Full version: Jag undrar...
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76
Berith
Intressant det där med höger och vänster av gatorna eller vägarna. Har inte funderat på varför gatorna är numrerade som dom är, men hädanefter kommer jag absolut att kolla det varje gång jag ska leta efter en adress tex. rolleyes.gif

Hur kom det sej att man började med vänstertrafik egentligen? Från början var det väl inte så mycket trafik öht på vägarna eller stigarna så man behövde bestämma sej för vilken sida som skulle gälla. Dom första "fordonen" borde väl varit hästskjutsar och jag antar att det underlättade om det fanns en regel för vilken sida man skulle mötas på för att inte krocka. Men varför just vänster?

En grej till... När vi hade vänstertrafik, var det då regel att gångarna skulle hålla sej på höger sida? Som motsats till nu alltså, där högertrafik kräver gångarna på vänster sida.
Red Top
CITAT (Berith @ 08-02-2012, 12:13) *
Intressant det där med höger och vänster av gatorna eller vägarna. Har inte funderat på varför gatorna är numrerade som dom är, men hädanefter kommer jag absolut att kolla det varje gång jag ska leta efter en adress tex. rolleyes.gif

Hur kom det sej att man började med vänstertrafik egentligen? Från början var det väl inte så mycket trafik öht på vägarna eller stigarna så man behövde bestämma sej för vilken sida som skulle gälla. Dom första "fordonen" borde väl varit hästskjutsar och jag antar att det underlättade om det fanns en regel för vilken sida man skulle mötas på för att inte krocka. Men varför just vänster?

En grej till... När vi hade vänstertrafik, var det då regel att gångarna skulle hålla sej på höger sida? Som motsats till nu alltså, där högertrafik kräver gångarna på vänster sida.

Jaha, det är dig jag springer på när jag håller höger i trappor och trottoarer? giggle.gif
Berith
CITAT (Red Top @ 08-02-2012, 12:20) *
Jaha, det är dig jag springer på när jag håller höger i trappor och trottoarer? giggle.gif

Nej men där går jag på höger sida. tummenupp.gif Vänstertrafik för gångare gäller väl bara på vägar och gator? Annars är det väl höger som gäller? Inte bara i trappor och på trottoarer, även i affären med kundvagnen underlättar det om man möts till höger. Eller...?

Joo så är det. yes.gif
*Stintan*
Det var väl för att man skulle ha samma som de flesta andra länder man bytte till högertrafik och ja man skulle gå på vägen så att man mötte trafiken.

Varför det från början blev vänster kanske beror på att man klev av hästen och ur hästvagnen till vänster så det var praktiskt (min spekulation).
Gossen Ruda
En artikel på Wiki, http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6ger-_o...3%A4nstertrafik, har sina teorier men jag har sett förklaringarna tidigare. Om det är historiskt korrekt vet jag inte.
Berith
Intressant Ruda att det troligen kom sej av att dom flesta hästkuskar (och andra såklart) var högerhänta. "När ryttare och kuskar mötte varandra på vägarna, höll de tömmarna med vänster hand och kunde använda högerhanden till att hälsa på den mötande, alternativt försvara sig med svärd i högerhanden."

Det här var också intressant när det gäller järnvägstrafiken - "Sverige har ett vänstertrafikliknande trafiksystem, utom i och söder om Malmö, där det är högertrafik som i Danmark (med en bro norr om Malmö för att byta sida)."

Att flyg och sjöfart tillämpar högertrafik hade jag heller ingen aning om. Kanske hade dom det innan vägtrafiken bytte till höger?
Berith
När skriver man upp saker och när skriver man ner saker?

Man skriver ju inte upp en berättelse t.ex., den skriver man väl ner? Men adresser och telefonnummer skrivs väl upp?
Anma
CITAT (Berith @ 22-02-2012, 08:31) *

Man skriver ju inte upp en berättelse t.ex., den skriver man väl ner? Men adresser och telefonnummer skrivs väl upp?

Man kanske skriver ner långa saker oc upp korta grejer?
Eller meningar skrivs ner och enskilda saker (shoppinglista, telnummer) upp?
Berith
Låter mycket troligt. tummenupp.gif
Eva i Skåne
Varför är det så kort hållbarhetstid på äggen man köper i förpackning? Sällan mer än två veckor.
Färska ägg håller ju i flera månader- Om man tänker att äggen i butiken är halvgamla redan när dom kommer ut till försäljning så har jag haft kvar i kylen och även dom har varit ok efter lång tid. Jag chansar dock inte på att koka de med utgången datum utan vill knäcka dom för att se/lukta att dom är ok.
Det är inte många gånger i livet jag råkat ut för sura ägg.
*Stintan*
CITAT (Eva i Skåne @ 22-02-2012, 19:02) *
Varför är det så kort hållbarhetstid på äggen man köper i förpackning? Sällan mer än två veckor.
Färska ägg håller ju i flera månader- Om man tänker att äggen i butiken är halvgamla redan när dom kommer ut till försäljning så har jag haft kvar i kylen och även dom har varit ok efter lång tid. Jag chansar dock inte på att koka de med utgången datum utan vill knäcka dom för att se/lukta att dom är ok.
Det är inte många gånger i livet jag råkat ut för sura ägg.

Jag har hört att det datumet som står på förpackningen gäller ägg som förvaras i rumstemperatur. Förvarar man dom i kylen är hållbarheten mycket längre. Det är ju vanligt att äggen förvaras ute i butiken utan kyl.
Eva i Skåne
Aha, så kan det kanske vara
*Stintan*
Det är visst en EU-regel smile.gif http://slangintematen.se/hallbarhet-pa-agg/
Eva i Skåne
Tack för länken Stintan. Nu behöver jag inte undra längre smile.gif
omk
CITAT (Berith @ 22-02-2012, 08:31) *

Vad jag tänkte på, när du skrev detta, Berith, är om trädgårdsskräphögar, ljus och hus brinner upp eller ner ?

(Tyvärr är det väl så, att oavsett om huset brinner upp eller ner, så är det borta ...)
Mollis
Om kronprinsessan fått tvillingar, vem skulle bli tronarvinge? Om de fötts naturligt så blev det den som kom ut först? Om det var kejsarsnitt med möjlighet att välja vilken tvilling som skulle komma ut först hur gör man då? Jag har själv tvillingar där den ena är 10 min äldre än den andra, därför började jag fundera över detta....
Berith
Ja det kan man undra. Dom kan ju knappast ha börjat diskutera om vi skulle ha en drottning till eller om det skulle vara varannan kung/drottning. Om det hade varit två av samma kön, vem skulle välja vem som skulle stå på tur till kronan? Dom kunde kanske dela på uppgiften att regera? Eller helt enkelt välja den som skulle fötts först? Den som låg med huvudet neråt.
Berith
Löser korsord och på "frågan" INTE FALLA ALLS blir svaret LOVA. Vad menar dom med det...? confused.gif
Anki på Öland
Låter som seglingstermer - fast jag vet inte vad dom betyder....
Uggi
Kan kanske syfta på sjötermen lovart.
Berith
Jaaa! Googlade seglartermer och det är bergis så dom har tänkt sej. thanks.gif
Mollis
Ja det är seglingstermer, falla av och lova, det har med att gira mot och från vindögat att göra
skånepåg
Varför är inte kondomer gratis? Man kan ju hämta gratis på Rfsu om man har de i staden, men alla vet ju inte det och sen måste man ta sig dit med =/ De kostar en bråkdel att tillverka jämntemot vad alla medeciner och massa andra undersökningar och operationer kostar, sex är ju kul och numera är ju många så öppna för sin sexualitet wub.gif
Eva i Skåne
Jag undrar varför plastpåsar på rulle, 1-, 2-, 3-liters osv, inte är rullade på samma håll. Olika tillverkare, jovisst.
Vissa är rullade så att öppningen är främst och vissa river man av med öppningen nederst.

Ett väldigt stort bekymmer såklart rolleyes.gif whist.gif crazy.gif
malcolm
... och varför är de så svåra att få upp...
Gossen Ruda
CITAT (Eva i Skåne @ 27-03-2012, 11:34) *
Jag undrar varför plastpåsar på rulle, 1-, 2-, 3-liters osv, inte är rullade på samma håll. Olika tillverkare, jovisst.
Vissa är rullade så att öppningen är främst och vissa river man av med öppningen nederst.

Ett väldigt stort bekymmer såklart rolleyes.gif whist.gif crazy.gif

I-landsproblem. rolleyes.gif
malcolm
Varför säger man romerska siffror när det egentligen är bokstäver...?
Gossen Ruda
CITAT (malcolm @ 11-04-2012, 12:37) *
Varför säger man romerska siffror när det egentligen är bokstäver...?

Förmodligen för att man använder bokstäver som siffror. Lite knäppt uttryckt. Har du förresten märkt att man inte har egna siffror i japanskan? Man använder västerländska istället. Måste fråga en expert om detta.
malcolm
CITAT (Gossen Ruda @ 11-04-2012, 13:07) *
Förmodligen för att man använder bokstäver som siffror. Lite knäppt uttryckt. Har du förresten märkt att man inte har egna siffror i japanskan? Man använder västerländska istället. Måste fråga en expert om detta.

Har inte tänkt på det men skall se efter om det dyker upp i någon AKB-video, var annars skulle man få information om Japan. biggrin.gif
*Stintan*
Kanske för att man inte kan räkna med bokstäver.
Gossen Ruda
Har fått svar. I Japan används en inlånad form av kanjisiffror från kinesiskan som ofta används när man traditionellt skriver från höger eller uppifrån. Annars blandar man gärna in våra arabiska siffror. http://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_numbers
Gossen Ruda
Det var faktiskt ännu krångligare. Detta år kan bl.a. skrivas på följande sätt:

2012年

平成24年

Det första sättet är som vi skriver 2012 följt av tecknet för år. Andra raden uttyds Heisei (平成) 24 år, dvs det 24:e året i den nuvarande kejsareran eftersom den nuvarande kejsaren tillträdde 8 januari 1989. Tecknen i Heisei uttyds som "fred överallt".
malcolm
Jösses, jag tror jag fortsätter att skriva som jag alltid har gjort. biggrin.gif
Ugglemormor
Om de nu har inga siffror så finns det ju massa kineser så de får räkna ut talen med varandrar fingrar och fötter, men undrar hur de i så fall klarar av algebra och geometri????? rotfl.gif giggle.gif
malcolm
a0a.gif
Anma
CITAT (Ugglemormor @ 11-04-2012, 17:09) *
Om de nu har inga siffror så finns det ju massa kineser så de får räkna ut talen med varandrar fingrar och fötter, men undrar hur de i så fall klarar av algebra och geometri????? rotfl.gif giggle.gif

Det bir jobbigt för japanerna att behöva ta sig till kina så fort de ska räkna något... naughty.gif
malcolm
I varje skolklass får de japanska barnen sig tilldelat ett visst antal kineser för att klara matten. biggrin.gif
Ugglemormor
Kina eller japan .... där drog jag dom över en och samma kam, men kunde inte komma på något bättre .... coolgleam.gif
Men en komisk tanke var det .....
Gossen Ruda
Varför heter grönmögelost blue cheese på engelska? Har någon fel eller växer det olika mögel i olika länder?
Eva i Skåne
Jag har hört att det egentligen ska heta blåmögelost på svenska också. Fråga mig inte varför. Den är ju grön! och så god smile.gif
*Stintan*
Eller så kan man säga ädelost på svenska. Grönmögelost och blåmögelost är samma.
Blomstertanten
Blåmögelost och grönmögelost är inte alls samma sak!
Dels är blåmögelosten mer blågrön än grönmögelosten och så smakar de inte riktigt likadant!

*Stintan*
CITAT (Blomstertanten @ 18-04-2012, 09:30) *
Blåmögelost och grönmögelost är inte alls samma sak!
Dels är blåmögelosten mer blågrön än grönmögelosten och så smakar de inte riktigt likadant!

Aha vet ju att det finns olika varianter och jag trodde alla var grönmögelostar men då hade jag fel. blush.gif
Blomstertanten
Vet i sjutton hur det är egentligen unsure.gif Googlat lite nu och på några ställen står det att det är samma typ av ostar.
Men jag har två olika favoriter och den ena är en blåmögelost och den andra en grönmögelost och på dom ser och känner man skillnad.
Gossen Ruda
Då är det egentligen enklare för mig, jag äter inte möglig ost. Punkt. biggrin.gif Jag bara råkade på det engelska ordet i ett lexikon och började undra.
malcolm
Goda är de i alla fall och man kan göra underbar sås av dem. :-9
Uggi
Blåmögelosten Bavaria Blue finns alltid i vårat kylskåp, äts på kvällen till en kopp te och ett digistivekex. tummenupp.gif
*Stintan*
CITAT (Uggi @ 18-04-2012, 19:11) *
Blåmögelosten Bavaria Blue finns alltid i vårat kylskåp, äts på kvällen till en kopp te och ett digistivekex. tummenupp.gif

Ja det har du rätt i, jag tänkte mer på de hårda ostarna typ roquefort.
heinrich_stubel
CITAT (*Stintan* @ 18-04-2012, 09:35) *
Aha vet ju att det finns olika varianter och jag trodde alla var grönmögelostar men då hade jag fel. blush.gif

Oh my god! Drömmer jag?
*Stintan*
CITAT (heinrich_stubel @ 18-04-2012, 23:37) *
Oh my god! Drömmer jag?

Är du nån jädrans stalker eller va håller du på med?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon