Full version: Jag undrar...
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76
fuchsian
Min gubbe har inte snarkat vanligt, om man kan säga så. Han är lite för smal och har så varit hela sitt liv.
Det som stör mig är att han "pustar ut" ljudligt och då vaknar jag. Lite småsurr kan det höras efter en sen middag med vin, men inget annars.
Inandning hörs inte men det pustandet stör mig och då puttar jag på honom så han brukar vända sig om i sömnen.
Har någon råkat på liknande symtom ang. olika snarkningar? .. confused.gif ...fuchian...
Pia L
Jag är otroligt lättväckt så jag har nog bara haft tur att jag hittat män som inte snarkar, men väcks gör jag ändå för att maken lider av (eller rättare sagt, JAG lider) av sömnapné, alltså han har det och jag lider för man vaknar ju när det blir sådär knäpptyst och han äntligen drar till sig andan och låter som att han varit under vattenytan flera minuter.
Oftast får jag putta på honom för att han ska andas.
fuchsian
Till Pia,

Men snälla nån, det låter inte så bra. Har han sökt för detta? det kan/behöver inte ligga nåt som kan konstateras hos doktorn.
Din egen sömn blir ju oroligt, och det hjälper ju inte honom, även att du övervakar och är medveten om detta. Just detta brukar dom fråga efter hos snarkare, sen är jag inte hemma om orsaker, så du får ta en tankeställare hur ni ska ha det, min enda råd. .....fuchian....
Berith
CITAT (Anma @ 06-09-2010, 10:06) *
Min är faktiskt snarkfri, fast vikten ökat med över 20 kg sedan vi träffades har han på sin höljd andats lite "rossligt" i ryggläge.

Låter som ett alldeles utmärkt avelsexemplar. tummenupp.gif
Bettis
CITAT (Berith @ 06-09-2010, 08:01) *
Det har jag aldrig hört.

rotfl.gif inte jag heller giggle.gif
Anma
CITAT (Berith @ 07-09-2010, 06:20) *
Låter som ett alldeles utmärkt avelsexemplar. tummenupp.gif

Jo, om det bara är snarkning det hänger på så... fast det mesta är ju trasigt på honom så det är bara att överväga vilka gener man egentligen vill avla på. giggle.gif
Berith
Nej man väljer ju inte sin partner utifrån nivån på snarkningarna. kompiskram.gif

Kommer ihåg en annan odlare som för några år sen berättade att hon (mer eller mindre allvarligt...) rådde sina söner att välja flickvänner med körkort och bra tänder. Två stora utgiftsposter. sleep.gif
Aqvakul
I vår familj är det hustrun som står för snarkandet (dock bara ibland), medan jag står för huvuddelen av övervikten. Ibland är verkligheten inte logisk....
Berith
CITAT (Aqvakul @ 08-09-2010, 07:22) *
I vår familj är det hustrun som står för snarkandet (dock bara ibland), medan jag står för huvuddelen av övervikten. Ibland är verkligheten inte logisk....

Kan ju vara så - säger inte att det är så! - att hon helt enkelt kippar efter andan...? dunno.gif Fast det var egentligen inte det jag undrade över.

Kan en hund som skäller mycket få skallskador? g.gif Undrade egentligen inte över det heller...

Är rodd en årlig sport? unsure.gif

Det jag egentligen undrade över var varför dom i en del TV-reklam ber att man ska komma och hämta sitt ex? Tror det var Biltema som nu senast sa det i sin reklam - "Nu har vi en ny katalog. Kom in och hämta ditt ex!" Varför skulle man göra det? dunno.gif Oftast är det väl bara skönt att vara av med honom? Vill dom inte ha honom där får dom väl slänga ut honom!
Gossen Ruda
CITAT (Berith @ 11-10-2010, 11:07) *
Kan ju vara så - säger inte att det är så! - att hon helt enkelt kippar efter andan...? dunno.gif Fast det var egentligen inte det jag undrade över.

Kan en hund som skäller mycket få skallskador? g.gif Undrade egentligen inte över det heller...

Det jag egentligen undrade över var varför dom i en del TV-reklam ber att man ska komma och hämta sitt ex? Tror det var Biltema som nu senast sa det i sin reklam - "Nu har vi en ny katalog. Kom in och hämta ditt ex!" Varför skulle man göra det? dunno.gif Oftast är det väl bara skönt att vara av med honom? Vill dom inte ha honom där får dom väl slänga ut honom!

laugh.gif laugh.gif laugh.gif Du är för härlig, tack för ett par skratt denna måndag morron.
Berith
blush.gif Äsch...
Red Top

Hämta ditt ex.
*Stintan*

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif du är rolig du Berith naughty.gif
Biggan_

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Anma

Det är ju för att de inte heller vill ha ditt ex! De kan ju inte slänga ut han heller, då riskerar de dåligt rykte. Mycket bättre lösning då att be dig att hämta han ju. yes.gif
Berith
Ja så kan det ju vara... unsure.gif Och jag kan ju inte vara säker på att det är just mej dom menar.

Ungefär som när man får reklam i brevlådan som börjar med "Bästa Berith...". blink.gif Fast det är väl inte så konstigt, kanske... Men lite kikad över axeln känner man sej ju.
Fenja
Hur långt är ett mannaminne?
Mvh
Fenja
Motti
Manna minne måste va så långt att man glömt hur länge sedan giggle.gif Det där med ex hihi jo inte vill man ha kopior på dom direkt rotfl.gif räcker med ett orginal.nu ska ju min gubbe i väg ut i europa på måndag tur han inte lämnar ett ex hemma giggle.gif
Eva-Helene
Anställda hos ett stort bageri (som t.ex. Skogaholms, Pågen och dom där), vilket fackförbund går dom med i? unsure.gif
netha
CITAT (Eva-Helene @ 21-10-2010, 22:45) *
Anställda hos ett stort bageri (som t.ex. Skogaholms, Pågen och dom där), vilket fackförbund går dom med i? unsure.gif

Ba(k)kers
Anma
CITAT (Fenja @ 21-10-2010, 21:35) *
Mvh
Fenja

Lika långt som en mans liv.
Chamomille
Mvh
Fenja

Tiden mellan två bistra vintrar? Hur länge en man minns (två dar)?
Red Top
CITAT (Eva-Helene @ 21-10-2010, 22:45) *

Handelsanställdas Förbund, skulle jag tippa. De har ju de flesta avtalen i livsmedelsbranchen.

CITAT (netha @ 21-10-2010, 22:48) *
Ba(k)kers

a0a.gif
Red Top
Mvh
Fenja

Både Anma och Chamomille har rätt. yes.gif

Enligt Svenska Akademins Ordbok är det så långt tillbaka man kan minnas.
Berith
Men det finns väl ingen som kan minnas längre tillbaka än ett mannaminne? g.gif
Meriona
Det finns ju såna som kan skärskåda. wink.gif VEM hittar förresten på ett så dumt ord?
Solstorm
Men mannaminnet behöver ju inte vara mitt kanske. Om jag talar med någon som är äldre än mig och som berättar att deras mormor berättar om den stränga vintern när mormodern var liten och isen låg så man kunde gå ända till xxx. Då hör väl det också till mannaminne.
Red Top
Blir inte det kvinnaminne? giggle.gif flirting.gif
Fenja
CITAT (Red Top @ 22-10-2010, 13:04) *
Blir inte det kvinnaminne? giggle.gif flirting.gif

Eftersom kvinnor lever längre än män är väl ett kvinnaminne generellt längre då va? confused.gif
Mvh
Fenja
Anma
CITAT (Solstorm @ 22-10-2010, 10:37) *
Men mannaminnet behöver ju inte vara mitt kanske. Om jag talar med någon som är äldre än mig och som berättar att deras mormor berättar om den stränga vintern när mormodern var liten och isen låg så man kunde gå ända till xxx. Då hör väl det också till mannaminne.

Då är det ju ett historiskt minne, man minns något någon berättat om något som hänt långt innan man fötts. Men att man minns att detta berättats ingår väl i så fall i mannaminnet.
Myosotis
Vad heter de där som man viker ihop? Jag blir tokig om jag inte kommer på det snart. Tunna och mjuka, gjorda av majsmjöl kanske och så lägger man på fyllning, typ köttsås, sallad, paprika, ost osv. och viker ihop. Sydamerikanst väl. Snälla, nån som vet vad det heter?
Ingela i Segersberg
Tortilla?
Myosotis
JAAA!!! bravo.gif Tack!!
Anma
CITAT (Ingela i Segersberg @ 28-10-2010, 11:25) *
Tortilla?

Eller wraps. Varför inte rent av tortilla wraps?
Ingela i Segersberg
Men själva bröden heter väl tortilla? Wraps heter det väl när det är fyllning i?
Myosotis
För mig heter det tortilla, det var det ordet jag letade efter. Och det var själva bröden jag skulle skriva om, inte maträtten.
sqrulan
Hur gör man med gamla bläckpatroner, alltså ska man kasta dom i hårdplast återvinningen eller????
Red Top
De flesta bläckpatroner och tonerkasetter återanvänds numera. Det är leverantören som står för återanvändningen.

Lämna in den i affären där du köpt den, eller fråga kommunen var den ska lämnas in.

Det brukar iofs stå på bipacksedeln, om du har den kvar. smile.gif
Anma
CITAT (Myosotis @ 28-10-2010, 11:58) *
För mig heter det tortilla, det var det ordet jag letade efter. Och det var själva bröden jag skulle skriva om, inte maträtten.

ok, ok!
Men i Spanien är det faktiskt själva maträtten som heter tortilla. flirting.gif
Spansk tortilla
Gott är det i vilket fall.
Myosotis
CITAT (Anma @ 28-10-2010, 12:22) *
...Men i Spanien är det faktiskt själva maträtten som heter tortilla...

Vad bra, för jag tänker fortsätta kalla även den för tortilla. Har aldrig använt ordet wraps, låter inte så gott.
Gossen Ruda
Har snokat runt lite och tortilla betyder "liten kaka". Funderar dock på om vårt ord tårta kan ha samma ursprung?
Red Top
Om man gör en dålig tårta, eller kastar den på någon, blir det väl en tårt-illa. rolleyes.gif
Anma
CITAT (Red Top @ 28-10-2010, 13:51) *
Om man gör en dålig tårta, eller kastar den på någon, blir det väl en tårt-illa. rolleyes.gif

tummenupp.gif
Berith
Tänkte på häromdan att en del djur blir stressade och mår jättedåligt av det.

Kan en snigel bli stressad?
Bee
Varför heter det "dra åt svångremmen"? Jag fattar betydelsen men varifrån kommer förleden "svång"?
Runt magen har man bälte, skärp, livrem men inte svångrem.
Nån som vet?
malcolm
Har kanske nå´t med svank att göra.
Gossen Ruda
SAOB om svång
Bee
Då fattar jag, Ruda! Tack!
Berith
CITAT (Bee @ 30-11-2010, 13:24) *
Varför heter det "dra åt svångremmen"? Jag fattar betydelsen men varifrån kommer förleden "svång"?
Runt magen har man bälte, skärp, livrem men inte svångrem.
Nån som vet?

Men när jag var liten sas det svångrem om karlarnas bälte eller skärp och det hör jag ibland nu också av äldre.
Meriona
CITAT (Anma @ 28-10-2010, 11:22) *
ok, ok!
Men i Spanien är det faktiskt själva maträtten som heter tortilla. flirting.gif
Spansk tortilla
Gott är det i vilket fall.

Tortilla i Spanien = omelett
Tortilla i Latinamerika = bröd

Och det är synd och skam att det inte går att köpa riktiga majstortillas här i Sverige (åtminstone om man inte har tillgång till specialaffärer), bara tråkiga vetetortillas. sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon