Full version: Jag undrar...
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76
Eva i Höga
Många gånger undrar man över hur folk kommer på saker från början och här är en sak som jag undrat över: När man ystar ost använder man ostlöpe som kommer från en komage. Hur kan man komma på något sådant? Det är ju fantastiskt tycker jag som älskar ost!
Berith
CITAT (Eva i Höga @ 25-01-2008, 10:02) *
Många gånger undrar man över hur folk kommer på saker från början och här är en sak som jag undrat över: När man ystar ost använder man ostlöpe som kommer från en komage. Hur kan man komma på något sådant? Det är ju fantastiskt tycker jag som älskar ost!

Precis!! Och så kan man ju undra om den upptäkten förekom bara på en plats i världen och sen spreds vidare eller hur det gick till. g.gif
Berith
CITAT (cic @ 25-01-2008, 09:30) *
En snabb undran innan jag måste stressa till jobbet..

VARFÖR har vi bestämt att man ska lönearbeta 40 timmar (38,25 för oss inom handeln) i veckan av sin vakna tid? Behöver vi arbeta så mycket? Skulle man inte kunna dela upp tiden mer mellan oss? Är det av gamla vanor som vi jobbar så mycket eller VAD handlar det om?

Ni hinner skriva mååånga svar tills jag loggar in i kväll vi halv åtta tiden.. smile.gif

Nu blir jag jättestressad. Tänk om tiden går fortare nu, då bli ju klockan halv åtta snartare (hur böjer man snart? blink.gif ) än om tiden hade gått vanligt fort, och du inte har fått ett enda svar.

Jag har inget bra svar på din fråga cic, men jag har en utveckling av den frågan: tummenupp.gif Om man lägger ihop alla människor i hela världen och alla timmar som går att arbeta i samma värld - och sen delar timmarna mellan alla människor - hur många arbetstimmar får varje människa då? Kan det till och med bli så illa att det är fler människor än timmar, så att människorna blir skyldiga timmar istället? unsure.gif
Eva-Helene
Beror ju på om man ska räkna enbart folk som har en anställning eller om man tar med egenföretagare (som jordbrukare o.dyl.) hemmafruar o.s.v.
Berith
Jo men det måste ju bli alla arbetande - oavsett om dom är egna, anställda eller hemarbetande - i förhållande till arbetstimmar. Och arbetstimmar bör ju vara 24 per dygn. g.gif

Ska bli spännande att se vad ni kommer fram till! biggrin.gif

rolleyes.gif *hrmm...*
Berith
Det sägs ju att ljud fortplantar sej bra under vatten, men hur kommer det sej då att man hör sämre när man fått vatten i örat? unsure.gif
cic
CITAT (Berith @ 25-01-2008, 12:40) *
Nu blir jag jättestressad. Tänk om tiden går fortare nu, då bli ju klockan halv åtta snartare (hur böjer man snart? blink.gif ) än om tiden hade gått vanligt fort, och du inte har fått ett enda svar.

Jag har inget bra svar på din fråga cic, men jag har en utveckling av den frågan: tummenupp.gif Om man lägger ihop alla människor i hela världen och alla timmar som går att arbeta i samma värld - och sen delar timmarna mellan alla människor - hur många arbetstimmar får varje människa då? Kan det till och med bli så illa att det är fler människor än timmar, så att människorna blir skyldiga timmar istället? unsure.gif

Nu har jag ätit den största pizzan i mannaminne samt druckit två öl och orkar sådeles inte diskutera tiden eller arbetstid. Men jag återkommer definitivit i ämnet.

Ska sova nu. Jobba HELA j-la dan i morgon.

over and out - cic
Berith
CITAT (cic @ 25-01-2008, 22:12) *
Nu har jag ätit den största pizzan i mannaminne samt druckit två öl och orkar sådeles inte diskutera tiden eller arbetstid. Men jag återkommer definitivit i ämnet.

Ska sova nu. Jobba HELA j-la dan i morgon.

over and out - cic

tummenupp.gif

Vem i hela världen var först här att använda ordet odlait...? Som ju nu används ganska flitigt. rolleyes.gif
Myosotis
CITAT (Berith @ 26-01-2008, 09:26) *
Vem i hela världen var först här att använda ordet odlait...? Som ju nu används ganska flitigt. rolleyes.gif

Enligt sökningen jag genomförde nyss så är det du själv som använder ordet för första gången den 16-10-2004, 08:32.
Berith
CITAT (Myosotis @ 26-01-2008, 09:51) *
Enligt sökningen jag genomförde nyss så är det du själv som använder ordet för första gången den 16-10-2004, 08:32.

blush.gif Joo jag gissade nog det också.... Och om det är så, att det inte fanns före det, så är det ju kul att det nu är ett ord som används.
Myosotis
Du kan ju börja ta betalt varje gång någon använder ordet... laugh.gif
Berith
Äh, det räcker med att jag slår mej för bröstet. biggrin.gif

Ett annat ord som jag också hittade på var medodlare, men det har jag nästan glömt bort. g.gif

Varför heter det egentligen slå sej för bröstet - slår man sej bröstet, som i klappar sej på bröstet, eller hur gör man?
Eva-Helene
CITAT (Berith @ 26-01-2008, 10:10) *
Varför heter det egentligen slå sej för bröstet - slår man sej bröstet, som i klappar sej på bröstet, eller hur gör man?

Det har nog att göra med våra förfäder gorillorna!
pejori
CITAT (Berith @ 26-01-2008, 10:10) *
Äh, det räcker med att jag slår mej för bröstet. biggrin.gif

Ett annat ord som jag också hittade på var medodlare, men det har jag nästan glömt bort. g.gif

eller stå på öronen, när man trillar....inte står jag på mina öron, jag ligger ner ju slap.gif
Blomstertanten
CITAT (pejori @ 26-01-2008, 21:44) *
eller stå på öronen, när man trillar....inte står jag på mina öron, jag ligger ner ju slap.gif

Man måste ha ganska långa öron för att kunna stå på dom tongue.gif
Eller korta ben kanske confused.gif
Cacki
En vacker dag när jag får lite tid över får jag nog läsa igenom den här tråden för den verkade riktigt intressant! Än så länge har jag bara läst en bit här på slutet.....
Snöflinga
CITAT (Blomstertanten @ 26-01-2008, 23:57) *

Hur menar du då då ... med korta ben unsure.gif bravo.gif laugh.gif
pejori
CITAT (Blomstertanten @ 26-01-2008, 23:57) *

precis... tummenupp.gif
för att inte tala om att "stå på näsan" crying.gif
Blomstertanten
CITAT (Snöflinga @ 27-01-2008, 17:07) *
Hur menar du då då ... med korta ben unsure.gif bravo.gif laugh.gif

Jag tänkte så här :
Ju längre ben man har , ju längre öron måste man ha för att kunna trampa på dom sleep.gif
Eller nåt sånt dunno.gif
Aqvakul
CITAT (Blomstertanten @ 27-01-2008, 20:11) *
Jag tänkte så här :
Ju längre ben man har , ju längre öron måste man ha för att kunna trampa på dom sleep.gif
Eller nåt sånt dunno.gif

Bassethundar t.ex. har ju långa öron, fast väldigt korta ben. Giraffer däremot har ju ganska korta öron, men väldigt långa ben. Någon (Gud?) tycker tydligen att vi inte ska kunna stå på öronen. Fast man kan ju stå på varandras öron förstås. Men då kanske någon blir kränkt och tycker att det är ett påhopp, fast det bara är ett påstå. Och att påstå är ju för det mesta helt OK, eller...

crazy.gif
pejori
g.gif kom på en annan sak....appropå disktrasor...
"jag mår som en disktrasa" säger en del.... hur mår en disktrasa???? g.gif g.gif
Anma
CITAT (pejori @ 27-01-2008, 20:36) *
g.gif kom på en annan sak....appropå disktrasor...
"jag mår som en disktrasa" säger en del.... hur mår en disktrasa???? g.gif g.gif

Det beror på om den är omskött eller inte. En gammal disktrasa som inte är avsköljd på evigheter och är full med rutten mjölk lär inte må så bra... Eller så är det bra jag som inte mår bra av tanken på en sådan... sick.gif
mamamaggan
CITAT (Anma @ 27-01-2008, 20:57) *
Det beror på om den är omskött eller inte. En gammal disktrasa som inte är avsköljd på evigheter och är full med rutten mjölk lär inte må så bra... Eller så är det bra jag som inte mår bra av tanken på en sådan... sick.gif

Disktrasan kanske mår alldeles utmärkt! Den kanske gillar att ligga där och känna hur bakterierna växer till i den där oursköljda mjölken ! flirting.gif

Måste berätta en sak. När jag gick i gymnasiet för en herrans massa år sedan , gjrode vi en undersökning om vad som var snuskigast när det gäller" bakterieinnehåll ". Det var inte toasitsen , eller ens kröken, eller disktrasan som vann utan den " rena " disken i diskstället i lärarrummet !!!!!!!!!!!!! thumbdown.gif
Anma
Hmmm... Har tagit en allvarlig funderare på saken och kommit fram till att jag tror inte disktrasan mår överhuvudtaget, såvida den inte har känslor... smile.gif

Mao mår den som "mår som en disktrasa" inte alls... unsure.gif
pejori
CITAT (Anma @ 27-01-2008, 21:12) *
Hmmm... Har tagit en allvarlig funderare på saken och kommit fram till att jag tror inte disktrasan mår överhuvudtaget, såvida den inte har känslor... smile.gif

Mao mår den som "mår som en disktrasa" inte alls... unsure.gif

knepigt värre det där giggle.gif
Myosotis
CITAT (aq42 @ 27-01-2008, 20:22) *
Bassethundar t.ex. har ju långa öron, fast väldigt korta ben. Giraffer däremot har ju ganska korta öron, men väldigt långa ben. Någon (Gud?) tycker tydligen att vi inte ska kunna stå på öronen. Fast man kan ju stå på varandras öron förstås. Men då kanske någon blir kränkt och tycker att det är ett påhopp, fast det bara är ett påstå. Och att påstå är ju för det mesta helt OK, eller...

crazy.gif

giggle.gif
Aqvakul
Jag skulle typ sticka en sån där disktrasa, men det blev typ galet på flera sätt. Visade sig att jag faktiskt typ virkade. Inte blev det någon disktrasa heller utan typ en bil. Nu har jag typ fått problem: Bilbesiktningen vägrar att godkänna mitt fordon, typiga dom.

Jag undrar om jag kan besiktiga det någon annanstans, typ i Sundsvall eller typ i Mongoliet, typ?

Jag undrar annars om kanske någon pålitlig person här på odla kan skriva ett papper, typ intyg att jag får köra den typ i trädgården eller typ till affären, typ?

Jag undrar om typ någon typ kan typ hjälpa mig med detta, typ?

[attachment=12324:bil_virkad.jpg]
pejori
den är vältypad ialla fall tummenupp.gif
Aqvakul
CITAT (pejori @ 27-01-2008, 22:02) *
den är vältypad ialla fall tummenupp.gif

confused.gif
pejori
CITAT (aq42 @ 27-01-2008, 22:04) *
confused.gif

typ disktrasan rotfl.gif
Blomstertanten
Du måste nog göra en typbesiktining !
Borde ju va på bilbesiktningen man ska göra det , för det är ju en bil !
Dito Verde
eller så får du läsa på här:
http://europa.eu/scadplus/leg/sv/lvb/l21037.htm
Aqvakul
CITAT (Dito Verde @ 27-01-2008, 22:13) *
eller så får du läsa på här:
http://europa.eu/scadplus/leg/sv/lvb/l21037.htm

mkt att läsa, typ - snigeln typ trött, typ sleeping.gif
Gudrun i Göteborg
Många olika typer här. Finns det.
*Stintan*
eller
Lilla Birka
hur
Aqvakul
Ben Hur?
Eva-Helene
Nä! Big Ben!!
*Stintan*
Långben
Anma
Långa ben... vem vill inte ha det?
Pallen skulle få semester då...
mamamaggan
Stå pall?
Anma
Nää, då blir det väl vil-pall.
mamamaggan
CITAT (Anma @ 27-01-2008, 23:20) *
Nää, då blir det väl vil-pall.

Pallar vi med det ?
Anma
Vem pallar inte att vila?? fear.gif
mamamaggan
Vi pallar väl att vila men pallar pallen med det ?
Anma
Pallen pallar med allt, det hör man redan på namnet! giggle.gif
*Stintan*
Eller så pallar vi äpplen.
mamamaggan
CITAT (Stintan43 @ 27-01-2008, 23:51) *
Eller så pallar vi äpplen.

Ja det låter gott. Var ska vi palla ? På ICA eller Konsum ? Ska vi palla en hel pall?
Anma
CITAT (mamamaggan @ 28-01-2008, 01:09) *
Ja det låter gott. Var ska vi palla ? På ICA eller Konsum ? Ska vi palla en hel pall?

Näää, pallen går inte att palla nu, den vilar!
Aqvakul
Det gäller verkligen att stå pall! giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon