Full version: Jag undrar...
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76
Eva i Höga
Flickor, flickor ni får nog gå över till fräckistråden nu! nono.gif giggle.gif
Betty
whist.gif ok, ska försöka skärpa mig... men det va' Berith som börja'!! angel_not.gif

På tal om herrar och fruar... Varför heter det makalöst god?
Berith
Är ni tre mot en eller...? crying.gif

Och varför säger man 'har du sett på maken?'
Betty
CITAT (Berith @ 20-11-2008, 15:19) *
Är ni tre mot en eller...? crying.gif

Och varför säger man 'har du sett på maken?'

trostar.gif kompiskram.gif Såja, du klarar dig nog! biggrin.gif

Ja himla många frågor blir det ju...
Nu ska jag gå och ta en liten tupplur - tupplur förresten, det låter mer som nåt som låter högt och illa, snarare än som en stunds slummer i lugn och ro... [attachment=27507:sleep1.gif]
Gossen Ruda
Rena svammeltråden här nu, jag får nog komma med lite fakta. Frukost har inget med fruar att göra, det kommer från fornsvenskans frokoster med samma betydelse som tyskans frühkost, dvs tidig kost.
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 21-11-2008, 08:47) *
Rena svammeltråden här nu, jag får nog komma med lite fakta. Frukost har inget med fruar att göra, det kommer från fornsvenskans frokoster med samma betydelse som tyskans frühkost, dvs tidig kost.

Intressant. Men lite hmmm... g.gif Menar du att det är maten som kommer tidigt, och inte herren?
Gossen Ruda
CITAT (Berith @ 21-11-2008, 08:56) *
Intressant. Men lite hmmm... g.gif Menar du att det är maten som kommer tidigt, och inte herren?

Japp, samma princip som engelskan breakfast. det som bryter nattens fasta. Med viss för reservation för att jag minns fel om leden "fast".
Berith
Vad du kan! tummenupp.gif Himla fiffigt egentligen, att uttryck betyder nåt. Och förresten var min frukost alldeles utmärkt, om än en timma senare än vanligt.
Myosotis
CITAT (Gossen Ruda @ 21-11-2008, 08:47) *
tyskans frühkost

nono.gif Det heter Frühstück.
Red Top
CITAT (Myosotis @ 21-11-2008, 10:51) *

Vilket väl är ett litet bröd, som man går till den lokale bagaren och inhandlar före frukost?
Betty
CITAT (Myosotis @ 21-11-2008, 10:51) *

Japp! ...och ordet kommer, antar jag, från tyskans Früh=tidig och stück=bit
Gossen Ruda
Jag skall kolla tysk-svenska ordboken när jag kommer hem, minnet har vissa brister.
*Stintan*
Hahaha, va jobbigt det måste vara att alltid behöva gå till en bok för att bli överbevisad.
Myosotis
CITAT (Red Top @ 21-11-2008, 11:05) *
Vilket väl är ett litet bröd, som man går till den lokale bagaren och inhandlar före frukost?

Det har jag aldrig hört talas om. Frühstück = frukost. Brötchen heter det man äter. Sen om "-stück" betecknade en brödbit från början vet jag inget om.
Red Top
CITAT (Myosotis @ 21-11-2008, 13:03) *
Det har jag aldrig hört talas om. Frühstück = frukost. Brötchen heter det man äter. Sen om "-stück" betecknade en brödbit från början vet jag inget om.

I min ungdom var jag och hälsade på kompisar i Berlin(väst). Varje morgon gick någon av dem ut och köpte "stücker", typ färska frallor. Men det kan ju ha varit "berlinerisch" som ju har många egna uttryck. flirting.gif
Chamomille
Vad är det som gör att det blir olika stora hål i ostar g.gif
Aqvakul
CITAT (Chamomille @ 21-11-2008, 16:28) *
Vad är det som gör att det blir olika stora hål i ostar g.gif

möss? crazy.gif
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 21-11-2008, 16:41) *
möss? crazy.gif

rotfl.gif
Gossen Ruda
Ok, nu är jag överbevisad. Frukost=frühstück, äta frukost=frühstücken. Det var några år sen jag läste tyska, närmare 40 år sen. Minnet förvanskas med tiden. Fast egentligen var det förleden früh- som var vistsen, dvs samma förled och med samma betydelse som fru- i frukost. Tacka vet jag dock Frühling.
Chamomille
CITAT (Aqvakul @ 21-11-2008, 16:41) *
möss? crazy.gif

Jahaaa. Naturligtvis är det så. rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Myosotis
CITAT (Red Top @ 21-11-2008, 16:08) *
I min ungdom var jag och hälsade på kompisar i Berlin(väst). Varje morgon gick någon av dem ut och köpte "stücker", typ färska frallor. Men det kan ju ha varit "berlinerisch" som ju har många egna uttryck. flirting.gif

Neeej... jag går inte med på det. Berlinska för "Brötchen" (fast bara en särskilt sorts vitt bröd) är Schrippe, pl. Schrippen. Ditt ord har jag aldrig hört så jag undrar om du kan ha hört fel? Berliner dialekt har "i"n som mer eller mindre låter som "ü", så ett snabbt och otydligt "Schrüppn" kan nog låta lite hur som helst...
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 21-11-2008, 17:32) *
Ok, nu är jag överbevisad. Frukost=frühstück, äta frukost=frühstücken. Det var några år sen jag läste tyska, närmare 40 år sen. Minnet förvanskas med tiden. Fast egentligen var det förleden früh- som var vistsen, dvs samma förled och med samma betydelse som fru- i frukost. Tacka vet jag dock Frühling.

Tack för den lektionen. tummenupp.gif Läste också tyska i skolan, men jag vill inte räkna efter hur många år sen det är. nono.gif
Red Top
CITAT (Myosotis @ 21-11-2008, 17:46) *
Neeej... jag går inte med på det. Berlinska för "Brötchen" (fast bara en särskilt sorts vitt bröd) är Schrippe, pl. Schrippen. Ditt ord har jag aldrig hört så jag undrar om du kan ha hört fel? Berliner dialekt har "i"n som mer eller mindre låter som "ü", så ett snabbt och otydligt "Schrüppn" kan nog låta lite hur som helst...

Kan ha missuppfattat blush.gif . Eftersom jag mest hade umgåtts med österrikare och bayrare, tyckte jag att berlinerisch var lite svårt att hänga med i. Kanske lika svårt, som vissa stockholmare har för göingemål. flirting.gif
Snöflinga
Blir alla gamla tider goda när de blir gamla unsure.gif
Myosotis
Jag undrar var fettet man smörjer in sina kängor med tar vägen? Man måste ju göra om det hela tiden! Skrapas det av mot snön, grässtrån och kvistar, trillar det av små flagor hela tiden eller dunstar det? Blev lite blöt om fötterna nu när den första snön kom, och när jag smorde in skorna efter att de hade torkat slog det mig hur mörka de blev igen.
Anma
Vad händer om man tar dagcreme till natten?
Chamomille
Då somnar man inte. Det felet gör jag som ligger vaken till 7.. [attachment=27596:G_sp.gif]

CITAT (Snöflinga @ 22-11-2008, 19:16) *
Blir alla gamla tider goda när de blir gamla unsure.gif

Ja då sitter vi där i gungstolarna och minns den gamla goda tiden då vi tjattrade i en "Jag undrar- tråd" rolleyes.gif
Chamomille
Finns det sopkvastar som ser ut som tandborstar? Det skulle vara praktiskt när man ska sopa av tak t.ex.

[attachment=27597:Tandborste.jpg]
Farbror Blå
Tja, man kan ju använda tandborsten då?.. tar kanske liite längre tid, men..
Chamomille
CITAT (Farbror Blå @ 23-11-2008, 16:09) *
Tja, man kan ju använda tandborsten då?.. tar kanske liite längre tid, men..

Ja visst. Jag har ju ändå inget för mig biggrin.gif
Anma
Jag undrar varför jag finner denna tråd bäst i hela småprat? smile.gif
Berith
Jag undrade en annan gång i en annan tråd om folk skulle köpa tandborstar för vänsterhänta om det fanns...? g.gif

På tal om borstar alltså...
Anma
CITAT (Berith @ 23-11-2008, 19:17) *
Jag undrade en annan gång i en annan tråd om folk skulle köpa tandborstar för vänsterhänta om det fanns...? g.gif

Jag skulle inte göra det, en tandborste är ju universalhänt.
Värre då med saxar som är formad efter handen. Köpte en fiskars för vänsterhänta, kan inte klippa med den för skäret är på fel sida... Slipper dock få ont i handen med den.
Chamomille
CITAT (Berith @ 23-11-2008, 19:17) *

Jag har faktiskt tillverkat såna mysko bestick till nåt företag. Vänstervridna och högervridna. Men det var en annan sak.

Mumsar med vanliga bestick i mig en varm smörgås med krabbstuvning.
Snöflinga
CITAT (Chamomille @ 23-11-2008, 14:30) *
Finns det sopkvastar som ser ut som tandborstar? Det skulle vara praktiskt när man ska sopa av tak t.ex.

[attachment=27597:Tandborste.jpg]

Man kan göra en tummenupp.gif Om du tar en sådan där hård borste,som man använder ute och spikar fast skaftet längs med smile.gif Du fattar va wacko.gif
Chamomille
CITAT (Snöflinga @ 23-11-2008, 19:38) *
Man kan göra en tummenupp.gif Om du tar en sådan där hård borste,som man använder ute och spikar fast skaftet längs med smile.gif Du fattar va wacko.gif

Såklart biggrin.gif Ska genast rusa och köpa en piasava-kvast! Tack.

[attachment=27606:Bl_kulla.jpg]
Berith
Himla bra tips att sätta borsten på andra ledden. tummenupp.gif

Sen var det ju prat om gamla goda tiden och då kan man ju undra varför man säger 'gamla jag' när man egentligen menar det 'unga jag'. Hängde ni med där? g.gif
Aqvakul
CITAT (Berith @ 23-11-2008, 19:49) *
Hängde ni med där? g.gif

Uppriktigt sagt - NEJ!
Snöflinga
CITAT (Berith @ 23-11-2008, 19:49) *
Himla bra tips att sätta borsten på andra ledden. tummenupp.gif

Sen var det ju prat om gamla goda tiden och då kan man ju undra varför man säger 'gamla jag' när man egentligen menar det 'unga jag'. Hängde ni med där? g.gif

Självklart tummenupp.gif
Berith
CITAT (Aqvakul @ 23-11-2008, 20:09) *
Uppriktigt sagt - NEJ!

Hmmm.... g.gif vad ska man kunna ta som exempel? Nåt inom sporten kanske?

Om Wassberg skulle köra en stor tävling nu och vinna! w00t.gif skulle säkert kommentatorerna säga att 'det var som den gamle Wassberg' så menar dom ju att det var den unge Wassberg.
Aqvakul
OK, då förstod jag i alla fall rätt, fast jag var osäker.

Jag tror att man egentligen inte menar den gamle Wassberg utan syftar på den gamla (goda) tiden. Men även det uttrycket är ju en anakronism, borde heta "unga goda tiden" eller...
Berith
På tal om ung och gammal...

När blir Tomtenissar könsmogna? Många Nissar är ju gamla som gatan - en del sej ju äldre ut än Tomtefar - borde inte en sån gammal Nisse bli Tomtefar nån gång?

Hur många Nissar brukar det bli i varje kull? Och blir det aldrig några Nissor? Jag vet att Tomtemor finns men varför ser man aldrig en som ung Nissa?

dunno.gif
Pia L
Inte för att jag själv sett någon varken tomte eller nisse, men OM dom hade funnits så tror jag att dom skulle vara som vargflockar, en alfahona och en alfahane.

Trolltyg i tomteskogen var bra förresten, hoppas att dom visar den igen på TV....oj, lite ur spår där kanske
Red Top
CITAT (Berith @ 28-11-2008, 08:56) *
Och blir det aldrig några Nissor? Jag vet att Tomtemor finns men varför ser man aldrig en som ung Nissa?
dunno.gif

Tomtemor är en vanlig människa. Gifter sig med Tomtefar och får ett barn som sen blir Tomtefar osv.
Tittar du inte på alla tomtefilmer som går i TV runt jul giggle.gif
Berith
CITAT (Red Top @ 28-11-2008, 09:17) *
Tomtemor är en vanlig människa. Gifter sig med Tomtefar och får ett barn som sen blir Tomtefar osv.
Tittar du inte på alla tomtefilmer som går i TV runt jul giggle.gif

Tomtemor är såklart ingen vanlig människa! slap.gif

Jag tittar ju på Tomtens verkstad på julafton och där är Nissarna gamla. Finns Tomtemor med alls där?
Pia L
Tomtemor ska väl inte vara i verkstaden, hon står och kokar gröten åt nissarna
Chamomille
CITAT (Berith @ 28-11-2008, 08:56) *
När blir Tomtenissar könsmogna? Många Nissar är ju gamla som gatan - en del sej ju äldre ut än Tomtefar - borde inte en sån gammal Nisse bli Tomtefar nån gång?

Dom är ju för små. rolleyes.gif
Berith
CITAT (Chamomille @ 28-11-2008, 10:36) *
Dom är ju för små. rolleyes.gif

Men...!! slap.gif Vaddå för små? Menar du för korta eller för unga? En del Nissar ser ju jättegamla ut, och längden har väl ingen betydelse?
Gossen Ruda
CITAT (Berith @ 28-11-2008, 10:57) *
Men...!! slap.gif Vaddå för små? Menar du för korta eller för unga? En del Nissar ser ju jättegamla ut, och längden har väl ingen betydelse?

Möjligen storleken. laugh.gif
Chamomille
CITAT (Berith @ 28-11-2008, 10:57) *

Dom e ju för korta såklart. Jag skulle inte vilja att en Nisse på en halvmeter knackar på min dörr och frågar om det finns några snälla barn. Storleken har stor betydelse.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon