Full version: Jag undrar...
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76
mamamaggan
CITAT (Stintan43 @ 30-01-2008, 23:34) *
upp med händerna!

rotfl.gif rotfl.gifrotfl.gifrotfl.gifrotfl.gif
Eva-Helene
Varför är alltid vägen bort längre än vägen hem? (Utom när man handlat och bär med sig tunga kassar, alltså)
MariaS
CITAT (Eva-Helene @ 31-01-2008, 22:11) *
Varför är alltid vägen bort längre än vägen hem? (Utom när man handlat och bär med sig tunga kassar, alltså)

Eftersom man åker bort från hemmet
Berith
Varför säger man att solen går upp - och solen går ner...? Det vore väl mer rätt att säga att solen snurrar fram - och solen snurrar bort. g.gif
Berith
CITAT (Eva-Helene @ 31-01-2008, 22:11) *
CITAT (MariaS @ 31-01-2008, 22:12) *

Eftersom man åker bort från hemmet

biggrin.gif Maria, ska man tolka ditt svar som att man inte trivs hemma utan vill bort så fort som möjligt?
MariaS
CITAT (Berith @ 01-02-2008, 09:05) *
biggrin.gif Maria, ska man tolka ditt svar som att man inte trivs hemma utan vill bort så fort som möjligt?

Nä det var ju längre att åka bort, än att åka hem. Eftersom man åker bort från hemmet, är det ju längre hem!
Berith
CITAT (MariaS @ 01-02-2008, 11:34) *
Nä det var ju längre att åka bort, än att åka hem. Eftersom man åker bort från hemmet, är det ju längre hem!

Aha. Nu förstår jag. blink.gif Tror jag...
Anma
CITAT (Berith @ 01-02-2008, 08:40) *
Varför säger man att solen går upp - och solen går ner...? Det vore väl mer rätt att säga att solen snurrar fram - och solen snurrar bort. g.gif

Ja, fast egentligen är det väl jorden som snurrar bort och fram...
Krångligt det där, vad ska man säga då?
Betty
CITAT (Anma @ 01-02-2008, 12:39) *
Ja, fast egentligen är det väl jorden som snurrar bort och fram...
Krångligt det där, vad ska man säga då?

Nu är det natt och Nu är det dag kanske... whist.gif
Berith
CITAT (Betty @ 01-02-2008, 13:28) *
Nu är det natt och Nu är det dag kanske... whist.gif

Jamen... g.gif när är det morron och när är det kväll då?

Och om det är som idag, mulet och grått, blir det aldrig dag då? Solen har ju inte kommit fram alls. dunno.gif
Betty
CITAT (Berith @ 01-02-2008, 15:28) *
Jamen... g.gif när är det morron och när är det kväll då?

Och om det är som idag, mulet och grått, blir det aldrig dag då? Solen har ju inte kommit fram alls. dunno.gif

Morron är det enligt mig mellan kl 06.00 - 09.00, kväll anser jag det vara mellan kl 18.00 och 00.00 - men det är jag det, det finns säkert fler uppfattningar om det där... biggrin.gif
Och det är väl klart att det blir dag även om det är mulet så att du inte ser solen - ovanför molnen skiner solen coolgleam.gif
Berith
CITAT (Betty @ 01-02-2008, 15:59) *
Morron är det enligt mig mellan kl 06.00 - 09.00, kväll anser jag det vara mellan kl 18.00 och 00.00 - men det är jag det, det finns säkert fler uppfattningar om det där... biggrin.gif
Och det är väl klart att det blir dag även om det är mulet så att du inte ser solen - ovanför molnen skiner solen coolgleam.gif

kompiskram.gif Man blir så lugn och trygg av dina förklaringar!
bear
Jag undrar:

På nyheterna säger man vinstras för ERICSSON , vinsten rasade till +7,5 miljarder sista 3 månaderna 2007 vart tog de röda siffrorna vägen i bokföringen............
Betty
CITAT (Berith @ 01-02-2008, 18:02) *
kompiskram.gif Man blir så lugn och trygg av dina förklaringar!

Ja man försöker ju göra sitt bästa... naughty.gif
Berith
När jag får direktreklam om nåt erbjudande jag nästan inte kan motstå så börjar ju alltid brevet med "Bästa Berith" - vilket är fullt logiskt, det är inte det som jag undrar över. rolleyes.gif

Neej, det är vad som står i era erbjudanden? "Näst bästa Lisa"? "Nr 23 Greger"? "Annika, 247 från botten...."? dunno.gif
Eva-Helene
giggle.gif Nej, i den direktreklam jag får står det "Bästa Eva" eller ibland "Kära Eva". Jag undrar hur dom kan veta att jag är kär?? g.gif Äh, dom bara antar det, antar jag!
Berith
Kan det vara Storebror som ser oss och vet allt sånt där? unsure.gif Och är min Storebror samma som din?
Tobb
George Orwell - 1984
Gudrun i Göteborg
Tidigare (sjuttiotalet) fick jag i jobbet oftast brev som inleddes med "Dear Sir", "Bäste Broder" eller, i värsta fall "BB". Så jag tycker det är ett steg framåt att man pillar in namnet. Även i sådan som kommer privat där man vill att jag skall gå med i en bokklubb eller prenumerera på strumpor eller...
mamamaggan
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 02-02-2008, 15:23) *
Tidigare (sjuttiotalet) fick jag i jobbet oftast brev som inleddes med "Dear Sir", "Bäste Broder" eller, i värsta fall "BB". Så jag tycker det är ett steg framåt att man pillar in namnet. Även i sådan som kommer privat där man vill att jag skall gå med i en bokklubb eller prenumerera på strumpor eller...

Gillar inte när mitt namn finns med , en sorts falsk intimitet som är ett rent försäljningstrick , eller när jag blir tilltalad med Ni.
Aqvakul
CITAT (mamamaggan @ 02-02-2008, 15:34) *
Gillar inte när mitt namn finns med , en sorts falsk intimitet som är ett rent försäljningstrick , eller när jag blir tilltalad med Ni.

Retar mig också på det, liksompå telefonförsäljare som börjar prata med mig som om vi var gamla kompisar..... thumbdown.gif
Gudrun i Göteborg
CITAT (aq42 @ 02-02-2008, 15:40) *
Retar mig också på det, liksompå telefonförsäljare som börjar prata med mig som om vi var gamla kompisar..... thumbdown.gif

Ja. Jo. Visst. Men jag tycker det är bättre att bli tilltalad med namnet än att bli tilltalad "Bäste Broder" när jag varken är bäst eller bror (eller hankön). Allt är relativt.
Berith
CITAT (aq42 @ 02-02-2008, 15:40) *

Samma thumbdown.gif här!
mamamaggan
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 02-02-2008, 16:01) *
Ja. Jo. Visst. Men jag tycker det är bättre att bli tilltalad med namnet än att bli tilltalad "Bäste Broder" när jag varken är bäst eller bror (eller hankön). Allt är relativt.

Visst är allt relativt! tummenupp.gif

Råkar ut för ibland att bli kallad Mr när jag har brevkontakt med utlandet .
Tosan
Jag tycker nog nästan det är värre när de tycker att jag ska förstora min snopp eller så... Då får de väl för guds skull börja med att ge mig en! rtfm.gif
cic
CITAT (Tosan @ 02-02-2008, 16:16) *
Jag tycker nog nästan det är värre när de tycker att jag ska förstora min snopp eller så... Då får de väl för guds skull börja med att ge mig en! rtfm.gif

giggle.gif
Lilla Birka
Det går bra att anmäla sig till NIX-registret, det finns i två varianter, ett så du slipper telefonförsäljare (som f.ö. inte säljer telefoner) ett annat så du slipper direktadresserad reklam tummenupp.gif
Men det är klart man kan ju tycka om att ha något att reta sig på........... whistling.gif
Betty
CITAT (Lilla Birka @ 03-02-2008, 00:02) *
Det går bra att anmäla sig till NIX-registret, det finns i två varianter, ett så du slipper telefonförsäljare (som f.ö. inte säljer telefoner) /...

Fast det funkar inte för dem som har skyddat/hemligt telefonnummer...
Är du säker på att det inte finns telefonförsäljare som säljer telefoner? flirting.gif
Lilla Birka
CITAT (Betty @ 03-02-2008, 00:32) *
Fast det funkar inte för dem som har skyddat/hemligt telefonnummer...
Är du säker på att det inte finns telefonförsäljare som säljer telefoner? flirting.gif

Hittar försäljarna hemliga telefonnummer då? confused.gif
och nej, det finns säkert de som säljer telefoner också, det finns ju folk till allt. naughty.gif
Berith
Varför säger man att man ballar ur? Vaddå ballar ur? g.gif
Betty
CITAT (Lilla Birka @ 03-02-2008, 01:07) *
Hittar försäljarna hemliga telefonnummer då? confused.gif

Ja det gör dom.

CITAT (Berith @ 03-02-2008, 11:25) *
Varför säger man att man ballar ur? Vaddå ballar ur? g.gif

Samma som med "Inte ha stake nog till att..." Knappast nån kvinna som har myntat de uttryckena... whist.gif
Förresten, "myntat uttryck" - vaddå myntat??? unsure.gif
Berith
CITAT (Betty @ 03-02-2008, 11:55) *
Samma som med "Inte ha stake nog till att..." Knappast nån kvinna som har myntat de uttryckena... whist.gif
Förresten, "myntat uttryck" - vaddå myntat??? unsure.gif

Aha! Det är dom ballarna det handlar om. rolleyes.gif

Myntat - betyder ju att man skapat nåt. Så om männen ballar ur så myntar kvinnorna uttryck. yes.gif
Gossen Ruda
Om männen ballar ur så kanske kvinnorna flippar ur. Vad nu DET betyder? rolleyes.gif
Aqvakul
intressant:

Vad är det som ballar och vad är det som flippar?

Är det verkligen könsbundet?
wacko.gif
Eva-Helene
ballar ur, det tror jag kommer av slangordet "ballt"..... kanske
Aqvakul
CITAT (Eva-Helene @ 03-02-2008, 20:14) *
ballar ur, det tror jag kommer av slangordet "ballt"..... kanske

eller av en del av det manliga bihanget....
mamamaggan
Balla ur = kastrerad ?
Lilla Birka
Kanske är så att det blivit en förvanskning av "bangar" ?
Aqvakul
CITAT (Lilla Birka @ 03-02-2008, 20:20) *
Kanske är så att det blivit en förvanskning av "bangar" ?

Fast att balla ur och att banga ur är inte samma sak.

När man bangar ur, så innebär det att man inte vågar eller ställer upp (danska : bange = rädd)
När man ballar ur, så handlar det mer om att tappa kontrollen, att något går över styr..
Lilla Birka
yes.gif
fjonke
Då måste de va så att tjejer flippar ur för att vi använder flippflopps mer kanske...
Berith
CITAT (aq42 @ 03-02-2008, 20:22) *
Fast att balla ur och att banga ur är inte samma sak.

När man bangar ur, så innebär det att man inte vågar eller ställer upp (danska : bange = rädd)
När man ballar ur, så handlar det mer om att tappa kontrollen, att något går över styr..

Sen finns det ju sånt som är ballt.

mad.gif Kan knappt tänka tyst! Jag har fått en låt i huvvet och kan inte få bort den. Det är den där med Sarah Dawn Finer och Patrik Isaksson - Du som tog min jacka! Lämna tillbaks den hel och ren. Jag älskar den så att jag nästan skäms...!
Myosotis
Det heter "tuppen gal". Väl. Eller? Fler träffar på google på "tuppen galer"! Det låter som barnspråk i mina öron. Vadan denna skillnad? Är "gal" föråldrat? Är det dialektala olikheter? Men igår gol tuppen, det är vi väl överens om. Hemska tanke, vågar inte googla detta... tänk om det finns folk som säger galde?
Lilla Birka
Det finns folk till allt, vet du väl? yes.gif
aanderss
mm de finns de
Berith
CITAT (Myosotis @ 04-02-2008, 23:43) *
Det heter "tuppen gal". Väl. Eller? Fler träffar på google på "tuppen galer"! Det låter som barnspråk i mina öron. Vadan denna skillnad? Är "gal" föråldrat? Är det dialektala olikheter? Men igår gol tuppen, det är vi väl överens om. Hemska tanke, vågar inte googla detta... tänk om det finns folk som säger galde?

Gala - gol - golt? g.gif

Gala - galde - galt? g.gif

Vad ska tuppen med en galt till...?? w00t.gif
Myosotis
galt?? kan det väl inte heta.

Tuppen gal nu.
Tuppen gol igår också.
Tuppen har galit???
Sen att tuppen är galen som gal mitt i natten är en annan sak...
Betty
Vilka tuppfunderingar, helt galet ju! rotfl.gif

Kuckeli kuuuuuu!!
Vilket liv, vilket galande, vem är det som galer?
Det var tuppen som gal, han gol igår med.
Har han galat så där varenda natt?
Ja, han är helt galen...
whist.gif
Eva-Helene
CITAT (Betty @ 05-02-2008, 12:48) *
Vilka tuppfunderingar, helt galet ju! rotfl.gif

Kuckeli kuuuuuu!!
Vilket liv, vilket galande, vem är det som galer?
Det var tuppen som gal, han gol igår med.
Har han galat så där varenda natt?
Ja, han är helt galen...
whist.gif

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Aqvakul
Det här går ju galant! wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon