|
Full version: Jag undrar...
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76
- Varför kommer pizzan fram snabbare till kunden, än ambulansen till patienten?
- Varför finns det parkeringsplats för rörelsehindrade framför skridskobanan?
- Varför beställer folk en dubbel osthamburgare med stor pommes frites och Cola light?
- Varför köper vi hotdogs i tiopack och korvbröd i åttapack?
- Varför målar kvinnorna sina ögon med öppen mun?
- Varför är inte ordet förkortning kortare?
- Varför trycker vi på start när vi vill stänga av datorn?
- Varför finns det inte kattmat som smakar mus?
- Varför står det 'ny bättre smak' på hundmatburken , vem har testat detta?
- Alla känner väl till flygplanens svarta låda, som alltid håller sig oskadd. Varför tillverkar man inte flygplanen av samma material?
- Varför trycker du hårdare på fjärrkontrollens knappar när batterierna nästan är slut?
- Varför tvättar vi handdukarna, händerna är väl rena när de torkas?
- Varför använder Kamikaze-piloterna hjälm?
- Hur har man fått skylten 'gå inte på gräsmattan' ut till mitten av gräsmattan?
- När ett ord är fel i ordboken, hur vet man det?
- Har arbetarna på Lipton kafferast?
- När jag köper en ny bumerang - hur blir jag av med den gamla?
- Varför har byggnader som ska vara öppet dygnet runt överhuvudtaget lås?
Nostalgia
22-05-2008, 10:59
Tack Bettis för underhållningen till kaffet
Nostalgia
22-05-2008, 11:08
Kommer det mera?????? Är ny här och blir lite fundersam, all min text eller smileys kommer inte med ibland, vad gör jag för fel?
Varför säger man att nån stavar som en kratta...??
CITAT (Berith @ 22-05-2008, 15:29)  Varför säger man att nån stavar som en kratta...??  Varför säger man att man skriver som en kråka när man skriver fult/oläsligt?
Myosotis
23-05-2008, 15:48
CITAT (Anic @ 23-05-2008, 16:34)  Varför säger man att man skriver som en kråka när man skriver fult/oläsligt? "Kråkfötter", det ser väl ut som om en kråka har gått över papperet. Fotavtryck istället för bokstäver.
Chamomille
23-05-2008, 18:37
Hur töjbart är vatten?  Om det kommer 10 mm i regnmätaren betyder ju det 1 cm. Men visst rinner det mer än 1 cm ner i marken...? Och när jag vattnar och vill att det ska bli blött 1 dm djupt, hur mycket vatten måste jag vattna då?
Eva-Helene
18-06-2008, 13:03
CITAT (Berith @ 18-06-2008, 12:08)  Hur töjbart är vatten?  Om det kommer 10 mm i regnmätaren betyder ju det 1 cm. Men visst rinner det mer än 1 cm ner i marken...? Och när jag vattnar och vill att det ska bli blött 1 dm djupt, hur mycket vatten måste jag vattna då? Det beror på jordtyp, mullhalt, hur torrt det är innan du börjar vattna, o.s.v. o.s.v.  besserwisser? jag? neeeej då!
CITAT (Eva-Helene @ 18-06-2008, 14:03)  Det beror på jordtyp, mullhalt, hur torrt det är innan du börjar vattna, o.s.v. o.s.v.  besserwisser? jag? neeeej då! Såklart! Tänkte inte på det....
Chamomille
22-07-2008, 16:24
Vad är en ost-korg
Eva-Helene
22-07-2008, 21:46
CITAT (Chamomille @ 22-07-2008, 17:24)  Vad är en ost-korg  En stor, urgröpt ost??? Att ha bröd i......
Chamomille
23-07-2008, 08:36
CITAT (Eva-Helene @ 22-07-2008, 22:46)  En stor, urgröpt ost??? Att ha bröd i......  Jag läste i senaste Land en kvinna som söker "ost-korgar i metall"
Kan det kanske vara korgar/formar att göra ost i? Där ostmassan hälls i och vasslen rinner ur. Liknande såna man har till äggost.
Chamomille
23-07-2008, 08:48
CITAT (Ramred @ 23-07-2008, 09:42)  Kan det kanske vara korgar/formar att göra ost i? Där ostmassan hälls i och vasslen rinner ur. Liknande såna man har till äggost. Ja det är det kanske Vad är äggost  ???
Äggost är en slags ost man kokar av bland annat mjölk och ägg, och häller att rinna av i formar med olika former. Blir som en väldigt len ost som man äter med sylt. En gammal speciell efterrätt från Bohuslän. Väldigt gott!
Chamomille
23-07-2008, 09:07
CITAT (Ramred @ 23-07-2008, 09:57)  Äggost är en slags ost man kokar av bland annat mjölk och ägg, och häller att rinna av i formar med olika former. Blir som en väldigt len ost som man äter med sylt. En gammal speciell efterrätt från Bohuslän. Väldigt gott! Jaha  Det kanska man ska prova nån gång  Tack för svaren!
Och jag undrar hur daggmaskarna låter?  Det trippar några taltrastar här utanför på mornarna och dom lägger ju huvudet på sned för att höra maskarna. Men hur låter daggmaskarna...??
stennie
23-07-2008, 09:16
CITAT (Berith @ 23-07-2008, 10:08)  Och jag undrar hur daggmaskarna låter?  Det trippar några taltrastar här utanför på mornarna och dom lägger ju huvudet på sned för att höra maskarna. Men hur låter daggmaskarna...?? När dom äter, låter det, (s)mask, (s)mask........
CITAT (stennie @ 23-07-2008, 10:16)  När dom äter, låter det, (s)mask, (s)mask........  Såklart!!  Tänkte inte på det....
Gossen Ruda
23-07-2008, 09:34
CITAT (stennie @ 23-07-2008, 10:16)  När dom äter, låter det, (s)mask, (s)mask........  Fast maskar hörs när dom rör sig i sina gångar. Gå ut på en gräsmatta efter ett regn och stampa på marken. Då hörs det en massa s(mask)ande ljud när maskarna kryper längre ner och gömmer sig. Regnvattnet gör att det hörs bättre.
CITAT (Gossen Ruda @ 23-07-2008, 10:34)  Fast maskar hörs när dom rör sig i sina gångar. Gå ut på en gräsmatta efter ett regn och stampa på marken. Då hörs det en massa s(mask)ande ljud när maskarna kryper längre ner och gömmer sig. Regnvattnet gör att det hörs bättre. Det var väl det jag trodde, att det fanns nån som visste svaret. På riktigt alltså. Hoppas att det dröjer tills det kommer regn igen, men då ska jag ut och lyssna riktigt noga....
Chamomille
17-08-2008, 09:04
Varför är det så tråkigt på söndagar? Speciellt när det regnar
Snöflinga
17-08-2008, 09:15
För att jobbet väntar nästa dag och du inte kan sola
Chamomille
17-08-2008, 09:17
CITAT (Snöflinga @ 17-08-2008, 10:15)  För att jobbet väntar nästa dag och du inte kan sola  Mhmmm... Var det så det var
Snöflinga
17-08-2008, 09:18
Om en kokalv aldrig blir mjölkad ... behöver man inte mjölka den som vuxen ko heller
CITAT (Gossen Ruda @ 23-07-2008, 10:34)  Fast maskar hörs när dom rör sig i sina gångar. Gå ut på en gräsmatta efter ett regn och stampa på marken. Då hörs det en massa s(mask)ande ljud när maskarna kryper längre ner och gömmer sig. Regnvattnet gör att det hörs bättre. Mä, vad synd att jag inte lyssnade ordentligt häromdan när det regnat när jag grävde, det fullkomligt kryllade av daggmask då. Eller igår när jag öste om trädgårdskomposten, där fanns ena riktiga bjässar... Men inte hörde jag dem, inte... CITAT (Snöflinga @ 17-08-2008, 10:18)  Om en kokalv aldrig blir mjölkad ... behöver man inte mjölka den som vuxen ko heller  Kvigkalven har ju ingen mjölk. När hon väl blivit kossa kan man ju välja ifall man vill mjölka eller låta kalven dia
Snöflinga
17-08-2008, 19:15
Jamen om hon inte har någon kalv, jag menar att om man aldrig börjar mjölka kossan, tillbakabildas mjölkproduktionen då
CITAT (Snöflinga @ 17-08-2008, 20:15)  Jamen om hon inte har någon kalv, jag menar att om man aldrig börjar mjölka kossan, tillbakabildas mjölkproduktionen då  Nu vet jag itne om jag hänger med... Hon blir ju inte ko och får mjölk förrän hon får en kalv... Och sen sinar hon ju tillslut även fast man mjölkar och behöver en ny kalv för att fortsätta producera mjölk.
Snöflinga
17-08-2008, 19:30
CITAT (Tosan @ 17-08-2008, 20:18)  Nu vet jag itne om jag hänger med... Hon blir ju inte ko och får mjölk förrän hon får en kalv... Och sen sinar hon ju tillslut även fast man mjölkar och behöver en ny kalv för att fortsätta producera mjölk. Jaha, är det så det förhåller sig  Alltså: en kviga som aldrig får en kalv går genom livet utan att behöva mjölkas  Ägaren till sådana djur, är det de som kallas "köttbönder" ?
CITAT (Snöflinga @ 17-08-2008, 20:30)  Jaha, är det så det förhåller sig  Alltså: en kviga som aldrig får en kalv går genom livet utan att behöva mjölkas  Ägaren till sådana djur, är det de som kallas "köttbönder" ? Ja, jag skulle nog tro att de är köttbönder... Vanligen har de väl det motsatta könet iofs, kvigorna blir nog oftast kossor till slut.
CITAT (Snöflinga @ 17-08-2008, 10:18)  Om en kokalv aldrig blir mjölkad ... behöver man inte mjölka den som vuxen ko heller  Jag ser att du fått svar, men jag kan ändå inte låta bli att undra.... Först trodde jag att jag missförstod frågan, men förstod sen att du verkligen undrade.  Hur kan man ha missat naturkunskapen eller sexualkunskapen så att man behöver undra över när honor (kvinnor) producerar mjölk till sina ungar...? Vet inte var du bor, men i storstäder får man väl också lära sej sånt även om man aldrig nånsin får se en ko i verkligeheten? Och trodde du verkligen att man mjölkade kalvar...? Sen det där med köttdjur - jag kan inte så mycket om det (trots att jag bor på landet  ) men jag tror att det är andra än mjölkdjur som är grunden till köttdjuren.
CITAT (Berith @ 18-08-2008, 06:49)  ...../ Sen det där med köttdjur - jag kan inte så mycket om det (trots att jag bor på landet  ) men jag tror att det är andra än mjölkdjur som är grunden till köttdjuren.  Tjurkalvar, (vad ska man annars ha "hannarna" till..?) som föds upp och skickas till slakt när de uppnått en viss ålder/vikt. Edit., tillägg: Här kan man läsa lite kortfattat om uppfödningsmodeller: Länk
Snöflinga
18-08-2008, 15:06
CITAT (Berith @ 18-08-2008, 06:49)  Jag ser att du fått svar, men jag kan ändå inte låta bli att undra.... Först trodde jag att jag missförstod frågan, men förstod sen att du verkligen undrade.  Hur kan man ha missat naturkunskapen eller sexualkunskapen så att man behöver undra över när honor (kvinnor) producerar mjölk till sina ungar...? Vet inte var du bor, men i storstäder får man väl också lära sej sånt även om man aldrig nånsin får se en ko i verkligeheten? Och trodde du verkligen att man mjölkade kalvar...? Sen det där med köttdjur - jag kan inte så mycket om det (trots att jag bor på landet  ) men jag tror att det är andra än mjölkdjur som är grunden till köttdjuren. Berit, vet du vad det värsta är då  jo, jag är född och uppvuxen på en bondgård  Var 11 när vi flyttade till staden ... Visst borde jag skämmas ! Men allvarligt, i naturkunskapen är det enda jag kommer ihåg av kossor var att de hade en massa magar och i sexualkunskapen var absolut inga kor inblandade .... det borde man ju i så fall ha kommit ihåg  nej där är jag mera auto di dakt ... Borde nog ha tillbringat mera tid i kohagen som litet barn ... fast jag tror inte våra kalvar fick dia, har ett svagt minne av att den första mjölken gräddade mor i vattenbad som vi åt med kanel till ..... Men min fråga var allvarligt menad och inget skämt  mem nu vet jag, en kossa som mjölkar dåligt bör traska iväg till tjuren för en liten tetate  (eller hur det nu stavas) och sedan efter ett visst antal månader nedkomma med en liten kalv som sätter fart på mjölkproduktionen
CITAT (Snöflinga @ 18-08-2008, 16:06)  Berit, vet du vad det värsta är då  jo, jag är född och uppvuxen på en bondgård  Var 11 när vi flyttade till staden ... Visst borde jag skämmas ! Men allvarligt, i naturkunskapen är det enda jag kommer ihåg av kossor var att de hade en massa magar och i sexualkunskapen var absolut inga kor inblandade .... det borde man ju i så fall ha kommit ihåg  nej där är jag mera auto di dakt ... Borde nog ha tillbringat mera tid i kohagen som litet barn ... fast jag tror inte våra kalvar fick dia, har ett svagt minne av att den första mjölken gräddade mor i vattenbad som vi åt med kanel till ..... Men min fråga var allvarligt menad och inget skämt  mem nu vet jag, en kossa som mjölkar dåligt bör traska iväg till tjuren för en liten tetate  (eller hur det nu stavas) och sedan efter ett visst antal månader nedkomma med en liten kalv som sätter fart på mjölkproduktionen  Nej vet du vad, du ska inte skämmas!  Men lite konstigt är det allt att du inte visste att däggdjurshonor måste få ungar innan dom producerar mjölk. Precis som vi kvinnor, det finns väl ingen som producerar mjölk utan att ha fått barn?
CITAT (Berith @ 18-08-2008, 18:37)  /.../det finns väl ingen som producerar mjölk utan att ha fått barn? /.../ Jo, skendräktiga hundar!
Snöflinga
18-08-2008, 19:30
CITAT (Berith @ 18-08-2008, 18:37)  Nej vet du vad, du ska inte skämmas!  Men lite konstigt är det allt att du inte visste att däggdjurshonor måste få ungar innan dom producerar mjölk. Precis som vi kvinnor, det finns väl ingen som producerar mjölk utan att ha fått barn? Det är klart att jag vet att djur, människor som får ungar diar dem .... Men kor var tydligen en vit fläck för mig  Men tack för kunskapen, den sitter som gjuten i huvudet nu
CITAT (Snöflinga @ 18-08-2008, 20:30)  Det är klart att jag vet att djur, människor som får ungar diar dem .... Men kor var tydligen en vit fläck för mig  Men tack för kunskapen, den sitter som gjuten i huvudet nu  JA men ibland är det ju sådär. Det har väl alltid varit så självklart för dig att det kommer mjölk från kor så du har aldrig funderat på varför. Tro mig, jag har sådana ämnen jag med
Lilla Birka
18-08-2008, 21:57
Nja, jag kan inte hålla med om att människor diar ungarna, det är tvärsom! En hona, oavsett om det är djur eller människa ammar sitt barn eller unge och det är barnen eller ungarna som diar. Mamman kan dias av barnen inte tvärtom!
CITAT (Lilla Birka @ 18-08-2008, 22:57)  Nja, jag kan inte hålla med om att människor diar ungarna, det är tvärsom! En hona, oavsett om det är djur eller människa ammar sitt barn eller unge och det är barnen eller ungarna som diar. Mamman kan dias av barnen inte tvärtom!   Ja det har du ju rätt i, ungarna diar, mamman ger di...
Snöflinga
19-08-2008, 10:02
CITAT (Tosan @ 18-08-2008, 22:44)  JA men ibland är det ju sådär. Det har väl alltid varit så självklart för dig att det kommer mjölk från kor så du har aldrig funderat på varför. Tro mig, jag har sådana ämnen jag med  Go sister go
CITAT (Anma @ 18-08-2008, 20:07)  Jo, skendräktiga hundar!  Ja just det, tänkte inte på skendräktiga djur. Här säger vi att suggorna som inte får smått trots att allt tyder på det, att dom "grisar i tomme".
Varför innehåller korvbrödspaketen 16 bröd när korvpaketen innehåller 10 korvar?
Chamomille
07-09-2008, 11:32
CITAT (Berith @ 07-09-2008, 12:30)  Varför innehåller korvbrödspaketen 16 bröd när korvpaketen innehåller 10 korvar?  Den frågan vill jag också ha svar på. Kanske det finns någon här som arbetar på korbrödsbagarn eller scan eller nåt  Baskat irreterande är det.
Biggan_
07-09-2008, 11:38
CITAT (Berith @ 07-09-2008, 12:30)  Varför innehåller korvbrödspaketen 16 bröd när korvpaketen innehåller 10 korvar?  För att du skall köpa ett paket korv till, fast då behöver du köpa ett paket korvbröd till, fast då får du köpa ett paket korv till... o.s.v... Nån gång jämnar det väl ut sej! Du har inte funderat på att köpa ett 10-pack smala korvar och ett 6-pack tjocka korvar? Alltså bara ett exempel! Du får ju köpa hurdana korvar du vill!
Varför inte köpa 10-pack? Det gör jag. 
Jodå, jag köper också 10 pack bröd emellanåt - dom grova är gôrgoa. Men dom som står hela dagarna och stoppar ner 16 bröd i varje påse måste ju också ha köpt korvpaket nån gång och tyckt att det är heltokigt. Jag ska ju inte behöva köpa 8 korvpaket för att komma upp i jämnt antal korv/bröd. Eller är det så att man ska ha dom när man grillar på stranden med lilla Greta eller lille Knut som så gärna vill hjälpa till...  "mammmaaaa! jag tappade mitt korvbröd, det är alldeles sandigt!" - "ta ett nytt lilla vän, det finns och blir över."
Aqvakul
07-09-2008, 12:45
Tror att det är en "komplott" för att vi alltid ska få "över", antingen av korv eller bröd. En känd senapsfabrikör påstods ha sagt att hans förtjänst var det som blev över och kastades....
Myosotis
07-09-2008, 12:49
CITAT (Aqvakul @ 07-09-2008, 13:45)  Tror att det är en "komplott" för att vi alltid ska få "över", antingen av korv eller bröd. En känd senapsfabrikör påstods ha sagt att hans förtjänst var det som blev över och kastades....  Visst är det så. Det är ingen hemlighet att syltburkar mm. är konstruerade så att man inte får ut allting.
Aha! Som kaviartuber tex. Och tandkrämstuber.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|