Full version: Jag undrar...
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76
Betty
Nej just det, det finns inget R i äpple - så varför skulle det vara lättare att uttala för dem som inte kan säga R då flirting.gif ?
- för det heter ju inte äpplekaka, äppleträd, äppleskrutt och äppleblom. sleep.gif

Biggan_
Måste erkänna att jag är lite otrogen shy.gif för jag använder både vänster- och högerspalten och enligt denna LÄNK så är det helt OK!
Berith
I den länken kan man läsa: "Vid sammansättningar används i större delen av Sverige oftast äppel-, medan det i södra Sverige är vanligt med äpple-. Båda varianterna är accepterade." vilket Betty också sa så då är det nog så. Men jag gör som Biggan, blandar.

Och så vill jag dementera, jag tycker såklart inte att Betty är knäpp. kompiskram.gif
Betty
Ja jag visste väl det - jag hade rätt!
Det är helt OK, blanda på ni bara, ni som inte kan säga R ordentligt giggle.gif
Inte behöver du lägga in några dementier Berith, inte för min skull i alla fall. Efter alla dessa (8-9?) år som forumkompisar så vet jag ju att du inte tycker att jag är "knäpp på riktigt" - inte mer knäpp än vad jag tycker att du är. a0a.gif
Berith
Ja vi är nog lika kokodinga både du och jag. giggle.gif
Biggan_
CITAT (Betty @ 03-10-2008, 14:41) *
Det är helt OK, blanda på ni bara, ni som inte kan säga R ordentligt giggle.gif

Här nere i Södern använder vi minsann rediga och rejäla R rtfm.gif , vi drillar inte R:n på tungspetsen på ett så där fisförnämnt sätt! angel_not.gif
Bäst jag loggar ut nu innan det blir blåsigt i forumet! rolleyes.gif
Myosotis
CITAT (Biggan_ @ 03-10-2008, 15:19) *
Här nere i Södern använder vi minsann rediga och rejäla R rtfm.gif , vi drillar inte R:n på tungspetsen på ett så där fisförnämnt sätt!

tummenupp.gif bravo.gif 000.gif
Aqvakul
och sje-ljuden hamnar långt bak i munnen, nästan i halsen......
Betty
CITAT (Biggan_ @ 03-10-2008, 15:19) *
Här nere i Södern använder vi minsann rediga och rejäla R rtfm.gif , vi drillar inte R:n på tungspetsen på ett så där fisförnämnt sätt! angel_not.gif
Bäst jag loggar ut nu innan det blir blåsigt i forumet! rolleyes.gif

Ja det är nog säkrast det, innan vi som kan sätter igång och drillar! Håll i hatten! a0a.gif
Berith
Hur vet danskarna om deras barn har talsvårigheter? g.gif
Gossen Ruda
CITAT (Berith @ 07-10-2008, 08:32) *

Dom kanske bara har en halssjukdom. rolleyes.gif laugh.gif
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 07-10-2008, 09:46) *

Jaa, det är nog inte lätt att märka skillnaden. giggle.gif
Betty

CITAT (Gossen Ruda @ 07-10-2008, 09:46) *

CITAT (Berith @ 07-10-2008, 11:07) *
Jaa, det är nog inte lätt att märka skillnaden. giggle.gif

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif Knäppisar!
Chamomille
CITAT (Betty @ 07-10-2008, 11:49) *
rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif Knäppisar!

Nu försvann mitt meddelande nånstanns, skriver igen då..

Ja, rotfl.gif fast just Danska är ett språk som jag inte förstår. Däremot en vän som bor i Skåne förstår Danska. Det måste bero på avståndet eller??..?

Berith
Hur vet danskarna om deras barn har talsvårigheter?
a0a.gif Börja med att titta ifall de har satt gröt i halsen blush.gif

Berith
Gröten ja! a0a.gif Kroppsspråket är nog väldigt viktigt i danskan. tummenupp.gif
Gossen Ruda
Det där med halssjukdom har jag snott av prins Henrik, dronning Margretes man. Det var väl i början av deras giftermål som han i en intervju sa nåt om att danska språket var en halssjukdom. Det fick han äta upp fast nu har han lärt sig tala danska. Annars är det väl sagt om holländskan att det låter som om en dansk via några år i Tyskland försöker skapa ett nytt språk. laugh.gif
Berith
Nu undrar jag en annan sak.... g.gif Om man har ett rum, och golvet är av spegelglas, och taket är av spegelglas.... Hur blir bilden då? Vad ser man?

Ser man golvet om man tittar i taket, eller ser man taket där också? Och tvärtom...
Eva-Helene
CITAT (Berith @ 08-10-2008, 06:15) *
Nu undrar jag en annan sak.... g.gif Om man har ett rum, och golvet är av spegelglas, och taket är av spegelglas.... Hur blir bilden då? Vad ser man?

Ser man golvet om man tittar i taket, eller ser man taket där också? Och tvärtom...

Man ser väl golvet och taket och golvet och taket och golvet och taket och golvet och taket och golvet och taket och golvet och taket och golvet och ..............jisses så snurrig man skulle bli!
Chamomille
Du ser väl dig själv i oändligt antal biggrin.gif
Ramred
Nåt sånt här blir det.

Biggan_

Jag har läst igenom svaren som är härligt kul och knäppa rotfl.gif Men seriöst, rätt svar måste väl vara: när dom talar! shy.gif
*Stintan*
Den här tråden är helt galen rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Chamomille
CITAT (*Stintan* @ 08-10-2008, 10:52) *
Den här tråden är helt galen rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

Ja, det kan man säga rotfl.gif
Betty
CITAT (Biggan_ @ 08-10-2008, 10:36) *
...../Men seriöst, rätt svar måste väl vara: när dom talar! shy.gif

Och vi har en VINNARE!!!! Grattis! [attachment=25451:hooray.gif]
Biggan_
CITAT (Betty @ 08-10-2008, 11:46) *
Och vi har en VINNARE!!!! Grattis! [attachment=25451:hooray.gif]

OJ!!!

Chockad!! Tack! blush.gif
Fast det är nog fler som vill vara med och leka! duh.gif
Betty
CITAT (Biggan_ @ 08-10-2008, 11:53) *
OJ!!!

Chockad!! Tack! blush.gif
Fast det är nog fler som vill vara med och leka! duh.gif

Klart det är, men du hade det bästa svaret på frågan! tummenupp.gif
Berith
Jo men.... Ja men.... Ok, att Biggan har rätt, men kanske bara nästan. Jag menar... När dom danska barnen ska lära sej att prata rent så ska dom ju lära sej att prata grötigt. Eller hur? "Lilla vän, säg efter mej: gruuuöööörrre!" blink.gif
Berith
CITAT (Eva-Helene @ 08-10-2008, 09:26) *
Man ser väl golvet och taket och golvet och taket och golvet och taket och golvet och taket och golvet och taket och golvet och taket och golvet och ..............jisses så snurrig man skulle bli!

Ja precis så måste det ju bli, ungefär som på bilden. yes.gif
Betty
CITAT (Berith @ 08-10-2008, 15:55) *
Jo men.... Ja men.... Ok, att Biggan har rätt, men kanske bara nästan. Jag menar... När dom danska barnen ska lära sej att prata rent så ska dom ju lära sej att prata grötigt. Eller hur? "Lilla vän, säg efter mej: gruuuöööörrre!" blink.gif

"gruuuöööörrre" låter definitivt som ett talfel i mina öron... blink.gif
Det heter väl grød..? whist.gif

”Rødgrød med fløde” (Röd kräm med grädde) uttalsövning i ett youtube-klipp
Chamomille
Fettfri majonäs. Va ä dä??? Vad innehåller det confused.gif
MayaLisa
inte fett...
Betty
CITAT (Chamomille @ 08-10-2008, 18:55) *
Fettfri majonäs. Va ä dä??? Vad innehåller det confused.gif

Mest vatten... och socker... Fettfri majonäs
Berith
CITAT (Betty @ 08-10-2008, 17:21) *
"gruuuöööörrre" låter definitivt som ett talfel i mina öron... blink.gif
Det heter väl grød..? whist.gif
”Rødgrød med fløde” (Röd kräm med grädde) uttalsövning i ett youtube-klipp

Hjälp! slap.gif Och vilken träningsvärk dom måste få i tungan av sånt där.
Betty
CITAT (Berith @ 09-10-2008, 06:57) *
Hjälp! slap.gif Och vilken träningsvärk dom måste få i tungan av sånt där.

Eller hur! Men det är ingenting jämfört med den huvudvärk man får om man försöker lära sig de danska räkneorden... wacko.gif

Här kan man träna på att räkna på danska
Varning utfärdas dock: Man blir lätt lite snurrig efter ett tag... crazy.gif
Gossen Ruda
Hoppas vi inte har många danskar på forumet, så som dom mobbas. tongue.gif Faktum är att danska skolbarn är dåligare på sitt språk än andra nationaliteter. Sämre ordförråd och stavning mm. Det påstås bero på att man inte uttalar orden som dom stavas. Ingen nyhet för oss utomstående, hur 17 skall man kunna skriva ner danskt talspråk? wacko.gif Fast det finns olika danskt uttal, en del går att förstå utan större problem.
Berith
Danska när den är som bäst! bravo.gif Fast jag förstår inte mer än några "ord". blink.gif
Betty
CITAT (Berith @ 09-10-2008, 10:12) *
Danska när den är som bäst! bravo.gif Fast jag förstår inte mer än några "ord". blink.gif

Kan bara hålla med! thanks.gif för den Berith, jag har inte lyssnat på Kim Larsen på bra länge! tummenupp.gif

Lättare att förstå texten när man ser den i skrift - faktiskt! flirting.gif

Hvad GøR Vi Nu, Lille Du

Jeg kom til verden på 5. sal
min far var tosset, min mor var normal
men da de kørte ham væk, sagde mor til mig:
"hva' gør vi nu, lille du ?"

Jeg gik i skole i mange år
røg på fabrik og fik mavesår
og så en dag sparkede bosse mig ud
hva' gør man så, lille du ?

og tiden gik, og jeg gik med
jeg fløj afsted, fra sted til sted
og gadens løse fugle, de fløjtede og sang
hvor skal vi hen, lille du ?

men så en dag, gik jeg op til ministeren og sagde
"du der få lige fødderne ned, og tag hatten af
man kan du ikke se det hele er ved at gå fuldstændigt agurk?"
så hva' gør vi nu, din gamle skurk?
men han grinte bar' og sagde: "dig du kan sku gå faen i vold"
så det gør vi nu, lille du.
ja vi gør.
Chamomille
CITAT (Berith @ 09-10-2008, 10:12) *

giggle.gif Vilket ord var det du förstod confused.gif
Chamomille
Och det där med majon... Jag fattar också att den inte innehåller fett, fast hur kan den över huvud taget få kallas majonäs om den inte innehåller fett? Jag menar riktig majonäs innehåller ju nästan bara fett. Hur smakar en fettfri majo???
Ramred
CITAT (Chamomille @ 09-10-2008, 11:55) *
Hur smakar en fettfri majo???

Äckligt!
Berith
CITAT (Chamomille @ 09-10-2008, 11:48) *
giggle.gif Vilket ord var det du förstod confused.gif

g.gif Låt mej se...:

--- --- Vi Nu, Lille Du

--- kom til --- på --- ---
min far var ---, min mor var normal yahoo.gif (en hel mening!!)
men --- de --- --- ---, --- mor til mig:
"---' --- vi nu, lille du ?"

--- gik i skole i --- år
--- på fabrik --- fik ---
--- så en dag --- bosse mig --- (Bosse är min granne. yes.gif)
---' --- man så, lille du ?

--- tiden gik, --- --- gik med
--- --- ---, --- --- til ---
--- --- --- ---, de --- --- sang
--- skal vi hen, lille du ? (hen är ju engelska för höna...? dunno.gif)

men så en dag, gik --- --- til ministeren --- sagde
"du der få --- --- ned, --- tag hatten af
man kan du ikke se det hele er ved --- gå --- ---?"
så ---' --- vi nu, din gamle skurk?
men han --- bar' --- sagde: "dig du kan --- gå faen i ---"
så det --- vi nu, lille du.
ja vi ---.

Jaa det var ungefär så pass jag förstod - det vill säga dom svenska orden. tummenupp.gif
Betty
CITAT (Chamomille @ 09-10-2008, 11:55) *
Och det där med majon... Jag fattar också att den inte innehåller fett, fast hur kan den över huvud taget få kallas majonäs om den inte innehåller fett? Jag menar riktig majonäs innehåller ju nästan bara fett. Hur smakar en fettfri majo???

Här har du anledningen till varför den kallas för Majonäs, det har alltså inte med fettet att göra utan med varifrån den härstammar.
Det är nog inte speciellt vanligt att man tänker att den helt vanliga majonäsen kommer från Spanien. Men så är det faktiskt. I staden Mahón som är huvudstad på den andra ön i ögruppen Balearerna, Menorca, började man i mitten på 1700-talet tillaga såsen. Det är också härifrån som det spanska namnet kommer ifrån, Mahonesa.
Källa: Länk
Din andra fråga: Hur smakar en fettfri majo??? Tjaa, det finns väl bara ett svar på det: Provsmaka så får du se vad du tycker. flirting.gif
Berith
Men vänner kompiskram.gif visst stavas det väl majonnäs...?
Gillan
Jag har aldrig skrivit i den här tråden förut. Vad det beror på vet jag inte ens själv, men jag läser den och den måste väl ändå vara en av de skönaste trådarna på Odla ( om man bortser från den blå änglatrumpetstråden då förstårs angel_not.gif ). Ibland skrattar jag halvt ihjäl mig när jag läser vad ni undrar och svarar om/över/på......bla,bla.......

Vad beträffande Gossens inlägg om Holländskan ska jag genast föra det vidare till mina släktingar giggle.gif .............Och Beriths undran om spegeltak/golv så måste väl svaret bli att man blir helt snurrig i huvet.............men vad vet jag, jag är ju snurrig för jämnan crazy.gif

Men nu är det faktiskt så att jag har en egen undran..............om man på engelska ska säga att man klippt gräset, så säger man att man "mowed the lawn", inte att man cut the grass...................Jag veeet att det ska vara så, men jag är ff efter alla dessa år med engelska frustrerad över att det är så.............................likadant när det gäller ordet "varsegod", då säger man You'r welcome...........välkommen vart då -fear-.gif ???

Förresten! Fettfri majonnäs ( stavas faktiskt så Berith tummenupp.gif ) smakar apa sick.gif
Chamomille
CITAT (Berith @ 09-10-2008, 14:34) *
g.gif Låt mej se...:

--- --- Vi Nu, Lille Du

--- kom til --- på --- ---
min far var ---, min mor var normal yahoo.gif (en hel mening!!)
men --- de --- --- ---, --- mor til mig:
"---' --- vi nu, lille du ?"

--- gik i skole i --- år
--- på fabrik --- fik ---
--- så en dag --- bosse mig --- (Bosse är min granne. yes.gif)
---' --- man så, lille du ?

--- tiden gik, --- --- gik med
--- --- ---, --- --- til ---
--- --- --- ---, de --- --- sang
--- skal vi hen, lille du ? (hen är ju engelska för höna...? dunno.gif)

men så en dag, gik --- --- til ministeren --- sagde
"du der få --- --- ned, --- tag hatten af
man kan du ikke se det hele er ved --- gå --- ---?"
så ---' --- vi nu, din gamle skurk?
men han --- bar' --- sagde: "dig du kan --- gå faen i ---"
så det --- vi nu, lille du.
ja vi ---.

Jaa det var ungefär så pass jag förstod - det vill säga dom svenska orden. tummenupp.gif

a0a.gif a0a.gif

CITAT (Berith @ 09-10-2008, 15:41) *
Men vänner kompiskram.gif visst stavas det väl majonnäs...?

Jo, det stavas med 2 n blush.gif

CITAT (Betty @ 09-10-2008, 15:01) *
Här har du anledningen till varför den kallas för Majonäs, det har alltså inte med fettet att göra utan med varifrån den härstammar.
Det är nog inte speciellt vanligt att man tänker att den helt vanliga majonäsen kommer från Spanien. Men så är det faktiskt. I staden Mahón som är huvudstad på den andra ön i ögruppen Balearerna, Menorca, började man i mitten på 1700-talet tillaga såsen. Det är också härifrån som det spanska namnet kommer ifrån, Mahonesa.
Källa: Länk
Din andra fråga: Hur smakar en fettfri majo??? Tjaa, det finns väl bara ett svar på det: Provsmaka så får du se vad du tycker. flirting.gif

Intressant info. Tack. Jag tänker inte provsmaka wink.gif Jag gillar äkta fett biggrin.gif
Chamomille
CITAT (Gillan @ 09-10-2008, 16:05) *
Jag har aldrig skrivit i den här tråden förut. Vad det beror på vet jag inte ens själv, men jag läser den och den måste väl ändå vara en av de skönaste trådarna på Odla ( om man bortser från den blå änglatrumpetstråden då förstårs angel_not.gif ). Ibland skrattar jag halvt ihjäl mig när jag läser vad ni undrar och svarar om/över/på......bla,bla.......

Vad beträffande Gossens inlägg om Holländskan ska jag genast föra det vidare till mina släktingar giggle.gif .............Och Beriths undran om spegeltak/golv så måste väl svaret bli att man blir helt snurrig i huvet.............men vad vet jag, jag är ju snurrig för jämnan crazy.gif
Men nu är det faktiskt så att jag har en egen undran..............om man på engelska ska säga att man klippt gräset, så säger man att man "mowed the lawn", inte att man cut the grass...................Jag veeet att det ska vara så, men jag är ff efter alla dessa år med engelska frustrerad över att det är så.............................likadant när det gäller ordet "varsegod", då säger man You'r welcome...........välkommen vart då -fear-.gif ???

Förresten! Fettfri majonnäs ( stavas faktiskt så Berith tummenupp.gif ) smakar apa sick.gif

Vad betyder mowed g.gif
Gillan
CITAT (Chamomille @ 09-10-2008, 17:07) *
Vad betyder mowed g.gif

I mitt uppslagsverk betyder ordet mowed "mejat eller slagit", alltså inte att förväxla med move
Chamomille
CITAT (Gillan @ 09-10-2008, 17:16) *
I mitt uppslagsverk betyder ordet mowed "mejat eller slagit", alltså inte att förväxla med move

Jaha, då fattar jag (tror jag biggrin.gif ) mejat gräsmattan...

You are welcome... biggrin.gif
Berith
Kul att Gillan hittat hit! tummenupp.gif Det där 'welcome' kanske kommer av vårt 'väl bekomme' som väl kan motsvara vårt 'varsågod' (som väl egentligen betyder 'var så god', d.v.s. var så god och ät eller var så god och gå före eller var så god och gör nåt annat).

Och skillnaden på 'cut' och 'mowed' kanske är att det ena görs med sax och det andra med lie, iaf använde man väl lie från början. g.gif
Ramred
När folk säger att dom har barn i "skolåldern", hur gamla är barnen då? En del barn går ju i skolan från 5-årsåldern till dom är 27-28 år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon