Full version: Jag undrar...
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76
Berith
Skratta du Biggan, Myosotis har i alla fall förstått hur det ligger till. whist.gif

Vi bytte elmätare för ett tag sen, och i informationen som kom strax innan stod det "Ni som bor i hus...".

"Ni som bor i hus..."? slap.gif Hur hade dom tänkt att man bodde annars då? Jag tar väldigt väldigt väldigt för givet att dom inte menar att tvärtomarna bor i tält eller husvagn, för dom har ju ingen elmätare att byta i så fall.

Eller säger ni också så...? Om någon frågar om ni bor i hus så svarar ni "neej jag bor i lägenhet". Jaha.... och var finns lägenheten då...? g.gif
Blomstertanten
CITAT (Berith @ 15-02-2008, 07:39) *
Skratta du Biggan, Myosotis har i alla fall förstått hur det ligger till. whist.gif
Vi bytte elmätare för ett tag sen, och i informationen som kom strax innan stod det "Ni som bor i hus...".

"Ni som bor i hus..."? slap.gif Hur hade dom tänkt att man bodde annars då? Jag tar väldigt väldigt väldigt för givet att dom inte menar att tvärtomarna bor i tält eller husvagn, för dom har ju ingen elmätare att byta i så fall.

Eller säger ni också så...? Om någon frågar om ni bor i hus så svarar ni "neej jag bor i lägenhet". Jaha.... och var finns lägenheten då...? g.gif

Sist jag kollade fanns min lägenhet i ett hus i alla fall ! Så om inget ändrats under natten tar jag för givet att så är fallet fortfarande sleep.gif
Kanske bäst att gå ut o kolla tongue.gif
Berith
Berätta gärna vad du såg! tummenupp.gif
160kvm stort hus
Nu har jag inte orkar läsa igenom allt men jag har svar på två tidiga frågor.

Fråga 1) Varför ligger det ensamma skor på vägen.

Svar: För att lastbilschaufförer sitter med ena foten ut genom fönsterrutan, och ibland tappar dom skorna. ( urkorkat jag vet... ) Källa: min sambo, lastbilschaufför... rolleyes.gif

Fråga 2) varför gasar man motorsågen?

Svar: För att kedjan ska stanna... När man sätter igång en motorsåg så rör sig kedjan lite. När man gasat till en gång så stannar den. Och sen för att det låter så coolt förstås. biggrin.gif
Källa: egna erfarenheter.
Myosotis
Jag vet i alla fall varför man gasar Volvon när det är kallt på morgonen. biggrin.gif Det är för att annars stannar motorn, och sen kan det vara svårt att starta igen... Tur att jag inte behöver bromsa de första 5½ km, sen är den lite uppvärmd i alla fall. Med min gamla Volvo lärde jag mig att göra så här om jag ändå råkade få möte på grusvägen eller det sprang en hare över vägen: ingen växel i, sen bromsa med vänster fot samtidigt som man önönar med höger fot laugh.gif På den jag har nu räcker det att dra ut choken samtidigt som man bromsar. Om man är snabb nog i reaktionen. Dock knappast i nerförsbacke.
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 15-02-2008, 10:08) *
Jag vet i alla fall varför man gasar Volvon när det är kallt på morgonen. biggrin.gif Det är för att annars stannar motorn, och sen kan det vara svårt att starta igen... Tur att jag inte behöver bromsa de första 5½ km, sen är den lite uppvärmd i alla fall. Med min gamla Volvo lärde jag mig att göra så här om jag ändå råkade få möte på grusvägen eller det sprang en hare över vägen: ingen växel i, sen bromsa med vänster fot samtidigt som man önönar med höger fot laugh.gif På den jag har nu räcker det att dra ut choken samtidigt som man bromsar. Om man är snabb nog i reaktionen. Dock knappast i nerförsbacke.

Ööööna är kul! tummenupp.gif

Ööööna hare är kuligare! tummenupp.gif tummenupp.gif
Eva-Helene
CITAT (aq42 @ 15-02-2008, 10:55) *
Ööööna är kul! tummenupp.gif

Ööööna hare är kuligare! tummenupp.gif tummenupp.gif

Deet ska jag tala om för sonens stövartik! (som är "garanterat har-fri")
Anma
CITAT (Berith @ 15-02-2008, 07:39) *

Om någon frågar mig om jag bor i hus svarar jag "nej, i lägenhet". Hus tolkar jag som villa i den frågan... Sen är det ju självklart att lägenheten finns i ett hus, flerfamiljshus. smile.gif

CITAT (16kvm stor balkong @ 15-02-2008, 09:49) *
/.../
Fråga 1) Varför ligger det ensamma skor på vägen.

Svar: För att lastbilschaufförer sitter med ena foten ut genom fönsterrutan, och ibland tappar dom skorna. ( urkorkat jag vet... ) Källa: min sambo, lastbilschaufför... rolleyes.gif
/.../

Äntligen ett svar som förklarar åtminstone några av skorna!! thanks.gif
Pust!! sweatingbullets.gif Som jag funderat i alla år!!! bravo.gif
Berith
Jag undrar varför skåningar säger att dom "är på jobb" tex när vi andra säger att vi "är på jobbet". g.gif

Läser ibland här att en väldigt trevlig och genomgullig snäll kompiskram.gif skånska också skriver så - hon åker till jobb (eller nåt sånt...). Såg just ett skånskt inslag på TV där tjejen också sa så, hunden var med henne hela dagarna "på jobb".

Varför säger dom så? g.gif
Betty
CITAT (Berith @ 21-02-2008, 06:24) *
Jag undrar varför skåningar säger att dom "är på jobb" tex när vi andra säger att vi "är på jobbet". g.gif

Läser ibland här att en väldigt trevlig och genomgullig snäll kompiskram.gif skånska också skriver så - hon åker till jobb (eller nåt sånt...). Såg just ett skånskt inslag på TV där tjejen också sa så, hunden var med henne hela dagarna "på jobb".

Varför säger dom så? g.gif

För att dom är skåningar... whist.gif ...det räcker väl som förklaring... eller? flirting.gif
Tosan
Är det inte de som brukar bli svett åxå..? Själv blir jag svettig...
Aqvakul
dialektala uttryck borde omedelbart bannlysas....... blink.gif
Tosan
giggle.gif Ja, det är ju ändå ingen av oss som använder dem, eller?
Aqvakul
CITAT (Tosan @ 21-02-2008, 11:12) *
giggle.gif Ja, det är ju ändå ingen av oss som använder dem, eller?

Alla borde saega samma saker samtidigt, vaelordnat och praktiskt..... whist.gif
Myosotis
ändån
bränne
syrkabunke
sköven
fyle
fyga
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 21-02-2008, 11:17) *
ändån
bränne
syrkabunke
sköven
fyle
fyga

hmm tummenupp.gif
Betty
CITAT (Myosotis @ 21-02-2008, 10:17) *
ändån
bränne
syrkabunke
sköven
fyle
fyga

dunno.gif Jag fattar inte ett jota av det där...

Förresten, vad är jota? confused.gif
Myosotis
förstår du inte svenska?!

jota är väl en grekisk bokstav? jag har hört förklaringen, kanske kommer på den sen.
Gossen Ruda
Jota på Wikipedia.
Betty
CITAT (Myosotis @ 21-02-2008, 11:08) *
förstår du inte svenska?!

/...

Jodå, men det där såg mer ut som "rotvälska"... naughty.gif

CITAT (Gossen Ruda @ 21-02-2008, 11:18) *
Jota på Wikipedia.

Tack för info! tummenupp.gif
Berith
Kunde jag ju räknat ut själv ju slap.gif att dom pratade skånska för att det var skånska. Typ...

Och så tycker jag att aq ska vara ute i solen och leka och inte hänga här i tid och otid! kompiskram.gif

Otid - när är det...? g.gif
Aqvakul
CITAT (Berith @ 21-02-2008, 14:32) *
Och så tycker jag att aq ska vara ute i solen och leka och inte hänga här i tid och otid! kompiskram.gif
Otid - när är det...? g.gif

hoert talas om att man kan faa foer mkt sol........ kompiskram.gif
Eva-Helene
CITAT (aq42 @ 21-02-2008, 15:47) *
hoert talas om att man kan faa foer mkt sol........ kompiskram.gif

Det har jag hört! Men, varför fara iväg på solsemester då confused.gif
Myosotis
CITAT (Berith @ 21-02-2008, 13:32) *
Och så tycker jag att aq ska vara ute i solen och leka och inte hänga här i tid och otid!

Jag tycker det är bra att han hänger här, han är ju den ende som förstår vad jag säger...
Betty
CITAT (Myosotis @ 21-02-2008, 18:53) *
Jag tycker det är bra att han hänger här, han är ju den ende som förstår vad jag säger...

laugh.gif hehe, jag duckar...
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 21-02-2008, 19:53) *

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif bravo.gif
Berith
CITAT (aq42 @ 22-02-2008, 10:30) *
rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif bravo.gif

Ja ja.... Gadda ihop er bara! rolleyes.gif

Varför heter det "gadda" förresten? g.gif
tettan
åt vilket väderstreck ska man sätta upp holkarna
Berith
CITAT (tettan @ 23-02-2008, 13:35) *

Enligt NRM (Naturhistoriska Riksmuseet) spelar det tydligen ingen roll vilket väderstreck man sätter upp dom i.

"Placering
Holkarna placeras på lämpliga platser i trädgården, vanligtvis på träd, men även på husväggar. Man bör eftersträva "ekologisk uppsättning" d.v.s. ej spika direkt i trädet. Här kan man använda fastspikade tvärslåer på holkens baksida som man hänger upp i exempelvis en grenklyka. Plastklädd ståltråd (spaltetråd) kan användas till att binda upp mindre holkar. I vilket väderstreck holken vetter mot bryr sig inte fåglarna om. Däremot är en placering i skugga och höjden över marken viktig för de olika arterna. Höjden skall vara betryggande för att förhindra inspektion från katter. Starar, gråsparvar, pilfinkar, kajor, svalor och tornseglare bor gärna nära varandra. De andra arterna kräver betydligt större avstånd till närmaste holk."

Vilka fåglar ska få nya bostäder hos dej? smile.gif
Berith
Exakt vad är det som kurrar i magen när man är hungrig? g.gif
tettan
Berith- jag skäms för att säja det, men jag har ingen koll på fåglar så där värst. Men nånstans så saknar jag ju dom, å det är förmodligen för att det inte finns några holkar här, där jag bodde förr så satt det holkar lite överallt å det var gott om småfågel, det var gulmagar, vitbröst, svarskallar, gråhuven, rödmagar å blåmagar, om dom bodde i holkarna vet jag inte, dom kanske bara var å åt i min restaurang. har inte ordnat med restaurangen här ännu det får bli till nästa vinter
Berith
CITAT (tettan @ 23-02-2008, 14:28) *
Berith- jag skäms för att säja det, men jag har ingen koll på fåglar så där värst. Men nånstans så saknar jag ju dom, å det är förmodligen för att det inte finns några holkar här, där jag bodde förr så satt det holkar lite överallt å det var gott om småfågel, det var gulmagar, vitbröst, svarskallar, gråhuven, rödmagar å blåmagar, om dom bodde i holkarna vet jag inte, dom kanske bara var å åt i min restaurang. har inte ordnat med restaurangen här ännu det får bli till nästa vinter

biggrin.gif Åh så många fina fåglar du har!

Eller hade ska jag kanske säga, men om du börjar mata så kommer dom säkert också där du bor nu. yes.gif
Myosotis
CITAT (tettan @ 23-02-2008, 13:35) *

Man brukar säga hålet mot sydost, detta för att det inte ska blåsa och regna in (huvudvindriktning är ju väst). Men det spelar inte så jättestor roll om man ser till att holken hänger lite skyddat. Helst ska den inte hänga i full sol heller. En sak som är jättejätteviktig är att insidan av framsidan inte är för slät, den får absolut inte slipas, för då kan inte ungarna klättra ut.
tettan
jag är totalimpregnerad över all kunskap som finns här på odla. bra det där med att inte slipa insidan, det hade jag ju garanterat gjort eftersom jag tänkt bygga holkarna själv.

jodu berith, fina är pippina mina, vadän dom kallas av proffsen laugh.gif jag kan faktiskt några fåglar, skata- det har jag ett par här som går å läser på etiketterna som jag sätter vid mina växter, dom drar upp dem, läser å sen slänger dom åt nåt håll, så jag vet ändå inte vad som växer var. kråka- brukar komma å reta mitt skatpar, å jäddrar vad arga dom blir. kajor- har vi ungefär en miljon, men dom vågar inte sätta sej i mitt stora träd för då kommer skatorna minsann. duvor- tror det är ett par oxå, sitter på antennen på taket, vet inte riktigt vad dom har för baktankar ännu

myosotis- hur djupa ska holkarna vara då, finns det någon lämplig gräns för det oxå
Myosotis
CITAT (tettan @ 23-02-2008, 22:41) *
myosotis- hur djupa ska holkarna vara då, finns det någon lämplig gräns för det oxå

Det är inte så noga eftersom de helt enkelt bygger ett högre bo om det är högt upp till hålet. Viktigare att se till att bottenplattan inte är för liten. Ont om plats -> mindre kullar!
Netha
Efter de här ritningarna tillverkar maken holkar ... de flesta han satt ut har fått "hyresgäster". smile.gif

sofnet.org
Myosotis
det var bra ritningar. själv har jag aldrig fått någon häckning i holkar av rödstjärttyp. Holkar till göktyta får gärna vara lite djupare. mina tornseglare häckar både i starholkar och i tornseglarholkar på tvären. Börja med uggleholkar, det är hög tid! (Ska jag säga som fortfarande inte lagat taket till den närmaste...)
tettan
tack Netha, jättefina ritningar, den sidan finns bland mina favoriter nu.

men Myosotis, uggleholkar?? det kommer väl inga ugglor hit in till stan eller...

fladdermöss har jag, men de verkar ju redan ha bostad

humleholkar?? nä, de ska bo nere i jorden va? där jag bodde förut bodde ju humlorna i gamla lagårdsväggen förstås, men även i guljorden å någon sådan har jag inte här, ojojoj, har lite dåligt med humlor här kan ju bero på att det inte finns så bra bostäder, hur är det med humlorna, ska de ha tillgång till vatten lika som bina
Myosotis
visste inte att du bodde i stan. Men kattugglor finns även på kyrkogårdar och i parker.
Jag byggde en jättefin humleholk efter konstens alla regler för många år sen, det har aldrig varit humlor i den.
tettan
hmm, otacksamma rackare g.gif
Aqvakul
Finns det getingholkar?

Hade gaerna sluppit dem i snickarboa........ blink.gif
Berith
CITAT (aq42 @ 24-02-2008, 15:04) *
Finns det getingholkar?

Hade gaerna sluppit dem i snickarboa........ blink.gif

Men kan dom inte helt enkelt få överta snickarboa? Spika igen den du, och låt dom vara ifred. yes.gif
Aqvakul
CITAT (Berith @ 25-02-2008, 07:31) *
Men kan dom inte helt enkelt få överta snickarboa? Spika igen den du, och låt dom vara ifred. yes.gif

taenkte inte paa det.... giggle.gif
Berith
CITAT (aq42 @ 25-02-2008, 10:00) *
taenkte inte paa det.... giggle.gif

Vi är väl lite mer praktiskt lagda, vi kvinnor. tummenupp.gif
Aqvakul
CITAT (Berith @ 25-02-2008, 11:46) *
Vi är väl lite mer praktiskt lagda, vi kvinnor. tummenupp.gif

Absolut, i alla fall du Berith!
Berith
CITAT (aq42 @ 25-02-2008, 12:34) *
Absolut, i alla fall du Berith!

g.gif

En sak till som jag undrar över är hur det funkar med maten i mikrougnen. Om jag värmer kall mat i 3 minuter så blir den varm. Om jag värmer varm mat i 3 minuter så blir den vrålvarm.

Men om jag värmer vrålvarm mat i 3 minuter - hur varm blir den då...??
tettan
förmodligen ... vrålvarm, beror ju lite på vilka kriterier man har rolleyes.gif
Betty
Glödhet, det blev i alla fall den kanelbulle som min son en gång värmde på full effekt i fem minuter. Efteråt såg den ut som en helt vanlig, men stenhård, bulle på utsidan - och den luktade rätt konstigt. När jag skar itu den så var den svart innuti och glödande... rolleyes.gif
Margith
En kanelbulle på max-effekt i 5 minuter i mikron... bra jobbat 000.gif
Hade nog kunnat vara min son,
vilket osökt får mig att undra:
om någon frågar mig hur många barn jag har, svarar jag, utan att tänka mig för: jag har BARA ett.
Vaddå bara?
Jag känner jättemånga människor som inget hellre önskar än ett barn (men de får inga, hur de än försöker) sen känner jag andra som själva valt att avstå från barn.
Men jag har 1, varför säger jag BARA???
Himmelen ska veta att han kan vara mer än nog, när han sätter den sidan till fear.gif
Farbror Blå
Jag undrar bara hur en kattfyrkant förhåller sej till en hundring?? confused.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon