Full version: Jag undrar...
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76
Berith
Ja såklart att det gör!! yahoo.gif Jag bara tänkte på att dom la nånting på nånting annat. Locket kanske?

thanks.gif Nästa gång jag undrar över nåt ska jag tänka både längre och fortare.

Iofs undrar jag över hur det kommer sej att ordet Sverige blivit Sweden på engelska. Det är ju inte likt ens.
Red Top
CITAT (Berith @ 02-02-2010, 07:08) *
thanks.gif Nästa gång jag undrar över nåt ska jag tänka både längre och fortare.

Nej, snälla Berith, gör inte det!!! Jag älskar dina "undringar". kompiskram.gif
Berith
giggle.gif Tack. Undrar alltid över massor så det kommer säkert fler frågor.
Gossen Ruda
Sverige - Sweden. Sverige har nog som grund "svearnas rike" som sen dragits ihop. Sweden kommer nog mer direkt från vad vi kallas, swede. Dessvärre samma ord som kålrot. laugh.gif
Berith
Ja undrar varför dom säger så... g.gif Kanske för att dom första svenskar dom såg var ljusa med runda huvuden? Fast dom säger ju danish om det som vi kallar wienerbröd.

Jag tror att vikingarna lämnat en hel drös ord efter sej, ord som är väldigt lika hos oss och dom. Norskans ord för fönster heter väl vindue? Likt window därborta.

Tänkte på BH häromdan, att det ju heter "bra" på engelska. Det tror jag absolut kommer från dom vikingska kvinnorna som var lite oroliga över att det kanske inte fanns några BH så långt hemifrån. Men så fick dom syn på såna och utbrast "åh! vad bra!" och så var det ordet adopterat.
Gossen Ruda
CITAT (Berith @ 02-02-2010, 11:44) *
Ja undrar varför dom säger så... g.gif Kanske för att dom första svenskar dom såg var ljusa med runda huvuden? Fast dom säger ju danish om det som vi kallar wienerbröd.

Jag tror att vikingarna lämnat en hel drös ord efter sej, ord som är väldigt lika hos oss och dom. Norskans ord för fönster heter väl vindue? Likt window därborta.

Tänkte på BH häromdan, att det ju heter "bra" på engelska. Det tror jag absolut kommer från dom vikingska kvinnorna som var lite oroliga över att det kanske inte fanns några BH så långt hemifrån. Men så fick dom syn på såna och utbrast "åh! vad bra!" och så var det ordet adopterat.

Vikingarna spred en massa nordiska ord över Europa och hämtade förmodligen hen en del också. Bra är en kortform av brassiere som i sin tur kommer från ett franskt ord för en ylletröja för kvinnor och barn. Inte fullt lika roligt. laugh.gif

Tillägg: Har för mig att ordet wienerbröd kommer av en bagare i Köpenhamn som hette Wiener.
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 02-02-2010, 12:22) *
Vikingarna spred en massa nordiska ord över Europa och hämtade förmodligen hen en del också. Bra är en kortform av brassiere som i sin tur kommer från ett franskt ord för en ylletröja för kvinnor och barn. Inte fullt lika roligt. laugh.gif

Tillägg: Har för mig att ordet wienerbröd kommer av en bagare i Köpenhamn som hette Wiener.

Men...! Jag som tyckte att jag kommit på så bra saker. unsure.gif

Jag fick iaf lära mej i skolan att ryggsäck heter nåt på franska som liknar havresäck på svenska och det skulle vikingarna lämnat kvar därborta. yes.gif Och det skulle nästan bensäkert vara sant.

Sen stoppar jag in nåt här som egentligen inte hör hit men som jag hörde på Radio Skaraborg igår. Det handlar om Gammalsvenskby i Ukraina där det ju finns en hel del svenskt kvar.

Radio Skaraborg - Gammalsvenskby i Ukraina - lyssna på nåt roligt 19-20 minuter in i programmet. Skaraborgarnas nationalsång! tummenupp.gif

Myosotis
Jag undrar hur de gör när de dubbar film. För bakgrundsljuden finns ju kvar. Kan man plocka bort bara pratet och sen prata på ett annat språk? Eller måste de göra alla ljuden en gång till?
Red Top
Jag kan ha fel, men jag har för mig att allt tal på film spelas in för sig, för att kunna mixtra med kvalité, ljudstyrka mm. Eftersom det ligger för sig är det ju lätt att lägga in det dubbade ljudet i stället.

Tyvärr kan jag inte fråga min gube, som vet, han sover fortfarande.
Berith
Sover...?? Kan han inte prata i sömnen då? unsure.gif

Varför dubbar dom egentligen? Till en del barnprogram är det ju bra förstås, men när dom dubbar till större barn tycker jag det är onödigt. Om barnen inte är så stora så dom kan läsa texten så är dom för små för handlingen också.

Och reklam! Ibland ser man ju att reklamen är dubbad = urlöjligt! Och speciellt löjligt när man hör originalspråket i bakgrunden. thumbdown.gif
Rosmarin
CITAT (Berith @ 13-02-2010, 09:04) *

Varför dubbar dom egentligen? Till en del barnprogram är det ju bra förstås, men när dom dubbar till större barn tycker jag det är onödigt. Om barnen inte är så stora så dom kan läsa texten så är dom för små för handlingen också.

Och reklam! Ibland ser man ju att reklamen är dubbad = urlöjligt! Och speciellt löjligt när man hör originalspråket i bakgrunden. thumbdown.gif

Här i Frankrike dubbas så gott som allting till franska. Det är väldigt irriterande tycker jag. Skådespelare som man vet hur de låter egentligen som plötsligt pratar med en helt annan röst! thumbdown.gif
Jag diskuterade detta med en norska och hon berättade att i Norge dubbas inte programmen (liksom i Sverige) och att detta har valts medvetet . För att det är en del i folkbildningen. Vi med små språk behöver lära oss bl.a engelska för att kunna kommunicera med andra. Om det är likadant i Sverige så tycker jag att det är bra. I förhållande till fransmän så är nordbor duktiga på främmande språk.
Red Top
CITAT (Berith @ 13-02-2010, 09:04) *

Tyvärr kan han inte det. giggle.gif Mycket kan han, men konsten att prata i sömnen är det bara jag, i den här familjen, som förvärvat. flirting.gif
Red Top
Nu har jag talat med guben, och det var som jag trodde. Det talade ljudet på film spelas in på ett "spår" för sig. Likadant är det med atmosfärljuden, dvs bilar tuppar som gal, plingande klockor osv osv.

Under inspelning spelar man bara in sk stödljud, för att veta var man ska lägga på det riktiga ljudet senare.

I USA dubbar man all film. Även sådan film där ursprungsspråket är "amerikanska". För att få bästa möjliga ljudkvalitet spelar man in talet i studio.''

Mao är det ganska lätt att dubba talet på en film, eftersom talet ligger på ett eget "spår". yes.gif
Myosotis
thanks.gif Tack Red Top! Då vet jag äntligen det, har gått och funderat länge på det. Och visst är det irriterande med dubbade filmer. Man lär sig mycket engelska utan att behöva anstränga sig av att se engelska filmer.

Berith
Har just tagit hand om en tvätt och undrar en sak...

Varför måste tvättmaskinen stå en stund efter centrifugeringen innan man kan öppna luckan? Antar att era också står i flera minuter innan strömmen slås av och man kan öppna. Är det för att den blivit så yr att det är risk att den spyr ut tvätten på golvet om man öppnar direkt?
Bettis
CITAT (Berith @ 02-03-2010, 10:37) *

Varför måste tvättmaskinen stå en stund efter centrifugeringen innan man kan öppna luckan? Antar att era också står i flera minuter innan strömmen slås av och man kan öppna. Är det för att den blivit så yr att det är risk att den spyr ut tvätten på golvet om man öppnar direkt?

Barnsäkert!!!
Simplicity
CITAT (Berith @ 02-03-2010, 10:37) *

Kanske för att vattnet som ev blir kvar ska ha tid att sjunka undan? Man centrifugerar ju inte alltid...
Berith
Vaddå barnsäkert? g.gif

Jag menar såklart inte att man ska kunna öppna luckan medan den tvättar eller centifugerar men varför måste den stå i flera minuter utan att göra nånting? Om ett barn kan öppna luckan 10 sekunder efter programmets slut eller 3 minuter efter kan väl inte vara mer säkert eller osäkert?
Bettis
Håller med dig men vad jag har fått förklarat finns det någon säkerhetsgräns/sekunder eller minuter som det måste vara innan man kan öppna luckan och detta ska tydligen vara för barnsäkerheten dunno.gif . Är säkert en EU grej whist.gif giggle.gif
Berith
Ja dom ja! Vilken tur att vi inte är med där. slap.gif

Det går kanske att programmera tvättmaskinen beroende på vilken ålder man tillhör. yes.gif Och kön...?
Myosotis
Jag har en gammal toppmatad tvättmaskin där det inte är så, det går att öppna när som helst.
Berith
Jaha ja... g.gif Skillnad på upp och fram alltså.
Eva i Höga
Nu undrar jag om det är skillnad på topp och fram, det är nog olika märken det är skillnad på. Hemma har jag en toppmatad och den kan jag öppna direkt men den i fritidshuset (som också är toppmatad) kan jag inte öppna förrän efter 3 minuter. Och de minuterna är långa när man står och väntar! sweatingbullets.gif
Gossen Ruda
Vad är det för skumma maskiner? Min kör lite uppmjukningsövningar i 1,5 minuter efter slutcentrifugeingen men sen kan jag öppna direkt.
Berith
Javisst är det långa minuter när man står och väntar.

Uppmjukningsövningar? Ruda, var det inte din maskin som åt strumpor? Den kanske måste hinna svälja ordentligt innan du kan öppna. naughty.gif
Eva i Höga
CITAT (Berith @ 03-03-2010, 08:29) *

Uppmjukningsövningar? Ruda, var det inte din maskin som åt strumpor? Den kanske måste hinna svälja ordentligt innan du kan öppna. naughty.gif

rotfl.gif rotfl.gif
Rosmarin
Vår maskin är frontmatad och var ny förra året. Man kan öppna luckan en minut efter avslutat program. Innan hade vi en toppmatad ganska gammal historia. Med den var man tvungen att vänta i fem minuter!!! duh.gif DET kändes långt.

a0a.gif a0a.gif a0a.gif
Biggan_

rotfl.gif
Gossen Ruda
Inte nu längre, den har lugnat ner sig. Eller blivit mätt.
Red Top
De här sockmonstren ser inte särskilt mätta ut. De bor nog inte hos dig, Rudan. flirting.gif

Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 03-03-2010, 22:17) *
Inte nu längre, den har lugnat ner sig. Eller blivit mätt.

Se där! yes.gif

Tycker att dom där monstren skulle fundera på att knycka byxor istället för strumpor. thumbdown.gif
Aqvakul
CITAT (Berith @ 04-03-2010, 09:11) *
Se där! yes.gif

Tycker att dom där monstren skulle fundera på att knycka byxor istället för strumpor. thumbdown.gif

Äppelknyckarbyxor har man ju hört talas om... crazy.gif
Myosotis
Läste någonstans om hur många steg/dag man bör gå för att hålla sig frisk. Igår gick jag över en mil utan att bli trött, men idag har jag huvudvärk och släpade mig bara runt ”Lilla rundan” på 2,6 km. Det fick mig att undra om samma sträcka kan vara olika mycket motion för samma människa? När man tar små steg och varje steg är jobbigt, ”räknas” det då som fler steg än om man går samma runda med stora pigga steg?
Berith
Kan ingen svara på detta....? unsure.gif Jag har iaf ingen aning.

Tycker såna här frågor är jättespännande. Såna där riktiga tänkefterochräknautfrågor. tummenupp.gif
Anma
Jag undrar varför ingen kommit på ett bättre sätt att stävja brottslighet än fängelser och straff, efter alla dessa år har det ju med råge bevisats att det inte är rätt väg till brottsfritt samhälle.
Berith
Och jag undrar hur man tänker när man "bestämmer" sej för att bli kriminell? Hur man tänker just den stunden man går över gränsen?
Aqvakul
Jag har diskuterat med många "fängelsekunder", men aldrig hört någon som talat i termer av "ett medvetet beslut att bli kriminell". Det verkar vara en succesiv process.
Berith
En process - men dom tänker väl ändå när dom tar sej från "steg 1" till "steg 2"?
Aqvakul
det tror jag inte - se det snarare som en succesiv tillvänjning till allt grövre brottslighet och ett liv där brottsligheten står allt mer i centrum. Ett alltmer kostsamt drogmissbruk driver på processen.
Berith
Förstår nog inte ditt resonemang där... g.gif

Dom är väl inte helt plösligt brottslingar? Dom tar väl första steget själva? Även första steget med droger?
Aqvakul
Självfallet! Men min uppfattning är att detta sällan är ett stort beslut som förgås av en massa analytiska överväganden. I princip alla har begått något mindre brott, typ tagit en kaka uttan lov. För vissa eskalerar detta, ofta med hjälp av äldre kamrater. Sen kommer drogerna in och då blir behovet av kontanter akut.
Berith
Tagit en kaka utan lov? Antar att du självklart skiljer på att stjäla en kaka i butik eller för nån annan, och att ta en utan lov trots att mamma sagt att du ska vänta tills efter maten...? Och den sista kan du väl knappast kalla kriminell?
Aqvakul
Formellt sett, så är det stöld i samtliga fall..

Flertalet unga människor begår mindre brott, men det är bara för en mindre grupp som det trappas upp till grov brottslighet...
Berith
Och då kommer jag tillbaka till ursprungsfrågan - hur man tänker när man "bestämmer" sej för att bli kriminell? Man stjäl väl tex inte en cykel och blir förvånad när andra kallar det för stöld?

Men inte sjutton kallar jag det att stjäla när lille Kalle-Olle-Bertil tar en kaka trots att jag sagt att han måste vänta tills efter maten.
Aqvakul
orkar inte försöka förklara mer hur jag tänker - läs igen vad jag skrivit och begrunda...
Gossen Ruda
För att utveckla Aquas resonemang så är nog grunden en dålig respekt för annat en den egna personen. JAG är hungrig och då har jag rätt att ta en kaka för det betyder inget för det finns fler kakor. Sen rullar det på.
Anma
CITAT (Aqvakul @ 18-03-2010, 08:56) *
Självfallet! Men min uppfattning är att detta sällan är ett stort beslut som förgås av en massa analytiska överväganden. I princip alla har begått något mindre brott, typ tagit en kaka uttan lov. För vissa eskalerar detta, ofta med hjälp av äldre kamrater. Sen kommer drogerna in och då blir behovet av kontanter akut.

Men alla kriminella är faktiskt inte beroende av droger.
Berith
"Det börjar med en silvernål och slutar med en silverskål" heter det ju så då kanske det kan börja med en kaka. g.gif
Chamomille
Varför är Oktoberfestivalen i September?
Red Top
"Oktoberfest" pågår ju från slutet av september in i första veckan av oktober, så så himla konstigt är det kanske inte. flirting.gif

Oktoberfest
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon