|
Full version: Jag undrar...
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76
Neej det vill inte jag...
Chamomille
08-10-2009, 07:23
Nämen... Bygg ett skitstort vardagsrum så får ni plats med massor av soffor i alla färger.
Edit: Glöm inte fotpuffar i alla färger också.
Ha! Vet du vad jag skulle vilja ha? Jag vill ha en stor madrass vid TVn med en massa kuddar. En fyrkantig sänghög madrass, 3x3 meter eller nåt, och en massa MASSA MASSA kuddar så man kan ligga eller halvligga och se på TV.  Nu har vi en hörnsoffa där mannen ligger på trean och jag på tvåan (lite kort men funkar hyfsat) och åtta säng/sov-kuddar i svängen.
Chamomille
08-10-2009, 07:41
Tsss.. Då bräcker vi er. Vi har 10 kuddar som vi slåss om. Iofs i sängen. Ibland hittar jag inte sambon under alla kuddar
I sängen ja...! Tycker inte att det räknas alls, faktiskt.
Chamomille
08-10-2009, 07:49
Jaså. Vad räknas då?
Äh! Alla räknas väl då....
Chamomille
08-10-2009, 08:36
Ska vi ha kuddkrig kanske
CITAT (Chamomille @ 08-10-2009, 09:36)  Ska vi ha kuddkrig kanske  JA  får jag va med då?
Chamomille
08-10-2009, 09:03
Ja visst!! Och vi har DUN i dom till och med
CITAT (Chamomille @ 08-10-2009, 10:03)  Ja visst!! Och vi har DUN i dom till och med   finns nog nån sån här med, om jag rotar lite grand
Ja ja... bara lek.  Nu till nåt allvarligare - har precis använt symaskinen och undrar varför tråden måste träs så krokigt?? Varför inte bara direkt från rullen genom nåt och till nålen? Neejdå, det ska bort dit, runt där, ner till den där grejen, genom öglan där, upp igen och sen dit bort och .... Va?
CITAT (Berith @ 08-10-2009, 11:32)  Ja ja... bara lek.  Nu till nåt allvarligare - har precis använt symaskinen och undrar varför tråden måste träs så krokigt?? Varför inte bara direkt från rullen genom nåt och till nålen? Neejdå, det ska bort dit, runt där, ner till den där grejen, genom öglan där, upp igen och sen dit bort och .... Va?  Lagen om alltings jävlighet?
Red Top
08-10-2009, 10:43
Den är konstruerad av en man. För att användas av kvinnor
Ja han ja! Han har hittat på myckt knepigt. Skulle inte förvåna mej om det är samma man som kommit på att skärbrädan ska sitta precis ovanför lådorna också.
Red Top
08-10-2009, 11:49
Skärbrädan var inte hans uppfinning. Det var hans avlägsne kusin, som kom på det tricket.
Och kusinen var säkert kvinna, för själva skärbrädan är en toppenuppfinning. Det är just det där att den sitter ovanför lådorna som jag inte ser fördelen med. Varje gång man har nåt på brädan så behöver man nåt i lådan under...
Chamomille
08-10-2009, 11:58
CITAT (Berith @ 08-10-2009, 12:42)  Ja han ja! Han har hittat på myckt knepigt. Skulle inte förvåna mej om det är samma man som kommit på att skärbrädan ska sitta precis ovanför lådorna också.  Hade du velat att den satt under lådorna eller
Håller helt med. Kunde inte skärbrädan sitta över ett skåp eller liknande, där man inte alltid måste in i tid och otid...
Chamomille
08-10-2009, 12:14
CITAT (Berith @ 08-10-2009, 12:52)  Och kusinen var säkert kvinna, för själva skärbrädan är en toppenuppfinning. Det är just det där att den sitter ovanför lådorna som jag inte ser fördelen med. Varje gång man har nåt på brädan så behöver man nåt i lådan under...  Jaha. Du tänkte så. Fast vi har inga jätteviktiga lådor under skärbrädan. Bara papper och en sk samlingslåda för allt som man inte vet var det ska ligga. Däremot måste jag hela tiden flytta på sambon när vi lagar mat. För där han står och hackar nåt så ligger alla bestick och slevar mm. Ska vi uppfinna ett kök utan sambo kanske, eller ska vi stoppa honom under ett skåp?
CITAT (Berith @ 08-10-2009, 11:32)  Ja ja... bara lek.  Nu till nåt allvarligare - har precis använt symaskinen och undrar varför tråden måste träs så krokigt?? Varför inte bara direkt från rullen genom nåt och till nålen? Neejdå, det ska bort dit, runt där, ner till den där grejen, genom öglan där, upp igen och sen dit bort och .... Va?  Jag har faktiskt allvarligt funderat på detta och kommit fram till att det är enda sättet att få tråden följsamt åka upp och ner i tyget och sedan lägga sig i rätt spänning med undertråden i en söm. Testa att hoppa över en krumelur så får du se.  Men visst, det kan hända att symaskinens uppfinnare Elias Howe bara ville jävlas. Att skräddarna oftast var män har nog inget med att saken att göra.
CITAT (Anma @ 08-10-2009, 13:15)  Jag har faktiskt allvarligt funderat på detta och kommit fram till att det är enda sättet att få tråden följsamt åka upp och ner i tyget och sedan lägga sig i rätt spänning med undertråden i en söm. Testa att hoppa över en krumelur så får du se.  Men visst, det kan hända att symaskinens uppfinnare Elias Howe bara ville jävlas. Att skräddarna oftast var män har nog inget med att saken att göra.  Tror du träffade huvudet på spiken! VEm skulle sen orka bry sig?
Chamomille
08-10-2009, 12:20
CITAT (Anma @ 08-10-2009, 13:15)  Jag har faktiskt allvarligt funderat på detta och kommit fram till att det är enda sättet att få tråden följsamt åka upp och ner i tyget och sedan lägga sig i rätt spänning med undertråden i en söm. Testa att hoppa över en krumelur så får du se.  Men visst, det kan hända att symaskinens uppfinnare Elias Howe bara ville jävlas. Att skräddarna oftast var män har nog inget med att saken att göra.  En krumelur...  Joo, det har hoppats över ett par gånger och resultatet blev sådär om man säger så....
CITAT (Chamomille @ 08-10-2009, 13:14)  Jaha. Du tänkte så. Fast vi har inga jätteviktiga lådor under skärbrädan. Bara papper och en sk samlingslåda för allt som man inte vet var det ska ligga. Däremot måste jag hela tiden flytta på sambon när vi lagar mat. För där han står och hackar nåt så ligger alla bestick och slevar mm. Ska vi uppfinna ett kök utan sambo kanske, eller ska vi stoppa honom under ett skåp? Kan du inte bara ta ifrån honom kniven? Oftast blir dom lite förvirrade när inte allt är som dom är vana vid men det går snart över. Du kanske kan lägga honom i sängen bland alla kuddarna?
Gossen Ruda
08-10-2009, 19:15
Orsaken till skärbrädans plats är nog mer att den oftast har samma bredd som lådorna. Då passar det bra att ha den i samma modul som lådorna. Skåpen är bredare och då fick man antingen ha en bredare skärbräda eller dödutrymme vid sidan.
Chamomille
08-10-2009, 20:28
CITAT (Berith @ 08-10-2009, 13:42)  Kan du inte bara ta ifrån honom kniven? Oftast blir dom lite förvirrade när inte allt är som dom är vana vid men det går snart över. Du kanske kan lägga honom i sängen bland alla kuddarna?
Jag ska ta kolesterolprov om några veckor och då ska man fasta minst 10 timmar innan provtagningen - man får dock dricka smärre mängder vatten under fastan. Jag undrar: Varifrån kommer ordet smärre? Varför säger man inte bara små?
Jag tänker mej att smärre är mindre än det jag är van vid, men ändå inte så mycket som små. Det vore ju bättre att dom skrivit att du får dricka så och så många dl på ett dygn eller nåt....
Om man lägger all TV-reklam i en egen kanal, skulle det få plats då? Inte trailers för andra program utan ren reklam för varor och tjänster. Hur många minuter per dygn serveras vi reklam tro...?
CITAT (Berith @ 09-10-2009, 11:45)  Om man lägger all TV-reklam i en egen kanal, skulle det få plats då? Inte trailers för andra program utan ren reklam för varor och tjänster. Hur många minuter per dygn serveras vi reklam tro...? Det var ju en tanke... Om man en ser till att jag spelar in en massa serier som vi följer, då tror jag att det rör sig om ca 15 minuter/timme. 15*24=6 timmar per dygn och kanal då... Då lär inte en kanal räcka till nej....
Ja men det är ju många kanaler som visar reklam. Om man räknar som du gjorde nu så skulle ju lätt dom vanligaste reklamkanalerna fylla ett dygn. Trean, fyran och femman kommer upp i 24 timmar alldeles själva...
Usch!
skånepåg
09-10-2009, 11:17
Usch ja reklam  Värsta som finns, när man ligger i soffan under filten och glor på tv, och oftast så är det så tajmat så att alla de andra kanalerna har reklam samtidigt =/ Brukar zappa till mtv eller en kunskaps kanal då, finns många bra serier på mtv på kvällarna som jag gillar som pimp my ride och de med hulk hogan och nu går ju teen cribs oxå, kul att se deras palats
Exakt! Jag har en snabbspolningsknapp till hårddisken som hoppar 5min på enda tryck, sen brukar man ändå få spola ytterligare 2-3minuter! och de bara på de vanligaste programmen som "arga snickaren", "Simon och Tomas", "Bonde söker fru", som exempel... Men visst, det skulle vara intressant att ta fram stoppuret och få mer exakt kanske....
Red Top
09-10-2009, 12:15
CITAT (Betty @ 08-10-2009, 22:29)  Jag ska ta kolesterolprov om några veckor och då ska man fasta minst 10 timmar innan provtagningen - man får dock dricka smärre mängder vatten under fastan. Jag undrar: Varifrån kommer ordet smärre? Varför säger man inte bara små?  "Formellt sett är smärre komparativ av små, som ju i regel kräver ett huvudord i plural. Mindre kan däremot fungera som komparativ både till singularen liten och till pluralen små. Alltså: en liten skrift, två små skrifter, en mindre skrift, två smärre skrifter eller två mindre skrifter .
Men smärre används sedan länge också framför singulara uttryck, i t.ex. en smärre förmögenhet. Ordet smärre är vanligt just i konstruktioner som inte uttrycker direkt jämförelse, så kallad absolut komparativ." Hämtat från SpråknämndenHoppas du blev klokare. Själv var jag tvungen att läsa om texten ngr gånger.
Jaha...  När jag läser en smärre förmögenhet så tycker jag det låter som större än en liten förmögenhet. Positivare liksom....
 för att du tog dig tid Red Top! Fast inte blev jag så mycket klokare av det där...  Förstår fortfarand inte var ordet kommer ifrån... Håller med dig Berith, en smärre förmögenhet låter mer än en liten förmögenhet.
*Stintan*
09-10-2009, 14:36
Det är väl ungefär som få - färre eller jag vet inte men jag tycker att både smärre och färre känns lite mer obestämd mängd än små och få fast en smärre förmögenhet är ganska stor tycker jag.
Har ni tänkt på att en del ord som användes flitigt för bara "ett tag sen" numera är på utdöende? Vem använder tex ordet goddag idag? Eller adjö...
Chamomille
11-10-2009, 17:19
Vart tog grisarna vägen? Jag menar dom småglinen som viftade på öronen.
Myosotis
11-10-2009, 23:12
Chamomille
12-10-2009, 02:52
Rosmarin
12-10-2009, 09:38
Oj vilka sötnosar!  (söttrynen...  ) CITAT (Chamomille @ 12-10-2009, 03:52)  Men vad gör du framför datorn mitt i natten ... eller "miss i nassen" som vi brukar säga på skoj i min familj... fick den associationen när jag tittade på grisarna och ditt inlägg...
Chamomille
12-10-2009, 13:35
CITAT (Rosmarin @ 12-10-2009, 10:38)  Men vad gör du framför datorn mitt i natten ... eller "miss i nassen" som vi brukar säga på skoj i min familj... fick den associationen när jag tittade på grisarna och ditt inlägg... Ja, det kan man undra Miss i nassen
skånepåg
12-10-2009, 14:32
CITAT (Rosmarin @ 12-10-2009, 10:38)  Oj vilka sötnosar!  (söttrynen...  ) Men vad gör du framför datorn mitt i natten ... eller "miss i nassen" som vi brukar säga på skoj i min familj... fick den associationen när jag tittade på grisarna och ditt inlägg... Haha miss i nassen säger jag med, och mitt ex från götet säger oxå så
Rosmarin
13-10-2009, 09:23
CITAT (skånepåg @ 12-10-2009, 15:32)  Haha miss i nassen säger jag med, och mitt ex från götet säger oxå så  Ja, var kommer det uttrycket ifrån egentligen  ?
Red Top
13-10-2009, 09:32
Harry Brandelius debutskiva, 1932, hette Miss i nassen eller Midt i natten. Det kan möjligen komma därifrån. (Harry B. är han med t ex. Nordsjön, Med en enkel tulipan, En sjöman älskar havets våg och Vind i seglen. För er, som mot förmodan inte vet )
Rosmarin
13-10-2009, 10:01
Jahaa! Då har jag lärt mig något nytt!
När jag hade varit ute med hundarna nu på morgonen gick jag in på ett café och skulle köpa en frukostsmörgås till mig, tjejen som håll på med maten, dom förberedde lunchen hade gummihanskar på sig och det var väl väldigt bra, ser ju fräscht ut men när jag ska betala så tar hon pengarna och räknar upp växeln med hanskarna på  hur käckt blir det då, vart tog hygienen vägen  undrar jag då, jaja jag köpte min smörgås iaf.
Ja det kan man undra, hon missade väl lite i tänket där...
Biggan_
23-10-2009, 13:11
Varför heter det väderlek?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|