Full version: Jag undrar...
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76
Betty
Bananklasen hänger neråt men banantopparna pekar uppåt... rolleyes.gif
[attachment=41504:banana_tree_1qk6.jpg]
Berith
Var tvungen att kolla med Google (fick inte fram nån kartbild över bananodlingar i min kommun!) och visst växer dom så! Hade jag ingen aning om... unsure.gif

Undrar varför dom gör det?
Ralf
CITAT (Berith @ 03-09-2009, 16:31) *
Var tvungen att kolla med Google (fick inte fram nån kartbild över bananodlingar i min kommun!) och visst växer dom så! Hade jag ingen aning om... unsure.gif

Undrar varför dom gör det?

För att dom ska vara mera lättplockade, bara bryta av nu!
Måste man skriva en fråga i den här tråden när man har svarat?
MariaS
CITAT (Ralf @ 03-09-2009, 16:34) *
För att dom ska vara mera lättplockade, bara bryta av nu!

Nope!
Chamomille
CITAT (Ralf @ 03-09-2009, 16:34) *

Näää det räcker ju med att svara på nåns fundering..... smile.gif
Anma
CITAT (Betty @ 03-09-2009, 15:54) *
Bananklasen hänger neråt men banantopparna pekar uppåt... rolleyes.gif
[attachment=41504:banana_tree_1qk6.jpg]

Jamen, det visste ju jag! Nu när jag såg det... smile.gif
takstigen
CITAT (Berith @ 28-08-2009, 12:55) *
Kan man som privatperson köpa såna här nånstans? Skulle vilja ha en i trädgårn och dra runt sekatörn och handskarna och lilla spaden och sånt i...

Vanliga kundkorgar att bära i finns på Clas O
blomkronan
CITAT (takstigen @ 03-09-2009, 17:28) *
Vanliga kundkorgar att bära i finns på Clas O

dunno.gif Vet inte var... men du som är så händig kan ju bygga ihop en själv yes.gif Clasolssonkorg och en vagn med långt handtag... vad heter det som en liten "pirra".

Eller...
På min ort finns det en butik som säljer begagnade butikssaker och inredning, kanske du har en hos dig...
Chamomille
CITAT (blomkronan @ 03-09-2009, 17:59) *
dunno.gif Vet inte var... men du som är så händig kan ju bygga ihop en själv yes.gif Clasolssonkorg och en vagn med långt handtag... vad heter det som en liten "pirra".

...

Skrinda?
Betty
CITAT (Chamomille @ 03-09-2009, 18:46) *
Skrinda?

Pirra=Säckvagn

Mitt tips till Berith: Skaffa en "dramaten" att dra dina trädgårdsredskap i! tummenupp.gif (mer lättkörd än en pirra) Dramaten
Anma
skrinda

från Jula, 499(!)kr
Berith
CITAT (Betty @ 04-09-2009, 10:38) *
Mitt tips till Berith: Skaffa en "dramaten" att dra dina trädgårdsredskap i! tummenupp.gif (mer lättkörd än en pirra) Dramaten

En sån ja... g.gif Kan man ju matcha med rullatorn senare. Skojar bara giggle.gif, tack för tipset.

Kollade in på Clas Ohlson och hittade den här - går ju att dra men den är nog i största och tyngsta laget...

-----------------------------
CITAT (Anma @ 04-09-2009, 10:53) *
skrinda

från Jula, 499(!)kr

Jaa! Den där såg ju ut att vara smidigare. bravo.gif
Chamomille
CITAT (Betty @ 04-09-2009, 10:38) *
Pirra=Säckvagn

Jag vet vad en pirra är. Men jag tror inte det var det Blomkronan syftade på.
MariaS
Jag undrar var ordet pirra kommer ifrån? Jag vet många som inte ens vet vad ordet betyder... Är ordet dialektalt?
Chamomille
Ja, det är visst dialektalt. Fast vilken dialekt det kommer ifrån vet jag inte... g.gif
Berith
Tror att det är skånskt? Hade aldrig hört det förut, innan det nämndes här på odla.
MariaS
JAg fick höra det som barn redan i stockholm, men okej, morfar var ju skåning...
Anma
I stockholmstrakterna säger man pirra.
Berith
Ahaaa! Nästan tvärtom alltså. Var fick jag skånska ifrån...? g.gif.
Berith
Kollade bakåt för att se i vilket sammanhang det först nämndes här, och ser då att det tydligen betyder nåt annat i Skåne... blush.gif
*Stintan*
CITAT (Berith @ 04-09-2009, 10:57) *
En sån ja... g.gif Kan man ju matcha med rullatorn senare. Skojar bara giggle.gif , tack för tipset.

Vadå senare??? Underskatta inte rullatorns mångsidighet. En rullator är jäkligt praktisk! Man kan ha en varukorg på den och man kan sitta och vila på den och dom brukar gå att fälla ihop när dom inte används. Inte är den tung heller. Jag har en sprillans ny som står i hallen. Inte för att jag använder den utan för att den kan va braoha nångång giggle.gif (Har ju ingen trädgård numera) Fick med den hem från sjukhuset för ett par år sen men det har dom nog glömt.
[attachment=41535:25403_20Carl_Oscar.jpg]
Betty
CITAT (Chamomille @ 04-09-2009, 11:35) *
Jag vet vad en pirra är. Men jag tror inte det var det Blomkronan syftade på.

Ahhh! slap.gif Sorry, jag läste fort och fel blush.gif

CITAT (Anma @ 04-09-2009, 11:44) *
I stockholmstrakterna säger man pirra.

Det gör man här uppe i både Norr-, och Västerbotten med. yes.gif
(och då menar man såna där som jag satte in en bild på och inget annat.. shy.gif
Aqvakul
Man säger inte gärna "pirra" i Skåne om man menar en "säckakärra", eftersom "pirra" ibland används synonymt med "pippa"....
Berith
Usch då. blink.gif Då vill jag inte ha en skånsk sån.
Aqvakul
CITAT (Berith @ 04-09-2009, 13:48) *
Usch då. blink.gif Då vill jag inte ha en skånsk sån.

Psst... Det är inget man har, utan något man gör... många gillar det rent av... flirting.gif
Meriona
CITAT (Aqvakul @ 04-09-2009, 13:39) *
Man säger inte gärna "pirra" i Skåne om man menar en "säckakärra", eftersom "pirra" ibland används synonymt med "pippa"....

Är det SANT? Jösses jag får nog skaffa ett svensk-skånskt lexikon, annars vågar jag mig INTE dit! Tänk om jag säger fel???????? unsure.gif
Berith
Vad säger skåningar när det pirrar i magen då?? ohmy.gif
Anma
CITAT (Berith @ 04-09-2009, 14:02) *
Vad säger skåningar när det pirrar i magen då?? ohmy.gif

Det pippar i magen?
Berith
giggle.gif
MariaS
CITAT (Meriona @ 04-09-2009, 13:58) *
Är det SANT? Jösses jag får nog skaffa ett svensk-skånskt lexikon, annars vågar jag mig INTE dit! Tänk om jag säger fel???????? unsure.gif

Det är väl ingen fara, men du ska veta att gotlänningarna ser lustiga ut när man svär över sorkarna giggle.gif
Myosotis
CITAT (Meriona @ 04-09-2009, 13:58) *

Skånsk-svensk ordlista

Du har väl ansökt om visum förresten? naughty.gif VISUM
Meriona
rotfl.gif rotfl.gif

Vaccinationerna är iallafall påbörjade.... ninja.gif
Berith
Men p-ordet fanns ju inte med i ordlistan...? dunno.gif
Berith
Sen undrar jag en sak till - hur många kan läsa vad jag skriver när jag har fel fingersättning?

<p, ksh dltobrt fry j't. lsm mo f¨å¨mÿ d'yy äbrtd'yys bsf ksh dltrb yoöö #t'yy# gomhrtd'yymomh`

Hiiiif bsf öäköohy rgrmyöohrm"" _döså_
Myosotis
CITAT (Berith @ 06-09-2009, 10:14) *
<p, ksh dltobrt fry j't. lsm mo f¨å¨mÿ d'yy äbrtd'yys bsf ksh dltrb yoöö #t'yy# gomhrtd'yymomh`

Hiiiif bsf öäköohy rgrmyöohrm"" _döså_

blink.gif

trostar.gif Såå ja, det blir nog bra ska du se unsure.gif
Berith
crying.gif
Berith
Undrar vad som är framtidens bakmaskin?
*Stintan*
CITAT (Berith @ 06-09-2009, 13:42) *
Undrar vad som är framtidens bakmaskin?

Skinklåda med massagefunktion. whistling.gif
pejori
Nu måste jag undra jag med. g.gif
Varför säljs gardiner numera styckvis!!!! duh.gif duh.gif
Varför köpa en gardinlängd???? sos.gif
Anma
CITAT (pejori @ 07-09-2009, 17:53) *
Nu måste jag undra jag med. g.gif
Varför säljs gardiner numera styckvis!!!! duh.gif duh.gif
Varför köpa en gardinlängd???? sos.gif

När jag bodde i huset med två fönster bredvid varandra där jag tyckte att det var snyggast med en längd i mitten var det praktiskt att kunna köpa 3 längder istället för två 2-pack och ha en längd över.
pejori
CITAT (Anma @ 07-09-2009, 18:12) *
När jag bodde i huset med två fönster bredvid varandra där jag tyckte att det var snyggast med en längd i mitten var det praktiskt att kunna köpa 3 längder istället för två 2-pack och ha en längd över.

Det förstås giggle.gif

Kan dom inte ha både och då?
Här är det bara en i varje, både på Åhlens, Hemtex och Jysk men visst, man tror att man fyndat, tills man öppnat förpackningen. -cry-.gif
Chamomille
rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

Nu får ni skärpa till er...
*Stintan*
Varför heter det brudpar? Ok om de e två tjejer som gifter sig men när blev män brudar?
pejori
CITAT (*Stintan* @ 07-09-2009, 18:41) *
Varför heter det brudpar? Ok om de e två tjejer som gifter sig men när blev män brudar?

giggle.gif giggle.gif ja det är ju bara hon som är brud.
heter två bögar som gifter sig, gummor då? confused.gif
Chamomille

Mycket bra fråga.
Gudrun i Göteborg

Hur skulle det låta om det hetat brudgumpar?
Aqvakul
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 07-09-2009, 19:40) *
Hur skulle det låta om det hetat brudgumpar?

giggle.gif naughty.gif
Gossen Ruda
Brud + brudgum = brudpar. Gum är ett gammalt ord för man. Allt enligt Svenska Akedemiens ordbok.
Anma
Det korrekta borde väl då bli brudochbrudgumpar?
pejori
CITAT (Gossen Ruda @ 07-09-2009, 20:31) *
Brud + brudgum = brudpar. Gum är ett gammalt ord för man. Allt enligt Svenska Akedemiens ordbok.

Jösses!!!! confused.gif confused.gif
men brud + brud är ju också ett brud-par??

Då måste ju gum +gum bli....Gummor???

Eller dunno.gif

CITAT (Anma @ 07-09-2009, 20:35) *
Det korrekta borde väl då bli brudochbrudgumpar?

Tror jag är förstörd av ordlekstråden just nu. unsure.gif
Hur lång tid tog det inte att se gum par där rotfl.gif rotfl.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon