|
Full version: Jag undrar...
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76
skånepåg
20-12-2011, 15:43
Nu sitter hon på bordet och ser på tvn och jag datorn som är på bordet  Men så fort jag skulle resa mej skulle hon rusa ut i köket som vanligt skulle jag tro  Dessa skumma djur
Myosotis
20-12-2011, 17:51
Skulle inte du kastrera din katt? Tippar att hon lugnar ner sig då...
skånepåg
20-12-2011, 19:38
Satt med henne 30 minuter i köket och prata och lekte, hon käka lite med, nu ligger hon i soffan och sover =) Jag vill gärna se vad man kan få för raser om man hittar nån annan blandras hon här ju hälften norsk skogskatt så har halvlång päls =)
Satt med ett korsord tidigare och frågan var GLATT. Svaret blev ISIG, alltså inte ISIGT. Helt rätt antar jag men skulle ändå hellre velat ha ISIGT med T på slutet. Till svaret ISIG skulle väl frågan varit utan sista T men det funkar ju inte. GLATT i original blir ju GLAD?
Red Top
26-12-2011, 23:55
CITAT (Myosotis @ 19-12-2011, 16:33)  Det kan ju vara gott fast jag dricker mitt te osötat. Men de säger att det värdefullaste i honung förstörs vid 60° eller rentav vid 40° och låter man teet kallna så mycket löser sig inte honungen, hur gör du?  Såg inte frågan förrän nu. Jag blandar honungen i avsvalnat te. Min erferenhet är att honung löser sig i kallt vatten t.o.m, om man rör tillräckligt ihärdigt. Annars kan man ju skaffa en själomrörande kopp  :  CITAT (Myosotis @ 18-12-2011, 23:07)  Det här kan jag inte sluta undra över. Själv är jag inte så förtjust i honung, det blir för sött, så jag äter honung typ en gång om året, men då självklart på en macka. Hur skulle man annars äta den? Med sked??  Att suga på en tesked med honung är jättebra om man har rethosta. Hjälper omedelbart.
Myosotis
27-12-2011, 11:32
CITAT (Red Top @ 26-12-2011, 23:55)  själomrörande kopp Den var kul! (Och stavfelet var också lite kul  ) CITAT (Red Top @ 26-12-2011, 23:55)  Att suga på en tesked med honung är jättebra om man har rethosta. Hjälper omedelbart.  Föredrar rethosta. Vi fick julhonung i julklapp, jag har planer på att smaka snart. På en macka då.
Eva i Skåne
28-12-2011, 18:17
Har du smakat än Myo? Du gör det bara en gång är min gissning...
Meriona
28-12-2011, 19:57
CITAT (Berith @ 22-12-2011, 10:58)  Satt med ett korsord tidigare och frågan var GLATT. Svaret blev ISIG, alltså inte ISIGT. Helt rätt antar jag men skulle ändå hellre velat ha ISIGT med T på slutet. Till svaret ISIG skulle väl frågan varit utan sista T men det funkar ju inte. GLATT i original blir ju GLAD?  Men näääää en glatt yta heter det ju, inte säger man en glad yta?
*Stintan*
28-12-2011, 20:27
CITAT (Meriona @ 28-12-2011, 19:57)  Men näääää en glatt yta heter det ju, inte säger man en glad yta?  Ja det gäller att kunna skilja på verben och adverben
Aha!  Det är väl därför man inte blir så glad om man kanar i diket även om väglaget är glatt. Sen undrar jag lite diskret när alla trådar som slutar på 2011 kommer att bytas ut mot motsvarande trådar med 2012 stället?
Myosotis
05-01-2012, 12:19
Jag undrar när det ska sluta regna. Kan gräsmattor drunkna?
CITAT (Berith @ 05-01-2012, 12:16)  Aha!  Det är väl därför man inte blir så glad om man kanar i diket även om väglaget är glatt. Sen undrar jag lite diskret när alla trådar som slutar på 2011 kommer att bytas ut mot motsvarande trådar med 2012 stället? Det är väl bara för dig att starta nya. Egna initiativ är aldrig fel.
Gossen Ruda
05-01-2012, 14:30
Som sagt, det behövs inga omröstningar eller order uppifrån. Att jag startat lite nytt beror på att årtalet redan fanns men på den här tråden finns varken tillverkningsår eller bäst före år.
Huggorm
05-01-2012, 14:52
CITAT (Gossen Ruda @ 05-01-2012, 14:30)  Som sagt, det behövs inga omröstningar eller order uppifrån. Att jag startat lite nytt beror på att årtalet redan fanns men på den här tråden finns varken tillverkningsår eller bäst före år. Dumt av dig att sätta bäst-före-datum på de nya trådarna
Men alltså...  Det var inte menat som kritik att inte "års-trådarna" bytts ut även om det gått några dar in på nya året. Jag bara undrade... Och visst är det väl kul när man kan jämföra tex vädertråden år för år? Eller se hur många sidor varje års tråd har? Hur många frågor det kan ställas? Tex...
*Stintan*
06-01-2012, 10:37
Varför väntar du då på att nån annan ska starta nya när du kan göra det själv?
Biggan_
06-01-2012, 18:42
CITAT (*Stintan* @ 06-01-2012, 10:37)  Varför väntar du då på att nån annan ska starta nya när du kan göra det själv? Det undrar jag också!
Neeej jag väntade inte på att andra ska starta nya trådar, det missuppfattade ni nog. Jag undrade bara när dom startas. (Tänkte betona ett par ord där med fetstil men lät bli...  )
skånepåg
09-01-2012, 12:07
Vad är det med katter och deras fascination för lådor?
CITAT (Berith @ 07-01-2012, 08:35)  Neeej jag väntade inte på att andra ska starta nya trådar, det missuppfattade ni nog. Jag undrade bara när dom startas. (Tänkte betona ett par ord där med fetstil men lät bli...  ) Vid årsskiftet är väl en lämlig tid. Själv skriver jag inte i de trådarna, eller i alla fall väldigt sällan, så jag har inte brytt mig om att uppdatera dem heller.
Biggan_
09-01-2012, 22:17
CITAT (Berith @ 07-01-2012, 08:35)  (Tänkte betona ett par ord där med fetstil men lät bli...  )
Biggan_
09-01-2012, 22:37
Jag undrar var kilona tar vägen när man bantar? Kan man tappa i vikt? Dunk, dunk, dunk! Eller går dom upp i rök, ja, eller var tar dom vägen helt enkelt?
*Stintan*
09-01-2012, 22:48
Ja det kan man verkligen undra. Det är ju konstigt om dom bara väger kilon och syns när dom sitter på kroppen men varken väger något eller syns när man tappat dom.
Jag tror att vikten av mänskligheten är konstant. Det är därför jag inte vill gå ner i vikt, det är nån annan stackare som blir tjock då.
CITAT (Berith @ 05-01-2012, 12:16)  Aha!  Det är väl därför man inte blir så glad om man kanar i diket även om väglaget är glatt. Sen undrar jag lite diskret när alla trådar som slutar på 2011 kommer att bytas ut mot motsvarande trådar med 2012 stället?  Jag söker alltid upp den här tråden när jag är in på det här forumet - vilket jag inte är så ofta numera. Jag bara älskar dina oneliners Berith!
Ugglemormor
12-01-2012, 14:06
Sant! ....  .....
CITAT (Anma @ 09-01-2012, 23:29)  Jag tror att vikten av mänskligheten är konstant. Det är därför jag inte vill gå ner i vikt, det är nån annan stackare som blir tjock då. Anma, du kan, med gott samvete, gå ner 3 kilo, för det har jag gått upp sen jul !
Men om det nu är så att en speciell världsdels medborgare stadigt ökar i vikt - (utan att peka ut några speciellt så sägs det ju att amerikanarna är betydligt fetare nu än dom varit förut?) - hur sjutton påverkar det jordens sätt att snurra? Börjar den att snurra ojämnt? "Vobblar" den liksom till och hackar? Orkar den kanske inte runt som den borde? Är det kanske därför som årstiderna inte är sej lika längre??
CITAT (omk @ 14-01-2012, 01:34)  Anma, du kan, med gott samvete, gå ner 3 kilo, för det har jag gått upp sen jul !  Jamen vad skönt! Tack vad snäll du är som går upp i vikt för min skull.  Berith, måste vara därför!
skånepåg
14-01-2012, 11:31
Efter att universum expanderar så snurras jorden extremt lite långsammare för varje sekel så om kanske 100 000 år så har vi kanske 10 minuter längre tid varje dag  Den som lever får se
Ugglemormor
14-01-2012, 12:13
Ok, då får man väl se till att återfödas då hit igen om läget blir gynsammare ........
merlin68
22-01-2012, 00:11
Undrar vad som händer den 21 december i år... http://sv.wikipedia.org/wiki/2012-fenomen
merlin68
28-01-2012, 17:15
Jag undrar varför så många skaffar hundraser som inte passar deras livsstil eller kunskapsnivå? Det blir ju synd om både hunden och ägaren...Varför skaffar sig inte folk lite upplysningar om hur olika raser fungerar och vilka behov de har innan de skaffa en hund? Är man soffliggare så passar ju knappast en border collie som sällskap och kanske är en Malinois inte riktigt förstahandsvalet om man är nybörjare.....
Eva i Skåne
28-01-2012, 19:32
Förmodligen tittar man bara på utseendet och så blir det en mindre lämplig ras. Tråkigt  Det kan vara värre ändå. När jag var ung kände jag ett par som skulle skaffa hund och han hade fått för sig att dom skulle ha en blodhund. Dom var i kontakt med en uppfödare och åkte ganska långt för att hämta sin valp, men kom hem utan. Nej, när dom kom dit fick han se en blodhund i verkligheten och ville inte ha nån längre. Den var för ful!  Jag antar att det bara låtit tufft med blodhund. (Idag skulle han antagligen velat ha en kamphund )
Myosotis
31-01-2012, 12:14
Tyvärr ser nog många hunden som accessoire eller blir sugna på en fin ras de har sett hos någon annan. Det är också ett fenomen att hundraser verkar klumpas ihop i vissa områden, t.ex. när jag bodde i Umeå tyckte jag man såg Flatcoated Retrievers överallt. Du Merlin som kan det här med hundar, tycker du inte att Bordercolliekorsningar också är ett problem? Det finns ju folk som skaffar en BC utan avsikt att låta den jobba, men jag tror de är relativt få. Men att den ingår i väldigt många korsningar idag verkar inte störa någon. De måste väl få mycket av BCns intelligens och arbetsiver? Har svårt att tänka mig att det blir bra soffhundar. Jag kände en jättesöt tik som jag också passade ibland som innehöll bl.a. bc och vorsteh, hon blev jättestressad av vissa saker som när familjemedlemmar gick åt olika håll, skulle desperat valla ihop dem igen. Kan det vara så att vissa raser är mindre lämpliga att kombinera?
Ugglemormor
31-01-2012, 13:42
Jag har en yorkshire-terrier, min andra och sista. Gillar den lilla rasen men varken kommer att orka eller hinna med en ny hund efter denna 15 åriga goa gamlingen..... Har lagt märke till att det finns massa olika sorters hundar/kattraser som jag inte har råkat på innan, ser min dotters hundar och katter som liknar inte vad de skulle vara, men jädrans dyra att inskaffa...... En konstig hundart dog hastigt av en mkt ovanlig sjukdom som enl. veterinären hör till rasen. Den han inte bli mer än 4 år, men då köpte hon en till av samma ras ....... Det verkar vara lite av mode att skaffa sig en katt/hund som ser ut som "ufo" med dyra pengar som dessa avlas till försälning, utan att ta mer hänsyn att de kan överleva och inte ha massor av sjukdommar....... URSÄKTA, meningen är inte ute att generalisera dem som avlar djur, endast är jag mot dessa udda djuren och deras framavlande ........
*Stintan*
31-01-2012, 15:09
CITAT (Myosotis @ 31-01-2012, 12:14)  Tyvärr ser nog många hunden som accessoire eller blir sugna på en fin ras de har sett hos någon annan. Det är också ett fenomen att hundraser verkar klumpas ihop i vissa områden, t.ex. när jag bodde i Umeå tyckte jag man såg Flatcoated Retrievers överallt. Du Merlin som kan det här med hundar, tycker du inte att Bordercolliekorsningar också är ett problem? Det finns ju folk som skaffar en BC utan avsikt att låta den jobba, men jag tror de är relativt få. Men att den ingår i väldigt många korsningar idag verkar inte störa någon. De måste väl få mycket av BCns intelligens och arbetsiver? Har svårt att tänka mig att det blir bra soffhundar. Jag kände en jättesöt tik som jag också passade ibland som innehöll bl.a. bc och vorsteh, hon blev jättestressad av vissa saker som när familjemedlemmar gick åt olika håll, skulle desperat valla ihop dem igen. Kan det vara så att vissa raser är mindre lämpliga att kombinera? Vissa raser är helt klart olämpliga att kombinera och man kan faktiskt undra hur en del tänker när dom parar sina hundar kors och tvärs utan minsta tanke på de olika rasernas egenskaper. En hund blir inte vad man gör den till som en del påstår! Jag tror mycket ligger i det du säger Myo. Snygg hund, kompisarna har skaffat en sån då vill jag också ha en för den är ju så mysig är kanske en del av förklaringen till att hundraser klumpas ihop i vissa områden. Var t.ex. de flesta hundar av kamphundsras funnits behöver jag nog inte ens skriva . Jag tycker det är tragiskt att så många förstagångshundägare verkar totalt okunniga och opålästa. De köper en söt hundvalp utan minsta tanke på hundens egenskaper och vad de ska ha hunden till. Redan efter en vecka uppstår problem för att valpen bits "hjäälp min hund är aggressiv". Eller så tröttnar dom när dom inser hur bunden man blir och hur mycket jobb det är med en hund. Eller så upptäcker man plötsligt att hunden blivit så stor och stark att man inte längre orkar hålla den när man är ute och går och så hamnar den på Blocket.
Anki på Öland
31-01-2012, 20:05
Vi pratade just om det på jobbet i kväll. En av mina arbetskamrater hade träffat ett ungt par som har barn på samma dagis som henne med deras nya valp, en bc-blandning...... Jobbarkompisen älskar hundar så hon låg förstås på knä där med valpen och berättade för dom att hennes senaste hund var en helt underbar Rottweiler (som hon jobbade och tävlade en hel del lydnad med) Ja, sa killen i familjen, en sån skulle vi egentligen ha köpt för dom är ju så himla lydiga...... öhhh sa hon, vadå är.....
Nu hoppar jag till nåt helt annat ! Jag undrar ... VARFÖR bli katter eller snarare kattpäls, elektrisk när det är minusgrader ? Det blir en hel del statiska "experiment" här hemma, kan jag tala om, med blå, klart synliga, gnistor t.o.m !! Varken katterna eller jag tycker att det är så kul ...
Red Top
01-02-2012, 07:08
Jag är inte hundra % säker, men tror att det inte är kylan i sig som är problemet, utan att luftfuktigheten sjunker kraftigt vid kallt väder. Det finns säkert någon som kan förklara det mer vetenskapligt. Det är inte bara kattpäls utan även t ex människohår som blir laddat med statisk elektricitet när det är torrt i luften. Den statiska elektriciteten uppstår ju av friktionen när du gnider två föremål mot varandra och sedan avlägsnar dem från varandra. Till exempel när du klappar katten. Här kan du läsa om små experiment med statisk elektricitet.För att minska problemet bör du höja luftfuktigheten genom att t ex placera ut byttor, skålar med vatten i rummen. Förr var det vanligt att man hängde luftfuktare på radiatorerna/elementen. Ett miljövänligt sätt att öka luftfuktigheten utan att slösa på energi med elektriska luftfuktare.
Gossen Ruda
01-02-2012, 09:26
Innan kylan kom hade jag ungefär 60% relativ luftfuktighet inne. Nu ligger det runt 50, ibland lite under det. Jag känner det själv direkt, näsan blir tät och läpparna torkar. Beträffande kattskinn så känner jag inte till varför just pälsen blir uppladdad men det har nog med uppbyggnaden att göra. Sen blir effekten högre när luftfuktigheten minskar, laddningarna har svårare att krypa bort. Spraya katterna med en blomspruta.
skånepåg
01-02-2012, 10:36
Man får ju aktivera hundarna med träning och roliga lekar, och nuförtiden tycker jag det borde finnas hundkörkort eller nåt så folk får gå kurser hur man tränar lydnad och andra nyttiga saker. Allt för många kan inte så mycket och många skaffar ju kamphundar bara för de är så häftiga?  Och lär er plocka upp efter byrackorna! Nästan överallt här ser man lortar efter dem, gena över gräsmattorna är inte så kul  Min katt blir med elektrisk i pälsen ibland
Ugglemormor
01-02-2012, 13:20
Det är alldeles lättvindigt att köpa sig en hund/katt, men främst de unga kanske inte alltid tänker för sig att man blir "bunden" en lång tid framöver med djuret. Det finns alldeles för mycket "utkastade" husdjur för polisen att ta reda på och sedan är frågan vart placerar man dem? Avlivas eller tas hand om någon annan som gärna vill ha o sköta om ett husdjur... Detta gör faktiskt ont vareviga gång som man får reda på att så är läget ...... Ett ex. ett par år sedan hade någon tryckt in en stor kakadua i en minimal bur och lämnat den i en av stadens park. Fågeln hade inte ens mat eller vatten och kunde knappt vända sig i buren när några förbipaswserande larmade polisen och gojan kördes iväg till våra bekanta som tar emot sådana fall ........ HUR KAN MAN GÖRA SÅ ???????  Ägaren hittades förstås inte och gojan var i så dålig skick att den avlivades.......
CITAT (Red Top @ 01-02-2012, 07:08)  Jag är inte hundra % säker, men tror att det inte är kylan i sig som är problemet, utan att luftfuktigheten sjunker kraftigt vid kallt väder. Det finns säkert någon som kan förklara det mer vetenskapligt. Det är inte bara kattpäls utan även t ex människohår som blir laddat med statisk elektricitet när det är torrt i luften. Den statiska elektriciteten uppstår ju av friktionen när du gnider två föremål mot varandra och sedan avlägsnar dem från varandra. Till exempel när du klappar katten. Här kan du läsa om små experiment med statisk elektricitet.För att minska problemet bör du höja luftfuktigheten genom att t ex placera ut byttor, skålar med vatten i rummen. Förr var det vanligt att man hängde luftfuktare på radiatorerna/elementen. Ett miljövänligt sätt att öka luftfuktigheten utan att slösa på energi med elektriska luftfuktare.  Aha, inte kyla utan luftfuktighet !! Tack, RedTop ! Nu har jag ju sådana där luftfuktare redan, men jag har förmodligen inte tillräckligt varmt på radiatorerna. Dessutom eldar vi i kaminerna, nu när det är lite kyligt ute, och vad jag förstår, så blir inneluften torrare när man eldar med ved. En fukt-unken sommarstugas inneluft, bättrar ju på sig rejält med hjälp av en brasa i vedspisen ! Alternativen är alltså; sluta elda i kaminerna, vattenbyttor högt och lågt ELLER få stötar av katterna ... Hmmm ... Tack Rudan; ditt sprej-förslag är jättebra, men bara såvida det gäller grannkatterna ...
merlin68
01-02-2012, 23:44
CITAT (Myosotis @ 31-01-2012, 12:14)  Du Merlin som kan det här med hundar, tycker du inte att Bordercolliekorsningar också är ett problem? Det finns ju folk som skaffar en BC utan avsikt att låta den jobba, men jag tror de är relativt få. Men att den ingår i väldigt många korsningar idag verkar inte störa någon. De måste väl få mycket av BCns intelligens och arbetsiver? Har svårt att tänka mig att det blir bra soffhundar. Jag kände en jättesöt tik som jag också passade ibland som innehöll bl.a. bc och vorsteh, hon blev jättestressad av vissa saker som när familjemedlemmar gick åt olika håll, skulle desperat valla ihop dem igen. Kan det vara så att vissa raser är mindre lämpliga att kombinera? Haha vad jag skrattade över ditt inlägg  Jag har själv en sådan där "katastrof-blandning" med bland annat BC och rhodesian  Det är inget jag rekommenderar för nybörjare (eller någon annan heller för den delen) om jag så säger. Efter flera års träning, positiv förstärkning, spår och flyball har han blivit en fiiiiin och väluppfostrad hund men så tillbringar vi i princip dygnets alla timmar tillsammans. Vill man träffa mig så träffar man även min hund Vi använder sk "skvallerträning" vilket innebär att hunden "säger till mig" när hunden ser människor eller andra hundar på våra promenader. Det har gett hans liv ett innehåll Min hunds syster kom till en "vanlig hundvan familj" utan erfarenhet av svåra hundar. De gav upp till slut och hon har nu vid fem års ålder blivit "vandringspokal". Men jag måste säga att hundarna fick en dålig start på livet vilket har präglat dem förutom att de är en blandning som kan vara strulig. Vissa blandningar kan bli bra tex BC labbe. Däremot kan just den blandningen som du nämde BC och vorsteh vara påfrestande. Har en bekant med just den mixen och hennes tik har nog gett henne ett och annat grått hårstrå under åren. Nu är tiken lite lugnare allteftersom åren gått men kan fortfarande "gå upp i varv" ganska så extremt. Som svar på din fråga (ursäkta mitt babblande - tror det är dags att gå och lägga mig för kvällen...  ) så tycker jag att man visst kan skaffa en BC om man har tid att aktivera den fysiskt men fram för allt mentalt. Att ha en sådan hundras kräver att man har tid att tillbringa tillsammans med hunden om man ska ha den som familjehund och den ska INTE behöva vara hemma ensam flera timmar per dag.
Jag undrar när man började numrera hus och varför jämna husnummer alltid (?) är till höger och därmed, naturligtvis, udda till vänster (om man står vid nr 1-2 och tittar uppåt gatan, alltså) ? Och varför börjar de låga numrena från den ena änden och inte den andra ? Finns det nåt specifikt riktmärke eller beror det på syd-nord-öst-väst, eller vad ?
Anki på Öland
05-02-2012, 21:57
CITAT (omk @ 05-02-2012, 20:48)  Jag undrar när man började numrera hus och varför jämna husnummer alltid (?) är till höger och därmed, naturligtvis, udda till vänster (om man står vid nr 1-2 och tittar uppåt gatan, alltså) ? Och varför börjar de låga numrena från den ena änden och inte den andra ? Finns det nåt specifikt riktmärke eller beror det på syd-nord-öst-väst, eller vad ? I Stockholm har jag för mig att jag hört att man börjar med 1 i den ändan av gatan som ligger närmast slottet. Kanske man använder kommunhuset eller något på mindre orter.....
*Stintan*
05-02-2012, 22:07
CITAT (omk @ 05-02-2012, 20:48)  Jag undrar när man började numrera hus och varför jämna husnummer alltid (?) är till höger och därmed, naturligtvis, udda till vänster (om man står vid nr 1-2 och tittar uppåt gatan, alltså) ? Och varför börjar de låga numrena från den ena änden och inte den andra ? Finns det nåt specifikt riktmärke eller beror det på syd-nord-öst-väst, eller vad ? Det där fick jag förklarat för mig en gång i min barndom. I Stockholm utgick man från slottet med det lägsta numret närmast och jämna nummer på höger sida om man står med ryggen mot slottet. Jag har för mig att i Göteborg har man jämna siffror på vänster sida från utgångspunkten räknat, rätta mig om jag har fel. Utgångspunkten/riktmärket är oftast ortens centrum. Googlade om årtal och hittade detta gällande Sthlm: http://sv.wikipedia.org/wiki/Gatunamn_i_Stockholm
Tack Anki o Stintan ! Ska söka vidare med hjälp av länkarna !!
Gossen Ruda
08-02-2012, 11:46
Kan ju tillägga att när man började sätta upp milstenar utefter vägarna på 1600-talet och senare sattes dessa på vägens högra sida där utgångspunkten var länets residensstad. Sålunda stod alla milstenar i Bohuslän till höger med utgångspunkt från Bohus. Det har varit ordning på torpet länge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|