Full version: Jag undrar...
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76
Magdis
Jag vill veta vad som finns utanför universum! (OM det tar slut nånstans)
sqrulan
wacko.gif Ja var tar rymden slut?Jag får också stora snurren att tänka på det,burrrrr...
Brandbilar hämtar även vatten från sjöar och bäckar.
Min tvättmaskin vänder påslakanen aviga och stoppar in alla mindre saker i påslakanet,sen får man
stå där och skaka ut eländet.
Duggsnö? Kan det vara det som vi kallar isbark här i norrland?

g.gif Många stora funderingar !
Berith
CITAT (Leia @ 06-01-2008, 13:09) *
Obs! Det var inget elakt skratt. Tyckte bara att det var en så rolig fundering.
Och jättebra initiativ till något som säkerligen kommer bli en jätterolig och eftertänksam tråd! smile.gif

Jag tog det som ett snällt skratt, ville bara spela lite oskyldig. rolleyes.gif
Bookhousegirl
CITAT (sqrulan @ 06-01-2008, 13:31) *
wacko.gif Ja var tar rymden slut?Jag får också stora snurren att tänka på det,burrrrr...
Brandbilar hämtar även vatten från sjöar och bäckar.
Min tvättmaskin vänder påslakanen aviga och stoppar in alla mindre saker i påslakanet,sen får man
stå där och skaka ut eländet.
Duggsnö? Kan det vara det som vi kallar isbark här i norrland?

g.gif Många stora funderingar !

Jag vill veta vad som händer om du lägger in påslakana aviga med all annan tvätt inuti, kommer den vända ut allting och är påslakanet åt rätt håll när du tar ut dem?!?
Berith
En fråga nästan lika svår att finna svar på som den om världsrymden:

Varför måsta karlar gasa hela tiden när dom testar olika grejer med motorer? Ööönönnönö!! Motorsågen måste testas genom lite gasning, mopeder och motorcyklar, bilar med motorhuven öppen måste man ju bara gasa lite...

Tänk om vi kvinnor skulle ööönnöna lite med elvispen innan vi kör igång sockerkaksbaket. Eller symaskinen! Torrgasa lite innan vi ger oss på gardinfållen.

naughty.gif
Aqvakul
CITAT (Berith @ 06-01-2008, 14:05) *

Varför måsta karlar gasa hela tiden när dom testar olika grejer med motorer? Ööönönnönö!! Motorsågen måste testas genom lite gasning, mopeder och motorcyklar, bilar med motorhuven öppen måste man ju bara gasa lite...

Tänk om vi kvinnor skulle ööönnöna lite med elvispen innan vi kör igång sockerkaksbaket. Eller symaskinen! Torrgasa lite innan vi ger oss på gardinfållen.

naughty.gif

Har du inte förstått det? Vi vill naturligtvis impa på brudarna! whist.gif
Marina i Hällekis
Varför heter det bakfylla dagen efter man druckit och inte dagen efter man ätit smågodis?

AnnammA
CITAT (Netha @ 06-01-2008, 09:40) *
Knut själv var en dansk prins som knappast blev helgon för sina goda gärningars skull utan snarare för att han hade inflytelserika släktingar. Hans son, kung Valdemar den gode, fick påven att helgonförklara Knut 1169. Knuts dag var länge den 7 januari, den första vardagen efter julen. Men på 1700-talet flyttades Knutsdagen till den 13 januari och så blev denna dag istället julens sista dag.

nordiska museet

Dagen efter har Felix namnsdag, och iallafall här i vissa delar av Skåne roar sig barnen då med att ringa på dörren, springa iväg och lämna kvar en "rälig" Felixgubbe vid dörren, som man sedan skall mata med godis... Det skall visst vara en gammal sedvänja från förr...
Förr i tiden brukade man också slänga knutor vid dörren på Knutsdagen, dvs man smög invid dörren och slängde ett tungt vedträ el dyl.(=en knuta)så att det small rejält...(Jag kommer inte riktigt ihåg varför, om det hade ngt med trolltyg och annat att göra - kanske ngn vet?)
Fenja

naughty.gif
giggle.gif
Mvh
Fenja

sqrulan
CITAT (Bookhousegirl @ 06-01-2008, 13:57) *
Jag vill veta vad som händer om du lägger in påslakana aviga med all annan tvätt inuti, kommer den vända ut allting och är påslakanet åt rätt håll när du tar ut dem?!?

Det kanske jag skulle testa,svaret på den frågan har jag inte,hi,hi.
Leia

naughty.gif

laugh.gif Det ska jag göra nästa gång för att se vad jag får för reaktion av sambon och sonen!!!!

Apråpå snö så är det tydligen så att eskimåerna har en massa olika namn för olika sorters snö. Kommer inte ihåg hur många nu, men jag har läst det någonstans. Måste fundera efter var jag läst det...

Och apråpå eskimåer, de bor ju´på Grönland... Varför kallas de inte Grönjölingar istället?
Berith
CITAT (aq42 @ 06-01-2008, 14:08) *
Har du inte förstått det? Vi vill naturligtvis impa på brudarna! whist.gif

Vad taskigt att det inte funkar. slap.gif
Leia
CITAT (Leia @ 06-01-2008, 15:16) *
Apråpå snö så är det tydligen så att eskimåerna har en massa olika namn för olika sorters snö. Kommer inte ihåg hur många nu, men jag har läst det någonstans. Måste fundera efter var jag läst det...

70 olika ord för snö har de, var tvungen att kolla upp det.
anna_rispan
Sqrulan: vad är isbark då?? det låter ju som att det är milt o sen fryser och det behöver det ju inte göra bara för att det duggsnöar/flirsnöar.

Berith: motor- o röjsågar måste man väl gasa på lite med så att det kommer runt bensin i systemet? annars dör de väl om man bara låter de puttra så fort det startat.

jag brukar röra med elvispen. nån mer som gör så? alltså röra samtidigt som det vispas?
Betty

naughty.gif

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Du är ju bara så himla rolig Berith, jag gapskrattade så högt att maken kom in och undrade vad som händer! Egentligen är det ju en sk*tbra fråga! Jag passade på att fråga min andra hälft men han ville inte erkänna att han gasar för att impa på varken mig eller andra brudar, han ville inte ens gå med på att han gasar! (fast det gör han... sleep.gif )
MariaS
CITAT (Fenja @ 06-01-2008, 13:17) *
Ofta brukar det vara en klimatzonsändring på det stället.

Mvh
Fenja

Jo det stämmer, jag har nog mer zon 1 än grannen som har zon2, fast det trodde jag mer berodde på det skyddade läget med skog och berg runt tomten...
anna_rispan
De där olika vädrena kan bero på hur naturen ändrar sej. Man kanske inte ser det med ögat men det kanske är olika landhöjd. Och nu nämnde du själv att det låg berg nära dej. Regnmoln (kan) fastnar ju på ena sidan av ett berg om det blåser in från det hållet så att säga.
Betty
Kom på en sak som jag bara funderar över på soliga sommardagar. Varför blåser det till just när ett moln passerar framför solen - men när molntussen väl passerat så slutar det blåsa på en gång och blir stilla igen... g.gif
Alba

naughty.gif

rotfl.gif bravo.gif stämmer såååå bra.

En annan grej.....när killar tittar på en ny bil så ska de alltid sparka på däcken. wacko.gif
Leia
CITAT (Alba @ 06-01-2008, 15:42) *
En annan grej.....när killar tittar på en ny bil så ska de alltid sparka på däcken. wacko.gif

Jaaa, varför gör de det????? laugh.gif Vi behöver en man som kan svara på detta!
Berith
CITAT (Betty @ 06-01-2008, 15:33) *
Du är ju bara så himla rolig Berith, jag gapskrattade så högt att maken kom in och undrade vad som händer! Egentligen är det ju en sk*tbra fråga! Jag passade på att fråga min andra hälft men han ville inte erkänna att han gasar för att impa på varken mig eller andra brudar, han ville inte ens gå med på att han gasar! (fast det gör han... sleep.gif )

Det erkänner dom nog aldrig. naughty.gif Men det kan ju vara så enkelt som anna säger, att det är för bensinens skull. Eller nån olja eller nåt. Men då skulle dom ju kunna skylla på det? "Du förstår *liten klapp på huvvet* att alla motorer fungerar så, man måste helt enkelt...."
Anma
Isbark låter som samma som skare, men är nog inte det...
Vad är Isbark?
Betty
CITAT (Anma @ 06-01-2008, 15:47) *
Isbark låter som samma som skare, men är nog inte det...
Vad är Isbark?

Isbark bildas när blötsnö fryser på.
anna_rispan
CITAT (Berith @ 06-01-2008, 15:45) *
Det erkänner dom nog aldrig. naughty.gif Men det kan ju vara så enkelt som anna säger, att det är för bensinens skull. Eller nån olja eller nåt. Men då skulle dom ju kunna skylla på det? "Du förstår *liten klapp på huvvet* att alla motorer fungerar så, man måste helt enkelt...."

en del gubbar kanske aldrig vågat fråga själva utan bara gjort som alla andra gjort.

det kan jag undra över. varför frågar inte sambon lika mycket som mig??
Snöflinga
Varför bits inte knott inomhus confused.gif
Anma
CITAT (Betty @ 06-01-2008, 15:59) *
Isbark bildas när blötsnö fryser på.

Tack, då är det ju skare. smile.gif
Berith
CITAT (anna_rispan @ 06-01-2008, 15:59) *
en del gubbar kanske aldrig vågat fråga själva utan bara gjort som alla andra gjort.

det kan jag undra över. varför frågar inte sambon lika mycket som mig??

Jaa var är alla män här? Kan dom redan allt? Vet dom redan allt?

Kom just på en fråga till.... Varför säger man att nån är korkad? Varför just kork? Är det korkad som i flaskkork?
titti49zon6
Kan det vara för att en kork stänger inne innehållet så det inte kan komma ut?? Om man är korkad , då kan ju inte innehållet i hjärnan (tankarna) komma ut devil.gif
Anma
CITAT (Berith @ 06-01-2008, 16:22) *
Jaa var är alla män här? Kan dom redan allt? Vet dom redan allt?
Kom just på en fråga till.... Varför säger man att nån är korkad? Varför just kork? Är det korkad som i flaskkork?

Kork väger inte så mycket, inte heller en tom skalle, kanske?

Eller om man dricker ur en korkad flaska är den tom och den som druckit upp innehållet är dum... ?
Boxer
CITAT (*Ulrica* @ 06-01-2008, 08:52) *
Jo, jag undrar en sak... var tar alla strumpor vägen? Finns det ett osynligt hål i tvättmaskinen? ninja.gif

Staffan Westerberg tar dem och gör handdockor av dem.
Blomstertanten
Jag undrar .....
Hur kommer det sig att man alltid har sjuttielva plastburkar och lock som alla är udda ?
Man får vara glad om man hittar ett lock som passar till en burk
g.gif
Ralf
CITAT (Leia @ 06-01-2008, 15:16) *
Och apråpå eskimåer, de bor ju´på Grönland... Varför kallas de inte Grönjölingar istället?

Ja ska vi vara nogranna så kallas dom för inuiter och kom väl dit innan vikingarna som ön namnet Grönland.
Sen så tog ju den tidens vämeperiod slut och Vikingarna svalt väl mer ellermidnre ihjäl...

CITAT (Blomstertanten @ 06-01-2008, 16:30) *
Jag undrar .....
Hur kommer det sig att man alltid har sjuttielva plastburkar och lock som alla är udda ?
Man får vara glad om man hittar ett lock som passar till en burk
g.gif

Ja vaför sparar man ens alla burkar när man sen avänder fåtal och fryser in det mesta i plastpåsar i alla fall.
*Ulrica*
CITAT (Berith @ 06-01-2008, 15:45) *
Men det kan ju vara så enkelt som anna säger, att det är för bensinens skull. Eller nån olja eller nåt. Men då skulle dom ju kunna skylla på det? "Du förstår *liten klapp på huvvet* att alla motorer fungerar så, man måste helt enkelt...."
Jodå, där är ni tydligen något på spåret. Sambon svarar allvarligt att det är väl klart att man måste testgasa när man har fixat med en motor för att se, jag citerar:

"om motorn storknar, det har med förhållandet mellan bränsle och luft att göra, sedan lyssnar man också efter missljud från exempelvis lager och sånt"

Någon som fattade något? Inte jag... crazy.gif

Aqvakul
CITAT (titti49zon6 @ 06-01-2008, 16:28) *
Kan det vara för att en kork stänger inne innehållet så det inte kan komma ut?? Om man är korkad , då kan ju inte innehållet i hjärnan (tankarna) komma ut devil.gif

*Ulrica*
CITAT (Boxer @ 06-01-2008, 16:29) *
Staffan Westerberg tar dem och gör handdockor av dem.
rotfl.gif
Aqvakul
Denna tråden är verkligen mkt underhållande!! yahoo.gif rotfl.gif
Berith
CITAT (Anma @ 06-01-2008, 16:28) *
Kork väger inte så mycket, inte heller en tom skalle, kanske?

Eller om man dricker ur en korkad flaska är den tom och den som druckit upp innehållet är dum... ?

Myrorna och Paddan

En tidig sommarmorgon när solen just gått upp, kom en padda kravlande i dikeskanten. Han sträckte på sina långa bakben och såg sej omkring. Nån decimeter bort fanns en liten stig som var flitigt trafikerad av ett gäng myror. Paddan kröp dit och glodde på dom flitiga tjejerna en stund.

- Öhö, sa han, vad är det här för spring? Ser ni inte att det är en alldeles för härlig morgon, för att kasta bort den på arbete.

En av flickorna gjorde en tvärnit och blängde på honom.

- Vad menar du med det, sa hon näbbigt. Det spelar väl inte nån roll vad det är för väder, vi måste ut och skaffa mat i alla fall. Titta bara på den här feta larven, den blir mat till många små myror. Hur tror du att det skulle bli om det bara fanns latmaskar överallt? Då skulle väl alla bli lika tomma i bollen som vissa upplåsta mallgrodor.

Paddan skrattade åt myrans ord, och ruskade på huvudet så att ögonen rullade.
- Det går ju inte att prata med dej, sa han, det är allt bättre att ligga i skuggan nere vid dammen och titta på när grodorna tar sej ett dopp. Arbeta på ni tjejer!

Paddan tog några jättekliv och kom upp på stora vägen. Han log belåtet för sej själv och såg inte bussen som kom.

Den stora paddan blev liggande med de platta benen spretande.

- Såg ni, flickor! Den näbbiga myran ropade på de andra. Skynda er och hjälp mej att bära, speeda på nu.

Hon sprang upp på vägen tillsammans med några av sina systrar. De såg sej noga för åt båda hållen, och rusade sen fram till det stora paddhuvudet. Myrorna högg i och försökte bära iväg läckerbiten. Men hur dom än stretade och drog så orkade dom inte rubba klumpen. Ganska så snopna fick dom erkänna sej besegrade, och traskade i stället hemåt och delade på larven som dom hittat förut.

Sensmoral: Även ett tomt huvud är tungt att bära!

... skrev jag en gång förra seklet sleep.gif
*Ulrica*
Jag håller med, en absolut toppentråd! Det behövde jag/vi! wub.gif

Är det Anders och Måns-känsla över den?
Gossen Ruda
Jajaja, kvinnor kan fråga mer än män kan svara på.

Alla motorer måste testas så man vet att dom fungerar även på höga varv.

Var rymden tar slut är det ingen som vet eller kommer att få veta, förmodligen ligger det över vårt förstånd. Däremot är det ett i stort sett oomtvistat faktum att den hela tiden expanderar. Vad gäller Universum finns det mängder av frågor olösta även om en del nog kommer att få ett svar.

Annars kan ni få fundera över hur långt ett rep är. Eller en evighet.
Bettis
CITAT (Gossen Ruda @ 06-01-2008, 17:42) *
Annars kan ni få fundera över hur långt ett rep är.

Det är väl så långt det är rotfl.gif rotfl.gif eller g.gif
Ralf
CITAT (Bettis @ 06-01-2008, 17:58) *
Det är väl så långt det är rotfl.gif rotfl.gif eller g.gif

Det ä'r dubbelt så långt som hälften!

CITAT (Berith @ 06-01-2008, 16:51) *

Myrorna och Paddan

En tidig sommarmorgon när solen just gått upp, kom en padda kravlande i dikeskanten. Han sträckte på sina långa bakben och såg sej omkring. Nån decimeter bort fanns en liten stig som var flitigt trafikerad av ett gäng myror. Paddan kröp dit och glodde på dom flitiga tjejerna en stund.

- Öhö, sa han, vad är det här för spring? Ser ni inte att det är en alldeles för härlig morgon, för att kasta bort den på arbete.

En av flickorna gjorde en tvärnit och blängde på honom.

- Vad menar du med det, sa hon näbbigt. Det spelar väl inte nån roll vad det är för väder, vi måste ut och skaffa mat i alla fall. Titta bara på den här feta larven, den blir mat till många små myror. Hur tror du att det skulle bli om det bara fanns latmaskar överallt? Då skulle väl alla bli lika tomma i bollen som vissa upplåsta mallgrodor.

Paddan skrattade åt myrans ord, och ruskade på huvudet så att ögonen rullade.
- Det går ju inte att prata med dej, sa han, det är allt bättre att ligga i skuggan nere vid dammen och titta på när grodorna tar sej ett dopp. Arbeta på ni tjejer!

Paddan tog några jättekliv och kom upp på stora vägen. Han log belåtet för sej själv och såg inte bussen somSkr kom.

Den stora paddan blev liggande med de platta benen spretande.

- Såg ni, flickor! Den näbbiga myran ropade på de andra. Skynda er och hjälp mej att bära, speeda på nu.

Hon sprang upp på vägen tillsammans med några av sina systrar. De såg sej noga för åt båda hållen, och rusade sen fram till det stora paddhuvudet. Myrorna högg i och försökte bära iväg läckerbiten. Men hur dom än stretade och drog så orkade dom inte rubba klumpen. Ganska så snopna fick dom erkänna sej besegrade, och traskade i stället hemåt och delade på larven som dom hittat förut.

Sensmoral: Även ett tomt huvud är tungt att bära!

... skrev jag en gång förra seklet sleep.gif

Skrev du inte detta förra milleniet??
Bettis
CITAT (Ralf @ 06-01-2008, 18:00) *
Det ä'r dubbelt så långt som hälften!

Så måste det vara rotfl.gif rotfl.gif
Berith
CITAT (Ralf @ 06-01-2008, 18:00) *

Joo du har så rätt så. kompiskram.gif

Men vet ni varför man inte gör 2-meters tumstockar längre?
Bettis
näää rolleyes.gif
Berith
För att då skulle dom ju inte vara 2-meters tumstockar. giggle.gif
anna_rispan
Jag fick en fråga från min sambo: "Varför gullar kvinnor med små barn? Å tutti gulli nutt"
Bettis
CITAT (Berith @ 06-01-2008, 18:18) *
För att då skulle dom ju inte vara 2-meters tumstockar. giggle.gif

Netha
Inte bara karlar som gasar ... jag gasar alltid extra innan jag kör iväg med bilen.
Likadant med borrmaskin och skruvdragare... måste ju testa att de snurrar åt rätt håll och att motorn är OK. smile.gif
Motorsåg har jag aldrig testat, däremot moped, men där gasade jag alldeles för mycket, körde in i garageporten,
det var enda gången jag satte mig på en moppe. tongue.gif
Anma
Har en ny fråga.
Vart kommer dammtussarna ifrån? Grus på hallgolvet är logiskt, men dammtussar?
Aqvakul
CITAT (Anma @ 06-01-2008, 18:38) *
Har en ny fråga.
Vart kommer dammtussarna ifrån? Grus på hallgolvet är logiskt, men dammtussar?

Kan det vara någon som lägger dit dem för att djävlas lite? whistling.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon