Full version: Jag undrar...
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76
Berith
Neej det vill inte jag... crying.gif
Chamomille
Nämen... Bygg ett skitstort vardagsrum så får ni plats med massor av soffor i alla färger.

Edit: Glöm inte fotpuffar i alla färger också.
Berith
Ha! Vet du vad jag skulle vilja ha? Jag vill ha en stor madrass vid TVn med en massa kuddar. En fyrkantig sänghög madrass, 3x3 meter eller nåt, och en massa MASSA MASSA kuddar så man kan ligga eller halvligga och se på TV. yes.gif

Nu har vi en hörnsoffa där mannen ligger på trean och jag på tvåan (lite kort men funkar hyfsat) och åtta säng/sov-kuddar i svängen. tummenupp.gif
Chamomille
Tsss.. Då bräcker vi er. Vi har 10 kuddar som vi slåss om. Iofs i sängen. Ibland hittar jag inte sambon under alla kuddar giggle.gif
Berith
I sängen ja...! Tycker inte att det räknas alls, faktiskt. whistling.gif
Chamomille
Jaså. Vad räknas då?
Berith
Äh! Alla räknas väl då.... rolleyes.gif
Chamomille
Ska vi ha kuddkrig kanske devil.gif
MariaS
CITAT (Chamomille @ 08-10-2009, 09:36) *
Ska vi ha kuddkrig kanske devil.gif

JA yahoo.gif får jag va med då?
Chamomille
Ja visst!! Och vi har DUN i dom till och med biggrin.gif
MariaS
CITAT (Chamomille @ 08-10-2009, 10:03) *
Ja visst!! Och vi har DUN i dom till och med biggrin.gif

a0a.gif finns nog nån sån här med, om jag rotar lite grand a0a.gif
Berith
Ja ja... bara lek. rolleyes.gif

Nu till nåt allvarligare - har precis använt symaskinen och undrar varför tråden måste träs så krokigt?? Varför inte bara direkt från rullen genom nåt och till nålen? Neejdå, det ska bort dit, runt där, ner till den där grejen, genom öglan där, upp igen och sen dit bort och .... Va? blink.gif
MariaS
CITAT (Berith @ 08-10-2009, 11:32) *

Nu till nåt allvarligare - har precis använt symaskinen och undrar varför tråden måste träs så krokigt?? Varför inte bara direkt från rullen genom nåt och till nålen? Neejdå, det ska bort dit, runt där, ner till den där grejen, genom öglan där, upp igen och sen dit bort och .... Va? blink.gif

Lagen om alltings jävlighet?
Red Top
Den är konstruerad av en man.

För att användas av kvinnor crazy.gif
Berith
Ja han ja! Han har hittat på myckt knepigt. Skulle inte förvåna mej om det är samma man som kommit på att skärbrädan ska sitta precis ovanför lådorna också. naughty.gif
Red Top
Skärbrädan var inte hans uppfinning. Det var hans avlägsne kusin, som kom på det tricket. naughty.gif
Berith
Och kusinen var säkert kvinna, för själva skärbrädan är en toppenuppfinning. Det är just det där att den sitter ovanför lådorna som jag inte ser fördelen med. Varje gång man har nåt på brädan så behöver man nåt i lådan under... g.gif
Chamomille
CITAT (Berith @ 08-10-2009, 12:42) *
Ja han ja! Han har hittat på myckt knepigt. Skulle inte förvåna mej om det är samma man som kommit på att skärbrädan ska sitta precis ovanför lådorna också. naughty.gif

Hade du velat att den satt under lådorna eller unsure.gif
MariaS
Håller helt med. Kunde inte skärbrädan sitta över ett skåp eller liknande, där man inte alltid måste in i tid och otid...
Chamomille
CITAT (Berith @ 08-10-2009, 12:52) *
Och kusinen var säkert kvinna, för själva skärbrädan är en toppenuppfinning. Det är just det där att den sitter ovanför lådorna som jag inte ser fördelen med. Varje gång man har nåt på brädan så behöver man nåt i lådan under... g.gif

Jaha. Du tänkte så. Fast vi har inga jätteviktiga lådor under skärbrädan. Bara papper och en sk samlingslåda för allt som man inte vet var det ska ligga. Däremot måste jag hela tiden flytta på sambon när vi lagar mat. För där han står och hackar nåt så ligger alla bestick och slevar mm. Ska vi uppfinna ett kök utan sambo kanske, eller ska vi stoppa honom under ett skåp?
Anma
CITAT (Berith @ 08-10-2009, 11:32) *

Jag har faktiskt allvarligt funderat på detta och kommit fram till att det är enda sättet att få tråden följsamt åka upp och ner i tyget och sedan lägga sig i rätt spänning med undertråden i en söm. Testa att hoppa över en krumelur så får du se. giggle.gif

Men visst, det kan hända att symaskinens uppfinnare Elias Howe bara ville jävlas. Att skräddarna oftast var män har nog inget med att saken att göra.
MariaS
CITAT (Anma @ 08-10-2009, 13:15) *
Jag har faktiskt allvarligt funderat på detta och kommit fram till att det är enda sättet att få tråden följsamt åka upp och ner i tyget och sedan lägga sig i rätt spänning med undertråden i en söm. Testa att hoppa över en krumelur så får du se. giggle.gif

Men visst, det kan hända att symaskinens uppfinnare Elias Howe bara ville jävlas. Att skräddarna oftast var män har nog inget med att saken att göra.

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif Tror du träffade huvudet på spiken! VEm skulle sen orka bry sig?
Chamomille
CITAT (Anma @ 08-10-2009, 13:15) *

a0a.gif En krumelur... rotfl.gif Joo, det har hoppats över ett par gånger och resultatet blev sådär om man säger så.... rotfl.gif
Berith
CITAT (Chamomille @ 08-10-2009, 13:14) *
Jaha. Du tänkte så. Fast vi har inga jätteviktiga lådor under skärbrädan. Bara papper och en sk samlingslåda för allt som man inte vet var det ska ligga. Däremot måste jag hela tiden flytta på sambon när vi lagar mat. För där han står och hackar nåt så ligger alla bestick och slevar mm. Ska vi uppfinna ett kök utan sambo kanske, eller ska vi stoppa honom under ett skåp?

Kan du inte bara ta ifrån honom kniven? Oftast blir dom lite förvirrade när inte allt är som dom är vana vid men det går snart över. Du kanske kan lägga honom i sängen bland alla kuddarna?
Gossen Ruda
Orsaken till skärbrädans plats är nog mer att den oftast har samma bredd som lådorna. Då passar det bra att ha den i samma modul som lådorna. Skåpen är bredare och då fick man antingen ha en bredare skärbräda eller dödutrymme vid sidan.
Chamomille
CITAT (Berith @ 08-10-2009, 13:42) *
Kan du inte bara ta ifrån honom kniven? Oftast blir dom lite förvirrade när inte allt är som dom är vana vid men det går snart över. Du kanske kan lägga honom i sängen bland alla kuddarna?

rotfl.gif
Betty
Jag ska ta kolesterolprov om några veckor och då ska man fasta minst 10 timmar innan provtagningen - man får dock dricka smärre mängder vatten under fastan.
Jag undrar: Varifrån kommer ordet smärre? Varför säger man inte bara små? unsure.gif
Berith
Jag tänker mej att smärre är mindre än det jag är van vid, men ändå inte så mycket som små. g.gif

Det vore ju bättre att dom skrivit att du får dricka så och så många dl på ett dygn eller nåt....
Berith
Om man lägger all TV-reklam i en egen kanal, skulle det få plats då? Inte trailers för andra program utan ren reklam för varor och tjänster. Hur många minuter per dygn serveras vi reklam tro...?
MariaS
CITAT (Berith @ 09-10-2009, 11:45) *
Om man lägger all TV-reklam i en egen kanal, skulle det få plats då? Inte trailers för andra program utan ren reklam för varor och tjänster. Hur många minuter per dygn serveras vi reklam tro...?

Det var ju en tanke... Om man en ser till att jag spelar in en massa serier som vi följer, då tror jag att det rör sig om ca 15 minuter/timme. 15*24=6 timmar per dygn och kanal då... Då lär inte en kanal räcka till nej....
Berith
Ja men det är ju många kanaler som visar reklam. Om man räknar som du gjorde nu så skulle ju lätt dom vanligaste reklamkanalerna fylla ett dygn. Trean, fyran och femman kommer upp i 24 timmar alldeles själva...

Usch!
skånepåg
Usch ja reklam tongue.gif Värsta som finns, när man ligger i soffan under filten och glor på tv, och oftast så är det så tajmat så att alla de andra kanalerna har reklam samtidigt =/
Brukar zappa till mtv eller en kunskaps kanal då, finns många bra serier på mtv på kvällarna som jag gillar som pimp my ride och de med hulk hogan och nu går ju teen cribs oxå, kul att se deras palats biggrin.gif
MariaS
Exakt! Jag har en snabbspolningsknapp till hårddisken som hoppar 5min på enda tryck, sen brukar man ändå få spola ytterligare 2-3minuter! och de bara på de vanligaste programmen som "arga snickaren", "Simon och Tomas", "Bonde söker fru", som exempel... Men visst, det skulle vara intressant att ta fram stoppuret och få mer exakt kanske....
Red Top
CITAT (Betty @ 08-10-2009, 22:29) *
Jag ska ta kolesterolprov om några veckor och då ska man fasta minst 10 timmar innan provtagningen - man får dock dricka smärre mängder vatten under fastan.
Jag undrar: Varifrån kommer ordet smärre? Varför säger man inte bara små? unsure.gif

"Formellt sett är smärre komparativ av små, som ju i regel kräver ett huvudord i plural. Mindre kan däremot fungera som komparativ både till singularen liten och till pluralen små. Alltså: en liten skrift, två små skrifter, en mindre skrift, två smärre skrifter eller två mindre skrifter .

Men smärre används sedan länge också framför singulara uttryck, i t.ex. en smärre förmögenhet. Ordet smärre är vanligt just i konstruktioner som inte uttrycker direkt jämförelse, så kallad absolut komparativ."

Hämtat från Språknämnden

Hoppas du blev klokare. Själv var jag tvungen att läsa om texten ngr gånger. giggle.gif

Berith
Jaha... rolleyes.gif

När jag läser en smärre förmögenhet så tycker jag det låter som större än en liten förmögenhet. Positivare liksom....
Betty
thanks.gif för att du tog dig tid Red Top! Fast inte blev jag så mycket klokare av det där... giggle.gif Förstår fortfarand inte var ordet kommer ifrån...

Håller med dig Berith, en smärre förmögenhet låter mer än en liten förmögenhet.
*Stintan*
Det är väl ungefär som få - färre
eller jag vet inte men jag tycker att både smärre och färre känns lite mer obestämd mängd än små och fast en smärre förmögenhet är ganska stor tycker jag.
Berith
Har ni tänkt på att en del ord som användes flitigt för bara "ett tag sen" numera är på utdöende? Vem använder tex ordet goddag idag? Eller adjö...

Chamomille
Vart tog grisarna vägen? Jag menar dom småglinen som viftade på öronen.
Myosotis
Menar du de här?
Chamomille
CITAT (Myosotis @ 12-10-2009, 00:12) *
Menar du de här?

yes.gif thanks.gif
Rosmarin
Oj vilka sötnosar! wub.gif (söttrynen... giggle.gif )

CITAT (Chamomille @ 12-10-2009, 03:52) *
yes.gif thanks.gif

Men vad gör du framför datorn mitt i natten ... eller "miss i nassen" som vi brukar säga på skoj i min familj... fick den associationen när jag tittade på grisarna och ditt inlägg...
Chamomille
CITAT (Rosmarin @ 12-10-2009, 10:38) *
Men vad gör du framför datorn mitt i natten ... eller "miss i nassen" som vi brukar säga på skoj i min familj... fick den associationen när jag tittade på grisarna och ditt inlägg...

Ja, det kan man undra giggle.gif

Miss i nassen rotfl.gif
skånepåg
CITAT (Rosmarin @ 12-10-2009, 10:38) *
Oj vilka sötnosar! wub.gif (söttrynen... giggle.gif )

Haha miss i nassen säger jag med, och mitt ex från götet säger oxå så biggrin.gif
Rosmarin
CITAT (skånepåg @ 12-10-2009, 15:32) *
Haha miss i nassen säger jag med, och mitt ex från götet säger oxå så biggrin.gif

Ja, var kommer det uttrycket ifrån egentligen g.gif ?
Red Top
Harry Brandelius debutskiva, 1932, hette Miss i nassen eller Midt i natten. Det kan möjligen komma därifrån.

(Harry B. är han med t ex. Nordsjön, Med en enkel tulipan, En sjöman älskar havets våg och Vind i seglen. För er, som mot förmodan inte vet smile.gif )
Rosmarin
Jahaa! Då har jag lärt mig något nytt! tummenupp.gif
Bettis
När jag hade varit ute med hundarna nu på morgonen gick jag in på ett café och skulle köpa en frukostsmörgås till mig, tjejen som håll på med maten, dom förberedde lunchen hade gummihanskar på sig och det var väl väldigt bra, ser ju fräscht ut men när jag ska betala så tar hon pengarna och räknar upp växeln med hanskarna på g.gif hur käckt blir det då, vart tog hygienen vägen ohmy.gif undrar jag då, jaja jag köpte min smörgås iaf.
Berith
Ja det kan man undra, hon missade väl lite i tänket där... g.gif
Biggan_
Varför heter det väderlek?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon