Full version: Jag undrar...
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76
Bettis
- Varför kommer pizzan fram snabbare till kunden, än ambulansen till patienten?

- Varför finns det parkeringsplats för rörelsehindrade framför skridskobanan?

- Varför beställer folk en dubbel osthamburgare med stor pommes frites och Cola light?

- Varför köper vi hotdogs i tiopack och korvbröd i åttapack?

- Varför målar kvinnorna sina ögon med öppen mun?

- Varför är inte ordet förkortning kortare?

- Varför trycker vi på start när vi vill stänga av datorn?

- Varför finns det inte kattmat som smakar mus?

- Varför står det 'ny bättre smak' på hundmatburken , vem har testat detta?

- Alla känner väl till flygplanens svarta låda, som alltid håller sig oskadd. Varför tillverkar man inte flygplanen av samma material?

- Varför trycker du hårdare på fjärrkontrollens knappar när batterierna nästan är slut?

- Varför tvättar vi handdukarna, händerna är väl rena när de torkas?

- Varför använder Kamikaze-piloterna hjälm?

- Hur har man fått skylten 'gå inte på gräsmattan' ut till mitten av gräsmattan?

- När ett ord är fel i ordboken, hur vet man det?

- Har arbetarna på Lipton kafferast?

- När jag köper en ny bumerang - hur blir jag av med den gamla?

- Varför har byggnader som ska vara öppet dygnet runt överhuvudtaget lås?

g.gif
Nostalgia
Tack Bettis för underhållningen till kaffet smile.gif
Nostalgia
Kommer det mera?????? Är ny här och blir lite fundersam, all min text eller smileys kommer inte med ibland, vad gör jag för fel?
Berith
Varför säger man att nån stavar som en kratta...?? unsure.gif
Anic
CITAT (Berith @ 22-05-2008, 15:29) *
Varför säger man att nån stavar som en kratta...?? unsure.gif

Varför säger man att man skriver som en kråka när man skriver fult/oläsligt?
Myosotis
CITAT (Anic @ 23-05-2008, 16:34) *
Varför säger man att man skriver som en kråka när man skriver fult/oläsligt?

"Kråkfötter", det ser väl ut som om en kråka har gått över papperet. Fotavtryck istället för bokstäver.
Chamomille
CITAT (Bettis @ 22-05-2008, 11:52) *
- Varför kommer pizzan fram snabbare till kunden, än ambulansen till patienten?

- Varför finns det parkeringsplats för rörelsehindrade framför skridskobanan?

- Varför beställer folk en dubbel osthamburgare med stor pommes frites och Cola light?

- Varför köper vi hotdogs i tiopack och korvbröd i åttapack?

- Varför målar kvinnorna sina ögon med öppen mun?

- Varför är inte ordet förkortning kortare?

- Varför trycker vi på start när vi vill stänga av datorn?

- Varför finns det inte kattmat som smakar mus?

- Varför står det 'ny bättre smak' på hundmatburken , vem har testat detta?

- Alla känner väl till flygplanens svarta låda, som alltid håller sig oskadd. Varför tillverkar man inte flygplanen av samma material?

- Varför trycker du hårdare på fjärrkontrollens knappar när batterierna nästan är slut?

- Varför tvättar vi handdukarna, händerna är väl rena när de torkas?

- Varför använder Kamikaze-piloterna hjälm?

- Hur har man fått skylten 'gå inte på gräsmattan' ut till mitten av gräsmattan?

- När ett ord är fel i ordboken, hur vet man det?

- Har arbetarna på Lipton kafferast?

- När jag köper en ny bumerang - hur blir jag av med den gamla?

- Varför har byggnader som ska vara öppet dygnet runt överhuvudtaget lås?

g.gif

giggle.gif
Berith
Hur töjbart är vatten? g.gif

Om det kommer 10 mm i regnmätaren betyder ju det 1 cm. Men visst rinner det mer än 1 cm ner i marken...? Och när jag vattnar och vill att det ska bli blött 1 dm djupt, hur mycket vatten måste jag vattna då?
Eva-Helene
CITAT (Berith @ 18-06-2008, 12:08) *
Hur töjbart är vatten? g.gif

Om det kommer 10 mm i regnmätaren betyder ju det 1 cm. Men visst rinner det mer än 1 cm ner i marken...? Och när jag vattnar och vill att det ska bli blött 1 dm djupt, hur mycket vatten måste jag vattna då?

Det beror på jordtyp, mullhalt, hur torrt det är innan du börjar vattna, o.s.v. o.s.v. angel_not.gif besserwisser? jag? neeeej då!
Berith
CITAT (Eva-Helene @ 18-06-2008, 14:03) *
Det beror på jordtyp, mullhalt, hur torrt det är innan du börjar vattna, o.s.v. o.s.v. angel_not.gif besserwisser? jag? neeeej då!

Såklart! Tänkte inte på det.... slap.gif giggle.gif
Chamomille
Vad är en ost-korg blink.gif
Eva-Helene
CITAT (Chamomille @ 22-07-2008, 17:24) *
Vad är en ost-korg blink.gif

En stor, urgröpt ost??? Att ha bröd i...... giggle.gif
Chamomille
CITAT (Eva-Helene @ 22-07-2008, 22:46) *
En stor, urgröpt ost??? Att ha bröd i...... giggle.gif

giggle.gif
Jag läste i senaste Land en kvinna som söker "ost-korgar i metall" confused.gif
Ramred
Kan det kanske vara korgar/formar att göra ost i? Där ostmassan hälls i och vasslen rinner ur. Liknande såna man har till äggost.
Chamomille
CITAT (Ramred @ 23-07-2008, 09:42) *
Kan det kanske vara korgar/formar att göra ost i? Där ostmassan hälls i och vasslen rinner ur. Liknande såna man har till äggost.

Ja det är det kanske smile.gif
Vad är äggost wacko.gif ???
Ramred
Äggost är en slags ost man kokar av bland annat mjölk och ägg, och häller att rinna av i formar med olika former. Blir som en väldigt len ost som man äter med sylt. En gammal speciell efterrätt från Bohuslän. Väldigt gott!
Chamomille
CITAT (Ramred @ 23-07-2008, 09:57) *
Äggost är en slags ost man kokar av bland annat mjölk och ägg, och häller att rinna av i formar med olika former. Blir som en väldigt len ost som man äter med sylt. En gammal speciell efterrätt från Bohuslän. Väldigt gott!

Jaha unsure.gif Det kanska man ska prova nån gång smile.gif Tack för svaren!
Berith
Och jag undrar hur daggmaskarna låter? unsure.gif

Det trippar några taltrastar här utanför på mornarna och dom lägger ju huvudet på sned för att höra maskarna. Men hur låter daggmaskarna...??
stennie
CITAT (Berith @ 23-07-2008, 10:08) *
Och jag undrar hur daggmaskarna låter? unsure.gif

Det trippar några taltrastar här utanför på mornarna och dom lägger ju huvudet på sned för att höra maskarna. Men hur låter daggmaskarna...??

När dom äter, låter det, (s)mask, (s)mask........ flirting.gif
Berith
CITAT (stennie @ 23-07-2008, 10:16) *

Såklart!! a0a.gif Tänkte inte på det....
Gossen Ruda
CITAT (stennie @ 23-07-2008, 10:16) *

laugh.gif

Fast maskar hörs när dom rör sig i sina gångar. Gå ut på en gräsmatta efter ett regn och stampa på marken. Då hörs det en massa s(mask)ande ljud när maskarna kryper längre ner och gömmer sig. Regnvattnet gör att det hörs bättre.
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 23-07-2008, 10:34) *
laugh.gif

Fast maskar hörs när dom rör sig i sina gångar. Gå ut på en gräsmatta efter ett regn och stampa på marken. Då hörs det en massa s(mask)ande ljud när maskarna kryper längre ner och gömmer sig. Regnvattnet gör att det hörs bättre.

Det var väl det jag trodde, att det fanns nån som visste svaret. På riktigt alltså. tongue.gif

Hoppas att det dröjer tills det kommer regn igen, men då ska jag ut och lyssna riktigt noga....
Chamomille
Varför är det så tråkigt på söndagar? Speciellt när det regnar wacko.gif
Snöflinga
För att jobbet väntar nästa dag och du inte kan sola trostar.gif
Chamomille
CITAT (Snöflinga @ 17-08-2008, 10:15) *
För att jobbet väntar nästa dag och du inte kan sola trostar.gif

Mhmmm... Var det så det var wacko.gif
Snöflinga
Om en kokalv aldrig blir mjölkad ... behöver man inte mjölka den som vuxen ko heller confused.gif
Tosan
CITAT (Gossen Ruda @ 23-07-2008, 10:34) *
laugh.gif

Mä, vad synd att jag inte lyssnade ordentligt häromdan när det regnat när jag grävde, det fullkomligt kryllade av daggmask då. Eller igår när jag öste om trädgårdskomposten, där fanns ena riktiga bjässar... Men inte hörde jag dem, inte...

CITAT (Snöflinga @ 17-08-2008, 10:18) *
Om en kokalv aldrig blir mjölkad ... behöver man inte mjölka den som vuxen ko heller confused.gif

Kvigkalven har ju ingen mjölk. När hon väl blivit kossa kan man ju välja ifall man vill mjölka eller låta kalven dia tongue.gif
Snöflinga
Jamen om hon inte har någon kalv, jag menar att om man aldrig börjar mjölka kossan, tillbakabildas mjölkproduktionen då unsure.gif
Tosan
CITAT (Snöflinga @ 17-08-2008, 20:15) *
Jamen om hon inte har någon kalv, jag menar att om man aldrig börjar mjölka kossan, tillbakabildas mjölkproduktionen då unsure.gif

Nu vet jag itne om jag hänger med... Hon blir ju inte ko och får mjölk förrän hon får en kalv... Och sen sinar hon ju tillslut även fast man mjölkar och behöver en ny kalv för att fortsätta producera mjölk.
Snöflinga
CITAT (Tosan @ 17-08-2008, 20:18) *
Nu vet jag itne om jag hänger med... Hon blir ju inte ko och får mjölk förrän hon får en kalv... Och sen sinar hon ju tillslut även fast man mjölkar och behöver en ny kalv för att fortsätta producera mjölk.

Jaha, är det så det förhåller sig rolleyes.gif Alltså: en kviga som aldrig får en kalv går genom livet utan att behöva mjölkas tongue.gif Ägaren till sådana djur, är det de som kallas "köttbönder" ?
Tosan
CITAT (Snöflinga @ 17-08-2008, 20:30) *
Jaha, är det så det förhåller sig rolleyes.gif Alltså: en kviga som aldrig får en kalv går genom livet utan att behöva mjölkas tongue.gif Ägaren till sådana djur, är det de som kallas "köttbönder" ?

Ja, jag skulle nog tro att de är köttbönder... Vanligen har de väl det motsatta könet iofs, kvigorna blir nog oftast kossor till slut.
Berith
CITAT (Snöflinga @ 17-08-2008, 10:18) *

Jag ser att du fått svar, men jag kan ändå inte låta bli att undra.... Först trodde jag att jag missförstod frågan, men förstod sen att du verkligen undrade. kompiskram.gif

Hur kan man ha missat naturkunskapen eller sexualkunskapen så att man behöver undra över när honor (kvinnor) producerar mjölk till sina ungar...? Vet inte var du bor, men i storstäder får man väl också lära sej sånt även om man aldrig nånsin får se en ko i verkligeheten? Och trodde du verkligen att man mjölkade kalvar...?

Sen det där med köttdjur - jag kan inte så mycket om det (trots att jag bor på landet rolleyes.gif ) men jag tror att det är andra än mjölkdjur som är grunden till köttdjuren.
Betty
CITAT (Berith @ 18-08-2008, 06:49) *
...../

Sen det där med köttdjur - jag kan inte så mycket om det (trots att jag bor på landet rolleyes.gif ) men jag tror att det är andra än mjölkdjur som är grunden till köttdjuren.

yes.gif Tjurkalvar, (vad ska man annars ha "hannarna" till..?) som föds upp och skickas till slakt när de uppnått en viss ålder/vikt.
Edit., tillägg:
Här kan man läsa lite kortfattat om uppfödningsmodeller: Länk
Snöflinga
CITAT (Berith @ 18-08-2008, 06:49) *
Jag ser att du fått svar, men jag kan ändå inte låta bli att undra.... Först trodde jag att jag missförstod frågan, men förstod sen att du verkligen undrade. kompiskram.gif

Hur kan man ha missat naturkunskapen eller sexualkunskapen så att man behöver undra över när honor (kvinnor) producerar mjölk till sina ungar...? Vet inte var du bor, men i storstäder får man väl också lära sej sånt även om man aldrig nånsin får se en ko i verkligeheten? Och trodde du verkligen att man mjölkade kalvar...?

Berit, vet du vad det värsta är då blush.gif blush.gif jo, jag är född och uppvuxen på en bondgård slap.gif Var 11 när vi flyttade till staden ... Visst borde jag skämmas !

Men allvarligt, i naturkunskapen är det enda jag kommer ihåg av kossor var att de hade en massa magar och i sexualkunskapen var absolut inga kor inblandade .... det borde man ju i så fall ha kommit ihåg blink.gif nej där är jag mera auto di dakt ... Borde nog ha tillbringat mera tid i kohagen som litet barn ... fast jag tror inte våra kalvar fick dia, har ett svagt minne av att den första mjölken gräddade mor i vattenbad som vi åt med kanel till .....

Men min fråga var allvarligt menad och inget skämt sleep.gif mem nu vet jag, en kossa som mjölkar dåligt bör traska iväg till tjuren för en liten tetate flirting.gif (eller hur det nu stavas) och sedan efter ett visst antal månader nedkomma med en liten kalv som sätter fart på mjölkproduktionen biggrin.gif
Berith
CITAT (Snöflinga @ 18-08-2008, 16:06) *
Berit, vet du vad det värsta är då blush.gif blush.gif jo, jag är född och uppvuxen på en bondgård slap.gif Var 11 när vi flyttade till staden ... Visst borde jag skämmas !

Men allvarligt, i naturkunskapen är det enda jag kommer ihåg av kossor var att de hade en massa magar och i sexualkunskapen var absolut inga kor inblandade .... det borde man ju i så fall ha kommit ihåg blink.gif nej där är jag mera auto di dakt ... Borde nog ha tillbringat mera tid i kohagen som litet barn ... fast jag tror inte våra kalvar fick dia, har ett svagt minne av att den första mjölken gräddade mor i vattenbad som vi åt med kanel till .....

Men min fråga var allvarligt menad och inget skämt sleep.gif mem nu vet jag, en kossa som mjölkar dåligt bör traska iväg till tjuren för en liten tetate flirting.gif (eller hur det nu stavas) och sedan efter ett visst antal månader nedkomma med en liten kalv som sätter fart på mjölkproduktionen biggrin.gif

Nej vet du vad, du ska inte skämmas! biggrin.gif Men lite konstigt är det allt att du inte visste att däggdjurshonor måste få ungar innan dom producerar mjölk. Precis som vi kvinnor, det finns väl ingen som producerar mjölk utan att ha fått barn?
Anma
CITAT (Berith @ 18-08-2008, 18:37) *
/.../det finns väl ingen som producerar mjölk utan att ha fått barn? /.../

Jo, skendräktiga hundar! blush.gif
Snöflinga
CITAT (Berith @ 18-08-2008, 18:37) *
Nej vet du vad, du ska inte skämmas! biggrin.gif Men lite konstigt är det allt att du inte visste att däggdjurshonor måste få ungar innan dom producerar mjölk. Precis som vi kvinnor, det finns väl ingen som producerar mjölk utan att ha fått barn?

Det är klart att jag vet att djur, människor som får ungar diar dem .... Men kor var tydligen en vit fläck för mig giggle.gif Men tack för kunskapen, den sitter som gjuten i huvudet nu blomma.gif
Tosan
CITAT (Snöflinga @ 18-08-2008, 20:30) *
Det är klart att jag vet att djur, människor som får ungar diar dem .... Men kor var tydligen en vit fläck för mig giggle.gif Men tack för kunskapen, den sitter som gjuten i huvudet nu blomma.gif

JA men ibland är det ju sådär. Det har väl alltid varit så självklart för dig att det kommer mjölk från kor så du har aldrig funderat på varför. Tro mig, jag har sådana ämnen jag med blush.gif
Lilla Birka
Nja, jag kan inte hålla med om att människor diar ungarna, det är tvärsom! En hona, oavsett om det är djur eller människa ammar sitt barn eller unge och det är barnen eller ungarna som diar. Mamman kan dias av barnen inte tvärtom! biggrin.gif
Tosan
CITAT (Lilla Birka @ 18-08-2008, 22:57) *
Nja, jag kan inte hålla med om att människor diar ungarna, det är tvärsom! En hona, oavsett om det är djur eller människa ammar sitt barn eller unge och det är barnen eller ungarna som diar. Mamman kan dias av barnen inte tvärtom! biggrin.gif

giggle.gif Ja det har du ju rätt i, ungarna diar, mamman ger di...
Snöflinga
CITAT (Tosan @ 18-08-2008, 22:44) *
JA men ibland är det ju sådär. Det har väl alltid varit så självklart för dig att det kommer mjölk från kor så du har aldrig funderat på varför. Tro mig, jag har sådana ämnen jag med blush.gif

Go sister go tongue.gif
Berith
CITAT (Anma @ 18-08-2008, 20:07) *
Jo, skendräktiga hundar! blush.gif

Ja just det, tänkte inte på skendräktiga djur. Här säger vi att suggorna som inte får smått trots att allt tyder på det, att dom "grisar i tomme". yes.gif
Berith
Varför innehåller korvbrödspaketen 16 bröd när korvpaketen innehåller 10 korvar? unsure.gif
Chamomille
CITAT (Berith @ 07-09-2008, 12:30) *
Varför innehåller korvbrödspaketen 16 bröd när korvpaketen innehåller 10 korvar? unsure.gif

Den frågan vill jag också ha svar på. Kanske det finns någon här som arbetar på korbrödsbagarn eller scan eller nåt g.gif Baskat irreterande är det.
Biggan_
CITAT (Berith @ 07-09-2008, 12:30) *

För att du skall köpa ett paket korv till, fast då behöver du köpa ett paket korvbröd till, fast då får du köpa ett paket korv till... o.s.v... Nån gång jämnar det väl ut sej! dunno.gif
Du har inte funderat på att köpa ett 10-pack smala korvar och ett 6-pack tjocka korvar? Alltså bara ett exempel! Du får ju köpa hurdana korvar du vill! biggrin.gif
Netha
Varför inte köpa 10-pack? Det gör jag. smile.gif

Berith
Jodå, jag köper också 10 pack bröd emellanåt - dom grova är gôrgoa. Men dom som står hela dagarna och stoppar ner 16 bröd i varje påse måste ju också ha köpt korvpaket nån gång och tyckt att det är heltokigt. Jag ska ju inte behöva köpa 8 korvpaket för att komma upp i jämnt antal korv/bröd.

Eller är det så att man ska ha dom när man grillar på stranden med lilla Greta eller lille Knut som så gärna vill hjälpa till... -cry-.gif "mammmaaaa! jag tappade mitt korvbröd, det är alldeles sandigt!" - "ta ett nytt lilla vän, det finns och blir över."

g.gif
Aqvakul
Tror att det är en "komplott" för att vi alltid ska få "över", antingen av korv eller bröd. En känd senapsfabrikör påstods ha sagt att hans förtjänst var det som blev över och kastades.... crazy.gif
Myosotis
CITAT (Aqvakul @ 07-09-2008, 13:45) *
Tror att det är en "komplott" för att vi alltid ska få "över", antingen av korv eller bröd. En känd senapsfabrikör påstods ha sagt att hans förtjänst var det som blev över och kastades.... crazy.gif

Visst är det så. Det är ingen hemlighet att syltburkar mm. är konstruerade så att man inte får ut allting.
Berith
Aha! Som kaviartuber tex. Och tandkrämstuber.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon