|
Full version: Jag undrar...
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76
Chamomille
05-04-2008, 17:01
CITAT (Berith @ 05-04-2008, 14:51)  Va?? Har ni aldrig hört det uttrycket förut? Det är den femte idag. JO, i Skåne.  Vadåra? Den 5te. Och Förklara då.
Aqvakul
05-04-2008, 17:10
CITAT (Chamomille @ 05-04-2008, 18:01)  JO, i Skåne.  Vadåra? Den 5te. Och Förklara då. dra timmerstockar = föra ett väldigt liv = snarka
Chamomille
05-04-2008, 17:24
CITAT (Aqvakul @ 05-04-2008, 18:10)  dra timmerstockar = föra ett väldigt liv = snarka Hmmm. Vad har det med den 5te att göra?
Aqvakul
05-04-2008, 17:51
CITAT (Chamomille @ 05-04-2008, 18:24)  Hmmm. Vad har det med den 5te att göra? inte vet jag, men det är den femte (april) idag....
Chamomille
05-04-2008, 17:58
CITAT (Aqvakul @ 05-04-2008, 18:51)  inte vet jag, men det är den femte (april) idag.... Det fattar jag också...  Men Berith!!! Var det nåt speciellt med 5 April? Svara nu, annars kan jag inte sova i natt.
Aqvakul
05-04-2008, 18:01
CITAT (Chamomille @ 05-04-2008, 18:58)  Det fattar jag också...  Men Berith!!! Var det nåt speciellt med 5 April? Svara nu, annars kan jag inte sova i natt. ja, Berith svara nu! Vi kan inte ta ansvar för att Chamomille ska ligga sömnlös....
Ja det skulle vara intressant att äntligen få en förklaring... Berith snälla du! Men det är sannerligen inte bara den 5'e i nån månad som det inträffar...
Chamomille
05-04-2008, 18:58
Va.. va.. då?? BERITH! Vakna nu! Och vad menar DU Mollis
CITAT (Chamomille @ 05-04-2008, 19:58)  Va.. va.. då?? BERITH! Vakna nu! Och vad menar DU Mollis  jag vet inte så noga vad jag menar men att det skulle ha med 5'te att göra gör mig lite brydd....
Chamomille
05-04-2008, 19:09
CITAT (Mollis @ 05-04-2008, 20:03)  jag vet inte så noga vad jag menar men att det skulle ha med 5'te att göra gör mig lite brydd.... Vaffödå???
CITAT (Berith @ 05-04-2008, 14:51)  Va?? Har ni aldrig hört det uttrycket förut? Det är den femte idag. Ja den femte, men vaddå?
Chamomille
05-04-2008, 19:36
Berith för...
Men jösses!!  Vi hade strömavbrott i nästan fyra timmar igår, så jag kunde inte svara då. Varje timma var minst 82 minuter och så länge har jag nog aldrig varit ifrån Odla...  Jaaa jag trodde att ni som inte hört uttrycket förut skojade med mej, och det gör (försöker!) man bara den första april. Därför skrev jag det där om femte.
Chamomille
06-04-2008, 07:52
CITAT (Berith @ 06-04-2008, 08:43)  Men jösses!!  Vi hade strömavbrott i nästan fyra timmar igår, så jag kunde inte svara då. Varje timma var minst 82 minuter och så länge har jag nog aldrig varit ifrån Odla...  Jaaa jag trodde att ni som inte hört uttrycket förut skojade med mej, och det gör (försöker!) man bara den första april. Därför skrev jag det där om femte.  Jahaaa... Tack...
CITAT (Chamomille @ 06-04-2008, 08:52)  Jahaaa... Tack...  Godnatt...
rahmat2
06-04-2008, 08:24
Undrar ibland varför en sorts frukt kallas för Vindruvor. För innan man gjorde vin av druvorna borde man ha ätit dem. Och därmed kallat dem för nåt.
Eva-Helene
06-04-2008, 08:34
CITAT (rahmat2 @ 06-04-2008, 09:24)  Undrar ibland varför en sorts frukt kallas för Vindruvor. För innan man gjorde vin av druvorna borde man ha ätit dem. Och därmed kallat dem för nåt. Min teori, är att när vi i Norden först kom i kontakt med vindruvor så var det i form av vin, möjligtvis var det vikingarna. Kanske. På engelska heter ju vindruvor "grapes", och jag undrar hur 17 grapefrukt fick sitt namn? Den har ju ingen som helst likhet med vindruvor!!
Bra fråga. Men kanske att dom hette bara druva från början? Innan man kom på att det gick att göra vin på frukterna.
*Stintan*
06-04-2008, 08:46
Men vinbär är ju också lite mysko.
Aqvakul
06-04-2008, 08:59
CITAT (Stintan43 @ 06-04-2008, 09:46)  Men vinbär är ju också lite mysko. Fast vinbär växer ju i klasar och liknar därmed vindruvor.....
*Stintan*
06-04-2008, 09:56
Jo men vin har väl inte med växtsättet att göra utan till vad frukten används till. Om man säger att man äter druvor så fattar ju alla vad man äter men om man äter bär kan det ju vara vilka bär som helst. Lingon t.ex. växer ju också i klasar men men där finns inget vin-.
Det skulle kunna vara så att när vikingarna upptäckte druvorna så kallade de dem för vin-druvor eftersom de först kom i kontakt med dem genom drycken. Lingonen hade säkert redan fått sitt namn för länge sen, de var ju ingen nyhet, de fanns ju redan här hemma i Norden. Vinbäret kanske är en senare upptäckt som fick sitt namn för att de liknade små druvklasar... ..spånar på utan att ha kollat upp om det finns egentligt belägg för mina teorier... Edit.: Nu har jag kollat lite... " Svarta vinbär är vanligt förekommande vilt i Centraleuropa, Himalaya och Centralasien. Folk har sedan gammalt plockat bären i dessa områden. Däremot var inte svarta vinbär kända under forntiden, då de inte fanns naturligt växande i Medelhavsområdet.
Odling av svarta vinbär påbörjades så smått i trädgårdarna under medeltiden. I Sverige har svarta vinbär med säkerhet varit kända och blivit odlade sen början av 1600-talet. Användningen var till en början av medicinsk art, men senare upptäckte man bärets egenskaper som smaksättare i snaps och liknande. Svarta vinbär började inte användas i själva hushållen förrän relativt sent. " Edit. igen, har kollat lite till... Lingon Vaccinium vitis-idaea; Etymologi. Artnamnet vitis-idaea betyder 'vin från berget Ida'. Svenska namnet lingon är besläktat med ljung och syftar troligen på växtplatsen, då lingon och ljung ( Calluna vulgaris) ofta återfinns tillsammans
Myosotis
06-04-2008, 10:27
CITAT (mamamaggan @ 18-03-2008, 20:50)  Tror man säger Glad Pingst.
Satt och funderade vad man säger i andra länder t ex Merry Christmas resp Früliche Weinachten ( hoppas jag stavat rätt ) . Man säger Happy New Year , Happy Easter ( tror jag ) I Tyskland säger man väl Glücklishes Neues Jahr ,vet inte vad man säger vid påsk. Frohe Weihnachten/Fröhliche Weihnachten Frohes Neues Jahr/Guten Rutsch ins neue Jahr Frohe Ostern
*Stintan*
06-04-2008, 10:39
CITAT (Betty @ 06-04-2008, 11:10)  Det skulle kunna vara så att när vikingarna upptäckte druvorna så kallade de dem för vin-druvor eftersom de först kom i kontakt med dem genom drycken. Lingonen hade säkert redan fått sitt namn för länge sen, de var ju ingen nyhet, de fanns ju redan här hemma i Norden. Vinbäret kanske är en senare upptäckt som fick sitt namn för att de liknade små druvklasar... ..spånar på utan att ha kollat upp om det finns egentligt belägg för mina teorier... Edit.: Nu har jag kollat lite... " Svarta vinbär är vanligt förekommande vilt i Centraleuropa, Himalaya och Centralasien. Folk har sedan gammalt plockat bären i dessa områden. Däremot var inte svarta vinbär kända under forntiden, då de inte fanns naturligt växande i Medelhavsområdet.
Odling av svarta vinbär påbörjades så smått i trädgårdarna under medeltiden. I Sverige har svarta vinbär med säkerhet varit kända och blivit odlade sen början av 1600-talet. Användningen var till en början av medicinsk art, men senare upptäckte man bärets egenskaper som smaksättare i snaps och liknande. Svarta vinbär började inte användas i själva hushållen förrän relativt sent. " Edit. igen, har kollat lite till... Lingon Vaccinium vitis-idaea; Etymologi. Artnamnet vitis-idaea betyder 'vin från berget Ida'. Svenska namnet lingon är besläktat med ljung och syftar troligen på växtplatsen, då lingon och ljung ( Calluna vulgaris) ofta återfinns tillsammans Tack Betty!
Jag har funderat lite på ordet LEK...  - det änvänds i många ord med väldigt olika betydelse... undrar hur det kommer sig egentligen... Exempel: kärlek, väderlek, storlek, barnlek, kortlek o.s.v.
CITAT (Betty @ 06-04-2008, 11:10)  --- ..spånar på utan att ha kollat upp om det finns egentligt belägg för mina teorier... ---  för spån!
CITAT (Betty @ 06-04-2008, 11:52)  Jag har funderat lite på ordet LEK...  - det änvänds i många ord med väldigt olika betydelse... undrar hur det kommer sig egentligen... Exempel: kärlek, väderlek, storlek, barnlek, kortlek o.s.v. Lek ja... och fisken leker ju också.  En annan sak som jag undrar över är hur man "uppfinner" ord. Det finns ju ord som har flera betydelser, hur har det blivit så tro... Ask t.ex. kan ju betyda ett slags träd, och en liten låda. Antar att benämningen på trädet är äldst, så när lådan "uppfanns" och skulle få ett namn så valde nån ask. Dom är ju inte ens lika! Damm! "Har du pool? Neej, men jag har damm under sängen." Det är ju två betydelser som också ligger väldigt långt från varandra, det ena vått och det andra torrt.
CITAT (Berith @ 07-04-2008, 08:33)  Lek ja... och fisken leker ju också.  En annan sak som jag undrar över är hur man "uppfinner" ord. Det finns ju ord som har flera betydelser, hur har det blivit så tro... Ask t.ex. kan ju betyda ett slags träd, och en liten låda. Antar att benämningen på trädet är äldst, så när lådan "uppfanns" och skulle få ett namn så valde nån ask. Dom är ju inte ens lika! Damm! "Har du pool? Neej, men jag har damm under sängen." Det är ju två betydelser som också ligger väldigt långt från varandra, det ena vått och det andra torrt. Kanske gjordes den första asken av aske? Jag har ett ärr i naveln efter en titthålsoperation och det hade jag talat om för min son som brukade köra in ett litet finger i min navel tills det gjorde ont. Förmodligen har det fastnat nån nerv i detta ärr... Å så var vi på stan, parkerade bilen å så säger han: Mamma, är det en sån siffra du har i naveln? Jag funderade en bra stund tills jag fick se bokstaven R målat på en husvägg... Det ska inte va lätt å va liten och behöva lära sig alla dessa skillnader på ett och samma ord...
Ask - aske... Ja det låter ju rimligt. Vilken tur att det inte var nåt annat träslag i så fall. "Jag har mina skruvar i en poppel."
CITAT (Berith @ 07-04-2008, 09:53)  Ask - aske... Ja det låter ju rimligt. Vilken tur att det inte var nåt annat träslag i så fall. "Jag har mina skruvar i en poppel."   Eller i en lärka...
 Finns ju brakved också, fast det är nog mer en buske. Men vad är det för skillnad på ask och låda och skrin? Storleken? Användningsområdet? Skrin förresten, det kan ju också betyda två olika saker.
Aqvakul
07-04-2008, 10:50
CITAT (Berith @ 07-04-2008, 11:01)   Finns ju brakved också, fast det är nog mer en buske. Men vad är det för skillnad på ask och låda och skrin? Storleken? Användningsområdet? Skrin förresten, det kan ju också betyda två olika saker. ask också.....
CITAT (Aqvakul @ 07-04-2008, 11:50)  ask också..... Öööh... va?
Aqvakul
07-04-2008, 10:54
CITAT (Berith @ 07-04-2008, 11:53)  Öööh... va? ask kan ju oxå betyda två olika saker....
CITAT (Aqvakul @ 07-04-2008, 11:54)  ask kan ju oxå betyda två olika saker.... Två andra än dom vi redan sagt...? *fattar inte noll, men kanske 1,47*
Aqvakul
07-04-2008, 11:03
CITAT (Berith @ 07-04-2008, 11:56)  Två andra än dom vi redan sagt...? *fattar inte noll, men kanske 1,47* missade ett tidigare inlägg på föregående sida...sorry...
CITAT (Aqvakul @ 07-04-2008, 12:03)  missade ett tidigare inlägg på föregående sida...sorry... Har du redan börjat fira?
Aqvakul
07-04-2008, 11:09
CITAT (Magdis @ 07-04-2008, 12:04)  Har du redan börjat fira?  om det vore så väl - har tre lektioner kvar
CITAT (Aqvakul @ 07-04-2008, 12:03)  missade ett tidigare inlägg på föregående sida...sorry... Aha!  Nu rakade det plötsligt upp i 63,29.
Löser korsord och på frågan KVINNA blir svaret som nästan alltid EVA. Jag har tagit för givet att det är Eva i Paradiset som avses, och då kommer jag osökt att undra över hur det kommer sej att dom fick just namnen Adam och Eva. Heter dom det på alla språk? Engelska är ju lika. Finska? Isländska? Andra språk? Varför just Adam och Eva? Kurt och Britta i Paradiset - låter iofs som en gammal svartvit film.  Sven-Erik och Ann-Louice? Lennart och Kerstin? Albert och Rut? Finns ju hur många kombinationer som helst!
CITAT (Berith @ 08-04-2008, 12:25)  Löser korsord och på frågan KVINNA blir svaret som nästan alltid EVA. Jag har tagit för givet att det är Eva i Paradiset som avses, och då kommer jag osökt att undra över hur det kommer sej att dom fick just namnen Adam och Eva. Heter dom det på alla språk? Engelska är ju lika. Finska? Isländska? Andra språk? Varför just Adam och Eva? Kurt och Britta i Paradiset - låter iofs som en gammal svartvit film.  Sven-Erik och Ann-Louice? Lennart och Kerstin? Albert och Rut? Finns ju hur många kombinationer som helst! Låter mer rimligt med ett par persiskt klingande namn tycker jag. De där svenska moderna namnen du ger exempel på var ju inte ens uppfunna på den där tiden...
Myosotis
08-04-2008, 11:33
 Sven-Erik och Ann-Louise! De heter i alla fall Eva och Adam på tyska också.
Aha. Ja nånstans måste dom ju ha börjat kallas för Adam och Eva, eller översatts till dom namnen.
Gossen Ruda
08-04-2008, 12:48
Det var ju grekiska präster som skrev ner den första bibeln så förmodligen kommer namnen därifrån. Det är kanske samma som med Maria. Vad än Jesus´ moder hette så var det inte Maria, det namnet började användas långt senare i området. Däremot var det vanligt i Grekland.
Gossen Ruda
08-04-2008, 12:54
Rättar mig själv lite efter att ha snokat runt lite, Adam betyder "människa" på hebreiska. Eva har jag inte hittat någon betydelse på, kvinnan är gåtfull.
Aha! Så Adam blev ett namn av att först ha kallats människa. Liksom. Men vad räknades då kvinnan som?! Kan man ju undra om hon inte var människa från början.
netaave
08-04-2008, 13:06
Jag undrar.... om jag förstör pastamaskinen om jag använder den o strimla papper i? Rensar o man har ju en del papper man kan slänga, brev från Fk om sånt som är klart sen länge men dom står ju både namn o personnr på. Visst är det 5 år man ska spara dokument, 10 år för deklarationer??
CITAT (netaave @ 08-04-2008, 14:06)  Jag undrar.... om jag förstör pastamaskinen om jag använder den o strimla papper i? /... Jag tror att den kan bli oskarp/slö om du strimlar papper med den. Jag skulle rivit de där papprena i småbitar och slängt dem i olika soppåsar eller eldat upp dem i braskaminen.
Jag hade gett papperen till Lilleman
CITAT (Berith @ 08-04-2008, 14:01)  Aha! Så Adam blev ett namn av att först ha kallats människa. Liksom. Men vad räknades då kvinnan som?! Kan man ju undra om hon inte var människa från början.  Enligt Bibeln skapades hon av ett revben från Adam så hon är väl en reservdel då kanske.... en brahagrej
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|