Full version: Jag undrar...
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76
Mollis
Utan IP-adress kommer du inte ut på nätet, alla paket som din dator skickar/tar emot skulle ju vara utan adress och ingen router skulle veta vem som skickat dem och hur de skulle färdas genom cyberrymden. Oftast har man en dynamisk ip-adress som man tilldelas när man kopplar upp sitt nätverkskort, när hyrestiden går ut så förhandlar man om en ny, det blir oftast densamma man haft men det kan bli en annan.
Om adresserna är slut hos DHCP-servern så kommer förhandlingen om att få en adress att misslyckas och du kommer inte ut på nätet.

Man kan själv avsluta sin session och förhandla om en ny adress om man vill men man kan inte bestämma vilken det blir, för att alltid få samma adress måste man ha en fast ip-adress.
Det är DHCP-servern som håller reda på vilka adresser som är tillgängliga och som delar ut adresserna och om den är konfigurerad till att alltid ge en dator med en viss MAC-adress en specifik ip-adress så har du den som din fasta adress.

/Mollis
Berith
Aha! Och tack vare att jag har fått en ip-adress så kan jag skriva här. bravo.gif
Berith
Köpte en vattenflaska på ICA häromdan, en som tydligen är deras "egen". En ljusgrön, jättefin... Jag ska ha den när jag jobbar i trädgården och törsten sätter in.

På en etikett som hänger runt halsen på den så står det "Behåll förpackningen för eventuellt framtida behov". g.gif Framtida behov...? Behov...? Menar dom att efter jag har druckit ur den så kan jag...? Neej, det menar dom väl inte...?

Vad menar dom? unsure.gif
Gossen Ruda
CITAT (Berith @ 29-04-2010, 06:07) *
Först vill jag tacka alla som ställt upp och stöttat mej i min okunnighet. thanks.gif Nu var ju inte min allvarlighet så allvarlig... sleep.gif
Men tänk om ip-numren tar "slut"? Vad kan hända då? Blir man nekad tillträde till internet? (Här är okunnigheten på riktigt.) "Tyvärr kan vi inte betjäna dej nu. Du är nr 2998346991 i kön."

Det som skulle kunna hända är att nya användare nekas möjlighet att koppla upp sig, det påverkar inte alla som redan har ip-nummer.

Såg nu att Mollis redan svarat men repetetioner är inte fel.
Betty
CITAT (Berith @ 29-04-2010, 09:53) *
Köpte en vattenflaska på ICA häromdan, en som tydligen är deras "egen". En ljusgrön, jättefin... Jag ska ha den när jag jobbar i trädgården och törsten sätter in.

På en etikett som hänger runt halsen på den så står det "Behåll förpackningen för eventuellt framtida behov". g.gif Framtida behov...? Behov...? Menar dom att efter jag har druckit ur den så kan jag...? Neej, det menar dom väl inte...?

rotfl.gif
Berith
Ja skratta du! Akta så du inte kissar på dej. giggle.gif
Biggan_
CITAT (Berith @ 29-04-2010, 09:53) *

rotfl.gif rotfl.gif

CITAT (Berith @ 29-04-2010, 13:35) *

Då är det ju bra med den där förpackningen! shy.gif
Berith
Så det var så dom menade iaf! yahoo.gif

Fast jag hoppar nog över, det får vara enbart vattenflaska... wink.gif
skogstroll
jahaaa men vill de inte sälja flera? confused.gif
Betty
Liten fråga bara; är den där förpackningen plastad på insidan, som en mjölktetra alltså? unsure.gif Om svaret är Ja så vet du alldeles säkert vad dom menade. whist.gif

CITAT (Berith @ 29-04-2010, 13:35) *

[attachment=49463:bathroom_1.gif]
Berith
CITAT (Betty @ 29-04-2010, 17:45) *
Liten fråga bara; är den där förpackningen plastad på insidan, som en mjölktetra alltså? unsure.gif Om svaret är Ja så vet du alldeles säkert vad dom menade. whist.gif

Flaskan låg inte i nån förpackning. Det är bara en helt vanlig vattenflaska. Har försökt hitta den på ICA:s sida men där finns ju ingenting.

Ungefär den här modellen.... Fast lite olik ändå, och vid halsen satt alltså lappen med texten.
Anma
CITAT (Berith @ 30-04-2010, 06:17) *
Flaskan låg inte i nån förpackning. Det är bara en helt vanlig vattenflaska. Har försökt hitta den på ICA:s sida men där finns ju ingenting.

Ungefär den här modellen.... Fast lite olik ändå, och vid halsen satt alltså lappen med texten.

Nu ska jag vara så dä tråkig. Vad de menar är att i framtiden när du behöver en vattenflaska ska du använda denna gröna som du köpte. Men om di köpte den tom är det konstigt, var det något i den?
Berith
Den var tom. En helt vanlig flaska i plast, ljusgrön med svart plupp... Fanns i ljusblått också, och nån mer färg. Kanske rosa?

Kanske att dom helt enkelt menade att när jag använt den en gång så går den att använda igen? unsure.gif
Anma
CITAT (Berith @ 30-04-2010, 10:23) *
Den var tom. En helt vanlig flaska i plast, ljusgrön med svart plupp... Fanns i ljusblått också, och nån mer färg. Kanske rosa?

Kanske att dom helt enkelt menade att när jag använt den en gång så går den att använda igen? unsure.gif

Jo, så är det nog.
Berith
tummenupp.gif Då anser jag att den här gåtan är löst!
Nolbo
Jag undrar vad det egentligen är för skillnad på frukt och grönsaker. Varför kallar vi vissa produkter frukt medan andra vet vi direkt att det är en grönsak?
Melon och gurka växer ju likartat eller hur?
Berith
Ja det kan man undra... g.gif För som du säger, melonen hör ju också till gurkväxterna.
Betty
...och potatis och tomater tillhör ju samma släkt de med... fast tomaten är en grönsak och potatisen är en rotfrukt, knepigt ord det med förresten när man tänker efter... g.gif
Snöflinga
CITAT (Betty @ 02-05-2010, 12:18) *
...och potatis och tomater tillhör ju samma släkt de med... fast tomaten är en grönsak och potatisen är en rotfrukt, knepigt ord det med förresten när man tänker efter... g.gif

Rotfrukt har sina frukter i jorden och tomater ovan jorden sleep.gif Kan det vara så enkelt ...
Red Top
Enligt 118 100 är det så här:

" Vad är skillnaden m. Frukt grönsak och bär.?

En frukt är, strikt botaniskt, blomväxtdelar som bildas för att fortplantning av växten ska kunna ske. Till vardags menar man med frukt en större botanisk frukt som har sött och saftigt kött. Bär är i botanisk mening saftiga frukter som har många frön - ett bär är alltså en frukt. Namnet grönsak är inte vetenskapligt utan enbart en kulturell term som i princip innefattar alla ätliga växtdelar som inte räknas som söta frukter, frön eller nötter! "

118 100

Men det finns säkert någon botaniker här på Odla som vet. yes.gif
Snöflinga

Fast det är lite roligt att spekulera åxå giggle.gif
Gossen Ruda
Språk är sällan logiska utan lever sitt eget lilla liv med ibland märkliga vändningar. Jämför man dessutom olika språk hittar man ännu mer konstigheter. Det är bara att konstatera fakta och acceptera.
Berith
Vad är det då för skillnad på apparat och maskin? Storleken? Styrkan? Användningsområde? Användare?

Rakapparat. Symaskin. Borrmaskin. TV-apparat. Radioapparat...Tex.

Finns väl iofs såna som kan heta båda delar också - räknemaskin och räkneapparat.
Aqvakul
Är det någon skillnad?
Gossen Ruda
Båda orden är latin från början, apparatus resp machina. I begynnelsen var en apparat någon större verksamhet och inte ett enskilt förmål. Maskin var en energiomvandlare som exempelvis omvandlade el till rörelse. Med tiden har ursprunget vidgats så nu är det ingen ordning alls. biggrin.gif
Berith
Häpp! thanks.gif Först befinner man sej liksom i dimma, men sen rätas allt ut och då ser man ljuset i tunneln.
Betty
Men man får passa sig, det där ljuset i tunneln kan vara tåget... whist.gif
Berith
fear.gif
Meriona
Jag undrar varför man skapar så lika ord i svenskan som betyder så olika?
Frivol
Frivolter
Frivoliteter

Inte lätt att vara nysvensk... unsure.gif
Snöflinga

Eller.
Stjärna
Skjul
Sjö

Tjärn
Kärna

Vår australienske vän blev något förvirrad när han studerade vårt språk blink.gif
Berith
Damm - både nåt torrt och nåt vått...
Spis - både nåt att äta och som tillagats där...

g.gif Finns det fler såna...? Full! "Jag är full." "Ja vad skulle du annars vara? Tom?"

Varför säger man förresten spik nykter?
Anma
CITAT (Berith @ 12-05-2010, 06:13) *
Damm - både nåt torrt och nåt vått...
Spis - både nåt att äta och som tillagats där...

g.gif Finns det fler såna...? Full! "Jag är full." "Ja vad skulle du annars vara? Tom?"

Varför säger man förresten spik nykter?

Spis, som nåt att äta, det måste väl vara dialektalt, på danska heter väl äta spisa, men jag har aldrig hört att det skulle heta så på svenska.

Spiknykter är man nog för att spikar är så raka. Kanske? Man menar nog raknykter, men det låter ju lite konstigt.
Berith
Nu blir jag ju jätteosäker på spis... unsure.gif Men visst säger man väl spisa på svenska också? Och spis också för det man spisar?
Gossen Ruda
Svenska Akademiens Ordbok har med 4 "spis" varav en är uppvärmningsanordningen: Spis3 och en handlar om maten: Spis4. Googlar man på "smaklig spis" får man 60000 träffar så nog används ordet. Kanske mest i södra Sverige.
Myosotis
angry.gif Varför kommer ibland e-mail tillbaka med "Delivery Status Notification (Failure)" fast man vet att adressen funkar? ranting.gif
Ligger felet hos mig eller mottagaren eller någonstans i mitten? Har det med bifogade filer att göra? Det verkar lättare att skicka utan dunno.gif
Anma
CITAT (Gossen Ruda @ 12-05-2010, 12:20) *
Svenska Akademiens Ordbok har med 4 "spis" varav en är uppvärmningsanordningen: Spis3 och en handlar om maten: Spis4. Googlar man på "smaklig spis" får man 60000 träffar så nog används ordet. Kanske mest i södra Sverige.

Ja, "ta dän" får 78100 resultat på google och jag hörde uttrycket första gången när jag träffade min man som är från Västmanland, så dialektalt är det nog med spisa också, fast båda orden är med i Svenska Akademiens Ordbok.
*Stintan*
CITAT (Anma @ 12-05-2010, 11:44) *
Spis, som nåt att äta, det måste väl vara dialektalt, på danska heter väl äta spisa, men jag har aldrig hört att det skulle heta så på svenska.

Spiknykter är man nog för att spikar är så raka. Kanske? Man menar nog raknykter, men det låter ju lite konstigt.

Eller när är man dyngrak?
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 12-05-2010, 17:30) *
Eller när är man dyngrak?

Märkligt uttryck: Kan väl knappast innebära att man är så full att man kan falla raklång i dyngan... Nej, det finns säkert någon tysk härledning..
Myosotis
CITAT (Aqvakul @ 12-05-2010, 17:46) *
...det finns säkert någon tysk härledning..

no.gif Tror inte det
Snöflinga

Man säger ju dyngsur också ...
Gossen Ruda
Jag har snokat lite på SAOB. Dyngsur kommer nog från dunga som bl.a. betyder våt jord. Möjligen kan det vara av samma rot som dynga. Att leta bakåt i språk är nog roligt men inte lätt.
Berith
Hur funkar en maskros? Inte bara fyskiskt alltså, utan även psykiskt. g.gif

Viga är dom iaf, det vet jag. Men hur tänker dom? Har dom till och med hörsel kanske? "Oj, nu kommer gräsklipparen! Det är bäst att jag duckar!" Eller går dom på gräslängden? Antal dagar mellan klippen? Böjer sej tills det är klippt och så sträcker dom på sej igen?

För det slår ju aldrig fel, bara nån dag efter klippningen så står dom där --------- ---- ----- där igen! Oftast inte ens gula blommande (för dom kan ju ha slagit ut efter klippningen) utan vitluddiga vilket ju visar att dom helt enkelt måste ha duckat när gräsklipparen kom.

Hur funkar maskrosorna?? blink.gif
Chamomille
rotfl.gif
Gossen Ruda
Jag misstänker att maskrosorna är genmanipulerad fram av hin håle tillsammans med kirskål och åkerfräken. laugh.gif Beträffande maskrosornas duckande från gräsklipparen är det nog så att den anpassar sig till klippandet. Ju mer man klipper ju mer lågväxande blir den så att den till sist blommar under klipphöjden. Dessutom är de verkligen snabba från knopp till frösättning, riktiga överlevare.
Berith
Ja men... dunno.gif Om dom anpassar sej till gräsklippningens längd (eller blir det höjd?) så skulle dom väl inte kunna stå där långhalsade och vitluddiga nån dag efter klippet? Däremellan skulle dom ju blommat gult, och då borde jag ju sett dom! och kunnat klippa huvvet av dom med storsaxen. Men neeejdå, dom syns inte förrän dom tappat färgen.

Irriterande. nono.gif Håller med om att det nog är hin håle som varit framme.
Chamomille
Om det är 1002.8 hPa idag, väger man mer då än igår när det var 993?
AndersKbg
CITAT (Chamomille @ 16-07-2010, 14:07) *
Om det är 1002.8 hPa idag, väger man mer då än igår när det var 993?

Japp, det gör man.

Som värdelöst vetande kan jag berätta att en tom iPod väger mindre än en som är full.
Och ett tomt batteri är lättare än ett fullt.

*Stintan*
CITAT (AndersKbg @ 16-07-2010, 14:50) *
Japp, det gör man.

Som värdelöst vetande kan jag berätta att en tom iPod väger mindre än en som är full.

Bäst man kollar då innan man väger sig blush.gif
Chamomille
Japp, det gör man.

Se där ja smile.gif Inte så värdelöst vetande, rätt så kul info.
Blomstertanten
Japp, det gör man.

Aha, det är alltså därför jag väger så lite!!! slap.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon