Full version: Jag undrar...
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76
Berith
CITAT (Myosotis @ 11-10-2008, 20:17) *
Har alltid trott att det är släkt med tyskans "Zahl" och alltså ett helt annat ord än det tal man håller.

Ahaaaaa....! tummenupp.gif Man lär sej så mycket här.

Och tack vare det du skrev undrar jag en annan sak - varför heter (oftast iaf!) både kvinnorna och språket från ett land samma sak? g.gif Svenska, norska, finska, danska, tyska, ryska, italienska, holländska.... T.ex....
Aqvakul
i många språk är ju dessa ord femininum, kanske har det varit så här också tidigare innan vi fick neutrum och utrum...
Berith
Aha igen. tummenupp.gif

Då undrar jag en annan sak, en som rör männen. Vad är det för skillnad på måg och svärson? Hörde nån som sa att det berodde på om det var svärmor eller svärfar som sa det. Om jag kommer ihåg rätt så var det svärfar som sa måg och svärmor som sa svärson. Nån som har en susning...? unsure.gif
Aqvakul
Jag tror faktiskt att svärson och måg är helt utbytbara. Möjligen så känns det mer bekvämt för en man att använda ordet "måg". I så fall så ä det väl snarast en psykologisk än en språklig åtskillnad.
Berith
Jag tror absolut att du har rätt, tycker det vore konstigt om det skulle vara skillnad på svärmors eller svärfars benämning. Tror att det var i nåt språkprogram på radio det diskuterades och en inringande kvinna förklarade skillnaden.
Anma
CITAT (Berith @ 12-10-2008, 08:43) *
Ahaaaaa....! tummenupp.gif Man lär sej så mycket här.

Och tack vare det du skrev undrar jag en annan sak - varför heter (oftast iaf!) både kvinnorna och språket från ett land samma sak? g.gif Svenska, norska, finska, danska, tyska, ryska, italienska, holländska.... T.ex....

På svenska heter det samma, men på finska heter det suomen kieli (finska språket), ruotsin kieli (svenska språket) osv. Medan finska (i betydelsen finsk kvinna) blir suomalainen nainen.
Berith
Använde just uttrycket 'ligga dej i fatet'- vilket fat? Och vem ligger i ett sånt? blink.gif
Chamomille
Ligger i ett fat giggle.gif

En annan sak jag undrar över är - Varför är jag bara medlem sen 2007? Om jag inte minns fel så har jag varit medlem sen hedenhös. Fast det gjordes ju om någonting på någe vis...? Hmm...
Chamomille
CITAT (henriks @ 11-10-2008, 10:44) *
Jodå - RIKTIGA telefoner fungerar fortfarande - Mamma använder dem fortfarande och de är kalasbra, en åsksmäll som gör rent hus i allsköns modern elektronik orsakar på sin höjd ett "pling" i telefonen men den går inte sönder.

Jag ska nog ställa upp en gammal goding här någonstanns. Kanske rent av en bakelitlur biggrin.gif Här går det mesta sönder när det åskar angry.gif
skogstroll
CITAT (Chamomille @ 17-10-2008, 13:31) *
Ligger i ett fat giggle.gif

En annan sak jag undrar över är - Varför är jag bara medlem sen 2007? Om jag inte minns fel så har jag varit medlem sen hedenhös. Fast det gjordes ju om någonting på någe vis...? Hmm...

samma här jag har nog vart medlem sen iaf 2000 fast nåt hände på vägen och jag blev ett skogstroll smile.gif
Berith
Försökte hitta en bra förklaring till "ligga någon i fatet" och vilket fat det skulle röra sej om. Hittade bara att det betyder att något är en belastning för någon, och det visste jag ju förut. Men vad sjutton är det för fat...?? g.gif

Kollade också upp uttrycket "black om foten" och där hittade jag: "En black var en slags kloss eller liknande som fästes vid fånges ben för att försvåra rymning." Solklart! Sen kan ju black betyda att man är pank också men det är en annan femma.

Vilket förde mej osökt in på uttrycket "en annan femma" och där var förklaringen: "- något annat, sen 1880 av talesättet "Det var en annan femma", sa bonden och skrev en sjua."

Och då kom jag att tänka på att man (=hane) vid behov slår en sjua men förklaring på det får ni kolla upp själva. whist.gif
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 17-10-2008, 13:59) *
samma här jag har nog vart medlem sen iaf 2000 fast nåt hände på vägen och jag blev ett skogstroll smile.gif

Jaha biggrin.gif Fast jag har samma nick som från början unsure.gif

CITAT (Berith @ 17-10-2008, 14:01) *
Försökte hitta en bra förklaring till "ligga någon i fatet" och vilket fat det skulle röra sej om. Hittade bara att det betyder att något är en belastning för någon, och det visste jag ju förut. Men vad sjutton är det för fat...?? g.gif

Kollade också upp uttrycket "black om foten" och där hittade jag: "En black var en slags kloss eller liknande som fästes vid fånges ben för att försvåra rymning." Solklart! Sen kan ju black betyda att man är pank också men det är en annan femma.

Vilket förde mej osökt in på uttrycket "en annan femma" och där var förklaringen: "- något annat, sen 1880 av talesättet "Det var en annan femma", sa bonden och skrev en sjua."

Och då kom jag att tänka på att man (=hane) vid behov slår en sjua men förklaring på det får ni kolla upp själva. whist.gif

giggle.gif Rolig info.
skogstroll
jag kommer varken ihåg mitt gamla nick eller min dåvarande mailadress så... giggle.gif
Myosotis
CITAT (skogstroll @ 17-10-2008, 14:10) *
jag kommer varken ihåg mitt gamla nick eller min dåvarande mailadress så... giggle.gif

w00t.gif Men då är du kanske dubbelreggad!! Se upp så du inte får pm från dig själv!
Chamomille
Det här med gångarter - hästar. Islandshästar, har dom tölt och passgång? Och hur går tölt till g.gif Jag vet hur det känns giggle.gif men inte hur de gör med benen.
Red Top
Så här gör de med benen:
"Tölt är en gångart som bl.a. islandshästen behärskar. Egentligen en typ av snabb skritt, men istället för att ha tre ben i marken och ett lyft har hästen i tölt ett ben på marken och tre lyfta. Tack vare att tölten inte innehåller något svävmoment blir detta väldigt bekvämt för ryttaren. Tölten är en fyrtaktig gångart med fotförflyttningen vänster bak-vänster fram-höger bak-höger fram osv."
Källa Wikipedia
[attachment=26060:meitpass.jpg]
Blev du klokare giggle.gif
Chamomille
Jaha... Jag tror jag förstår giggle.gif
Har dom passgång också?
Myosotis
Inte alla, men en del har anlag för det. Passen är en lateral gångart, dvs båda högerbenen flyttas fram samtidigt och sen båda vänsterbenen, som en kamel. Det går fort!!! Kolla på youtube för rörliga bilder, t.ex. "gaited horses"
Chamomille
CITAT (Myosotis @ 17-10-2008, 22:48) *
Inte alla, men en del har anlag för det. Passen är en lateral gångart, dvs båda högerbenen flyttas fram samtidigt och sen båda vänsterbenen, som en kamel. Det går fort!!! Kolla på youtube för rörliga bilder, t.ex. "gaited horses"

Ahaa... smile.gif
Chamomille
Hur länge kan man ha isterband i frysen? Kan den bli farlig att äta efter lång tids förvaring i frys?
Bettis
CITAT (Chamomille @ 18-10-2008, 17:09) *
Hur länge kan man ha isterband i frysen? Kan den bli farlig att äta efter lång tids förvaring i frys?

dunno.gif

För 100år sedan när jag köpte min första islandshäst fick jag lära mig att när en islänning töltar helt rätt så ska det låta som "Black and decker" säger du det så hör du hur tölten ska låta.

Jag undrar om det är Chamomille på själv på nicken??
Chamomille
CITAT (Bettis @ 18-10-2008, 17:27) *
dunno.gif

För 100år sedan när jag köpte min första islandshäst fick jag lära mig att när en islänning töltar helt rätt så ska det låta som "Black and decker" säger du det så hör du hur tölten ska låta.
Jag undrar om det är Chamomille på själv på nicken??

Ja visst är det jag unsure.gif Vad dåra smile.gif?

Vad menar du föresten? Om det är jag på bilden eller om det är någon annan som skriver confused.gif
Aqvakul
CITAT (Chamomille @ 18-10-2008, 17:45) *
Ja visst är det jag unsure.gif Vad dåra smile.gif?

Vad menar du föresten? Om det är jag på bilden eller om det är någon annan som skriver confused.gif

Hon undrar nog, liksom jag, om det är du på bilden?
Chamomille
Japp, det är jag.
Aqvakul
Du ser trevlig ut! tummenupp.gif
Chamomille
CITAT (Aqvakul @ 18-10-2008, 18:06) *
Du ser trevlig ut! tummenupp.gif

Tack du blush.gif blush.gif
Fast jag ser inte dej i djungeln unsure.gif
Aqvakul
CITAT (Chamomille @ 18-10-2008, 18:12) *
Tack du blush.gif blush.gif
Fast jag ser inte dej i djungeln unsure.gif

kanske lika bra det.... whist.gif
Chamomille
CITAT (Aqvakul @ 18-10-2008, 20:00) *
kanske lika bra det.... whist.gif

Vaffödå da?
Eva-Helene
CITAT (Chamomille @ 19-10-2008, 03:09) *
Vaffödå da?

Ja se, det undrar jag också! Aqvakul, du ser också trevlig ut! (hittar inte tråden där vi "visade upp" oss sad.gif )
Red Top
Jag undrar...
Varför heter det snustorrt egentligen när man menar torrt som fnöske g.gif

Om snuset är torrt går det ju inte att använda. Om jag har förstått det rätt ska man förvara snus i kylskåp för att det inte ska torka.

Alltså. Varför säger man snustorrt?????
[attachment=26172:snus.jpg]
Berith
Ingen aning! g.gif Men såna här frågor gillar jag, det är såna som håller hjärnan i trim. Inbillar jag mej iaf.

Kanske att det inte är som vi tror, att det ska vara torrt som fnöske, utan just så torrt som snus. Liksom...
cic
Jag tror att det beror på att i snusets vagga (slutet 1400-, början på 1500-talet) så var det ett torrt puler som man drog in i näsan. Och det var dessutom bara de välbeställda som hade råd med det. Lägre samhällsklasser fick nöja sig med tuggtobak. Funderar på om det kanske är därför man säger att något är "Fint som snus"?

Det blöta snuset introducerades i början av 1800-talet.
Berith
CITAT (cic @ 20-10-2008, 13:25) *
Jag tror att det beror på att i snusets vagga (slutet 1400-, början på 1500-talet) så var det ett torrt puler som man drog in i näsan. Och det var dessutom bara de välbeställda som hade råd med det. Lägre samhällsklasser fick nöja sig med tuggtobak. Funderar på om det kanske är därför man säger att något är "Fint som snus"?

Det blöta snuset introducerades i början av 1800-talet.

Låter som om du har full koll på det där. yes.gif
Chamomille
Angående aktier.

När börsen går ned så gör Swedish Match-aktien ofta motsatsen - stiger g.gif . Kan det bero på att Swedish Match vet att folk med aktier blir så nervösa att de sätter igång att kedjeröka [attachment=26378:Rökande_smiley.gif] ???
Biggan_
CITAT (Chamomille @ 24-10-2008, 12:06) *
Angående aktier.

När börsen går ned så gör Swedish Match-aktien ofta motsatsen - stiger g.gif . Kan det bero på att Swedish Match vet att folk med aktier blir så nervösa att de sätter igång att kedjeröka [attachment=26378:Rökande_smiley.gif] ???

giggle.gif
Myosotis
Varför är det hål i botten på banankartonger?! Mkt opraktiskt när man använder dem som flyttkartonger.
cic
CITAT (Myosotis @ 25-10-2008, 20:02) *
Varför är det hål i botten på banankartonger?! Mkt opraktiskt när man använder dem som flyttkartonger.

giggle.gif Ja det är ju ruggigt opraktiskt. Fast smart om man har bananklasar i..

Antingen får du lägga en bit kartong i botten, ELLER, köpa fina flyttkartonger från IKEA. smile.gif
Berith
Och jag undrar varför en del tappar bokstäver när dom pratar, speciellt såna som pratar offentligt. Man kan t.ex. höra i radio/TV nån säga "I dagens pogram ska vi titta på vad kvinnan i Eropa har i sin gadderob".

*itchy*
cic
CITAT (Berith @ 29-10-2008, 08:58) *
Och jag undrar varför en del tappar bokstäver när dom pratar, speciellt såna som pratar offentligt. Man kan t.ex. höra i radio/TV nån säga "I dagens pogram ska vi titta på vad kvinnan i Eropa har i sin gadderob".

*itchy*

Meh.. slap.gif Dom är ju bara nervösa så klart.. smile.gif
Berith
Tsss!! crazy.gif

Och tänk alla som tror att byxlösa snubben som hälsar på oss på julafton heter Kallijanka! Nästan ännu värre ju.
cic
CITAT (Berith @ 29-10-2008, 09:11) *
Tsss!! crazy.gif

Och tänk alla som tror att byxlösa snubben som hälsar på oss på julafton heter Kallijanka! Nästan ännu värre ju.

giggle.gif

Fast jag undrar hur det kommer sig att den byxlösa ankan utan några som helst problem visar sin bara rumpa så länge han har nåt på överkroppen, men som absolut måste ha ett lakan om just rumpan efter att han har duschat..

g.gif
Eva-Helene
CITAT (cic @ 30-10-2008, 18:27) *
giggle.gif

Fast jag undrar hur det kommer sig att den byxlösa ankan utan några som helst problem visar sin bara rumpa så länge han har nåt på överkroppen, men som absolut måste ha ett lakan om just rumpan efter att han har duschat..

g.gif

Ja, det har jag undrat lääänge! Ända sedan jag var liten!
Gossen Ruda
Det är kanske samma klass på den frågan som den om hur det kan komma sig att samma anka ibland är nära att drunkna?
Berith
Jag blir så glad åt såna frågor! yahoo.gif

Fast jag har inget svar på dom... g.gif
Gillan
Okej, ny undran...............hur får du grönt till att bli rött?
*Stintan*
CITAT (Gillan @ 31-10-2008, 07:22) *

Man låter bli att gå över gatan när det är grön gubbe.
Gillan
CITAT (*Stintan* @ 31-10-2008, 07:53) *
Man låter bli att gå över gatan när det är grön gubbe.

rotfl.gif rotfl.gif , den var bra, men..................
Berith
CITAT (Gillan @ 31-10-2008, 07:22) *

Man tar 1 dl grön och blandar med 247 liter röd! Den gröna färgen kommer garanterat inte att synas. yes.gif
Gillan
CITAT (Berith @ 31-10-2008, 08:23) *
Man tar 1 dl grön och blandar med 247 liter röd! Den gröna färgen kommer garanterat inte att synas. yes.gif

Vet du vad! Jag tycker du ska prova, för jag tror inte ens det skulle fungera.........................möjligtvis att det skulle gå åt det "bruna" hållet dunno.gif , men jag vet inte ( eftersom jag inte provat själv ).......................... giggle.gif
Berith
CITAT (Gillan @ 31-10-2008, 08:37) *
Vet du vad! Jag tycker du ska prova, för jag tror inte ens det skulle fungera.........................möjligtvis att det skulle gå åt det "bruna" hållet dunno.gif , men jag vet inte ( eftersom jag inte provat själv ).......................... giggle.gif

Men....! Ja då vet jag inte. unsure.gif

Om det inte handlar om tomater förstås, för då är det bara att låta dom gröna mogna till rött. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon