Full version: Jag undrar...
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76
Aqvakul
CITAT (Berith @ 07-09-2008, 14:43) *
Aha! Som kaviartuber tex. Och tandkrämstuber.

yes.gif
Lady Hamilton
CITAT (Berith @ 18-08-2008, 06:49) *
...Vet inte var du bor, men i storstäder får man väl också lära sej sånt även om man aldrig nånsin får se en ko i verkligeheten?......

Appropå detta så fick jag ett mail av en anna odlait med följande text..............

Faktauppsats om en ko, skrivet av en mellanstadieelev :-) [/size] [size="3"] Nyttan med Kon

Kon är ett husdjur... Men den finns också utanför huset. Och den lever ofta
på landet, men den kommer också in till staden, men bara när den skall dö. Men
det bestämmer den inte själv.

Kon har sju sidor... Den översta sidan - Den nedersta sidan - Den främre
sidan - Den bakre sidan - Den ena sidan - Den andra sidan- Och den invändiga sidan.

På den främsta sidan sitter huvudet... Och det är för att hornen skall ha
något att sitta fast på. Hornen är av horn och dom är bara till prydnad. Dom
kan inte röra på sig, men det kan öronen. Dom sitter på sidan av hornen. Kon
har två hål framme i huvudet. Dom kallas ko-ögon. Kons mun kalles mule. Det
är nog för att den säger mu.

På den bakersta sidan sitter svansen... Den använder den för att jaga bort
flugor med, så att dom inte ramlar ned i mjölken och drunknar.

På den översta sidan - Och den ena sidan - Och den andra sidan, är det bara
hår... Det heter ko-hår och har alltid samma färg som kon.
Färgen på kon heter kulör.

Den nedersta sidan är den viktigaste för där hänger mjölken. Och när
mjölkerskan öppnar kranarna så rinner mjölken ut. När det åskar så blir
mjölken sur... men hur den blir det har jag inte lärt mig ännu. Kon har fyra
ben... Dom heter ko-ben. Dom kan också användas till att dra ut spikar med.
Kon äter inte så mycket, men när den gör det äter den alltid två gånger. Dom
feta korna ger helmjölk. När kon är dålig i magen ger den ost. I osten är
det hål.
Men hur den gör hålen har jag inte heller lärt mig ännu.

Kon har gott luktsinne... Vi kan känna lukten av den på långt håll. Kons
valpar heter kalvar. Kalvens pappa heter tjur, och det gör kons man också.
Tjuren ger inte mjölk och är därför inte ett däggdjur.

Den som kommer och hämtar kon när den blir gammal heter ko-fångare. Den
sitter ofta framme på bilar. Så blir kon slaktad, man häller mjölken i
tetror som vi kan köpa i affären. Kons fyra ben skickas till
snickaren. Det kallas återanvändning.

Som man kan se är kon ett nyttigt djur. Och därför gillar jag kon väldigt
mycket.

Lärarens kommentar: Jag har aldrig läst något liknande!
Berith
giggle.gif
Snöflinga
Nu vet jag allt om kor yahoo.gif
Wilmer
giggle.gif
Netha
CITAT (Berith @ 07-09-2008, 12:30) *
Varför innehåller korvbrödspaketen 16 bröd när korvpaketen innehåller 10 korvar? unsure.gif

.
CITAT (Netha @ 07-09-2008, 12:40) *
Varför inte köpa 10-pack? Det gör jag. smile.gif

.
CITAT (Berith @ 07-09-2008, 13:41) *
Jodå, jag köper också 10 pack bröd emellanåt - dom grova är gôrgoa. Men dom som står hela dagarna och stoppar ner 16 bröd i varje påse måste ju också ha köpt korvpaket nån gång och tyckt att det är heltokigt. Jag ska ju inte behöva köpa 8 korvpaket för att komma upp i jämnt antal korv/bröd.

Eller är det så att man ska ha dom när man grillar på stranden med lilla Greta eller lille Knut som så gärna vill hjälpa till... -cry-.gif "mammmaaaa! jag tappade mitt korvbröd, det är alldeles sandigt!" - "ta ett nytt lilla vän, det finns och blir över."

g.gif

Här finns att köpa både fempack och åttapack (Nordchark, kostar 31,90kr) ... alltså finns det anledning till att det säljs korvbröd i 10 och 16-pack. smile.gif
Berith
Här kör vi med Scans 10- eller 30-pack. Finns kanske nån lokal korvmakare här också - Lithells? - men jag har fått för mej att Scans är godast.

Vilket kom först då, 16-packen bröd eller korvarna i andra antal än 10...? g.gif
Berith
Vi köpte en ny fasadflagga i våras för den gamla passade inte till nya fästet som vi köpte för att det gamla var för gammalt och fult och vi ville ha ett nytt vitt i plast som bättre passade till huset som numera är rött och vitt och köpte ett utan att kolla storleken och då var det för litet och flaggstången för stor och då var det enklare att köpa ny flagga men var sjutton slänger man den gamla...??
Chamomille
CITAT (Berith @ 08-09-2008, 08:37) *
Vi köpte en ny fasadflagga i våras för den gamla passade inte till nya fästet som vi köpte för att det gamla var för gammalt och fult och vi ville ha ett nytt vitt i plast som bättre passade till huset som numera är rött och vitt och köpte ett utan att kolla storleken och då var det för litet och flaggstången för stor och då var det enklare att köpa ny flagga men var sjutton slänger man den gamla...??

Oj vilken lång mening (kippar efter andan sweatingbullets.gif ) Jaa du, var slänger man en flagga? I ett kuvert adresserat Chamomille? Som hon kan sätta på sin nybyggda trädgårdsbod biggrin.gif
Ramred
CITAT (Berith @ 08-09-2008, 08:37) *

Det undrar jag med! Vi bytte flagg till båten för ett tag sen, och den gamla ligger här. Slänger man den i sopsäcken går den ju till förbränning, och man bör väl inte bränna en flagga. Kanske dom skulle ordna en speciell behållare på återvinningsstationen för flaggor, så att dom kan bli nya små flaggor. giggle.gif
Berith
CITAT (Chamomille @ 08-09-2008, 08:43) *
Oj vilken lång mening (kippar efter andan sweatingbullets.gif ) Jaa du, var slänger man en flagga? I ett kuvert adresserat Chamomille? Som hon kan sätta på sin nybyggda trädgårdsbod biggrin.gif

Himla bra idé men det finns ju inget fäste till den gamla eftersom vi slängde det innan vi ens provat om nya fästet passade till gamla flaggan och jag har inte hittat något ensamt fäste i någon affär som passar den gamla flaggan som är den stora modellen och den nya är lilla modellen men det kanske inte spelar någon roll?

Återvinning var en bra idé! Och om man inte kan sy nya svenska flaggor kanske man kan använda tygbitarna till andra länders flaggor. Den finska tex kanske behöver nån extra bit? dunno.gif
Chamomille
CITAT (Berith @ 08-09-2008, 08:51) *
Himla bra idé men det finns ju inget fäste till den gamla eftersom vi slängde det innan vi ens provat om nya fästet passade till gamla flaggan och jag har inte hittat något ensamt fäste i någon affär som passar den gamla flaggan som är den stora modellen och den nya är lilla modellen men det kanske inte spelar någon roll?

Man får väl borra ett hål i huset då? wink.gif
Berith
Får och får... det kan ju inte vara förbjudet i alla fall? g.gif

Var bor du? Men du förresten! Finns det så långsmala kuvert??
Chamomille
CITAT (Berith @ 08-09-2008, 09:07) *
Får och får... det kan ju inte vara förbjudet i alla fall? g.gif

Var bor du? Men du förresten! Finns det så långsmala kuvert??

a0a.gif Nej, såna kuvert har jag inte sett.
Berith
CITAT (Chamomille @ 08-09-2008, 09:10) *
a0a.gif Nej, såna kuvert har jag inte sett.

Ja då sk-t det sej. slap.gif

Återstår frågan var man gör av sin gamla flagga....
Betty
Intressanta funderingar om gamla flaggor ni har. Och så fantastiskt långa meningar Berith, jag får nästan andnöd! happy.gif
Mitt bidrag till "slutförvaring" av gamla båtflagg/fasadflaggor o.s.v.:
Vik ihop flaggan och lägg den på nån hylla i nåt förråd/på vinden tillsammans med annat gammalt bråte som bara ligger där och samlar damm till ingen nytta längre. Så himla stor plats kommer den ju inte att ta direkt... whist.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Berith @ 08-09-2008, 09:12) *
Ja då sk-t det sej. slap.gif

Återstår frågan var man gör av sin gamla flagga....

Hej!
Jag tror inte att man återvinner en gammal flagga. Gamla filtar, mattor och kläder som kastas bort brukar man väl slänga i kontainern som det står "Brännbart, ej återvinningsbart" på. yes.gif
(i alla fall på våran återvinningsstation...)
Ramred
Men man får ju inte bränna en flagga. Eller?
Berith
En sån hylla i ett sånt förråd som Betty pratar om har jag, och där ligger redan flaggan, så det funkar ju. tummenupp.gif

Och vi har också en sån container på våran tipp, men kan man verkligen slänga flaggor där...? Då kanske det kommer nån arg representant från nån bestämd myndighet och tar mej i örat och berättar vad som egentligen gäller för gamla utnötta trotjänare. mad.gif

Fast... då får vi ju kanske svar på frågan! w00t.gif
Snöflinga
Gör nu som Betty föreslog (bra ide') Pinnen kan du använda som växtstöd rolleyes.gif
*Stintan*
Va roliga ni är giggle.gif

Reglerna är faktiskt sådanan att utsliten eller urblekt flagg skall brännas.
Låter ju lite märkligt men så är det iallafall.

ej representant från någon myndighet
Ramred
CITAT (*Stintan* @ 08-09-2008, 09:42) *

Aha.. då åker våran i pannan.
Sussie F-Flower
CITAT (Ramred @ 08-09-2008, 09:27) *
Men man får ju inte bränna en flagga. Eller?

Nähäää...? confused.gif
-Åhhh, jag tror jag fattar.... slap.gif Är det för att man inte ska begå "vanära" eller vad man ska kalla det, mot sitt land...?
Pia L
Angående flaggbränning eller återvinning.

"Tidigare fanns i Sverige en straffbestämmelse i 16 kap. 7 § brottsbalken mot skymfande av rikssymbol. Bestämmelsen, som upphörde att gälla 1971, innebar att böter eller fängelse i högst sex månader kunde utdömas om någon offentligt skymfade Sveriges flagga eller vapen eller något annat av rikets höghetstecken."

(ett stycke taget ur sveriges riksdag)
Betty
CITAT (*Stintan* @ 08-09-2008, 09:42) *

ej representant från någon myndighet

Eftersom jag är en sån där som inte kan låta bli att samla på mig en del mer och/eller mindre onödigt vetande så måste jag fråga: Var står det att man ska bränna gamla flaggor? unsure.gif Jag hittade inget sådant när jag letade...
Svensk flagglag

CITAT (Pia L @ 08-09-2008, 09:49) *
Angående flaggbränning eller återvinning.

"Tidigare fanns i Sverige en straffbestämmelse i 16 kap. 7 § brottsbalken mot skymfande av rikssymbol. Bestämmelsen, som upphörde att gälla 1971/....

Ahaa... OK! smile.gif
*Stintan*
CITAT (Betty @ 08-09-2008, 09:49) *
Eftersom jag är en sån där som inte kan låta bli att samla på mig en del mer och/eller mindre onödigt vetande så måste jag fråga: Var står det att man ska bränna gamla flaggor? unsure.gif Jag hittade inget sådant när jag letade...
Svensk flagglag

I den här länken en bit ner på sidan. flaggregler
Se under "Att tänka på"
Betty
CITAT (*Stintan* @ 08-09-2008, 09:53) *
I den här länken en bit ner på sidan. flaggregler
Se under "Att tänka på"

Jo jag läste det där tidigare men var inte så säker på om jag skulle ta det som kall fakta... det är ju en reklamsite som heter "Ballonger & sån't" och det kändes inte riktigt helt seriöst... unsure.gif ...fast det tydligen var det i alla fall... shy.gif
Netha
Har aldrig funderat över vad man ska göra med uttjänt flagga,
de har alla hamnat i Brännbart.
Tur att dert inte var olagligt. tongue.gif

Senast köpta är i nylontyg, håller förhoppningsvis längre än de i bomull
som bleks ganska snabbt.

alltombostad.se

Klipp från sidan
Man bör inte hissa en trasig, fransig eller urblekt flagga. Då är det faktiskt bättre att låta bli! En uttjänt flagga ska brännas
*Stintan*
CITAT (Betty @ 08-09-2008, 10:01) *
Jo jag läste det där tidigare men var inte så säker på om jag skulle ta det som kall fakta... det är ju en reklamsite som heter "Ballonger & sån't" och det kändes inte riktigt helt seriöst... unsure.gif ...fast det tydligen var det i alla fall... shy.gif

Här är ytterligare en länk visserligen från en flaggfabrik men jag är ganska övertygad om att dom inte bara huittar på. Jag har även sett att man ska bränna utslitna flaggor i ett häfte jag fick med när jag köpte flagga och jag har hört att det är så så länge jag kan minnas. Det är ju inte att bränna flaggor på bål som en skymf det är fråga om.

mer flagggregler
Aqvakul
Berith
Jamensåklart att man ska elda den! slap.gif Varför skulle det annars stå i hyllningstexten till Svenska Flaggan "Flamma stolt mot dunkla skyar...!"

En sak till jag undrar över när det gäller flaggan och flaggningen är om de militära reglerna för tidpunkterna för hissning och halning också gäller oss privatpersoner?
Gossen Ruda
Fotade av reglerna i Sverigealmanackan.

[attachment=23837:flaggregler.jpg]
*Stintan*
CITAT (Berith @ 08-09-2008, 12:47) *
Jamensåklart att man ska elda den! slap.gif Varför skulle det annars stå i hyllningstexten till Svenska Flaggan "Flamma stolt mot dunkla skyar...!"

giggle.gif
Berith
Tackar! Det var väl det jag trodde, att det inte gällde oss civila. yes.gif
Betty
CITAT (Gossen Ruda @ 08-09-2008, 13:15) *
Fotade av reglerna i Sverigealmanackan.

[attachment=23837:flaggregler.jpg]

Så praktiskt när man bor här uppe i norr... Man hissar flaggan i början av maj och halar den bortåt augusti nån gång 000.gif
Undras varför det är olämpligt att ha den hissad i mörker..? g.gif
Chamomille
CITAT (Betty @ 08-09-2008, 13:39) *
Så praktiskt när man bor här uppe i norr... Man hissar flaggan i början av maj och halar den bortåt augusti nån gång 000.gif

a0a.gif Ja så fantastiskt praktiskt.
Biggan_

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
thanks.gif Berith! Du gav mej dagens goda skratt!
stennie
CITAT (Betty @ 08-09-2008, 13:39) *
Undras varför det är olämpligt att ha den hissad i mörker..? g.gif

Hörde en gång att om man flaggade när det var mörkt, flaggade man för djävulen.
Vet inte om det stämmer!?
Aqvakul

Ibland är du bara sååå rooolig! rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Berith
Äsch då.... blush.gif
Betty
CITAT (Berith @ 08-09-2008, 16:22) *
Äsch då.... blush.gif

smiley_small_hug.gif & a0a.gif
Berith
Nä nu får vi skärpa oss! kompiskram.gif
stennie
Jaaa! det får ni ! kompiskram.gif
Aqvakul
MayaLisa
Lite flaggning igen bara...
Sedan jag var liten så har vi alltid låtit flaggan hänga över natten på midsommaraftonen...Men jag har aldrig sett det i några regler vad jag vet...nån mer som gör likadant?
Aqvakul
CITAT (MayaLisa @ 08-09-2008, 18:50) *
Sedan jag var liten så har vi alltid låtit flaggan hänga över natten på midsommaraftonen...Men jag har aldrig sett det i några regler vad jag vet...nån mer som gör likadant?

Nej, när jag flaggar så följer jag "flaggreglerna" - gammal scout........
MayaLisa
CITAT (Aqvakul @ 08-09-2008, 19:01) *
Nej, när jag flaggar så följer jag "flaggreglerna" - gammal scout........

Okey, men är det någon gammal, företeelse. att göra som vi alltid gjort...Har nån annan hört talas om det , eller gör så?

(Jag är också gammal scout, men jag kan hissa flaggan då mitt barnbarn är här...för han gillar det och det gör jag med =)
Chamomille
CITAT (MayaLisa @ 08-09-2008, 18:50) *

Jag lät flaggan hänga uppe på natten på mitt förra ställe. Då kom granngubben farande med en järn-påk och skrek i vildan sky att "så får man baske mig inte göra, skända svenska flaggan!!!"
Uj uj, han va skit-arg kan man säga wink.gif
MayaLisa
Sicken toki' gubbe!!
*Stintan*
Nej ingen flagga uppe på natten hos mej. Däremot hade jag alltid korsvimpel när inte flaggan var uppe.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon