Full version: Jag undrar...
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76
Chamomille
CITAT (Berith @ 17-12-2008, 10:07) *
Ahaa... säger jag också. rolleyes.gif

Vad mycket man lär sej här - hur ska man få plats med all information? Tror att det var Aqvaskoj som gissade att hjärnan behövde kunna ta emot 12-15 liter för att allt skulle få plats. g.gif

Aqvaskoj... giggle.gif
Berith
Jo den där svarta lyktan jag hade ute ifjol, den som jag tände ett tjockt ljus i... Jag letar efter den nu - kommer ni ihåg var jag ställde den?? dunno.gif
Snöflinga
CITAT (Berith @ 20-12-2008, 14:00) *
Jo den där svarta lyktan jag hade ute ifjol, den som jag tände ett tjockt ljus i... Jag letar efter den nu - kommer ni ihåg var jag ställde den?? dunno.gif

Ser en liten väg eller snarare en stig och vid dess ände står ett litet hus ... lite ruffigt faktiskt och dörren gnisslar när du äntligen får opp den unsure.gif Till höger ligger det en hög med alien.gif (nej, jag bara skoja)
gamla trasmattor ....

Nej vet du vad Berith, jag har inte en aaaning dunno.gif
Berith
CITAT (Snöflinga @ 20-12-2008, 16:29) *
Ser en liten väg eller snarare en stig och vid dess ände står ett litet hus ... lite ruffigt faktiskt och dörren gnisslar när du äntligen får opp den unsure.gif Till höger ligger det en hög med alien.gif (nej, jag bara skoja)
gamla trasmattor ....

Nej vet du vad Berith, jag har inte en aaaning dunno.gif

Men...!! slap.gif Jag hann ju nästan över till grannen för att kolla.
Berith
Hittade lyktan! bravo.gif Den stod ju precis där jag hade ställt den, varför tittade jag inte där först?
Aqvakul
Ibland brukar jag gömma saker på ett "säkert" ställe.

Nu undrar jag varför jag jag sen själv har så svårt att hitta dessa saker?
Biggan_
CITAT (Aqvakul @ 21-12-2008, 09:41) *
Ibland brukar jag gömma saker på ett "säkert" ställe.

Nu undrar jag varför jag jag sen själv har så svårt att hitta dessa saker?

För att du gömt dem på ett för säkert ställe! ....eller så tänker du ologiskt när du försöker hitta gömstället! biggrin.gif
Aqvakul
CITAT (Biggan_ @ 21-12-2008, 13:39) *
För att du gömt dem på ett för säkert ställe! ....eller så tänker du ologiskt när du försöker hitta gömstället! biggrin.gif

ologisk jag....aldrig... blush.gif

nej, naturligtvis handlar det om för stor säkerhetsiver.... cool.gif
Chamomille
Varför blir potatis söt när den har fryst?
Aqvakul
misstänker att stärkelsen bryts ner till enkla sockerarter...
Chamomille
CITAT (Aqvakul @ 23-12-2008, 18:19) *
misstänker att stärkelsen bryts ner till enkla sockerarter...

Hur går det till?
Gossen Ruda
Har du inte Googlat? biggrin.gif
Chamomille
CITAT (Gossen Ruda @ 23-12-2008, 18:53) *
Har du inte Googlat? biggrin.gif

Nää, det har jag faktiskt inte biggrin.gif Men vilken intressant information du hittade. thanks.gif
Chamomille
Hur kommer det sig att sladdar, kablar och juleljusslingor slår knut på sig själva när de ligger i en kartong angry.gif
Biggan_
CITAT (Chamomille @ 23-12-2008, 23:53) *
Hur kommer det sig att sladdar, kablar och juleljusslingor slår knut på sig själva när de ligger i en kartong angry.gif

Det är nog det lilla jultrollet som varit framme och skapat oreda!
Chamomille
CITAT (Biggan_ @ 24-12-2008, 00:02) *
Det är nog det lilla jultrollet som varit framme och skapat oreda!

Jaha.... Nu börjar jag förstå giggle.gif

Edit: Vilket gulligt troll smile.gif
Chamomille
Varför är man Öland men i Borgholm. På Island, i Reykjavik, I Lidingö giggle.gif , på Afrika, I Island... Vad är det som styr och i g.gif
Red Top
Kan det vara så här?
Öland är en ö, som man landstiger på och sen går man in i staden Reykavik. I Lidingö låter ju helknasigt, men även om det är en ö, så är det oxå en stad. Förut sa jag alltid på Lidingö, men har blivit rättad så många ggr av liiiiiidingöbor att jag börjat säga iiiiiiiiiii(ska uttalas nasalt flirting.gif ).

På Afrika och i Island tycker jag låter helt fel. Jag tror bestämt att man är på en ö och i en stad.

Vilka konstiga saker du funderar över på julnatten giggle.gif
Chamomille
CITAT (Red Top @ 25-12-2008, 09:49) *
Kan det vara så här?
Öland är en ö, som man landstiger på och sen går man in i staden Reykavik. I Lidingö låter ju helknasigt, men även om det är en ö, så är det oxå en stad. Förut sa jag alltid på Lidingö, men har blivit rättad så många ggr av liiiiiidingöbor att jag börjat säga iiiiiiiiiii(ska uttalas nasalt flirting.gif ).

På Afrika och i Island tycker jag låter helt fel. Jag tror bestämt att man är på en ö och i en stad.

Vilka konstiga saker du funderar över på julnatten giggle.gif

Ja, man vill ju veta giggle.gif
Edit: Nu måste jag fundera g.gif
Snöflinga
CITAT (Chamomille @ 25-12-2008, 04:07) *
Varför är man Öland men i Borgholm. På Island, i Reykjavik, I Lidingö giggle.gif , på Afrika, I Island... Vad är det som styr och i g.gif

Detta är min högst personliga teori: Konsonant före vokal och vokal före konsonant idea.gif
Chamomille
CITAT (Snöflinga @ 25-12-2008, 12:13) *
Detta är min högst personliga teori: Konsonant före vokal och vokal före konsonant idea.gif

.... I Afrika.... I indonesien.... rolleyes.gif
*Stintan*
Fast Lidingö kan man ju vara både på och i även om jag tycker att iii låter helfel här om det inte är underförstått Lidingö kommun. Man är ju inte heller i Gotland eller i Öland. Jag har bott i Ekerö kommun men på Färingsö eller på Ekerö eller på Munsö osv. Frågan är var gränsen mellan i och på går när det gäller öar och varför det ibland ska vara i och ibland på. Jag är lika konfunderad som du Camilla confused.gif
Chamomille
CITAT (*Stintan* @ 25-12-2008, 15:35) *
Fast Lidingö kan man ju vara både på och i även om jag tycker att iii låter helfel här om det inte är underförstått Lidingö kommun. Man är ju inte heller i Gotland eller i Öland. Jag har bott i Ekerö kommun men på Färingsö eller på Ekerö eller på Munsö osv. Frågan är var gränsen mellan i och på går när det gäller öar och varför det ibland ska vara i och ibland på. Jag är lika konfunderad som du Camilla confused.gif

Ja, visst är det konstigt. Stackars människor som flyttar till Sverige. Och ska lära sig på och i. Och dessutom en och ett blink.gif
Myosotis
Ännu värre är det att man får en blomkruka i huvudet men en fotboll näsan. Vadå i huvudet?!! Säger man att man har fått en fotboll i näsan blir det ju konstigt, men en blomkruka inuti huvudet är okej eller!? rtfm.gif
Chamomille
CITAT (Myosotis @ 25-12-2008, 19:32) *
Ännu värre är det att man får en blomkruka i huvudet men en fotboll näsan. Vadå i huvudet?!! Säger man att man har fått en fotboll i näsan blir det ju konstigt, men en blomkruka inuti huvudet är okej eller!? rtfm.gif

rotfl.gif
Edit: rotfl.gif
Snöflinga
CITAT (Chamomille @ 25-12-2008, 14:38) *
.... I Afrika.... I indonesien.... rolleyes.gif

Jo fast det finns massor med undantag som bekräftar regeln rolleyes.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
*Stintan*

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

Att man kan få nåt på hjärnan sägs det ju fast det låter ju oxå konstigt.
Chamomille
Ni är tossiga rotfl.gif
Gossen Ruda
Det finns ett fastlandslandskap som man är på, nämligen på Dal. Dvs i Dalsland. Språkets utveckling är svårförståelig ibland. Börjar man översätta till andra språk inser man att vi är inte ensamma om problematiken.
Chamomille
Nu har jag funderat sedan 19.10 och jag fattar ändå inte giggle.gif
Aqvakul
I Malmö bor man inte i en stadsdel utan Kroksbäck, Limhamn, Höja m.m. Säger man någort annat så avslöjas man genast som inflyttad...
Lilla Birka
CITAT (Gossen Ruda @ 26-12-2008, 19:10) *
Det finns ett fastlandslandskap som man är på, nämligen på Dal. Dvs i Dalsland. Språkets utveckling är svårförståelig ibland. Börjar man översätta till andra språk inser man att vi är inte ensamma om problematiken.

En ort i Hälsingland som heter Ljusne, där säger man också på, dvs man är på Ljusne. Möjligen finns det flera, man säjer ju ofta i en del landsändar att man är på byn. Eller man ska gå ner på sta´n.......
Pjater
Varför gillar inte katter bli pussade ??
Chamomille
Varför hostar man efter man har petat sig i örat med en tops? [attachment=29098:host.gif]
Myosotis
-fear-.gif djupt ska du inte peta!!
Bettis
CITAT (Myosotis @ 02-01-2009, 13:53) *

rotfl.gif rotfl.gif
Chamomille
CITAT (Myosotis @ 02-01-2009, 13:53) *

giggle.gif Jag måste ju få ut vattnet (och annat jox).
Rosmarin
CITAT (Pjater @ 01-01-2009, 22:12) *

Beror nog på katten. Min tycker om det!!! wub.gif
Snöflinga
CITAT (Pjater @ 01-01-2009, 22:12) *

Tala med din tandläkare sleep.gif
Biggan_
CITAT (Snöflinga @ 02-01-2009, 15:36) *
Tala med din tandläkare sleep.gif

giggle.gif
Pjater
Hehe jag och en kompis kom fram till att det var kanske för att de tycker de blir smutsiga biggrin.gif
Eva-Helene
Min ena katt är riktigt gosig vill hon jämt slicka mig på munnen och i näsan blink.gif Det brukar jag kunna avstyra genom att blåsa henne i ansiktet rolleyes.gif
Pjater
CITAT (Eva-Helene @ 02-01-2009, 19:23) *
Min ena katt är riktigt gosig vill hon jämt slicka mig på munnen och i näsan blink.gif Det brukar jag kunna avstyra genom att blåsa henne i ansiktet rolleyes.gif

Hehe brukar jag också göra när hon kommer och nosar, sen lägger hon sej på mej och sover biggrin.gif
Chamomille
Sover fiskar med ögonen öppna? Ligger dom och flaxar med fenorna hela natten när dom sover (om dom sover)??
Berith
CITAT (Chamomille @ 05-01-2009, 07:16) *
Sover fiskar med ögonen öppna? Ligger dom och flaxar med fenorna hela natten när dom sover (om dom sover)??

Himla bra fråga. tummenupp.gif Men jag har ingen aning om hur det funkar.

Vad gäller för andra djur då? Gör dom som vi, ligger och (blundar och) inväntar sömnen en stund, nån kvart eller så, eller somnar dom direkt? Hundar tex, eller katter, som vi har nära och kan kolla in.
Chamomille
CITAT (Berith @ 05-01-2009, 11:22) *
Himla bra fråga. tummenupp.gif Men jag har ingen aning om hur det funkar.

Vad gäller för andra djur då? Gör dom som vi, ligger och (blundar och) inväntar sömnen en stund, nån kvart eller så, eller somnar dom direkt? Hundar tex, eller katter, som vi har nära och kan kolla in.

Ja, nu är jag nyfiken.

Det djuret jag har bredvid mig somnar så fort huvudet hamnar på kudden.
Berith
den här sidan sägs så här:

"Sover fiskar?
Inte som vi, nedbäddade och snarkande. Men många fiskarter har viloperioder någon gång under dygnet (en del är ju mest aktiva då det är mörkt, och de vilar på dagen). Några gömmer sig i hålor och sprickor för att få lugn och ro, och t.ex. torsk kan sjunka ner till botten och vila på fenorna. Hos däggdjur kan man mäta skillnader i hjärnans aktivitet mellan sömn och vakenhet, men det går inte med fiskar. Så det är svårt att säga att fiskar ”sover på riktigt”. Stefan Nilsson, zoolog"

På den sidan fanns också frågan "Hur kom man på att man skulle ha sex för att få barn?" men jag kollade inte svaret på den. blush.gif
Chamomille
CITAT (Berith @ 05-01-2009, 11:34) *

På den sidan fanns också frågan "Hur kom man på att man skulle ha sex för att få barn?" men jag kollade inte svaret på den. blush.gif

Har du kommit på svaret?
Myosotis
Fiskar kan väl inte blunda. Delfiner sover i alla fall bara med en hjärnhalva i taget, för de måste ju upp till ytan och andas ibland. Tornseglare sover i luften på 1-2 km höjd, det är nåt liknande, autopiloten inkopplad. Några vingslag (7 per sekund istället för 9-10 när de är riktigt vakna) och så ett ögonblicks sömn, några vinslag osv.
Chamomille
CITAT (Berith @ 05-01-2009, 11:34) *

"Sover fiskar?
Inte som vi, nedbäddade och snarkande. Men många fiskarter har viloperioder någon gång under dygnet (en del är ju mest aktiva då det är mörkt, och de vilar på dagen). Några gömmer sig i hålor och sprickor för att få lugn och ro, och t.ex. torsk kan sjunka ner till botten och vila på fenorna. Hos däggdjur kan man mäta skillnader i hjärnans aktivitet mellan sömn och vakenhet, men det går inte med fiskar. Så det är svårt att säga att fiskar ”sover på riktigt”. Stefan Nilsson, zoolog"

thanks.gif Det känns som att du har hittat min art.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon