Full version: Jag undrar...
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76
Red Top
CITAT (Aqvakul @ 22-04-2009, 19:00) *
Från någon bok i barndomen minns jag ordet "braxenpanka"....
Är det någon mer som känner igen det?

Jo, kag känner igen ordet, men inte från någon barnbok tror jag. confused.gif

En braxenpanka är en liten skruttbraxen, ingen fullvuxen alltså.

Så här skrev man i Mordisk Familjebok på den tiden det begav sig giggle.gif

Braxenpanka

Edit: Nordisk kanske det heter, men det här blev ju nästan roligt flirting.gif
Aqvakul
Braxen är tydligen sörmlands landskapsfisk. När man var liten och metade abborre så kunde det hända att man fick braxen. Det var ju ofta en större fisk än aborren, men lyckan förstördes av att det sas att den var oätlig pga alla ben...
Chamomille
CITAT (Aqvakul @ 22-04-2009, 22:36) *
Braxen är tydligen sörmlands landskapsfisk. När man var liten och metade abborre så kunde det hända att man fick braxen. Det var ju ofta en större fisk än aborren, men lyckan förstördes av att det sas att den var oätlig pga alla ben...

Ja, mycket ben har den. Vi la nät en gång på insidan av halvön där vi bor och fick bara sumpfiskar såsom Id, Braxen och Simpor t.ex. wacko.gif
Myosotis
CITAT (Red Top @ 22-04-2009, 22:29) *
Mordisk Familjebok

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Chamomille
CITAT (Myosotis @ 23-04-2009, 11:09) *
rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

Det var rätt så roligt rotfl.gif

Alltså Mordisk Familjebok.
Meriona
CITAT (Red Top @ 22-04-2009, 22:29) *
Jo, kag känner igen ordet, men inte från någon barnbok tror jag. confused.gif

En braxenpanka är en liten skruttbraxen, ingen fullvuxen alltså.

Så här skrev man i Mordisk Familjebok på den tiden det begav sig giggle.gif

Braxenpanka

Edit: Nordisk kanske det heter, men det här blev ju nästan roligt flirting.gif

Fast här kallar vi helt enkelt alla braxen för panka, men det kanske är dialektalt? Ingen får upp en braxen, alla får pankor.... Blurk! thumbdown.gif
Anma
Jag undrar varför man undrar över en fråga som man vet svaret på?
Chamomille
CITAT (Anma @ 23-04-2009, 16:05) *

Det kan man ju undra. Vet du svaret själv? flirting.gif
Berith
Kom att tänka på en sak när jag såg en tråd i Naturavdelningen med undran över ett par fjädrar.... Hur sjutton sitter dom fast i fågeln?? Rakt in i skinnet eller?
Rosmarin
CITAT (Berith @ 08-05-2009, 12:03) *
Kom att tänka på en sak när jag såg en tråd i Naturavdelningen med undran över ett par fjädrar.... Hur sjutton sitter dom fast i fågeln?? Rakt in i skinnet eller?

Som håren i våra hårsäckar ungefär.
Har du aldrig plockat en kyckling eller en höna? Jag får ibland viltfågel av en jägare vi känner att plocka själv... himla jobb, men inte så dumt när de är tillagade sedan.

CITAT (Anma @ 23-04-2009, 16:05) *

Ja, det kan man ju undra. En del svar som är "rätt" svar på en fråga kan ju verka rakt uppåt väggarna ibland.
Berith
CITAT (Rosmarin @ 08-05-2009, 13:00) *
Som håren i våra hårsäckar ungefär.
Har du aldrig plockat en kyckling eller en höna? Jag får ibland viltfågel av en jägare vi känner att plocka själv... himla jobb, men inte så dumt när de är tillagade sedan.

Neej, har jag inte! Klappar bara när jag kommer åt.
Rosmarin
CITAT (Berith @ 09-05-2009, 08:19) *
Neej, har jag inte! Klappar bara när jag kommer åt.

Du har rätt i det. Det är inget trevligt jobb. Jag föredrar också att klappa levande fåglar. Mina hönor och min tupp t.ex wub.gif . De kommer aldig att gå detta öde till mötes så länge jag har något att säga till om.
Men fjädrarna växer i alla fall genom huden som våra hårstrån.
Chamomille
Hur mycket växer en nagel per dygn?
Berith
En pytteliten bit tror jag. yes.gif
Chamomille
CITAT (Berith @ 17-05-2009, 12:38) *
En pytteliten bit tror jag. yes.gif

rolleyes.gif
Solstorm
Är ni rena under naglarna? Själv har jag sorgkanter. Jag har två nagelborstar, ingen är bra, saknar min gamla plastnagelborste som blev utsliten.

Jag undrar vilken nagelborste ni tycker är bäst?
Chamomille
Vad heter Dubrovnik nu för tiden?
Och Jugoslavien föresten.

Edit: Skrivfel
Anma
CITAT (Chamomille @ 19-05-2009, 11:15) *
Vad heter Dubrovnik nu för tiden?
Och Jugoslavien föresten.

Edit: Skrivfel

Dubrovnik heter väl Dubrovnik och ligger i Kroatien?

Jugoslavien är numera
Bosnien-Hercegovina
Kroatien
Makedonien
Montenegro
Slovenien
Serbien
Serbien omfattar även:
provinsen Kosovo
provinsen Vojvodina

Ja, jag googlade... smile.gif
Chamomille
Jaha, det är så det ligger till rolleyes.gif
Berith
Hur sjutton ska man kunna hålla reda på alla länder som finns? w00t.gif Förekommer alla dom här i Melodifestivalen också?

Antar att alla har huvudstäder också, och regeringschefer som heter nåt.... För dom har väl inte presidenter? Ja jag kan inte nån av dom, varken städer eller gubbar.
Anma
CITAT (Berith @ 19-05-2009, 14:48) *
Hur sjutton ska man kunna hålla reda på alla länder som finns? w00t.gif Förekommer alla dom här i Melodifestivalen också?

Antar att alla har huvudstäder också, och regeringschefer som heter nåt.... För dom har väl inte presidenter? Ja jag kan inte nån av dom, varken städer eller gubbar.

Ja, de gör ju det, tror jag i varje fall, är med i melodifestivalen alltså.

Tidigare var väl Jugoslavien lite granna som USA i miniformat med en typ av stater som nu blivit självständiga länder.
Chamomille
CITAT (Berith @ 19-05-2009, 14:48) *

Det gick bra när jag gick i 6:an. Då hade vi geografiprov och jag hade alla rätt förutom att jag missade Stockholm wacko.gif duh.gif
Gossen Ruda
CITAT (Chamomille @ 17-05-2009, 11:51) *
Hur mycket växer en nagel per dygn?

Tillväxten är 1-2 mm per vecka enligt en bok jag kikade i.
Chamomille
CITAT (Gossen Ruda @ 19-05-2009, 17:28) *
Tillväxten är 1-2 mm per vecka enligt en bok jag kikade i.

Det var inte mycket sad.gif
Eva-Helene
Hur mycket nagel slipas bort med ett drag av en sandpappersnagelfil (fina sidan)?
Myosotis
CITAT (Eva-Helene @ 19-05-2009, 21:48) *
Hur mycket nagel slipas bort med ett drag av en sandpappersnagelfil (fina sidan)?

Det beror på hur lång filen är! rotfl.gif
Eva-Helene
CITAT (Myosotis @ 19-05-2009, 21:49) *
Det beror på hur lång filen är! rotfl.gif

112 mm....men man håller ju i den ena änden....
Myosotis
Undrar hur lång filen måste vara för att man med ett drag ska kunna slipa ner hela nageln (aj)? 2km?
Wilmer
Jag undrar när man vet att man kan gå till jobbet igen efter en rejäl förkylning utan att smitta sina kollegor? När febern är borta? När man slutat nysa? När man inte snyter sig hela tiden? När man slutat svettas när man rör sig?
Myosotis
Jag har för mig att man bara smittar strax innan man blir sjuk och de första 2 dagarna eller så.
Wilmer
Det oroar mig att jag nyser så hela tiden snoret sprutar... Vill inte gå dit i morgon och smitta alla till helgen. help.gif
Cathis
CITAT (Wilmer @ 19-05-2009, 23:27) *
Det oroar mig att jag nyser så hela tiden snoret sprutar... Vill inte gå dit i morgon och smitta alla till helgen. help.gif

Du får väl se till att dom har stänkskydd på sig flirting.gif

officinalis
Jag undrar varför ekonomisk tillväxt tycks ha en större mening än mänskligt välmående.
Wilmer
CITAT (Cathis @ 19-05-2009, 23:46) *
Du får väl se till att dom har stänkskydd på sig flirting.gif

Avgjort jag testar!

Nu blir det sova och skyller på er om kollegorna blir sjuka till helgen. För i morgon traskar jag till jobbet igen.
Myosotis
CITAT (officinalis @ 20-05-2009, 00:06) *
Jag undrar varför ekonomisk tillväxt tycks ha en större mening än mänskligt välmående.

Ja, det har jag undrat länge. Samhället har liksom låst sig i kollektiv strävan efter tillväxt för tillväxtens skull... no.gif Man ser ner på alla som avviker, som vågar njuta av livet, vill vara hemma med sina barn, inte konsumerar som galningar.
Gossen Ruda
Delar av samhället baserar sin tillvaro på framtida beräknade tillväxter och vinster. Om dessa uteblir, exempelvis den pågående lånekrisen, spricker bubblan och allt rasar. Det är lite som ett pyramidspel.
Myosotis
Eller en återvändsgränd.
Berith
Varför säger man egentligen 'över huvud taget', vad menar man då?

"Ska vi äta nåt lördagsgodis i dag över huvud taget?" "Finns det något sevärt på TV i kväll över huvud taget?" "Jag har över huvud taget inte råd med det här!"

dunno.gif
Myosotis
Nej! det är ju bara fredag idag.
Uggi
confused.gif sleeping.gif
Chamomille
CITAT (Myosotis @ 22-05-2009, 18:50) *
Nej! det är ju bara fredag idag.

Just det. Då ska man över huvud taget inte äta lördagsgodis giggle.gif
Snöflinga
CITAT (Chamomille @ 22-05-2009, 19:34) *
Just det. Då ska man över huvud taget inte äta lördagsgodis giggle.gif

Bara fredagsgodis smile.gif
Berith
Jag tycker ni är dumma mot määäähäähäj...!! -cry-.gif
Chamomille
CITAT (Berith @ 22-05-2009, 21:47) *

Näää... V i skoja bara lite... trostar.gif Du fååår äta godis idag biggrin.gif
Red Top
CITAT (Berith @ 22-05-2009, 21:47) *

Bry dig inte om dem överhuvudtaget! kompiskram.gif

Ang själva ordet, så har jag en liten fundering. Vi har ju i svenskan införlivat diverse ord från andra språk genom årtusenden. Överhuvudtaget har vi säkert snott från tyskans überhaupt. Men eftersom vi först använde ordet om t ex släktens överhuvud, så var vi ju tvungna att hitta på något ord för ordets andra betydelse och då la vi helt käckt till "taget".

Eller oxå är det kanske så att vi måste fråga släktens överhuvud innan vi får göra ngt. Äta godis t ex. kompiskram.gif

"Ta upp det med den som har ansvaret!"=Prata med släktens överhuvud.

Jag har tagit det med släktens överhuvud och han/hon sa att det är OK.

Var så god Berith! Lördagsgodis, som du kan ge till någon som får äta det.
Berith
Skoja och skoja... Det är väl inte lätt för mej att veta, jag som är så försynt. blush.gif

thanks.gif Red Top! Ja så kan det såklart vara, att det handlar om överhuvudet och inte att man tar något över huvudet. Och eftersom jag är ordförande i FfHF så är det ju jag som godkänner om dom andra i familjen får äta godis överhuvudtaget.

Ujujuj så färglatt det där var, det är allt tur att man inte längtar efter sånt...
Chamomille
På hastighetsmätaren i min bil så finns ett (1) streck mellan varje siffra. Alltså 20 l 30 l 40 osv. Men, det finns ingen 90. Utan det är 80 l l 100. Två streck där emellan alltså. Var ligger 90? Mitt emellan de två strecken? Det första kanske? Och varför är det så? confused.gif
Aqvakul

Baksidestext: "Gott att äta direkt ur påsen. God som fyllning i tårtor och kakor, eller som pålägg på bröd och kex."

I typ femtio år har detta varit en godisklassiker. Men vem har använt den dom fyllning eller som pålägg. Vad jag vet så äts den till 99 % direkt ur påsen. Varför har denna text hängt med så länge? Är det för att dölja att det är godis?
Typ:"Nej jag ska inte äta godis. Jag ska hem och baka eller kanske bre några mackor"
Chamomille
CITAT (Aqvakul @ 26-05-2009, 17:45) *

Baksidestext: "Gott att äta direkt ur påsen. God som fyllning i tårtor och kakor, eller som pålägg på bröd och kex."

I typ femtio år har detta varit en godisklassiker. Men vem har använt den dom fyllning eller som pålägg. Vad jag vet så äts den till 99 % direkt ur påsen. Varför har denna text hängt med så länge? Är det för att dölja att det är godis?
Typ:"Nej jag ska inte äta godis. Jag ska hem och baka eller kanske bre några mackor"

När jag gick i högstadiet köpte jag såna på kondiset i centrum och bredde på en nybakad fralla. Mums!
Berith
CITAT (Chamomille @ 26-05-2009, 15:40) *
På hastighetsmätaren i min bil så finns ett (1) streck mellan varje siffra. Alltså 20 l 30 l 40 osv. Men, det finns ingen 90. Utan det är 80 l l 100. Två streck där emellan alltså. Var ligger 90? Mitt emellan de två strecken? Det första kanske? Och varför är det så? confused.gif

dunno.gif Ingen aning, så har inte jag i min bil... Är det för sent att reklamera?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon