Full version: Jag undrar...
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76
Chamomille
CITAT (*Stintan* @ 16-07-2010, 15:07) *
Bäst man kollar då innan man väger sig blush.gif

biggrin.gif
Berith
Men... g.gif Ska man då ta ett djupt andetag när man väger sej? Eller andas ut ordentligt?
Chamomille
Varför växer lillfingernaglarna fortare än dom andra naglarna?
Berith
Gör dom? Sitter just nu med två stycken här - en vänster och en höger - men att dom växer fortare än övriga har jag faktiskt aldrig tänkt på. g.gif Ska hålla koll på det framöver!
Chamomille
Vad är ett numeriskt tangentbord?
Pia L
Det numeriska tangentbordet är användbart när du vill arbeta med siffror. Tangenterna är grupperade som på en vanligt kalkylator eller bordsräknare.
fuchsian
CITAT (Berith @ 06-01-2008, 08:49) *
Tack Kurtan för länken, där fanns massor med info. thanks.gif Det där med brandposter tänkte jag inte på... slap.gif och att dom inte är fyllda med vatten när dom rycker ut. Fast brandposter finns ju inte ute i bushen, men jag vet att det finns några branddammar här istället.

Skönt att höra att jag inte är ensam om att undra över det där med schampoo/balsam-mysteriet. biggrin.gif

Är det ingen annan som undrar över nåt? Fråga på bara! tummenupp.gif

Hej Berith,

Du har visst samma fundering som jag har. Måste använda balsam efter schampo i mitt hår, men som du säger, där i slutändan har man fortare slut på balsam än schampo.

Jag undrar om tillverkarna gör det på flit att den dyrare och oftast mindre flaskan är slut för att de får sälja mera av det.
Jag brukar använda samma mängd av båda.... konstiga idér de har .... dunno.gif ...fuchian ...
Pia L
Anledningen till att balsam tar slut fortare än schampo är att om man tycker att man tar lika mycket av varje, t.ex en 5 kronas storlek så blir det mer av balsam eftersom schampo är mer lättflytande och balsam blir en klutt på höjden också.
malcolm
CITAT (Chamomille @ 04-08-2010, 18:41) *
Vad är ett numeriskt tangentbord?

Det numeriska tangentbordet är det som sitter längst till höger och är användbart om man vill skriva tex. gradtecknet °, dvs. alt + 248. På de flesta laptop´s finns dock inte detta och man får använda Fn -tangenten istället (ljusblå). Går att få fram fler tecken än de som syns på tngt-bordet på detta sätt, håll ner "alt", skriv ett nummer mellan 0 - 255, släpp upp "alt" och något nytt visar sig. Finns lösa numeriska tangentbord att köpa.
Chamomille
Ahaa! thanks.gif
Snöflinga

Åtgången av balsam beror väl på hur långt håret är ...
fuchsian
Glömde lägga till det i mitt tidigare inlägg.
Om man har längre hår så givetvis går det mer åt då. Även som jag påpekade att balsamet är mindre flytande, brukar jag hålla mig till ungefär samma mängd, för mitt axellånga burret behöver det mest i topparna, mera sällan, att jag gnor det ända in, beroende av hårkvaliten.

Under sommaren torkar ju håret av solen, trots att jag sätter en klämma som håller fast den och ur vägen.
Kör med intensiv hårbackning oftare än med vinter om man inte är på resa... alla har sina favoriter, men brukar köpa hos min frise salong när jag är där, annars får det bli annat. .... fuchian...
Red Top
CITAT (fuchian @ 05-08-2010, 03:54) *
Glömde lägga till det i mitt tidigare inlägg.
Om man har längre hår så givetvis går det mer åt då. Även som jag påpekade att balsamet är mindre flytande, brukar jag hålla mig till ungefär samma mängd, för mitt axellånga burret behöver det mest i topparna, mera sällan, att jag gnor det ända in, beroende av hårkvaliten.

Under sommaren torkar ju håret av solen, trots att jag sätter en klämma som håller fast den och ur vägen.
Kör med intensiv hårbackning oftare än med vinter om man inte är på resa... alla har sina favoriter, men brukar köpa hos min frise salong när jag är där, annars får det bli annat. .... fuchian...

Nu bet du dig väl ändå i svansen Tottes Matte/Fuchian m fl.

Det var inte du, utan Pia L/Reserv m fl, m fl som påpekade att balsam är mer trögflytande.

Försök att hålla isär alla alias. Det blir minst sagt förvirrande att hänga med i svängarna.

Skulle oxå vilja be dig att inte rota fram och öppna fler gamla inlägg, som redan är besvarade. Öppna nya trådar eller häng med i aktuella istället.
Gossen Ruda
När man vill bråka på ett forum drar man upp gamla avslutade trådar för att få igång pseudodiskussioner. Låt dem dö.
Berith
Men det här är ingen gammal avslutad tråd. Låt den leva! 000.gif

Jag undrade över en sak igår men nu kommer jag inte ihåg vad det var...
fuchsian
CITAT (Gossen Ruda @ 05-08-2010, 09:26) *
När man vill bråka på ett forum drar man upp gamla avslutade trådar för att få igång pseudodiskussioner. Låt dem dö.

GOSSEN RUDA,

Det kommer jag inte att göra för hur skulle det se utdå? Men, OBS, jag har blivit ombett av en medlem att göra det och tejpa dom på väggen för att hålla reda på sk. lögnerna, viket kommer inte att ske.

Det få stå för dem som anklagar mig att vara identisk med någon tråd dom gick på 2006-7 och jag visste inte ens att Odla.nu fanns.
Hadde inte ens färdig trädgård att kunna börja tänka på växterna. så det är lite märkligt!!!

Jag har haft mycket nytta av forumet när jag började/vågade igen börja beställa något via nätet.
Förra sommarens hit gick åt skogen fr. en leverantör, så jag har bara gott att säga om Odla.nu.

Jag tänker inte dra fram det som är gammalt, men hur i herans namn ska jag bli angkladad av det som andra har gjort flera år sedan.

Jag är faktiskt trött på skiten i "Småprat" och hoppas att kunna vara till nytta på växtsidan. Jag har fått en hel del PM angående att ämnen som diskuteras får inte finnas till, båda ledsna och arga på Forumet, men har endast avrått att kanske ta det lugnt, men det är deras sak.

Jag var uppe i natt enbart att jag vaknade och det tog sin lilla tid innan jag somnade efter det att jag tittade igenom och svarade några, utan att ge väsen av mig.
Man får väl gå på toa?
Jag önskar ingen illa även att man kan inte tycka alltid samma som de. Kritik får man tåla, men inte ska det kantra över? Tänker inte öppna något eller lägga min tid på tjaffs, det är inte värt mödan,
........ fuchian .....
Gossen Ruda
CITAT (Berith @ 05-08-2010, 09:38) *
Men det här är ingen gammal avslutad tråd. Låt den leva! 000.gif

Det både jag och förmodligen Red Top menade var det här inlägget: http://www.odla.nu/forums/index.php?s=&...t&p=1265650
fuchsian
CITAT (Red Top @ 05-08-2010, 08:28) *
Nu bet du dig väl ändå i svansen Tottes Matte/Fuchian m fl.

Det var inte du, utan Pia L/Reserv m fl, m fl som påpekade att balsam är mer trögflytande.

Försök att hålla isär alla alias. Det blir minst sagt förvirrande att hänga med i svängarna.
Skulle oxå vilja be dig att inte rota fram och öppna fler gamla inlägg, som redan är besvarade. Öppna nya trådar eller häng med i aktuella istället.

Det kvittar då med mitt inlägg --- håll till ----Pia L.
Jag öppnar inga trådar här för det som jag vill diskutera gör jag inte bakom dataskärmen. ...fuchian, om jag får be, för det heter jag och kommer att heta. ------------- fuchian ....
*Stintan*
Vad gör man på ett diskussionsforum om man inte vill diskutera? Har man inte hamnat väldigt fel då?
Motti
Som frisör vill jag påpeka att balsam har olika konsistens beroende på märke ,gäller även schampo.
fuchsian
Helt klart, jag har hamnat i dåligt sällskap där jag har inget alls att lära mig mer. Något bättre får det bli med personer som är av annan sort än det här. ---------fuchian ....

CITAT (Motti @ 05-08-2010, 16:58) *
Som frisör vill jag påpeka att balsam har olika konsistens beroende på märke ,gäller även schampo.

Har jag sagt nåt annat, fru frisör?
Chamomille
yahoo.gif
Aqvakul
Underbart att fuchian/Tottes matte hittat ännu en tråd som hon kan förgylla med sina spirituella utläggningar! yahoo.gif
Chamomille
CITAT (Aqvakul @ 05-08-2010, 17:30) *
Underbart att fuchian/Tottes matte hittat ännu en tråd som hon kan förgylla med sina spirituella utläggningar! yahoo.gif

Ja visst är det kul yahoo.gif
Chamomille
Kan man få kramper/sträckningar (det gör ont) i örat om man har pratat i telefon för mycket? Och då menar jag MYCKET.
*Stintan*
Ja kasta telefonen! Kan du inte skaffa lurar?
Motti
Elle kan man köra med burk och tråd som för giggle.gif Fuhcian har två sidor en inställsam som vänder kappan efter vinden, och en som hugger som en orm mot allt och alla.Jag pratade om Projecering i en annan tråd !tror det är det som är problemet med Fuchian.

MVH fru frisör thanks.gif
Chamomille
Kasta telefonen är en mycket bra ide!

Motti, så långa trådar finns inte. Dessutom är jorden rund.

En fråga till: Vad har fuchian med mitt öra att göra confused.gif
Motti
Det vet du inte än giggle.gif
Chamomille
[attachment=53386:hj_lp.gif]
Motti
naughty.gif
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 05-08-2010, 14:04) *
Det både jag och förmodligen Red Top menade var det här inlägget: http://www.odla.nu/forums/index.php?s=&...t&p=1265650

Aha.
Berith
Varför säger man att någon/något dyker upp? Alla/allt som dyker dyker väl ner? Annars heter det väl inte dyker?
xlxl67
hehe bra fråga. Fast om man går hem till ngn så dyker man tydligen upp där enligt vissa.
silos
Jag undrar hur kan man skita i blåskåp,vilket skåp är det...eller minns jag nu rätt!?
Berith
CITAT (xlxl67 @ 06-08-2010, 09:11) *
hehe bra fråga. Fast om man går hem till ngn så dyker man tydligen upp där enligt vissa.

Ja och om man dyker upp hos andra så är det ju oanmäld. "H*n dök upp oanmäld..." Har nog aldrig hört att någon dök upp anmäld. "H*n dök upp anmäld hos tandläkaren vid 10.15 för sin årliga kontroll." Eller det kanske man säger...? g.gif Man säger iaf inte dök ner.
xlxl67
Hehe börjar bli rörigt nu.
Man brukar ju dyka ner i problem men om problemet sitter i taket?! Vad heter det då att man dyker i? wink.gif
Meriona
Du är en klurig dam du Berith, dina undringar här är riktiga 10-poängare! bravo.gif

En helt vanlig undring som inte platsar egentligen, men jag funderar på varför rätten "skomakarlåda" heter just så? sos.gif
Mollis
CITAT (Berith @ 06-08-2010, 09:04) *
Varför säger man att någon/något dyker upp? Alla/allt som dyker dyker väl ner? Annars heter det väl inte dyker?

Dyka har också betydelsen att hastigt röra sig i viss riktning om det skrivs ihop med en partkel som t ex upp.
*Stintan*
CITAT (Berith @ 06-08-2010, 09:56) *
Ja och om man dyker upp hos andra så är det ju oanmäld. "H*n dök upp oanmäld..." Har nog aldrig hört att någon dök upp anmäld. "H*n dök upp anmäld hos tandläkaren vid 10.15 för sin årliga kontroll." Eller det kanske man säger...? g.gif Man säger iaf inte dök ner.

Nej det behöver inte vara oanmält. Man kan ju ha bestämt att h*n ska komma på onsdag nångång t.ex. då kan man ju säga "h*n dök upp vid ett-tiden". Att man lägger till oanmäld ibland är kanske för att markera att man hellre vill veta när någon ska komma.
Red Top
CITAT (Meriona @ 06-08-2010, 10:01) *
Du är en klurig dam du Berith, dina undringar här är riktiga 10-poängare! bravo.gif

En helt vanlig undring som inte platsar egentligen, men jag funderar på varför rätten "skomakarlåda" heter just så? sos.gif

Min vilda gissning: För att den stekta köttbiten, som är obligatorisk i skomakarlåda, var seg som en skosula. giggle.gif

Edit: Begreppet dök giggle.gif tydligen upp i Bonniers kokbok 1960.
Mollis
Jag undrar vad man kallar den generation som är födda åren 00-09, man säger ju 10-talister, 20-talister etc...
Meriona
Tack RedTop! thanks.gif
Ja skosula ja... giggle.gif

CITAT (Mollis @ 06-08-2010, 10:16) *
Jag undrar vad man kallar den generation som är födda åren 00-09, man säger ju 10-talister, 20-talister etc...

De är nog nollor helt enkelt. flirting.gif
xlxl67
laugh.gif
Anki på Öland
CITAT (Mollis @ 06-08-2010, 10:05) *
Dyka har också betydelsen att hastigt röra sig i viss riktning om det skrivs ihop med en partkel som t ex upp.

Men om jag säger bara "jag skall gå och dyka" då tar alla för givet att jag skall gå och dyka ner i vattnet.... ingen tror att jag skall gå och dyka upp någonstans då?? g.gif
Anki
xlxl67
Fast när du skall dyka (ner i vattnet) så får man verkligen hoppas att du också dyker upp igen;)
Chamomille
CITAT (Anki på Öland @ 06-08-2010, 11:13) *
Men om jag säger bara "jag skall gå och dyka" då tar alla för givet att jag skall gå och dyka ner i vattnet.... ingen tror att jag skall gå och dyka upp någonstans då?? g.gif
Anki

Förhoppningsvis så dyker man väl upp efter ett tag då rolleyes.gif
Myosotis

Ja sick.gif undrar vad den innehåller...

Ang. "dyka upp" tror jag att det kan vara en liknelse med att något plötsligt och oväntat dyker upp vid vattenytan.
Aqvakul

Innehåller väl skivad biff, som möjligen kan likna skosulor...
*Stintan*
CITAT (Anki på Öland @ 06-08-2010, 11:13) *
Anki

rotfl.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon