Full version: Jag undrar...
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76
*Stintan*
Jag har fått för mig att köttgrotta är en köttfärslimpa som är fylld med diverse saker men jag kan ju ha fel.
Alba
Köttgrotta är en köttfärslimpa som man täcker med potatismos och sen in i ugnen.
Meriona
Njae Alba det där tror jag inte på, det enda jag är säker på är köttgrotta, för det har jag ätit sen barnsben, det är inget mos på den. Åtminstone inte här på västkusten.

Köttfärslimpa däremot har jag fått för mig är ett "Stockholmsord". Och JA jag är från landet. wink.gif
Bee
Jag säger som Meriona, köttgrotta har jag ätit sen barnsben och receptet är samma som för köttfärslimpa. Det beror säkert på dialektala skillnader.

Sen finns makens variant förståss - körkråtta! När han var barn uppfattade han att det hette så. Det blev en tradition i hans familj att säga så och senare i vår. Vi äter körkråtta då och då. De utflugna barnen serverar också körkråtta vid sina köksbord då och då smile.gif
Meriona
CITAT (Bee @ 24-02-2011, 22:18) *
Jag säger som Meriona, köttgrotta har jag ätit sen barnsben och receptet är samma som för köttfärslimpa. Det beror säkert på dialektala skillnader.

Sen finns makens variant förståss - körkråtta! När han var barn uppfattade han att det hette så. Det blev en tradition i hans familj att säga så och senare i vår. Vi äter körkråtta då och då. De utflugna barnen serverar också körkråtta vid sina köksbord då och då smile.gif

KÖRKRÅTTA! smiley_small_hug.gif Vilken go gubbe du har! giggle.gif

CITAT (Lokan @ 24-02-2011, 22:28) *

Bra länk! Tack! smile.gif
Fast några gamla punkare vill jag inte ställa fram på bordet! giggle.gif
Anma
Köttgrotta har jag aldrig hört, uppvuxen i Sthlm. Men det låter lite snuskigt... Alltså på ett mysigt sätt, inte på ett äckligt sätt. biggrin.gif
Meriona
Inget snusk med köttgrotta inte, tossiga storstadsbo där! naughty.gif
Anma
CITAT (Meriona @ 24-02-2011, 22:35) *
Inget snusk med köttgrotta inte, tossiga storstadsbo där! naughty.gif

giggle.gif
Fast numera är jag en nästintill lantis. flirting.gif
merlin68
Jag undrar...hur många roliga namn det finns på maträtter? Min favorit är just nu "stay gai" a0a.gif som är en jättegod tai maträtt.
malcolm
Är man absolutist om man bara dricker Absolut vodka?
Aqvakul
CITAT (malcolm @ 27-02-2011, 20:58) *
Är man absolutist om man bara dricker Absolut vodka?

tror det.. crazy.gif
Berith
Varför säger man egentligen "jordens alla hörn" när det inte finns ett enda? Finns ju inga hörn på en boll?
Anma
CITAT (Berith @ 14-03-2011, 11:31) *
Varför säger man egentligen "jordens alla hörn" när det inte finns ett enda? Finns ju inga hörn på en boll?

Kanske för detta: Bra män kan du hitta bakom varje hörn, sa Gud. Sen tänkte han efter och gjorde jorden rund.
giggle.gif

OBS! Jag skojar här nu då, så ingen missförstår.
malcolm
CITAT (Berith @ 14-03-2011, 11:31) *

Har du inte hört talas om hörna i fotboll? whistling.gif
Berith
Hörna i fotboll ja! Tänkte inte på det... slap.gif

Och finns det inga hörn så kan man ju inte hitta nåt bakom där. Antagligen precis så som menas. flirting.gif
omk
Boxningsring ! g.gif
Är den rund ? confused.gif
hattstugan
Näee ! Är väl kvadratisk eller har jag fel nunigen?
omk
Varför heter det då boxningsRING ? g.gif
VitaFingrar
För att boxningsfyrkant låter gay! smile.gif
hattstugan
Dagens bästa kommentar! tummenupp.gif
malcolm
Varför pratar man om ett annat bilmärke i KIA:s reklam... får-den-plats...? confused.gif
Eva i Skåne
Varför är det (oftast) kvinnor som vill förändra/förnya i hemmet medan männen tycker det är bra som det är?
VitaFingrar
För att kvinner aldrig blir nöjda, spelar ingen roll vad det gäller. tongue.gif
Eva i Skåne
CITAT (VitaFingrar @ 16-03-2011, 17:43) *
För att kvinner aldrig blir nöjda, spelar ingen roll vad det gäller. tongue.gif

Och din profil säger att du är kvinna! Vet hut! blush.gif

Jag skulle vilja säga att män har en tendens att tycka "det är bra nog", men det finns undantag
Gossen Ruda
Problemställning är gammal, stengammal, uråldrig.

VitaFingrar
CITAT (Eva i Skåne @ 16-03-2011, 18:05) *
Och din profil säger att du är kvinna! Vet hut! blush.gif

Jag skulle vilja säga att män har en tendens att tycka "det är bra nog", men det finns undantag

Det fanns bara "man" eller "kvinna" att välja på, och nog är jag mer kvinna än man, haha. tongue.gif Biologiskt iallafall. innocent.gif

Kan stämma, teorin om männen. Tror dom generellt är lite mer laid back gällande småsaker. smile.gif
Chamomille
Varför heter det ett par byxor? Ett par strumpor kan jag gå med på men... Man har ju inte på sig 2 brallor.
*Stintan*
Inte????? ohmy.gif
Chamomille
CITAT (*Stintan* @ 22-03-2011, 20:01) *
Inte????? ohmy.gif

rotfl.gif Näääe...
Berith
Ja det kan man ju fråga sej... g.gif

Och blir då tex fyra par byxor just fyra stycken? Eller kanske åtta stycken?
Aqvakul
Misstänker att långbyxor en gång i tiden bestod av två strumpliknande persedlar...
*Stintan*
Ja man hade två enkla ben som träddes på och knöts fast i midjan, det kallades hosor men det är nog därifrån det kommer.
Chamomille
Men gud, hur gamla äääär ni rotfl.gif
Aqvakul
CITAT (Chamomille @ 23-03-2011, 08:00) *
Men gud, hur gamla äääär ni rotfl.gif

Från 1500-talet, typ.. crazy.gif
Chamomille
CITAT (Berith @ 23-03-2011, 07:26) *
Ja det kan man ju fråga sej... g.gif

Och blir då tex fyra par byxor just fyra stycken? Eller kanske åtta stycken?

a0a.gif

CITAT (Aqvakul @ 23-03-2011, 08:01) *
Från 1500-talet, typ.. crazy.gif

Jaså inte äldre?
*Stintan*
Ungarna tyckte att man var född på medeltiden är de var yngre så jag är nog rätt antik. Undrar var värdet skulle ligga på en auktion? giggle.gif
Gossen Ruda
Kan ju nämna att en liten vidare modell av hosor kallades för byxholkar.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 23-03-2011, 08:11) *
Kan ju nämna att en liten vidare modell av hosor kallades för byxholkar.

Undrar om det var såna h*n tänkte på som skrev "tjo va de va livat i holken i lördags"?
Chamomille
CITAT (*Stintan* @ 23-03-2011, 08:14) *
Undrar om det var såna h*n tänkte på som skrev "tjo va de va livat i holken i lördags"?

rotfl.gif
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 23-03-2011, 08:14) *

Fast man har nog bara två byxholkar. biggrin.gif Det var väl fö Povel som skrev om den livliga holken.
omk
Säger man inte också "ett par glasögon" ?

Och förresten, "glasögon", DET är väl ett konstigt ord ?? Man kan ju inte se NÅNTING om man har GLAS-ögon ??? g.gif

Och vad är då sol-glas-ögon ??
Berith
Himla bra fundering... g.gif

Igår när jag hörde nån som sa "i ur och skur" funderade jag på vad som egentligen menas med det. I ur och skur? Ur = klocka? Skur = regn?
malcolm
CITAT (Berith @ 24-03-2011, 08:22) *
Igår när jag hörde nån som sa "i ur och skur" funderade jag på vad som egentligen menas med det. I ur och skur? Ur = klocka? Skur = regn?

Det är för att det ofta regnar hela TIDEN
Berith
Jaa! Såklart. Tänkte inte på det... slap.gif
Blomstertanten
CITAT (Blomstertanten @ 27-03-2011, 00:20) *
Lite meningslöst kanske, men du får väl prova om formen gör sockerkakan eller om det är sockerkakan som gör formen.
Och nu kom jag på en helt meningslös fundering: Vilket kom först, sockerkakan eller sockerkaksformen? confused.gif

Citatet ovan hämtat från Meningslösa tråden.
Undrar alltså vilket som kom först, sockerkakan eller formen g.gif
omk
CITAT (Blomstertanten @ 26-03-2011, 23:35) *
Undrar alltså vilket som kom först, sockerkakan eller formen g.gif

Naturligtvis kom SMETEN först !! 000.gif
Finns det nåt godare än sockerkakssmet ? tongue.gif

Efter smeten kom nog kakan, eftersom man bara MÅSTE prova om smeten kunde bli ÄNNU godare genom att bakas i ugn. Först därefter kommer de olika sorters formerna.

SÅ tror jag ... yes.gif
Red Top
Jag undrar om sockerkakan från början var en omelett där saltet byttes mot socker av misstag?

Och om sockerkaksformen i så fall var en vidareutveckling av stekpannan?
Berith
Och jag undrar vad som kom först, uttalet attjo eller stavningen attjo.

Hur gör ni? Säger ni attjo när ni nyser för att ni vet att det stavas så eller stavar ni det så för att det är precis så det låter när man nyser? g.gif

Nu när jag kollade i ordboken hur det stavas så finns det inte med alls! unsure.gif
Aqvakul
SAOL
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon