|
Full version: Jag undrar...
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76
CITAT (Aqvakul @ 27-03-2011, 09:32)  Aha! Jag kollade här och där var det stopp. Men hur gör ni då? Stavar eller låter?
Chamomille
27-03-2011, 08:39
Varför kliar det och sticks nå så in i faan mellan och på tårna efter jag har duschat?
Ska tilläga att jag använder en rispig svamp.
CITAT (Chamomille @ 27-03-2011, 09:39)  Varför kliar det och sticks nå så in i faan mellan och på tårna efter jag har duschat?
Ska tilläga att jag använder en rispig svamp. Om det är mellan stortårna ska du nog sluta med rispiga svampen. Har hört att man inte ska använda tvål direkt på där heller.
*Stintan*
27-03-2011, 09:44
CITAT (Berith @ 27-03-2011, 09:27)  Och jag undrar vad som kom först, uttalet attjo eller stavningen attjo. Hur gör ni? Säger ni attjo när ni nyser för att ni vet att det stavas så eller stavar ni det så för att det är precis så det låter när man nyser? Nu när jag kollade i ordboken hur det stavas så finns det inte med alls!  Atschi heter det så det så för det fick jag lära mig när jag va liten fast det är nog antik stavning En liten tomtegubbe satt en gång vid stugan sin uppå en tuva, han tyckte dagen var så fasligt lång, han satt och vände på sin luva.
Usch, han frös och han nös, atschi, atschi, atschi, prosit! Usch, han frös och han nös, stackars tomtegubben hade snuva.
Men tomtegumman sade: "Vad står på? Du skrämmer både mej och katten, till doktor Mullvad ska du genast gå, så att vi kan få ro till natten.
Gör dej fin, gubben min, atschi, atschi, atschi, prosit! Gör dej fin, gubben min, och tag på dej söndagshatten."
Och gubben gick till doktor Mullvad in, som bodde under björkestubben, och doktorn laga genast medicin, som han tog fram ur källarskrubben. "Hoppsansa, nu blir jag bra! Atschi, atschi, atschi, prosit! Hoppsansa, nu blir jag bra, det nös jag på", sa tomtegubben.
CITAT (Chamomille @ 27-03-2011, 09:39)  Varför kliar det och sticks nå så in i faan mellan och på tårna efter jag har duschat?
Ska tilläga att jag använder en rispig svamp. Ja har man svamp mellan tårna kan det klia
CITAT (*Stintan* @ 27-03-2011, 10:44)  Atschi heter det så det så för det fick jag lära mig när jag va liten fast det är nog antik stavning  --- Men menar du att du säger i på slutet?
Aqvakul
27-03-2011, 09:59
SAOL har två alternativ - attji och attjo..
Jag använder nog båda...
Red Top
27-03-2011, 10:08
Det gör jag med, säger attschi alltså, när jag härmar en nysning. När jag nyser säger jag ingenting jag bara låter alldeles förfärligt, och högt.
*Stintan*
27-03-2011, 10:14
Ja jag säger attji om jag hinner säga något alls.
Chamomille
29-03-2011, 11:00
CITAT (Berith @ 27-03-2011, 09:45)  Om det är mellan stortårna ska du nog sluta med rispiga svampen. Har hört att man inte ska använda tvål direkt på där heller. Fast det här är ju mellan varenda tå. Och jag tycker ju att jag ska tvätta mig även där. Använder inte tvål fö.
Gossen Ruda
29-03-2011, 11:08
CITAT (Chamomille @ 29-03-2011, 12:00)  Fast det här är ju mellan varenda tå. Och jag tycker ju att jag ska tvätta mig även där. Använder inte tvål fö. Kanske fotsvamp? Det börjar oftast mellan tårna.
CITAT (Chamomille @ 29-03-2011, 12:00)  Fast det här är ju mellan varenda tå. Och jag tycker ju att jag ska tvätta mig även där. Använder inte tvål fö. Fast mellan stortårna blir ju underlivet... Liksom... Dom andra tårna har jag ingen uppfattning om.
Chamomille
29-03-2011, 11:20
CITAT (Gossen Ruda @ 29-03-2011, 12:08)  Kanske fotsvamp? Det börjar oftast mellan tårna. I så fall är det fotsvamp endast efter när jag har duschat.
skånepåg
04-04-2011, 07:45
Såg reklamen om den nya Calzone extra allt pizzan för några dagar sen, men de hade inte den på willys när jag var där för 2 dagar sen =( Tror ni att den finns på Ica-Maxi?? =)
Red Top
04-04-2011, 19:14
Jag undrar varför det heter luktpion?  Luktar den illa eller.......... Varför heter den inte doftpion om den doftar gott? Undringen dök upp när jag läste Odlas perennerbjudande.
Blomstertanten
04-04-2011, 19:29
CITAT (Red Top @ 04-04-2011, 20:14)  Jag undrar varför det heter luktpion?  Luktar den illa eller.......... Varför heter den inte doftpion om den doftar gott? Undringen dök upp när jag läste Odlas perennerbjudande. Det kanske är pionerna som tycker vi människor luktar illa!
Red Top
04-04-2011, 19:36
CITAT (Blomstertanten @ 04-04-2011, 20:29)  Det kanske är pionerna som tycker vi människor luktar illa!  Kanske det  .
Myosotis
05-04-2011, 13:31
CITAT (Berith @ 27-03-2011, 09:27)  Och jag undrar vad som kom först, uttalet attjo eller stavningen attjo. Hur gör ni? Säger ni attjo när ni nyser för att ni vet att det stavas så eller stavar ni det så för att det är precis så det låter när man nyser?  Nu när jag kollade i ordboken hur det stavas så finns det inte med alls!   Jag skulle stava det hatschi men när jag nyser struntar jag i stavningen för då låter det mer som HÄ-ÄSCHYY! kanske.  Hm, det var svårstavat. Jag ska nysa sakta nästa gång så jag hinner skriva ner stavningen.  CITAT (Red Top @ 04-04-2011, 20:14)  Jag undrar varför det heter luktpion? För att de luktar gott. Lukt är det neutrala ordet.
Är det bäst-före-datum på allting? Har iofs inte kollat, men finns det tex på tvål och schampo? Tvättmedel? Socker och salt? Bensin?
Blomstertanten
10-04-2011, 07:56
CITAT (Berith @ 10-04-2011, 08:44)  Är det bäst-före-datum på allting? Har iofs inte kollat, men finns det tex på tvål och schampo? Tvättmedel? Socker och salt? Bensin? Jag var tvungen att kolla På saltet står i alla fall tillverkningsdatum men inget annat. Men vet att jod är lättflyktigt så jag antar att det försvinner ju "äldre" saltet är På sockerpaketet står ingenting! Hittar inget bäst före datum på schampot heller! Jag har ett duschschampo som innehåller olja, det borde ju vara risk för att den härsknar så småningom.  Fats antar att man skulle märka det. På lukten om inte annat!
Jaha du...  Det vore ju konstigt egentligen om tvålen, schampot och tvättmedlet gjorde rent sämre och sämre ju äldre det blir. Har iaf inte märkt av nåt sånt, att man måste tvätta om sej om händerna flera gånger för att bli ren bara för att man närmar sej slutet på tvålen. Och inte sötar jag mer eller saltar mer mot slutet av påsen/paketet heller för att få önskad effekt. Nej, det är nog helt enkelt så att det inte behövs nåt bäst-före-datum på vissa varor. Kom förresten på att om man kommer till slutet på bensintanken/dunken så kan det hacka! Fast jag vet ju inte om det beror på nån bäst-före-datum...
Socker håller för evigt, lika så salt. Tänk om alla dessa saltöken bara härsknade en dag...
Blomstertanten
10-04-2011, 19:20
CITAT (Anma @ 10-04-2011, 20:15)  Socker håller för evigt, lika så salt. Tänk om alla dessa saltöken bara härsknade en dag...  Ja, då skulle vi nog bli lite härskna!
Huggorm
10-04-2011, 19:32
CITAT (Berith @ 10-04-2011, 13:14)  Kom förresten på att om man kommer till slutet på bensintanken/dunken så kan det hacka! Fast jag vet ju inte om det beror på nån bäst-före-datum...  Det beror nog på att bensinpumpen suger luft när det är för lite bensin kvar. Det kan även samlas kondensvatten i nästan tomma tankar, men det är oftast inte något problem nu för tiden eftersom det alltid finns en skvätt etanol i det som på bensinstationen kallas bensin. Hur som helst blir dagens bensin dålig efter ett tag, det är inte ovanligt att den blivit det när man tar fram gräsklipparen på våren och försöker starta. Dagens miljödiesel är ännu värre, den växer det alger i som kan täppa till pumpen
*host! host!* Guuud vad dammig tråden blivit.  Jag undrar hur djur och fjärilar och insekter och kryp vet att det är en av samma sort dom hittat och som det är ok att para sej med. Kollade in två flugor idag, som cirklade runt varandra och försökte få kontakt. Men hur sjutton visste dom att den andre var ett flygfä av samma märke? Hundar, hästar och kanske några till kan ju para sej med andra raser än sin egen men kan tex fjärilar också göra det? Hur vet annars en citronfjäril att den andre som kommer simmande från blomman längre bort just är en citronfjäril? Alla smådjur kan väl inte gå på ljudet? Fåglar kommunicerar väl med kvitter, men det kan ju inte alla andra göra. Hur gör djur?
Huggorm
14-05-2011, 15:36
Mycket går via dofter och feromoner om jag förstått saken rätt
Aha, så citronfjärilen luktar citron då. Tror förresten att jag slog ihjäl flugorna på kvällen...
Myosotis
15-05-2011, 10:09
CITAT (Berith @ 14-05-2011, 16:22)  ...Hundar, hästar och kanske några till kan ju para sej med andra raser än sin egen men kan tex fjärilar också göra det?... Nu blandar du ihop arter och raser. Vargen och alla hundar tillhör samma art, därför kan de olika hund raserna få fertil avkomma med varandra.
CITAT (Myosotis @ 15-05-2011, 11:09)  Nu blandar du ihop arter och raser. Vargen och alla hundar tillhör samma art, därför kan de olika hundraserna få fertil avkomma med varandra. Vet nog inte riktigt hur jag blandar dom där. Trodde att hundarna består av flera raser. Tex tax. Men det heter alltså arter?
*Stintan*
15-05-2011, 10:30
CITAT (Berith @ 15-05-2011, 11:22)  Vet nog inte riktigt hur jag blandar dom där. Trodde att hundarna består av flera raser. Tex tax. Men det heter alltså arter? Du har så rätt så Berith det är raser det heter
Myosotis
15-05-2011, 11:45
Hund - art Tax - ras Citronfjäril - art
En citronfjäril parar sig lika lite med en nässelfjäril som en hund med en häst, därför att det är olika arter.
CITAT (Myosotis @ 15-05-2011, 12:45)  Hund - art Tax - ras Citronfjäril - art
En citronfjäril parar sig lika lite med en nässelfjäril som en hund med en häst, därför att det är olika arter.  Men jag har väl inte sagt att en hund parar sej med en häst!
Jag fattar... Men hur är det då med det där med åsna och häst, som ju kan para sig. Är de samma art men olika raser eller är de undantaget som bekräftar regeln att bara djur av samma art kan få avkomma? Edit: Orkade inte vänta på svar så jag googlade istället och hittade svaret här: http://faktabanken.nu/olikaart.htm
Aqvakul
15-05-2011, 16:00
Är det inte så att närbesläktade arter ev. kan få avkomma, men att den i sin tur tenderar att blir steril...
CITAT (Aqvakul @ 15-05-2011, 17:00)  Är det inte så att närbesläktade arter ev. kan få avkomma, men att den i sin tur tenderar att blir steril... Precis så, men i vissa sällsynta fall kan mulåsnor och mular få avkomma, fast de är avkommor av föräldrar med olika art, men i normalfallet är de sterila.
Huggorm
15-05-2011, 16:16
Men nu pratar vi djur. Växter av olika arter som korsar sig kan mycket väl bli fertila.
Myosotis
16-05-2011, 09:48
CITAT (Aqvakul @ 15-05-2011, 17:00)  Är det inte så att närbesläktade arter ev. kan få avkomma, men att den i sin tur tenderar att blir steril... Precis så. Det är ju ingen avslutad process heller, utan många gånger är det människan som definierar vad som är en art och vad som är en ras när det i själva verket kanske är ett mellanting, samma art från början som håller på att utvecklas till olika arter. CITAT (Berith @ 15-05-2011, 14:22)   Men jag har väl inte sagt att en hund parar sej med en häst! Nej, men du undrade om olika flugor kan para sig med varandra. I flugvärlden är det ju lika stor skillnad mellan fluga A och fluga B som det är mellan olika arter av däggdjur. Hund och katt kanske hade varit ett bättre exempel.
*Stintan*
16-05-2011, 10:06
CITAT (Myosotis @ 16-05-2011, 10:48)  Precis så. Det är ju ingen avslutad process heller, utan många gånger är det människan som definierar vad som är en art och vad som är en ras när det i själva verket kanske är ett mellanting, samma art från början som håller på att utvecklas till olika arter.
Nej, men du undrade om olika flugor kan para sig med varandra. I flugvärlden är det ju lika stor skillnad mellan fluga A och fluga B som det är mellan olika arter av däggdjur. Hund och katt kanske hade varit ett bättre exempel. Men för gemene man är skillnaderna inte så stora mellan fluga A och fluga B eller mellan en del snarlika fjärilar så frågan är ju inte så dum. Tror knappast att så många vet att det är lika stor skillnad mellan fluga A och fluga B eller mellan olika fjärilar som mellan en hund och en katt.
Myosotis
16-05-2011, 10:29
Nej frågan är inte alls dum, jag gillar Beriths frågor. Många har inte ens tänkt på att "fågel" är ett lika allmänt begrepp som däggdjur. De flesta säger inte "jag såg ett däggdjur i skogen idag" när de såg en älg.
Gossen Ruda
16-05-2011, 11:17
Artbegreppet säger att en massa individer som inbördes kan få fertil avkomma räknas som en art. Så definierades saken en gång i tiden, om Kalle Linneus var inblandad vet jag inte. Arterna sammanfördes i släkten, sen i familjer och ordningar osv. Ganska snart fick man inse att naturen är inte så statisk och grupperbar som man trodde så det kom underarter, raser, mm. Numera vet man att det är ännu värre, den som exempelvis skall försöka sig på att revidera arterna bland orchidéer blir snart förtvivlad.
Men jag trodde att tex hundar består av flera olika raser, och att dom kan para sej med varandra och få en blandras. Och två hästar samma sak. Men två fåglar kan väl inte bli en tredje sort? Eller skalbaggar? Jag antar att fåglarna lockar på sin partner med sitt kvitter eller sin sång, men hur gör skalbaggar och andra kryp? Dom kan väl omöjligt veta hur dom själva ser ut och känna igen en partner när dom möter nån annan. Skulle inte förvåna mej om detta är självklart för er andra...
Fjortispower
17-05-2011, 08:12
Hej! Jag undrar varför det fortfarande är vår? Maj är kalendariskt sett vår. Men skulle man ta bild på naturen i maj och sen juni och sedan gissa vilken månad det var så skulle det vara svårt, ellerhur? Plus - det är ungefär lika varmt som sommaren och allt är lika grönt och fint! Vad säger ni? Finns det några tydliga skillnader? Eller kan man säga att det är sommar?
malcolm
17-05-2011, 08:20
Jag tror det har något med dygnsmedeltemperaturen att göra huruvida det räknas som vår eller sommar.
Gossen Ruda
17-05-2011, 09:16
CITAT (Berith @ 17-05-2011, 08:24)  Men jag trodde att tex hundar består av flera olika raser, och att dom kan para sej med varandra och få en blandras. Och två hästar samma sak. Men två fåglar kan väl inte bli en tredje sort? Eller skalbaggar? Jag antar att fåglarna lockar på sin partner med sitt kvitter eller sin sång, men hur gör skalbaggar och andra kryp? Dom kan väl omöjligt veta hur dom själva ser ut och känna igen en partner när dom möter nån annan. Skulle inte förvåna mej om detta är självklart för er andra...  Insekter styrs av beteenden, färgteckningar men framför allt av doftämnen. Varje art har sin lukt. Sen är parningsorganen komplicerade i sin uppbyggnad och spärrar därför ut hanar som inte tillhör den egna arten. Därför är det ofta lättast ett skilja på närstående arter genom att kolla parningsorganen, ibland enda chansen.
Fjortispower
17-05-2011, 09:18
CITAT (malcolm @ 17-05-2011, 09:20)  Jag tror det har något med dygnsmedeltemperaturen att göra huruvida det räknas som vår eller sommar. Ja, minst 10 grader  . Och det är det ju.
Gossen Ruda
17-05-2011, 09:47
CITAT (Fjortispower @ 17-05-2011, 10:18)  Ja, minst 10 grader  . Och det är det ju. Under en tidsperiod i ett sträck, tror det är en vecka.
CITAT (Gossen Ruda @ 17-05-2011, 10:16)  Insekter styrs av beteenden, färgteckningar men framför allt av doftämnen. Varje art har sin lukt. Sen är parningsorganen komplicerade i sin uppbyggnad och spärrar därför ut hanar som inte tillhör den egna arten. Därför är det ofta lättast ett skilja på närstående arter genom att kolla parningsorganen, ibland enda chansen. Fy attan vad man lär sej mycket konstigt här.
Fjortispower
17-05-2011, 21:40
CITAT (Gossen Ruda @ 17-05-2011, 10:47)  Under en tidsperiod i ett sträck, tror det är en vecka. Och det har det ju varit, i 2 veckor nu
*Stintan*
22-05-2011, 12:07
Förresten varför säger en del hejdå när dom hälsar? Min faster (115 år om hon levt) gjorde också det. Ibland ringde hon och sa " jag ville bara säga hejdå" men inte slutade hon prata för det.
Kom att tänka på det när jag såg rubriken "Hejdå alla härinne".
Huggorm
22-05-2011, 13:17
CITAT (Fjortispower @ 17-05-2011, 09:12)  Men skulle man ta bild på naturen i maj och sen juni och sedan gissa vilken månad det var så skulle det vara svårt, ellerhur? Nejdå, det är lätt. Det är bara att se på hur långt blomning eller frösättning har kommit, och så vet man om det är maj eller juni.
CITAT (*Stintan* @ 22-05-2011, 13:07)  Förresten varför säger en del hejdå när dom hälsar? Min faster (115 år om hon levt) gjorde också det. Ibland ringde hon och sa " jag ville bara säga hejdå" men inte slutade hon prata för det.
Kom att tänka på det när jag såg rubriken "Hejdå alla härinne". Ingen aning. "Hej då" är ju i sej lite konstigt, man säger ju inte "hej nu" när man ses så varför ett då?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|