Full version: Jag undrar...
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76
Berith
CITAT (aq42 @ 01-03-2008, 11:02) *
Har du sol ute så testa, här är det oväder, eller det går kanske med en stark lampa.... kompiskram.gif

Tyvärr... Jag har bara regn hos mig. Och jag måste ha retat gudarna, måste gjort nåt feeel...
Gossen Ruda
Alla skuggor är svarta, men om materialet som skuggar är lite genomskinligt färgas ljuset av materialet, som ett färgfilter.
tettan
Berith- vad fiiint du sjunger
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 01-03-2008, 13:33) *
Alla skuggor är svarta, men om materialet som skuggar är lite genomskinligt färgas ljuset av materialet, som ett färgfilter.

Ja just det, tänkte inte på det förut men det ser man ju med färgade glasprismor t.ex., där blir ju skuggorna också färgade. yes.gif

CITAT (tettan @ 01-03-2008, 13:34) *
Berith- vad fiiint du sjunger

Tackar... blush.gif Den har fastnat i huvvet nu, och bara mal och mal och mal...
Gossen Ruda
CITAT (Berith @ 01-03-2008, 13:42) *
Ja just det, tänkte inte på det förut men det ser man ju med färgade glasprismor t.ex., där blir ju skuggorna också färgade. yes.gif
Tackar... blush.gif Den har fastnat i huvvet nu, och bara mal och mal och mal...

Det finns ett par andra kul saker beträffande ljus. Har man har något som exempelvis släpper igenom rött ljus och lyser på det med blått ljus kommer inget igenom, det blir helt svart bakom. Det som bara släpper igenom rött ljus filterar bort allt utom rött inkusive det blåa ljuset.

Något liknande råkade en akvariehandlare ut för när jag jobbade i hans affär. Han hade skaffat en genomskinlig plastskiva och på den satt fast vita genomskinliga bokstäver med affärens namn i skyltfönstret. Tanken var att han sen skulle ha lysrör bakom så att affärens namn lyste mot den blåa bakgrunden. Det var en ljusblå idé som inte funkade, allt blev blått. Han skulle gjort tvärtom, haft en vit skiva med antingen blåa bokstäver eller en blå skiva med bokstäverna utskurna.
tettan
jag undrar, nu när snigel inte har sin snigelbild kvar, betyder det att han inte är den snigel jag lärt känna utan en annan snigel som vi inte får kalla snigel längre utan är nåt som jag inte vet vad det är för jag ser bara träd på hans bild nu eller är han snigel fortfarande fast han har gömt sej ibland träden
Myosotis
en gång snigel - alltid snigel.
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 01-03-2008, 15:20) *
en gång snigel - alltid snigel.

och sniglar kan äta upp små blommor.... kompiskram.gif
Chamomille
Jaa, idag när jag och sambo och hund var ute och gick i regn så var min sambo orange i ansiktet och jag rosa... rolleyes.gif
Men då lyser ju ljuset igenom paraplyerna. Men hur kan det lysa igenom en lastbil??? confused.gif
Berith
Om det där med lastbilen var till mej så kan det ju varit så att fönstren var gultonade och gjorde skuggan på vägen gul.

Funderar på vad jag skulle kunna göra i trädgården av färgat glas....? g.gif
Chamomille
CITAT (Berith @ 01-03-2008, 15:35) *
Om det där med lastbilen var till mej så kan det ju varit så att fönstren var gultonade och gjorde skuggan på vägen gul.

Funderar på vad jag skulle kunna göra i trädgården av färgat glas....? g.gif

Ja a. Det var till dig. rolleyes.gif Det var nog glaset som gjorde det.
Ja, det där med färgat glas i trädgården... .. DET kan göra vackra "skuggor"... Funderar också nu... g.gif
Berith
CITAT (Chamomille @ 01-03-2008, 15:52) *
Ja a. Det var till dig. rolleyes.gif Det var nog glaset som gjorde det.
Ja, det där med färgat glas i trädgården... .. DET kan göra vackra "skuggor"... Funderar också nu... g.gif

biggrin.gif Säg till om du kommer på nåt bra, jag kopierar gärna.
Betty
På tal om färgat glas i trädgården...

Den här lilla glaskulan köpte jag på Granngården förra våren, den gjorde sig fint bland blommorna i rabatten senare på sommaren, (när de hade växt till sig mer), speciellt när solens strålar bröt igenom den. smile.gif
Chamomille
CITAT (Berith @ 01-03-2008, 16:02) *
biggrin.gif Säg till om du kommer på nåt bra, jag kopierar gärna.

yes.gif
Berith
Bettys glastips norpar jag direkt! tummenupp.gif Har ju tittat på såna många gånger - finns väl lite spetsigare också? - men inte köpt nån. Nu ska det bli av!
Aqvakul
CITAT (Betty @ 01-03-2008, 16:48) *
På tal om färgat glas i trädgården...

Den här lilla glaskulan köpte jag på Granngården förra våren, den gjorde sig fint bland blommorna i rabatten senare på sommaren, (när de hade växt till sig mer), speciellt när solens strålar bröt igenom den. smile.gif

Fräck! tummenupp.gif
Berith
Varför heter det olaga hot - finns det laga hot också?
Aqvakul
CITAT (Berith @ 02-03-2008, 12:51) *
Varför heter det olaga hot - finns det laga hot också?

Brukar mina elever i Rättskunskap också fråga - har inget bra svar.....
Berith
Det är väl ändå ganska säkert att olaga har med olaglig att göra? Fast det finns väl inget som heter t.ex. olaga rån? Eller olaga mord?

Sökte på olaga och det finns ju olaga vapeninnehav, olaga diskriminering och olaga frihetsberövande.

Motsatsen till olaga är väl laga (istället för laglig?) och då finns det ju laga förfall men inte olaga förfall.
Gossen Ruda
Laga/olaga? Om några ungjävlar håller på att bråka så kanske du ryter åt dom att slutar dom inte ringer polisen. Det är ett laga hot eftersom du har rätt att ringa polisen. Olaga hot blir det om du hotar med stryk om dom inte slutar, för det är olagligt att slå dom jävlarna.
Berith
Smart! yes.gif Ska tänka på att säga rätt nästa gång dom bråkar här. nono.gif
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 02-03-2008, 17:05) *
Laga/olaga? Om några ungjävlar håller på att bråka så kanske du ryter åt dom att slutar dom inte ringer polisen. Det är ett laga hot eftersom du har rätt att ringa polisen. Olaga hot blir det om du hotar med stryk om dom inte slutar, för det är olagligt att slå dom jävlarna.

Bra exempel Ruda, kan jag använda det nästa gång? giggle.gif
Berith
Hörde just på radion att bästa kvinna från Skaraborg kom på sjättisjätte plats i Vasaloppet.

Sjättisjätte??

Jag tyckte det lät väldigt konstigt och blev osäker på vad det egentligen heter. Sextiosjätte.... sjättisjätte.... Man säger ju sextionde och sjätte. Vad säger ni? g.gif
Chamomille
rolleyes.gif Sjättisjätte skulle jag nog säga.. sextiosexte.... giggle.gif sextiosjätte... tja... sjättiosexte... näää...
Gossen Ruda
Plats 66?
Eva-Helene
Sextisjätte säger då jag.
Berith
biggrin.gif

Siffran 4 är också knepig att böja. Varför heter det fjärde och inte fyrde? Fyrdiosexte plats. rolleyes.gif
Betty
Sextisjette, förtifjärde, sjuttisjette, adertonde... rolleyes.gif
Chamomille
CITAT (Berith @ 03-03-2008, 09:01) *
biggrin.gif

Siffran 4 är också knepig att böja. Varför heter det fjärde och inte fyrde? Fyrdiosexte plats. rolleyes.gif

giggle.gif
Berith
CITAT (Chamomille @ 03-03-2008, 13:08) *
giggle.gif

giggle.gif Visst låter det dumt. För att inte tala om tvåttiosexte. Det kanske är tur att saker och ting heter det det heter.
Biggan_
CITAT (Berith @ 03-03-2008, 18:08) *
giggle.gif Visst låter det dumt. För att inte tala om tvåttiosexte. Det kanske är tur att saker och ting heter det det heter.

Ja det är nog tur, annars hade vi haft vrickade tungor allesammans! tongue.gif
Aqvakul
CITAT (Biggan_ @ 03-03-2008, 19:39) *
Ja det är nog tur, annars hade vi haft vrickade tungor allesammans! tongue.gif

... och skrynkliga öron... giggle.gif
Biggan_
CITAT (Aqvakul @ 03-03-2008, 19:43) *
... och skrynkliga öron... giggle.gif

rotfl.gif
Myosotis
Ja, mina öron skrynklade också ihop sig när jag läste sjättisjätte, dessutom fick jag tandvärk. Jag har aldrig hört det och hoppas att jag slipper höra det i fortsättningen också.
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 03-03-2008, 20:58) *
Ja, mina öron skrynklade också ihop sig när jag läste sjättisjätte, dessutom fick jag tandvärk. Jag har aldrig hört det och hoppas att jag slipper höra det i fortsättningen också.

sju sjungande sjömän sju sjungande sjömän sju sjungande sjömän sju sjungande sjömän sju sjungande sjömän sju sjungande sjömän sju sjungande sjömän sju sjungande sjömän.....
sex laxar i en laxask sex laxar i en laxask sex laxar i en laxask sex laxar i en laxask sex laxar i en laxask sex laxar i en laxask sex laxar i en laxask sex laxar i en laxask sex laxar i en laxask sex laxar i en laxask.... whist.gif
Myosotis
crazy.gif

Kan du tyska? Testa i så fall den här:

Der Kaplan klebt Papp-Plakate.

Låter inte så svårt, men det är alldeles omöjligt att säga.
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 03-03-2008, 21:07) *
crazy.gif

Kan du tyska? Testa i så fall den här:

Låter inte så svårt, men det är alldeles omöjligt att säga.

OK, min tyska är usel, kan nog minst fem språk bättre ....men att få med L-et i plakatet är ju stört omöjligt

Du kan ingen variant på albanska, thai, arabiska eller polska. Hade varit användbart i min undervisning. (Detta är språk som jag behärskar om möjligt ännu sämre än tyska)
Chamomille
CITAT (Berith @ 03-03-2008, 18:08) *

rotfl.gif
Magdis
Tyska har jag aldrig läst men jag lärde mig lite "slabber-tyska" av min larvige make och hans bror i julas, det var som deras rövarspråk ungefär. Så här ser det ut: Förbe durbe varbe jarbe särbe?
Berith
För du var ja sär? blink.gif Fattar noll så jag undrar nåt annat istället.

Vad är det för ränder man pratar om när nån har sina randiga skäl?

Kom just på långrandig också, men dom har nog inte med varandra att göra...?
Aqvakul
CITAT (Berith @ 04-03-2008, 07:37) *

och rutiga orsaker...... giggle.gif
Tosan
CITAT (Berith @ 04-03-2008, 07:37) *

Nej, man har rutiga skäl och randiga orsaker
Betty
Med risk för att det här ska bli långrandigt: Man har både sina rutiga och randiga skäl. rolleyes.gif
Eva-Helene
"Dra i långbänk" var väl någon politiker som hittade på, eller? Knasigt låter det i alla fall!
Magdis
Jag undrar när ni brukar ta in era påskris? Jag brukar alltid vara för sent ute så att det inte hinner bli några små musöron på björkriset.
pejori
CITAT (Magdis @ 04-03-2008, 15:07) *
Jag undrar när ni brukar ta in era påskris? Jag brukar alltid vara för sent ute så att det inte hinner bli några små musöron på björkriset.

en vecka innan skärtorsdag... tummenupp.gif
Aqvakul
CITAT (pejori @ 04-03-2008, 15:08) *

inget vatten i vasen, så det blir inga musöron - pollenproblem..... whist.gif
Magdis
CITAT (pejori @ 04-03-2008, 15:08) *

Tack för det, jag ska skriva in i almanackan. biggrin.gif
Myosotis
Fast de slår ju ut snabbare när påsken är sen! Körsbärskvistarna måste man ta in tidigare än björkriset, annars vissnar musöronen när körsbären blommar.
Betty
CITAT (Eva-Helene @ 04-03-2008, 14:55) *
"Dra i långbänk" var väl någon politiker som hittade på, eller? Knasigt låter det i alla fall!

yes.gif Torbjörn Fälldin, gammal centerledare - dessutom pratade han lååååångsamt... d010.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon