga, så jag ska skicka den till Alltinget så får vi kanske ett svar på torsdag när det sänds i radio Göteborg
Chamomille

Jag har tagit för givet att det är Eva i Paradiset som avses, och då kommer jag osökt att undra över hur det kommer sej att dom fick just namnen Adam och Eva. Heter dom det på alla språk? Engelska är ju lika. Finska? Isländska? Andra språk? Varför just Adam och Eva?

Kurt och Britta i Paradiset - låter iofs som en gammal svartvit film. rolleyes.gif Sven-Erik och Ann-Louice? Lennart och Kerstin? Albert och Rut?

Finns ju hur många kombinationer som helst!

rotfl.gif
Nu får du skärpa till dig!
rahmat2

....

På minst fyra andra utomeuropiska språk heter de just Adam och Eva. Antar att Bibeln står för plagiatet.
Myosotis
CITAT (rahmat2 @ 08-04-2008, 17:15) *
På minst fyra andra utomeuropiska språk heter de just Adam och Eva. Antar att Bibeln står för plagiatet.

vilka språk då?
rahmat2
Tar första bokstaven i varje språk. PAKT
Berith
CITAT (Bettis @ 08-04-2008, 14:40) *
Blev nyfiken på din fråga, så jag ska skicka den till Alltinget så får vi kanske ett svar på torsdag när det sänds i radio Göteborg

Spännande! smile.gif

Jag undrar lite över varför det heter paradis också, men där har jag en teori. Kanske bäst att ta det med färgad text ifall det finns några känsliga personer här. Och som sagt, det är bara en teori.

Jag tror att det är så här att paradis kommer av orden para och dis. Dom hade väl inte så mycket annat för sej, Adam och Eva, än att just para sej blush.gif. Och dom hade väl sommar året om där, så det var varmt och när dom... ja, när dom *hrmm* som värst så blev det så svettigt och immigt så om dom hade haft glasögon så hade dom immat igen. Ja alla ni med glasögon vet vad jag pratar om. Och ibland när dom var ute och gick så blev dom lite sugna på att... ja.... blush.gif och i början så hade dom inte så stort ordförråd utan dom sa väl dom orden dom kunde för det dom ville hem och göra. Och dom orden var just para och imma, men paraimma var så svårt att säga så dom kom senare att byta ut ordet imma mot dis. Så när dom som sagt var ute och gick och blev --- så sa dom helt enkelt paradis! så visste den andra vad det var frågan om.

Som sagt, det är bara en teori men jag tycker det låter rimligt. dunno.gif
*Stintan*
rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Gudrun i Göteborg
Berith rolleyes.gif

Det där kan vi ju spinna vidare på... Parabel... Paradox....Parameter... Paraply... Parasoll... Finns ju många sätt blush.gif Änna.

För min del tror jag de hette Kålle o Ada.
netaave
CITAT (Magdis @ 08-04-2008, 14:27) *
Jag hade gett papperen till Lilleman biggrin.gif

biggrin.gif biggrin.gif när våra var små stod Ica-bladet högt i kurs, reklam som var färggrann och kom varje vecka.
Mååånga sådana åt, f´låt "läste" dom upp wink.gif
Anma
På finska heter Adam och Eva
Aatami ja Eeva. smile.gif
Netha
CITAT (netaave @ 08-04-2008, 14:06) *
Jag undrar.... om jag förstör pastamaskinen om jag använder den o strimla papper i?
Rensar o man har ju en del papper man kan slänga, brev från Fk om sånt som är klart sen länge men dom står ju både namn o personnr på.
Visst är det 5 år man ska spara dokument, 10 år för deklarationer??

Sparar inga dokument mer än max 1 år ... deklarationer likaså.
Skickat PM till dig med tips om strimla dokument.
Berith
CITAT (Bettis @ 08-04-2008, 14:40) *

Om jag kommer ihåg ska jag lyssna kl 11 idag! tummenupp.gif
Bettis
CITAT (Berith @ 10-04-2008, 07:45) *
Om jag kommer ihåg ska jag lyssna kl 11 idag! tummenupp.gif

Tyvärr kom det inte med, så jag skickar ett mail till giggle.gif
Berith
Gör det, tjata riktigt ordentligt på dom. giggle.gif

Jag lyssnade också, och det var annat intressant som fanns med.
Bettis
Japp, jag ger mig inte för jag undrar också naughty.gif men jag la till en undran över varför det heter Paradiset också giggle.gif nu är det bara att vänta en vecka till.
Berith
Varför heter det pris om snus?

Pris betyder ju kostnad och belöning t.ex. - men varför pris om en portion snus?
Betty
CITAT (Berith @ 10-04-2008, 18:03) *
Varför heter det pris om snus?

Pris betyder ju kostnad och belöning t.ex. - men varför pris om en portion snus?

För att man tar sig en snus som belöning efter ett arbete eller nåt kanske... på samma sätt som man belönar sig med en cigg när man har varit duktig...

Fast vad vet jag som aldrig har provat snusa och som slutade röka för åtta år sen. happy.gif
Berith
Om det är så vågar man ju inte ställa upp i nån mer tävling, vad det än gäller. fear.gif

"Nu ska vi ha prisutdelning, och vinnare är... Berith!!" och så får man en pris snus. Neeeejtack!
Aqvakul
CITAT (Berith @ 11-04-2008, 06:17) *
Om det är så vågar man ju inte ställa upp i nån mer tävling, vad det än gäller. fear.gif

"Nu ska vi ha prisutdelning, och vinnare är... Berith!!" och så får man en pris snus. Neeeejtack!

och hur troligt är det, på en skala.... naughty.gif
Berith
Varför heter det grill på en bil? unsure.gif
Aqvakul
CITAT (Berith @ 16-04-2008, 11:03) *
Varför heter det grill på en bil? unsure.gif

Kan kanske bero på att ett traditionellt kylargaller liknar ett grillgaller...... flirting.gif
Chamomille
Jag undrar varför det står olika tider på min diskmaskin när jag startar den? 113 eller 116...t.ex confused.gif
Berith
Om det är olika tider för samma program kanske det är så att han känner av hur kallt vattnet är och räknar ut tiden utifrån det...? g.gif Hur lång tid det tar att värma upp vattnet osv.
Chamomille
CITAT (Berith @ 23-04-2008, 07:30) *
Om det är olika tider för samma program kanske det är så att han känner av hur kallt vattnet är och räknar ut tiden utifrån det...? g.gif Hur lång tid det tar att värma upp vattnet osv.

Men hur kan maskinen känna av temperaturen så fort? Jag menar, tiden står ju direkt när jag trycker på knappen.
Berith
CITAT (Chamomille @ 23-04-2008, 07:42) *
Men hur kan maskinen känna av temperaturen så fort? Jag menar, tiden står ju direkt när jag trycker på knappen.

Aha! Ja då har jag ingen aning. biggrin.gif Tänkte att det var när han tappat i vattnet.
Chamomille
CITAT (Berith @ 23-04-2008, 07:44) *
Aha! Ja då har jag ingen aning. biggrin.gif Tänkte att det var när han tappat i vattnet.

Mysko va?
Berith
Absolut! unsure.gif Kan ju knappast vara att han är trött på att diska så han drar av några minuter från början?

OBS att jag skriver han, tror att maskinerna är hanar och dom som diskar för hand med diskborste är honor. sleep.gif
Chamomille
CITAT (Berith @ 23-04-2008, 07:52) *
Absolut! unsure.gif Kan ju knappast vara att han är trött på att diska så han drar av några minuter från början?

OBS att jag skriver han, tror att maskinerna är hanar och dom som diskar för hand med diskborste är honor. sleep.gif

giggle.gif rotfl.gif
Gossen Ruda
CITAT (Berith @ 23-04-2008, 07:52) *

Usch, vad fördomsfullt. rolleyes.gif Jag saknar diskmaskin så hos mig är det jag som svingar diskborsten.
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 23-04-2008, 08:07) *
Usch, vad fördomsfullt. rolleyes.gif Jag saknar diskmaskin så hos mig är det jag som svingar diskborsten.

naughty.gif Du skulle bara veta, jag är full av fördomar.

Jag har heller ingen diskmaskin. Men min man har - en sån som han gör om till snöslunga på vintern.
Chamomille
CITAT (Berith @ 23-04-2008, 08:35) *

Jag har heller ingen diskmaskin. Men min man har - en sån som han gör om till snöslunga på vintern.

Tihi giggle.gif
Eva-Helene
CITAT (Berith @ 23-04-2008, 08:35) *

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Eva i Höga
Jag undrar varför alla karlar petar näsan när de sitter i bilen. När man sitter i en kö och tittar i backspegeln och det är en karl bakom PETAR HAN NÄSAN.
Aqvakul
CITAT (Eva i Höga @ 28-04-2008, 10:07) *
Jag undrar varför alla karlar petar näsan när de sitter i bilen. När man sitter i en kö och tittar i backspegeln och det är en karl bakom PETAR HAN NÄSAN.

troligen därför att det är sånt som män gör i smyg, när ingen påpekande kvinna finns i närheten..... giggle.gif
Myosotis
Jag undrar... nu har jag glömt det.
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 28-04-2008, 21:33) *
Jag undrar... nu har jag glömt det.

trostar.gif
Berith
Och jag undrar varför det heter basturökt skinka....? Den är ju jättegod och smakar inte svett så det kan inte vara det som menas. unsure.gif
Aqvakul
CITAT (Berith @ 29-04-2008, 07:10) *
Och jag undrar varför det heter basturökt skinka....? Den är ju jättegod och smakar inte svett så det kan inte vara det som menas. unsure.gif

Rökt i bastun kanske? flirting.gif
Berith
CITAT (Aqvakul @ 29-04-2008, 07:36) *
Rökt i bastun kanske? flirting.gif

Det var just den bilden jag försökte förtränga - två röda skinkor på en överhettad lave. fear.gif
Biggan_
CITAT (Berith @ 29-04-2008, 08:22) *
Det var just den bilden jag försökte förtränga - två röda skinkor på en överhettad lave. fear.gif

rotfl.gif
Gossen Ruda
Beträffande näspetning så är det ett vanligt sätt att förströ sig i bilköer. Ser ni inte handen/händerna kanske man kliar sig längre ner. rolleyes.gif
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 29-04-2008, 11:02) *
Beträffande näspetning så är det ett vanligt sätt att förströ sig i bilköer. Ser ni inte handen/händerna kanske man kliar sig längre ner. rolleyes.gif

Mitt i prick!!! rotfl.gif
Chamomille
Hur kan fiskar känna lukt igenom vatten? confused.gif

rotfl.gif
evni
Hur långt är ett snöre ?
Chamomille
CITAT (evni @ 03-05-2008, 07:46) *
Hur långt är ett snöre ?

3 km?

Om ditt barn ber dig om ett snöre, ge det ett snöre, inte en kram.
Berith

Åjo, det kan nog avslöja sej det också.
[attachment=17669:Homer___drooling.jpg]
Chamomille
Varför är fåglarna vakna så tidigt och kvittrar för glatta livet?
Myosotis
Ett sätt att "skryta". Bara en hanne som är i bra kondition har råd att sjunga på morgonen, det bevisar att han inte behöver födosöka det första han gör efter en lång kall natt utan han har lite reserver. Även atmosfäriska grejer spelar kanske in, ljud hörs ofta långt i morgonluften.
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 22-05-2008, 09:00) *
Ett sätt att "skryta". Bara en hanne som är i bra kondition har råd att sjunga på morgonen, det bevisar att han inte behöver födosöka det första han gör efter en lång kall natt utan han har lite reserver. Även atmosfäriska grejer spelar kanske in, ljud hörs ofta långt i morgonluften.

Så intressant, nu har jag lärt mig något nytt idag. yahoo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon