Full version: Jag undrar...
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76
Berith
Intressant. Såg ni på vägskyltarna i vänsterkanten att polisen och toan låg åt samma håll? Smidigt och smart. yes.gif
Berith
Pö om pö är ju ett uttryck som betyder lite i taget men vad sjutton är egentligen ?
Mollis
det måste komma ur franskans "en peau" (vet ej stavning), som betyder lite, det blir då "lite i taget" ungefär på svenska, eller har jag fel?
Berith
Aha! Att det kanske kom ur ett annat språk hade jag ingen tanke på alls. yes.gif Så kan det ju vara naturligtvis. Tackar!

Visst finns det en ramsa som också innehåller pö? När jag var liten så sa vi nånting i stil med icke picke pö och nånting nånting ... g.gif
Gossen Ruda
CITAT (Berith @ 26-03-2010, 08:18) *
Aha! Att det kanske kom ur ett annat språk hade jag ingen tanke på alls. yes.gif Så kan det ju vara naturligtvis. Tackar!

Visst finns det en ramsa som också innehåller pö? När jag var liten så sa vi nånting i stil med icke picke pö och nånting nånting ... g.gif

Icke picke pö bodde på en ö... Fortsättningen har jag glömt.
Red Top
'peu à peu'

Under Gustav III:s tid, sjuttonhundratalet, talades ju franska vid det svenska hovet och bland herrskapsfolk. Många uttryck snappades upp av tjänstefolket och försvenskades. Dessa ord kallas allmänt för pigfranska.

Många svenska uttryck härstammar ju från våra tidiga, och även sentida, invandrare. Vallonerna utvandrade till Sverige i början av 1600-talet. De togs emot med öppna armar för sin skicklighet i järnhantering och smide. Vallonerna talde franska, så det kan oxå vara därifrån, som uttrycket kommer.

Det finn många franska ord i svenskan, som vi inte tänker på. Alkov, byrå, chiffonjé, fåtölj, garderob, pendyl, sekretär och trottoar, flanell, kalsonger, korsett, kostym, paraply, parasoll, uniform, frisyr, frisör, papiljott, toalett, diskutera, precis, journalist.

Oj, vilket långrandigt inlägg det blev bara för att visa franskans inflytande över svenska språket.. giggle.gif

CITAT (Gossen Ruda @ 26-03-2010, 08:45) *
Icke picke pö bodde på en ö... Fortsättningen har jag glömt.

Icke Picke Pö bodde på en ö
Ön börja brinna, alla börja springa
Utom Icke Picke Pö
För han var redan dö
skogstroll
CITAT (Red Top @ 26-03-2010, 09:03) *
Icke Picke Pö bodde på en ö
Ön börja brinna, alla börja springa
Utom Icke Picke Pö
För han var redan dö

vad hemskt... -fear-.gif
Gossen Ruda
CITAT (skogstroll @ 26-03-2010, 09:11) *
vad hemskt... -fear-.gif

Tror det fanns olika varianter som började på samma sätt.
Berith
Tror också att det fanns olika varianter, för det där känner jag inte riktigt igen... g.gif Icke picke pö bodde på en ö känner jag nog igen, men inte resten.

Många ord från franskan i svenskan tydligen. Undrar varför köttbiten heter fransyska?
Anma
Googlade fram denna:

Icke picke pö, bodde på en ö
Ön börja brinna, icke börja springa
Backe upp och backe ner, sen var icke hemma.

Berith
Ja den var inte lika tragisk som den första. Och det enda jag kommer ihåg var att vi hade den som ramsa när vi räknade vem som skulle börja när vi lekte. g.gif
Snöflinga

Under morgonpromenaden såg jag något som jag undrar om någon vet smile.gif Snön smälter bort i rasande fart här men under alla träd, stora som små, är det en rund cirkel av barmark ... varför det för confused.gif
Träden eller rötterna är ju inte varma dunno.gif
Anma
CITAT (Snöflinga @ 28-03-2010, 18:43) *
Under morgonpromenaden såg jag något som jag undrar om någon vet smile.gif Snön smälter bort i rasande fart här men under alla träd, stora som små, är det en rund cirkel av barmark ... varför det för confused.gif
Träden eller rötterna är ju inte varma dunno.gif

En ren gissning är att snötäcket varit lägre under träd och buskar och därför försvunnit först.
Snöflinga
CITAT (Anma @ 28-03-2010, 19:07) *
En ren gissning är att snötäcket varit lägre under träd och buskar och därför försvunnit först.

Tänkte jag också på, fast det har ju både blåst och snöat så det har bildats drivor under vissa träd som också är snöfria under g.gif
Myosotis
Det droppar från träden och det smältvattnet smälter ju snön under. Mindre snö brukar det också vara. Sen när solen skiner värms den mörka stammen upp så det blir varmare runt trädet, effekten förstärks ju mer barmark som kommer fram. Har inte tänkt på om snön smälter snabbare på sydsidan av trädet eller långsammare runt björkar g.gif
Myosotis
Ställde de om klockorna till vintertid i Nya Zeeland nu?
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 29-03-2010, 21:49) *

Bra fråga! tummenupp.gif
cic
Jag undrar varför det är så svårt att masa sig i säng på kvällarna FAST jag är toktrött och har en bra bok att läsa. Jag är lite som Alfons Åberg "jag ska bara"..
Aqvakul
CITAT (cic @ 29-03-2010, 22:50) *
Jag undrar varför det är så svårt att masa sig i säng på kvällarna FAST jag är toktrött och har en bra bok att läsa. Jag är lite som Alfons Åberg "jag ska bara"..

har inget bra svar, vet bara att jag är likadan själv.. kompiskram.gif
Berith
Jag hörde igår att det inte finns nåt ord som rimmar på silver.

Finns det verkligen inte det? dunno.gif
Aqvakul
Verkar inte så - prövade på rimlexikon.com utan resultat..
Berith
CITAT (cic @ 29-03-2010, 22:50) *

Ingen aning. När jag var liten fick man ju rådet om att stapla ärter, men det var nog för att bli trött och det är du ju redan... g.gif
Berith
CITAT (Myosotis @ 29-03-2010, 21:49) *

Ja så har jag förstått det som iaf. Att dom har vintertid när vi har sommartid. Vet iofs inte vilket datum dom ändrar bara att dom ändrar.

Men visst låter det konstigt att dom räknar tex januari som en sommarmånad?
Myosotis
Ja och firar jul när det är jättevarmt wacko.gif
Berith
Och tänk dej vad motbjudande med en genomsvettig Tomte. blink.gif
Anma
CITAT (Berith @ 30-03-2010, 11:39) *
Och tänk dej vad motbjudande med en genomsvettig Tomte. blink.gif

Den där tomten som nån la upp en bild på som var naken så när på en tomteluva kanske kom från Nya Zeeland? giggle.gif
Berith
CITAT (Anma @ 30-03-2010, 14:31) *
Den där tomten som nån la upp en bild på som var naken så när på en tomteluva kanske kom från Nya Zeeland? giggle.gif

Ja det borde man ju se tydligt. Dom på andra sidan jorden hänger ju uppochner när vi står upp här... g.gif Och då borde ju också det som hänger stå upp.... Eller hur blir det...? Det som står där hänger här och det som hänger där står här? unsure.gif
Berith
Jag kom på ett rimord till silver!

bilver! yahoo.gif
-kstad...
cic
Äsch, vad är det för ett ord egentligen. Vad betyder det?
Myosotis
CITAT (Berith @ 01-04-2010, 07:55) *
Jag kom på ett rimord till silver!

bilver! yahoo.gif
-kstad...

laugh.gif
Berith
CITAT (cic @ 01-04-2010, 09:15) *
Äsch, vad är det för ett ord egentligen. Vad betyder det?

Det är urgisiskt låneord som betyder den mest på tväre satte. Används kanske inte så mycket idag, men vaddådå? blink.gif
Gossen Ruda
Om inte i-et måste vara med kan man tänka sig pulver.
Snöflinga

En man vars namn var Hilver
Gick sig ut att söka silver
Men vägarna var hala, därför missade han Sala whist.gif

Berith
Hilver var ett ovanligt förnamn, finns nog bara två som heter så. g.gif

Tjusigt diktat! tummenupp.gif
cic
CITAT (Berith @ 01-04-2010, 10:26) *
Det är urgisiskt låneord som betyder den mest på tväre satte. Används kanske inte så mycket idag, men vaddådå? blink.gif

Meh, jag busar ju lite med dig juh! tongue.gif
Berith
CITAT (cic @ 02-04-2010, 14:20) *
Meh, jag busar ju lite med dig juh! tongue.gif

Fatta la ja la! kompiskram.gif
Berith
Hur mycket kostar 59 bananer? Tjänar jag på att först köpa bananerna, sen lämna dom i kassan och få boken istället? g.gif

[attachment=48677:Expressen_5.jpg]
Aqvakul
bananer - troligen någon slags nyslang för kronor...
cic
CITAT (Berith @ 05-04-2010, 10:11) *
Hur mycket kostar 59 bananer? Tjänar jag på att först köpa bananerna, sen lämna dom i kassan och få boken istället? g.gif

[attachment=48677:Expressen_5.jpg]

He he.. Du ska så klart ha bananerna för att mata djuren med! biggrin.gif
Berith
CITAT (cic @ 05-04-2010, 10:42) *
He he.. Du ska så klart ha bananerna för att mata djuren med! biggrin.gif

Ja sååå är det naturligtvis! slap.gif
cic
CITAT (Aqvakul @ 05-04-2010, 10:38) *
bananer - troligen någon slags nyslang för kronor...

NÄHÄ?! Du är då allt om dig och kring dig du! biggrin.gif
Aqvakul
Böckerna säljs iaf för 59 spänn...
cic
CITAT (Aqvakul @ 05-04-2010, 13:15) *
Böckerna säljs iaf för 59 spänn...

Ha ha! Ja.. sleep.gif Va bra att du redde ut det, för annars hade ju Berith gått och undrat.. wink.gif
Aqvakul
CITAT (cic @ 05-04-2010, 13:19) *
Ha ha! Ja.. sleep.gif Va bra att du redde ut det, för annars hade ju Berith gått och undrat.. wink.gif

Nu kan hon ju sätta igång och undra över något annat.. flirting.gif
Betty
CITAT (cic @ 05-04-2010, 13:19) *

Du är underbar Cic! giggle.gif
Berith
Men hur menar ni...? dunno.gif Ska jag inte köpa 59 bananer och lämna i kassan för att få boken?

Aaaah! slap.gif Nuuu fattar jag! Jag ska lämna bananerna nån annanstans och få boken.
cic
CITAT (Berith @ 05-04-2010, 21:36) *
Men hur menar ni...? dunno.gif Ska jag inte köpa 59 bananer och lämna i kassan för att få boken?

Aaaah! slap.gif Nuuu fattar jag! Jag ska lämna bananerna nån annanstans och få boken.

Nej nej nej.. Akvakul påstår att bananer är synonym med kronor/spänn/bagare/pix/pickadoller/bagis.. sleep.gif

flirting.gif

Skulle du köpa 59 bananer skulle det kosta jättemycket juh! Och troligen skulle de skratta åt dig i affären. sad.gif
Berith
CITAT (cic @ 05-04-2010, 22:53) *
Nej nej nej.. Akvakul påstår att bananer är synonym med kronor/spänn/bagare/pix/pickadoller/bagis.. sleep.gif

flirting.gif

Skulle du köpa 59 bananer skulle det kosta jättemycket juh! Och troligen skulle de skratta åt dig i affären. sad.gif

sweatingbullets.gif Puh! Tack för att du redde ut det där åt mej. Tänk om jag frågat i kassan istället för här, då hade dom nog skrattat åt mej som du säger...

Tänk vad han vet mycket, han AQ! bravo.gif
Berith
Är stora eller större störst?
Red Top
Störst är störst. flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon