Full version: Jag undrar...
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76
Blomstertanten
Varför är gästhanddukar så små? confused.gif
Mina gäster har då inte speciellt små händer sleep.gif
Red Top
Det kanske är för att gästerna inte ska få för sig att duscha när de är på besök. biggrin.gif
Myosotis
laugh.gif
Berith
Ja det kan man fråga sej... g.gif

Och på tal om toaletter så brukar jag köpa tomik flush (heter säkert nåt fint på svenska också) och i ena hörnet så står det Dofta här. Dom vill att man ska kolla vad det är för "smak" på innehållet och det kan man alltså känna där. Men dofta?

Innehållet doftar väl och jag luktar på det.... Eller?

[attachment=57913:Toadoft.jpg]
Red Top
Jag skulle nog inte skriva "lukta" här heller. Det mest korrekta tycker jag är att skriva "Känn doften här" eller "Doftexempel här". Annars kan man ju helt enkelt pga utrymmesskäl skriva: "Doft här"

smile.gif
Berith
Japp, låter mycket bättre. yes.gif
Myosotis
Tack Berith, skönt att det finns en till som irriterar sig på det här felbruket. Helt korrekt, innehållet doftar eller luktar och du luktar på det. Det heter "jag luktar på blomman". Blomman luktar gott eller doftar. Hundskit luktar äckligt eller stinker. Luktar är ett neutralt ord som tydligen har blivit förknippat med enbart dålig lukt. Stackars ord, vi måste försöka rädda det. Red Top, om du sträcker fram något till någon som du vill att h*n ska lukta på, inte säger du "känn på det här"? Då skulle h*n ju ta fram fingrarna istället för näsan. Det heter "lukta på det här". Eller vad säger du? "Doft-känn på det här"? "Dofta på det här" är inte korrekt, en person kan dofta, dvs lukta gott, men inte dofta något. nono.gif Som om inte det vore nog hör man ibland att det doftar skit -fear-.gif Jag undrar varför alla säger fel? Det är väl bara att säga rätt? Vi kanske ska börja säga "hund" när vi menar "katt" också eller "regn" istället för "sol"? confused.gif
malcolm
Här osar katt. sick.gif
Anma
CITAT (Myosotis @ 05-02-2011, 14:11) *
Tack Berith, skönt att det finns en till som irriterar sig på det här felbruket. Helt korrekt, innehållet doftar eller luktar och du luktar på det. Det heter "jag luktar på blomman". Blomman luktar gott eller doftar. Hundskit luktar äckligt eller stinker. Luktar är ett neutralt ord som tydligen har blivit förknippat med enbart dålig lukt. Stackars ord, vi måste försöka rädda det. Red Top, om du sträcker fram något till någon som du vill att h*n ska lukta på, inte säger du "känn på det här"? Då skulle h*n ju ta fram fingrarna istället för näsan. Det heter "lukta på det här". Eller vad säger du? "Doft-känn på det här"? "Dofta på det här" är inte korrekt, en person kan dofta, dvs lukta gott, men inte dofta något. nono.gif Som om inte det vore nog hör man ibland att det doftar skit -fear-.gif Jag undrar varför alla säger fel? Det är väl bara att säga rätt? Vi kanske ska börja säga "hund" när vi menar "katt" också eller "regn" istället för "sol"? confused.gif

Håller med dig där faktiskt.

Dessutom bör man lära sig att använda på grund av och tack vare på rätt sätt.

"Jag har ont tack vare olyckan." Ok, så det är positivt att du har ont?

"Jag vann tio miljoner på grund av att jag kryssade i fel ruta" Okej, det kan väl gå, men det mer passande är att säga tack vare.

Alltså. tack vare är positivt medan på grund av är neutralt eller negativt.

Det var dagens ordlektion. Tack för att ni lyssnade.
Berith
bravo.gif Jaaaa!

Och ibland på väderleksrapporten så säger dom "molnigt och uppehåll" när jag skulle vilja ha "molnigt men uppehåll". Eller hur? g.gif
Myosotis
När vi ändå håller på så hatar jag när folk säger "öppet mellan 8 till 18" ranting.gif [attachment=57972:b.gif]
Det heter mellan 8 och 18 eller (från) 8 till 18!!!
Noak
Vet inte om det tagits upp förut (orkar inte läsa igenom hela tråden), men varför spenderar folk tid numera, när dom faktiskt tillbringar tid? Spendera pengar kan jag göra, men inte tid. Eller?
sommarhumla
...eller varför "går allt av stapeln" nu för tiden, det har väl med sjösättning av fartyg att göra? Men numer går det mesta "av stapeln"...allt från TV-program till mässor och liknande.
Berith
Och när det sägs att något går som på räls så är väl det numera ganska negativt?
Red Top
CITAT (Berith @ 06-02-2011, 17:22) *
Och när det sägs att något går som på räls så är väl det numera ganska negativt?

Det borde i alla fall vara det. giggle.gif
Anma
CITAT (Red Top @ 06-02-2011, 17:32) *
Det borde i alla fall vara det. giggle.gif

Precis vad jag tänkte säga! tummenupp.gif
omk
När vi ändå är inne på språket, varför heter det "Det ska gå / går vägen" ?
Alltså om nåt ska funka / funkar. )
Gossen Ruda
CITAT (malcolm @ 05-02-2011, 14:13) *
Här osar katt. sick.gif

Kanske finns det en hund begraven här? Som luktar?
xlxl67
CITAT (Berith @ 06-02-2011, 17:22) *

Nu trillade 5-öringen ned laugh.gif
malcolm
Kan man verkligen frysa ner varmkorv...?
Berith
Ja det går jättebra, har själv gjort det vid ett flertal tillfällen. yes.gif

giggle.gif

Och på tal om mat så undrar jag varför man säger peppar, peppar? Peppar, peppar, ta i trä.
Eva i Skåne
Det var allt ljusblått.

Vad menar man med den kommentaren? Nåt negativt. Kan det ha med det blå skåpet att göra?
Red Top
Vilket blåa skåp? confused.gif
Red Top
CITAT (Berith @ 10-02-2011, 07:43) *
Och på tal om mat så undrar jag varför man säger peppar, peppar? Peppar, peppar, ta i trä.

"Kryddor på lyckan
Uttrycket "peppar, peppar, ta i trä" betyder att man strör avskräckande kryddor på sin lycka, så att den inte ska locka till sig onda makter. Sedan urminnes tider har ju människan föreställt sig att det finns illvilliga makter, som vill sätta stopp för lycka och framgång. Genom att utföra olika riter vill man gardera sig och förhindra detta.

Obehagligt klimat
Men varför just peppar? "Dra dit pepparn växer" var ett uttryck redan på 1700-talet. Troligen syftade man på Guyana, pepparns hemland, som var känt för sitt obehagliga klimat.

Trä från korset
Så var det träbiten man ska knacka på – varför det? Enligt språkvetarna Pelle Holm och Birger Stolpe är uttrycket förknippat med en kristen tradition, där träet symboliserar Kristi kors.

I Bibelns grundtext fanns nämligen inte ordet "kors", utan det grekiska ordet staurós, som betyder "träpåle". På medeltiden förekom till och med handel med små träbitar, som påstods komma från korset Jesus bar. Att "ta i trä" skulle ha med detta att göra, känns därmed ganska troligt.
"

Förklaringen hittade jag här: Språkvård
Red Top
CITAT (Eva i Skåne @ 10-02-2011, 08:11) *
Det var allt ljusblått.

Vad menar man med den kommentaren? Nåt negativt. Kan det ha med det blå skåpet att göra?

"ljusblå svagt blå, blekblå; naiv, lättrogen, lättlurad; måttfullt konservativ; det var ljusblått det var alldeles på tok, det var just snyggt"

Förklaringen kommer härifrån: Synonymer

[attachment=58051:firefoxgf.gif]
Berith
Tackar Red Top! tummenupp.gif
sommarhumla
CITAT (Red Top @ 10-02-2011, 08:15) *
Vilket blåa skåp? confused.gif

Är det inte det blå skåpet som någon skitit i (f'låt uttrycket), man brukar väl säga att "nu har han väl skitit i det blå skåpet" när någon gjort bort sig eller gått för långt...
Myosotis
Jag undrar varför det är omöjligt att omboka en tid för bilbesiktning nuförtiden. Jag lyckades inte i fjor heller. Sånt blir jag tokig på!! ranting.gif Det enda svar jag får är "???de_DE.noTimeBlocks???" Vad ska det betyda?!! ranting.gif
Anki på Öland
CITAT (Myosotis @ 13-02-2011, 15:53) *
Jag undrar varför det är omöjligt att omboka en tid för bilbesiktning nuförtiden. Jag lyckades inte i fjor heller. Sånt blir jag tokig på!! ranting.gif Det enda svar jag får är "???de_DE.noTimeBlocks???" Vad ska det betyda?!! ranting.gif

Men vad konstigt... jag bokade om min tid i december och det gick bra...
malcolm
Hade inte heller några problem, vare sig med att boka eller att omboka...
Myosotis
-cry-.gif Då är det bara mig den inte tycker om...
Berith
Får en biltuta låta hur som helst? Eller måste den låta tut?

Jag skulle vilja ha en som låter som när King Kong ryter. Det vore väl nåt? Eller en busvissling.

Eller en sån där signal som u-båtar ger ifrån sej. Eller en kraftig röst som skriker MAMMA!!!

Måste den låta tut?
Red Top
CITAT (Berith @ 18-02-2011, 08:38) *
Får en biltuta låta hur som helst? Eller måste den låta tut?

Jag skulle vilja ha en som låter som när King Kong ryter. Det vore väl nåt? Eller en busvissling.

Eller en sån där signal som u-båtar ger ifrån sej. Eller en kraftig röst som skriker MAMMA!!!

Måste den låta tut?

Enligt vägtrafikförordningen är det så här: smile.gif

22 kap. Ljudsignalanordning (exkl. ljudanordning i larmanordning och backningsvarnare)

Övergripande krav
1 § Bil som tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare skall med avseende på avgivande av ljudsignaler

1. uppfylla kraven enligt direktiv 70/388/EEG (se 2 kap. 9 §), eller

2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 28.

2 § Bil som tas i bruk före den 1 januari 2005 och är av 1987 eller senare års modell skall ha ljudsignalanordning som

1. är typgodkänd enligt direktiv 70/388/EEG, eller

2. är typgodkänd enligt ECE-reglemente 28.

Ljudsignalanordningens ljudstyrka, mätt 7 m framför fordonet på en höjd mellan 0,5 och 1,5 m över marken, skall när ljudsignalanordningen är monterad på fordonet vara minst 93 dB (A) med motorn frånslagen.

3 § Bil som tas i bruk före den 1 januari 2005 och är av 1986 eller tidigare års modell skall ha ljudsignalanordning som avger jämn ton.

Ljudsignalanordningens ljudstyrka, mätt 7 m framför fordonet på en höjd mellan 0,5 och 1,5 m över marken, skall när ljudsignalanordningen är monterad på fordonet vara minst 93 dB (A) och högst 112 dB (A) med motorn frånslagen.

Övriga krav
4 § Annat fordon än utryckningsfordon får inte ha ljudsignalanordning vars grundfrekvenser (grundtoner) eller harmoniska komponenter (övertoner) kan varieras på ett sätt som är klart hörbart, exempelvis spelande signalhorn.

Berith
CITAT (Red Top @ 18-02-2011, 09:27) *
---
Övriga krav
4 § Annat fordon än utryckningsfordon får inte ha ljudsignalanordning vars grundfrekvenser (grundtoner) eller harmoniska komponenter (övertoner) kan varieras på ett sätt som är klart hörbart, exempelvis spelande signalhorn.

Men gud vad tråkigt det där lät hörrudu... wink.gif Det vore ju mycket roligare om man fick ryta som King Kong ju...
Gossen Ruda
CITAT (Berith @ 18-02-2011, 09:44) *
Men gud vad tråkigt det där lät hörrudu... wink.gif Det vore ju mycket roligare om man fick ryta som King Kong ju...

Du kan ju komplettera med en annan signal, bara den inte låter som ett utryckningsfordon eller liknande.
Red Top
CITAT (Berith @ 18-02-2011, 09:44) *

giggle.gif yes.gif

Fast jag skulle nog föredra MAMMAAAA. Oj, va' många mammor som skulle vrida på huvudet. rotfl.gif
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 18-02-2011, 09:52) *
Du kan ju komplettera med en annan signal, bara den inte låter som ett utryckningsfordon eller liknande.

Aha! Så det får man? Ha två tutor alltså, en med tut och den andra med nåt annat. Bra! Då löste det sej, ska genast ut och leta tutor. tummenupp.gif
Red Top
CITAT (Gossen Ruda @ 18-02-2011, 09:52) *

En sådan signal kanske du kan använda hemma på gårdsplanen, om du bor mitt ute i skogen. I övrigt är ju signalerande överhuvudtaget omgivet med rigorösa föreskrifter.

Anma
CITAT (Berith @ 18-02-2011, 09:59) *
Aha! Så det får man? Ha två tutor alltså, en med tut och den andra med nåt annat. Bra! Då löste det sej, ska genast ut och leta tutor. tummenupp.gif

Tror inte man får det...

Minns ni i slutet av 70-talet, "alla" hade såna meloditutor på sina bilar. smile.gif
Kanske ändrades lagen då?
skånepåg
Får man inte ha såna musik tutor längre?
Jag som tänkt ta körkort sen nångång =(
Får väl skaffa såna signalhorn som är kromade och sätta fast på motorhuven och som låter som en riktig lastbils tuta såfall biggrin.gif
Gossen Ruda
Läs mer på Rod Tops inlägg ovanför. Det finns bestämmelser om hur det skall låta och hur det inte får låta men sådant som inte kan förväxlas med en bituta, utryckningsfordon eller likande är inte uttryckligt förbjudet.
Red Top
CITAT (skånepåg @ 18-02-2011, 10:38) *
Får man inte ha såna musik tutor längre?
Jag som tänkt ta körkort sen nångång =(
Får väl skaffa såna signalhorn som är kromade och sätta fast på motorhuven och som låter som en riktig lastbils tuta såfall biggrin.gif

Sorry. Det är definitivt inte tillåtet. trostar.gif
skånepåg
CITAT (Red Top @ 18-02-2011, 10:45) *
Sorry. Det är definitivt inte tillåtet. trostar.gif

Damn, fan vad synd, jag vill ju ha la cuca racha eller lambada låten =(
Myosotis
Har alltid önskat mig en lastbilstuta till cykeln, eller en som låter som en stor färja eller nåt. Jag menar, "pling pling"? Allvarligt, vem flyttar sig när det låter "pling pling"?!
merlin68
Tuta är bra för den hörs lång väg. Bra för oss hundägare för både jag och hundarna hoppar alltid till när det plingar precis bakom oss -fear-.gif .
Red Top
Det kanske är tillåtet på cyklar.

Själv har jag allvarligt funderat på att skaffa en till rollatorn. Allt för att komma förbi all klungor av pensionister i affärerna. naughty.gif
Berith
Dubbla förstatsupphängningsförkopplingar var det ju! slap.gif
malcolm
CITAT (Myosotis @ 19-02-2011, 00:15) *
Har alltid önskat mig en lastbilstuta till cykeln, eller en som låter som en stor färja eller nåt. Jag menar, "pling pling"? Allvarligt, vem flyttar sig när det låter "pling pling"?!

Såg ett program från England där de hade cyklande "ambulanser", läkare på cykel som kunde ta sig fram bland smala gator och gränder och de hade både blåljus och sirén. Det vore kanske något för dig... giggle.gif
Myosotis
CITAT (malcolm @ 22-02-2011, 09:22) *
blåljus och sirén

biggrin.gif bravo.gif

Sitter blåljuset på huvudet då eller? g.gif
Meriona
Jag har en allvarlig fråga:
Är köttgrotta och köttfärslimpa samma sak? Jag vill påstå det, men det gör inte en vän, han påstår att det är två olika saker. Däremot hade han inte nån koll på VAD som skulle skilja, och det tycker jag stärker mitt påstående.

Vem vet?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon