Full version: Jag undrar...
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76
Berith
CITAT (Myosotis @ 08-02-2008, 11:37) *
störtförälskad?

... liksom Magdis störtlöjlig är ju sammansatta ord, men stört omöjligt är två. g.gif

Det är antagligen stört omöjligt att få nån klarhet i. rolleyes.gif

CITAT (Betty @ 08-02-2008, 12:53) *
Hittade följande i SvD:s språkspalt:
"Man kan göra lumpen, värnplikten eller rekryten när man ryckt in i det militära. Och man kunde också exercera beväring. I Strömbergs Synonymordbok från 1953 upptas tre synonymer för militärtjänsten, nämligen värnplikt, lumpen, kommiss. Jag misstänkte att kommissen efter 1953 glidit ur vårt vanliga vokabulär och att lumpen glidit in. Men i den senaste upplagan av SAOL finns visserligen lumpa med betydelsen "göra militärtjänst" upptagen och även orden lumparkompis och lumparhistoria. Men varken uttrycken ligga i lumpen, göra lumpen eller det enkla substantivet lumpen visas."

Källa

Jaha, där ser man. tummenupp.gif

CITAT (Ramred @ 08-02-2008, 13:54) *
Jag undrar varför det är just rött och grönt som fått betydelsen av stopp och kör. Varför inte blått och gult? Eller andra färger? Och vem har bestämt att det ska vara så?

Första röd-gröna signalen fanns tydligen i England. Men det står ju inte varför just rött och grönt valdes... g.gif Kankse att det förekom i andra sammanhang före det, och att det därför också valdes som trafikljus?
Myosotis
CITAT (Berith @ 09-02-2008, 08:46) *
... Första röd-gröna signalen fanns tydligen i England. Men det står ju inte varför just rött och grönt valdes... g.gif Kankse att det förekom i andra sammanhang före det, och att det därför också valdes som trafikljus?

Jag tror att det hänger ihop med hur vi instinktivt reagerar på färger, de påverkar ju humöret väldigt mycket t.ex. Rött kanske får en att vakna till och skärpa sig, signalerar att det är nåt viktigt som man bör koncentrera sig på. Jfr. stoppskyltar, brandbilar. Grönt är lugnande. Nödutgångsskyltar är gröna för att när vi blir rädda så tar reptilhjärnan över, och den säger att grönt hänger ihop med trygghet.
Ramred
CITAT (Myosotis @ 09-02-2008, 13:46) *
Jag tror att det hänger ihop med hur vi instinktivt reagerar på färger, de påverkar ju humöret väldigt mycket t.ex. Rött kanske får en att vakna till och skärpa sig, signalerar att det är nåt viktigt som man bör koncentrera sig på. Jfr. stoppskyltar, brandbilar. Grönt är lugnande. Nödutgångsskyltar är gröna för att när vi blir rädda så tar reptilhjärnan över, och den säger att grönt hänger ihop med trygghet.

Annars sägs ju gult vara det som man reagerar mest på på. Säkerhetsvästar t.ex. Håller med dig där med grönt att det är lugnande och att det kan stämma bra.
Ramred
vad är en svår nöt kontra en lätt nöt?
tettan
jag undrar vad det är för bro RAMRED har på sin bild
Ramred
Det är bron över bekymmrade vatten.
Blomstertanten
CITAT (Ramred @ 09-02-2008, 21:09) *
vad är en svår nöt kontra en lätt nöt?

En lätt nöt måste vara hasselnöten och kokosnöten är en svår nöt !
Att knäcka i alla fall ! tongue.gif
tettan
var rinner det bekymrade vattnet
Aqvakul
CITAT (tettan @ 09-02-2008, 21:43) *
var rinner det bekymrade vattnet

Kommer du ihåg Simon och Garfunkel? flirting.gif
tettan
javisst, men jag frågar igen, var rinner det.... för det sa de inget om eller hur
Ramred
Det rinner ENE om Strömsvattnet.
tettan
ENE confused.gif
Ramred
East North East. Alltså ost-nord-ost- Men inte Grevé.
tettan
jaha, jag tyckte alldeles att Strömsvattnet lät så svenskt, inte fatta jag att det var änglish, onödigt dumt av mej, f`låt
Ramred
Strömsvattnet ÄR svenskt. Använde bara lite internationella beteckningar. Och inte behöver du be om ursäkt inte, det var ju jag som var otydlig. Och i samband med detta kan ju då undra över när det är lämpligt att använda svenska beteckningar eller bokstavering och när man ska använda det internationella?
tettan
man ska tala med bönder på bönders vis å med de lärde på latin har jag för mej att någon sagt någon gång

kan ju vara lite svårt att veta förstås g.gif

äh, du verkar ju vara en klipsk mänska så du kommer nog på det tummenupp.gif
Ramred
får pröva sig fram då....
Gossen Ruda
"Sådant skall ert tal vara att ja är ja och nej är nej" Eller hur det nu var. Begriper inte varför en enkel fråga skall behöva besvaras med diverse kryptiska antydningar, är det inte bättre att svara direkt? Fö är det en intressant brokonstuktion, Till vänster ser det ut att vara en romanskt rundbågevalv men det högra liknar ett gotiskt spetsbågevalv.
Ramred
CITAT (Gossen Ruda @ 09-02-2008, 22:58) *
"Sådant skall ert tal vara att ja är ja och nej är nej" Eller hur det nu var. Begriper inte varför en enkel fråga skall behöva besvaras med diverse kryptiska antydningar, är det inte bättre att svara direkt? Fö är det en intressant brokonstuktion, Till vänster ser det ut att vara en romanskt rundbågevalv men det högra liknar ett gotiskt spetsbågevalv.

För att jag helt enkelt inte har den blekaste aning om var bron finns på riktigt, utan snarare syftade på att det kan vara precis var som helst. Bekymmrade vatten, dvs troubled waters finns väl var som helst. I detta falla
var det också en liten dåld tanke bakom att det är bron som kanske hjälper mig över vissa problem och att jag själv faktiskt befinner mig just ost-nor-ost om Strömsvattnet.
Lilla Birka
Ni, som liksom jag gillar broar, någon som vet vad det här är för bro? Var den finns, alltså?[attachment=13152:i_det_ti...loppet...JPG]
Berith
Ingen aning, men den var fin. tummenupp.gif
Gossen Ruda
Ok Ramred, då förstår jag fast du kunde ju skrivit det med en gång. rolleyes.gif Jag får ett intryck av England men har inte en aning egentligen.

Beträffande Lilla Birkas brobild så var det också en fin bro, nån storlek mindre. Det finns kanske hundra såna broar kvar i landet så att placera den kan vara svårt. Tyvärr får dom ofta förfalla.
Berith
Ramreds brobild är Odlas bild, den ingår i deras utbud för signaturbilder.
Aqvakul
CITAT (Berith @ 10-02-2008, 09:21) *
Ramreds brobild är Odlas bild, den ingår i deras utbud för signaturbilder.

men visst är den vacker... tummenupp.gif
Berith
CITAT (aq42 @ 10-02-2008, 09:30) *
men visst är den vacker... tummenupp.gif

Absolut! tummenupp.gif Jag skulle gärna ha en sån i min trädgård, med ett litet rinnande vatten.
Aqvakul
CITAT (Berith @ 10-02-2008, 09:45) *
Absolut! tummenupp.gif Jag skulle gärna ha en sån i min trädgård, med ett litet rinnande vatten.

..och lite näckrosor och några änder..... tummenupp.gif
Berith
CITAT (aq42 @ 10-02-2008, 09:59) *
..och lite näckrosor och några änder..... tummenupp.gif

Ändar...? Det räcker väl med Näckens enda ända. dunno.gif
Aqvakul
CITAT (Berith @ 10-02-2008, 10:04) *
Ändar...? Det räcker väl med Näckens enda ända. dunno.gif

typ "allting har en ände men korven den har två...." naughty.gif
TEZZ
Nu är det snart "Alla hjätans dag". Vem har hittat på det och varför?
Själv tror jag att det är handels dag det handlar om. Jag får för mig att det hela går ut på att man ska köpa något till de/den man håller av.
Aqvakul
CITAT (TEZZ @ 10-02-2008, 10:16) *
Nu är det snart "Alla hjätans dag". Vem har hittat på det och varför?
Själv tror jag att det är handels dag det handlar om. Jag får för mig att det hela går ut på att man ska köpa något till de/den man håller av.

Tror att den har någon slags traditionell innebörd - firandet av St Valentine. Men sen har det blivit ett kommersiellt jippo som vi fått hit från USA...I skolorna delar eleverna ut kort och blommor i parti och minut till varandra. Tänk hur kul för de som inget får....
*Stintan*
Från Wikipedia:
"I Sverige har firandet av S:t Valentin och Alla hjärtans dag inte förekommit i någon större utsträckning förrän på 1960-talet, då det lanserades av kommersiella skäl och genom amerikansk kulturell påverkan. NK-varuhuset försökte lansera seden, men det tog tid innan firandet blev mer än det hjärtformade gelégodiset. Under 1990-talet tog dock firandet fart (kanske som en följd av uppmärksamheten i skolorna) och har funnits sin plats som Alla Hjärtans dag i den svenska högtidskalendern".

Dock urgammal katolsk sed att fira Valentindagen.

Lilla Birka
CITAT (Lilla Birka @ 09-02-2008, 23:04) *
Ni, som liksom jag gillar broar, någon som vet vad det här är för bro? Var den finns, alltså?[attachment=13152:i_det_ti...loppet...JPG]

Gamla bron över Nissan någonstans i norra delen av den s.k. Nissastigen
Berith
Varför håller man tummarna när man vill att nåt ska gå bra? Varför just tummarna och inte öronen t.ex.? Eller tårna? g.gif
Blomstertanten
CITAT (Berith @ 12-02-2008, 09:18) *
Varför håller man tummarna när man vill att nåt ska gå bra? Varför just tummarna och inte öronen t.ex.? Eller tårna? g.gif

Har du försökt hålla öronen ? Alltså utan att använda händerna tongue.gif
Samma sak med att hålla fingrarna i kors när man ljuger, försök göra det med öronen ! a0a.gif
Cathis
CITAT (Lilla Birka @ 10-02-2008, 12:55) *
Gamla bron över Nissan någonstans i norra delen av den s.k. Nissastigen

Detta har jag missat, men visst måste det vara bron som går över Nissan
precis söder om Jönköping, på väg 26 söderut. Den har jag åkt förbi många
gånger
Berith
CITAT (Blomstertanten @ 12-02-2008, 11:36) *
Har du försökt hålla öronen ? Alltså utan att använda händerna tongue.gif
Samma sak med att hålla fingrarna i kors när man ljuger, försök göra det med öronen ! a0a.gif

Men varför håller man tummarna? På vad sätt kan det ge tur? Man gör ju också tummen upp när nåt är bra, och ner när det är tvärtom.

Varför tummarna...? g.gif Och jag håller iaf tummarna med händerna, och fingrarna i kors också....
Aqvakul
Följande tänkvärda ramsa minns jag från min barndom:

"Jag undrar sa flundran om gäddan är en fisk" g.gif
Gunilla T
" En kvinna utan man är som en fisk utan cykel"

Undrar...är det sant?
Aqvakul
CITAT (Gunilla T @ 12-02-2008, 12:27) *

Undrar...är det sant?

glasklart! tummenupp.gif giggle.gif
Betty
CITAT (Gunilla T @ 12-02-2008, 12:27) *

Undrar...är det sant?

Klart det är sant!

"Bra kvinna reder sig själv" biggrin.gif

- och inte behöver en fisk nån cykel heller...
whist.gif
Aqvakul
CITAT (Betty @ 12-02-2008, 12:48) *

....och mannen oxå, kanske? flirting.gif
Betty
CITAT (aq42 @ 12-02-2008, 13:15) *
....och mannen oxå, kanske? flirting.gif

Bakom varje framgångsrik man står en kvinna... tongue.gif
Mollis
CITAT (Ramred @ 08-02-2008, 13:54) *
Jag undrar varför det är just rött och grönt som fått betydelsen av stopp och kör. Varför inte blått och gult? Eller andra färger? Och vem har bestämt att det ska vara så?

När man tänker efter så är just rött och grönt ett ganska dåligt val av signalfärger. Det finns så många som är just röd/grön-färgblinda, min make t ex, andra färger går bra....tror inte att de tänkte på det slap.gif
tettan

bakom varje framgångsrik man står det en FÖRVÅNAD kvinna
*Stintan*
CITAT (Betty @ 12-02-2008, 12:48) *

[attachment=13271:Yvonne.gif]

klicka på bilden!
Berith
Har ni tänkt på hur många slampor det finns i alla hem?? g.gif

Kökslampor... badrumslampor... sovrumslampor...
Myosotis
CITAT (Berith @ 14-02-2008, 07:23) *

fear.gif Flera stycken i varje rum!!
Blomstertanten

Blev lite chockerad nu ! ohmy.gif
Har aldrig tänkt på att mitt hem hyser sååå många slampor sleep.gif
Anma
CITAT (Berith @ 12-02-2008, 12:11) *
Men varför håller man tummarna? På vad sätt kan det ge tur? Man gör ju också tummen upp när nåt är bra, och ner när det är tvärtom.

Varför tummarna...? g.gif Och jag håller iaf tummarna med händerna, och fingrarna i kors också....

I Finland håller man inte tummarna när man "håller tummarna" , man gör tummen upp istället.
Biggan_

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon